Hver­dags­fake i det neoli­be­ralt imaginære – Et kul­tu­r­a­na­ly­tisk blik på fake og bluff i vide­re­gå­ende uddannelse


Er faking en mod­sæt­ning til læring? I denne artikel anlægger vi et kul­tu­r­a­na­ly­tisk per­spek­tiv på spørgs­må­let. Det betyder, at vi forstår faking som en menings­ska­bende praksis i et uni­ver­si­tets­felt præget af mod­sa­t­ret­tede idealer for del­ta­gelse og præ­sta­tion. Med udgangs­punkt i fokus­grup­pe­in­ter­view med stu­de­rende på vide­re­gå­ende uddan­nel­ser, viser vi hvordan stu­de­rende balan­ce­rer mellem to mod­stri­dende narrative reper­toi­rer: et stu­den­ter­cen­tre­ret, hvor der er fokus på stra­te­gisk selv­le­delse og et huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gisk, hvor der er fokus på auten­ti­ci­tet. Snarere end hinandens mod­sæt­nin­ger fungerer disse nar­ra­ti­ver side om side som kulturelt legitime posi­tio­ner i de stu­de­ren­des frem­stil­ling. Det rejser afslut­nings­vis spørgs­må­let om, hvorvidt begge nar­ra­ti­ver fungerer som kul­tu­relle reper­toi­rer i et bredere neoli­be­ralt imaginært (Lamont), hvor auten­ti­ci­tet og stra­te­gisk selv­le­delse begge er normative krav. Fremfor at være i mod­sæt­ning til læring fremstår faking her som en situeret, kulturel for­hand­ling og positionering.

Ind­led­ning

Spørgs­må­let om hvorvidt stu­de­rende faker og bluffer afhænger af øjnene, der ser. Domi­ne­rende lærings­te­o­re­ti­ske posi­tio­ner ser faking som det modsatte af læring. I denne artikel anlægger vi et kul­tu­r­a­­na­ly­tisk-per­­for­­ma­tivt per­spek­tiv, og under­sø­ger stu­de­ren­des nar­ra­ti­ver som indlejret i kul­tu­relle og insti­tu­tio­nelle normer og prak­tik­ker, hvor faking og læring er to sider af samme ved­va­rende kul­tu­relle for­hand­ling og posi­tio­ne­ring (Butler,1990; Lamont, 2016).

Indenfor den stu­den­ter­cen­tre­rede lærings­te­ori, som præger de vide­re­gå­ende uddan­nel­ser i Danmark, ses stu­de­ren­des faking som et resultat af manglende sam­men­hæng eller såkaldt misa­lign­ment mellem lærings­mål, under­vis­ning og eksa­mens­form (Biggs & Tang, 2011: 100). Dette kan fx være, hvis eksamen måler noget andet end det, som under­vis­nin­gen har fokuseret på. I den huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske lærings­te­ori, som historisk kan føres tilbage til Rogers (1969), opstår faking derimod, når stu­de­rende føler sig presset til at præstere, men mangler ejerskab (Mac­far­lane, 2017). Dette kan være, hvis under­vis­nings­ind­hol­det fore­kom­mer uved­kom­mende for de stu­de­rende, hvilket ifølge den huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske for­stå­else kan føre til stra­te­gisk til­pas­ning – og faking – uden læring (Mac­far­lane, 2017: 15). Det er denne for­stå­else der udfordres i denne artikel.

Artiklens afsæt er inter­view­ma­te­ri­ale med stu­de­rende på 47 vide­re­gå­ende uddan­nel­ser i Danmark fra forsk­nings­pro­jek­tet PIQUED, som den ene af denne artikels for­fat­tere deltog i som forsker.1 Vi anlægger et kul­tu­r­a­­na­ly­tisk-per­­for­­ma­tivt per­spek­tiv (Butler, 1990; Lamont, 2016), der anser hhv. stu­den­ter­cen­tre­rede og huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske teo­ri­dan­nel­ser som kulturelt ind­lej­rede narrative reper­toi­rer, som kan påvirke de stu­de­ren­des for­tæl­lin­ger om dag­lig­da­gen som stu­de­rende. Artiklens under­sø­gel­ses­in­ter­esse handler således om, hvordan de stu­de­rende direkte eller indirekte forholder sig til, citerer eller omskriver disse narrative reper­toi­rer, når de bliver spurgt ind til deres forhold til karak­te­rer, eksamen og lærings­mål, forstået som faktorer, der tilkendes for­skel­lige roller i hhv. stu­den­ter­cen­tre­ret og huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gisk lærings­te­ori (Ashwin et al., 2020; Biggs & Tang, 2011; Mac­far­lane, 2017; Gibbs, 1999). Artiklen bidrager med et billede af de narrative logikker, der sætter sig igennem blandt stu­de­rende på de vide­re­gå­ende uddan­nel­ser og peger hvordan centrale lærings­te­o­rier kan forstås som narrative reper­toi­rers, som de stu­de­rende bruger på for­skel­lige – ikke nød­ven­dig­vis kon­si­stente – måder.

Afslut­nings­vis inddrager vi Lamonts (2016) begreb om det neoli­be­ralt imaginære som en kulturel ramme, der igennem idealer om både auten­ti­ci­tet og stra­te­gisk selv­le­delse former stu­de­ren­des udsagn om del­ta­gelse og læring. Dette per­spek­tiv muliggør en for­tolk­ning af ‘faking’ ikke som brud på læring, men som kulturelt situeret for­hand­ling og posi­tio­ne­ring i et felt præget af mod­sa­t­ret­tede krav.

Faking i et kul­tu­r­a­­na­ly­tisk-per­­for­­ma­tivt perspektiv

Det kul­tu­r­a­­na­ly­ti­­ske-per­­for­­ma­tive per­spek­tiv infor­me­rer artiklens teo­re­ti­ske og ana­ly­ti­ske optik og vores for­stå­else af det stu­den­ter­cen­tre­rede og huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske per­spek­tiv som dis­kur­sive ana­ly­se­ka­te­go­rier. Hos Butler (1990, 2007) og Lamont (2016) forstås identitet ikke som ikke noget, der i sig selv er ’naturligt’ eller ’autentisk’, men derimod som et kulturelt produkt. Derfor har faking – som det ’naturlige’ og ’auten­ti­skes’ mod­sæt­ning – heller ikke nogen iboende betydning. For vores analyse betyder det, at vi under­sø­ger faking som en kulturelt situeret per­for­ma­tiv praksis, som de stu­de­rende kan benytte i deres navi­ga­tion mellem kon­kur­re­rende krav og forventninger.

At identitet formes og legi­ti­me­res ved at citere eksi­ste­rende kul­tu­relle nar­ra­ti­ver betyder, at når vores infor­man­ter skal gøre rede for, hvordan de tænker om deres stu­di­e­prak­sis inddrager de “… con­cep­tions of status, recog­ni­tion, moral order, and imag­i­na­ries that affect resi­li­ence and the capacity to respond to chal­len­ges [and] broader cultural reper­toi­res that define cultural citizens­hip” (Lamont 2009:155). Vores infor­man­ter bliver til den slags stu­de­rende, de er, ved at loka­li­sere sig selv i relation til sociale og kul­tu­relle nar­ra­ti­ver, som de ikke selv har for­mu­le­ret (Somers, 1994).

’Faking’ skal altså forstås i sam­men­hæng med, hvad der kulturelt forstås ved en god stu­de­rende, altså som et kulturelt indlejret anlig­gende, der er under konstant ind­fly­delse af sociale, sproglige og mate­ri­elle kate­go­rier. Her er ’læring’ altså altid allerede en form for fake, forstået som noget påtaget eller tilegnet – og måske kan man ligefrem gå så langt som til at sige, at faking er en udbredt og effektiv stu­di­e­stra­tegi, fordi det ken­de­teg­ner den proces, hvori­gen­nem stu­de­rende tilegner sig ter­mi­no­logi, koder og kul­tu­relle former fra den uddan­nel­ses­kon­tekst, de er i færd med at erobre (Sarauw & Fre­de­rik­sen, 2024).

Vi under­sø­ger altså faking som kulturelt fænomen, ikke nød­ven­dig­vis en ikke-autentisk praksis, men en måde at navigere i et studieliv, der er indlejret i en række kul­tu­relle nar­ra­ti­ver. Fokus er derfor på, hvordan de stu­de­ren­des udsagn trækker på og posi­tio­ne­rer dem i forhold til domi­ne­rende kul­tu­relle narrativer.

Vi bruger Lamonts (2016) begreb om kul­tu­relle reper­toi­rer som beteg­nelse for de for­tæl­lin­ger, der aktuelt er til­gæn­ge­lige for under­vi­sere og stu­de­rende gennem politiske, kul­tu­relle og insti­tu­tio­nelle kon­tek­ster. Vi retter særlig opmærk­som­hed mod to af disse reper­toi­rer, nemlig det stu­den­ter­cen­tre­rede og det huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske, og under­sø­ger hvordan de indgår i de stu­de­ren­des forsøg på at begribe uddan­nel­ses­sy­ste­mets logikker og deres for­tæl­ling om deres egen måde at være studerende.

Vi dis­ku­te­rer afslut­nings­vis vores ana­ly­ti­ske fund i forhold til Lamonts begreb om det neoli­be­ralt imaginære (Lamont 2009) hvor per­son­lige nar­ra­ti­ver om indi­vi­duel værdighed og respek­ta­bi­li­tet væves sammen med ide­a­li­se­rin­gen af entre­pre­nø­ren og personlig autonomi. Det neoli­be­ralt imaginære er den sociale fore­stil­ling om værdighed der ”insi­ste­rer på vig­tig­he­den af økonomisk frihed, … på entre­pre­nø­rer­nes ledende rolle for økonomisk udvikling, og på at indi­vi­duel selv­hjul­pen­hed er [vel­færds­sta­ten] moralsk og praktisk overlegen” (Sewell 2009:273). I dette narrativ kunne det at studere og være stu­de­rende altså blive fortalt som en balan­ce­gang mellem at tage ansvar for sin uddan­nelse (selv­hjul­pen­hed), og agere stra­te­gisk mål­ra­tio­nelt (økonomisk) i uddan­nel­sen og et kon­kur­ren­ce­per­spek­tiv (entre­pre­n­eur­skab). I Lamonts analyser er dette det kulturelt domi­ne­rende legi­ti­mi­tets­nar­ra­tiv og derfor det narrativ, vi forfølger.

Hvad er faking i et stu­den­ter­cen­tre­ret perspektiv?

Det stu­den­ter­cen­tre­rede narrative reper­toire forstår vi i for­læn­gelse af Biggs’ (1999) og Biggs & Tangs (2011) begreb om Con­structive Alignment, dvs. fore­stil­lin­gen om at man kan designe sig frem til god og effektiv læring gennem tydelig over­ens­stem­melse mellem lærings­mål, akti­vi­te­ter og eksamen. Vel­vi­dende at beteg­nel­sen ’stu­den­ter­cen­tre­ret’ også bruges om en bredere lærings­te­o­re­tisk ambition om at tage de stu­de­ren­des per­spek­tiv (Ashwin et al., 2020), afgrænser vi os her til den for­stå­else, som præ­sen­te­res af Biggs m.fl. Det gør vi, fordi denne for­stå­else på mange måder er blevet insti­tu­tio­na­li­se­ret via policy- og uddan­nel­ses­ud­vik­lin­gen de sidste 30 – 40 år og i dag står centralt i kva­li­fi­ka­tions­ram­mer, stu­di­e­ord­nin­ger, uni­ver­si­tets­pæ­da­go­gi­ske kurser og lærebøger m.m. på de vide­re­gå­ende uddan­nel­ser (Chri­sti­an­sen et al., 2015; Jacobsen & Andersen, 2017; Sarauw, 2011). Con­structive Alignment er desuden fundament for den mål- og outcome-ori­en­te­ring, som blandt andet har været et afgørende sty­rings­red­skab i den euro­pæ­i­ske Bolog­na­pro­ces (Andersen, 2010; Rienecker et al., 2013; Ulriksen & Chri­sten­sen, 2022).

Centralt hos Biggs står fore­stil­lin­gen om, at stu­de­rende er naturligt ori­en­te­rede mod eksamen, og at man derfor kan styre de stu­de­ren­des enga­ge­ment i fx et kursus ved at ændre på eksa­mens­form og lærings­mål. Stu­de­rende betragtes som aktive med­ska­bere af egen læring inden for en didaktisk struktur, hvor der er tydelig kobling mellem lærings­mål, akti­vi­te­ter og eksamen. Læring kræver ikke nød­ven­dig­vis auten­ti­ci­tet i følel­ses­mæs­sig forstand, men klarhed, struktur og sam­men­hæng. I dette per­spek­tiv forstås faking som en stra­te­gisk til­pas­ning, der følger af et mis­for­hold (misa­lign­ment) mellem de formelle lærings­mål, under­vis­ning og eksamen – fx hvis eksamen måler andet end under­vis­nin­gen har fokuseret på – eller som Biggs og Tang udtrykker det:

If asses­sment tasks are misa­lig­ned with the intended learning outcomes, students may resort to surface stra­te­gies, such as rote learning, guessing or bluffing, in order to pass. This under­mi­nes the deve­l­op­ment of deep learning appro­a­ches and encou­ra­ges strategic behaviour rather than genuine under­stan­ding (Biggs & Tang, 2011: 100).

Faking i et huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gisk perspektiv

Det huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske reper­toire ser uddan­nelse som et eksi­sten­ti­elt anlig­gende, der fordrer auten­ti­ci­tet og medind­fly­delse og mulighed for personlig menings­ska­belse (Mac­far­lane, 2016, 2021; Rogers, 1969). Anta­gel­sen er, at stu­de­rende har de bedste vilkår, når de føler sig mødt og set som individer. Lærings­mål og eksa­mens­for­mer, der opleves som eksternt pålagte og instru­men­telle, risikerer at virke frem­med­gø­rende. Faking forstås her som en reaktion på følel­ses­mæs­sigt pres, frem­med­gø­relse eller manglende for­bin­delse til det, de stu­de­rende oplever som ægte og menings­fuldt. Til forskel fra denne artikels ana­ly­se­per­spek­tiv har det huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske per­spek­tiv altså en fore­stil­ling om, at noget er autentisk, godt og sandt, mens andet kan være inau­ten­tisk og fake – eller med Mac­far­la­nes ord:

Fake learning is when students are required to pretend that they have learned something which they have not, or to express them­sel­ves in ways which they do not genuinely believe, in order to meet the expecta­tions of teachers or the asses­sment regime. This may involve simu­lat­ing interest, mimicking under­stan­ding, or adopting the rhe­to­ri­cal style and language of reflective learning without any authentic enga­ge­ment (Mac­far­lane, 2021: 4).

Mac­far­la­nes (2016) kritik af Biggs’ version af den stu­den­ter­cen­tre­rede lærings­te­ori knytter en direkte for­bin­delse mellem krav om, at stu­de­rende synligt demon­stre­rer fysisk, kognitiv og emotionel del­ta­gelse, og frem­kom­sten af fake læring (Mac­far­lane, 2016: 15). Kravet om aktiv og synlig læring har, mener han, gjort det at studere til en øvelse i at aflure og anti­ci­pere under­vi­se­rens for­vent­nin­ger og opføre den ønskede per­for­mance. De faker det, som de tror, at under­vi­serne ser som indi­ka­to­rer på god læring. Resul­ta­tet er en per­for­man­ce­kul­tur, hvor stu­de­rende foregiver at være del­ta­gende, nær­væ­rende og emo­tio­nelt enga­ge­rede – en direkte mod­sæt­ning til de huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske idealer om den stu­de­rende som autonomt tænkende væsner med frihed til at vælge hvad, hvordan og hvor de vil studere (Mac­far­lane, 2016: 33, 54, 91).

Mac­far­lane betvivler hermed Biggs’ syn på stu­de­ren­des aktive del­ta­gelse og enga­ge­ment som selv­føl­ge­lige markører for læring. Ifølge ham kan stu­de­rende producere den efter­s­purgte per­for­mance uaf­hæn­gigt af om de lærer noget eller ej; det er muligt at være fysisk til stede uden at lære; man kan snakke under­vi­se­ren efter munden uden at være engageret, og man fabri­ke­rer reflek­sio­ner og vær­di­mæs­sige beken­del­ser uden at tilslutte sig disse.

Inter­view­ma­te­ri­ale

Artiklen er baseret på 47 grup­pe­in­ter­views med i alt 127 stu­de­rende på danske vide­re­gå­ende uddan­nel­ser, indsamlet som del af forsk­nings­pro­jek­tet PIQUED. Inter­viewene var fordelt på 6 uni­ver­si­te­ter (DTU, KU, AU, CBS, SDU, RUC), 3 pro­fes­sions­højsko­ler (PHA, KP, UC VIA) samt yder­li­gere to uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner (Designsko­len, DKDM). 2 Inter­viewene var designet til at producere data om stu­de­ren­des oplevelse af kvalitet i uddan­nelse, gennem en række spørgsmål, hvor de stu­de­ren­des ople­vel­ser med for­skel­lige former for under­vis­ning og ram­me­sæt­ning heraf blev løftet frem til dis­kus­sion. De er alt­over­ve­jende gen­nem­ført over zoom, varer mellem 1 og 2 timer, og er trans­skri­be­ret og kodet i NVIVO 15. Inter­viewgu­i­den var orga­ni­se­ret som sor­te­rings- og dis­­kus­sions-opgaver i en række temaer: Under­vis­nin­gen, under­vi­serne, de medstu­de­rende, eksamen, og stu­di­e­ord­nin­ger. Inter­view­grup­perne skulle forholde sig til en række udsagn om de for­skel­lige temaer, mens inter­viewe­ren spurgte ind til argu­men­terne herfor. Dette inter­view­de­sign viste sig velegnet til at fremkalde den type legi­ti­me­rende udsagn, som vi i denne artikel eftersøger.

Den kul­tu­r­a­na­ly­ti­ske tilgang udgør vores over­ord­nede meto­do­lo­gi­ske ramme og muliggør en diskursiv og per­for­ma­tiv for­stå­else af fake som iscenesat del­ta­gelse. Oprin­de­lig er inter­viewene imid­ler­tid hverken foretaget ud fra denne ramme eller med henblik på at undersøge faking og inde­hol­der ingen direkte beskri­vel­ser af, hvad de stu­de­rende opfatter som faking. Dette giver til gengæld god mulighed for at undersøge, hvordan de narrative reper­toi­rer sætter sig i gennem i spontane og kon­tekst­nære udsagn. Det ses fx ved, at der i inter­viewene opstår dialoger mellem de stu­de­rende, hvor de selv­be­vidst eller ironisk kom­men­te­rer på de måder, de forholder sig stra­te­gisk til uddan­nel­ser­nes krav (se fx citater om lærings­mål s. 12).

Mate­ri­a­let er oprin­de­lig kodet med en induktiv-aksial kodning (Saldaña, 2025). Denne kodning blander induktive kate­go­rier (fx koden ”karak­te­rer er uret­fær­dige” med koder afledt af inter­viewgu­i­den (fx koden ”Udsagn om fore­læs­nin­ger”). Til denne artikel har vi (1) læst udvalgte kodninger åbent og eks­pl­ora­tivt med afsæt i det kul­tu­r­a­na­ly­ti­ske per­spek­tiv, hvorpå vi iden­ti­fi­ce­rede det stu­den­ter­cen­tre­rede og det huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske per­spek­tiv som domi­ne­rende narrative reper­toi­rer og (2) iden­ti­fi­ce­ret mønstre og mod­sæt­nin­ger i de stu­de­ren­des udsagn, som viser, hvordan de stu­de­rende for­hand­ler mellem de to. I vores under­sø­gelse af, hvordan de stu­de­rende forholder sig til lærings­mål, så vi altså først (1) på det materiale, der i den oprin­de­lige kodning blev kodet som lærings­mål, og formål med fag/modul. Til­sva­rende har vi for at indfange de stu­de­ren­des forhold til eksamen set på materiale, som var kodet i kate­go­ri­erne eksamen, karakter, ret­fær­digt, uret­fær­digt, og den gode stu­de­rende. Vi har dernæst (2) ana­ly­se­ret, hvilke narrative reper­toi­rer de stu­de­rende trækker på i mate­ri­a­let, og hvordan. Denne del af analysen har en mere abduktiv karakter, idet vi efter­sø­ger narrative kon­struk­tio­ner med udgangs­punkt i den kul­tu­r­a­na­ly­ti­ske for­stå­else: hvilke for­tæl­lin­ger bruger de stu­de­rende til at legi­ti­mere sig selv som stu­de­rende og deres studiepraksis?

Fokus­grup­pe­in­ter­view bliver nogle gange kate­go­ri­se­ret som mindre påli­de­lige, da infor­man­ter har en tendens til at tilpasse deres udsagn efter hinanden (Kvale & Brinkmann, 2015). Frem for at se dette som et problem mener vi, at tendensen er i tråd med vores per­­for­­ma­tiv-kul­tu­r­a­­na­ly­ti­­ske tilgang, hvor de reper­toi­rer, som infor­man­terne trækker på, forstås som kulturelt ind­lej­rede, fordi kulturel ind­lej­re­t­hed formodes at træde stærkere frem i en gruppekontekst.

Det kul­tu­r­a­­na­ly­tisk-per­­for­­ma­tive per­spek­tiv indebærer en særlig bevå­gen­hed på, hvordan betydning opstår i de stu­de­ren­des egne ord – som per­for­ma­tive og situerede ytringer, der citerer kul­tu­relle nar­ra­ti­ver, og hvis betydning derfor skal fremlæses kon­tek­stu­elt. Vi har derfor valgt at medtage en del citater for dermed at syn­lig­gøre den fler­ty­dig­hed og dis­kur­sive kom­plek­si­tet, der ken­de­teg­ner de stu­de­ren­des fortællinger.

Teoretisk ana­ly­se­til­gang

Det kul­tu­r­a­na­ly­ti­ske per­spek­tiv er både teori og metode og danner det primære blik, vi ana­ly­se­rer med. Som illu­stre­ret i figuren herunder har vi således været inter­es­se­ret i at undersøge,

  • Hvordan for­skel­lige udsagn fra stu­de­rende kan tolkes afhængigt af det kul­tu­relle reper­toire, her illu­stre­ret ved bestemte lærings­te­o­re­ti­ske perspektiver.
  • Hvordan stu­de­rende trækker på måske mod­stri­dende narrative reper­toi­rer, her repræ­sen­te­ret ved huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske og stu­den­ter­cen­trede perspektiver.

Huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gisk repertoire

Stu­den­ter­cen­tre­ret repertoire

Kul­tu­r­a­­na­ly­tisk-per­­for­­ma­tivt
per­spek­tiv

Lærings­syn

Er en personlig og menings­fuld proces, hvor den stu­de­rende udvikler sig som menneske. Reflek­sion og auten­ti­ci­tet er centrale.

Handler om at opnå for­stå­else og anvende viden i praksis. Dyb­de­læ­ring er idealet, hvor den stu­de­rende forbinder teori og praksis.

Er en social og kulturel praksis, hvor stu­de­rende inter­na­li­se­rer og navigerer i insti­tu­tio­nelle normer for viden og succes.

For­stå­else af
“fake”

“Fake” kan opstå, hvis stu­de­rende føler sig presset til at præstere uden reelt enga­ge­ment. Manglende ejerskab kan føre til stra­te­gisk tilpasning.

Stu­de­rende “faker” når der er misa­lign­ment mellem under­vis­ning, lærings­mål og eksamen – fx hvis eksamen måler andet end under­vis­nin­gen har fokuseret på.

“Fake” er en måde at navigere i uddan­nel­ses­sy­ste­mets strukturer/diskurser.

Moti­va­tion

Er afgørende for læring. Stu­de­rende lærer bedst, når de føler sig autonome og enga­ge­rede i menings­fulde akti­vi­te­ter. Ekstern moti­va­tion (fx karak­te­rer) kan hæmme læring.

Påvirkes af under­vis­nin­gens design: dyb­de­læ­ring fremmes af alignment mellem under­vis­ning, lærings­mål og eksamen. Ydre beløn­nin­ger (fx karak­te­rer) kan motivere.

Formes af sociale normer og kul­tu­relle for­vent­nin­ger. Stu­de­ren­des moti­va­tion er påvirket af deres position i uddan­nel­ses­sy­ste­met og bredere sam­funds­mæs­sige strukturer.

Betydning
af’­tryg­hed’

Skabes gennem en ikke-dømmende lærings­kul­tur, hvor fejl er en del af lærings­pro­ces­sen. Rela­tio­ner mellem under­vi­ser og stu­de­rende er afgørende.

Opnås, når der er trans­pa­rens i krav og vur­de­rings­kri­te­rier. Eksa­mens­for­mer skal under­støtte pro­g­res­sion i læringen.

Afhænger af sociale og insti­tu­tio­nelle rammer. Stu­de­rende navigerer mellem for­vent­nin­ger fra medstu­de­rende, under­vi­sere og samfundet.

Eksamen

Bør under­støtte personlig vækst og reflek­sion, hvor den stu­de­rende har med­be­stem­melse i vur­de­rings­for­men. Karak­te­rer kan være hæmmende, hvis de ikke under­støt­ter moti­va­tion for læring.

Skal være i alignment med under­vis­ning og lærings­mål, så den måler dyb­de­læ­ring fremfor over­fla­disk til­eg­nelse af viden.

Ses som en insti­tu­tio­nel praksis, hvor stu­de­rende navigerer i for­vent­nin­ger og sociale normer om akademisk succes.

Lærings­mål

Stu­de­rende skal have med­be­stem­melse over lærings­mål for at skabe ejerskab og mening. Hvis målene opleves som påtvungne eller abstrakte, kan det hæmme moti­va­tion og engagement.

Klare og vel­struk­tu­re­rede lærings­mål er nød­ven­dige for at fremme dyb­de­læ­ring og sikre alignment mellem under­vis­ning og eksamen.

Er ikke neutrale, men afspejler arbitrære insti­tu­tio­nelle og kul­tu­relle normer for, hvad der anses som værdifuld viden og kompetencer.

Figur 1. Figuren viser, hvordan huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske (repræ­sen­te­ret ved bl.a. Mac­far­lane) og det stu­den­ter­cen­tre­rede (Biggs & Tang) ana­ly­se­res som kul­tu­relle reper­toi­rer, der kommer til udtryk i stu­de­ren­des udsagn. Den tredje kolonne, det kul­tu­r­a­na­ly­ti­ske per­spek­tiv (Butler, Lamont m.fl.) udgør analysens over­ord­nede per­spek­tiv, hvorfra vi ana­ly­se­rer de to reper­toi­rer. Som vi viser i analysen, skal de to reper­toi­rer forstås ikke som statiske empiriske fore­kom­ster i den rene form, som de er beskrevet i skemaet herunder, men som kulturelt ind­lej­rede reper­toi­rer [dvs. mængde af idéer, fær­dig­he­der, bemærk­nin­ger el.lign. som man kan bruge i for­skel­lige situ­a­tio­ner, jf. Ordnet] der trækkes på i flæng, og som i praksis ikke har nogen ren form.

Karak­te­rer

I inter­viewene beder vi fokus­grup­perne sortere en række udsagn om eksamen efter vigtighed, og et af disse udsagn lyder ”Jeg får en karakter”. Dette udsagn giver anledning til dis­kus­sion om, hvorvidt det er vigtigt at få karak­te­rer, og hvorfor.

Nogle stu­de­rende ser karak­te­rer som noget, der poten­ti­elt kan stå i mod­sæt­ning til feedback, og at feedback er mere menings­fuldt for at forstå, hvad de har lært:

Men er karak­te­rer så stor en faktor? Fordi jeg føler i hvert fald at […] i hvert fald den feedback, man har fået af visse lærere her på stedet, har ligesom gjort op for, at der har ikke været brug for karak­te­rer. (Pæda­gogstu­de­rende)

Det kan være sådan lidt […] util­freds­stil­lende at få en karakter, hvis man ikke får noget feedback, sådan synes jeg faktisk, at det har været hver gang, altså det er sådan lidt, så synes jeg ikke rigtig man kan bruge egentlig den der karakter til specielt meget. (Sprog­fags­tu­de­rede)

De stu­de­ren­des udsagn trækker på en huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gisk argu­men­ta­tion, hvor en uddan­nelse ses som en personlig og menings­fuld proces, og karak­te­rer bør under­støtte en indre moti­va­tion. Når stu­de­rende med denne holdning medgiver, at karak­te­rer kan være menings­fulde, er det med en lignende argumentation:

Det jeg synes en karakter nogle gange kan gøre er, at man får tal på, hvor meget man har forstået egentlig. Så der er også lidt en for­stå­el­ses­fak­tor. (Aktu­ar­stu­de­rende)

Jeg bruger i hvert fald [karak­te­rer] til at vurdere, har jeg læst nok. (Medi­cin­stu­de­rende)

I disse udsagn fremstår karak­te­rer som proxy for feedback og kan således umid­del­bart knyttes an til det huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gisk fokus på indre moti­va­tion. Den stu­den­ter­cen­tre­rede argu­men­ta­tion fylder dog oftest, når karak­te­rer beskrives positivt som en – velkommen – måde at blive disci­pli­ne­ret på:

Ja jeg ville nok ikke gøre helt lige så meget for at bestå faget, hvis det var bestå­et/ikke-bestået, så ville jeg måske ikke lægge lige så mange kræfter i det. (Aktu­ar­stu­de­rende)

Jeg kan mærke på mig selv, at når jeg er til bestå­et/ikke-bestået eksaminer, så driver det mig slet ikke lige så hårdt som dem med karakter. Jeg føler de er lidt lige­gyl­dige, og jeg tænker lidt sådan nårh ja, okay… så jeg lægger sgu ikke lige så meget effort i det. (Stu­den­ter­rå­dsak­tiv)

Det er sådan set ikke så vigtigt for mig, hvilken karakter, jeg får […] så længe jeg synes, jeg får en karakter jeg fortjener. Det er klart, hvis jeg ikke har forberedt mig særlig godt, så fortjener jeg ikke en god karakter og omvendt, hvis jeg har forberedt mig godt, så forventer jeg også en god karakter. (Stu­den­ter­rå­dsak­tiv)

Fælles for citaterne ovenfor er at karak­te­rer er et legitimt mål at indrette sin indsats efter. Karak­te­rer opfattes som auto­ri­ta­tive og ret­vi­sende udtryk for de stu­de­ren­des præ­sta­tion. Hos denne stu­de­rende med det resultat at deres selv­for­stå­else og autonomi blev demonteret:

Og jeg gik altså ud af den der eksamen og tænkte “det her det bliver et 10-tal” og så blev det et 4‑tal, og det var sådan “fuck, altså den her karakter, jeg ville hellere have haft bestå­et/ikke-bestået, fordi det var en god oplevelse, indtil jeg fik det der 4‑tal […] men på den anden side er karakter også en vigtig indikator for, om du har snakket om det, der er vigtigt, og selv­føl­ge­lig er under­vi­serne dem, der egentlig ved bedst (Sprog­fags­stu­de­rende)

De stu­de­rende oplever og aner­ken­der at være underlagt en ydre faglig autoritet, der udfordrer og måske under­gra­ver deres autonomi og døm­me­kraft – og dermed ker­ne­vær­dier i det huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske per­spek­tiv. Kun få stu­de­rende giver dog klart udtryk for at fore­trække karak­te­rer, og det er så fordi karak­te­rerne skal bruges til noget efter uddannelsen:

Hvis jeg skulle vælge mellem karakter og feedback, så vil jeg til hver en tid tage karakter, fordi det er det jeg skal bruge til noget i sidste ende. Så det er jo lige­gyl­digt, om den her lærer lige synes, at jeg er god til at skrive en ind­led­ning, fordi jeg bliver nødt til at vide hvor jeg ligger på skalaen. (Pæda­gogstu­de­rende)

På tværs af de stu­de­ren­des udsagn er det vigtigt at vide, hvad de gør rigtigt, og hvad de kan gøre bedre. Karak­te­rer ita­le­sæt­tes som en pålidelig indikator af den stu­de­ren­des niveau. På mange måder er denne for­stå­else kongruent med det stu­den­ter­cen­tre­rede per­spek­tiv. I et kul­tu­r­a­na­ly­tisk per­spek­tiv obser­ve­rer vi en dob­belt­hed: selv når karak­te­rer kri­ti­se­res, fast­hol­des deres nød­ven­dig­hed. Karak­te­rer ita­le­sæt­tes ikke som modpol til indre moti­va­tion, men som en ramme, inden for hvilken mening kan opstå. Her aktiveres både det stu­den­ter­cen­tre­rede narrativ (karak­te­rer som indikator for alignment og pro­g­res­sion) og det huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske (karak­te­rens formative og følel­ses­mæs­sige betydning).

Eksamen

De stu­de­rende er dog også kritiske overfor de instru­men­telle sider af det stu­den­ter­cen­tre­rede per­spek­tiv. Et andet udsagn, de præ­sen­te­res for i inter­viewet, lyder: ”Jeg har selv valgt emnet/problemformulering/pensum”. Det giver anledning til kom­men­ta­rer som disse:

Jeg er faktisk imod […]at eksamener er det eneste mål for under­vis­nin­gen, og […]at den første under­vis­ning, det er, hvordan eksamen kommer til at være […] at eksa­mens­krav er det vigtigste indhold i under­vis­nin­gen, det er jeg dia­me­tralt uenig i. (Digital Innova­tion og Marketingsstuderende)

Det dér med, at man selv bliver inddraget i under­vis­nin­gen og det materiale, man ligesom skal læse osv., det synes jeg er superfedt, det gør også, at man ligesom selv finder ud af, jamen okay hvad er det, jeg har lyst til at arbejde med, og […] så man selv får mulighed for og vælge noget af sit pensum og sin pro­blem­for­mu­le­ring osv. (Musik­vi­den­skabs­stu­de­rende)

[Jeg] skal blive… en dygtigere arkæolog, og det at forberede sig til en eksamen[er] ikke altid 1 – 1 for­e­ne­ligt med det mål at blive dygtigere […] jeg synes tit når man fokuserer for meget på, at nu skal vi bare op og bestå en eksamen og få en god karakter, så er det, der bliver det, der er målet. Når den og den eksamen er slut, så glemmer man en masse. (Arkæ­o­lo­gi­stu­de­rende)

Her ses en modvilje mod stan­dar­di­se­ring og mod at tage den stu­den­ter­cen­tre­rede insti­tu­tio­nelle logik – eksamen og bedøm­melse – for pålydende. Mens der i dis­kus­sio­nen om karak­te­rerne er en generel til­slut­ning til karak­te­rer som et menings­fuldt sty­rings­in­ci­ta­ment, er det for disse stu­de­rende pro­ble­ma­tisk, at man agerer stra­te­gisk i forhold til eksamen – det er inau­ten­tisk, i betyd­nin­gen kon­trapro­duk­tivt for, hvad de anser for vigtigt. I stedet val­o­ri­se­rer de nys­ger­rig­hed og interesse; det er moti­ve­rende at få lov at styre selv. Her genfinder vi det huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske narrativ om, at læring skal være per­son­ligt menings­fuld, udvik­lende og autentisk. I det sidste udsagn fra den arkæologi-stu­­de­rende finder vi denne kritik helt eks­pli­ci­te­ret – den mål­ra­tio­nelle eksa­mens­for­be­re­delse er i mod­sæt­ning til det fagligt og per­son­ligt engagerende.

På tværs er de tre citater arti­ku­le­res en mod­sæt­ning mellem det at vide, at man skal bedømmes, og det at finde mening i faget. Modsat karak­te­rer, som de stu­de­rende opfattede som mere eller mindre rea­li­sti­ske udtryk for egen præ­sta­tion og kunne tolkes både stu­den­ter­cen­te­ret og huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gisk, så ser vi her et tyde­li­gere skel, hvor eksamen knyttes til præ­sta­tion og ydre styring (jf. Biggs’ stu­den­ter­cen­tre­rede per­spek­tiv), mens under­vis­nin­gen knyttes til det per­son­ligt menings­fulde (jf. det huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske per­spek­tiv). Denne mod­sæt­ning peger ind i det næste ana­ly­se­tema, som angår sam­men­hæn­gen mellem under­vis­ning og læringsmål.

Lærings­mål

Under inter­viewene præ­sen­te­rede vi de stu­de­rende for lærings­mål fra deres egen uddan­nelse. Lærings­må­lene er udvalgt, så de er fra fag, som vores infor­man­ter har haft, og vi har valgt relativt korte lærings­mål, som er til at overskue i en gruppeinterviewkontekst.

Lærings­må­lene bliver af mange stu­de­rende set som noget, der ikke rigtig kommer dem ved:

Inter­viewer: Er det noget I ori­en­te­rer jer i, inden I skal skrive opgaver?
Martin og Anne: Nej.
Inter­viewer: Kan I finde på at bruge dem op til eksamen?
Anne: Nej. (…)
Inter­viewer: Hvad med under­vi­serne [bruger de dem]?
Martin: Det vil jeg ikke mene. Jeg kunne fore­stille mig, at dekaner og et eller andet admi­ni­stre­rende personale kunne finde på at bruge det, jeg ved ikke præcist til hvad. (Aktu­ar­stu­de­rende)3

Erik: Jeg synes, det er svært at sætte det i direkte kontekst med arkæologi, det virker meget som noget, de bare har smidt ind på alle studier på en eller anden måde. (Arkæ­o­lo­gi­stu­de­rende)

Mazan: De er jo skrevet sådan der ik’, det er sådan noget djøf-agtigt sprog, man læser. Det lyder alt sammen fint og flot, men hvad er det du vil have? […]
Laura: Ja, det bliver lidt for abstrakt. Hvad betyder det egentlig? (Medi­cin­stu­de­rende)

I dialogen etableres imid­ler­tid også en mod­sæt­ning, der ligner forholdet til eksamen: lærings­må­lene kan være en måde at finde ud af om man er på rette vej, men de bliver valgt fra som en måde at orientere sig i faget på. Når man som stu­de­rende skal finde mening i faget, så sker det ved at engagere sig i undervisningen.

Inter­viewer: De her mål­for­mu­le­rin­ger, der er i stu­di­e­ord­nin­ger, har det været noget, I læser, når I går til eksamen?

Natalie: Øh, en sjælden gang imellem, men tit har det ikke rigtig været nød­ven­digt, fordi så synes jeg bare man har spurgt løbende under­vi­se­ren “er det sådan noget her I forventer?”, og så har man sådan løbende en dialog, det tror jeg giver mere mening for mig end sådan en række krav. (Sprog­fags­stu­de­rende)

Inter­viewer: Bruger I dem på den måde? Som en tjekliste?

Amalie: Hvis jeg sådan er helt langt ude at skide med de der eksamener, så kan jeg godt finde på at læse dem for sådan lige, okay hvad er det egentlig, jeg skal kunne, og kan jeg egentlig mere end jeg lige tror. Så kan jeg godt finde på at bruge dem. Men hvis jeg føler mig nogen­lunde sådan sikker i faget, så er det ikke helt så vigtigt. (Bio­lo­gi­stu­de­rende)

De stu­de­rende balan­ce­rer mellem på den ene side at anlægge et udvendigt blik på sig selv, hvor lærings­mål, karak­te­rer og feedback er måder, hvorpå uddan­nel­sen kom­mu­ni­ke­rer krav og for­vent­nin­ger til de stu­de­rende. Som stu­de­rende må man stra­te­gisk navigere i disse krav (det stu­den­ter­cen­tre­rede per­spek­tiv), og dermed bliver det det at klare sig godt og leve op til målene anerkendt som den legitime måde at være stu­de­rende på. På den anden side er det også legitimt, og efter­stræ­bel­ses­vær­digt, at være en autentisk og reflek­te­rende stu­de­rende, der er herre over sin egen læring (det huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske per­spek­tiv). Der er en mod­sæt­ning mellem at under­ka­ste sig bedøm­mel­sen, og skulle holde sig indenfor det eksa­mens­re­la­te­rede, og at være en engageret og autentisk stu­de­rende. Når karak­te­rer og bedøm­mel­ser aner­ken­des som auto­ri­ta­tive, under­mi­ne­res den autonomi, som de stu­de­rende knytter det menings­fulde til. Derfor bliver det at orientere sig eksplicit mod eksamen til inau­ten­tisk praksis – eller faking – forstået som strategi, hvor de stu­de­rende er bevidste om, at de forlader det, der for dem er meningsbærende.

Faking

Når de stu­de­rende beskriver usik­ker­hed og ikke kan afkode kravene, bliver de mere stra­te­gisk ori­en­te­rede. Det er den måde, der i inter­viewene optræder faking og bluff som en eksplicit strategi; det er der, hvor de stu­de­rende læner sig helt stra­te­gisk ind i det stu­den­ter­cen­trede per­spek­tiv. Men vi ser samtidig, at de ikke tager dette per­spek­tivs lærings­i­de­a­ler alvorligt. Her er to citater om, hvordan det sker i forhold til læringsmålene:

Jane: [det er] bare en masse krav. [fniser]
Inter­viewer: Bare en masse krav. Er det [svært] at forstå det, der står i den?
Mira: Det synes jeg det er, men […] man kan jo få alt til at passe på det. […] det er meget nemt at få den til at kunne kringles ind, fordi det er meget sådan vagt for­mu­le­ret […] altså jeg kan da huske i hvert fald, da jeg læste det for første gang. Jeg var sådan lidt blown away, fordi […] altså man forstår næsten ikke hvad det er.
Joan: Ja, sådan havde jeg det også, hvordan skal jeg komme omkring alle dem her. Men hvor jeg havde det sådan lidt, ja, okay men med den ene aktivitet opfylder jeg faktisk utroligt mange af dem, hvis jeg argu­men­te­rer godt nok altså og kan du få det kringlet rundt. (Pæda­gogstu­de­rende)

Altså der er vildt mange bullshit-ord, altså hvordan fanden skal man vurdere folk på det der, altså det der med sam­ar­bejde, har de tænkt sig at sige “ah, du ryger ned på 10, du sam­ar­bej­dede ikke ” ja, […] det er lidt bullshit, men så er det jo også nemt at slippe igennem. (For­valt­nings­stu­de­rende)

Lærings­må­lene ita­le­sæt­tes som lidt menings­løse og åbne for fri for­tolk­ning. Altså ser vi igen en diskre­pans mellem den autoritet de stu­de­rende tillægger karak­ter­be­døm­melse som udtryk for den reelle præ­sta­tion og deres lem­fæl­dige omtale af lærings­må­lene (som formelt set danner grund­la­get for karak­ter­be­døm­melse). I stedet for at finde en auto­ri­ta­tiv for­tolk­ning af lærings­må­lene, håndteres denne fler­ty­dig­hed som en ela­sti­ci­tet – målene er noget lokalt, arbitrært, der har mere stra­te­gisk betydning end faglig.

Vi finder også eksempler på, at de stu­de­rende sammen arran­ge­rer måder at håndtere kravene på, hvor det faglige indhold helt undviges:

Joan: Nej jeg synes også. det der med at skulle evaluere på hinanden. Det synes jeg er lidt mærkeligt. Det har vi gjort rigtig meget. Det er super­un­der­ligt.
Inter­viewer: Evaluere på hinanden? På frem­læg­gel­ser eller?
Joan: Ja opgaver, vi har skulle læse hinandens opgaver […] Fuld­stæn­dig mærkeligt.
Sanne: Nej. men det har vi også, og […] der er alligevel ikke nogen, der hører hvad vi siger, så derfor altså der kommer ikke noget reelt godt ud af det. […] Men så gør man det, man bare lader som om.

Joan: Altså, der er ingen i vores klasse, tror jeg, der har åbnet de der feed­ba­ck­op­ga­ver og læst reelt hinandens feedback. Vi har alle­sam­men været enige om, at vi synes det er mærkeligt, og at det ikke er en position, vi vil lade gå udover klassen. Det er ikke vores position at skulle sidde og bedømme hinanden. (Pæda­gogstu­de­rende)4

Citatet beskriver en stra­te­gisk orga­ni­se­ring, der opstår parallelt med under­vis­nin­gen. De stu­de­rende håndterer mod­sæt­nin­gen mellem det stu­den­ter­cen­tre­rede per­spek­tivs mål­ret­tet­hed og den huma­ni­sti­ske per­spek­tivs autonome menings­ska­belse ved sim­pelt­hen at skille dem ad. Vi læser ikke disse eksempler som snyd, og heller ikke som egentlig modstand, men netop en laden-som-om som. Sanne udtrykker det ovenfor5. Det er prag­ma­ti­ske og stra­te­gi­ske måder at håndtere mod­sæt­nin­gen mellem de to per­spek­ti­ver på. Det er eksempler på, hvordan de stu­de­rende, med Butlers begreb, performer stra­te­gisk, ikke for at få en bedre karakter, men for at håndtere mod­sæt­nings­fulde, menings­løse og ‑for­styr­rende krav. Det bliver laden-som-om som bevidst tilpasningsstrategi.

At studere i det neoli­be­ralt imaginære

Analysen viser over­ord­net, at de stu­de­rende trækker på både det huma­ni­sti­ske per­spek­tiv og det stu­den­ter­cen­tre­rede per­spek­tiv. Begge per­spek­ti­ver er således en del af de stu­de­ren­des kul­tu­relle reper­toire, det er legi­ti­me­rende for­tæl­lin­ger, som de kan trække på – og som bruges i flæng. De stu­de­ren­des balan­ce­gang mellem de to per­spek­ti­ver kan ses som en kulturel praksis, hvor det opleves som arbitrært, hvilke krav man bliver underlagt, og hvor den gode stu­de­rende til tider er autentisk og autonom og til andre tider mål­ra­tio­nel og handler i over­ens­stem­melse med tydelige lærings­mål. Her bliver faking et per­for­ma­tivt svar på mod­sa­t­ret­tede krav om både selv­stæn­dig­hed og tilpasning.

De stu­de­ren­des udsagn lader sig ikke entydigt placere inden for hverken et stu­den­ter­cen­tre­ret eller huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gisk narrativt reper­toire. Deres udsagn fremstår derimod sam­men­satte og til tider selv­mod­si­gende – det ene øjeblik trækkes på sprog om menings­fuld­hed, auten­ti­ci­tet og indre moti­va­tion, i det næste domineres sproget af hen­vis­nin­ger til effek­ti­vi­tet, mål­op­fyl­delse og stra­te­gisk posi­tio­ne­ring – og ind i mellem optræder der en mel­lem­po­si­tion, som fx når de stu­de­rende taler om at ’kringle’ uddan­nel­sens lærings­mål, og hvor det at ’kringle’ både kan betyde, at man tilretter sin per­for­mance efter, hvad der står i lærings­må­lene, men også kan betyde, at lærings­må­lene fortolkes i en retning, der er per­son­ligt menings­fuld og dermed opleves som ’autentisk’.

Det stu­den­ter­cen­tre­rede og det huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske per­spek­tiv kan ses som forbundne kar i forhold til det, som Lamont kalder det neoli­be­ralt imaginære (Lamont 2009). Det ses bl.a. ved, at de stu­de­rende på for­skel­lig vis forholder sig som objekter for en ydre kontrol gennem lærings­in­ci­ta­men­ter. I det stu­den­ter­cen­tre­rede per­spek­tiv agerer de stu­de­rende stra­te­gisk i forhold til lærings­in­ci­ta­men­ter, kontrol og mål­ret­tet­hed, mens det huma­ni­sti­ske per­spek­tiv tillader dem at arti­ku­lere modstand mod mål­ret­ning og kontrol – men ikke mod dens mål. På den måde kan brugen af paral­lelle nar­ra­ti­ver forstås i lyset af et bredere kulturelt reper­toire, der måske siger noget om samtidens fore­stil­lin­ger om, hvad uddan­nelse egentlig.

Snarere end et mod­sæt­nings­for­hold giver de stu­de­rende indtryk af en dob­belt­hed, som måske allerede ligger i Lamonts (2016) begreb om det neoli­be­ralt imaginære, hvor det er den stu­de­ren­des ansvar at lede sig selv gennem kom­plek­si­te­ten. Forskning har tidligere fremhævet, at den vægtning af den enkeltes autonomi og moti­va­tion, der oprin­de­ligt var den huma­­ni­sti­­ske-psy­ko­lo­­gis modsvar til et disci­pli­ne­rende, tings­lig­gø­rende og under­tryk­kende uddan­nel­ses­sy­stem, smelter sammen med en neoli­be­ral for­stå­else betoning af selv-rea­li­­se­ring, ansvar for egen læring og resiliens (Brinkmann, 2015; Hermann, 2009; Sarauw, 2019).

Det huma­­ni­stisk-psy­ko­lo­­gi­­ske reper­toire tilbyder altså ikke nød­ven­dig­vis et opgør med det neoli­be­rale ideal. For Lamont er det netop pointen, at man ikke frit kan vælge, hvilke kul­tu­relle nar­ra­ti­ver der giver legi­ti­mi­tet, og derfor må man hente legi­ti­mi­tet i de kulturelt domi­ne­rende nar­ra­ti­ver her det neoli­be­rale. I et per­­for­­ma­tivt-kul­tu­r­a­­na­ly­tisk per­spek­tiv bliver idealet om auten­ti­ci­tet og personlig mening således blot endnu et krav, som den stu­de­rende skal leve op til eller performe for at være indi­vi­duel selv­hjul­pen og entreprenant.

Denne gen­nem­gå­ende dob­belt­hed – eller narrative balan­ce­gang, som vi kaldte den ovenfor – tyder på, at inter­viewene ikke blot afspejler indi­vi­du­elle hold­nin­ger eller reak­tio­ner på konkrete under­vis­nings­for­mer og designs, men kan læses som kulturelt situerede og per­for­ma­tive svar på spørgs­må­let om, hvad uddan­nelse egentlig er. Når stu­de­rende faker, er det ikke nød­ven­dig­vis et forsøg på at slippe uden om at gøre arbejdet som stu­de­rende, men en måde at tilegne sig uddan­nel­sens logikker fra en position, hvor disse ikke er velkendte og selvfølgelige.

Refe­ren­cer

Ashwin, P., Boud, D., Calkins, S., Coate, K., Hallett, F., Light, G., … & Tooher, M. (2020). Reflective teaching in higher education. Blooms­bury Academic.

Biggs, J. & Tang, C (2011 [1999]). Teaching for Quality Learning: What the Student does, 4th edition, England: Open Uni­ver­sity Press, https://​cetl​.ppu​.edu/​s​i​t​e​s​/​d​e​f​a​u​l​t​/​f​i​l​e​s​/​p​u​b​l​i​c​a​t​i​o​n​s​/​ – ​J​o​h​n​_​B​i​g​g​s​_​a​n​d​_​C​a​t​h​e​r​i​n​e​_​T​a​n​g​ – ​_​T​e​a​c​h​i​n​g​_​f​o​r​_​Q​u​a​l​i​ – ​B​o​o​k​F​i​o​r​g​ – ​.​pdf

Biggs, J. (1999). What the Student Does: teaching for enhanced learning, Higher Education Research and Deve­l­op­ment, 18(1):57 – 75, DOI:10.1080/07294360.2012.642839

Brinkmann, S. (2015). Selv­re­a­li­se­ring: Kritiske dis­kus­sio­ner af en grænseløs udvik­lings­kul­tur. Psy­ko­lo­gisk Set, 98, 7 – 11.

Butler, J. (1990). Gender Trouble, London and New York: Routledge.

Butler, J. (2007). ‘Imitation and gender subor­di­na­tion’. I S. Siedman & J. Weeks (Eds.), The New Social Theory reader (pp. 333 – 344). Routledge: London & New York.

Chri­sti­an­sen, N. F. V., Harboe, T., Horst, S., Krogh, L., & Sarauw, L. L. (2015). Trends in the deve­l­op­ment of the Danish uni­ver­si­ties. In L. Rienecker, P. Stray Jørgensen, J. Dolin, & G. Holten Ingerslev (Eds.), Uni­ver­sity teaching and learning (1. ed., pp. 17 – 41).

Gibbs, G. (1999). Using Asses­sment Stra­te­gi­cally to Change the Way Students Learn. In S. Brown, & A. Glasner (Eds.), Asses­sment Matters in Higher Education: Choosing and Using Diverse Appro­a­ches (pp. 1250 – 1263). The Society for Research into Higher Education & Open Uni­ver­sity Press.

Goffman, E. (2004): Social Sam­hand­ling og mikro­so­cio­logi, København, Hans Reitzels Forlag

Hermann, S. (2009). Må en kritisk lærings­for­sker elske stiv kuling i uddan­nel­ses­sy­ste­met? Lærings­meste­ren – Festskrift for Knud Illeris, Ung­doms­forsk­ning, (pp. 28 – 30) Årg. 8, nr. ½, (2009).

Jacobsen, J. C., & Andersen, H. L. (2017). Til dannelse eller nytte? uni­ver­si­tets­ud­dan­nel­ser mellem forsk­nings­ba­se­ret faglighed og relevans for arbejds­mar­ke­det. Fry­den­lund.

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview: Det kva­li­ta­tive forsk­nings­in­ter­view som håndværk. (3. udg.) Hans Reitzels Forlag.

Lamont, M. (2009): Responses to Racism, Health, and Social Inclusion as a Dimension of Suc­ces­sful Societies. In Lamont, M. & Hall, P. (2009): Suc­ces­sful Societies, New York, Cambridge Uni­ver­sity Press

Lamont, M. (2016). Getting Respect, Princeton, Princeton Uni­ver­sity press

Lareau, A. (2015). Cultural Knowledge and Social Inequa­lity. American Socio­lo­gi­cal Review, 80(1), 1 – 27.

Law, J. (2004). After Method: Mess in Social Science Research, London; New York: Routledge

Mac­far­lane, B. (2021). Met­ho­do­logy, Fake Learning, and Emotional Per­for­ma­ti­vity. DOI: https://​doi​.org/​1​0​.​1​1​7​7​/​2​0​9​6​5​3​1​1​2​0​9​8​4​786

Mac­far­lane, B. (2016). Freedom to Learn: The threat to student academic freedom and why it needs to be reclaimed (1st ed.). Routledge. https://​doi​.org/​1​0​.​4​3​2​4​/​9​7​8​1​3​1​5​5​2​9​455

Saldaña, J. (2025) : The Coding Manual for Qua­li­ta­tive Resear­chers, London, Sage.

Sarauw. LL & Fre­de­rik­sen, J.T (2024). Do uni­ver­sity students fake learning? Notes from the field on student learning and enga­ge­ment as a per­for­ma­tive practice. Journal of Praxis in Higher Education6(5), 146 – 163. Article 6. https://​doi​.org/​1​0​.​4​7​9​8​9​/​k​p​d​c​613

Sarauw, L. L. (2019). Revi­si­ting the student centered: Review of Bruce Mac­far­la­ne’s Freedom to Learn: The Threat to Student Academic Freedom and Why it Needs to be Reclaimed. Learning and Teaching: The Inter­na­tio­nal Journal of Higher Education in the Social Sciences12(1), 93 – 102. https://​doi​.org/​1​0​.​3​1​6​7​/​l​a​t​i​s​s​.​2​0​1​9​.​1​2​0​106

Sarauw, L. L. (2011). Kom­pe­ten­ce­be­gre­bet og andre stileø­vel­ser: For­tæl­lin­ger om uddan­nel­ses­ud­vik­lin­gen på de danske uni­ver­si­te­ter efter uni­ver­si­tets­lo­ven 2003, Ph.d.-afhandling, Køben­havns Uni­ver­si­tet.

Sewell, W. H. (2009): From State Centrism to Neoli­be­ra­lism: Macro-Histo­ri­cal Contexts of Popu­la­tion Health since World War II. In Lamont, M. & Hall, P. (2009): Suc­ces­full Societies, New York, Cambridge Uni­ver­sity Press

Somers, M.R. (1994): The Narrative Con­sti­tu­tion of Identity: A Rela­tio­nal and Network Approach, Theory and Society, Oct. 1994, Vol. 23, No. 5 (Oct., 1994), pp. 605 – 649

1 PIQUED-projektet har undersøgt kva­li­tets­ar­bejde i danske vide­re­gå­ende uddan­nel­ser (https://​ps​.au​.dk/​e​n​/​r​e​s​e​a​r​c​h​/​r​e​s​e​a​r​c​h​ – ​c​e​n​t​r​e​s​/​d​a​n​i​s​h​ – ​c​e​n​t​r​e​ – ​f​o​r​ – ​s​t​u​d​i​e​s​ – ​i​n​ – ​r​e​s​e​a​r​c​h​ – ​a​n​d​ – ​r​e​s​e​a​r​c​h​ – ​p​o​l​i​c​y​/​p​i​q​ued). Mate­ri­a­let i denne artikel blev indsamlet som en del af et del­pro­jekt om stu­de­ren­des fore­stil­lin­ger om kvalitet i uddan­nelse og under­vis­ning. Forfatter Jan Thorhauge Fre­de­rik­sen deltog som forsker i dette del­pro­jekt. PIQUED-projektet var finan­si­e­ret af Mini­ste­riet for Forsk­nings og Uddannelse.

2 Uddan­nel­serne blev udvalgt, så de repræ­sen­te­rede alle faku­l­te­ter, for­skel­lige grader af selek­ti­vi­tet (dvs. 1. pri­o­ri­tetsan­sø­gere pr. antal optagne ansøgere), for­skel­lige pla­ce­rin­ger i landet, for­skel­lige grader af pro­fes­sio­na­li­se­ring, for­skel­lige uddan­nel­ses­stør­rel­ser, samt for­skel­lige uni­ver­si­tets­pæ­da­go­gi­ske tra­di­tio­ner. Vi har inter­viewet stu­de­rende ved 4 for­skel­lige sprogfag, men flere af disse fag optager så få stu­de­rende, at vi har valgt at ano­ny­mi­sere fagene.

3 I dette og følgende citater optræder mere end en informant. De optræder derfor med et ano­ny­mi­se­ret navn.

4 Dette citat har tidligere været publi­ce­ret i Sarauw & Fre­de­rik­sen, 2024.

5 Dog undtaget kom­men­ta­ren om at ”det er ikke vores position” – som er en egentlig protest mod at blive pålagt et bedømmelsesansvar.