- Kriser og kritik: Hvor kommer vi fra, hvor skal vi hen?
Med en historie tilbage til Vor Ungdom fra 1879, henover Pædagogisk-psykologisk Tidsskrift fra 1940 til sammenlægning af disse to tidsskrifter i 1953 er Dansk pædagogisk Tidsskrift det ældste nulevende pædagogiske tidsskrift i Danmark. DpT er et kritisk forum, der analyserer, formidler og diskuterer på tværs af hele det pædagogiske område. I det seneste år er tidsskriftet udelukkende udkommet digitalt; i en ny opsætning og med nye muligheder. Denne milepæl vil vi gerne markere og gøre opmærksom på ved et fagligt arrangement, hvor vi fokuserer på hvilke kriser og kritikker, der aktuelt trænger sig på, udgør brændpunkter eller forbliver ubemærkede i det pædagogiske felt. Hvilke herskende dagsordner skal undersøges og udfordres? Hvilke fortiede eller oversete kriser og kritikker bør trækkes frem i pædagogikkens søgelys?
Læser man tilbage i gamle numre af DpT er der tydelige skurke, der træder frem og bliver til kritikkens fjendebilleder: New Public Management, neoliberalisme, konkurrencestaten, det borgerlige, det konforme udgør næsten søjler af ondskab, som tidsskriftets redaktion og bidragsydere de senere år har forsøgt at analysere og kritisere.
Det er også tydeligt, at sådanne kritikker er relateret til forskellige kriser af pædagogisk karakter: Disciplin, evidens, dannelse, rationalisering, standardisering, mistrivsel, uretfærdighed, ulighed, top-down styring, teknokratisering, konformitet, (u)lydighed, fantasiløshed osv.
Hvis vi vender blikket mod fremtiden, hvilke nye kriser og kritikker tegner sig så i den pædagogiske horisont? Hvis man gerne vil være et kritisk pædagogisk tidsskrift, der leverer veldokumenterede og skarpe analyser af pædagogiske forhold og fænomener, hvor skal man så fokusere, hvordan og hvorfor?
Vi inviterer tre markante pædagogiske forskere til en samtale om pædagogikkens kriser og kritikker med afsæt i spørgsmålet; hvilke kriser og kritikker de selv har været optagede af i deres pædagogiske forskning. Hermed får de mulighed for diskutere, hvilke kriser og kritikker der har fyldt for meget eller for lidt i nyere tids pædagogisk forskning. Vi spørger dem også, hvilke kriser og kritikker den pædagogiske forskning og praksis bør tage alvorligt og rejse i en post-corona-krise-tid.
Undervejs til det være muligt for publikum at stille spørgsmål, kommentere og byde ind med deres perspektiver.
Samtalesalonen foregår online den 1. marts kl.15.00 – 17.00
Tilmeld dig
Via DpT´s facebook begivenhed her
Eller deltag via link til ZOOM møde
