Nyt, nyt, nyt – CfP, Samtalesalon og 2023#1
Nyt call Så er der mulighed for at bidrage til DpT temanummer 2023#4: Tidlig indsats – – radikaliseret forebyggelse? Tidlig indsats lyder som et pædagogisk
Nyt call Så er der mulighed for at bidrage til DpT temanummer 2023#4: Tidlig indsats – – radikaliseret forebyggelse? Tidlig indsats lyder som et pædagogisk
I denne artikel sætter Helle Pia Laursen, Lars Holm og Annegrethe Ahrenkiel fokus på, hvordan literacy indgår som en del af børns sociale praksis og
Bedre sammenhæng i sundhedsvæsenet gennem øget samarbejde på tværsaf faglige og organisatoriske skel har længe stået højt på den sundhedspolitiskedagsorden. Den seneste uddannelsesrevision (2016) af sundhedsprofessionsbacheloruddannelserne
Antallet af pædagogiske forskere stiger, antallet af publikationer stiger og midlerne til pædagogisk forskning øges stabilt. Men hvad gemmer der sig i og bag ved denne
I årets sidste temanummer præsenteres seks analyser af socialpædagogikkens politiske økonomi. Læs med om magtrelationer, rammebetingelser, styringsstrategier, markedsgørelse, statslig økonomisering, vidensformer, marginalisering, menneskesyn, faglig pessimisme.
Det undersøger vi i vores nye temanummer 2022#3 så forskellige steder som ungdomsklub, natklub, produktionsskole, Kriminalforsorgen, onlineplatforme og ved byttedates. Du kan læse DpT 2022#3 her
I DpT 2023#2 vil vi sætte fokus på, hvad varierende funktionsevne, handicap ogdiagnoser betyder for børn, unge og forældres liv. Vi søger artikler (eller andre
Vi dyrker analysen og dykker ned maskinrummet. I dette temanummer er der refleksioner over – og eksperimenter med – analyser. Formålet er at genoverveje og nytænke
Sæt kryds i kalenderen og tag dine kolleger med til Pædagogisk Samtalesalon den 6. oktober kl.19.15 i forsamlingshuset på Onkel Dannys Plads, København V. Læs mere her
I temanummer 2023#1 inviterer vi til en bred vifte af artikler, der undersøger børns rettigheder, udsatte børn og unges deltagelse samt dilemmaer og konflikter i arbejdet
Vores seneste tre artikler uden for tema er ”Omsorgsøjeblikke: Vuggestuepædagogers tavse viden om omsorg”, ”Enhedsmodel for metodevalg i pædagogik” og ”Træningstonen – Pædagogers svar på diagnosekulturens
Den pædagogiske forsknings betingelser – mængde, kvalitet, finansiering og konsekvenser heraf.Samtalesalon med Heine Andersen, Annegrethe Ahrenkiel og Lene Mosegaard Søbjerg. Dato: 11. maj 2022 kl.
DpT 2021#1 er ude nu og stiller skarpt på frygten og fascinationen af det uhyggelige i en pædagogisk kontekst. Læs med om gys, gru og modige
2022#3 CfP: Seksualitet og pædagogik – grænser og lyst De seneste års #metoo-bølger har sammen med et øget fokus på identitetspolitiske spørgsmål revitaliseret og intensiveret diskussionen
Er social retfærdighed et anliggende for den pædagogiske praksis og forskning? Har den pædagogiske praksis blinde vinkler, der i det skjulte er med til at (re)producere
Kom, hør og tal med Gro Hellesdatter Jacobsen (SDU), Mira Skadegård (AAU) og Steen Baagøe Nielsen (RUC) om hvilke muligheder og udfordringer identitetspolitiske perspektiver rejser
“Alexander von Oettingen er hovedmanden bag fire ’pissedårlige’ bøger om undervisning, ledelse, pædagogik og inklusion. Der advokeres for en negativ pædagogik, der er skeptisk over
En række tendenser i relation til velfærdsuddannelserne peger på, at disse (stadig) er under pres: Søgningen og optaget af studerende er flere steder vigende, ligesom det fremhæves, at
Nu hvor det igen er muligt at mødes, vil vi gerne sige et ordentligt og festligt farvel til Axel Neubert, der i starten af 2021 trådte
Temaet i DpT nr. 2/2022 er nemlig ikke et pædagogisk fænomen eller begreb. I stedet tager vi de metodologiske briller på og dyrker analysen. Og særligt den,
DpT temanummer 2021#2 “I coronaens lys og skygge” udforsker corona som fremkaldervæske på kendte problematikker og som forstørrelsesglas for utopisk inspiration. Hvordan har det været
DpT temanummer 2021 #2 er under udarbejdelse. I mellemtiden har vi udgivet et par artikler og en anmeldelse. Du kan måske bruge bededagsferien til at læse
DpT stiller i temanummer nr. 1/2022 skarpt på frygten og fascinationen af det uhyggelige i en pædagogisk kontekst. Selvom pædagogik har kasseret forestillingen om frygt som opdragelsesredskab,
Tema: Tillid og mistillid. Tillid er en grundlæggende komponent i ‘samfundskontrakten’, ligesom Danmark ofte fremhæves som et samfund med en høj grad af tillid. Vi
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.