I 2018 fik vi en ny Dagtilbudslov i Danmark og med den en ny og såkaldt styrket pædagogisk læreplan, som afløste den første læreplan for daginstitutioner fra 2004. Den styrkede pædagogiske læreplan rammesætter det pædagogiske arbejde for alle daginstitutioner i Danmark. Den er et helt centralt styringsinstrument for området, og derfor skulle man tro, der var grundlag for fortsat faglig og politisk diskussion. Alligevel er der – efter de første godt 5 år – overraskende lidt faglig og politisk diskussion om læreplanen; om læreplansarbejde og hvad det betyder i praksis. Det ønsker vi at råde bod på med dette temanummer.
Vi efterspørger derfor artikler, der kritisk undersøger og diskuterer Den styrkede pædagogiske læreplan og læreplansarbejdet fra flere forskellige empiriske og teoretiske afsæt og perspektiver.
Der kan også indleveres artikler, der omhandler realisering af læreplaner i andre pædagogiske kontekster.
Deadline for abstract er den 15. maj 2025. Temanummeret udkommer i marts 2026.
Læs mere her