graphical design element, fragments in shades of green

Nyt CfP 2026#1 – Den styrkede pæda­go­gi­ske læreplan for dag­in­sti­tu­tio­ner – Hvad sker der når lære­pla­ner realiseres?

I 2018 fik vi en ny Dag­til­bud­s­lov i Danmark og med den en ny og såkaldt styrket pæda­go­gisk læreplan, som afløste den første læreplan for dag­in­sti­tu­tio­ner fra 2004. Den styrkede pæda­go­gi­ske læreplan ram­me­sæt­ter det pæda­go­gi­ske arbejde for alle dag­in­sti­tu­tio­ner i Danmark. Den er et helt centralt sty­rings­in­stru­ment for området, og derfor skulle man tro, der var grundlag for fortsat faglig og politisk dis­kus­sion. Alligevel er der – efter de første godt 5 år – over­ra­skende lidt faglig og politisk dis­kus­sion om lære­pla­nen; om lære­plans­ar­bejde og hvad det betyder i praksis. Det ønsker vi at råde bod på med dette temanummer. 

Vi efter­spør­ger derfor artikler, der kritisk under­sø­ger og dis­ku­te­rer Den styrkede pæda­go­gi­ske læreplan og lære­plans­ar­bej­det fra flere for­skel­lige empiriske og teo­re­ti­ske afsæt og per­spek­ti­ver.
Der kan også ind­le­ve­res artikler, der omhandler rea­li­se­ring af lære­pla­ner i andre pæda­go­gi­ske kontekster.

Deadline for abstract er den 15. maj 2025. Tema­num­me­ret udkommer i marts 2026.

Læs mere her