Utopi i norm­kri­tisk pædagogik

Utopi i normkritisk pædagogik - Dansk pædagogisk Tidsskrift 6

Artiklen belyser kritisk-affir­ma­tivt, hvordan den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopi hjemsøges af oplysnings‑, fri­gø­rel­ses- og demo­kra­ti­se­rings­pro­jek­ter, hvorfor utopiens længsler efter et post­mo­derne hete­ro­to­pia fremstår dirrende uforløst.

Børns sprog­ste­der

Forside DpT 2024 #1

Sprog kan betragtes som levende og sam­men­fil­tret med verden. Begrebet ’børns sprog­ste­der’ leder ind i en for­stå­else af steder som samlinger og sprog som levende – og som noget, der finder sted.

Prisen for tidlig opsporing og indsats i dagtilbud?

Forside på 2023 4.

Kort­læg­nings­værk­tø­jer til tidlig opsporing anvendes i mange kommuner. Værk­tø­jerne skal sikre syste­ma­tisk viden, men prisen er en indi­vi­du­a­li­se­ret for­stå­else af udsathed.

På sporet af pæda­go­gisk forskning

Forsideillustration for DpT 2023 #3

Mere forskning har ikke næv­ne­vær­digt bidraget til en for­bed­ring af  pæda­go­gi­ske uddan­nel­ser og pro­fes­sio­ner.  Kan almen­pæ­da­go­gisk infor­me­ret forskning om og for praksis gøre en forskel?

Læreres og pæda­go­gers pro­fes­sions­vi­den 1990 – 2020 – Pro­fes­sions­pa­ter­na­lisme, pro­fes­sions­re­a­lisme og professionsinstrumentalisme

Forsideillustration for DpT 2023 #3

Artiklen beskriver for­an­drin­ger i såvel indhold som orga­ni­se­ring af læreres og pæda­go­gers pro­fes­sions­vi­den 1990 – 2020. Set over den lange linje for­stær­kes instru­men­ta­lisme og kort­tids­hold­bar pro­fes­sions­vi­den, mens teori, historie og vertikale videns­struk­tu­rer svækkes

Udfor­drin­ger til dansk pæda­go­gisk forskning

Forsideillustration for DpT 2023 #3

Artiklen præ­sen­te­rer en række udfor­drin­ger til pæda­go­gisk forskning på danske uni­ver­si­te­ter og pro­fes­sions­højsko­ler. Artiklen bygger på et forsk­nings­pro­jekt om viden­stra­di­tio­ner i dansk pædagogik og daginstitutionspædagogik. 

Om det som måske (stadig) savnes i dansk pæda­go­gisk forskning

Forsideillustration for DpT 2023 #3

Tilbage i 1994 udgav Dansk pæda­go­gisk Tidskrift et nummer, der havde stort set det samme tema som det, du nu læser på din skærm. Det handlede om dansk pæda­go­gisk forskning, og bestod af artikler skrevet af en række af det, som man dengang sikkert ville have kaldt førende danske forskere. I denne samling indgik Om det som (måske) savnes i dansk pæda­go­gisk forskning skrevet af Staf Cal­lewa­ert (1932 – 2023).