Snyd, bluf og anden uddannelsesaktivitet
AI har udløst stor bekymring for snyd fra elever og studerende.
Men snyd og bluf er en kompleks, social og kontekstafhængig affære. De ligger tæt på imitation, som er ønsket i meget læring.
Temaet belyser bluf og ’faking’ som en integreret del af læring: Fra skoleelevers arbejde med at ’knække’ lærernes kode til studerendes performative strategier på videregående uddannelse i krydsfeltet mellem at leve op til eksamenskrav og opleve uddannelse som meningsfuld.
Kritiske, veldokumenterede og skarpe analyser af pædagogiske forhold og fænomener
Så er vi klar med et nyt temanummer – og det er ikke bluf!
AI har udløst stor bekymring for snyd fra elever og studerende. Men snyd og bluf er en kompleks, social og kontekstafhængig affære. De ligger tæt
DpT Samtalesalon den 22. januar 2026
Børns tid: Bekymringer og forhåbninger I forlængelse af to aktuelle temanumre om henholdsvis tid og fritid i pædagogiske sammenhænge, inviterer vi i Dansk Pædagogisk Tidsskrift til en
Tre nye artikler
Vi har publiceret tre nye artikler, hvor forskere og praktikere deler aktuelle perspektiver på centrale pædagogiske udfordringer – fra universitetssektorens prioriteringer til omsorg i dagtilbud og

