Giv en god idé
Hvert år udkommer DpT med fire originale temanumre. Hvert temanummer sætter fokus på højaktuelle såvel som glemte emner med en mangfoldighed af bidrag og perspektiver. Hvis du sidder med en god idé til et tema, som kunne være relevant at få belyst og diskuteret i DpT, er du velkommen til at sende et forslag til temanummer: Giv dit […]
Støt DpT
Foreningen bag udgivelsen af Dansk pædagogisk Tidsskrift er en almennyttig, velgørende forening, hvis formål er at fremme og at deltage i den offentlige debat om pædagogiske og uddannelsespolitiske emner. DpT drives af en frivillig redaktion, der lægger mange timers arbejde i at udvikle temanumre og redigere artikler til tidsskriftet. Redaktionen bruger tid og energi på at kvalificere og publicere […]
Kontakt og info
Kontakt til redaktionen skal ske via redaktionssekretæren på redaktion@dpt.dk DpT udgiver ikke længere traditionelle anmeldelser, men forsøger at gå nye veje, hvorfor bøger til anmeldelse ikke skal fremsendes til DpT. ISSN 2597 – 0224CVR 29996237 Tlf. 61786715 Flakholmen 36, 2720 Vanløse
Foreningen
Dansk pædagogisk Tidsskrift (DpT) udgives af ”Foreningen bag Dansk pædagogisk Tidsskrift”. Foreningens formål: Foreningen er en almennyttig, velgørende forening, hvis formål er at fremme og at deltage i den offentlige debat om pædagogiske og uddannelsespolitiske emner. Foreningen realiserer sit formål ved at udgive ”Dansk pædagogisk Tidsskrift” samt ved at tjene som forbindelsesled mellem pædagogisk forskning, uddannelse og […]
Redaktionen
Dansk pædagogisk Tidsskrift drives af en redaktion, som træffer alle afgørelser vedrørende tidsskriftets indhold, grafiske udformning og administration i henhold til det af generalforsamlingen vedtagne budget. Alle henvendelser til redaktionen kan ske på mail: redaktion@dpt.dk Tomas Ellegaard (ansvarsh.), Ph.d. og lektor ved Institut for Mennesker og TeknologiRoskilde Universitet Marianne Brodersen, Ph.d. og Lektor, Center for Sygepleje, Professionshøjskolen […]
Skrivevejledning
DpT opfordrer til indsendelse af artikler, kommentarer, essays m.m. DpT er et mangfoldigt tidsskrift, der publicerer mange genrer og bringer indlæg fra en bred skare af bidragsydere.
TEMAINDLEDNING: Overgange – i lyset af det moderne institutionelle liv – findes liminaliteten?
Menneskelivet er fyldt med overgange fra en status til en anden. Centralt er overgangen fra barn til voksen. Men der er også andre overgange som i de fleste kulturer er betydningsfulde – fx fra den familie hvor man er barn til den familie, man former ved ægteskab, eller overgangen fra liv til død.
Hvorfor DpT?
Dansk pædagogisk Tidsskrift er et kritisk forum, der tænksomt og undersøgende vil forstå og diskutere pædagogik, det pædagogiske område, dets problemstillinger og dets institutioner aktuelt og historisk.