2013 #4
Dialogisk styring – New Public Management 2.0?
Hvad karakteriserer de nye styringsformer, og hvordan forholder de sig til den økonomisk dominerede styringsmæssige dagsorden som karakteriserede NPM? Hvilken betydning kan det have, at den økonomiske dagsorden ikke er til diskussion, og at dialogen dermed ikke indebærer mulighed for reel demokratisering eller blot indflydelse på de betingelser som afgør handlemulighederne?
2013 #3
Samværets Pædagogik
Der gives næppe nogen præcis definition af begrebet ’samvær’; men det er indlysende, at det på en eller anden måde relaterer sig til fællesskabsbegrebet. Og netop forskellige fællesskabsbegreber kan være med til at afdække hvad samvær drejer sig om og ikke mindst nogle af vanskelighederne ved at planlægge og praktisere en egentlig ’samværspædagogik’. Kan samværsbegrebet vise sig frugtbart i bredere pædagogiske sammenhænge fra dag- og fritidsinstitutioner over skolen til uddannelsessystemet?
2013 #2
Kritikker af uddannelsesindustrialisering
Der fokuseres på aktuelle tendenser til industrialisering indenfor uddannelsesplanlægning og ‑tænkning. Der er ikke tale om tendenser, der eksplicit er fremført som ’industrialisering’. Ved nærmere granskning af hvordan en omfattende produktionslogik kan udlæses af en række forskellige uddannelsessammenhænge, vil temanummeret vise, hvorfor og hvordan en industrimetafor kan åbne for nye, væsentlige og kritiske indsigter i industrielle tendenser.
2013 #1
Historien om en bebudet folkeskolereform
Politiske planer om en reform af folkeskolen har længe været på dagsordenen. Sorømødet i august 2012 resulterede i et manifest for Ny Nordisk Skole. Manifestet opfordrede til partnerskaber mellem en lang række interessenter. Det blev i december udmøntet i et udkast til en reform for folkeskolen, Gør en god skole bedre, hvor heltidsundervisning skal give plads både til opprioritering af fagene og til aktivitetstimer. Men et konkret lovforslag er endnu under forberedelse.