2024 #4
Diskussioner af klasse har i årtier været fraværende i den offentlige debat og forskning, men er dog på det seneste dukket op igen – særligt i skønlitteraturen. Temanummeret spørgsmål om klasse åbner diskussion om klasse og ulighed i en pædagogisk kontekst.
2024 #3
Kritik i, med og af normkritik
Normkritik er her, der og alle vegne i den pædagogiske verden. Men der er langt fra blevet taget teoretisk hånd om begrebet. I dette temanummer spørger vi, hvad (norm)kritikken består af og hvad dens ærinde og muligheder er samt diskuterer dens iboende modsætninger. Normer henviser til dominerende ideer om det normale, som der ikke bliver sat spørgsmålstegn ved. Kritikkens natur er at sætte spørgsmålstegn ved det selvfølgeliggjorte. Dette kritiske spændingsfelt sætter rammen om temanummeret.
2024 #2
Uden tema
Et nummer af tidsskriftet uden tema med artikler om arv og miljø i børnehaven, ungdomsklubber, inddragelse af børn med hjerneskade og engagementssociologi.
2024 #1
Pædagogikkens steder – stedernes pædagogik
Pædagogiske ideer og pædagogisk praksis er ikke kun en del af kulturelle og sociale sammenhænge, men er også forankret i konkrete steder. DpT sætter fokus på hvordan pædagogiske tiltag retter sig mod de mennesker, der bor, opholder eller uddanner sig specifikke steder og viser, hvordan deres erfaringer og forholden sig til steder knytter an til stedernes beskaffenhed såvel som de pædagogiske projekter, der foregår lokalt, og som er spundet ind i større samfundsmæssige og politiske forhold.