2024 #4

Dansk pædagogisk Tidskrift logo

Dis­kus­sio­ner af klasse har i årtier været fra­væ­rende i den offent­lige debat og forskning, men er dog på det seneste dukket op igen – særligt i skøn­lit­te­ra­tu­ren. Tema­num­me­ret spørgsmål om klasse åbner dis­kus­sion om klasse og ulighed i en pæda­go­gisk kontekst. 

2024 #3

2024 #3 - Dansk pædagogisk Tidsskrift 1

Kritik i, med og af normkritik

Norm­kri­tik er her, der og alle vegne i den pæda­go­gi­ske verden. Men der er langt fra blevet taget teoretisk hånd om begrebet. I dette tema­num­mer spørger vi, hvad (norm)kritikken består af og hvad dens ærinde og mulig­he­der er samt dis­ku­te­rer dens iboende mod­sæt­nin­ger. Normer henviser til domi­ne­rende ideer om det normale, som der ikke bliver sat spørgs­måls­tegn ved. Kri­tik­kens natur er at sætte spørgs­måls­tegn ved det selv­føl­ge­lig­gjorte. Dette kritiske spæn­dings­felt sætter rammen om temanummeret.

2024 #2

2024 #2 - Dansk pædagogisk Tidsskrift 2

Uden tema

Et nummer af tids­skrif­tet uden tema med artikler om arv og miljø i bør­ne­ha­ven, ung­dom­s­klub­ber, ind­dra­gelse af børn med hjer­neskade og engagementssociologi.

2024 #1

Forside DpT 2024 #1

Pæda­go­gik­kens steder – stedernes pædagogik

Pæda­go­gi­ske ideer og pæda­go­gisk praksis er ikke kun en del af kul­tu­relle og sociale sam­men­hænge, men er også forankret i konkrete steder. DpT sætter fokus på hvordan pæda­go­gi­ske tiltag retter sig mod de mennesker, der bor, opholder eller uddanner sig spe­ci­fikke steder og viser, hvordan deres erfa­rin­ger og forholden sig til steder knytter an til stedernes beskaf­fen­hed såvel som de pæda­go­gi­ske projekter, der foregår lokalt, og som er spundet ind i større sam­funds­mæs­sige og politiske forhold.