Kritik i, med og af normkritik
Normkritik er her, der og alle vegne i den pædagogiske verden. Men der er langt fra blevet taget teoretisk hånd om begrebet. I dette temanummer spørger vi, hvad (norm)kritikken består af og hvad dens ærinde og muligheder er samt diskuterer dens iboende modsætninger. Normer henviser til dominerende ideer om det normale, som der ikke bliver sat spørgsmålstegn ved. Kritikkens natur er at sætte spørgsmålstegn ved det selvfølgeliggjorte. Dette kritiske spændingsfelt sætter rammen om temanummeret.
Indledning
Kritik i, med og af normkritik
Tekla Canger, Marta Padovan-Özdemir
Temaindledningen tematiserer manglen på mere teoretisk og idehistorisk diskussion af normkritikkens plads i pædagogisk praksis og forskning. Der introduceres ligeledes til temanummerets seks bidrag.
Temaartikler
Det normkritiska perspektivets utveckling i Sverige
Essän beskriver, utifrån ett personligt perspektiv, utvecklingen av det normkritiska perspektivet i en svensk kontext sedan dess etablering under 2010-talet fram till idag
Fritidspædagogiske erkendelser under normkritiske analyseværksteder – en immanent kritik
Pia Rauff Krøyer, Pernille Lykke-Buch Jensen
Med afsæt i en immanent kritik af klubpædagogers normkritiske analyser af egen praksis, belyser artiklen hvordan ambitioner om normkritisk tiltag oversættes og udfordres af fritidspædagogiske værdiorienteringer og markedslogikker.
Utopi i normkritisk pædagogik
Artiklen belyser kritisk-affirmativt, hvordan den normkritiske pædagogiks utopi hjemsøges af oplysnings‑, frigørelses- og demokratiseringsprojekter, hvorfor utopiens længsler efter et postmoderne heterotopia fremstår dirrende uforløst.
Normkritik i krydsfeltet mellem affirmativ og negativ kritik
Denne artikel kritiserer den affirmative normkritiks forsøg på at overkomme negativ kritik og understreger vigtigheden af at bevare normkritikkens dialektiske arv for pædagogisk udvikling.
Pædagogikkens glemmebog: Den rosa vågen i svensk pedagogik
Staff Callewaert, Daniel Kallós
Fra den Pædagogiske Glemmebog: Teksten blev oprindeligt udgivet i antologien, Forskning om utbildning (1991). Det med Brutus Östlings Bokförlag og redaktøren, Staffan Selanders generøse tilladelse at vi her genudgiver artiklen.
For en rosa-rød selv- og systemkritisk normkritik
Dette essay diskuterer kritikken af dialogpædagogikken, som fremlægges i ‘Den rosa vågen i svensk pedagogik’, og forholder den til de nutidige kritikker af normkritisk pædagogik.