2024 #1

Ind­led­ning

Pæda­go­gik­kens steder – stedernes pædagogik

Karen Ida Dannesboe, Mette Pless, Marianne Brodersen

Pæda­go­gi­ske ideer og pæda­go­gisk praksis er ikke kun en del af kul­tu­relle og sociale sam­men­hænge, men er også forankret i konkrete steder. Pædagogik finder med andre ord sted – i loka­li­te­ter og ter­ri­to­rier, i vel­færds­sta­tens dag- og uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner, i orga­ni­sa­tio­ner og offent­lige rum.

Temaar­tik­ler

1970’ernes åben­plansko­ler som hver­dagsu­to­pi­ske (værk)steder

Lisa Rosén Rasmussen

Åben-plan-skolen var knyttet til en utopi om nye elev- og lærer­rol­ler: en fore­stil­ling, der blev udfoldet gennem læreres og elevers prak­sis­ser og mate­ri­a­li­te­ter på ‘stedet’.

Unge på kanten af uddan­nelse – FGU som læringssted

Sidse Hølvig Mikkelsen

For unge med erfa­rin­ger af uden­for­skab i skolen kan FGU opleves som et sted, der skaber mulig­he­der for tilhør. FGU åbner nye døre for de unge, men riskerer at fungere som en ‘ø’ i uddannelsessystemet.

”Dine klas­se­kam­me­ra­ter er bekymrede for dig”: Om frem­tids­mu­lig­he­der i uddan­nel­ses­vej­led­ning i pro­ble­ma­ti­se­rede boligområder

Lærke Vildlyng

Hvordan bekymring som affekt cir­ku­le­rer i uddan­nel­ses­vej­led­nin­gen på skoler i pro­ble­ma­ti­se­rede bolig­om­rå­der og former figurerne ‘den overam­bi­tiøse tospro­gede elev’ og ‘den tospro­gede elev i problemer’.

Lokale for­bin­del­ser i udsatte bolig­om­rå­der: steds­ska­bende boligso­ci­alt arbejde med børn

Asger Martiny-Bruun

Boligso­ci­ale projekter kan – gennem at orientere sig mod lokale steder og fæl­les­ska­ber – fungere som en for­ank­rings­prak­sis, der styrker børns og forældres tilhør og del­ta­gelse i lokalområdet. 

Børns sprog­ste­der

Naja Dahlstrup Mogensen

Sprog kan betragtes som levende og sam­men­fil­tret med verden. Begrebet ’børns sprog­ste­der’ leder ind i en for­stå­else af steder som samlinger og sprog som levende – og som noget, der finder sted.

Barndoms-topografi – invi­ta­tion til reflek­sion og beskri­velse af barn­dom­mens steder

Kim Rasmussen

Forholdet mellem steder og børn må begribes i sin mang­fol­dig­hed og kom­plek­si­tet. Med afsæt i børns brug af legehuset udfolder artiklen en barndoms-topografi.