Uden tema
Et nummer af tidsskriftet uden tema med artikler om arv og miljø i børnehaven, ungdomsklubber, inddragelse af børn med hjerneskade og engagementssociologi.
Indledning
Indledning
Jimmy Krab, Tomas Ellegaard, Redaktionen
Dansk pædagogisk Tidsskrift udgiver fire temanumre årligt, men bringer også artikler uden for tema. Dette nummer indeholder fire sådanne artikler, der behandler emner som børns adfærd i børnehaver, ungdomsklubber, inddragelse af børn med hjerneskade og en introduktion til engagementssociologi i uddannelsessammenhæng.
Artikler udenfor tema
Arv og miljø(er) – forældre og pædagogers forklaringer på børns upassende adfærd
Arv og miljø(er) – forældre og pædagogers forklaringer på børns upassende adfærd
Ungdomspædagogisk klubarbejde i storbyen – at engagere, udvikle og afskærme unge
Lone Bæk Brønsted, Helene Falkenberg, Rasmus Præstmand Hansen, Katrine Scott
Denne artikel bidrager til det ungdomspædagogiske forsknings- og praksisfelt med tre klubfigurer, som fungerer som tænketeknologi i diskussioner om, hvordan klubarbejde organiseres, og hvem klubben er til for.
Gavner de fine principper børn med svær hjerneskade?
Rikke Hemann Jakobsen, Mia Arp Fallov
Gavner de fine principper børn med svær hjerneskade? Inddragelse af børneperspektiver, når børn har svær hjerneskade og manglende verbalt sprog
Kompromisser, kritik og kompositionskunst i uddannelse: En introduktion til Laurent Thévenots engagementssociologi
Mathilde Carlsen, Marie Ryberg, Magnus Hansen
Uddannelsesinstitutioner har i de senere år udviklet sig på en måde, hvor nye modsætninger er opstået gennem sameksisterende værdier fra en række aktører om fx standarder for kvalitet, målstyring, kontraktstyring, men også praksisintegreret- og undersøgende undervisning, kreativitet og innovation.