Nyeste tema­num­mer

Snyd, bluf og anden uddannelsesaktivitet

AI har udløst stor bekymring for snyd fra elever og studerende.

Men snyd og bluf er en kompleks, social og kon­tekstaf­hæn­gig affære. De ligger tæt på imitation, som er ønsket i meget læring.

Temaet belyser bluf og ’faking’ som en inte­gre­ret del af læring: Fra sko­le­e­le­vers arbejde med at ’knække’ lærernes kode til stu­de­ren­des per­for­ma­tive stra­te­gier på vide­re­gå­ende uddan­nelse i kryds­fel­tet mellem at leve op til eksa­mens­krav og opleve uddan­nelse som meningsfuld.

Kritiske, vel­do­ku­men­te­rede og skarpe analyser af pæda­go­gi­ske forhold og fænomener

Nyheder

DpT Sam­ta­lesa­lon den 22. januar 2026 

Børns tid: Bekym­rin­ger og for­håb­nin­ger I for­læn­gelse af to aktuelle temanumre om hen­holds­vis tid og fritid i pæda­go­gi­ske sam­men­hænge, inviterer vi i Dansk Pæda­go­gisk Tids­skrift til en

Tre nye artikler 

Vi har publi­ce­ret tre nye artikler, hvor forskere og prak­ti­kere deler aktuelle per­spek­ti­ver på centrale pæda­go­gi­ske udfor­drin­ger – fra uni­ver­si­tets­sek­to­rens pri­o­ri­te­rin­ger til omsorg i dagtilbud og

Følg os på: