Sundhed, kropsvægt, klasse 

,

Denne artikel handler om, hvordan klasse viser sig som moralske bedøm­mel­ser i doku­men­ter, der vejleder sund­heds­pro­fes­sio­nelle i, hvordan de bør inter­ve­nere i familier med børn med høj vægt. Vi tager udgangs­punkt i tre dis­kur­sive repræ­sen­ta­tio­ner af familier til børn med høj vægt, der optræder i doku­men­terne. Vi viser, hvordan klasse fungerer som et led i en bio­pæ­da­go­gisk sty­rings­tek­no­logi, der patrul­je­rer grænserne for godt for­æl­dre­skab gennem moralsk regu­le­ring af mødre. Vi argu­men­te­rer for, at klas­se­be­gre­bet på den ene side er mar­gi­na­li­se­ret som for­stå­el­ses­ramme, mens opmærk­som­hed på klas­se­for­skelle på den anden side genind­fø­res gennem insti­tu­tio­na­li­se­rede moralske vur­de­rin­ger. Vi opfordrer til en kritisk opmærk­som­hed på de måder, hvorpå det pæda­go­gi­ske felt tillægges en sund­heds­di­men­sion, samt hvilke impli­ka­tio­ner dette kan have for praksis.

Intro­duk­tion

Artiklens formål er at illu­strere, hvordan klasse viser sig som moralske bedøm­mel­ser i vej­led­nin­ger, som sund­hedsmyn­dig­he­derne udstikker til pro­fes­sio­nelle, der arbejder med at iden­ti­fi­cere og forebygge høj vægt blandt børn.

Som det fremgår i intro­duk­tio­nen til dette tema­num­mer, er der ikke tradition for at tænke på Danmark som et klas­se­sam­fund. Den danske vel­færds­stat ligger til grund for en for­tæl­ling om et samfund med lige mulig­he­der for alle borgere, uanset socialt ophav og i denne for­tæl­ling fremstår klasse som et forældet og irre­le­vant begreb (Faber et al., 2012).

Også inter­na­tio­nalt har klasse været fortrængt fra politiske og forsk­nings­mæs­sige dags­or­de­ner, måske fordi indu­stri­sam­fun­dets klare stra­ti­fi­ce­ring er under afvikling. Men over­gan­gen fra indu­striel til finansiel kapi­ta­lisme, også kendt som ”neoli­be­ra­lisme” (Tyler, 2015) har ikke fjernet social ulighed og kvan­ti­ta­tiv forskning beskriver, at Danmark har samme udfor­drin­ger, som man kender fra klas­se­sam­fund som det engelske: Udover en gen­nem­gri­bende social slagside i sundhed (Dide­ri­ch­sen, 2020), er trivslen udfordret i skolen for børn fra såkaldt sko­le­frem­mede hjem (Rasmussen et al., 2014), og den sociale mobilitet er stagneret (Landersø & Heckman, 2016), mens ind­komst­for­skelle og antallet af fattige familier stiger (Pedersen & Caspersen, 2020).

Disse struk­tu­relle uligheder indikerer, at social klasse stadig er noget, man bør forholde sig til. Den engelske sociolog Skeggs hævder, at “… class is so insi­nu­a­ted in the intimate making of self and culture that it is even more ubiqui­tous than pre­viously arti­cu­la­ted, if more difficult to pin down, leaking beyond the tra­di­tio­nal measures of clas­si­fi­ca­tion” (Skeggs, 2005, s. 968).  Ligesom Skeggs argu­men­te­rer vi for, at klas­se­ba­se­ret ulighed fortsat eksi­ste­rer, men viser sig på nye, mere subtile og impli­citte måder.

I denne artikel vil vi vise, hvordan klasse dis­kur­sivt kommer til udtryk som ”invi­ta­tio­ner” til pro­fes­sio­nelle om at forstå sig selv og mødre til børn med høj vægt i klas­se­moral­ske termer. Det er således ude­luk­kende den dis­kur­sive dimension af klasse, vi udforsker. Artiklen rummer dermed ikke en analyse af, hvordan klasse leves eller for­hand­les i reelle møder mellem pro­fes­sio­nelle og familier.

De dis­kur­sive dimen­sio­ner af klasse er forsk­nings­mæs­sigt inter­es­sante, idet diskurser kan forstås som magt­for­mer og som social praksis (Fairclough, 1992). I en tid med voksende social ulighed er det relevant at undersøge, hvordan normative anta­gel­ser om ansvar­lig­hed og god moral bidrager til bestemte måder at forstå og håndtere ulighed på.

Det er desuden relevant at forholde sig til i en pæda­go­gisk kontekst, fordi sundhed kolo­ni­se­rer stadigt flere vel­færds­om­rå­der (Lupton, 1995), herunder også pæda­go­gisk praksis, som i stigende grad forventes at operere på bio­pæ­da­go­gi­ske præmisser (Harwood, 2009). Det viser sig blandt andet ved at ”det gode liv” og et barns ”gode udvikling” i stigende grad tager udgangs­punkt i sund­heds­vi­den­ska­be­lige stan­dar­der. I det lys er det – også i en pæda­go­gisk kontekst – centralt at få belyst sund­hedsmyn­dig­he­der­nes frem­stil­lin­ger af, hvordan sund­heds­pro­fes­sio­nelle bør håndtere arbejdet med den ulig­heds­pro­ble­ma­tik, som handler om kropsvægt.

For­æl­dre­skab og bio­pæ­da­go­gik i vel­færds­sta­tens fore­byg­gende arbejde

Fra slut­nin­gen af det 18. århund­rede førte udvik­lin­gen af biopo­li­tik og fol­kes­und­hed sammen med indu­stri­a­li­se­rin­gen til en øget moralsk regu­le­ring af moder­ska­bet (Finch, 1993; Foucault, 1994; Rose, 2009). Den austral­ske histo­ri­ker Finch beskriver, hvordan denne diskurs placerer moderen som knu­de­punk­tet mellem familie og stat (Finch, 1993, p. 106). Finch peger på, at sociale problemer i denne ”statsover­ta­gelse” af moder­ska­bet blev kolo­ni­se­ret af et medicinsk blik, som bl.a. var optaget af hygiej­ni­ske forhold (se også Buus, 2001).

I dag spiller både pæda­go­gi­ske og sund­heds­fag­lige insti­tu­tio­ner derfor en afgørende rolle i form af en stærk bio­pæ­da­go­gi­se­ring af samfund og fami­li­e­liv (Harwood, 2009), hvor bio­pæ­da­go­gik forstås som de omfat­tende måder, hvorpå flere og flere sund­heds­på­bud kom­mu­ni­ke­res og inte­gre­res i pæda­go­gisk praksis.

Danske børns trivsel, læring og udvikling kan i det lys betragtes som et bio­pæ­da­go­gisk ”omsorgs­ar­ran­ge­ment”, der deles mellem bør­ne­in­sti­tu­tio­nerne og familien (Andenæs 2011). Alligevel peger forskning på, at det mest er forældre – og især mødre (Lupton, 2014) – der holdes ansvar­lige for barnets succes og for de vel­færds­pro­fes­sio­nel­les mulig­he­der for at optimere dets udvikling (Bach, 2018).

Samtidig er vel­færds­sta­ten blevet optaget af at forebygge sociale og sund­heds­mæs­sige problemer. Og fordi for­æl­dre­prak­sis­ser i dag betragtes som deter­mi­ne­rende for barnets sundhed, trivsel og frem­ti­dige bidrag til samfundet, følger en antagelse om, at man bedst fore­byg­ger ved at ændre på for­æl­dre­prak­sis­ser (Lee et al., 2014). Denne statslige ”dannelse” af forældre er, modsat børnenes, ikke inte­gre­ret i de formelle uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner, men udspiller sig på mere indirekte måder. Fx ved at familier nu, i de insti­tu­tio­nelle sam­men­hænge, de færdes i, under­læg­ges en form for vurdering af, om de er ”i risiko” (Aamann & Dybbroe, 2018). Denne vurdering – og even­tu­elle fore­byg­gende inter­ven­tio­ner – udføres af de for­skel­lige vel­færds­pro­fes­sio­nelle, der i deres daglige virke møder forældre og deres børn, bl.a. pædagoger og sundhedsprofessionelle.

Forskning kri­ti­se­rer imid­ler­tid, at symbiosen mellem ”the parenting turn” og ”the pre­ven­ta­tive turn” indi­vi­du­a­li­se­rer og dekon­tek­stu­a­li­se­rer sociale og sund­heds­mæs­sige problemer (Geinger et al., 2014). Det fører nemlig til, at bag­ved­lig­gende årsager til sund­heds­mæs­sige og sociale problemer betragtes som funderet i visse forældres manglende evner til at ”tage ansvar”, fremfor i struk­tu­relle vilkår (Gillies, 2007).

Tendensen til at indi­vi­du­a­li­sere ulighed dominerer således, når fore­byg­gelse på sund­heds­om­rå­det alt­over­ve­jende opererer indenfor KRAM-fak­to­rerne. Her tages det for givet, at helbred hoved­sa­ge­ligt afgøres af den enkeltes valg af livsstil i relation til bestemte risi­ko­fak­to­rer. Derfor frem­stil­les det som afgørende, at den enkelte formår at ”tage ansvar” ved at træffe ”de sunde valg”. Imid­ler­tid viser epi­de­mio­lo­gisk forskning, at livs­stils­fak­to­rer – KRAM – kun udgør én ud af 12 deter­mi­nan­ter for dårligt helbred. De andre relaterer sig til fattigdom, arbejds­for­hold, bolig­for­hold m.v., altså struk­tu­relle levekår, man ikke er fri til at vælge (Dide­ri­ch­sen et al., 2011; se også Elstad, 2013; Raphael, 2012). Det påfal­dende er, hvor sjældent fore­byg­gende inter­ven­tio­ner retter sig mod de reste­rende 11 determinanter.

Klasse som diskurs og moral

Diskurser kan under­sø­ges i verbale inter­ak­tio­ner mellem mennesker, men også i skrevne tekster. Tilgangen udsprin­ger af post­struk­tu­ra­li­stisk sprog­te­ori, hvor mål­sæt­nin­gen ikke kun er at beskrive sproglige kon­struk­tio­ner, men også at iden­ti­fi­cere, hvordan mennesker posi­tio­ne­res og deres adfærd reguleres via sprog (Mouffe og Laclau, 2014).

Det er relevant at undersøge klasse i et dis­kur­sivt per­spek­tiv, fordi frem­træ­dende klas­se­for­skere har vist, hvordan ”klasse” oprin­de­ligt blev frembragt som en sproglig kon­struk­tion. Det skete, fordi domi­ne­rende sam­funds­grup­per fik behov for at kon­trol­lere det, de betrag­tede som arbej­der­klas­sens moralsk afvigende adfærd (Finch 1993). Klas­se­be­gre­bet har altså historisk været et sprogligt værktøj til regu­le­ring og moralsk dannelse af folk fra dårlige sociale kår.

Diskurser, der pro­du­ce­res af magt­ha­vere, er ofte træge og ganske virk­nings­fulde på et befolk­nings­mæs­sigt plan. Samtidig vil statslige tekster eller lignende auto­ri­ta­tive doku­men­ter, der har et udvik­lende (fx pæda­go­gisk) sigte, ofte indeholde kul­tu­relle kate­go­ri­se­rin­ger af befolk­nings­grup­per. For bag diverse ret­nings­linjer og vej­led­nin­ger ligger bestemte problem-repræ­­sen­ta­tio­­ner, der typisk til­go­de­ser nogle grupper eller adfærds­for­mer og posi­tio­ne­rer andre som del af problemet (Bacchi & Goodwin, 2016).

I denne artikel benytter vi dis­kurs­be­gre­bet til at analysere tekst fra sund­hedsmyn­dig­he­derne og vise, hvordan klasse i dag kon­fi­gu­re­rer sig, hvordan det pro­du­ce­res og kan udforskes dis­kur­sivt samt hvordan dets moralske dimen­sio­ner revi­ta­li­se­res i det øgede og stærkt indi­vi­du­a­li­se­rede fokus på forebyggelse.

I for­læn­gelse af klasse som dis­kur­sivt og sprogligt fænomen, forstår vi klasse som noget, der cir­ku­le­rer gennem kul­tu­relle symboler, der afgør de måder, hvorpå mennesker bliver bedømt som moralsk (u-)værdige eller som havende den rette eller forkerte adfærd eller viden (Lawler, 2005b, s. 797).

Flere kva­li­ta­tive klas­se­for­skere argu­men­te­rer for, at klasse leves og erfares gennem en form for symbolske domme (Mahony & Zmroczek, 1997), og at opfat­tel­ser af hvad og hvem, der har god/dårlig moral meget ofte er relateret til klasse (Sayer, 2005).

I for­læn­gelse heraf udfolder Skeggs, at klasse, som den femi­ni­se­rede praksis, hun kalder for “respek­ta­bi­li­tet” bør forstås som en relation mellem de, der dømmer og de, der er henvist til at lade sig bedømme. Altså mellem de, der kan auto­ri­sere deres moralske domme – fx i stats­ap­pa­ra­tet – og de, der ikke har dette mandat (Skeggs, 2013). Respek­ta­bi­li­tet udgøres derfor af en form for moralsk vur­de­rende blik, der både inter­na­li­se­res i den enkelte og samtidig insti­tu­tio­na­li­se­res i vel­færds­sta­tens bio­pæ­da­go­gi­ske virke, bl.a. i kraft af de risi­ko­vur­de­rin­ger, vel­færds­pro­fes­sio­nel­les udfører (Skeggs, 1997). Ifølge de danske pro­fes­sions­for­skere Harrits og Møller befinder vel­færds­pro­fes­sio­nelle sig nemlig selv i det, man kan kalde den brede mid­delklasse (Harrits & Møller, 2016). Som de videre peger på, er dette en vigtig drivkraft i insti­tu­tio­na­li­se­rin­gen af mid­delklas­sens normer for den gode moral, der således bliver afgørende for, hvem, der vurderes som værende i risiko, hvilket baserer sig på de mange ste­reo­type klas­se­fo­re­stil­lin­ger, som er alle­steds­nær­væ­rende i kultur og samfund (Lawler, 2005a).

Yder­li­gere er der en skærpet moralsk opmærk­som­hed generelt i vestlige samfund, for­år­sa­get af en neoli­be­ral ideologi (Crawford, 2006). Ame­ri­kan­ske Hunt pro­ble­ma­ti­se­rer en mod­sæt­ning mellem på den ene side domi­ne­rende diskurser om indi­vi­dets frihed til at vælge og på den anden side en skærpet indi­vi­du­a­li­se­ret ansvar­lig­gø­relse, som han hævder, bør forstås som udtryk for en inten­si­ve­ret moralsk regu­le­ring (Hunt, 2003). Som den ame­ri­kan­ske politolog Brown skriver: Neoli­be­rale subjekter styres faktisk gennem deres frihed, på grund af en stærk mora­li­se­ring af kon­se­kven­serne af denne frihed (Brown, 2003).

Den moralske regu­le­ring er dog kun implicit til stede via for­drin­ger om, at individet bør ”tage ansvar” ved at ”træffe rigtige valg”, når det stilles overfor (til­sy­ne­la­dende) ”objektiv”, evi­dens­ba­se­ret viden. Den danske sociolog Järvinen, der beskæf­ti­ger sig med alko­ho­lind­tag, hævder således, at den moralske regu­le­ring virker, fordi mod­ar­gu­men­terne falder, når sund­heds­ri­sici ita­le­sæt­tes som værdifri og afpo­li­ti­se­rede, viden­ska­be­lige fakta fremfor som normativ regu­le­ring (Järvinen, 2012).

Illu­stra­tive cases: dis­kur­sive repræsentanter

De tek­stud­drag vi bruger i artiklen er hentet fra et tidligere studie udgivet i tids­skrif­tet Children & Society (Aamann & Erlik, 2023). Vi har iden­ti­fi­ce­ret teksterne i en tidligere søgning efter sund­heds­po­li­ti­ske doku­men­ter omhand­lende børn med høj vægt i Danmark.

Doku­men­terne er: ”Opsporing af overvægt og tidlig indsats for børn og unge i sko­le­al­de­ren — Vej­led­ning til sko­les­und­hed­s­tje­ne­sten” (Greif­fen­berg & Andersen, 2014), udgivet af Sund­heds­sty­rel­sen, ”Klinisk vej­led­ning: Opsporing og behand­ling af overvægt hos førsko­lebørn” (Müller, 2006), udgivet af Dansk Selskab for Almen Medicin og Sund­heds­sty­rel­sen, og Sund­heds­sty­rel­sens deba­top­læg ”Stig­ma­ti­se­ring — deba­top­læg om et dilemma i fore­byg­gel­sen” (Finke & Bennedsen, 2008).

Selvom doku­men­terne er af ældre dato, refereres der fortsat til dem i de nyeste udgi­vel­ser, der er målrettet sund­heds­pro­fes­sio­nel­les praktiske arbejde med børns sundhed og vægt (se fx   Sund­heds­sty­rel­sen, 2021).

Det udvalgte test­ma­te­ri­ale inde­hol­der et antal cases, der beskriver spe­ci­fikke fami­lie­med­lem­mer og deres møde med sund­heds­pro­fes­sio­nelle. Disse cases fungerer som illu­stra­tio­ner, der skal vise pro­fes­sio­nelle, hvordan en inter­ven­tion ideelt set bør foregå. Derfor er de inter­es­sante at studere som idealer for, hvordan man bør opfatte og agere over for familier, ramt af høj vægt.

De fleste cases er fiktive. Derfor er det vigtigt at under­strege, at fami­li­erne ikke bør betragtes som en afspej­ling af virkelige mennesker, men snarere som dis­kur­sive repræ­sen­ta­tio­ner. Disse er inter­es­sante, fordi de fortæller noget om dem, der har mandat til at repræ­sen­tere andre. Det, vi er optaget af, er således hvad repræ­sen­ta­tio­nerne fortæller om doku­men­ter­nes perspektiv.

I for­læn­gelse heraf er artiklens ærinde ikke blot at løfte klasse frem, men også at pro­ble­ma­ti­sere den måde, hvorpå teksterne pro­du­ce­rer mid­delklas­sei­den­ti­tet­stil­bud for de sund­heds­pro­fes­sio­nelle. Impli­ce­ret i dette ræson­ne­ment ligger en dekon­struk­tiv analytik, der for­ud­sæt­ter, at normen har afvi­gel­sen som sit eksi­stens­grund­lag. Social klasse kan også betragtes som en for­skel­s­sæt­tende sproglig kategori på linje med køn, alder, etnicitet osv. For­skel­len er dog, at andre kate­go­rier virker som eks­pli­citte iden­ti­tets­mar­kø­rer, hvorimod klasse snarere virker som et struk­tu­re­rende fravær (Skeggs 1997, p.74).

Analyse: Sproglige kon­struk­tio­ner af klasse

Høj vægt og lav klasse sammenkædes

De to fiktive cases fra de vej­le­dende doku­men­ter nævner begge mødrenes til­knyt­ning til arbejds­mar­ke­det, når de præ­sen­te­rer fami­li­erne for læseren. Vej­led­nin­gen til sko­les­und­heds­ple­jer­sker beskriver for­æl­drene til ”den 12-årige over­væg­tige Anna” således: ”Begge over­væg­tige, mor er butiksas­si­stent, og far er chauffør” (Greif­fen­berg & Andersen, 2014: 65). At for­æl­dre­nes beskæf­ti­gelse nævnes i samme sætning som deres kropsvægt, skaber en diskursiv for­bin­delse mellem arbej­der­klas­sejob og overvægt.

Klas­sepo­si­tion og ”afledt livsstil”

Om femårige Kaspers familie står der desuden i den kliniske vej­led­ning rettet mod almen praksis:

”Han [Kasper] holder meget af at se Dis­neysjov sammen med Karoline [søster] om fredagen. Så deler de Mata­dor­mix og drikker cola. Kasper har ikke lært at cykle på grund af de tra­fi­ke­rede veje. Karin er fyret fra sit arbejde som ser­vi­ce­me­d­ar­bej­der, så hun kan sagtens køre Kasper til bør­ne­ha­ven i familiens gamle bil. Karin ville gerne tabe sig, har gået til vægt­kon­trol hos familiens læge, men lige nu har hun ikke overskud. Hun venter på, at det kommer.” (Müller, 2006: 15).

Infor­ma­tio­nen om for­æl­dre­nes beskæf­ti­gelse er påfal­dende, fordi det ikke bør have ind­fly­delse på de pro­fes­sio­nel­les arbejde med familier, ramt at høj vægt, da Sund­heds­lo­vens § 2, stk. 2 garan­te­rer ”let og lige adgang til sund­heds­væ­se­net” (https://​www​.ret​s​in​for​ma​tion​.dk/​e​l​i​/​l​t​a​/​2​0​1​8​/​1​286). (Sidst besøgt 15.08.2024)). At det alligevel nævnes i de fiktive cases, indikerer, at klas­sepo­si­tion har relevans.

Beskæf­ti­gel­sen siger intet om fami­li­er­nes livsstil og hver­dags­liv; men i casene væves oplys­nin­gerne sammen med beskri­vel­ser af deres kropsvægt og antyd­nin­ger om deres livsstil og hver­dags­prak­sis. Det gælder fx familiens opfat­telse af det gode samvær (at se TV), omsorg (Kasper skal ikke lære at cykle, fordi vejen er tra­fi­ke­ret og Karin kan sagtens køre ham i børnehave) og mate­ri­elle formåen (familien har en gammel bil og de bor i et område med megen trafik).

Tilsammen indikeres det, at forældre med denne særlige jobtype, eller dem, som er udenfor arbejds­mar­ke­det, har udfor­drin­ger med at leve op til idealet om det gode forældreskab.

Den moralske kontrast

Flere peger på, at ”det gode for­æl­dre­skab” for­ud­sæt­ter bestemte res­sour­cer, som ikke alle har adgang til (Aamann, 2017). Andre peger på, at idealet passer som fod i hose til mid­delklas­sens for­æl­dre­prak­sis­ser, der således har opnået domi­ne­rende status som ”sund fornuft” (Hennum, 2014), herunder bl.a. at være optaget af at efterleve myn­dig­he­der­nes stan­dar­der for en sund livsstil (KRAM).

Kaspers manglende mestring af cyklen som befor­drings­mid­del skyldes de tra­fi­ke­rede veje. Men i casen under­for­stås det, at Karin pas­si­vi­se­rer ham, fordi hun til­sy­ne­la­dende ikke pri­o­ri­te­rer motion via cykling. Det er altså en form for ”mis­for­stået omsorg”, hun prak­ti­se­rer. I stedet for at tage højde for, at nogle familier er henvist til at bo i tra­fi­ke­rede områder, ansporer teksten sin læser til at forstå Karin som ansvarlig for Kaspers vægt. Det tages således ikke med i betragt­ning, at de risici, familien her må håndtere, adskiller sig fra de risici, mange mid­delklas­se­fa­mi­lier står overfor (se også Aamann & Dybbroe 2018). Problemet er således, at det kun er hånd­te­rin­gen af de risici, der er relevante for mid­delklas­sen, der genkendes som ”ansvar­lig­hed” (og som politisk udråbes som hånd­ter­bare risici). Det gode for­æl­dre­skab og fami­li­erne i teksterne frem­stil­les dermed som hinandens modsætninger.

Ini­ti­a­tiv­løs arbejderklassemor

I casen om Kasper opbygges mor­fi­gu­ren trinvist. Først beskrives det, hvordan Kaspers til­væ­relse er præget af stil­lesid­dende aktivitet og indtag af suk­ker­hol­dige fødevarer. Dernæst frem­stil­les Karin som en ini­ti­a­tiv­løs mor uden arbejde; Hun ”ville gerne tabe sig”, men ”lige nu har hun ikke overskud. Hun venter på, at det kommer.”

Flere kritiske sam­tids­for­skere beskriver en form for ”ekstra­or­di­nær sub­jek­ti­vi­tet” som normativt ideal i vestlige samfund (Rosa, 2014). Her er det en central fordring ikke at ”gro fast” (Brinkmann, 2014) eller ”lade stå til”. I stedet bør man anskue ”sig selv som et reservoir af kom­pe­ten­cer, som personen selv har ansvar for at moni­to­rere, udvikle og optimere” (ibid.:12).

Dette ideal om det pro­duk­tive og vær­di­ak­ku­mu­le­rende subjekt kan også tolkes som et vokabular til for­mid­ling af mid­delklas­senor­ma­ti­vi­tet (Wal­ker­dine, 2003). Hvor mid­delklas­sen beskrives som værende optaget af at optimere egen ”værdi” (især via sundhed og kul­tur­for­brug), anses de lavere klasser typisk for at være mere optaget af at slappe af og hygge sig sammen (Aamann, 2015).

Når Karin ”venter på, at det kommer”, ligner det en diametral mod­sæt­ning til oven­nævnte sub­jek­ti­ve­rings­for­mer, hvor begreber som ”personlig udvikling”, ”værdi-opti­­me­ring” ”selv­di­sci­plin” og ”hand­le­kom­pe­tence” hyldes som indi­ka­to­rer på moralsk værd. I mod­sæt­ning til det, frem­stil­les Karin passiv og ini­ti­a­tiv­løs. Hun er hverken optaget af at optimere sin egen eller Kaspers udvikling og værdi. Det under­stre­ges af, at ordet ”ville” står i konjunk­tiv (en slags hypo­te­tisk datid) i stedet for det mere hand­lings­o­ri­en­te­rede ”vil” i nutid.

Mennesker med høj vægt opfattes typisk som dovne, som manglende selv­di­sci­plin og som moralsk depra­ve­rede (Monaghan, 2016). Impli­ce­ret i denne diskurs er også en række ræson­ne­menter om klasse. Fx peger Skeggs på, at den ulti­ma­tive arbej­der­klas­se­mar­kør er den tykke krop, fordi den netop sig­na­le­rer manglende drive efter sel­vop­ti­me­ring og øget social status (Skeggs, 1997, s. 85). På den måde asso­ci­e­res overvægt med de lavere klasser og fungerer dermed indirekte som det respek­tab­les modsætning.

Manglende for­æl­dre­kom­pe­tence

I vej­led­ning fra sko­les­und­hed­s­tje­ne­sten repræ­sen­te­res moren på til­sva­rende vis:

”Anna på 12 år kommer sammen med sin mor til egen læge, fordi sund­heds­ple­jer­sken er usikker på, hvad Annas vægtstig­ning skyldes, og om der skal tilbydes hjælp. Annas mor er lidt sur. “Hun har jo bare hval­pe­fedt”, og det er synd for datteren, at hun nu har fået en bekymring, som hun godt kan være foruden. Annas mor er træt af alt det vægt­hysteri, og hun mener ganske rigtigt, at “det er ikke en sygdom at have sul på kroppen”. Men Anna fortæller grædende, at hun er den tungeste pige i klassen” (Greif­fen­berg & Andersen, 2014: 69).

At beskrive morens reaktion som ”lidt sur”, indbyder læseren til ikke at tage hendes ind­ven­ding til over­vej­else. Reak­tio­nen bliver yder­li­gere deva­lu­e­ret, da datteren begynder at græde. Frem­stil­lin­gen antyder, at moren mangler for­stå­else for sin datters problemer og ikke tager ordent­ligt ansvar. I vej­led­nin­gerne for både prak­ti­se­rende læger og sko­les­und­heds­ple­jer­sker er høj vægt og lav social klasse således tæt forbundet. Samtidig frem­stil­les mødrene som util­stræk­ke­lige: Karin sidder bare og venter på, at over­skud­det skal komme, mens Annas mor er sur og drager mis­for­stået omsorg for sin datter. I begge tilfælde kon­stru­e­res mødre fra den lavere sociale klasse som hoved­år­sa­gen til de problemer, vel­færds­sta­ten forsøger at forebygge.

Respek­ta­bel middelklassemor

En radikalt ander­le­des case præ­sen­te­res i publi­ka­tio­nen Stig­ma­ti­se­ring: Et deba­top­læg om et dilemma i fore­byg­gel­ses­ar­bejde. Teksten dis­ku­te­rer, om stig­ma­ti­se­ring altid bør undgås, da det kan betragtes som ”et effektivt værktøj i bestræ­bel­serne på at få folk til at ændre adfærd” (Finke & Bennedsen, 2008, s. 18). Gennem vej­led­nin­gen præ­sen­te­res en bred vifte af nar­ra­ti­ver fra praksis og for­skel­lige sund­heds­pro­fes­sio­ners felter. Ved­rø­rende børn med høj vægt, under over­skrif­ten ”Er jeg så slem?” gives ordet til en kommunal med­ar­bej­der, som fortæller, at en mor henvendte sig. Om moren fortælles det:

““Hun var sygeple­jer­ske. Og hun tud­brø­lede. Hun syntes, det var så pinligt, fordi netop hun, med hendes uddan­nelse, ikke burde have over­væg­tige børn. Dermed gav hun udtryk for for­dom­mene om, at overvægt dels er ens egen skyld, og at det kun er de laveste soci­al­grup­per, der er over­væg­tige.”” (Finke & Bennedsen, 2008: 42)

Det er inter­es­sant, hvad der i beret­nin­gen om mødet med den sund­heds­fag­ligt uddannede mor, fremhæves og udelades: Beskri­vel­ser af familiens livsstil fremgår ikke; det kan antyde, at denne infor­ma­tion ikke er vigtig for læseren. Det er ikke først og fremmest de sund­heds­ri­sici, der forbindes med høj vægt, som teksten fremhæver som noget, der tynger moren; snarere vælger teksten at fremhæve den skam, hun oplever ved at have et barn med høj vægt. Moren fremstår med sin uddan­nelse som ikke bare sund­heds­pro­fes­sio­nel, men også mid­delklasse, som ikke til­hø­rende ”de laveste soci­al­grup­per”. Det ser således ud til, at hun skammer sig fordi hun kommer fra en højere klasse; hun er klar over, at hun ikke ”burde have” et barn med høj vægt, og intuitivt vægrer hun sig mod posi­tio­nen som en mor fra de laveste socialgrupper.

I det lys er det tan­ke­væk­kende, at moren frem­stil­les som moralsk ansvarlig, på trods af at hun har barn med høj vægt. Hun bliver ikke moralsk deva­lu­e­ret, men fremstår snarere respek­ta­bel. Det sker i kraft af de sym­pa­ti­ske termer, hun skildres i – som en, læseren må have for­stå­else for, og som en, der ”tager ansvar” ved at skamme sig og ”handle”. Hun har inter­na­li­se­ret mid­­delklasse-normerne og mister derfor ikke moralsk værdi i den dis­kur­sive repræsentation.

Noget andet tan­ke­væk­kende er, at for­tæl­lin­gen om morens gråd ikke kun bidrager til at pro­ble­ma­ti­sere ”for­dom­mene om overvægt” og deres impli­ka­tio­ner, sådan som formålet med publi­ka­tio­nen for­mu­le­res. For teksten anvender samtidig kon­se­kven­serne af disse fordomme – morens skam og gråd – til at indikere hendes moralske værd.

Klasse indfinder sig atter som ind­for­stå­ede moralske vur­de­rin­ger mellem linjerne og virker på et asso­ci­a­tivt niveau. Men hvor de andre cases frem­stil­ler den lavere klasses umoralske adfærd, inviteres læseren her til at anerkende mid­delklas­se­morens respektabilitet.

Opsum­me­rende kan vi kon­sta­tere, at klasse i form af et bedøm­mende blik er til stede i casene. Det optræder ikke i eks­pli­ci­te­ret form, men snarere som mange små, ind­for­stå­ede antyd­nin­ger, der tilsammen posi­tio­ne­rer Kaspers og Annas mor som uansvar­lige og util­stræk­ke­lige, imens moren med mid­delklas­se­bag­grund fremstår respek­ta­bel og ansvarlig.

Med vores dekon­struk­tive optik kan man sige, at den tykke krop frem­stil­les som den afvigelse, der kon­sti­tu­e­rer mid­delklas­senor­men om konstant at stræbe efter at optimere sin udvikling og akku­mu­lere værdi. Fami­li­erne, ramt af høj vægt posi­tio­ne­res dermed over­ve­jende som ”the repellent and dis­gusting other” (Lawler, 2005a, s. 431). Det faci­li­te­rer samtidig, at de pro­fes­sio­nelle, som skal læse vej­led­nin­gerne, inviteres til at indtage en respek­ta­bel mid­delklas­sepo­si­tion, hvorfra fæld­nin­gen af moralske domme over de mennesker, man skal hjælpe, initieres.

Kon­klu­sion: Sundhed, kropsvægt og klasse som moralsk regulering

Artiklens ærinde har været at vise, hvordan klasse viser sig som moralske bedøm­mel­ser i tekst­do­ku­men­ter udar­bej­det af danske sund­hedsmyn­dig­he­der. På baggrund af analysen har vi vist, hvordan klasse kommer til udtryk gennem subtile, ind­for­stå­ede antyd­nin­ger. Hvor Kaspers og Annas mødre posi­tio­ne­res som arbej­der­klasse og som følger deraf uansvar­lige og moralsk util­stræk­ke­lige, fremstår den sund­heds­fag­lige mor respek­ta­bel og ansvars­fuld. Samtidig viser analysen, hvordan den tykke krop posi­tio­ne­res som diametral mod­sæt­ning til idealet om konstant opti­me­ring. Det får familier med børn med høj vægt til at fremstå som ”de fra­stø­de­nde andre”, hvilket samtidig fungerer kon­sti­tu­e­rende for mid­delklas­sens position som umarkeret norm.

Det empiriske udgangs­punkt har været cases fra vej­led­nin­ger til sund­heds­pro­fes­sio­nelle, der arbejder med børn og vægt. I lyset af bio­pæ­da­go­gik­kens over­lej­re­nde effekt kan de kul­tu­relle fore­stil­lin­ger og insti­tu­tio­na­li­se­rede logikker dog overføres til andre vel­færds­pro­fes­sio­nelle, der arbejder med at iden­ti­fi­cere risici og støtte danske børn og familier i at opnå et ”bedre” eller ”sundere” liv.

Vi har ude­luk­kende ana­ly­se­ret den dis­kur­sive dimension af klasse, og mangler derfor indsigt i hvilke impli­ka­tio­ner de dis­kur­sive repræ­sen­ta­tio­ner har for pro­fes­sio­nelle, familier og børn i det levede liv. Empiriske studier af pro­fes­sio­nel­les praksis viser dog, at vel­færds­pro­fes­sio­nelle hyppigt trækker på ste­reo­type klas­se­fo­re­stil­lin­ger, bl.a. når de skønner, om en familie er ”i risiko” (Harrits & Møller, 2016; Aamann & Dybbroe 2018). Disse ste­reo­type klas­se­fo­re­stil­lin­ger stammer bl.a. fra vej­led­nin­ger og ret­nings­linjer som dem, vi har ana­ly­se­ret. Kon­se­kven­sen kan være, at de pro­fes­sio­nelle lader sig hverve til en mid­delklas­sepo­si­tion, hvorfra de nødes til at afsige moralske domme over de mennesker, de skal hjælpe på baggrund af ste­reo­type fore­stil­lin­ger om visse familiers behov og kompetencer. 

Det er et problem, fordi det impli­citte udgangs­punkt for at hjælpe familier i sårbare posi­tio­ner dermed bliver at adfærds­re­gu­lere dem i retning af en mere moralsk ansvarlig mid­delklas­se­livs­form, som de ikke har adgang til.

De moralske domme kan sætte sig som skyld og min­dre­værd blandt de familier, de sund­heds­pro­fes­sio­nelle ønsker at hjælpe. Empiriske studier viser blandt andet, at mødre til børn med høj vægt oplever en moralsk udskam­ning i mødet med vel­færds­pro­fes­sio­nelle, hvor mødrenes per­spek­ti­ver og erfa­rin­ger ofte neg­li­ge­res (Gorlick et al., 2021).

Når bio­pæ­da­go­gi­se­rin­gen medfører, at flere og flere vel­færds­om­rå­der i disse år påføres en sund­heds­di­men­sion, er der grund til at holde øje med, om disse klas­se­dis­kur­ser følger med ind i det pæda­go­gi­ske felt – og hvilke impli­ka­tio­ner, det kan have i arbejdet med at hjælpe familier i sårbare positioner.

Historisk har klas­se­dis­kur­ser haft et moralsk regu­le­rende sigte overfor arbejder- og under­klas­sen. I dag udspiller denne regu­le­ring sig blandt andet i bio­pæ­da­go­gi­ske termer omkring familie, sundhed og risi­ko­hånd­te­rende fore­byg­gelse, hvor klas­se­moral­ske regu­le­rin­ger er forklædt som objektiv, evi­dens­ba­se­ret viden.

Nok er klas­se­be­gre­bet blevet fortrængt fra de politiske og forsk­nings­mæs­sige dags­or­de­ner, men der er samtidig et øget fokus på at forebygge kon­se­kven­serne af den sociale ulighed, klas­se­sam­fund genererer. Social ulighed fornægtes således ikke, men tager over­ve­jende afsæt i at modi­fi­cere det, der betragtes som indi­vi­dets frie valg af livsstil. For­stå­el­sen af ulighed bliver på den måde reduceret til den enkeltes evne til at ”tage ansvar” ved at ”træffe de rigtige valg” og rette sig efter pro­fes­sio­nel vej­led­ning. De sam­funds­mæs­sige klas­se­struk­tu­rer kommer på den måde til at spille en ube­ty­de­lig rolle i det fore­byg­gende arbejde.

Spørgs­må­let, vi afslut­nings­vist vil rejse, er hvordan både poli­ti­kere, forskere og pro­fes­sio­nelle kan forholde sig aktivt til, at sociale forskelle findes og giver familier ulige mulig­he­der, uden samtidig at posi­tio­nere fami­li­erne som moralsk min­dre­vær­dige. Vi foreslår, at erken­delse og indsigt i, hvordan klasse fortsat virker gennem moralske repræ­sen­ta­tio­ner og regu­le­ring, er de første skridt på vejen mod et svar. 

Lit­te­ra­tur

Bacchi, C., & Goodwin, S. (2016). Post­struc­tu­ral Policy Analysis. I: Post­struc­tu­ral Policy Analysis. Palgrave Macmillan US.

Bach, D. (2018). Pædagoger som for­æl­dre­vej­le­dere. Forskning I: Pæda­go­gers Pro­fes­sion Og Uddan­nelse, 2(2),

Brinkmann, S. (2014). Stå fast. Gyldendal.

Brown, W. (2003). Neo-libe­ra­lism and the End of Liberal Democracy. Theory & Event, 7(1).

Buus, H. (2001). Sund­heds­ple­jer­ske­in­sti­tu­tio­nens dannelse. Museum Tusculanum.

Crawford, R. (2006). Health as a mea­ning­ful social practice. Health, 10(4), 401 – 420.

Dide­ri­ch­sen, F. (2020). Social ulighed i sundhed og sygdom Udvik­lin­gen i Danmark i perioden 2010 – 2017. Sund­heds­sty­rel­sen.

Dide­ri­ch­sen, F., Andersen, I., Manuel, C., Danmark., Sund­heds­sty­rel­sen, & Uni­ver­si­tet, K. (2011). Ulighed i sundhed — Årsager og indsatser. Sund­heds­sty­rel­sen.

Elstad, J. I. (2013). Klas­se­forskjel­ler i helse: Et spørgsmål om arbeid? I K. Dahlgren & J. Ljunggren (Red.), Klas­se­bil­der — Ulikhet og sosial mobilitet i Norge. Uni­ver­si­tets­for­la­get.

Faber, S. T., Prieur, A., Rosenlund, L., & Skjøtt-Larsen, J. (2012). Det skjulte klas­se­sam­fund. Aarhus Universitetsforlag.

Fairclough, N. (1992). Discourse and Text: Lingu­i­stic and Inter­te­xtual Analysis within Discourse Analysis. Discourse & Society, 3(2), 193 – 217.

Finch, L. (1993). The classing gaze: Sexuality, class and sur­veil­lance. Allen & Unwin.

Finke, K., & Bennedsen, A. R. (2008). Stig­ma­ti­se­ring — Et deba­top­læg om et dilemma i fore­byg­gel­sen. Sund­heds­sty­rel­sen.

Foucault, M. (1994). Viljen til viden. Det Lille Forlag.

Geinger, F., Van­den­bro­eck, M., & Roets, G. (2014). Parenting as a per­for­mance: Parents as consumers and (de)constructors of mythic parenting and childhood ideals. Childhood, 21(4).

Gillies, V. (2007). Mar­gi­na­li­sed mothers. Exploring working-class expe­ri­en­ces of parenting. Faculti.

Glasdam, S. (2009). Ind­led­ning: Fol­kes­und­hed — Men­ne­ske­he­dens interesse par excel­lence. I S. Glasdam (Red.), Fol­kes­und­hed i et kritisk per­spek­tiv. Dansk sygeple­je­råd & Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.

Gorlick J.C, Gorman C.V, Weeks H.M, Pearlman A.T, Schvey N.A, Bauer K.W. (2021). “I Feel Like Less of a Mom”: Expe­ri­en­ces of Weight Stigma by Asso­ci­a­tion among Mothers of Children with Overweight and Obesity. Child Obes. 2021 Jan;17(1).

Greif­fen­berg, H., & Andersen, L. B. (2014). Opsporing af overvægt og tidlig indsats for børn og unge i sko­le­al­de­ren — Vej­led­ning til sko­les­und­hed­s­tje­ne­sten. Sund­heds­sty­rel­sen.

Harrits, G. S., & Møller, M. Ø. (2016). Fore­byg­gelse og bekymring i pro­fes­sio­nel praksis. Hans Reitzels Forlag.

Harwood, V. (2009). The­o­rizing Biope­da­go­gies. I J. Wright & V. Harwood (Red.), Biopo­li­tics and the “Obesity Epidemic” — Governing Bodies. Routledge Studies in Health and Social Welfare.

Hennum, N. (2014). Deve­l­o­ping Child-Centered Social Policies: When Pro­fes­sio­na­lism Takes Over. Social Sciences, 3(3).

Hunt, A. (2003). Risk and Mora­liza­tion in Everyday Life. I R. V. Ericson & A. Doyle (Red.), Risk and Morality. Uni­ver­sity of Toronto Press.

Järvinen, M. (2012). A will to health? Drinking, risk and social class. Health, Risk & Society, 14(3).

Landersø, R., & Heckman, J. (2016). The Scan­di­navian fantasy: Inter­ge­ne­ra­tio­nal mobility in Denmark and the US. http://​voxeu​.org/​a​r​t​i​c​l​e​/​i​n​t​e​r​g​e​n​e​r​a​t​i​o​n​a​l​ – ​m​o​b​i​l​i​t​y​ – ​d​e​n​m​a​r​k​ – ​a​n​d​-us (Sidst besøgt 10.10.2024)

Lareau, A. (2011). Unequal child­hoods class, race, and family life. Uni­ver­sity of Cali­for­nia Press.

Lawler, S. (2005a). Disgusted subjects: The making of middle-class iden­ti­ties. The Socio­lo­gi­cal Review, 53(3).

Lawler, S. (2005b). Intro­duction: Class, Culture and Identity. Sociology, 39(5).

Lee K. M., Arriola-Sanchez L., Lumeng J. C., Gearhardt A., Tomiyama A. J. (2022). Weight Stigma by Asso­ci­a­tion Among Parents of Children With Obesity: A Ran­do­mized Trial. Acad Pediatr.  Jul;22(5).

Lee, E., Bristow, J., Faircloth, C., & Macvarish, J. (2014). Parenting Culture Studies. Palgrave Macmillan.

Lupton, D. (1995). The Impe­ra­tive of Health – Public Health and the Regulated Body. SAGE Publications.

Lupton, D. (2014). The repro­ductive citizen: Mot­her­hood and health education. I K. Fitz­pa­tric & R. Tinning (Red.), Health Education — Critical Per­specti­ves. Routlegde.

Mahony, P., & Zmroczek, C. (1997). Class matters: “working-class” women’s per­specti­ves on social class. Taylor & Francis.

Monaghan, L. F. (2016). Re-framing weight-related stigma: From spoiled identity to macro-social struc­tu­res. Social Theory & Health, 15(2).

Müller, P. (2006). Klinisk vej­led­ning: Opsporing og behand­ling af overvægt hos førsko­lebørn. Dansk Selskab for Almen Medicin og Sundhedsstyrelsen.

Pedersen, O. (2015). Sund­heds­pleje — Magt og nor­ma­li­se­ring i praksis. Fry­den­lund Academic.

Pedersen, S. T., & Caspersen, S. (2020). Din klasse følger dig gennem livet. Arbej­der­nes Erhvervsråd.

Raphael, D. (2012). Tackling Health Inequa­li­ties. Lessons from Inter­na­tio­nal Expe­ri­en­ces. Canadian Scholar´s Press.

Rasmussen, M., Pedersen, T. P., & Due, P. (2014). Sko­lebørns- under­sø­gel­sen. Statens Institut for Fol­kes­und­hed, Syddansk universitet

Rosa, H. (2014). Frem­med­gø­relse og acce­le­ra­tion. Hans Reitzel Forlag.

Rose, N. (1990). Governing the soul: The shaping of the private self. Routledge.

Rose, N. (2009). Livets politik — Bio­me­di­cin, magt og sub­jek­ti­vi­tet i det 21. Århund­rede. Dansk Psy­ko­lo­gisk Forlag.

Sayer, A. (2005). Class, Moral Worth and Recog­ni­tion. Sociology, 39, 1 – 14.

Skeggs, B. (1997). For­ma­tions of class and gender: Becoming respectable. SAGE.

Skeggs, B. (2005). The Making of Class and Gender through Visu­a­lizing Moral Subject Formation. Sociology, 39(5).

Skeggs, B. (2013). Cha­ri­ca­ture and Character: Per­for­m­ing Per­son­hood on Reality. Fore­læs­ning på School of Social & Political Sciences Seminars, Uni­ver­sity of York. Findes her: https://​www​.youtube​.com/​w​a​t​c​h​?​v​=​i​J​t​D​m​s​S​h​Ktw. Sidst besøgt 08.10.2024

Sund­heds­sty­rel­sen (2021). Livs­stils­in­ter­ven­tion ved svær overvægt. Anbe­fa­lin­ger for tilbud til børn og voksne

Tyler, I. (2015). Clas­si­fi­ca­tory struggles: Class, culture and inequa­lity in neoli­be­ral times. Socio­lo­gi­cal Review, 63(2).

Wal­ker­dine, V. (2003). Reclas­si­fying Upward Mobility: Femi­ni­nity and the neo-liberal subject. Gender and Education, 15(3).

Aamann, I. C., & Erlik, M. (2023). “Am I that bad?  Mid­dleclass moralism and weight stigma towards parents of children with higher weight. Children & Society.

Aamann, I. C., & Dybbroe, B. (2018). “So under “cause for concern”, I’ll write that …” Class , parenting and risk pre­ven­tion in public health practices in schools: A question of moral value? Health, Risk & Society, 20(5 – 6).

Aamann, I. C. (2017). Kampen for det sociale renommé: Forældre og fore­byg­gelse i et klas­se­per­spek­tiv. Roskilde University.

Aamann, I. C. (2015). Class, mothering and the values of food. Women and Gender Research, 3 – 4.

  • ph.d. og seni­o­r­for­sker ved Videns og forsk­nings­cen­ter for mul­ti­syg­dom og kronisk sygdom, Slagelse Sygehus og ekstern lektor på RUC 
  • ph.d.-studerende, UCSF-Center For Sund­heds­fag­lig Forskning, Køben­havns Universitet.