2012 #4

Inklusionens selvfølgelighed?
Inklusion som selvfølgeligt mål i daginstitutions- og skolepolitik, uddannelses- og arbejdsmarkedspolitik og social- og integrationspolitik har sat dagsordenen gennem de senere år. ’Inklusion’ er et af den slags begreber, der ofte omtales som en ’flydende betegner’. Det kan betyde lidt af hvert, alt efter hvad man mener med det. Alle kan genfinde sin mening i begrebet, men hvad det dækker over afhænger af synsvinklen.
2012 #3

Anvendelsesfokuseret pædagogisk forskning – betydning og alternativer
Temaet belyser aktuelle tendenser og måder at inddrage og anvende pædagogisk teori i praksis. Begreber og forestillinger om anvendelse af viden inden for det pædagogiske område bliver ekspliciteret, reflekteret, diskuteret, problematiseret og nuanceret. Der kastes et kritisk lys på anvendelsesfokuseringen, og i hvilken forstand den kan siges at kvalificere den pædagogiske praksis.
2012 #2

Pædagogik, historiebrug og historiske perspektiver
Temaet retter opmærksomhed mod og skaber nysgerrighed om, hvordan historie fortælles og bruges i skolen, på uddannelserne og i forskningen samt i den politiske debat om pædagogik og uddannelse og i øvrigt. Hvilke former for historie skrives og fortælles og hvilke virkninger har historiefortællingerne i nutiden? Kan det forholde sig sådan at en åbning af historien kan medvirke til en visionær åbning og nysgerrighed vedrørende pædagogikkens fremtidsperspektiver?
2012 #1

Erhvervsuddannelser – Social inklusion eller global konkurrencekraft
Det er et paradoks for EUD at skulle levere såvel høj erhvervskompetence som generel studiekompetence og samtidig levere en mere socialpædagogisk indsats for at fastholde de elever, som har svært ved at hænge på uddannelsen, og som derfor er frafaldstruede. Temaet har til formål at forsøge at kaste lys over dette paradoks som et bidrag til de politiske initiativer og reformer, som vil blive iværksat på EUD-området i den kommende tid.