2016 #4
Erhvervsuddannelser – mellem politiske ambitioner og praktisk virkelighed
Temaets artikler adresserer på hver deres måde specifikke tematikker, der enten udspringer af eller aktualiseres af et eller flere af reformens elementer. Artiklernes optagethed af meget forskellige temaer illustrerer reformens kompleksitet – man kunne fristes til at sige radikalitet – og dens ambitioner om at reformere erhvervsuddannelserne bredt og på alle niveauer, lige fra undervisningsnære problemstillinger til udvikling af talentpædagogik.
2016 #3
Demokrati i børnehøjde – en truet livsform?
I de seneste 15 års uddannelsesreformer er demokrati og demokratisk dannelse blevet stadigt mere usynlig. Spørgsmål om demokrati i relation til pædagogik og uddannelse synes ikke længere at have den store politiske opmærksomhed. DpT søger at tage temperaturen på, hvordan det står til med demokratiet i børnehøjde og åbne for kritiske diskussioner af, hvad demokrati i børnehøjde i grunden er for en størrelse og hvordan det kan praktiseres.
2016 #2
Proletarisering af vidensarbejde?
På tværs af forsknings- og uddannelsesinstitutioner som professionshøjskoler og universiteter har de senere års reformer skabt nye betingelser for det vidensarbejde – forskning og undervisning – der udføres i institutionerne. De nye betingelser er med til grundlæggende at forandre arbejde og arbejdsliv for de ansatte. Temaet går på opdagelse i, hvordan den ”stille revolution” af vidensarbejdet går for sig.
2016 #1
Drenge og uddannelse
Temaet giver bud på forskellige dimensioner af drenge og unge mænds liv og møde med institutionelle pædagogikker for derigennem at bidrage til øget forståelse af de mange forskelligartede pædagogiske praksisser som drenge deltager i. Men hvad er det for problemer med maskulinitet, som disse pædagogikker skal løse, og hvilke relationer skaber det mellem drenge og piger, børn og voksne, elever og lærere i disse pædagogiske institutioner og hvad har det af konsekvenser for (de enkelte) drenge?