2022 #4
![Forside fra 2022 #4. Mange hænder rækker ind mod midten af siden, nogle med beskrevne papirer og formularer, andre med pengesedler.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2022/12/DtP-2022-4-forside.png)
Socialpædagogikkens politiske økonomi
Hvilken betydning har den kapitalistiske samfundsmodel for socialpædagogisk praksis? Historisk synes socialpædagogik at være intimt forbundet med udviklingen af kapitalistiske kontrol- og hjælpeforanstaltninger. Men hvordan ser det ud aktuelt? I dette temanummer præsenterer vi seks analyser af socialpædagogikkens politiske økonomi: Magtrelationer, rammebetingelser, styringsstrategier, markedsgørelse, statslig økonomisering, vidensformer, marginalisering, menneskesyn, faglig pessimisme. Og mod.
2022 #3
![dpt_2022-3 forside illustration](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2022/09/dpt_2022-3_forside_illustration.png)
Seksualitet og pædagogiske perspektiver – normer, frihed og begrænsning
Hvordan håndteres metoo og den seksualpolitiske kamp om lyst, tabu, grænser og magt i det pædagogiske felt? Et nyt dpt-tema undersøger det så forskellige steder som ungdomsklub, natklub, produktionsskole, Kriminalforsorgen, onlineplatforme og ved byttedates.
2022 #2
![Temaforside 2022-2 Eksperimenterende Analyseformer: Illustration af personer, der undersøger forskellige ting](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2022/06/DpT-forside-2022-2-.png)
Eksperimenterende analyser
I dette temanummer dyrker vi analysen med det formål at genoverveje og nytænke den kritiske analyse af pædagogiske forhold. Temaets artikler dykker ned i analysens maskinrum og giver plads til refleksioner over – og eksperimenter med – analyser. Temanummeret sætter fokus på det ’tavse’ analysearbejde gennem seks artikler, der på vidt forskellig vis linder på låget til analysens sorte boks og bidrager til nye refleksioner over pædagogikkens forhold til den kritiske analyse.
2022 #1
![Forside illustration til DpT 2022-1](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2022/03/dpt_2022-1_forside.png)
Uhygge, frygt og modige børn
Børn både frygter og fascineres af det uhyggelige. Selvom frygt er en følelse forbundet med ubehag, kan den også være fascinerende og måske endda lærerig? Temanumret Uhygge, frygt og modige børn åbner diskussion om frygt og uhygge i en pædagogisk kontekst.