2023 #4
Tidlig indsats– radikaliseret forebyggelse?
Tidlig indsats lyder som et pædagogisk og politisk mantra. På tværs af en lang række sociale felter kaldes der på, at der skal sættes tidligere og tidligere ind, så potentielle problemer ikke udvikler sig og slår rod. Tidlig indsats synes at have etableret sig som en slags selvfølgelig fornuft, der sjældent sættes spørgsmålstegn ved. DpT sætter fokus på den tidlige indsats’ blinde vinkler og adresserer de selvfølgeligheder, magt- og praksisformer, som følger med mantraet.
2023 #3
Dansk pædagogisk forskning – en ubetinget succes?
Dansk forskning i pædagogik er en succes: flere institutioner, organisationer, midler og publikationer. Men hvilke udfordringer indebærer succesen – for praksis og for grundlæggende kundskabskriterier? Er der måske (stadig) noget der savnes?
2023 #2
Andre betingelser. Hverdagsliv med varierende funktionsevne, handicap og diagnoser
Dette nummer sætter fokus på, hvad varierende funktionsevne, handicap og diagnoser betyder for børn, unge og forældres hverdagsliv i forhold til deltagelsesmuligheder, identitetsdannelse og anerkendelse. I seks videnskabelige artikler præsenteres og belyses nye teorier, begreber og kritiske perspektiver, som kun i begrænset omfang er anvendt i empiriske analyser i Danmark. Temaet indeholder desuden aktivistiske indslag og en genlæsning af en klassisk tekst om udgrænsningen af ’de uduelige’.
2023 #1
Inddragelse af børn og unge i udsatte positioner – konflikter og dilemmaer.
Børn og unge i udsatte positioner skal inddrages – ikke mindst i deres egen ’sag’. Men ofte oplever børn og unge i udsatte positioner ikke at blive inddraget og lyttet til. Inddragelse kan også være både dilemmafyldt og kompliceret i praksis.