Temanummer
Inddragelse af børn og unge i udsatte positioner – konflikter og dilemmaer
Temaartikler
Inddragelse af børn og unge i udsatte positioner – konflikter og dilemmaer
Børn og unge i udsatte positioner skal inddrages – ikke mindst i deres egen ’sag’. Men ofte oplever børn og unge i udsatte positioner ikke at blive inddraget og lyttet til. Inddragelse kan også være både dilemmafyldt og kompliceret i praksis.
Barnets ret til at blive hørt i egen sag – hvorfor er det svært, og hvordan bliver vi bedre?
Barnets ret til inddragelse i egen sag overholdes ikke – dette essay diskuterer, hvorfor det er et problem, og hvordan vi bliver bedre til at inddrage barnets perspektiv?
Børnesyn og inddragelse
Denne artikel diskuterer børns deltagelsesmuligheder som indlejret i komplekse materielle og diskursive strukturer og konfliktuelle magtrelationer. Derfor findes der ingen enkel metode til, hvordan professionelle kan inddrage børn og unge. Professionelle må undersøge, hvordan de kan samarbejde med børn og unge om at udforske deres livsbetingelser.”
“Men du er et barn, kære ven” – når anbragtes ønsker udgrænses som virkelighedsfjerne
Artiklen viser, hvordan anbragte børn og unge positioneres som både ”anbragte” og ”børn”. Som følge af denne positionering problematiseres deres ønsker og forventninger som fantasifulde og virkelighedsfjerne af pædagoger og andre omkring dem. Dermed er der risiko for ar børnene og de unges perspektiver udgrænses som irrelevante.
Når børnesynet halter
Dette essay diskuterer, hvordan et anderledes børnesyn kan optræde, når det drejer sig om børn med handicap.
Handleplansmål – i et børne-/ungeperspektiv
Denne artikel handler om, hvordan børn og unge oplever at få opstillet handleplansmål, og hvilke virkninger og konsekvenser dette kan have for dem
Børn og unges inddragelse i faglige logikker og systemer under anbringelse
Dette essay diskuterer, hvad der sker, når fagpersoner overtager omsorgsopgaven for anbragte børn. Det kan både skabe og fjerne udviklingsmuligheder. Der argumenteres for, at idealiseringen af metodefagligheden reducerer byggeklodserne til børnelivet.
Lyt til det, børn ikke siger
to digte skrevet med afsæt i egne erfaringer som tidligere anbragt. Digtene giver stemme til et barns perspektiv på omsorgssvigt og illustrerer den smerte, der kan følge af, at et barn ikke føler sig hørt.
Skole-hjem-samtaler som fremmedgørelseszoner og resonansrum
Artiklen belyser hvordan unge i udsatte positioner oplever skole-hjem-samtalerne i folkeskolens udskolingsklasser og udforsker hvilke muligheder, der er for inddragelse af de unges perspektiver, når faglige vurderinger og optimeringslogikker er i forgrunden for samtalen.
Ulige adgang til inddragelse i daginstitutionens hverdag
Denne artikel undersøger hvordan forståelser af inddragelse og demokrati i samspil med daginstitutionens hverdagsliv er tæt forbundet med bestræbelser på at give børn valgmuligheder og lytte til deres ytringer, og hvordan disse forståelser giver forskellige muligheder for inddragelse og demokratiske erfaringer for forskellige børn.
Ytringsfrihed gælder også for børn
Dette essay tager udgangspunkt i det dilemma, jeg som dokumentarfilmsinstruktør står i, når jeg filmer unge. Hvordan sikrer jeg ytringsfrihed og omsorg på samme tid?
Artikler udenfor tema
Skriften på væggen – Når børn skaber literacy i daginstitutionen
Med udgangspunkt i en analyse af tre literacybegivenheder i daginstitutioner sætter vi i denne artikel fokus på, hvordan literacy indgår som en del af børns sociale praksis og som medskabende af sprogmiljøet i institutionen, og hvordan sted, affekt og materialitet spiller en central rolle i børnenes betydningsdannelse omkring literacy.
Mellem innovation og reproduktion – hvordan fremtidens sundhedsprofessionelle lærer at arbejde på tværs
Artiklen, der er en del af forskningsprojektet “UddannelsesSammenhæng i Klinik Teori” (UDSiKT), undersøger, hvordan praktikdelen af uddannelserne har mødt opgaven.