Temanummer
Indledning
Tidlig indsats– radikaliseret forebyggelse?
Christian Sandbjerg Hansen, Marta Padovan-Özdemir
Temaindledning
Temaartikler
Den profylaktiske (u)fornuft – usamtidige tanker om tidens tidlig forebyggende indsats
Hvad der er på spil i og med den profylaktiske (u)fornuft – og hvad der sker, hvis denne (u)fornuft tænkes helt igennem i sine filosofiske og praktiske konsekvenser?
”Graviditeten er formentlig den mest betydningsfulde periode i barnets liv”
Stine Thidemann Faber, Anne Hovgaard Jørgensen
I fødsels- og forældreforberedende tilbud har tidlig indsats længe været centralt. I de senere år kan identificeres et skifte, hvor indsatserne er blevet almengjort og intensiveret, og hvor forældre ansvarliggøres på nye måder.
Risiko-scoring af børn – Prædiktive algoritmer og tidlig indsats
Helene Friis Ratner, Kasper Trolle Elmholt
Risiko har en central betydning i socialpædagogisk tidlige indsats. Artiklen undersøger prædiktive algoritmer som ny teknik til beregning og synliggørelse af børns risiko for mistrivsel.
Prisen for tidlig opsporing og indsats i dagtilbud?
Thyge Tegtmejer, Benedicte Bernstorff, Line Togsverd, Kim Jerg, Janni Tofte Langerhuus
Kortlægningsværktøjer til tidlig opsporing anvendes i mange kommuner. Værktøjerne skal sikre systematisk viden, men prisen er en individualiseret forståelse af udsathed.
Tidlig indsats? Praksis i børnehavers inklusion af børn med autisme
Ida Danneskiold-Samsøe, Bjørg Kjær
“Prisen for tidlig opsporing og indsats i dagtilbud? – Et casestudie af begrundelser og problemer i praksis”
Artikler udenfor tema
Professionsintegration – Studiegrupper som professionelle arbejdsfællesskaber
Johanne Grøndahl Glavind, Ditte Graversgaard Hansen
I denne artikel undersøges betydningen af studiegrupper for studerendes integration på professionsbacheloruddannelser. Artiklen tager teoretisk afsæt i Vincent Tintos begreber om social og faglig integration.
Skjulte mobbemønstre og begrænsende betingelser
Stine Kaplan Jørgensen, Nina Hein
Lærere i skolen er nøglepersoner i forhold til at skulle håndtere mobning blandt eleverne. Flere studier peger dog på, at det for mange fagprofessionelle er ganske vanskeligt at få øje på de mønstre af social eksklusion blandt børnene, som ifølge nyere forskning kendetegner megen mobning.