Social klasses betydning for pigers trivsel i folkeskolen

,

Denne artikel ana­ly­se­rer forholdet mellem social klasse og pigers trivsel i fol­ke­sko­len og fremhæver de uforløste poten­ti­a­ler, der er for at udvide for­stå­el­sen af trivsel, når social klasse inklu­de­res i analysen. Analysen viser, at snævre og utydelige normer for smag skaber mindre plads til for­skel­lig­hed og kan forbindes med dårligere trivsel. Dette, fordi der er større sand­syn­lig­hed for at falde uden for klas­se­rum­mets eksi­ste­rende normer. Omvendt er brede og tydelige normer i klas­se­rum­met forbundet med højere trivsel. Artiklen tager empirisk udgangs­punkt i fel­t­ar­bejde på to skoler med forskelle i social klasse, hvor den ene skole har en over­re­præ­sen­ta­tion af elever fra den lavere sociale klasse, og den anden skole har en over­re­præ­sen­ta­tion af elever fra mid­delklas­sen. Teoretisk anvendes Bourdieus (1984; 1987) begreber om social klasse og smag, Skeggs (2005) begreb om ejendele samt Lamont & Molnár (2002) om græn­sed­rag­ning. Med afsæt i analysen tilbyder vi afslut­nings­vis en model, der kan anvendes i praksis til at få øje på normer for trivsel i relation til social klasse.

Ind­led­ning

Alle kunne skelne mellem hvad man må, og hvad man ikke må, det Onde fra det Gode, værdierne kunne man aflæse i de andres blik på én. På tøjet kunne man skelne de små piger fra tee­na­gerne, tee­na­gerne fra de unge kvinder, mødrene fra bedste­mødrene, arbej­derne fra han­dels­fol­ket og kon­tor­fol­ket. De ringe sagde om eks­pe­di­tri­cer og kon­tor­da­mer der var for velklædte, ”hun har hele sin formue på.” (Ernaux, 2021: 46)

Sådan skriver den franske forfatter Annie Ernaux (f. 1940) i et skøn­lit­terært format om starten af 1950’erne, hvor hun skildrer, hvordan sociale grupper dif­fe­ren­ce­rede sig vær­di­mæs­sigt fra hinanden igennem adfærd, forbrug og livsstil. Historisk set har der altid eksi­ste­ret for­skel­lige sociale grupper, hvor nogle er blevet vurderet som værende mere moralsk passende end andre. Ernaux skildrer i citatet, hvordan de rige vurderer kvinder fra den lavere sociale klasse som upassende, hvis de er ’for’ velklædte i relation til deres sociale status. Dermed viser hun, hvordan social baggrund har betydning for andres vur­de­rende blikke. I sin forskning eksem­pli­fi­ce­rer Skeggs (2005), hvordan den unge ugifte mor blev betragtet som moralsk uac­cep­ta­bel i England i 1980’erne. I dag tages i stedet moralsk afstand fra kvinder, der er højlydte, over­drevne, berusede, tykke, vulgære og festlige, fordi disse kvinder bliver genkendt som en gruppe af amoralske kroppe, der ikke kan finde ud af at styre sig (Skeggs, 2005). En pointe hos Skeggs (2005) er, at mod­stan­den mod disse kroppe skyldes asso­ci­a­tion med arbej­der­klas­sen. I en dansk kontekst ses samme afstand­ta­gen til kroppe, der moralsk aflæses som til­hø­rende arbej­der­klas­sen, fx i en artikel af Aamann & Erlik (2023), hvor den tykke krop spontant aflæses som en arbejderklassekrop.

Formålet med denne artikel er at undersøge, hvordan kroppen som moralsk klas­se­mar­kør bliver en relevant til­fø­jelse til analyser af børn og unges trivsel. Dette er især relevant, fordi børn og unge selv peger på, at kroppen har afgørende betydning for deres trivsel (jf. Justen­borg 2023). Samtidig er den aktuelle triv­sels­forsk­ning ofte blind for kroppens og social klasses betydning for trivsel. Shilling (2005) beskriver blandt andet, at den domi­ne­rende forskning på området neg­li­ge­rer vig­tig­he­den af levede erfa­rin­ger, kro­p­s­lig­gjort viden og insti­tu­tio­ners ind­fly­delse på kroppen og i stedet pri­o­ri­te­rer bio­lo­gi­ske og kognitive aspekter. For at belyse disse forhold inddrager vi empirisk materiale fra to skoler med forskelle i social klasse. Ifølge Bourdieu og Passeron (1977) får social klasse en særlig betydning i sko­le­sy­ste­met, hvor insti­tu­tio­nelle normer ofte favo­ri­se­rer mid­delklas­sens adfærd, kulturelt forbrug og livsstil på bekost­ning af andre sociale klassers livs­stils­for­mer, hvilket desuden er doku­men­te­ret både nationalt og inter­na­tio­nalt (Bourdieu & Passeron, 1977; Aamann, 2017; Calarco, 2018; Skeggs, 1997; 2004; 2005). Justen­borg et al. (2021) bygger videre på Bourdieus arbejde fra 1984 og illu­stre­rer sam­men­hænge mellem elevers kul­tu­relle forbrug og deres trivsel i den danske fol­ke­skole, hvor kulturelt forbrug anskues som smag og smags­præ­fe­ren­cer. Denne for­stå­else gør vi også brug af i denne artikel, hvorfor smag bliver centralt for analysen.  Bourdieu (1984: 468) beskriver smag som: ”a practical mastery of distri­bu­tions which makes it possible to sense or intuit what is likely (or unlikely) to befall – and therefore to befit – an indi­vi­dual occupying a given position in social space”. Med denne defi­ni­tion argu­men­te­rer vi i artiklen for, at forskelle i smag knytter sig til for­skel­lige sociale posi­tio­ner, hvilket igen knytter sig til forskelle i social klasse. En nærmere uddybning af vores teo­re­ti­ske afsæt præ­sen­te­res i afsnittet om teori. 

Triv­sels­forsk­ning

Selvom der findes meget skøn- og fag­lit­te­ra­tur, som beskriver sociale klas­se­for­skelle, er der i dag ikke nok fokus på social klasse og dens ulig­heds­ska­bende meka­nis­mer, og som nævnt er dette især fra­væ­rende inden for triv­sels­forsk­nin­gen. Det er et problem, fordi klas­se­re­la­te­ret ulighed bliver pro­du­ce­ret på daglig basis, men ikke nød­ven­dig­vis aner­ken­des som ulig­heds­ska­bende i viden­ska­be­lige sam­men­hænge (Lamont, 2023; Skeggs 2004). Det er derfor helt essen­ti­elt at gene­tab­lere klas­se­be­gre­bet i forskning om trivsel for at forstå, hvordan trivsel ser ud hos børn og unge, der ikke er posi­tio­ne­ret socialt som mid­delklasse. Aktuelt indikerer triv­sels­forsk­nin­gen over­ord­net, at det er den brede gruppe af unge, der har oplevet for­rin­gelse i deres trivsel igennem de sidste 15 år (se fx Madsen et al., 2022; Rasmussen et al., 2019; UVM, 2023). Denne forskning har imid­ler­tid ikke blik for, hvordan unge fra den lavere sociale klasse poten­ti­elt kan blive dobbelt udsat i forhold til trivsel. Dobbelt udsathed refererer her til, at visse grupper af unge oftere kæmper med både tra­di­tio­nelle risi­ko­fak­to­rer som fattigdom, psykisk sygdom, misbrug, og omsorgs­svigt, samt nyere udfor­drin­ger relateret til præ­sta­tion (Görlich et al., 2019). Dette bekræfter den forsk­nings­mæs­sige tendens til at overse social ulighed i sundhed inden for en dansk kontekst (jf. Grønbæk, 2017). Derudover er triv­sels­forsk­nin­gen i dag over­ve­jende domi­ne­re­ret af en sund­heds­fag­lig forsk­nings­tra­di­tion (Justen­borg, 2023: Thin­gs­trup & Marschall, 2019). Inden for denne tradition måles trivsel ofte ved brug af surveys, hvor individet vurderer egen trivsel ud fra deduktive prin­cip­per (se fx Madsen et al., 2022; Rasmussen et al., 2019; UVM, 2024). Denne type data muliggør at kortlægge brede mønstre af trivsel og tendenser i trivsel over tid. Samtidig lægger denne tradition op til, at triv­selspro­ble­ma­tik­ker løses ved at styrke indi­vi­ders udhol­den­hed (grit) og mod­stand­s­kraft (resiliens) overfor potentiel mistriv­sel (Lamont, 2023). Nationalt og inter­na­tio­nalt pro­ble­ma­ti­se­rer socio­lo­ger denne tilgang til trivsel, såfremt denne tilgang står alene (e.g. Calarco, 2018; Harvey, 2022; Lamont, 2023; Wistoft 2019). Lamonts (2023) kritik går på, at udhol­den­hed og resiliens ikke bestemmes af indi­vi­dets egen vilje, men snarere er udtryk for adgang(e) til mate­ri­elle res­sour­cer, sociale netværk, geo­gra­fisk placering, nar­ra­ti­ver og insti­tu­tio­nel til­knyt­ning. Med andre ord er de omkring­lig­gende forhold rundt om de unge afgørende for de unges trivsel. Lamont (2017) beskriver desuden, at forsk­nin­gen overser processer af aner­ken­delse (recog­ni­tion) og værdighed (worth) blandt grupper fra den lavere sociale klasse, hvorfor vi med denne artikel til­stræ­ber at anerkende elever fra den lavere sociale klasse igennem syn­lig­gø­relse af deres trivsel. Således udfylder vi et ’ander­ken­del­ses­hul’ (recog­ni­tion gap), der ellers tages forgivet i den domi­ne­rende triv­sels­forsk­ning, hvor vi fre­m­a­na­ly­se­rer to grupper af elevers smags­præ­fe­ren­cer – en fra den lavere sociale klasse og en fra mid­delklas­sen – og aner­ken­der dermed de særlige forhold, der gør sig gældende for de for­skel­lige gruppers måde at skabe trivsel på inden for rammerne af den danske folkeskole.

Teori

I denne artikel trækker vi på en række begreber, der er udviklet med afsæt i Bourdieus arbejde med social klasse. For Bourdieu (1984; 1987) er social klasse et teoretisk kon­stru­e­ret begreb, der giver forskeren mulighed for at opstille prin­cip­per for forskelle i livsstile, hvor mønstre af smags­præ­fe­ren­cer afslører social klasse, idet de knytter sig til bestemte posi­tio­ner i det sociale rum. Det betyder, at social klasse analytisk kan aflæses ved at undersøge gruppers tøjvalg, kro­p­si­de­a­ler og forhold til mad, idet personers smag udtrykkes her­i­gen­nem. Smag er på den måde formet af, og formende for, habi­tu­elle og sociale forhold, hvor smag for­hand­les i relation til de livs­omstæn­dig­he­der og sociale kon­tek­ster, en person er en del af. En persons smags­præ­fe­ren­cer er på den måde udtryk for, at personen er ind­skre­vet i sociale rum, hvor forskelle i smag afspejler smagens objektive ind­skriv­ning i kroppen (Bourdieu, 1987).

I tråd med Bourdieus begreb om smag anvender Skeggs (2005) begrebet ejendele (pro­per­ties). Med dette begreb viser hun, hvordan ejendele tillægges særlige kul­tu­relle betyd­nin­ger, når personer gør brug af dem, og hvordan ejen­de­lene anvendes til at forhandle værdi. Det kan for eksempel være, når en pige fra 9. klasse inve­ste­rer tid og res­sour­cer i at købe et par sko. I et sådan tilfælde vil pigen skulle forholde sig til for­skel­lige elementer såsom skoenes pris, skoenes mærke, skoenes hold­bar­hed, skoenes popu­la­ri­tet mm. Skoene går således fra at eksistere som en ting til at indgå i en relation til pigen. Denne relation er samtidig med­vir­kende til, at skoene bliver en del af pigens smag, og vil under­støtte eller skubbe til hendes klas­se­til­hørs­for­hold, fordi andre vil forstå hende i relation til de nyind­købte sko.

I Bourdieus begreber er der indlejret en inter-rela­tio­­nel logik, hvilket nød­ven­dig­gør, at smag pro­du­ce­rer afsky: ”In matters of taste, more than anywhere else, all deter­mi­na­tion is negation; and taste are perhaps first and foremost distastes, disgust provoked by horror or visceral into­le­rance (‘sick-making’) of the tastes of others” (Bourdieu, 1984: 46). Med citatet ses, hvordan smag ikke eksi­ste­rer neutralt, men i relation til andre livsstile, der symbolsk sig­na­le­rer værdi, der kan opleves som værende i mod­sæt­ning til egen livsstil og præ­fe­ren­cer for smag. Det betyder også, at smag er formet i relation til det felt, eller subfelt, smagen pro­du­ce­res indenfor. Når vi refererer til felt, mener vi det over­ord­nede felt af uddan­nelse, hvor sociale rum kan forstås som afgræn­sede subfelter inden for det over­ord­nede felt af uddan­nelse. Heraf udgør de konkrete skoler sub­fel­terne på et empirisk niveau.

I for­læn­gelse af Bourdieus argument om, at feltet former præ­fe­ren­cer for smag, lader vi os desuden inspirere af Lamont & Molnárs (2002) begreb om græn­sed­rag­nin­ger (boundary work), der ligeledes er blevet anvendt til at undersøge social klasse. I deres defi­ni­tion af græn­sed­rag­nin­ger skelner de mellem sociale og symbolske:

Social boun­da­ries are objecti­fied forms of social dif­fe­ren­ces mani­fe­sted in unequal access to and unequal distri­bu­tion of resources (material and non­ma­te­rial) and social opportu­ni­ties (…) Symbolic boun­da­ries are con­cep­tual distin­ctions made by social actors to cate­go­rize objects, people, practices, and even time and space. They are tools by which indi­vi­du­als and groups struggle over and come to agree upon dimen­sions of social relations, as groups compete in the pro­duction, diffusion, and insti­tu­tio­na­liza­tion of alter­na­tive systems and prin­cip­les of clas­si­fi­ca­tions. (Lamont & Molnár, 2002: 168)

Sociale græn­sed­rag­nin­ger refererer på den måde til de faktiske og objektive forskelle imellem grupper i samfundet, som skaber pri­vil­e­gier og mulig­he­der, hvorimod symbolske græn­sed­rag­nin­ger eksi­ste­rer mere abstrakt og får sin værdi af de sociale aktører inden for et givent felt. I relation til artiklens empiri eksi­ste­rer de sociale grænser på sko­le­ni­veau, hvor elever på en skole har færre pri­vil­e­ge­rer sam­men­lig­net med elever på en anden skole, hvorfor disse sociale grænser er pro­du­ce­rende for skel mellem den lavere sociale klasse og mid­delklas­sen. De sociale grænser er derfor et objektivt forhold, vi ikke ana­ly­se­rer, men blot beskriver. Ander­le­des forholder det sig til de symbolske græn­sed­rag­nin­ger, som vi ana­ly­se­rer som forskelle i de to elev­grup­pers smag (af trivsel). Dette fordi smag udtrykkes som prin­cip­per af klas­si­fi­ka­tio­ner inden for rammerne af de to skoler og tyde­lig­gør, hvorledes social klasse eksi­ste­rer som for­skel­s­gø­rende princip, der påvirker elevernes trivsel. Med græn­sed­rag­nin­ger syn­lig­gø­res det derfor, hvordan smags­præ­fe­ren­cer er infor­me­ret af grænser i feltet.

Metode

Det empiriske materiale til denne artikel blev indsamlet i for­bin­delse med etno­gra­fisk fel­t­ar­bejde udført af Justen­borg i 2019 i for­bin­delse med ph.d.-afhandlingen ’Vurdere(n)de Elev­kroppe’ (jf. Justen­borg 2023). Fel­t­ar­bej­det bestod af 12 nedslag ligeligt fordelt i 5., 7. og 9. klasse på to fol­ke­sko­ler, her benævnt Agneshøj Skole og Bal­der­vangs­sko­len. Fel­t­ar­bej­dets formål var at undersøge brede per­spek­ti­ver på elevers sundhed og trivsel i skolen og havde en eks­pl­ora­tiv karakter. For at under­støtte det eks­pl­ora­tive format anvendte Justen­borg for­skel­lige metoder under fel­t­ar­bej­det (jf. Spradley, 1980); obser­va­tions­no­ter, skit­se­teg­nin­ger af elevernes bevæ­gel­ser samt hver­dag­s­in­ter­views. Skolerne er valgt med afsæt i teo­re­ti­ske for­vent­nin­ger om sociale klas­se­for­skelle baseret på skolernes elev­sam­men­sæt­ning og forskelle i elevernes forældres kul­tu­relle og øko­no­mi­ske res­sour­cer (jf. Bourdieu & Passeron 1977; 1984; 1988). Her repræ­sen­te­rer Agneshøj Skole elever fra den lavere sociale klasse og Bal­der­vangs­sko­len elever fra mid­delklas­sen. Udgangs­punk­tet i de tre klas­se­trin (5., 7. og 9.) er valgt på grund af anta­gel­ser om, at sociale klas­se­for­skelle i elevernes trivsel vil træde tyde­li­gere frem empirisk, hvis der er afstand mellem klas­se­trin­nene (Bourdieu, 1984). For at sikre elevernes ano­ny­mi­tet er detaljer og geo­gra­fi­ske forhold for de to skoler ikke beskrevet. Vi tager desuden forbehold for, at vi ikke kender de enkelte elevers klas­se­bag­grund, idet klas­se­mar­kø­rerne er baseret på lærernes beskri­vel­ser af eleverne og anonyme spør­ge­skema­data om elevernes forældres indkomst, uddan­nel­ses­bag­grund og boligforhold.

Den metodiske ambition har været at syn­lig­gøre hidtil oversete triv­sels­ska­bende og udfor­drende processer hos elever fra den lavere sociale klasse, så de på sigt får den rette aner­ken­delse og værdi i samfundet. Bacevic (2023) har undersøgt, hvordan forskere betragter nogle personer som værdige epi­ste­mi­ske subjekter, hvor andre util­sig­tet betragtes som mindre værdige. Denne tanke er inspi­re­ret af Lamonts (2009) arbejde med epi­ste­mo­lo­gi­ske stilarter og forskeres habi­tu­elle dis­po­si­tio­ner, hvor hun argu­men­te­rer for, at forskere nemt kan komme til at glide ind i homofili. Det betyder, at forskere vær­di­sæt­ter personer, der socialt og kulturelt ligner dem, højere end personer, der ikke gør. Fordi forskere ofte har mid­delklas­se­bag­grunde, har det som kon­se­kvens, at mid­delklas­sens per­spek­ti­ver oftere bliver repræ­sen­te­ret i forsk­nin­gen sam­men­lig­net med de øvrige klassers (Lamont, 2009; Stage, 2024). Med inspira­tion i Lamont (2023) vil vi forsøge at syn­lig­gøre og legi­ti­mere nogle stemmer, der ofte bliver overset i forsk­nin­gen. I dette tilfælde er det piger i mindre pri­vil­e­ge­rede posi­tio­ner. I tråd hermed søger vi at udfordre de værdisæt, vi som forskere selv repræ­sen­ter, og nævner her, hvilke sociale baggrunde vi selv repræ­sen­te­rer; Justen­borg er opvokset i den lavere sociale klasse og Landis som en del af den lavere mid­delklasse. Vores for­skel­lige klas­se­bag­grunde gør os i stand til at udfordre hinandens habi­tu­elle anta­gel­ser frem for at producere en epi­ste­misk homofili.

Analyse

I den følgende analyse under­sø­ger vi, hvordan piger fra Agneshøj skole og Bal­der­vangs­sko­lens smag og smags­præ­fe­ren­cer kommer til udtryk empirisk i relation til de normer, der eksi­ste­rer på de respek­tive skoler. I den for­bin­delse viser vi, hvordan smag er med til at kon­stru­ere bestemte normer inden for et afgrænset socialt rum, og hvordan normer på for­skel­lige måder skubber til elevernes trivsel.

I det følgende eksempel er Justen­borg på besøg i 7. klasse på Agneshøj Skole. I sine feltnoter har hun skrevet:

Jeg går hen til en gruppe piger, som står sammen i et af klas­se­lo­ka­lets hjørner og taler sammen. Samtalen udvikler sig til at handle om kro­p­si­de­a­ler, og her fortæller en af pigerne, at: ”man gerne vil have markeret mave, tynde ben og fylde i numsen”. En anden pige fortæller: ”jeg vil ikke have brede hofter”, hvortil en tredje siger: ”jeg synes, at timeg­las­fi­gur er pænt. Kylie Jenner [ame­ri­kansk medie-per­­son­lig­hed] er ret flot”. Den første pige siger: ”Ja, det synes jeg også. Men det er vigtigt, at det ikke er plastic. Man kan sagtens træne for at se ud som Kar­das­hi­ans [ame­ri­kansk kendis-familie], så man behøver ikke plastic”. Den anden pige fort­sæt­ter: ”Man skal kun ændre ved de ting, som man kan ændre naturligt. Som man kan træne sig til”. Den tredje pige siger herefter: ”Nogle ting må gerne være kunstige. For eksempel negle eller vipper”. De andre piger nikker, og en tilføjer: ”Ja, men jeg kan ikke lide kunstige negle. Det er pænt til andre”, hvorefter hun smiler til en af pigerne i gruppen. Den tredje af pigerne fortæller senere, at det er ret mærkeligt, når en kvinde har store muskler, hvorefter den første pige tilføjer: ”Ja, men selvom man ikke vil have en over­væg­tig krop, så vil man hellere være en tyk og glad pige, som har det godt med sig selv end en pille-pige”. Jeg spørger, hvad en pille-pige er, og pigen svarer: ”Ja, altså man skal ikke tage piller. Eller stoffer”.

Obser­va­tio­nen viser, hvordan en gruppe piger, der alle indgår i den samme hver­dags­prak­sis, opstiller for­skel­lige normer for kvin­de­krop­pen. Det kommer til dels til udtryk, som de måder pigerne fremhæver for­skel­lige kro­p­s­for­mer, hvor både ’fylde i numsen’, ’timeg­las­fi­gur’ og ikke at ville ’have brede hofter’ bliver anset som vær­di­fulde måder at have kroppen på. Deres udta­lel­ser viser også, hvordan det er legitimt at udtrykke smags­præ­fe­ren­cer overfor både kunstige negle og naturlige negle. Pigerne udtrykker således flere idealer for kropsligt udseende og muliggør at normer samek­si­ste­rer. Dette tolker vi som udtryk for en vis bredde i de normer, pigerne tager del i og er med­ska­bende af. Obser­va­tio­nen antyder også mere ensartede idealer for kvin­de­krop­pen. Pigerne udviser en fælles afsmag over for både den tykke og den meget muskuløse kvin­de­krop. Samtidig udviser de en fælles smags­præ­fe­rence overfor en ’markeret mave’ og regu­le­ring af kroppens udseende igennem træning, idet pigerne mener, at man ’sagtens’ kan opnå et bestemt udseende uden brug af kirurgi. På den måde tager de ansvar for deres kroppes udseende og gør kroppen til et indi­vi­du­a­li­stisk kro­p­spro­jekt. Lignede pointer findes hos anden forskning på området (se fx Görlich et al., 2019; Katz­nel­son et al., 2021; Larsen et al., 2020; Madsen 2018), som viser, hvordan en indi­vi­du­a­li­se­ret præ­sta­tions­kul­tur kan have en negativ ind­fly­delse på unges trivsel. Jeppesen et al. (2020) og Korsgaard et al. (2021) demon­stre­rer desuden, hvordan især unge piger påtager sig ure­a­li­sti­ske ansvars­fø­lel­ser for eget udseende, hvilket bidrager til en usund sam­­men­lig­­nings- og kon­kur­ren­ce­kul­tur, der efter­la­der en følelse af ikke at være god nok. Selvom pigerne betragter deres krops udseende som deres eget ansvar, nævner pigerne også, at de hellere vil ’være en tyk og glad pige’ end ’en pille-pige’. Pigerne fra Agneshøj Skole udtrykker med dette udsagn afsmag overfor indtag af piller og stoffer, men udviser også kendskab til den negative ind­fly­delse, dette kan have på en persons liv. Ved at sam­men­ligne en ’pille-pige’ med en tyk krop, udviser pigerne kendskab til erfa­rin­ger med kroppen, som eleverne fra mid­delklas­sen ikke overvejer på noget tidspunkt i materialet.

I den næste obser­va­tion er Justen­borg på besøg i en 5. klasse på Bal­der­vangs­sko­len. Hun obser­ve­rer, at flere af pigerne i klassen har nogle ens armbånd på, men at ikke alle pigerne har et armbånd på. Justen­borg tager kontakt til to piger med armbånd på og spørger:

”Jeg kan se, at flere af jer har samme armbånd på [peger på en piges håndled]. Er det et særligt armbånd, eller hvordan?” En pige kigger på sit håndled, rører ved sit armbånd og svarer: ”Ja, det er et Kknekki-armbånd. Det er købt i Bahne”. En af de andre piger viser mig sit armbånd, som har en anden farve end den første piges, men der står også ’Kknekki’ på. Den anden pige siger: ”man kan også købe nogle billige i H&M, men de her er købt i Bahne”. Jeg spørger, om arm­bån­dene, de har, så er dyrere, eller hvordan, og en anden pige svarer: ”ja, de koster 25 kr. Altså, det er jo ikke dyrt, men de andre er fake”. Jeg siger: ”arh okay”, og spørger, om det også er okay at tage arm­bån­dene på fra H&M”. Den anden pige svarer: ”altså ja, man skal bare tage dem på, man helst vil”. Jeg spørger, om det også gælder, det tøj man har på, og om der er noget tøj, de synes, er sejere end andet”. Pigerne fortæller enstem­migt, at ”man bestemmer selv, hvad man vil have på”. Første pige uddyber: ”man skal tage det tøj på, man føler sig bedst tilpas i”. ”Okay, så der er ikke noget tøj, der er federe end andet?” spørger jeg, hvortil anden pige svarer: ”nej, det synes jeg ikke, man kan sige”, og første pige gentager: ”det bestemmer man selv”.

Pigernes udsagn i denne obser­va­tion kan umid­del­bart tolkes som hold­nin­ger, der er med til at skabe nogle brede og inklu­de­rende normer for, hvordan eleverne kan og må gå klædt i klassen. Hvis vi under­sø­ger udsagnene i relation til pigernes adfærd, fore­kom­mer det imid­ler­tid ander­le­des. Pigernes retorik om, at ’man bestemmer selv, hvad man vil have på’, og ’man skal tage det tøj på, man føler sig bedst tilpas i’, følger en inklu­de­rende norm om, at der skal være plads til alle, og at alle smags­præ­fe­ren­cer er lige meget værd. Disse udsagn er i modstrid til de smags­præ­fe­ren­cer, de udviser, når de køber og går med de dyrere armbånd fra Bahne. Ved kropsligt at udvise smag overfor arm­bån­dene fra Bahne, viser de samtidig en fælles afsmag overfor arm­bån­dene fra H&M, men også overfor ikke at have armbånd på. At være genstand for andre elevers bedøm­mel­ser og bagtale er ikke ønsk­vær­digt, da det poten­ti­elt kan udstøde en fra fæl­les­ska­bet, og fæl­les­ska­bet er en vigtig faktor i ung­doms­liv (Bruselius-Jensen et al., 2023). På den måde er pigernes udta­lel­ser stra­te­gisk for­del­ag­tige, men de er også med til at skabe usynlige normer for legitime måder at have og udtrykke sin krop i klassen på. Skeggs begreb om ejendele kan også anvendes til at forklare, hvordan pigerne bruger deres armbånd til at forhandle værdi, idet de to armbånd tillægges for­skel­lige kul­tu­relle betyd­nin­ger. Obser­va­tio­nen afspejler på den måde, hvordan ejendele fungerer som kul­tu­relle markører, der får betydning for ens sociale posi­tio­ne­rings­mu­lig­he­der i klassen.

Da Justen­borg senere er på besøg i 7. klasse på samme skole, Bal­der­vangs­sko­len, obser­ve­rer hun, at de fleste piger går med spinkle halskæder i enten guld eller sølv. Dette giver anledning til at spørge en gruppe piger indtil deres halskæder:

Første pige siger: ”ja, de er lidt for at vise per­son­lig­hed”, og en anden pige siger: ”ja. Alle ønsker sig et dag­markors til deres kon­fir­ma­tion. Hvis man altså ikke har et i forvejen”. Jeg fortæller pigerne, at jeg kan se, at der er mange, der har de samme sneakers, og en pige siger: ”haha ja, det er rigtigt. Vi har også alle sammen en DAY-taske til idræt”, og en anden pige siger: ”ja, og en cow­boyjakke i enten blå eller sort”. Første pige fort­sæt­ter: ”ja, vi kan godt komme til at tage hinandens tasker eller jakker. Det er sket flere gange”. Jeg obser­ve­rer dog, at ikke alle pigerne har en sådan taske eller jakke.

Af obser­va­tio­nen antydes det, at den første pige forbinder det at bære et dag­markors, som en måde at vise per­son­lig­hed på. Samtidig fortæller en anden pige, at ’alle ønsker sig et dag­markors’. Pigerne peger på den måde på en særlig per­son­lig­hed eller smags­præ­fe­rence, som de ønsker at udtrykke kropsligt. Som en del af sin teo­re­ti­ske ramme trækker Lamont på Honneth, der beskriver aner­ken­delse som en for­ud­sæt­ning for men­ne­ske­lig udvikling og trivsel. Her definers aner­ken­delse som ”a social act by which the positive social worth of an indi­vi­dual or group is affirmed or ack­now­led­ged by others” (Lamont, 2017: 423). Til denne defi­ni­tion tilføjer Lamont (2023), at værdighed og aner­ken­delse har en lige så afgørende betydning for personers trivsel på niveau med mate­ri­elle res­sour­cer. Fordi de mate­ri­elle res­sour­cer, dag­markor­set, DAY-taskerne og cow­boyjak­kerne, er forbundet med adgang til et særligt (klasse)fællesskab, hvor disse res­sour­cer aner­ken­des, bliver pigernes smags­præ­fe­ren­cer afgørende for deres trivsel i klassen. Obser­va­tio­nen viser også, at det er nogle meget spe­ci­fikke mate­ri­a­li­te­ter, der giver aner­ken­delse. Smags­præ­fe­ren­cer for andre mate­ri­a­li­te­ter kan derfor have som kon­se­kvens, at personer udelukkes fra fæl­les­ska­bet i 7. klasse på Bal­der­vangs­sko­len. De relativt snævre normer for smag, der er obser­ve­ret blandt denne gruppe piger, gør det van­ske­ligt for elever med andre smags­præ­fe­ren­cer at opnå samme grad af aner­ken­delse. Samtidig tolker vi disse normer som udtryk for en særlig mid­delklas­ses­mag, hvorfor elever fra andre sociale klas­se­bag­grunde, men også med ikke-kristne over­be­vis­nin­ger, ikke bliver i stand til at posi­tio­nere deres smags­præ­fe­ren­cer som aner­ken­del­ses­vær­dige i denne 7. klasse.

Nedenfor er der desuden et eksempel fra samme 7. klasse på Bal­der­vangs­sko­len, hvor en anden gruppe piger taler om deres forhold til mærketøj:

En pige forklarer: ”Vi går ikke rigtig op i mærketøj. Men det skal jo være pænt”. En anden pige siger: ”ja, for eksempel havde jeg en grå hoodie på, hvor der var et lille bitte mærke på brystet, men alle kom bare hen og gav mig kom­pli­men­ter for den. Selvom det bare var et lille mærke”. En tredje pige fortæller: ”Det er mega kikset at gå i fake tøj”. Jeg spørger, hvad fake betyder, hvortil hun svarer: ”det betyder, at tøjet er en kopi af et dyrt mærke”. Den første pige siger ”ja, har I set den jakke X [dreng] har? Den er fake”. De andre piger udbryder fælles: ”What?” og den tredje pige siger: ”Jeg troede seriøst den kostede 3000”. Den første pige svarer: Ja, men den er fake”.

Samtalen viser, hvordan pigerne tager socialt afstand til tøj, de beskriver som ’fake’. Denne afstand­ta­gen står i kontrast til deres ind­le­dende udtalelse om, at de ikke rigtig går op i mærketøj. Det indikerer, på samme måde som hos 5. klasses eleverne på samme skole, at der ikke er over­ens­stem­melse mellem det, pigerne siger, og det der faktisk er på spil. Det kan derfor være svært at iden­ti­fi­cere og adoptere den aner­ken­del­ses­gi­vende smag, der giver aner­ken­delse i klassen. Ifølge Skeggs (2005) har personer fra mid­delklas­sen det pri­vil­e­gie, at de kan vinde socialt ved at udtrykke afsky. Hvis en person fra den lavere sociale klasse udtrykker afsky, kan dette poten­ti­elt afsløre personens ’dårlige smag’, hvorimod en person fra mid­delklas­sens afsky i højere grad vil resonere med en domi­ne­rende sam­funds­dis­kurs, hvilket derfor vil kunne medføre en regu­le­ring (Skeggs, 2005). På den måde kan pigernes afsky af ’fake’ tøj være med til at regulere den norm, der eksi­ste­rer i klassen (og på skolen), hvilket kan skabe mistriv­sel hos de elever, der ikke er i stand til at udtrykke en til­sva­rende smag. Samtidig vidner pigernes frem­hæv­ning af, hvordan et ’lille bitte’ mærke kan skabe positiv aner­ken­delse fra de andre klas­se­kam­me­ra­ter, om at koderne for smag i klassen eksi­ste­rer relativt utydeligt. God smag udtrykkes på måder, så nogle får øje på den – men ikke alle.

Justen­borg obser­ve­rer også en samtale om tøj hos 9. klasse på Agneshøj Skole. Under en lektion sidder en større gruppe elever af blandet køn i en stor hjør­ne­sofa uden for klas­se­lo­ka­let. Justen­borg tager plads på en stol foran sofaen og noterer:

En pige fortæller: ”Jeg kan godt lide tøj, men jeg kunne aldrig finde på at bruge mange penge på det”. En dreng siger: ”nej seriøst, der er en af drengene fra klassen, han har købt en jakke til 8000 kr. Det er jo for sindssygt”. Pigen siger: ”Ja. Jeg køber tøj i Illum, Zara og Magasin. De har gode mærker”. En anden pige nikker og siger, at ”Man skal heller ikke købe alt for billigt tøj. Eller genbrug”, hvortil den første pige siger ”Nej genbrug er ikke min stil”. En anden dreng overhører samtalen og kommer hen til os: ”Jeg går ikke op i mit tøj, for jeg har ikke nogen penge. Min far spørger også hele tiden, hvornår jeg får et job”. De andre elever griner.

Denne obser­va­tion indikerer, hvordan der eksi­ste­rer en bredere norm for, hvordan eleverne kan udtrykke deres smag gennem deres påklæd­ning. Denne pointe følger samme tendens som den fundet hos pigerne fra 5. klasse på samme skole. Den bredere norm skal her ikke forstås som ube­græn­set, idet eleverne i obser­va­tio­nen ovenfor for­hand­ler symbolske grænser i relation til tøjs værdi. Pigerne trækker grænser for, hvornår tøj er for dyrt (jf. jakken til 8000 kr.) samt hvornår tøj betragtes som mindre vær­di­fuldt (genbrug). Af obser­va­tio­nen ses det også, at pigerne kan ’lide tøj’, hvilket står i mod­sæt­ning til en af drengenes udsagn, hvor det anses som legitimt ikke at gå op i tøj af øko­no­mi­ske årsager. En pige fortæller også, hvad de ’gode mærker’ er, og hvor de kan købes, hvilket er med til at syn­lig­gøre normer for smag i klassen. 

Opsam­lende på analysen

Analysen vidner om, at der er et uforløst poten­ti­ale i at udvide for­stå­el­sen af trivsel ved at inddrage social klasse i ana­ly­serne. Poten­ti­a­let består i, at snævre og utydelige normer for smag efter­la­der mindre rum til for­skel­lig­hed, hvilket kan begrænse mulig­he­derne for trivsel, da det samtidig øger sand­syn­lig­he­den for at falde uden for normen. Selvom der findes grænser for smag blandt elever fra den lavere sociale klasse, er sand­syn­lig­he­den for ikke at trives (på denne baggrund) mindre, fordi disse grænser er tyde­li­gere og bredere.

De empiriske fund og efter­føl­gende analyser fremhæver to aspekter af normer for smag, der synes at påvirke elevernes trivsel. Baseret på disse analyser har vi kon­stru­e­ret en model (Model 1), der illu­stre­rer forholdet mellem smag og trivsel. Det første aspekt omhandler bredden af normer for smag (vertikale pile), hvor brede normer er repræ­sen­te­ret af den øverste pil, og snævre normer af den nederste pil. Det andet aspekt vedrører (u)tydeligheden af normer (hori­son­tale pile), hvor den venstre pil angiver normer, der er utydelige og svære at afkode, mens den højre pil repræ­sen­te­rer normer, der er tydelige og lette at forstå. Modellen har til formål at visu­a­li­sere, at jo bredere og tyde­li­gere normerne er at forstå for eleverne, desto bedre er deres mulig­he­der for at trives i klassen. Vi vil desuden gerne under­strege, at denne pointe ikke bør opfattes deter­mi­ni­stisk, men derimod som en inspira­tion til, hvordan trivsel kan genkendes og ana­ly­se­res i en skolekontekst.

Grafisk illustration. Fire blokke/kvadranter med opdeling. Venstre: Utydelige former for smag. Højre: Tydelige former for smag. Øverst: Brede former for smag. Nederst: Snævre former for smag.
Teskten i de fire blokke. Øverst/vesntre: Mindre mulighed for at trives. Øverst/højre: Bedst mulighed for at trives. Nederst venstre: Dårligt mulighed for at trives. Nederst højre: Mindre mulighed for at trives.
Model 1: Forhold mellem smag og trivsel

Kon­klu­sion

Artiklen viser, hvordan vi, ved at tilføje social klasse til analyser af trivsel, får blik for, hvordan social klasse skubber til trivsel på for­skel­lige måder blandt for­skel­lige elev­grup­per i fol­ke­sko­len. Empirien viser, hvordan koder for smag fremgår tyde­li­gere og bredere blandt elever fra den lavere sociale klasse sam­men­lig­net med eleverne fra mid­delklas­sen. Når obser­va­tio­nerne fra de to skoler sam­men­lig­nes, bliver det endvidere synligt, hvordan normer for smag mani­feste­rer sig på for­skel­lige måder i relation til social klas­se­bag­grund og de spe­ci­fikke normer, der eksi­ste­rer på skolerne. På Agneshøj Skole er det legitimt at udvise præ­fe­ren­cer overfor flere kro­p­s­ty­per og tøjmærker, hvor det på Bal­der­vangs­sko­len er spe­ci­fikke smykker og mærker, som definerer ’god smag’ og aner­ken­del­ses­vær­dige måder at se ud på. Med andre ord er der relativt brede og synlige normer for smag på Agenshøj Skole, mens der er mere snævre og utydelige normer på Baldervangsskolen.

Analysen giver konkrete eksempler på, hvordan både snævre og brede normer kan se ud blandt piger i fol­ke­sko­len. Model 1 i artiklen kan anvendes som inspira­tion til at fremme trivsel i skolen, idet den kan give prak­ti­kere blik for, hvilke normer for smag, der eksi­ste­rer i en specifik sko­le­kon­tekst. Modellen kan dermed hjælpe med at øge bevidst­he­den om de eksi­ste­rende normer blandt eleverne og indikere, hvordan der kan arbejdes med trivsel.

Vi vil slutte af med nogle opmærk­som­heds­punk­ter, der er særligt rettet mod prak­ti­kere. Analysen antyder nemlig også, at elever, der er vant til brede og tydelige normer, for­me­gent­lig vil slå sig på normer i overgange til andre normer, som er mere snævre og utydelige. Et tænkt eksempel kunne være, hvis en elev fra den lavere social klasse skal starte på en STX, hvor koder for smag for­me­gent­lig vil være mere snævre og utydelige, end eleven er vant til. For at undgå, at eleven slår sig for meget, er det derfor nød­ven­digt, at der arbejdes med normer for smag i et sådan klasserum, så eleven ikke føler sig frem­med­gjort overfor de eksi­ste­rende normer.

Et andet opmærk­som­heds­punkt artiklen rejser er, hvorvidt de nuværende forsk­nings­me­to­der, der måler trivsel, er i stand til at indfange trivsel blandt elever fra den lavere sociale klasse. Lidt skarpt kunne man argu­men­tere for, at mens vi er blevet bedre til at iden­ti­fi­cere mid­delklas­sens (mis)trivsel, er vi samtidig blevet dårligere til at få øje på de forhold, der skaber trivsel og mistriv­sel hos børn og unge fra den lavere sociale klasse. Denne tendens gør det van­ske­li­gere at opdage de triv­sels­po­ten­ti­a­ler, der er blandt sidst­nævnte gruppe, hvorfor det fortsat er nød­ven­digt at inter­es­sere sig særligt for social klasse i analyser af trivsel.

Refe­ren­cer

Aamann, I.C. (2017). Kampen for det sociale renommé. – For­æl­dre­skab og fore­byg­gelse i et klas­se­per­spek­tiv.Ph.d.-afhandling, Roskilde: Roskilde Universitet.

Aamann, I.C. & Erlik, M. (2023). ’Am I that bad?’: Middle-class moralism and weight stigma towards parents of children with higher weight. Children & Society, 23:00, 1 – 17. DOI: 10.1111/chso.12779

Bacevic, J. (2023). Epistemic injustice and epistemic posi­tio­ning: Towards an inter­sectio­nal political economy. Current Sociology, 71(6), 1122 – 1140. DOI: 10.1177/00113921211057609

Bourdieu, P. (1984). Distin­ction. A Social Critique of the Judgement of Taste. London: Routledge.

Bourdieu, P. (1987). What makes a Social Class? On the The­o­re­ti­cal and Practical Existence of Groups. Berkeley Journal of Sociology, 32: 1 – 17.

Bourdieu, P. (1988). Homo Aca­de­mi­cus. Cambridge: Polity Press.

Bourdieu, P. & Passeron, J. C. (1977). Repro­duction in Education, Society and Culture. Thousand Oaks, Cali­for­nia: SAGE Publi­ca­tions Inc.

Bruselius-Jensen, M., Sørensen, N.U., Katz­nel­son, N. (2023). Fæl­les­ska­ber i ung­doms­li­vet. Når de gør godt, og når de gør ondt. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.

Calarco, J.M. (2018). Nego­ti­at­ing opportu­ni­ties. How the Middle Class Secures Advan­ta­ges in School. New York: Oxford Uni­ver­sity Press.

Ernaux, A. (2021). Årene. København: Gads Forlag.

Grønbæk, M. (2017). Social ulighed i sundhed. Fra Vugge til Grav. In N. Ploug (ed.). Social arv og social ulighed (pp. 145 – 165). København: Hans Reitzels Forlag.

Görlich, A., Katz­nel­son, N., Pless, M., Graversen, L. (2019). Ny Udsathed i Ung­doms­li­vet – 11 forskere om den stigende mistriv­sel blandt unge. København: Hans Reitzels Forlag.

Harvey, P.F. (2022). “Make Sure You Look Someone in the Eye”: Soci­a­liza­tion and Classed Com­port­ment in Two Ele­men­tary Schools. American Journal of Sociology, 127(5): 1471 – 1454.

Jeppesen, P. Obel, C., Lund, L., Madsen, K., Nielsen, L. & Nor­den­toft, M. (2020): Mental sundhed og sygdom hos børn og unge i alderen 10 – 24 år – forekomst, udvikling og fore­byg­gel­ses­mu­lig­he­der. Vidensråd for Fore­byg­gelse, København.

Justen­borg, K.V. (2023). Vurdere(n)de Elev­kroppe. Et Mixed Methods-studie af Kroppes Inter­re­la­tio­nelle Betydning for Elevers Sundhed og Trivsel i Fol­ke­sko­len. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.

Justen­borg, K.V., Sager, N., Larsen, K. & Fre­de­rik­sen, J.T. (2021): Fol­ke­sko­lens sociale rum af trivsel. Hvordan er ople­vel­ser af og med kroppen med til at skabe forskelle i adgang til trivsel blandt elever i 5., 7. og 9. klasse i den danske fol­ke­skole. Praktiske grunde (2): 15 – 40.

Katz­nel­son, M., Pless, M., Görlich, A., Graversen, L. & Sørensen, N. (2021): Ny udsathed: Nuancer i for­stå­el­ser af psykisk mistriv­sel i Nordisk tids­skrift for ung­doms­forsk­ning. Oslo: Uni­ver­si­tets­for­la­get Oslo.

Korsgaard, S., Bom, M., Jerichow, R., Svendsen, A., Pedersen, M., Stribæk, K., og Kjeldsen, C. (2021): Selvskade – et fysisk udtryk for psykisk mistriv­sel blandt børn og unge. Online: Børns Vilkår og TrygFonden.

Larsen, K., Hindhede, A.L., Larsen, M.H., Nico­lai­sen, M.H. and Henriksen, F.M. (2020). “Bodies need yoga? No plastic surgery! Natu­ra­li­stic versus instru­men­tal bodies among pro­fes­sions in the Danish healt­hcare field.” Social Theory and Health.

Lamont, M. (2023). Seeing Others. How Recog­ni­tion Works – And How It Can Heal a Divided World. New York: First One Signal Publishers.

Lamont, M. (2017). Addres­sing Recog­ni­tion Gaps: Destig­ma­tiza­tion and Reduction of Inequa­lity. American Socio­lo­gi­cal Review 83(3), 419 – 444. DOI: 10.1177/0003122418773775

Lamont, M. (2009). How pro­fes­sors think: Inside the curious world of academic judgment. Harard: Harvard Uni­ver­sity Press.

Lamont, M., & Molnár, V. (2002). The Study of Boun­da­ries in the Social Sciences. Annual Review of Sociology, 28(1): 167 – 195. DOI: 10.1146/28.110601.141107

Madsen, K.R., Román, J.E.I., Damsgaard, M.T., Holstein, B.E., Kri­stof­fer­sen, M.J., Pedersen, T.P., Michelsen, S.I., Rasmussen, M. & Toftager, M. (2022): Sko­lebørns­un­der­sø­gel­sen 2022. Helbred, trivsel og sund­heds­ad­færd blandt sko­le­e­le­ver i 5., 7. og 9. klasse i Danmark. København: Statens Institut for Fol­kes­und­hed, SDU.

Madsen, O.J. (2018): The psy­cho­lo­giza­tion of society – on the unfolding of the the­ra­pe­u­tic in Norway. London: Routledge.

Rasmussen, M., Kier­ke­gaard, L., Rosenwein, S.V., Holstein, B.E., Damsgaard, M.T. & Due, P. (2019). Sko­lebørns­un­der­sø­gel­sen 2018 – Helbred, trivsel og sund­heds­ad­færd blandt 11‑, 13- og 15-årige sko­le­e­le­ver i Danmark. København: Statens Institut for Folkesundhed.

Shilling, C. (2005). The Body in Culture, Tech­no­logy and Society. London: SAGE Publications.

Skeggs, B. (1997). For­ma­tions of class and gender: Becoming respectable. London: SAGE Publications.

Skeggs, B. (2004). Class, self, culture. Abingdon, London: Routledge.

Skeggs, B. (2005). The Making of Class and Gender through Visu­a­lizing Moral Subject Formation. BSA Publi­ca­tions Ltd, 39(5): 965 – 982. DOI: 10.1177/0038038505058381

Spradley, J.P. (1980). Par­ti­ci­pant Obser­va­tions. New York: Holt, Rinehart & Winston.

Stage, J.T. (2024). Struggles for Getting Involved – A Critical Exa­mi­na­tion of Col­la­bo­ra­tive Endeavors in Danish Health Research. Roskilde: Roskilde University.

Thin­gs­trup, S.H. & Marschall, A. (2019). Triv­sels­be­gre­bet mellem politik, pædagogik og praksis. I A. Marschall & S.H. Tingstrup (red.). København: Akademisk forlag, s. 17 – 32.

UVM. Tilgået online d. 04.03.24 på: https://​uddan​nel​ses​sta​ti​stik​.dk/​P​a​g​e​s​/​R​e​p​o​r​t​s​/​1​7​9​2​.​a​spx.

Wistoft, K. (2019). Triv­sels­dis­kur­ser. In M. Sederberg & M.N. Stolpe (eds.). Børn og unges trivsel. Et tvær­pro­fes­sio­nelt ansvar (pp. 21 – 42). København: Hans Reitzels Forlag.