Anbragt og anklaget – kon­se­kven­ser for børn, som poli­ti­an­mel­des for vold af deres anbringelsessted

Denne artikel under­sø­ger kon­se­kven­serne for anbragte børn i anbrin­gelse, der poli­ti­an­mel­des og rets­for­føl­ges for vold og trusler mod ansatte på deres anbrin­gel­ses­ste­der, set fra et bør­ne­per­spek­tiv. Lov­giv­nin­gen kræver i flere tilfælde poli­ti­an­mel­del­ser; eksem­pel­vis fordrer vok­senansvars­lo­ven, at delvist sikrede eller sikrede døg­nin­sti­tu­tio­ner anmelder al per­son­far­lig kri­mi­na­li­tet, herunder vold og trusler, der har fundet sted på insti­tu­tio­nen. Denne praksis kri­mi­na­li­se­rer børns udadre­a­ge­rende adfærd – en adfærd, der som oftest er en central del af bag­grun­den for anbrin­gel­sen. Med udgangs­punkt i casen om pigen Liva, der rets­for­føl­ges for vold mod per­so­na­let på to for­skel­lige anbrin­gel­ses­ste­der, under­sø­ger vi de kon­se­kven­ser, denne kri­mi­na­li­se­ring kan have for barnet. Gennem teo­re­ti­ske indsigter om børnesyn viser vi, hvordan poli­ti­an­mel­del­sen og det efter­føl­gende møde med rets­sy­ste­met kan have vid­træk­kende negative kon­se­kven­ser for barnets rela­tio­ner, trivsel og fremtid. Vi fremhæver tre centrale kon­se­kven­ser: 1) barnets historik og kontekst bliver usyn­lig­gjort i retten, 2) rela­tio­nerne mellem barnet og per­so­na­let på anbrin­gel­ses­ste­det forværres, og 3) barnet stig­ma­ti­se­res, hvilket yder­li­gere forværrer barnets frem­tids­ud­sig­ter. På baggrund heraf dis­ku­te­rer vi, hvordan denne anmel­del­ses­prak­sis medvirker til yder­li­gere mar­gi­na­li­se­ring af en i forvejen sårbar bør­ne­gruppe og rejser spørgsmål om, hvorvidt systemets hånd­te­ring af udadre­a­ge­rende adfærd er hensigtsmæssig.

Jeg tror, der er nogle [voksne], der hjælper, men jeg har i hvert fald ikke mødt nogen, der har hjulpet mig, og pæda­go­gerne sidder og skriver alt ned […] Jeg var lige fri­vil­ligt anbragt i 2 måneder, hvor jeg var sådan, “jeg vil gerne hjem”, og så var pæda­go­gerne sådan, “det giver ikke mening at komme hjem, når du alligevel bliver dømt”. Det sagde de allerede til mig, før jeg fik ind­kal­del­sen til retten, så var de sådan, “du bliver jo dømt lige meget hvad”. Det sagde de.

Citatet er fra Liva (pseudonym), en 17-årig pige, der er anbragt på et børne- og ungehjem (tidligere kaldet et soci­al­pæ­da­go­gisk opholds­sted). Hun fortæller om sine ople­vel­ser med at blive anklaget for vold mod per­so­na­let både på sit nuværende børne- og ungehjem og en sikret insti­tu­tion (aflåst døg­nin­sti­tu­tion), hvor hun tidligere har været anbragt. Begge anbrin­gel­ses­ste­der har poli­ti­an­meldt hende for vold mod per­so­na­let. Da vi i for­sker­grup­pen møder Liva første gang, er hun 15 år og anbragt på den sikrede døg­nin­sti­tu­tion, inden hun flytter til et børne- og ungehjem. Vi følger med Liva, da hun møder i retten tiltalt for vold mod tje­ne­ste­mand på begge anbrin­gel­ses­ste­der (straf­fe­loven § 119), og efter retsmødet inter­viewer vi hende om hendes ople­vel­ser og erfa­rin­ger med at være i retten og med at blive anklaget og dømt for per­son­far­lig kri­mi­na­li­tet mod de voksne, der skal fungere som hendes omsorgs­per­so­ner. Det er i denne sam­men­hæng, at hun i det ind­le­dende citat fortæller, hvordan hun har mistet tilliden til, at per­so­na­let på anbrin­gel­ses­ste­derne er der for at hjælpe hende.

Eksi­ste­rende lov­giv­ning pålægger i visse tilfælde døg­nin­sti­tu­tio­ner, at vold og trusler poli­ti­an­mel­des. Når en anmel­delse af børn som Liva finder sted, betyder det, at barnet bevæger sig fra at være i det sociale system til ligeledes at være en del af det straf­fe­ret­lige system. Dette skifte har kon­se­kven­ser for både den soci­al­fag­lige og rela­tio­nelle indsats og ikke mindst for barnet, der hermed bliver en del af et voksent rets­sy­stem. I denne artikel under­sø­ger vi, gennem casen om Liva, kon­se­kven­serne for anbragte børn, der bliver poli­ti­an­meldt af deres anbrin­gel­ses­sted og efter­føl­gende stillet for retten. Vores analyser tager udgangs­punkt i børnenes egne ople­vel­ser og per­spek­ti­ver – ikke for at til­si­de­sætte andres per­spek­ti­ver (som fx voksnes), men for at rette opmærk­som­he­den mod de normer og sam­funds­mæs­sige struk­tu­rer, der ofte mar­gi­na­li­se­rer børns per­spek­ti­ver (Warming 2015). Vi anvender beteg­nel­serne ”barn” og ”børn” om alle under 18 år for at fastholde anbragtes sam­funds­mæs­sige position som min­dre­årige og dermed som underlagt særlige lov­giv­nin­ger, herunder Barnets Lov. Med dette teoretisk funderede blik på bør­ne­per­spek­ti­ver ønsker vi også at fremme en struk­tu­rel dis­kus­sion om sam­fun­dets magtu­dø­velse over for anbragte børn.

Vores analyser viser, at anbragte børns ople­vel­ser og erfa­rin­ger med at blive en del af det straf­fe­ret­lige system har vid­træk­kende kon­se­kven­ser, der rækker ud over den til­sig­tede straf og selve behand­lin­gen af sagen i retslo­ka­let. Disse kon­se­kven­ser kan gøre det videre soci­al­fag­lige arbejde van­ske­li­gere og forværre barnets mar­gi­na­li­se­ring og trivsel. Artiklen taler ind i en bredere sam­funds­de­bat om at sætte hårdt og kon­se­kvent ind over for børn, der begår per­son­far­lig kri­mi­na­li­tet. Vores fund rejser vigtige spørgsmål om, hvorvidt grænsen for ansvar­lig­gø­relse af børns pro­blemad­færd er nået, når vi reelt straffer anbragte børn for en pro­blemad­færd, som, for de flestes ved­kom­mende, bunder i svære sociale og/eller psykiske pro­blem­stil­lin­ger. Disse pro­blem­stil­lin­ger er ofte årsagen til deres anbrin­gelse, og vi argu­men­te­rer for, at hånd­te­rin­gen af pro­blemad­fær­den så vidt muligt derfor må ske i det sociale vel­færds­sy­stem frem for i et straf­fe­ret­ligt system uden reelle til­pas­nin­ger til, at tiltalte er et (socialt udsat) barn.

Anbrin­gelse og børnesyn

Bør­ne­per­spek­ti­ver, børnesyn og bør­ne­ind­dra­gelse er omdis­ku­te­rede begreber på det sociale felt. Det børnesyn, hvor børn skal respek­te­res som ret­tig­heds­ha­vere i deres egen ret, bliver i dag ofte fremhævet som særligt ”moderne” eller ”nyt” i soci­al­po­li­tik­ken, hvilket kan give anledning til at antage, at andre børnesyn ikke længere er aktuelle. Dog er dette børnesyn blot et af flere samtidige børnesyn, som børn i anbrin­gelse møder i deres kontakt med for­skel­lige pro­fes­sio­nelle. Børn i anbrin­gelse aner­ken­des ofte ikke af pro­fes­sio­nelle, og de særlige kom­pe­ten­cer, som børnene udvikler i kraft af deres ander­le­des opvækstvil­kår, bliver ofte ikke anerkendt, men pro­ble­ma­ti­se­res og gøres til genstand for pro­fes­sio­nel bekymring (Warming et al. 2017). Børnene objek­ti­ve­res som sårbare og som afhængige af at blive formet for at kunne blive ”vel­lyk­kede voksne”. Børn i anbrin­gelse møder således også et børnesyn, hvor de bliver set, som at de mangler kom­pe­ten­cer, og som afhængige af voksne (og opdra­gelse) for at opnå for­an­dring. Dette børnesyn kan betyde, at børn, som er anbragt, vokser op med en grund­læg­gende følelse af at være forkerte, ander­le­des og ikke passe ind (Fjordside 2021).

Uanset om børnene i mødet med pro­fes­sio­nelle bliver set som kom­pe­tente eller som sårbare, er det ofte et indi­vi­du­a­li­se­ret syn, som anlægges, idet fokus primært er på det enkelte barns udvikling eller evner. Det medfører, at de sam­men­hænge, som barnet indgår i, og de vilkår, barnet er underlagt, ikke inddrages i den pro­fes­sio­nelle syn på eller for­stå­else af barnet (Schwartz & Warming 2023). Hermed overses det i mødet med pro­fes­sio­nelle, at barnets ople­vel­ser, følelser og tanker, ligesom for alle andre, opbygges i de rela­tio­ner og kon­tek­ster, som de indgår i. For eksempel er hverdagen på anbrin­gel­ses­ste­det betyd­nings­fuld, og fæl­les­ska­berne mellem børnene samt mellem børn og voksne er afgørende for, om barnet oplever tryghed, trives og udvikler sig (Schwartz 2007). Anbragte børns hand­lin­ger og erfa­rin­ger kan således ikke isoleres til barnet alene, men er betinget af dets samlede situation, hvilket oftere end for andre børn er formet af for­an­der­lige og komplekse rela­tio­ner til forældre, pro­fes­sio­nelle og andre børn på anbrin­gel­ses­ste­det (Schwartz & Warming 2023). Hvis det pro­fes­sio­nelle fokus isoleret rettes mod det enkelte barn, under­byg­ger det indi­vi­du­a­li­se­rede pro­blem­for­stå­el­ser, hvor det nemt for­svin­der ud af syne, at børn i deres hand­lin­ger (fx kri­mi­na­li­tet) reagerer på noget og i kontekst af noget (Schwartz 2007).

Pro­blem­for­stå­el­serne, som møder børn i anbrin­gelse, er ofte indi­vi­du­elle, og børn i anbrin­gelse har ofte oplevet, at de har andre betin­gel­ser end andre børn, og at de i vidt omfang oplever sig ander­le­des end andre børn og unge (Bengtsson et al. 2020, 2022). Kon­se­kven­sen af indi­vi­du­a­li­se­rede børnesyn er, at stig­ma­ti­se­ring og ste­reo­type anta­gel­ser ofte er erfa­rin­ger blandt børn i anbrin­gelse. Det betyder, at de oplever sig som afvigende, uønskede og med mindre social status end andre (Carey 2023). Børn med anbrin­gel­se­ser­fa­ring har således ofte ople­vel­ser af at blive deva­lu­e­ret igennem ople­vel­ser som at blive hånet, mobbet og misbrugt af både jæv­nal­drende, forældre, lærere og pædagoger. På et struk­tu­relt niveau oplever de at blive overset eller til­si­de­sat i deres møde med sam­fun­dets lov­giv­ning, regler og poli­tik­ker, som let leder til ople­vel­ser af at blive behandlet som en ting eller en sag og ikke som et barn (Carey 2023, Harkes 2021). De børnesyn, som barnet kon­fron­te­res med af for­skel­lige pro­fes­sio­nelle, er således afgørende for, hvordan barnet oplever sig selv og ser sin fremtid. Samtidig er de også udtryk for, hvordan for­skel­lige pro­fes­sio­nelle og de systemer, som de er del af, generelt ser på børn i anbrin­gelse. Som vi vil belyse i analysen, så viser de for­skel­lige børnesyn sig særligt, når et barn i anbrin­gelse poli­ti­an­mel­des for vold af sine pædagoger.

Livas historie

Liva er 15 år, da vi møder hende første gang. På daværende tidspunkt er hun anbragt på en sikret insti­tu­tion som led i et for­bed­rings­for­løb udstedt af Ung­dom­skri­mi­na­li­tetsnæv­net (UKN)[1], bl.a. på grund af at Liva gentagne gange er stukket af fra børne- og ungehjem. Hun bliver senere flyttet til et nyt børne- og ungehjem. Af Livas sagsakter fremgår det, at hun har været udsat for omfat­tende omsorgs­svigt gennem sin opvækst, herunder fysisk vold, og at hun derfor har været anbragt uden for hjemmet i længere tid. Det fremgår ligeledes, at Liva viser tegn på trau­ma­ti­se­ring og fysisk udadre­a­ge­rende adfærd, hvorfor hun vurderes til at have omfat­tende støtte- og behand­lings­be­hov. Over en periode på 2 år følger vi og deltager i Livas møder med for­skel­lige juridiske instanser (UKN, Unge­kri­mi­nal­forsor­gen og retten), vi får aktind­sigt i sagsakter og doms­ud­skrif­ter, og vi inter­viewer hende løbende om hendes ople­vel­ser undervejs.

Under sit ophold på den sikrede insti­tu­tion bliver Liva anmeldt for tre forhold om vold mod per­so­na­let. Retssagen udskydes ca. 9 måneder, og inden den gen­op­ta­ges, bliver hun anmeldt for yder­li­gere to forhold om vold eller trusler mod per­so­na­let på det nuværende børne- og ungehjem. Da Liva kommer i retten, er hun derfor sigtet for fem forhold efter straf­fe­lovens § 119, hvoraf tre er begået halvandet år tidligere, og to er begået hhv. et år og et halvt år forud for retssagen. På tids­punk­tet for retssagen bor Liva stadig på børne- og ungehjemmet.

Livas forløb er et af flere, som indgår i et forsk­nings­pro­jekt om børns møde med rets­sy­ste­met i for­bin­delse med anklager om per­son­far­lig kri­mi­na­li­tet, hvoraf nogle, ligesom i Livas tilfælde, omhand­lede vold mod personale på den insti­tu­tion, hvor børnene var anbragt. I projektet inter­viewede vi 31 unge om deres ople­vel­ser med rets­pro­ces­sen, deres sigtelser og erfa­rin­ger med det sociale og juridiske system, herunder deres oplevelse med at være anbragt. Del­ta­gerne blev rek­rut­te­ret fra sikrede og delvist lukkede døg­nin­sti­tu­tio­ner, og nogle af børnene mødte vi, mens de var vare­tægts­fængs­lede og ventede på, at sig­tel­serne mod dem skulle prøves i retten. Dette gav os mulighed for at spørge børnene om til­la­delse til at følge deres retssag. Vi obser­ve­rede i alt 18 retsmøder med ni af de unge og genin­ter­viewede otte af dem efter retssagen. Inter­viewene og obser­va­tio­nerne blev udført af et for­sker­hold på fire personer, og inter­views blev optaget og trans­skri­be­ret, mens obser­va­tio­nerne blev hånd­skre­vet ved møderne og senere omskrevet til fælles feltnoter.

Vi anvendte en etisk refleksiv tilgang til data­ind­sam­lin­gen, der tog hensyn til, at børnene, som følge af deres fri­heds­be­rø­vel­ser, befandt sig i sårbare livs­si­tu­a­tio­ner med begrænset kontrol over, hvem de tilbragte tid med (Bengtsson 2019, Graham et al. 2015). Inden inter­viewene blev børnene grundigt infor­me­ret om pro­jek­tets formål, at deres del­ta­gelse var frivillig, og at de oplys­nin­ger, de gav, ikke ville blive delt med andre, såsom sags­be­hand­lere eller pædagoger på børne- og ungehjem. Vi deltog desuden ikke i retsmøder uden for­ud­gå­ende samtykke fra barnet. Af hensyn til ano­ny­mi­tet er der anvendt pseu­do­ny­mer, og i flere tilfælde udeladt detaljer om sigtelser og domme.

Vi anvender Livas forløb som en kritisk case, og det er Livas ople­vel­ser, som er i centrum i denne artikel (Flyvbjerg 2006). Liva er valgt som kritisk case, fordi hendes ople­vel­ser rummer både fæl­les­træk og unikke aspekter, der gør det muligt at iden­ti­fi­cere centrale udfor­drin­ger i for­bin­delse med poli­ti­an­mel­del­ser af anbragte børn. Livas historie inde­hol­der centrale temaer, som vi genkender i andre børns for­tæl­lin­ger i forsk­nings­pro­jek­tet. Beret­nin­ger om svigt, tur­bu­lente anbrin­gel­ses­for­løb, manglende tillid til voksne samt ønsker om selv­be­stem­melse og et ikke-kriminelt ung­doms­liv går på tværs af de inter­viewe­des børns for­tæl­lin­ger, uanset deres baggrund og type af sigtelser.

Samtidig er Livas ople­vel­ser også unikke. Hendes kri­mi­na­li­tet er mildere end for de fleste andre børn i data­ma­te­ri­a­let, og hun vurderes generelt positivt af de voksne omkring hende. Dette gør hendes for­tæl­ling særlig, fordi den viser, at selv børn, der er i en positiv udvikling, oplever store util­sig­tede kon­se­kven­ser, når de poli­ti­an­mel­des for vold af deres anbrin­gel­ses­ste­der. Livas case fremhæver således, at kon­se­kven­serne ikke kun rammer børn med tungere kri­mi­na­li­tets­bag­grunde, men også børn, der ifølge systemet er på rette vej.

I de følgende afsnit ana­ly­se­rer vi data fra vores obser­va­tio­ner i retten og fra det efter­føl­gende interview med Liva. Gennem tre ana­ly­ti­ske nedslag belyser vi, hvordan det opleves for et barn at blive poli­ti­an­meldt af per­so­na­let, og hvordan det er som barn at møde i retten samt hvilken kon­se­kvens børnene oplever, at det har i forhold til deres frem­tids­ud­sig­ter. Disse nedslag omfatter: (1) barnets oplevelse af, at dets historik og kontekst overses i retten, (2) hvordan poli­ti­an­mel­del­ser påvirker rela­tio­nerne mellem barnet og de pro­fes­sio­nelle på anbrin­gel­ses­ste­det, og (3) hvordan processen kan bidrage til stig­ma­ti­se­ring og for­vær­rede frem­tids­ud­sig­ter for barnet. Vi finder, at poli­ti­an­mel­del­ser af anbragte børn ofte fører til yder­li­gere udsathed og mar­gi­na­li­se­ring for barnet og går imod anbrin­gel­sens formål, som er at sikre barnet de samme mulig­he­der for omsorg, læring, personlig udvikling, trivsel og sundhed som andre børn (jf. Barnets Lov).

Kon­se­kven­ser af anbrin­gel­ses­ste­ders volds­an­mel­del­ser for børn og unge

De tre kon­se­kven­ser, vi peger på i denne analyse, er ikke udtøm­mende, men nedslag i en længere række af udfor­drin­ger og pro­blem­stil­lin­ger. Når vi ser på vores samlede empiri af for­tæl­lin­ger fra unge i anbrin­gelse, bliver det tydeligt, at disse kon­se­kven­ser ikke står alene. De er en del af en bredere erfaring, som anbragte børn deler i deres møder med det straf­fe­ret­lige og soci­al­fag­lige system. Vi er desuden opmærk­somme på, at disse kon­se­kven­ser er util­sig­tede – det er ikke målet med anmel­del­serne at forværre situ­a­tio­nen for børn som Liva – men ikke desto mindre er netop en for­vær­ring og yder­li­gere svigt den oplevelse, som Liva og andre børn står tilbage med.

I vores analyse er vi inspi­re­ret af Ida Schwartz’ ana­ly­ti­ske tilgang til at følge et enkelt barn gennem komplekse insti­tu­tio­nelle forløb (Schwartz 2007). Denne tilgang hjælper os ikke alene med at forstå barnets sub­jek­tive ople­vel­ser og del­ta­gel­ses­mu­lig­he­der, men gør det også muligt at anlægge et rela­tio­nelt og kon­tek­stu­elt bør­ne­per­spek­tiv. Vi ser på, hvordan mødet med de pro­fes­sio­nelle – og de systemer, de repræ­sen­te­rer – har konkrete kon­se­kven­ser for barnets rela­tio­ner, trivsel og livsbaner. Dette per­spek­tiv er nød­ven­digt for at kunne indfange den fulde række af effekter, der opstår i de komplekse situ­a­tio­ner, som børns møder med pro­fes­sio­nelle har. Analysen er struk­tu­re­ret kro­no­lo­gisk, hvilket gør det muligt at følge kon­se­kven­ser­nes udvikling over tid. Først viser vi den kon­se­kvens, der udspiller sig i selve retslo­ka­let, og som handler om neg­li­ge­rin­gen af barnets kontekst. Dernæst belyser vi, hvordan anmel­del­sen og den efter­føl­gende retssag påvirker rela­tio­nerne mellem Liva og per­so­na­let på børne- og unge­hjem­met umid­del­bart efter retssagen. Til sidst peger vi på en mere lang­sig­tet kon­se­kvens i form af, hvordan processen påvirker Livas selv­bil­lede og hendes opfat­telse af egne frem­tids­mu­lig­he­der. Vi afslutter med en dis­ku­te­rende konklusion.

Kon­se­kvens: Barnets kontekst og historik bliver usynliggjort

Da Liva møder i retten, er hun tiltalt for fem forhold om vold eller trusler om vold mod personale på anbrin­gel­ses­ste­der (straf­fe­loven § 119). I tre tilfælde er der tale om forhold, hvor Liva har kastet med service eller lignende, og i to tilfælde er der tale om, at Liva har sparket eller slået om sig i for­bin­delse med magt­an­ven­del­ser, hvilket er de forhold, som fremstår mest alvorlige. Af udskrif­tet fra dombogen af dommen fremgår det, at Liva i et af for­hol­dene (forhold 2) er tiltalt for over­træ­delse af:

Straf­fe­lovens § 119, stk. 1, ved [dato og tidspunkt] på [navn og adresse på sikret insti­tu­tion] med vold eller trussel om vold at have over­fal­det insti­tu­tio­nens med­ar­bej­der Shane Mortensen [pseudonym] under dennes udførelse af sit arbejde, idet tiltalte tildelte Mortensen flere slag i hovedet, herunder et slag på kroppen, i for­bin­delse med at Mortensen forsøgte at adskille tiltalte og en anden ung på afde­lin­gen i for­bin­delse med en opstået konflikt.

Episoden, som der henvises til i dombogen, er sket halvandet år før og kort tid efter, at Liva er blevet flyttet akut til den sikrede insti­tu­tion fra sit børne- og ungehjem. På den insti­tu­tion, som Liva flyttes til, er hun eneste pige blandt fem drenge i alderen 15 – 17 år. Oven­stå­ende forhold udsprin­ger af en konflikt, som Liva har med en af drengene, Millas [pseudonym], som var på stedet i vare­tægts­sur­ro­gat grundet en sigtelse for seksuel vold mod min­dre­årige piger. Liva har tidligere i sit liv oplevet voldsomme overgreb, også af seksuel karakter, og havde på insti­tu­tio­nen flere kon­flik­ter med Millas, som hun oplevede som græn­se­over­skri­dende og pro­vo­ke­rende over for hende. Af vores obser­va­tio­ner fra retten fremgår det, at hverken detal­jerne om Livas historik eller de bag­ved­lig­gende årsager til kon­flik­ten med Millas kommer frem. Af vores obser­va­tions­no­ter fra retsmødet fremgår det:

Livas forsvarer spørger hende, om hun har et vre­despro­blem. Til det forklarer Liva, at det har hun ikke, men at hun ” har oplevet nogen ting i min barndom”. For­sva­re­ren spørger, om Liva havde en konflikt med en anden ung, der hed Millas, og Liva forklarer, at hun godt kan huske situ­a­tio­nen op til kon­flik­ten, som handlede om en konflikt over et kortspil, hvor Shane tog Millas parti. Liva fortæller i retten: ”Jeg følte mig svigtet, fordi jeg havde brug for hjælp, og så tog Shane Millas’ parti uden at tale med mig”.

Liva forklarer, at hun var ked af det. Shane lavede efter­føl­gende en magt­an­ven­delse på hende, som fører til ankla­gerne i forhold 2. Ankla­ge­ren spørger, hvorfor han laver en magt­an­ven­delse. Liva forklarer, at de ”reagerer meget voldsomt på en sikret insti­tu­tion”. Hun forklarer, at hun ikke slår Shane, men hun prøvede at komme fri, fordi det ikke var beha­ge­ligt. Ankla­ge­ren frem­læg­ger billeder fra video­over­våg­ning optaget på afde­lin­gen på den sikrede insti­tu­tion og beder Liva om at forklare, hvordan hun reagerer i situ­a­tio­nen. Liva gentager, at hun prøver at komme fri.

Selvom kon­flik­ten mellem Liva og Millas nævnes, forbliver den over­fla­disk behandlet, og det kommer aldrig frem, at denne konflikt ikke blot handler om et kortspil, men er forankret i de mange og komplekse pro­ble­ma­tik­ker, som både Liva og Millas bærer med ind i kon­flik­ten. Som det fremgår af noterne, så forsøger Liva at gøre retten opmærksom på, at der kan være ting i hendes barndom, som har betydning for hendes adfærd, men der bliver ikke spurgt yder­li­gere ind til dette. Samtidig nævnes det heller ikke, at Liva befinder sig i en alvorlig krise og i længere tid har manglet nødvendig hjælp og støtte. Den dybere sam­men­hæng mellem Livas historik, den ved­va­rende konflikt med Millas, og de forhold, som Liva er tiltalt for, bliver derfor aldrig foldet ud i retslo­ka­let. Tværtimod bliver udgangs­punk­tet for afhø­rin­gen af Liva i retten, hvorvidt hun har et indi­vi­du­elt problem med vrede.

Som nævnt i dombogen omhandler tiltalen mod Liva det, der sker under magt­an­ven­del­sen, da med­ar­bej­de­ren Shane forsøger at gå ind i kon­flik­ten mellem Liva og Millas. Shane er således den foru­ret­tede part og afhøres dermed i sagen:

Anklager spørger Shane ind til forhold 2, og om Liva havde en konflikt med en af de andre på afde­lin­gen. Shane svarer, at hun havde en konflikt med William [pseudonym]. Ankla­ge­ren påpeger, at Liva har sagt, at det var med en Millas. ”Så tænker jeg på en anden episode”, siger Shane. Ankla­ge­ren bemærker, at hun vil ”forholde dig billeder for at få dig ind på rette episode”. Shane kan fortsat ikke huske episoden. Ankla­ge­ren spørger, om der var vold mod Shane. Shane siger, at han kan huske noget med ”flagrende arme”, men kan ellers ikke huske det. Han kan ikke huske, hvordan han bliver ramt. Han er sikker på, at det ikke har været rettet mod ham, men er ”i affekt”.

Af afhø­rings­rap­por­ten fremgår det, at Shane har forklaret, at han er ”over­ra­sket over, at episoden er anmeldt”. Shane forklarer, at han havde en fin relation til Liva også efter episoden. Han har ikke selv anmeldt det, men forklarer, at ”alt med vold bliver anmeldt af insti­tu­tio­nen”. Han var over­ra­sket, fordi han ikke var blevet under­ret­tet om det. Han bemærker, at sådanne episoder ”er en del af arbejdet”.

Under afhø­rin­gen af Shane fremgår det, at han ikke har oplevet episoden som usæd­van­lig. Han kan ikke huske detal­jerne om, hvad episoden handlede om, om han blev slået, eller hvor det i så fald skete, men lægger i stedet vægt på, at det var en hver­dagsepi­sode. Alligevel er Liva blevet tiltalt for episoden, og hun ender med at blive dømt skyldig, baseret på Shanes for­kla­ring og det bil­led­ma­te­ri­ale, der blev fremlagt i retten. Livas egen for­kla­ring tillægges derimod ingen vægt. I doms­ud­skrif­tet står der:

De dele af tiltaltes for­kla­ring, der ikke støtter dom­fæl­del­sen, fremstår som en efter­ra­tio­na­li­se­ring og til­si­de­sæt­tes som utroværdig.

Liva bliver ligeledes fundet skyldig i de fire andre forhold om vold og trusler om vold mod tje­ne­ste­mand. Som en del af sank­tio­nen bliver Liva idømt at være underlagt tilsyn af de sociale myn­dig­he­der i 2 år og at under­ka­ste sig soci­al­pæ­da­go­gisk behand­ling, som kan omfatte anbrin­gelse på enten en sikret insti­tu­tion eller et godkendt børne- og ungehjem. Derudover skal hun følge pålæg fra de sociale myn­dig­he­der om uddan­nelse og bo på børne- og unge­hjem­met i en periode på 1 år og 6 måneder. Hun skal desuden betale sagens omkostninger.

Når min­dre­årige, som Liva, bliver anmeldt for vold på børne- og ungehjem, får de behandlet deres sag inden for samme rets­sy­stem som voksne, og børnene er i det store hele underlagt de samme pro­ce­du­rer og rets­prak­sis­ser som voksne. I retten opfattes børn, såsom Liva, som selv­stæn­dige, rationelt handlende individer, løsrevet fra deres rela­tio­ner og de komplekse livs­sam­men­hænge, de indgår i. Deres baggrund og kon­tek­ster bliver usynlige. Rets­pro­ce­du­rer tilsiger, at forhold og begi­ven­he­der behandles ud fra et snævert juridisk fokus, der som oftest kan fremstå uklart og irre­le­vant for barnet, og i det efter­føl­gende interview giver Liva udtryk for fru­stra­tion over, at ingen hører på hende i retten. Børns del­ta­gel­ses­mu­lig­he­der fremstår i retten at være yderst begræn­sede af de juridiske pro­ce­du­rer og logikker, hvilket – set fra et bør­ne­per­spek­tiv – gør deres reelle del­ta­gelse næsten umulig. Liva bliver, som andre anbragte børn i vores forskning, kon­fron­te­ret og ansvar­lig­gjort for episoder, hun måske ikke kan huske eller genkende. De hændelser, der bringes frem i retten, er løsrevne fra hendes dagligdag og livsvil­kår på insti­tu­tio­nen, og de bliver ikke set i sam­men­hæng med hendes samlede livs­si­tu­a­tion. Der er i retten ikke interesse for at forstå epi­so­der­nes læn­ge­re­va­rende historik, herunder hvilke forhold der har indirekte ind­fly­delse på, at de opstår og udvikler sig. Børnenes hver­dags­liv på insti­tu­tio­nerne bliver i retten indlejret i komplekse struk­tu­rer og mag­t­re­la­tio­ner, som børnene ingen ind­fly­delse har på. Alle de inter­viewede børn beskriver, ligesom Liva, at de føler sig deva­lu­e­ret og mar­gi­na­li­se­ret i mødet med retten. De oplever, at deres per­spek­ti­ver overses, og at de har begrænset mulighed for at deltage i rets­pro­ces­sen, samt at beslut­nin­ger træffes hen over hovederne på dem.

Oven­stå­ende gen­nem­gang vedrører blot ét af de fem forhold om vold mod tje­ne­ste­mand, Liva stod overfor. To af de øvrige forhold drejede sig om vold mod per­so­na­let på hendes nuværende børne- og ungehjem. For Liva betyder dommen, at hun fortsat skal være anbragt på det samme sted, hvor per­so­na­let har anklaget hende og vidnet imod hende i retten. I det følgende afsnit under­sø­ger vi, hvilken kon­se­kvens dette har for rela­tio­nerne mellem Liva og per­so­na­let samt for det videre soci­al­pæ­da­go­gi­ske arbejde.

Kon­se­kvens: Ødelagte rela­tio­ner på anbringelsesstedet

Liva beskriver i inter­viewet, hvordan hun i begyn­del­sen oplevede at have en god relation til de voksne på insti­tu­tio­nerne, og at det derfor føltes som et stort svigt, da hun opdagede, at de havde anmeldt hende for vold. Svigtet bliver yder­li­gere for­stær­ket på hendes nuværende børne- og ungehjem, hvor hun mærker en markant ændring i per­so­na­lets adfærd over for hende efter retssagen. Hun forklarer:

Altså Ole, som var inde og vidne imod mig, han er også min kon­takt­per­son. Og Jannick [som også vidnede], han er her bare hver dag, så Ole og Jannick, dem går jeg meget op ad, fordi de er her, men jeg har også lagt mærke til, at rela­tio­nen efter retssagen, den har ændret sig […]. [Jeg] sagde til dem, “hvorfor løj I i retten?”. “Vi har ikke løjet”. Så er jeg sådan, “I løj da om de her ting”, så var de sådan, “det gider vi ikke snakke om” […] de lukker bare fuld­stæn­dig af.

Liva fortæller, at hun har forsøgt at tale med både Ole og Jannick om de episoder, de anmeldte hende for, men hun oplever ikke, at de har fået talt om hverken epi­so­derne eller selve retsmødet og deres vid­neud­sagn mod hende. For Liva hænger hendes behov for at tale om sagen sammen med følelsen af, at både Ole og Jannick løj om hende i retten, hvilket har skabt en dyb mistillid til dem. Mistil­li­den har ført til, at hun ikke længere stoler på dem, og hun oplever, at de enten trækker sig i kontakten eller direkte afviser hende, når hun har brug for støtte. Dette til­lids­brud har haft alvorlige kon­se­kven­ser for Livas relation til per­so­na­let på børne- og unge­hjem­met. Hun føler sig mere isoleret, hvilket har en negativ ind­virk­ning på både hendes dagligdag og hendes mulig­he­der for at indgå i fæl­les­ska­bet, ikke kun med per­so­na­let, men også med de andre børn (se også Schwartz 2007).

Da vi spørger Liva, om der er nogen, hun kan tale med om det, der er sket, svarer hun hurtigt, at hun kan tale med sin sto­re­sø­ster, men at hun har travlt. Liva tilføjer, at det er okay, da hun selv har fokus på at komme videre og passe sin uddan­nelse. Alligevel efter­la­der Livas for­tæl­ling et indtryk af, at hun efter retssagen mangler vok­sen­re­la­tio­ner, som hun kan betro sig til. Fra forsk­nin­gen ved vi, at børns tillid til voksne ofte er udfordret, når barnet er anbragt og særligt ved mid­ler­ti­dige anbrin­gel­ser og på børne- og ungehjem (Bengtsson & Mølholt 2018, Henriksen 2017). Deres dagligdag er præget af vilkår, der adskiller sig markant fra fler­tal­let af andre børn, og deres primære sociale kontakt er med de andre børn og personale på insti­tu­tio­nerne (Egelund & Jakobsen 2009, Schwartz 2007). Ken­de­teg­nende for kontakten mellem børn og voksne på børne- og ungehjem er, at den ofte er mid­ler­ti­dig, og at børn derfor ofte oplever gentagne brudte rela­tio­ner til pro­fes­sio­nelle voksne, samt at rela­tio­nerne ikke er selvvalgte af børnene (Henriksen et al. 2023). Mid­ler­ti­dig­he­den i kom­bi­na­tion med afbrudte og skiftende rela­tio­ner betyder, at det ofte er til­ta­gende svært for børnene at se formålet med rela­tio­nen samt opbygge tillid til de voksne på anbrin­gel­ses­ste­derne (Henriksen et al. 2024). Liva fortæller, hvordan hendes tidligere erfa­rin­ger med svigt og brudte rela­tio­ner har skabt en grund­læg­gende mistillid til nogle af de voksne på hendes nuværende børne- og ungehjem:

Der er rigtig mange, der tror, at børne- og ungehjem er trygt og sådan noget. Det tror jeg også, det er nogle steder, men de børne- og ungehjem, jeg har været på, der har det aldrig været sådan trygt […] jeg har ikke sådan ord for det, men altså, når ens rådgiver er her og ens forældre og sådan noget, så er de rigtig søde, men lige så snart de går, så bliver det bare rent helvede, fordi så skal du gøre det her, og “du må ikke sige mig imod, det er mig, der bestemmer, det er mig, der har magten” og sådan noget. Pæda­go­gerne herinde, de laver også sjov med, at det er dem, der har magten, fordi de har nøglerne og uddan­nel­sen, så de kan bare låse os inde på vores værelse.

Ople­vel­sen af at være fanget på børne- og unge­hjem­met og i rela­tio­nerne til per­so­na­let, uden mulighed for at vælge dem fra, går igen i Livas for­tæl­ling og er kun blevet for­stær­ket efter retssagen. Ople­vel­sen af, at per­so­na­let afviser at tale om retssagen for­stær­ker hendes følelse af mag­tes­løs­hed, og at man ikke kan stole på pro­fes­sio­nelle voksne. Fortsat anbrin­gelse er et af vilkårene i hendes dom, så hun kan ikke forlade børne- og unge­hjem­met uden at bryde med rettens vilkår. Hun fortæller, at hun igennem længere tid forsøgte at få fat i sin børne- og unge­rå­d­gi­ver i håb om at kunne skifte anbrin­gel­ses­sted, men uden held. Hun affinder sig nu med de dårlige rela­tio­ner til per­so­na­let og venter blot på, at hun bliver 18 år og ikke længere skal være anbragt. Livas ople­vel­ser viser, hvordan anmel­del­serne mod hende og den efter­føl­gende retssag har kon­se­kven­ser for hendes tillid til pro­fes­sio­nelle voksne. De voksne på børne- og unge­hjem­met, men også hendes børne- og unge­rå­d­gi­ver og de for­skel­lige pro­fes­sio­nelle, hun møder i retten, har efterladt Liva med en oplevelse af svigt, hvor ingen ser hendes utryghed og giver hende den hjælp og støtte, som hun har brug for.

Kon­se­kvens: Stig­ma­ti­se­ring og usikker fremtid

Retssagen og den med­føl­gende dom har endvidere den kon­se­kvens for Liva, at hun oplever sig negativt stemplet og deva­lu­e­ret. I inter­viewet med Liva efter retssagen fremhæver hun gentagne gange, at frem­stil­lin­gen af hende i retten og den efter­føl­gende dom var en voldsom oplevelse, og at hun ikke følte sig forstået eller hjulpet i forhold til de pro­ble­ma­tik­ker, som hun kæmper med:

Der er et mønster i, at når jeg bliver sur eller fru­stre­ret, eller hvad jeg gør, så kaster jeg jo med noget, hvor jeg bare er sådan, det her er jo ligesom, at jeg råber om hjælp. Og de ikke gør noget ved det, men de bare er sådan, “du bliver dømt, værsgo’, her”. […] jeg bliver mere usikker på mig selv, fordi jeg tænker, “er det måske mig, der er noget galt med, når jeg hele tiden gør det her? Eller er det bare, fordi jeg er rigtig ked af det og har brug for hjælp på en måde?”

Liva oplever, at der til retsmødet bliver tegnet et ensidigt og pro­blem­fo­ku­se­ret billede af hende, der hverken tager højde for hendes historik og støt­te­be­hov, eller hvorfor hun i nogle situ­a­tio­ner har haft en udadre­a­ge­rende adfærd. I inter­viewet kredser hendes reflek­sio­ner om, hvem der bærer ansvaret for hendes situation og dom. De pro­fes­sio­nel­les ageren og manglende omsorg og støtte fremhæves, men der sker også en inter­na­li­se­ring af ansvaret, hvor Liva stiller spørgs­måls­tegn ved, om det er hende, der er ”noget galt med”. Deva­lu­e­rin­gen af Livas per­spek­tiv og ople­vel­ser leder til hendes for­stå­else af sig selv som forkert og afvigende.

Fra den kri­mi­no­lo­gi­ske forskning ved vi, at netop børns ind­træ­delse i det straf­fe­ret­lige system kan føre til, at barnet bliver stemplet som afvigende eller kriminel af sine omgi­vel­ser. Som Liva beskriver, så har en sådan stempling af barnet en negativ ind­fly­delse på ens selv­bil­lede og ‑for­stå­else, hvilket ifølge forsk­nin­gen blandt andet kan medføre en højere risiko for fremtidig kri­mi­na­li­tet (McAra & McVie 2007). For Liva medfører dommen desuden usik­ker­hed og frygt for, hvilke kon­se­kven­ser dommen har for hendes fremtid:

Jeg synes, folk er meget hurtige til at dømme, selvom … Ja, det der med, at når man har den dom, så er du kriminel […]. Jeg ved godt, at jeg har fucket op, men jeg tror ved at blive dømt, så spænder det også bare ben for rigtig mange ting, sådan noget med uddan­nelse, og folk de kommer til at se ned på dig og sådan noget, fordi “du er dømt, så du lyver altid” […]. I stedet for at sige “nu får du den her chance” og sådan noget. Og jeg ved godt, at det er nemt for mig at sige, men det tror jeg ville have gjort meget stor forskel ved at sige, “du går fri den her gang, men du skal følge de her ting” eller sådan noget. Jeg ved det ikke.

Livas udtalelse ovenfor vidner således om, at stig­ma­ti­se­rin­gen rækker langt ud over retten og får bety­de­lige kon­se­kven­ser, ikke alene for hendes hver­dags­liv og rela­tio­ner både på og uden for børne- og unge­hjem­met, men også for hendes frem­tids­pla­ner og drømme. Som mange andre drømmer Liva om en fremtid med ”nor­ma­li­tet” – det vil sige en fremtid med uddan­nelse, job, hus og fami­li­e­liv (Henriksen et al. 2024). Selvom Liva på tids­punk­tet for dommen er i uddan­nelse og af både børne- og unge­hjem­met og hendes børne- og unge­rå­d­gi­ver vurderes til at være i positiv udvikling, så medfører dommen, at hendes frem­tids­drømme fremstår mere usikre. Hun er usikker på, hvad en plettet straf­fe­at­test vil betyde, når hun skal finde et arbejde, og pålægget fra retten om at betale sagens omkost­nin­ger har pålagt hende en betydelig gæld, som vil følge hende langt ind i vok­sen­li­vet (Jørgensen et al. 2023). Om gælden siger Liva, at det ”ser sort ud”, og hun tilføjer, at hun som kon­se­kvens heraf nok aldrig kommer til at realisere drømmen om at købe sit eget hus. Livas retssag og efter­føl­gende dom trækker således lange spor ind i hendes fremtid, som gør det svært for hende at turde drømme om et normalt voksenliv. Praksis på sikrede insti­tu­tio­ner og børne- og ungehjem med at anmelde selv milde volds­sa­ger, hvor børn som Liva kaster med ting, har således ikke alene kon­se­kven­ser for barnet her og nu, men risikerer at bidrage til yder­li­gere mar­gi­na­li­se­ring og stig­ma­ti­se­ring af i forvejen sårbare børn.

Kon­klu­sion

Kon­se­kven­serne for anbragte børn, der poli­ti­an­mel­des og rets­for­føl­ges for vold og trusler mod ansatte på deres anbrin­gel­ses­ste­der, er omfat­tende og lang­va­rige. Casen om Liva fungerer som en kritisk case, der fremhæver generiske pro­blem­stil­lin­ger i hånd­te­rin­gen af anbragte børn i det straf­fe­ret­lige system. De mønstre og pro­blem­stil­lin­ger, vi ser i Livas forløb, genkender vi i flere af de øvrige cases i vores data­ma­te­ri­ale. Mens Livas situation er unik ved, at hun vurderes positivt af pro­fes­sio­nelle omkring hende og er i uddan­nelse, ser vi til­sva­rende mønstre blandt andre børn i anbrin­gelse, som også oplever, at deres adfærd kri­mi­na­li­se­res, og at deres rela­tio­ner til pro­fes­sio­nelle forværres efter poli­ti­an­mel­del­ser. Dette peger på, at kon­se­kven­serne ikke er unikke for Liva, men snarere symptomer på en struk­tu­rel pro­ble­ma­tik i, hvordan børn i anbrin­gelse med udadre­a­ge­rende adfærd håndteres.

Flere af de inter­viewede børn beskriver, ligesom Liva, hvordan rets­sa­gerne førte til en følelse af at blive deva­lu­e­ret, og at retten primært fokuserer på børnenes hand­lin­ger uden at tage højde for kon­tek­sten. Som vores gen­nem­gang af Livas erfa­rin­ger og ople­vel­ser viser, så neg­li­ge­res og usyn­lig­gø­res bør­ne­per­spek­ti­vet gentagne gange i hendes møde med de pro­fes­sio­nelle. Hun mødes, både på anbrin­gel­ses­ste­det og i retten, af et stærkt indi­vi­du­a­li­se­rende børnesyn, hvor den bredere kontekst for hendes hand­lin­ger for­svin­der. Igennem retssagen ansvar­lig­gø­res hun alene for hæn­del­ses­for­løb, der frem­læg­ges som ”vold”, men som primært fremstår som banale hver­dagsepi­so­der, fx at kaste med et pla­stikg­las. Epi­so­derne opstår ofte som reaktion på hendes komplekse livs­si­tu­a­tion, men disse bag­ved­lig­gende årsager kommer ikke frem i retslo­ka­let. Havde Liva ikke været anbragt, er det svært at fore­stille sig, at hendes hand­lin­ger ville have ført til poli­ti­an­mel­del­ser og kommet for retten. Langt de fleste børn, som kaster ting i vrede, fx i retning af deres forældre, ender ikke med en politianmeldelse.

For Liva opleves det som et massivt svigt og til­lids­brud, når hendes vrede og angst gentagne gange bliver anmeldt som ”vold”. I det straf­fe­ret­lige system bliver hun gennem anmel­del­serne alene ansvar­lig­gjort for sin impulsive adfærd, mens for­skel­lige voksnes ansvar overses og dermed for­svin­der. Liva beskriver retsmødet som over­væl­dende og inti­mi­de­rende. Udspørg­nin­gen gjorde hende usikker, og hendes for­kla­rin­ger blev til­si­de­sat som utro­vær­dige. Det fremstår som, at Livas status som barn og som anbragt ikke tillægges betydning, og at barnets per­spek­tiv og status som barn for­svin­der helt ud af den retlige kontekst. Kon­se­kven­sen er et hyper-indi­vi­­du­a­li­­se­ret men­ne­ske­syn, hvor barnet alene ses som ansvarlig, og den historik og de vilkår, samt de mange komplekse kon­tek­ster, som barnet indgår i, ikke inddrages og tillægges betydning i de for­skel­lige pro­fes­sio­nelle for­stå­el­ser af barnets hand­lin­ger (se også Schwartz & Warming 2023).

Poli­ti­an­mel­del­sen og mødet med rets­sy­ste­met kan også have bety­de­lige kon­se­kven­ser for barnets hver­dags­liv efter retssagen. Liva oplever således, at hendes primære omsorgs­per­so­ner ikke alene anmeldte hende, men også vidnede mod hende i retten. Hermed er tilliden til per­so­na­let for­s­vun­det, og hun kan ikke længere være en del af fæl­les­ska­berne på anbrin­gel­ses­ste­det. Vi ved, at tillid og til­hørs­for­hold er afgørende for at sikre børn i anbrin­gelse trivsel og udvikling, og det er netop disse vigtige aner­ken­dende rela­tio­nelle hver­dags­fæl­les­ska­ber, som barnet risikerer at miste, når det igennem kri­mi­na­li­se­ring svigtes af per­so­na­let på anbrin­gel­ses­ste­det. Bør­ne­sy­net, som møder kri­mi­nelle børn, er således præget af mistillid og manglende aner­ken­delse af deres status som børn.

De tunge pro­blem­for­stå­el­ser, der knyttes til børn, der poli­ti­an­mel­des, spiller sammen med og risikerer at forstærke det kon­trol­le­rende børnesyn og forstærke den ander­le­des­hed og stig­ma­ti­se­ring, som mange børn i anbrin­gelse i forvejen oplever (Carey 2023, Fjordside 2021, Harkes 2021). Liva kæmper mod at blive set som en stereotyp kriminel, men oplever igennem forløbet at blive mødt af børnesyn, som er stærkt stig­ma­ti­se­rende, og som gør, at hun bliver deva­lu­e­ret som person. Selvom Liva fremstår stærk og hand­le­kraf­tig i inter­viewene, så er hun også meget bevidst om de store kon­se­kven­ser, som synet på hende som kriminel har, og at dommen og den med­føl­gende retsgæld har stor betydning for hendes fremtidsmuligheder.

Kon­se­kven­serne for børn som Liva, der poli­ti­an­mel­des og rets­for­føl­ges for vold og trusler mod ansatte på deres anbrin­gel­ses­ste­der, er ikke alene en kortvarig lærestreg. Det betyder, at deres hverdag forringes, og deres frem­tids­ud­sig­ter forværres bety­de­ligt. Hermed medvirker denne anmel­del­ses­prak­sis til en legi­ti­me­ring af deva­lu­e­rende børnesyn og en yder­li­gere struk­tu­rel mar­gi­na­li­se­ring af en i forvejen sårbar bør­ne­gruppe. Bør­ne­sy­nene, som møder børnene, synes at være alt andet end ”moderne” eller ”nye”, når det kommer til børn i anbrin­gelse, som bliver poli­ti­an­meldt af per­so­na­let. Barnets status som barn synes at blive overset eller til­si­de­sat – det gælder ikke alene i mødet med det straf­fe­ret­lige system, men også i den praksis, lov­giv­ning, regler og i de poli­tik­ker, som leder til selve poli­ti­an­mel­del­sen, og hvor barnet bliver objek­ti­ve­ret og behandlet som en kriminel frem for som et anbragt barn i van­ske­lige livsomstændigheder.

De sam­funds­mæs­sige kon­se­kven­ser er, at børn i anbrin­gelse fast­hol­des i mar­gi­na­li­se­ring, når de kri­mi­na­li­se­res for forhold, som ofte er en del af årsagen til, at de er anbragt. Formålet med anbrin­gel­sen er at give barnet de samme mulig­he­der som jæv­nal­drende, men systemets poli­ti­an­mel­del­ser, domme og retsgæld er alvorlige for­hin­drin­ger for et almin­de­ligt børne- og voksenliv. I stedet risikerer barnet at blive fanget i en form for systemets ”svingdør” uden reel mulighed for at komme ud af hverken det sociale eller straf­fe­ret­lige system og få et voksenliv som flertallet.

Lit­te­ra­tur

Bengtsson, Tea Tor­ben­feldt 2019: “Informed Consent as a Situated Research Process in an Eth­no­graphy of Incar­ce­ra­ted Youth in Denmark.” In: Com­ple­xi­ties of Resear­ching with Young People, eds. Paulina Billett, Matt Hart & Donna Martin. Abingdon: Routledge.

Bengtsson, Tea Tor­ben­feldt, Ditte Lumby & Juliane Birkedal Poulsen 2020: “Skrø­be­lige Rela­tio­ner.” Dansk Pæda­go­gisk Tids­skrift online: 69 – 87.

Bengtsson, Tea Tor­ben­feldt & Anne-Kirstine Mølholt 2018: “Creation of Belonging and Non-Belonging in the Temporal Nar­ra­ti­ves of Young People Tran­si­tio­ning out of Care in Denmark.” Nordic Social Work Research 8(51): 54 – 64.

Bengtsson, Tea Tor­ben­feldt, Anne-Kirstine Mølholt & Stine Tankred Luckow 2022: Efterværn og støtte set fra de unges per­spek­tiv. København: VIVE – Det Nationale Forsk­­nings- og Ana­ly­se­cen­ter for Velfærd.

Carey, Christine 2023: “Coping with Stigma: Expe­ri­en­ces and Responses of Former Youth in Care.” Qua­li­ta­tive Sociology Review 19(3): 26 – 51.

Egelund, Tine, and Turf Böcker Jakobsen 2009: Omsorg for anbragte børn og unge: døg­nin­sti­tu­tio­nens hverdag og vilkår. København: Akademisk forlag.

Fjordside, Signe 2021: Prak­sislo­gik­ker og børnesyn: et fel­t­a­na­ly­tisk blik på det sociale arbejde med anbragte børn og unge. Roskilde: Roskilde Universitet.

Flyvbjerg, Bent 2006: “Five Mis­un­der­stan­dings About Case-Study Research.” Qua­li­ta­tive Inquiry 12(2): 28.

Graham, Anne, Mary Ann Powell & Nicola Taylor 2015: “Ethical Research Involving Children: Encou­rag­ing Reflexive Enga­ge­ment in Research with Children and Young People.” Children & Society 29(5): 331 – 43.

Harkes, Louise 2021: ”Jeg gad godt, de skrev en ny”: En under­sø­gelse af kom­plek­si­te­ten i hand­le­plans­pro­ces­ser i myn­dig­heds­ar­bej­det med børn og unge i udsatte posi­tio­ner (Ph.d.-afhandling). Roskilde: Roskilde Universitet.

Henriksen, Ann-Karina, Kajsa Nolbeck, Sofia Enell, Maria Andersson Vogel & Peter Andersson 2023: “Treatment in the Context of Con­fi­ne­ment.” Nordisk Tids­skrift for Kri­mi­nal­vi­den­skab (3): 312 – 31.

Henriksen, Ann-Karina 2017: “Confined to Care: Girls’ Gendered Vul­ne­ra­bi­li­ties in Secure Insti­tu­tions.” Gender & Society 31(5): 677 – 98.

Henriksen, Ann-Karina & Britt Øster­gaard Larsen 2022: “Børne- og ung­dom­skri­mi­na­li­tet – et nyt system til ”den hårde kerne”.” Sam­funds­fags­nyt 226(2): 22 – 29.

Henriksen, Theresa Dyrvig, Josefine Frøslev-Thomsen, Rikke Klarskov Hermansen & Anne Sofie Per­re­gaard Schmid 2024: Fri­vil­lige sociale indsatser til fri­heds­be­rø­vede unge. København: VIVE – Det Nationale Forsk­­nings- og Ana­ly­se­cen­ter for Velfærd.

Jørgensen, Kasper, Emilie Thage & Annette Olesen 2023: “Når børn og unge pålægges sagsom­kost­nin­ger i straf­fesa­ger.” Nordisk Tids­skrift for Kri­mi­nal­vi­den­skab (3): 295 – 311.

Larsen, Britt Øster­gaard, Ann-Karina Henriksen, Theresa Dyrvig Henriksen & Tea Tor­ben­felt Bengtsson 2023: “New System Responses to Juvenile Crime.” Nordisk Tids­skrift for Kri­mi­nal­vi­den­skab 110(3): 332 – 50.

McAra, Lesley & Susan McVie 2007: “Youth Justice?” European Journal of Cri­mi­no­logy 4(3): 315 – 45.

Schwartz, Ida 2007: “Børneliv på døg­nin­sti­tu­tion. Soci­al­pæ­da­go­gik på tværs af børns livs­sam­men­hænge.” Nordiske udkast (2): 54 – 67.

Schwartz, Ida & Hanne Warming 2023: “Børnesyn og ind­dra­gelse.” Dansk Pæda­go­gisk Tids­skrift online (1): 18 – 29.

Warming, Hanne 2015: “The Life of Children in Care in Denmark: A Struggle over Recog­ni­tion.” Childhood 22(2): 248 – 62.

Warming, Hanne, Signe Fjordside & Manon Lavaud 2017: Det dobbelte blik: se styrkerne i det særlige hos børn og unge i udsatte posi­tio­ner. København: Akademisk Forlag.


[1] Ung­dom­skri­mi­na­li­tetsnæv­nene blev oprettet som en del af en lovreform indført i 2019 med det formål at håndtere sager om kri­mi­na­li­tet begået af børn i alderen 10 – 17 år. Børn over den kri­mi­nelle lavalder vide­re­sen­des til nævnet, efter at deres sag er blevet behandlet i retten, mens børn under den kri­mi­nelle lavalder indstil­les af kommunen på baggrund af kri­mi­nelle hand­lin­ger eller risi­ko­ad­færd, som kommunen har modtaget under­ret­nin­ger om fra politiet (Henriksen & Larsen 2022, Larsen et al. 2023).

  • professor MSO ved VIVE – Det Nationale Forsk­­nings- og Ana­ly­se­cen­ter for Velfærd og gæste­pro­fes­sor ved Aalborg Universitet 
  • seni­o­r­for­sker ved VIVE – Det Nationale Forsk­­nings- og Ana­ly­se­cen­ter for Velfærd 
  • socio­lo­gi­stu­de­rende ved Køben­havns Uni­ver­si­tet og stu­den­ter­med­hjæl­per ved VIVE – Det Nationale Forsk­­nings- og Ana­ly­se­cen­ter for Velfærd