Edited by Roland Naul, Deanna Binder, Antonin Rychtecky, Ian Culpan: Olympic Education. An international review
Routledge, 2018
361 sider, paperback £36, hardback £120
Naul, Binder, Rychtecky and Culpan har samlet et anseligt antal bidrag fra hele jordkloden, der dokumenterer, illustrerer og ikke mindst analyserer den olympiske bevægelses idrætspædagogiske bidrag. Da bevægelsen er kendt for ofte at fremme sammenholdet, er det ikke selvfølgeligt, at der skrives kritisk om den – undtagen når de kritiske bidrag kommer udefra (jf. fx Vest Christiansen, 2009). Men antologiens redaktører har alle bidraget til udviklingen af olympisk pædagogik, heriblandt i regi af den Internationale Olympiske Komité (IOC), det Internationale Olympiske Akademi (IOC) i Olympia (Grækenland), m.fl., og har dog alle bevaret en sund kritisk distance til deres sujet. Samtidig udviser de en stor faglig bredde, hvilket ydermere illustreres i det festskrift, der blev udgivet i foråret for at markere Roland Nauls 70-års-dag (Scheuer & Dreiskämper, 2019).
Del I (præsenteret af Naul, Binder og Rychtecky) er dedikeret til den olympiske bevægelses historie, udvikling og pædagogik. Kapitlerne belyser Pierre de Coubertin’s historiske rødder og pædagogiske idéer (kapitel 1, Naul og Binder) og IOC’s rolle til fremme af samme (kapitel 2, Naul, Binder, Rychtecky og Culpan) samt andre transnationale bestræbelser i denne retning, herunder samarbejde mellem IOC, UNESCO, WHO og EU (kapitel 3, Binder og Naul).
Del II (præsenteret af Binder og Naul) beskæftiger sig med de olympiske leges (OL’s) rolle til fremme af olympisk pædagogik, illustreret gennem casestudies om OL i Tokyo 1964 (kapitel 4, Taro Obayashi, Athen 2004 (kapitel 5, Alexandros Makris og Kostas Georgiadis) og London 2012 (kapitel 6, Geoffery Z. Kohe og Dikaia Chatziefstathiou). Er der tale om en veritabel ”læringsarv” (learning legacy)?
Del IIII (præsenteret af Naul, Binder, Rychtecky and Culpan) indeholder nationale rapporter fra Australien (kapitel 7, Janet Cahill og Richard Baka, Brasilien (kapitel 8, Lamartine DaCosta, Ana Miragaya, Neise Abreu, Otavio Tavares, Marta Gomes og Marcio Turini), Canada (kapitel 9, Deanna Binder), Kina (kapitel 10, Hai Ren), Colombia (kapitel 11, Clemencia Anaya Maya), Tjekkiet (kapitel 12, Antonín Rychtecký), Frankrig (kapitel 14, Éric Monnin), Tyskland (kapitel 14, Roland Naul, Michael Krüger, Rolf Geßmann og Uwe Wick, Japan (kapitel 15, Hisashi Sanada), New Zealand (kapitel 16, Ian Culpan), Polen (kapitel 17, Michał Bronikowski, Małgorzata Bronikowska og Agata Glapa), Rusland (kapitel 18, Vladislav Stolyarov og Vladimir Rodischenko), Singapore (kapitel 19, Deanna Binder, Nick Aplin og Sock Mian Teo-Koh), Spanien (kapitel 20, Emilio Fernández Peña, Natividad Ramajo, Berta Cerezuela og Jose Manuel Pardo Gila), Ukraine (kapitel 21, Maria Bulatova og Laryssa Dotsenko), USA (kapitel 22, Constantine Psimopoulos, Deanna Binder, Angela Vermillion og Roland Naul), Zambia (kapitel 23, Mayamba Sitali) og Zimbabwe (kapitel 24, Eugenia Chidhakwa). Interessant nok er der ikke hverken et ægyptisk eller et sydafrikansk kapitel, lige som udviklingslandene ikke er enormt repræsenteret. Men bogen er ikke eurocentrisk eller ovedrevent vestligt orienteret, hvilket den stærke forankring i Asien tydeliggør.
Bidragene i del IV (præsenteret af Naul, Binder, Rychtecky og Culpan) handler om den olympiske pædagogiks diffusion verden rund. Der ses på fagets terminologi og begrebsverden (kapitel 25, Binder og Naul), dets integration i skolernes idrætsundervisning samt idrætspædagogiske tilbud efter skoletid og uden for skolens område (kapitel 26, Naul, Binder, Culpan og Rychtecky), dets stilling som akademisk uddannelse (kapitel 27, Naul, Binder, Rychtecky og Culpan) samt som forskningsdisciplin (kapitel 28, Naul, Binder, Rychtecky og Culpan).
For et engelsk- eller tysktalende/-læsende publikum er bogen et nyttigt kompendium, der tilbyder en imponerende encyklopædisk opsamling. Der findes dog allerede værker om olympisk pædagogik, herunder Roland Nauls lærebog, der foreligger såvel på engelsk Naul, 2008) som på tysk. Derimod ses der ikke at findes noget dansk monografisk værk om olympisk pædagogik (jf. søgning på https://bibliotek.dk/) – uagtet at der foreligger forskellige idrætspædagogiske grundbøger rette mod fx idræt i skole og fritid (Büchner Hede, 2014) eller i vuggestue og børnehave (Christensen, 2012) – hvilket kan undre i betragtning af den store folkelige idrætsdeltagelse i den danske befolknings hverdag. På den baggrund må den af Naul, Binder, Rychtecky og Culpan forelagte antologi må have stor interesse såvel for forskere som for undervisere på forskellige trin.
Samtidig bør fraværet af tilsvarende danske værker vække til refleksion. For skønt dansk idrætsdeltagelse i regi af DGI og DFIF vel kan siges ikke at stå i stor (eksplicit) gæld til den olympiske bevægelse – og skønt dansk det danske idrætspolitiske system med de historiske DIF/DGI/DFIF-søjler er unikt i Europa (Ibsen, 2017) – kan det kun undre, at den olympiske bevægelses specifikke og meget konkrete bidrag tilsyneladende ikke er anerkendt i den pædagogiske faglitteratur. Denne anerkendelse skal ikke ske gennem ukritisk skrivning. Heldigvis leverer antologien et solidt eksempel på, hvordan et sådant værk kan udformes. Og bogen er et idrætspædagogisk monument af den art, der muligvis udkommer én gang i et årti.
Referencer:
Büchner Hede, P. (2014): Pædagogisk idræt: læring og bevægelse i skole og fritid. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag
Christensen, T. (red.) (2012): Pædagogisk idræt i vuggestue og børnehave. Frederikshavn: Dafolo
Ibsen, B. (2017): Denmark: The Dissenting Sport System in Europe. I: Scheerder, J., et al. (red.): Sport Policy Systems and Sport Federations: A Cross-National Perspective. Basingstoke: Palgrave, s. 89 – 112
Naul, R. (2008): Olympic Education. Aachen: Meyer & Meyer
Pilgaard, M. (2009): Sport og motion i danskernes hverdag. Kbh.: Idrættens Analyseinstitut
Scheuer, C. & Dreiskämper, D. (red.) (2019): Schola Ludens Europaeus: Papers Offered to Roland Naul. Aachen: Meyer & Meyer
Vest Christiansen, A. (red.) (2009): Kontrolsport: Big Brother blandt atleter og tilskuere. Odense: Syddansk Universitetsforlag
-
Jacob Kornbeck Fuldmægtig i Europa-Kommissionen (Youth Unit), Bruxelles. Har tidligere arbejdet med idrætspolitik (Sport Unit, 2001 – 14).