Samle sit eget verdensrum

De seks perspektiver på læring er læring gennem tænkning og erfaring, gennem konstruktioner, narrativer, gennem æstetisk praksis, gennem eksistentielle valg og gennem deltagelse.
Postdigitale perspektiver på boglæsning og håndskrift

Det er langt fra altid en fornøjelse at få ret; nogle gange ville man foretrække, at empiriske data kunne falsificere ens værste antagelser.
Alt er på det nærmeste sagt

Hans-Jørgen Schanz’ antropocentriske idéhistorie er medrivende, velskrevet og vedkommende – men også filosofisk problematisk. Hvad blev der af den åbne dialog med andre tænkere, der fisker i de samme rørte vande?
At udvikle sin egen professionsidentitet

Tekla Canger og Lise Aagaard Kaas: Skolens pædagogiske praksis. Introduktion til lærerens arbejdeHans Reitzels Forlag 2020226 sider, 300 kr ”Skolen er det sted, hvor vi lærer vores børn hvordan vi tror, ting er. Det skaber en fælles forståelse af hvordan samfundet, naturen og kulturen fungerer, og af at ingenting af det er vilkårligt.” Sådan skriver Karl […]
Et godt sted at starte

Eva Gulløv og John Gulløv: Opvækst i provinsen. Om dem, der bliver, og dem, der rejser Antropologiske studier nr. 6, Aarhus Universitetsforlag, 2020194 sider, 200 kr Opvækst i provinsen er baseret på en etnografisk undersøgelse om, hvordan mennesker i forskellige aldersgrupper og positioner tænker om deres steder, muligheder og fremtidsudsigter. Undersøgelsen tager afsæt i et feltarbejde udført i Tønder kommune i Sønderjylland, […]
Høj kvalitet eller praksischok?

Trine Ankerstjerne (red.): Pædagogik mellem skole og fritid. Grundbog til pædagoguddannelsenDafolo, 2019280 sider, 399 kr Denne grundbog henvender sig til studerende på pædagoguddannelsen, som specialiserer sig i skole og fritid. Det er et arbejdsmarked for pædagoger, som har været voksende siden skolereformen i 2013/14. Det er også et område, som nyder politikernes og forældrenes bevågenhed. Nærværende grundbog er […]
Rammer forhåbentlig et behov i tiden

Oskar Negt: Dannelse og demokratiForlaget Granhof & Juhl, 2019199 sider, 269 kr I en globaliseret verden, hvor alting forandrer sig med uhyggelig hast, og mængden af tilgængelig information synes uoverskuelig, kan behovet for et fastere orienteringspunkt, der kan hjælpe vejfarende med udsyn og at finde en sikker vej, være stort. Bogen ”Dannelse og demokrati” af den tyske […]
Hvordan skal læring forstås?

Christian Aabro (red.): Den styrkede pædagogiske læreplan – baggrund, perspektiver og dilemmaerForlaget Samfundslitteratur, 2019218 sider, 225 kr ”Hvad laver du?” ”Nå så du underviser pædagoger, kan det være så svært at lære nogen at passe børn?” Den sætning har jeg desværre hørt et utal af gange i mine år som underviser i pædagoguddannelsen. En myte om at der ikke […]
Aktionslæring på menuen med ny nordisk tilsmagning

Benedicte Madsen i samarbejde med KirstenBro, Mette Marie Hansen og Marianne Thrane: Aktionslæring som løftestang – professionel praksispå velfærdsområdetHans Reitzels Forlag, 2019220 sider, 250 kr Aktionslæring er igennem det seneste årti blevet en udbredt i efter- og videreuddannelses aktiviteter og udviklings- og organisationsprojekter for velfærdsprofessioner. Aktionslæring er defineret ved: at deltagerne i en vekselvirkning over tid og på systematisk […]
Formidler et stærkt fagligt indhold

Jens Christian Nielsen og Jesper Stilling Olesen: Talentudvikling og elitesport i skolenÅrhus Universitetsforlag 2019, Asterisk-serien226 sider, 230 kr Marianne Florman er årgang 1964. Hun vandt olympisk guld i håndbold i 1996, og hun var med på landsholdet i 110 kampe, hvor hun på pladsen som venstre fløj scorede 170 mål. Det særlige ved Flormans karriere (der på landsholdsniveau først sluttede […]
Værd at reflektere over

A. Hargreaves, & M.T. O’Connor: Kollaborativ professionalism: Når samarbejde fører til bedre læring for alle
Dafolo 2019
194 sider, 225 kr
En systematisk viljesdreven lyst

Andreas Granhof Juhl, Søren Willert, Katrine Copmann Abildgaard og Tobias Berggren Jensen: Den videnproducerende skole – gentænkning af viden, fag og organisation
Forlaget Granhof & Juhl, 2019
220 sider, 369 kr
Engang søgte du på Google, nu søger Google i dig

Shoshana Zuboff: Overvågningskapitalismens tidsalder. Kampen for en menneskelig fremtid ved magtens nye frontlinje
Informations Forlag 2019
700 sider, 399 kr
Høj kvalitet eller praksischok?

Trine Ankerstjerne (red.): Pædagogik mellem skole og fritid. Grundbog til pædagoguddannelsenDafolo 2019280 sider, 399 kr. Denne grundbog henvender sig til studerende på pædagoguddannelsen, som specialiserer sig i skole og fritid. Det er et arbejdsmarked for pædagoger, som har været voksende siden skolereformen i 2013/14. Det er også et område, som nyder politikernes og forældrenes bevågenhed. Nærværende grundbog er […]
Mange lækkerbidskener

En grundbog om inklusion og eksklusion er ikke en, der går 12 på dusinet af. Kirsten Elisa Petersen og Janne Hedegaard Hansen (red.): Inklusion og eksklusion. En grundbog anmeldt af Niels Rosendal Jensen
Hverken enkelt eller entydigt

Sjældent har betegnelsen “kalejdoskopisk” været så velvalgt som her. Martin Blok Johansen (red.): Æstetik og pædagogik anmeldt af Carsten Fogh Nielsen.
En bog båret af Brezinka

Hvor mange medlemmer af det danske pædagogiske community kender Wolfgang Brezinka? Anmeldelse af Alexander von Oettingen (red.): Pædagogiske tænkere. Bidrag til empirisk uddannelsesforskning
Solid og tilgængelig indsigt i Foucaults værk

Gerd Christensen & Bjørn Hamre: At tænke med FoucaultUnge Pædagogers forlag 2018 178 sider, 228 kr. ”At tænke med Foucault” er en fin introduktion til Foucaults arbejder. Selvom det indledningsvis understreges, at det hverken er en introduktionsbog eller metodebog, men derimod en opfordring til ”…selv at arbejde, til selv at tænke med og i forlængelse af Foucault” (s. 9), […]
Indvending mod læringens politik

Knud Illeris (red.): 15 aktuelle læringsteorierSamfundslitteratur 2019278 sider, 298 kr. Har Knud Illeris ikke altid været den, der beskrev, hvordan man lærer noget? Jo, det har han været – i min lærer-verden, der trods alt rækker fra seminarietiden sidst i 1970’erne og frem til denne anmeldelse af ”15 aktuelle læringsteorier” fra 2019, der er redigeret af netop Knud […]
Fortællingens polyfoni

Hanne Hede Jørgensen, Jan Jaap Rothuizen og Line Togsverd: Pædagogik og fortælling – at fortolke, forstå og forny pædagogisk praksis
Samfundslitteratur 2018
233 sider, 248 kr
Et værktøj for praksis

”Metodeautist!!!” sådan blev der konstateret henover den grønne dug ved eksamensbordet, hvor morgendagens kommende pædagoger var ved at se dagens lys.
Læreren må reflektere i det uvisse

Dion Rüsselbæk Hansen, Lene Larsen & Michael Paulsen: Undervisning, dannelse og ungdomsliv – refleksionsperspektiver og læreruddannelseSyddansk Universitetsforlag, 2019123 sider, 175 kr. Nutidens lærere står i et uhyre komplekst felt. Skolen har mistet sin naturlige ’aura’, og læreren som figur har mistet sin selvfølgelige autoritet. På gymnasieområdet, som er fokus for bogen Undervisning, dannelse og ungdomsliv, er der desuden sket […]
Idrætspædagogisk monument

Edited by Roland Naul, Deanna Binder, Antonin Rychtecky, Ian Culpan: Olympic Education. An international reviewRoutledge, 2018361 sider, paperback £36, hardback £120 Naul, Binder, Rychtecky and Culpan har samlet et anseligt antal bidrag fra hele jordkloden, der dokumenterer, illustrerer og ikke mindst analyserer den olympiske bevægelses idrætspædagogiske bidrag. Da bevægelsen er kendt for ofte at fremme sammenholdet, […]