Således oplyst om bæredygtighed og science i dagtilbud
Don’t judge a book by its cover, lyder en ofte anvendt floskel. Dette måtte min toårige søn nu også, med noget omvendt fortegn, erfare, da jeg modtog Stig Broströms og Thorleif Frøkjærs Pædagogik for bæredygtighed og science i dagtilbud til anmeldelse.
Krise i uddannelsespolitik og pædagogik? Et anmeldelsesessay
Befinder eller nærmer liberalismen sig en krise, som kan give nye muligheder for uddannelsespolitik og pædagogik? Det er et af de spørgsmål som tre vigtige bøger, der nyligt er udkommet kredser om.
Farvel til de pædagogiske skønmalerier og velmenende idealer
Alexander von Oettingen er hovedmanden bag fire ’pissedårlige’ bøger om undervisning, ledelse, pædagogik og inklusion.
Review essay: Subjektive følelser – et objektivt vilkår i pædagogisk arbejde
Review-essayet forsøger at kaste lys over begge bøger. Først og fremmest med henblik på at fremdrage centrale kendetegn og pointer fra bøgerne. Dernæst med tanke på de forskellige genrer bøgerne indskriver sig i, og hvad genrerne kan betyde for måden følelser reflekteres på.
Rumfanget på asketræplateauet
”Midt i skolegården står et asketræ på et plateau af jord og beton. Det har det gjort i al den tid, eleverne i 5. klasse har gået på skolen. (…) En dobbelttime i maj er skolegården omdrejningspunkt for 5. klasses matematikundervisning. Eleverne arbejder med måleenheder, rumfang og matematisk modellering.” Det er matematik, det er undersøgende arbejde, men det er […]
Centrale spørgsmål i den pædagogiske debat
Üzeyir Tireli & Jens Christian Jacobsen: Kritisk pædagogik for pædagoger. Social retfærdighed for børn og ungeAkademisk Forlag 2019184 sider, 250 kr. Kritisk pædagogik for pædagoger en velkommen og tiltrængt saltvandsindsprøjtning til den danske pædagogiske debat. Bogens overordnede tese er, at pædagoger har en (pædagogisk? politisk? etisk?) forpligtelse på at arbejde på at forandre samfundet, bekæmpe social ulighed […]
Kraftfoder for lærerstuderende og lærere
Pædagogik forstås i bogen ikke som omhandlende problemer og løsninger; den er ikke løsningen på et problem – som vi f.eks. kender det fra ”pædagogiseringen” af forskellige samfundsfænomener.
At praktisere demokrati samtidig med at det læres
Søs Bayer: Dannelse til demokratiSamfundslitteratur 202092 sider, 148 kr I årene fra 1990 til 1992 blev der gennemført et forsøg i en række kommuner, understøttet af det daværende Social- og Kulturministerium. Projektet hed Børn som medborgere og skulle skabe større forståelse for børn og især for deres status som medborgere. Det er Søs Bayer, der i sin nye […]
Dialog i praksis
Olga Dysthe, Ingunn Johanne Ness, Preben O. Kirkegaard (red.): Dialogisk pædagogik, kreativitet og læringKlim 2020386 sider, 399 kr ”Jeg ønsker at eleverne skal stille spørgsmål som: Hvilke værdier sætter jeg højt? Hvordan vil jeg leve mit liv? Hvordan kan jeg bidrage i verden? (…) Jeg vil udvide elevernes forståelse af verden.” Sådan lyder et af de citater, […]
Samle sit eget verdensrum
De seks perspektiver på læring er læring gennem tænkning og erfaring, gennem konstruktioner, narrativer, gennem æstetisk praksis, gennem eksistentielle valg og gennem deltagelse.
Postdigitale perspektiver på boglæsning og håndskrift
Det er langt fra altid en fornøjelse at få ret; nogle gange ville man foretrække, at empiriske data kunne falsificere ens værste antagelser.
Alt er på det nærmeste sagt
Hans-Jørgen Schanz’ antropocentriske idéhistorie er medrivende, velskrevet og vedkommende – men også filosofisk problematisk. Hvad blev der af den åbne dialog med andre tænkere, der fisker i de samme rørte vande?
At udvikle sin egen professionsidentitet
Tekla Canger og Lise Aagaard Kaas: Skolens pædagogiske praksis. Introduktion til lærerens arbejdeHans Reitzels Forlag 2020226 sider, 300 kr ”Skolen er det sted, hvor vi lærer vores børn hvordan vi tror, ting er. Det skaber en fælles forståelse af hvordan samfundet, naturen og kulturen fungerer, og af at ingenting af det er vilkårligt.” Sådan skriver Karl […]
Et godt sted at starte
Eva Gulløv og John Gulløv: Opvækst i provinsen. Om dem, der bliver, og dem, der rejser Antropologiske studier nr. 6, Aarhus Universitetsforlag, 2020194 sider, 200 kr Opvækst i provinsen er baseret på en etnografisk undersøgelse om, hvordan mennesker i forskellige aldersgrupper og positioner tænker om deres steder, muligheder og fremtidsudsigter. Undersøgelsen tager afsæt i et feltarbejde udført i Tønder kommune i Sønderjylland, […]
Høj kvalitet eller praksischok?
Trine Ankerstjerne (red.): Pædagogik mellem skole og fritid. Grundbog til pædagoguddannelsenDafolo, 2019280 sider, 399 kr Denne grundbog henvender sig til studerende på pædagoguddannelsen, som specialiserer sig i skole og fritid. Det er et arbejdsmarked for pædagoger, som har været voksende siden skolereformen i 2013/14. Det er også et område, som nyder politikernes og forældrenes bevågenhed. Nærværende grundbog er […]
Rammer forhåbentlig et behov i tiden
Oskar Negt: Dannelse og demokratiForlaget Granhof & Juhl, 2019199 sider, 269 kr I en globaliseret verden, hvor alting forandrer sig med uhyggelig hast, og mængden af tilgængelig information synes uoverskuelig, kan behovet for et fastere orienteringspunkt, der kan hjælpe vejfarende med udsyn og at finde en sikker vej, være stort. Bogen ”Dannelse og demokrati” af den tyske […]
Hvordan skal læring forstås?
Christian Aabro (red.): Den styrkede pædagogiske læreplan – baggrund, perspektiver og dilemmaerForlaget Samfundslitteratur, 2019218 sider, 225 kr ”Hvad laver du?” ”Nå så du underviser pædagoger, kan det være så svært at lære nogen at passe børn?” Den sætning har jeg desværre hørt et utal af gange i mine år som underviser i pædagoguddannelsen. En myte om at der ikke […]
Aktionslæring på menuen med ny nordisk tilsmagning
Benedicte Madsen i samarbejde med KirstenBro, Mette Marie Hansen og Marianne Thrane: Aktionslæring som løftestang – professionel praksispå velfærdsområdetHans Reitzels Forlag, 2019220 sider, 250 kr Aktionslæring er igennem det seneste årti blevet en udbredt i efter- og videreuddannelses aktiviteter og udviklings- og organisationsprojekter for velfærdsprofessioner. Aktionslæring er defineret ved: at deltagerne i en vekselvirkning over tid og på systematisk […]
Formidler et stærkt fagligt indhold
Jens Christian Nielsen og Jesper Stilling Olesen: Talentudvikling og elitesport i skolenÅrhus Universitetsforlag 2019, Asterisk-serien226 sider, 230 kr Marianne Florman er årgang 1964. Hun vandt olympisk guld i håndbold i 1996, og hun var med på landsholdet i 110 kampe, hvor hun på pladsen som venstre fløj scorede 170 mål. Det særlige ved Flormans karriere (der på landsholdsniveau først sluttede […]
Værd at reflektere over
A. Hargreaves, & M.T. O’Connor: Kollaborativ professionalism: Når samarbejde fører til bedre læring for alle
Dafolo 2019
194 sider, 225 kr
En systematisk viljesdreven lyst
Andreas Granhof Juhl, Søren Willert, Katrine Copmann Abildgaard og Tobias Berggren Jensen: Den videnproducerende skole – gentænkning af viden, fag og organisation
Forlaget Granhof & Juhl, 2019
220 sider, 369 kr
Engang søgte du på Google, nu søger Google i dig
Shoshana Zuboff: Overvågningskapitalismens tidsalder. Kampen for en menneskelig fremtid ved magtens nye frontlinje
Informations Forlag 2019
700 sider, 399 kr
Høj kvalitet eller praksischok?
Trine Ankerstjerne (red.): Pædagogik mellem skole og fritid. Grundbog til pædagoguddannelsenDafolo 2019280 sider, 399 kr. Denne grundbog henvender sig til studerende på pædagoguddannelsen, som specialiserer sig i skole og fritid. Det er et arbejdsmarked for pædagoger, som har været voksende siden skolereformen i 2013/14. Det er også et område, som nyder politikernes og forældrenes bevågenhed. Nærværende grundbog er […]
Mange lækkerbidskener
En grundbog om inklusion og eksklusion er ikke en, der går 12 på dusinet af. Kirsten Elisa Petersen og Janne Hedegaard Hansen (red.): Inklusion og eksklusion. En grundbog anmeldt af Niels Rosendal Jensen