Nye udfordringer på universitetet – pædagogik mellem lyst og nødvendighed
De danske universiteter har i mange år stået overfor mange og store udfordringer, der påvirker den pædagogiske tænkning og udvikling. Selvom pædagogik og pædagogiske spørgsmål traditionelt især på de ’gamle’ universiteter ikke har spillet den vigtigste rolle i forhold til forskningsmæssige profileringer, så har de senere års politiske udspil og organisatoriske forandringer i sideløbende og modsætningsfyldte tendenser skabt dårligere betingelser for det pædagogiske virke.
Tema
- Redaktionel indledning
Jakob Ditlev Bøje, Birgitte Elle, Lene Larsen
- Universiteterne på vej – hvorhen?
Palle Rasmussen - Universitetet som plan B
Laura Louise Sarauw og Jan Thorhauge Frederiksen - Asynkronitet og sortering i et accelereret uddannelsessystem
Lene Larsen, Søren S. Weber & Trine Wulf-Andersen - Jeg ser det som et ekstra job, jeg har
Aske Basselbjerg Christensen & Mathias Hulgård Kristiansen - Unge med trivselsproblemer i kollaborative læringsfællesskaber
Lone Krogh & Annie Aarup Jensen
Artikler udenfor tema
Anmeldelser
- 15 aktuelle læringsteorier
Knud Illeris (red.) - Undervisning, dannelse og ungdomsliv – refleksionsperspektiver og læreruddannelse
Dion Rüsselbæk Hansen, Lene Larsen & Michael Paulsen - At tænke med Foucault
Gerd Christensen & Bjørn Hamre - Videnskabsteori – om viden og forskning i praksis
Bjarne Wahlgren, Bo Jacobsen, Oliver Kauffmann, Mikkel Bo Madsen og Karsten Schnack - Olympic Education. An international review
Edited by Roland Naul, Deanna Binder, Antonin Rychtecky, Ian Culpan - Pædagogik og fortælling – at fortolke, forstå og forny pædagogisk praksis
Hanne Hede Jørgensen, Jan Jaap Rothuizen og Line Togsverd