Christian Mosbæk Johannessen & Theo van Leeuwen (red.): The Materiality of Writing: A Trace Making Perspective
London, et al.: Routledge, 2019
288 sider, £37
Det er langt fra altid en fornøjelse at få ret; nogle gange ville man foretrække, at empiriske data kunne falsificere ens værste antagelser. Den her anmeldte antologi udgør et vægtigt debatindlæg imod ukritisk digitalisering i uddannelser og arbejdsliv – et plædoyer for boglæsning og håndskrift. Anmelderen har selv i en årrække følt, at digitaliseringen indebar en risiko for tab af noget værdifuldt i forbindelse med nedgangen i brug af trykt tekst samt håndskrift. At digitaliseringen i det daglige har mange fordele, er ubestridt; noget helt andet er, om vores hjerner arbejder optimalt med digitale medier. At digitale systemer arbejder særdeles effektivt med hinanden, er én ting; om mennesker arbejder effektivt med dem, er et helt andet spørgsmål. Notesbøger i høj kvalitet udviser stor popularitet, ikke mindst blandt hipsters – hvorfor? Bortset fra, at digitale mediers chancer for at overleve og kunne læses i fremtiden er uafklaret, hvilket indebærer et behov for parallelt at sikre vigtige tekster også på fysiske medier, er der grund til at se nærmere på, hvad der gør fysisk omgang med skriften og dens medier så attraktiv for medlemmer af homo sapiens. Den af Christian Mosbæk Johannessen og Theo van Leeuwen (begge SDU Odense) redigerede antologi tilbyder nogle svar herpå, afgivet af en interdisciplinær gruppe af forfattere, der lykkeligvis også inkluderer nogle med en artisanal baggrund.
Aurélie Lagarrigue og Marieke Longcamp er begge neurologiske hjerneforskere (Univ. Aix-Marseille), hvis bidrag (The production and perception of handwritten traces) belyser de forskellige hjernecentres rolle, brugen af scanninger til at forstå læringsprocesser samt forfatternes egne klasserumserfaringer. De understreger desuden de stærke feedbacks mellem kognitive, motoriske og visuelle oplevelser og processer. Socialantropologen Tim Ingold (Univ. Aberdeen) har skrevet et engageret – og til tider indigneret – partsindlæg (Touchlines: Manual Inscription and Haptic Perception) om negligering af håndskrift og sang i undervisningen i vestlige samfund: en ”demanualisation” for skriftsproget og en ”devocalisation” for talesproget, hvor kognition og eksekution, viden og affekt risikerer for altid at kobles fra hinanden: ”for most Western societies, thid is the current direction of travel”: ”We are raising future generations whose hands will no longer know what it means to shape letters and whose voices will be as indifferent to prosodic variation as a line of e‑mail, enlivened only by the additions of emoticons” (s. 31). Han anklager universitetsledelserne for ”kortsynet vandalisme”, når de har dekreteret afskaffelse af funktionelle traditionelle tavler: ”We are not allowed to get our hands dirty by mixing them with materials, even if we wanted to!” (s. 43). Anmelderen kan dog tilføje, at han som far til en 19-årig fysikstuderende i forbindelse med campusbesøg med overraskelse har iagttaget, at naturvidenskabelige fag med høj prestige synes at have været mere resistente. Og som den 19-årige understreger, er digitale medier eminent upraktiske til hurtigt og spontant at skrive matematiske formler, lige som de hindrer de kreativer processer. Måske har humaniora og samfundsvidenskaber brug for lidt emotionel støtte fra STEM-fagene?
Glæden ved at arbejde med håndskrift er dokumenteret til overflod af lingvisten Paul Thibault (Agder Univ., Kristianssand) (Graphic trace-making as articulated-expressive trajectories of movement), samt kalligrafikeren Brody L. Neuenschwander (Ink under my nails), der har medvirket ved tilblivelesen af flere film. Den i Belgien baserede Neuenschwander er i øvrigt født texaner med en PhD-grad i tyske middelalderstudier, og hans flamske kalligrafiker-kollega Lieve Cornil har skabt et europæisk uddannelsescenter i kalligrafi. Cornils bidrag omhandler venstrehåndede studerendes interessante tilgang til kalligrafiens bevægelser. Raymond Lucas, en arkitekturprofessor specialiseret i film (Manchester Univ.), har skrevet om de fysiske strøg i arkitektettegninger: tegningens ”sporing” (tracing) konstituerer i arkitekturen en specifik form for vidensproduktion (s. 134), idet der tilkommmer papiret en mere afgørende rolle end i billedkunstens tegninger, hvor mediet kun yder ”støtte” (support) (s. 132): En iagttagelse, der leder tanken hen på Régis Debrays mediologi med dens inddeling af skriftens historie i en logosfære (indtil Gutenberg), en grafosfære (før de moderne massemediers fremkomst) samt en videosfære (specielt siden 1968) (Debray, 1991, s. 388 – 389). Debray fandt, at støtten (le support) eller mediet var det mest oversete og dog noget af det meste konstituerende for kreationen: lertavler ved Eufrats og Tigris’, men ikke ved Nilens bredder; papyrus i Egypten men ikke i Mesopotamien (Debray, 1991, s. 195). Kommunikationsteoretiske aspekter tages op af Karine Bouchy (Univ. Paris og Montréal) i et kapitel om den aktuelle vestlige kalligrafi, mens medieforskeren Gunhild Kvåle (Agder Univ.) undersøger computersoftwares stilistiske indflydelse på stil og specielt den stilitiske magt, der indehaves og udøves af softwarefirmaer som fx Microsoft (s. 171); der er ikke stor frihed til individuel kreativitet, når alle templates stammer fra det samme firma. Bogens redaktører, der begge er semiologer, sammenligner forskellige forsøg på at skabe uregelmæssighed i maskinelt fremstillet skrift og billeder, fx gennem valg en af font, der opleves som uregelmæssig. Medieforskeren Giorgia Aiello (Univ. Leeds) undersøger forskellige generationer af Starbucks-logoer og deres integration i gadebilledet som en balance mellem stil og ”tekstur”, mens lingvisten Anne Løvland og sociologen Pål Repstad (begge Agder Univ.) ser på brugen af religiøse symboler i det offentlige rum, fx et yderst beskedent moské-skilt i Oslo eller en mediestorm omkring en kristen TV-medarbejders brug af et meget lille kors i en kæde om halsen – alt sammen ”spor” (traces), hvis semiologiske karakter er uløseligt forbundet med deres fysiske emanation. Bogen slutter med et bidrag om traditionel persisk kalligrafi som en autonom grafisk form, af medieforskeren Mahdiyeh Meidani (Univ. Tübingen), samt et kapitel af kollegaen Elise Seip Tønnessen (Univ. Agder) om udformningen af toiletpiktogrammer, fra de mere formelt traditionelle til de mere kreativt humoristiske. Disse bidrag er alle rigt illustrerede og har en stor antropologisk interesse, mens de også tjener som en påmindelse om, at kulturer er konserverende systemer (Debray, 1991, s. 265).
Alle de fremlagte eksempler implicerer behovet for at respektere en vis protokol og at mestre essentielle teknikker. Og det er her, at vi når tilbage til udgangspunktet i bogens forsvar for konsultation og egenproduktion af fysiske medier, idet alle kapitlerne på deres egen vis illustrerer, hvorledes fysisk skrift og fysiske billeder kan virke stimulerende på mennesker, enten som konsumenter eller som producenter heraf. Således er der ikke blot tale om et æstetisk, semiologisk, mediologisk eller sociologisk bidrag men også om et bidrag med uddannelsespolitiske implikationer: hvis de her illustrerede aspekter er så væsentlige, fortjener de vel at formidles til alle (?). Direkte implikationer for pædagogisk praksis er der færre af, med undtagelse af Lagarrigues og Longcamps klasserumserfaringer, men antologien er dog særdeles relevant for alle med interesse i pædagogik, idet politikken afstikker rammerne for praksis. Fordi digitalisering er det største og mest ”cross-cutting” uddannelsespolitiske tema, indlejret i ethvert andet tema; fordi Danmark er et af de mest digitaliserede EU-lande og tilsyneladende meget stolt af hurtigt at følge de nyeste trends (nr. 3 i Kommissionens DESI-indeks 2020, efter Sverieg men før Nederlandene) (Europa-Kommissionen, 2020, s. 3); fordi den uddannelsespolitiske agenda i mange lande bl.a. handler om at erstatte trykte medier med elektroniske og i nogle lande ligefrem om at ophøre med at lære børn og unge at skrive i hånden; fordi der er solid empirisk forskning, der viser, at dette kan gå hen at blive en stor fejltagelse; fordi policy-dokumenter og mainstream-faglitteratur sjældent stiller spørgsmålstegn ved disse tendenser; fordi bogen godt nok er udkommet på engelsk (som så meget faglitteratur), men dog gennem redaktørerne har en tilknytning til Danmark: af alle disse grunde er det en vigtig bog. Den tilbyder postdigitale perspektiver på boglæsning og håndskrift, idet postdigitale perspektiver inddrager det grundlæggende vilkår, at næsten alt er blevet digitalt, hvorfor der er grund til at vise lige så meget opmærksomhed til det analoge som til det digitale Fawns (2019). Dette klarer bogen fortræffeligt uden dog at bruge begrebet ”postdigital”. Hvad bogen kunne have gjort bedre, ville have været et systematisk review af neurovidenskabernes indsigter, og hvorledes disse manifesterer sig direkte i undervisningen. Lagarrigues og Longcamps kapitel begrænser sig til at beskrive de rent kliniske aspekter, hvor alle undervisere nok ville være interesseret i en række mere operationelle konklusioner. De findes, idet det snart er et årti siden, at neurologer fremlagde evidens for, at håndskrift stimulerer langt flere hjernecentre og inddrager langt flere kognitive og motiriske funktioner end maskinel skrift eller læsning fra digitale medier; børnene husker bedre og bliver klogere (James & Engelhardt, 2012). På baggrund af udviklinger i Finland i de allerseneste år er kliniske forsøg gennemført i Norge og afrapporteret i år, som bekræfter disse indsigter (Ose Askvik, van der Weel & van der Meer, 2020).
Referencer
Debray, R. (1991): Cours de médiologie générale. Paris: Gallimard
Europa-Kommissionen (2020): Indekset over den digitale økonomi og det digitale samfund (DESI) for 2020 – Danmark. Bruxelles: Europa-Kommissionen. https://ec.europa.eu/digital – single – market/en/news/digital – economy – and – society – index – desi – 2020
Fawns, T. (2019): Postdigital Education in Design and Practice. Postdigital Science and Education, 1:1, 132 – 145
James, K.J. & Engelhardt, L. (2012): The effects of handwriting experience on functional brain development in pre-literate children. Trends in Neuroscience and Education, 1:1, 32 – 42
Ose Askvik, E.; van der Weel, F.R. & van der Meer, A.L.H. (2020): The Importance of Cursive Handwriting Over Typewriting for Learning in the Classroom: A High-Density EEG Study of 12-Year-Old Children and Young Adults. Frontiers in Psychologt 11:1810. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01810.
-
Jacob Kornbeck Fuldmægtig i Europa-Kommissionen (Youth Unit), Bruxelles. Har tidligere arbejdet med idrætspolitik (Sport Unit, 2001 – 14).