Kritik i, med og af normkritik

,

Temaind­led­ning

Norm­kri­tik, norm­kri­tisk pædagogik og norm­kri­ti­ske per­spek­ti­ver er pludselig her, der og alle vegne i den pæda­go­gi­ske verden. Ligesom i Sverige, hvor norm­kri­tisk pædagogik i første omgang udviklede sig og tog form op gennem 2000’erne (Björkman et al., 2021), blev norm­kri­tisk pædagogik først og fremmest samlet op af pæda­go­gisk praksis og akti­vi­sti­ske kredse i Danmark i midten af 2010’erne (Clarup et al., 2020). I begge lande fulgte aka­de­mi­ske kredse efter med udgi­vel­ser, der beskrev, hvordan en norm­kri­tisk pædagogik kunne og/eller burde se ud i pæda­go­gisk praksis (Björkman & Bromseth, 2019; Björkman & Sotevik, 2023; Bromseth & Darj, 2010; Liebing Madsen et al., 2023; Padovan-Özdemir & Hamilton, 2022b; Salmson & Ivarsson, 2015). I kølvandet på sådanne udgi­vel­ser er også fulgt mere kritiske analyser af, hvad norm­kri­tisk pædagogik er blevet til i praksis (Canger et al., 2023; Hamilton & Padovan-Özdemir, 2022; Hill, 2021; Padovan-Özdemir & Hamilton, 2022a; Padovan-Özdemir & Krøyer, 2023; Qvarsebo, 2019). Senest er norm­kri­tik­ken begyndt at finde sin anven­delse som analytisk per­spek­tiv i studier af ulighed, mar­gi­na­li­se­ring og eks­klu­sion i pæda­go­gisk praksis (Justen­borg, 2023; Padovan-Özdemir, 2023; Sandfær et al., 2022; Yang, 2023).

Men som det også fremgår af Lotta Björkmans essay i dette tema­num­mer, er der langt fra blevet taget sub­stan­tiel teoretisk hånd om begrebet og per­spek­ti­vet norm­kri­tik. Dette tema­num­mer er et forsøg på og en invi­ta­tion til at tage et skridt i denne retning ved at spørge til, hvad kritikken består af og hvad dens ærinde og mulig­he­der er i norm­kri­tik­ken. Vi zoomer altså ind på de kritiske per­spek­ti­ver i, med og af norm­kri­tik ved dels at spørge ind til norm­kri­tik­kens mere ide­hi­sto­ri­ske og teo­re­ti­ske rødder. Hvad er egentlig det nye? Er det blot dekon­struk­tion eller ide­o­lo­gik­ri­tik på nye flasker? Et ide­hi­sto­risk per­spek­tiv rejser også spørgsmål om norm­kri­tik­kens ærinde, herunder dets forhold til iden­ti­tetspo­li­tik, struk­tu­rel kritik og social ret­fær­dig­hed. Dels ved at teo­re­ti­sere kritikken gennem mere empiri- og prak­sisnære analyser af, hvordan norm­kri­tik­ken forstås og omsættes i pæda­go­gisk praksis, og hvad den fører med sig. Dels ved at stikke til norm­kri­tik­kens iboende viden­sk­ab­ste­o­re­ti­ske modsætninger.

Apropos iboende mod­sæt­nin­ger så synes det værd at opholde sig ved, at norm­kri­tik som begreb fremstår som et oxymoron, dvs. som en ”brændende snemand”, hvis sam­men­stil­lede begreber modsiger hinanden logisk. Normer henviser til de domi­ne­rende ideer om, hvad der opfattes som det mest normale, udbredte og selv­føl­ge­lige og hvis sociale, kul­tu­relle og politiske kraft netop ligger i, at der ikke bliver sat spørgs­måls­tegn ved dem. Kri­tik­kens natur er derimod at sætte spørgs­måls­tegn ved det selv­føl­ge­lig­gjorte og dominerende.

Det er dette norm­kri­tik­kens indre kritiske spæn­dings­felt, som ram­me­sæt­ter tema­num­me­rets seks bidrag.

Tema­num­me­ret indledes med Lotta Björkmans rhizo­ma­ti­ske essay, Det norm­kri­tiska per­spek­ti­vets utveck­ling i Sverige – En betrak­telse av ett skeende och reflek­tio­ner kring möj­lighe­ter, der gen­for­tæl­ler norm­kri­tik­kens til­bli­velse på svensk jord. Som én, der har været med siden norm­kri­tik­kens begyn­delse i Sverige i sit virke som hhv. pædagog, forfatter og aka­de­mi­ker, beskriver Björkman denne til­bli­vel­ses­hi­sto­rie fra et per­­son­ligt-kritisk per­spek­tiv og reflek­te­rer over den modstand som kritikken i norm­kri­tik­ken har mødt i pæda­go­gi­ske kredse såvel som i den bredere sam­funds­de­bat. I for­læn­gelse heraf argu­men­te­rer Björkman for, at norm­kri­tik må forstås som en kollektiv lærings­pro­ces, der opstår gennem pæda­go­gi­ske kriser, fremfor at forstå norm­kri­tik som dogmatik.

En lignende for­stå­else af norm­kri­tik som en fælles lærings­pro­ces genfinder vi i Pia Rauff Krøyer og Pernille Lykke Buch-Jensens artikel, Fri­tids­pæ­da­go­gi­ske erken­del­ser gennem norm­kri­ti­ske ana­ly­se­værk­ste­der – en immanent kritik, hvor krisen mest af alt synes at bestå i fri­tids­pæ­da­go­ger­nes gen­vor­dig­he­der med at få skabt over­ens­stem­melse mellem norm­kri­ti­ske bestræ­bel­ser på at afselv­føl­ge­lig­gøre fri­tids­pæ­da­go­gisk praksis på den ene side og på den anden side den samme praksis’ rod­fæ­stede ambi­tio­ner om inklusion, fri­tids­pæ­da­go­gi­ske værdier som autonomi og frihed samt mar­kedslo­gik­ker. Grundet artiklens immanente kritik får Krøyer & Buch-Jensen udfoldet hvad norm­kri­tik bliver til i fri­tids­pæ­da­go­gisk praksis på pæda­go­ger­nes egne præmisser. Således kon­klu­de­rer for­fat­terne, at norm­kri­tik­ken ikke blot fungerer som et eksternt teoretisk per­spek­tiv på praksis, men faktisk må forfølges og forstås som noget tredje, der bliver til i mødet med praksis og dens allerede etab­le­rede værdier og ambi­tio­ner. Med andre ord kommer dette ”for­hand­lings­rum” i form af norm­kri­ti­ske ana­ly­se­værk­ste­der til at udgøre normkri­tik­kens præmis og rækkevidde.

Marta Padovan-Özdemir argu­men­te­rer dog i sin artikel, Utopi i norm­kri­tisk pædagogik – Længsels­fuld, hjemsøgt og uforløst, at det ikke kun er i analyser af norm­kri­tik­kens omsætning i pæda­go­gisk praksis, at norm­kri­tik­kens begræns­nin­ger og mulig­he­der skal findes. Padovan-Özdemir foreslår at granske den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks tænkning og ærinde i forord og ind­led­nin­ger til tone­an­gi­vende norm­kri­ti­ske publi­ka­tio­ner i Sverige og Danmark med henblik på at iden­ti­fi­cere norm­kri­tik­kens utopier. Fra et kritisk-affir­­ma­tivt per­spek­tiv finder hun derfor, at norm­kri­tisk pædagogik hjemsøges af det moderne oplysnings‑, fri­­gø­­­rel­­ses- og demo­kra­ti­se­rings­pro­jekt, hvorfor dens utopiske længsler fremstår uforløste; både i forhold til kritikken af det bestående og i forhold til at fremsætte et alternativ.

Her­over­for argu­men­te­rer Simon Nørgaard Iversen, at det snarere er norm­kri­tik­kens post­struk­tu­ra­li­sti­ske arv, der spænder ben for at forløse et pæda­go­gisk alter­na­tiv, idet dekon­struk­tion­s­til­gan­gen tømmer norm­kri­tik­ken for dens evne til at udpege magt­kri­ti­ske distink­tio­ner. I stedet foreslår Iversen, at vi må anerkende og revi­ta­li­sere norm­kri­tik­kens dia­lek­ti­ske arv, idet den dia­lek­ti­ske tradition tilbyder en mere opbyg­ge­lig tilgang, som er nødvendig for at kunne forandre pæda­go­gisk praksis.

På sin vis resonerer Iversens kritik af norm­kri­tik­kens kritisk-affir­­ma­tive vending og post­struk­tu­ra­li­sti­ske ori­en­te­ring med Staf Cal­lewa­ert & Daniel Kallós’ kritik af den dia­log­pæ­da­go­gi­ske vending i Sverige siden 1970’erne under over­skrif­ten, Den rosa vågen i svensk pedagogik (1991). Cal­lewa­ert & Kallós’ fremfører nemlig en socio­lo­gisk kritik af dia­log­pæ­da­go­gik­kens efter sigende tandløse sam­funds­for­stå­else, idet den ikke synes at operere med et magt­kri­tisk klas­se­be­greb. Således henviser den polemiske beteg­nelse, ”den rosa vågen” til den svenske dia­log­pæ­da­go­giks udvanding af det marxi­sti­ske fri­­gø­­­rel­­ses- og for­an­drings­pro­jekt. En udvanding der ifølge Cal­lewa­ert & Kallós blev næret af vel­færds­stats­lig instru­men­tel forskning med ”psy­ko­lo­gi­se­rende fortegn”, hvor ”kritikken retter sig mod de mål, som pæda­go­gi­ske tek­no­lo­ger sætter uden at forstå, at disse mål selv­føl­ge­lig kan omfor­mu­le­res” (vores oversættelse).

Vi har som tema­re­dak­tion valgt at finde Cal­lewa­ert & Kallós’ tekst frem fra den Pæda­go­gi­ske Glemmebog og genudgive den i dette tema­num­mer af to grunde. Dels fordi den har dannet afsæt for en af den svenske norm­kri­ti­ske pæda­go­giks første betyd­nings­fulde publi­ka­tio­ner, Den rosa pedagogik (Lenz Taguchi et al., 2011), hvor redak­tø­rerne som et queer-femi­­ni­stisk modsvar genero­brede Cal­lewa­ert & Kallós’ lettere ned­sæt­tende beteg­nelse. Dels fordi Cal­lewa­ert & Kallós’ tekst på mange måder kan bruges til at diskutere den aktuelle norm­kri­ti­ske pæda­go­giks udspændt­hed mellem på den ene side neoli­be­ral rea­li­se­ring af indi­vi­dets ulti­ma­tive unikke poten­ti­ale, hvor normerne ’bare’ skal udvides, og på den anden side grund­læg­gende omkal­fa­tring af normerne med det formål at skabe struk­tu­rel for­an­dring og social retfærdighed.

For at uddybe rele­van­sen af at genlæse Cal­lewa­ert & Kallós’ artikel i en norm­kri­tisk sam­men­hæng har vi bedt Lovise Haj Brade om at genlæse og kom­men­tere teksten som samtidig norm­kri­tisk køns­for­sker. Om end Brade aner­ken­der norm­kri­tik­kens mangel på klasse- og kapi­ta­lis­me­kri­tik, afviser hun Cal­lewa­ert & Kallós’ ensidige og dok­tri­nære måde at bedrive radikal pædagogik og pæda­go­gisk forskning på – en tilgang som afviser alle andre forsøg på kritik som enten naive eller i ledtog med neoli­be­ra­lis­men. I stedet argu­men­te­rer Brade for, at en rea­li­ser­bar system­kri­tik først og fremmest må for­mu­le­res på en samlende og enga­ge­rende måde, hvilket Brade finder viljen til i det ”norm­kri­ti­ske community”.

Med dette tema­num­mer håber vi således at have sammensat en bred palet af kritiske per­spek­ti­ver i, med og af norm­kri­tik – og dens pædagogik, teori og ide- og sam­funds­hi­sto­rie, som vi håber, vil give læseren mulighed for at udforske og måske selv indtage en kritisk position i dis­kus­sio­nen om norm­kri­tik­kens plads i pæda­go­gisk forskning og praksis.

Lit­te­ra­tur

Björkman, L., & Bromseth, J. (Red.). (2019). Norm­kri­tisk pedagogik: Per­spek­tiv, utma­nin­gar och möj­lighe­ter. Stu­dent­lit­te­ra­tur AB.

Björkman, L., Bromseth, J., & Hill, H. (2021). Norm­kri­tisk pedagogik – framväxten och utveck­lin­gen av ett nytt begrepp i den svenska utbild­nings­kon­te­xten. Nordisk tids­skrift for peda­go­gikk og kritikk, 7, 179 – 195. https://​doi​.org/​1​0​.​2​3​8​6​5​/​n​t​p​k​.​v​7​.​2​314

Björkman, L., & Sotevik, L. (Red.). (2023). Norm­kri­tiska per­spek­tiv i peda­go­gisk ver­k­samhet — Förskola, fri­tids­hem och skolans tidigare år. Stu­dent­lit­te­ra­tur.

Bromseth, J., & Darj, F. (Red.). (2010). Norm­kri­tisk pedagogik: Makt, lärande och stra­te­gier för förän­dring. Centrum för genus­ve­tens­kap, Uppsala universitet.

Canger, T., Billesø, J., & Holmen, M. R. (2023). Norm­kri­tisk praksis — En ny form for eks­klu­sion? Unge pædagoger, 2, 86 – 94.

Clarup, E., Hamilton, S. D. P., & Padovan-Özdemir, M. (2020). Norm­kri­tisk og norm­kre­a­tiv pædagogik i aktuel praksis. Et forsk­nings­ba­se­ret inspira­tions­ka­ta­log til dagtilbud (s. 34). Forsk­nings­cen­ter for ledelse, orga­ni­sa­tion og samfund, VIA Uni­ver­sity College. https://​bupl​.dk/​w​p​ – ​c​o​n​t​e​n​t​/​u​p​l​o​a​d​s​/​2​0​2​1​/​0​1​/​f​i​l​e​r​ – ​n​o​r​m​k​r​i​t​i​s​k​ – ​o​g​ – ​n​o​r​m​k​r​e​a​t​i​v​ – ​p​a​e​d​a​g​o​g​i​k​ – ​i​ – ​a​k​t​u​e​l​ – ​p​r​a​k​s​i​s​_​i​n​s​p​i​r​a​t​i​o​n​s​k​a​t​a​l​o​g​_​d​e​c​2​0​2​0​_​e​n​k​e​l​t​s​i​d​e​t​ – ​2​9​.​pdf

Hamilton, S. D. P., & Padovan-Özdemir, M. (2022). Norm­kri­tisk eva­lu­e­rings­kul­tur i dagtilbud: Mulig­he­der, udfor­drin­ger og anbe­fa­lin­ger: Del­rap­port 5. VIA Uni­ver­sity College.

Hill, H. (2021). ”Norm­kri­tisk vac­ci­na­tion” — Norm­kri­tik och norm­kri­tisk pedagogik i Skol­ver­kets rapporter och råd 2009 – 2014. Peda­go­gisk forskning i Sverige, 26(2 – 3), 38 – 60. https://​doi​.org/​1​0​.​1​5​6​2​6​/​p​f​s​2​6​.​0​2​0​3​.05

Justen­borg, K. V. (2023). Elevers for­hand­lin­ger af normer for sundhed. En empirisk under­sø­gelse af hvordan klas­se­til­hørs­for­hold former normer for sundhed hos elever i 9. Klasse. Unge pædagoger, 2, 76 – 83.

Lenz Taguchi, H., Bodén, L., & Ohrlander, K. (Red.). (2011). En rosa pedagogik: Jämstäl­ldhetspe­da­go­giska utma­nin­gar (1. uppl). Liber.

Liebing Madsen, K., Jørgensen, J., & Graack, J. (Red.). (2023). Norm­kri­tik i pæda­go­gisk praksis (1. udgave). Hans Reitzel.

Padovan-Özdemir, M. (2023). Selv i danske dag­in­sti­tu­tio­ner — Norm­kri­ti­ske montager af raci­a­li­se­rende pæda­go­gisk praksis. I I. Khawaja & L. Lagermann (Red.), (Farve)blinde vinkler — Om raci­a­li­se­ring, ulighed og andet­gø­relse i pæda­go­gisk praksis (s. 57 – 80). Nyt fra Samfundsvidenskaberne.

Padovan-Özdemir, M., & Hamilton, S. D. P. (2022a). At udvikle norm­kri­tisk eva­lu­e­rings­kul­tur i dagtilbud. En inter­ven­tions­et­no­gra­fisk analyse af mulig­he­der og udfor­drin­ger. VIA Uni­ver­sity College, Forsk­nings­cen­ter for ledelse, orga­ni­sa­tion og samfund.

Padovan-Özdemir, M., & Hamilton, S. D. P. (2022b). Norm­kri­tisk eva­lu­e­rings­kul­tur i dagtilbud — En forsk­nings­ba­se­ret håndbog til praksis. Forsk­nings­cen­ter for ledelse, orga­ni­sa­tion og samfund, VIA Uni­ver­sity College.

Padovan-Özdemir, M., & Krøyer, P. R. (2023). En gratis omgang? Om mang­fol­dig­heds­sen­si­tiv tutortræ­ning og alko­hol­fri under­tryk­kel­ses­blind­hed. Unge pædagoger, 67 – 76.

Qvarsebo, J. (2019). The moral regime of norm critical peda­go­gics – new ways of governing the Swedish pre-school child. Critical Studies in Education, 62(2), 164 – 178. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​1​7​5​0​8​4​8​7​.​2​0​1​9​.​1​5​9​6​961

Salmson, K., & Ivarsson, J. (2015). Norm­kre­a­ti­vi­tet i förskolan: Om norm­kri­tik och vägar till lika­be­hand­ling (1. udg.). Olika.

Sandfær, S. M., Azzopardi, M., & Graack, J. (2022). Seksu­a­li­tet og seksuel dannelse i det fri­tids­pæ­da­go­gisk landskab — En invi­ta­tion til reflek­sion på baggrund af empiriske nedslag. Dansk pæda­go­gisk Tids­skrift, 3, 12 – 24.

Yang, A. (2023). Raci­a­li­se­rede for­ud­si­gel­ser og børns normbrud med race­blind­hed. Unge pædagoger, 2.