Tidens betydning i pæda­go­gi­ske institutioner

I disse år ser vi en opmærk­som­hed på en øget acce­le­ra­tion i samfundet (Rosa, 2014; Wajcman, 2015). Den øgede acce­le­ra­tion synes at skabe et voksende pres i form af et øget tempo og inten­si­ve­ring i fritids- og arbejds­liv. Knapheden på tid, som typisk følger, kommer ikke mindst til udtryk i de pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner. Det gælder fx i lovkrav om unges hurtigere vej igennem uddan­nel­ses­sy­ste­met (Katz­nel­son, 2022; Nielsen & Sarauw, 2014), og i de vel­færds­pro­fes­sio­nel­les erfa­rin­ger med et voksende tidspres i det pæda­go­gi­ske arbejde (Chri­sten­sen, 2017; Plotnikof & Vaaben, 2019; Vaaben et al. 2016).

Pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner og prak­sis­ser formes dog ikke kun af ople­vel­sen af en acce­le­re­rende tid eller mangel på tid, men lige så meget af tidslige dyna­mi­k­ker og struk­tu­rer, der ikke nød­ven­dig­vis træder tydeligt frem i bevidst­he­den, fordi de er selv­føl­ge­lig­gjorte og dermed virker som usynlige rammer, der regulerer hver­dags­li­vets rytmer, rutiner og for­vent­nin­ger til både børn og voksne. Tid fremstår således ofte upåagtet i pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ners hver­dags­liv, og dette knytter sig også til, at for­valt­nin­gen og fore­stil­lin­ger om tid i høj grad er kulturelt og historisk forankret (Elias, 2007; Frykman & Löfgren, 1979).

Dette tema­num­mer belyser tidens betydning i pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner. Tema­num­me­rets artikler under­stre­ger og udfolder, at tid i pæda­go­gi­ske sam­men­hænge i den grad er knyttet til historisk skabte idealer, pri­o­ri­te­rin­ger og hie­rar­kier. Stør­ste­delen af tema­num­me­rets artikler adres­se­rer således kul­tu­relle og struk­tu­relle aspekter af tid, samt koblinger her­i­mel­lem. Tidens orga­ni­se­ring, tids­ryt­mer og tempo i pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner er både indlejret i sam­funds­mæs­sige fore­stil­lin­ger om børn, unge og uddan­nelse, og tæt vævet sammen med insti­tu­tio­nelle logikker og pri­o­ri­te­rin­ger. På tværs af tema­num­me­ret ser vi tid belyst som et orga­ni­se­rende, regu­le­rende og norm­sæt­tende princip, der hviler på stærke kul­tu­relle fore­stil­lin­ger om det gode, rigtige og passende (børne)liv, der invol­ve­rer para­dok­ser, mod­sæt­nin­ger, kampe og dilemmaer, og som der­i­gen­nem pro­du­ce­rer sociale kate­go­rier, klas­si­fi­ka­tio­ner og dif­fe­ren­ti­e­rede erfa­rin­ger med vel­færds­sta­tens pæda­go­gi­ske ker­ne­in­sti­tu­tio­ner. Artik­lerne peger på, at pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ners praktiske orga­ni­se­rin­ger af tid rummer fore­stil­lin­ger, hie­rar­kier og domi­nans­re­la­tio­ner, og fungerer her­i­gen­nem med­kon­stru­e­rende i forhold til opfat­tel­ser af men­ne­skers værd og deres følelser af værdighed.

Med dette prisme viser artik­lerne hvorledes børn og unges soci­a­li­se­ring er tæt forbundet med- og indlejret i orga­ni­se­rin­gen af tid i pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner. Blikket på betyd­nin­gerne af tid i formative processer viser hen til sam­funds­mæs­sige fore­stil­lin­ger om det gode børneliv, den gode skoleelev og den gode stu­de­rende. En række artikler i tema­num­me­ret belyser således sam­men­hænge mellem pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ners inten­tio­ner, tidsor­ga­ni­se­rin­ger, og bedøm­mel­ser af og for­vent­nin­ger til børn og unge. Artik­lerne belyser herunder, hvordan over­gan­gen fra børnehave til skole, skolen som insti­tu­tion, og vide­re­gå­ende uddan­nel­ser rummer bedøm­mel­ser af børn og unges pro­g­res­sion og parathed såvel som for­vent­nin­ger til, hvordan de forvalter tid på passende måder og i over­ens­stem­melse med de tids­nor­mer, der præger insti­tu­tio­nen og den fremtid som skolen eller uddan­nel­sen er rettet mod.

Tema­num­me­rets artikler belyser endvidere forholdet mellem tid og moral. Hvordan tiden pri­o­ri­te­res, allokeres og i det hele taget forvaltes i pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner og familier er forbundet med insti­tu­tio­ner­nes tidsmoral (Nissen 2024). Således viser flere artikler, hvordan de måder hvorpå børn, unge og familier forvalter deres tid mødes af impli­citte eller eks­pli­citte moralske anta­gel­ser om, hvad tiden bør bruges på. De tids­moral­ske spørgsmål melder sig, når familien skal eller ikke skal holde ferie, og når stu­de­rende skal navigere i stu­di­e­li­vets tidsligheder.

Ten­den­serne til den generelle sam­funds­mæs­sige ændring i hastig­he­den, og idealer om samme, akkom­pag­ne­res i disse år til­sva­rende af en række mod­ten­den­ser, der synes at kredse om lang­som­me­lig­hed og nærvær. Hur­tig­he­den trækkes ud af hverdagen og arbejds­li­vet ved at ’stå af ræset’. I det pæda­go­gi­ske felt ses eksempler på dette bl.a. i form af slow pedagogy eller mindful-øvelser rettet mod børn. Flere artikler betoner således kropslige erfa­rin­ger med tid i pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner, eksem­pel­vis hvordan elever gennem kon­tem­p­la­tive prak­sis­ser som yoga og mind­ful­ness lærer at posi­tio­nere sig tidsligt i relation til krop, nærvær og omgi­vel­ser. samt hvordan ople­vel­sen af fælles tid forankres i kropslig kom­mu­ni­ka­tion og syn­kro­ni­se­ring mellem lærere og elever – også når under­vis­nin­gen foregår online.

Tema­num­me­ret indledes med artiklen Den rette tid: Børns sko­lestart og overgange af Lene S. K. Schmidt, Maja Plum, Rikke Brown, Anna Kathrine Frørup og Sine Penthin Grumløse. Artiklen er baseret på etno­gra­fisk fel­t­ar­bejde og belyser sko­lestart og over­gangs­prak­sis­ser fra børnehave til skole, når sko­lestart prak­ti­se­res flere gange på et år. Sko­lestar­tens tids­nor­mer og tidslige orga­ni­se­rin­ger skaber for­vent­nin­ger til, hvad det vil sige at være skolebarn. Den forskudte sko­lestart hen over året skaber en dif­fe­ren­ti­e­ring børnene imellem ud fra en logik om, at der er en ”rette tid” for det enkelte barn. Denne dif­fe­ren­ti­e­ring bliver således tydelig, når de for­års­star­tende tilgås som kara­va­ne­fø­rer, der skal intro­du­cere sommer- og efter­års­bør­nene til sko­le­li­vet i deres overgang fra dag­in­sti­tu­tion til skole og hjælpe med at skabe sam­men­hænge for de senere til­kom­mende børn.

I artiklen Det praktiske og det rigtige: For­bin­del­ser mellem skolens tids­ar­ki­tek­tur og tidsmoral under­sø­ger Stine Karen Nissen tid som en grund­læg­gende – men ofte overset – dimension i skolens hverdag. Med afsæt i et etno­gra­fisk fel­t­ar­bejde i to fol­ke­sko­ler argu­men­te­res der for, at skolens normer og for­vent­nin­ger til eleverne i høj grad er tids­moral­ske: De knytter sig til bestemte opfat­tel­ser af pro­g­res­sion, tempo, rytme og den ’rigtige’ brug af tid. Artiklen intro­du­ce­rer begre­berne tids­ar­ki­tek­tur og tidsmoral til at indfange dette dobbelte forhold: På den ene side de insti­tu­tio­nelle tids­struk­tu­rer, der orga­ni­se­rer elevernes skolegang i lineære og cirkulære forløb, og på den anden side de moralske vur­de­rin­ger af, hvordan man bør disponere, udskyde eller optimere sin tid. Skolen fremstår således som en tids­so­ci­a­li­se­rende insti­tu­tion, hvor kulturelt funderede normer om selv­re­gu­le­ring og kro­no­nor­ma­ti­vi­tet over­sæt­tes til konkrete pæda­go­gi­ske prak­sis­ser og vur­de­rin­ger af eleverne. Artiklen bidrager dermed med et per­spek­tiv, hvor tid ikke blot forstås som ram­me­be­tin­gelse, men som en vær­di­bæ­rende og dif­fe­ren­ti­e­rende dimension i skolens pæda­go­gi­ske arbejde.

Den efter­føl­gende artikel Tiden(s) værd: Værdighed og status på erhverv­s­ud­dan­nel­ser og vide­re­gå­ende uddan­nel­ser set gennem tem­pora­li­tet og tidsmoral af Tine Brøndum beskæf­ti­ger sig ligeledes med tidens orga­ni­se­ring og formative processer. I et kom­pa­ra­tivt per­spek­tiv, der inddrager empiri fra et etno­gra­fisk fel­t­ar­bejde fra hhv. pædagog‑, medicin- og elek­tri­ker­ud­dan­nel­sen, viser Brøndum, hvorledes uddan­nel­ser­nes meget for­skel­lige tempi og tids­for­valt­nin­ger står i en tæt relation til uddan­nel­ser­nes meget ulige krav, sta­tuspo­si­tio­ner og pro­fes­sions­mu­lig­he­der. Tiden opfattes og bruges grund­læg­gende for­skel­ligt på de tre uddan­nel­ser, og de for­skel­lige uddan­nel­ses­til­bud unge tilbydes, kan således forstås som for­skel­lige temporale infra­struk­tu­rer. Artiklen viser, hvordan uddan­nel­ser­nes tids­ar­ki­tek­tu­rer og tids­mora­ler bidrager til en ved­va­rende for­skel­s­sæt­ning og social ulighed i det danske uddannelsessystem.

Med afsæt i et etno­gra­fisk fel­t­ar­bejde viser Dil Bach og Karen Ida Dannesboe i artiklen Bør­ne­ha­ve­fe­rie og fore­stil­lin­ger om børn, familie og dag­in­sti­tu­tion, at små børns ferie er et ofte overset, men væsent­ligt aspekt af barn­doms­li­vet. Hvor sko­le­fe­rier er insti­tu­tio­na­li­se­rede og tæt forbundet med ret­tig­he­der og arbejds­mar­ke­dets rytmer, er dag­in­sti­tu­tions­børns ferier sprogligt og orga­ni­sa­to­risk langt mindre frem­træ­dende. Artiklen belyser de tempi, rytmer og moralske for­stå­el­ser, der præger ferietid i både dag­in­sti­tu­tion og familie. Analysen viser en ambi­va­lens: Feri­e­pe­ri­o­der i bør­ne­ha­ven indrammes som ”rolige” og giver plads til lang­som­mere pædagogik og nærvær, samtidig med at de kan opleves som udmat­tende eller præget af ventetid for børnene. For­æl­drene bruger på deres side insti­tu­tio­nen flek­si­belt som en del af familiens ”tids­pus­le­spil”, hvor hensyn til arbejde, søskende og behov for aflast­ning vægtes side om side med idealer om kva­li­tet­s­tid. Artiklen dis­ku­te­rer, hvordan tid og tempo i små børns ferier afspejler bredere sam­funds­mæs­sige fore­stil­lin­ger om barndom, familie og insti­tu­tion, og rejser spørgs­må­let om, hvorvidt ferie for de yngste i praksis fungerer som pause eller blot en anden form for hverdagsliv.

Nis Primdahls artikel ”At være i nuet, ikke tænke…” – om temporale normer og trivsel i skolen under­sø­ger, hvordan kon­tem­p­la­tive prak­sis­ser som mind­ful­ness, yoga og medi­ta­tion er blevet udbredt i danske skoler som triv­sels­frem­mende tiltag, og hvordan disse prak­sis­ser indlejrer bestemte tidslige normer og for­stå­el­ser. Med afsæt i inter­view­data fra lærere, sko­le­pæ­da­go­ger og elever ana­ly­se­res, hvordan tid og tem­pora­li­tet ikke blot udgør bag­grunds­vil­kår for skolens orga­ni­se­ring, men gøres til eksplicit genstand for pæda­go­gisk praksis. Artiklen viser, at mind­ful­ness i skolen fungerer som en tidslig inter­ven­tion, hvor elever trænes i tre former for ”nu-væren”: sus­pen­sion af fortid og fremtid, mid­ler­ti­dig langsom­hed i kontrast til skolens acce­le­re­rede tempo, samt ople­vel­ser af tidløshed. Disse prak­sis­ser præ­sen­te­res som måder at fremme trivsel og læring, men de indlejres samtidig i skolens eksi­ste­rende tidslige regimer og under­støt­ter måske snarere end udfordrer insti­tu­tio­nens rytmer og normer. Artiklen peger dermed på, at triv­sels­frem­mende indsatser må forstås i lyset af deres tidslige dimen­sio­ner, og rejser spørgs­må­let om, hvorvidt mind­ful­ness i skolen fungerer som instru­men­tel strategi for lærings­op­ti­me­ring eller som intrin­sisk værdifuld praksis.

Malene Engsig Bro­der­sens artikel Mellem Teams­skær­men og spil­u­ni­ver­ser: Digitale ople­vel­ser af tid og inter­sub­jek­ti­vi­tet i en syven­de­klasse under covid 19 afslutter dette tema­num­mer. Artiklen bygger på inter­views og obser­va­tio­ner og under­sø­ger, hvordan tid opleves og struk­tu­re­res i onli­ne­un­der­vis­ning under COVID-19-ned­luk­­nin­­gen. Udgangs­punk­tet er et skifte fra et kritisk-socio­lo­­gisk blik på tid som sty­rings­red­skab – præget af effek­ti­vi­se­ring og urets stan­dar­di­se­rede rytme – til et soci­al­fæ­no­meno­lo­gisk per­spek­tiv inspi­re­ret af Alfred Schutz. Analysen fremhæver, hvordan eleverne oplever udfor­drin­ger i Teams-rummet med at komme i ”synk” med hinanden, mister ori­en­te­rin­gen i den digitale under­vis­ning og i stedet kan lade sig opsluge af digitale spil­u­ni­ver­ser. I artiklen under­sø­ges, hvordan det digitale lærings­rum van­ske­ligt kan repro­du­cere fun­da­men­tale tidslige og kropslige dimen­sio­ner ved det fysiske klasserum, og hvilke udfor­drin­ger dette kan afsted­komme i den digitale undervisning..

Samlet set, rummer artik­lerne væsent­lige bidrag til nye for­stå­el­ser af formative pro­ces­sers tidslige betin­gel­ser, og de sam­funds­mæs­sige normer for den gode elev, gode stu­de­rende og den gode bør­ne­fa­mi­lie, som de pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner bidrager til gennem for­vent­nin­ger og krav om at forvalte tiden på bestemte måder. Artik­lerne indikerer ligeledes, hvorledes domi­ne­rende tids­op­fat­tel­ser og tids­struk­tu­rer i pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner bidrager til en ulige distri­bu­e­ring af autonomi og ejerskab i forhold til tid, og dif­fe­ren­ti­e­ring. Artik­lerne udgør langt fra et punktum for analyser og dis­kus­sio­ner af tidens betydning i pæda­go­gi­ske sam­men­hænge. Der er fortsat behov for empiriske regi­stre­rin­ger af det levede liv, en kritisk opmærk­som­hed på tidsligt funderet afmagt og mar­gi­na­li­se­ring, afsøgning af sprækker af alter­na­tive (pæda­go­gi­ske) tids­stra­te­gier og tids­re­gi­mer, og ikke mindst er der fortsat brug for teo­re­ti­ske og begrebs­lige brud, udforsk­nin­ger og præ­ci­se­rin­ger, der kan hjælpe til at give et sprog for‑, iden­ti­­fi­­cere- og forstå mang­fol­dig­he­den af tidslige dimen­sio­ner og impli­ka­tio­nerne af dem.

I den nærmeste fremtid nedkommer DpT med endnu et tema­num­mer, som adres­se­rer fore­stil­lin­ger om- og orga­ni­se­rin­ger af tid, mere specifikt med fokus på ”Fritidens para­dok­ser og ambivalenser”.

Redak­tio­nen ønsker jer rigtig god læselyst!

Refe­ren­cer:

Chri­sten­sen, A. T. B. (2017). Den pro­ble­ma­ti­ske tid: en insti­tu­tio­nel etnografi om fol­ke­sko­le­læ­re­res arbejds­liv gennem tid og rum. Ph.d.-afhandling. Roskilde Universitet.

Elias, N. (1992/2007). An Essay on Time. Uni­ver­sity College Dublin Press

Freeman, E. (2010). Time Binds. Queer Tem­pora­li­ties, Queer Histories. Duke Uni­ver­sity Press.

Frykman, J. & Löfgren, O. (1979). Den kul­ti­ve­rade människan. Gleerups.

Katz­nel­son, N., Pless, M., & Görlich, A. (2022). Mistriv­sel i lyset af tempo, præ­sta­tion og psy­ko­lo­gi­se­ring. Om ny udsathed i ung­doms­li­vet. Aalborg Universitetsforlag.

Nielsen, M. (2020). ADHD and Temporal Expe­ri­en­ces. Flaherty, M. G., Meinert, L., & Dalsgård, A. L. (Eds.). Time work: Studies of temporal agency. Berghahn Books.

Nielsen, G. B., & Sarauw, L. L. (2014). Fremdrift og fremsyn: kampen om de stu­de­ren­des tid. Dansk pæda­go­gisk tids­skrift, 2014(2), 33 – 42.

Nissen, S. K. (2024). ”Styr på tiden”. En kul­tu­r­a­na­ly­tisk under­sø­gelse af de upåagtede tids­lig­he­der i skolen. Ph.d.-afhandling. Aarhus Universitet.

Rasmussen, G., & Meinert, L. (2019). ADHD – En tids­ty­pisk tids­for­styr­relse? Tids­ar­bejde blandt danske familier der lever med ADHD. Tids­skrift for Forskning i Sygdom og Samfund, 16(30).

Rosa, H. (2014). Frem­med­gø­relse og acce­le­ra­tion. København: Hans Reitzels Forlag.

Vaaben, N., & Plotnikof, M. (Red.) (2019). Tid til velfærd?: tidsor­ga­ni­se­ring i vel­færds­pro­fes­sio­nerne. Hans Reitzels Forlag.

Vaaben, N. K., Böwadt, P. R., & Pedersen, R. (2016). Hvorfor stopper lærerne i Fol­ke­sko­len? Pro­fes­sions­højsko­len UCC.

Wajcman, J. (2015). Pressed for Time. The Acce­le­ra­tion of Life in Digital Capi­ta­lism. Chicago Press.