Utopi i norm­kri­tisk pædagogik

Længsels­fuld, hjemsøgt og uforløst

Med opkomsten af norm­kri­tisk pædagogik i Sverige og senere Danmark fulgte kritiske analyser af selv samme norm­kri­ti­ske pædagogik. Disse kritikker har forholdt sig til pro­ble­ma­tik­ker ved omsætning af norm­kri­tik i policy og pæda­go­gisk praksis og peger bl.a. på, hvordan det såkaldte oplyste subjekt over­ord­nes det uoplyste og tra­di­tio­na­li­stisk tænkende subjekt, hvilket pri­vil­e­ge­rer en vestlig uni­ver­sa­lisme og sætter al sin lid til fornuften og oplys­nin­gens kraft. Ana­ly­serne er i og for sig over­be­vi­sende, men synes samtidig at negligere norm­kri­tik­kens utopiske driv­kræf­ter, hvilket en kritisk-affir­­ma­tiv gransk­ning af norm­kri­tik­kens socio­lo­gi­ske fantasi synes at kunne imø­de­komme. Denne artikel genlæser derfor tone­an­gi­vende publi­ka­tio­ner fra de sidste 20 års norm­kri­ti­ske pæda­go­gi­ske lit­te­ra­tur ved hjælp af en utopisk ana­ly­se­stra­tegi. Derved forfølges ”bevæ­gel­ser, der allerede er i sving i det under­søgte” (Raffnsøe et al., 2020, s. 60) mhp. at indfange utopiens længsler og hjem­sø­gel­ser. Artiklen kon­klu­de­rer, at den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopi hjemsøges af det moderne oplysnings‑, fri­­gø­­­rel­­ses- og demo­kra­ti­se­rings­pro­jekt, hvorfor dens længsler fremstår dirrende uforløste; både i relation til norm­kri­tisk pæda­go­giks kritik af det bestående og i relation til fore­stil­lin­gen om et alternativ.

Kritik er den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks føl­ge­s­vend på godt og ondt. Hele dens utopiske ærinde om social for­an­dring for­ud­sæt­tes af kritik af de bestående og herskende normer, samtidig med at den inviterer til kon­ti­nu­er­lig selv­kri­tik. Det kan derfor ikke forundre, at der allerede få år efter udgi­vel­sen af de første norm­kri­ti­ske pædagogik-bøger i Sverige omkring 2010 udkom forsk­nings­kri­ti­ske analyser af norm­kri­tisk pædagogik. Disse kritiske analyser har i første omgang været ansporet af det svenske Skol­ver­kets optag af norm­kri­tisk pædagogik som anbefalet metode og tilgang til fremme af lige­stil­ling og fore­byg­gelse af diskri­mi­na­tion og kræn­kel­ser i uddan­nel­ses­sy­ste­met. Siden har forsk­nin­gen haft fokus på, hvordan den norm­kri­ti­ske pædagogik anvendes i praksis med deva­lu­e­ring af norm­kri­tik­kens ærinde til følge og med en særlig analytisk opmærk­som­hed rettet mod denne norm­kri­ti­ske praksis’ kon­se­kven­ser for børn og unges subjektiveringsmuligheder.

Med denne artikel forsøger jeg at forskyde kritikken fra det over­ve­jende forsk­nings­fo­kus på den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks ure­a­li­se­rede hen­sigt­ser­klæ­rin­ger og sub­jek­ti­ve­rings­kon­se­kven­ser til norm­kri­tik­kens visioner. Min kritiske analyse retter sig således mod den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks gode hensigter, frem­tids­vi­sio­ner og således utopier, som den tidligere forskning til­sy­ne­la­dende ikke anfægter, men pro­ble­ma­ti­se­rer per­ver­te­rin­gen og deva­lu­e­rin­gen af, når den møder policy og pæda­go­gisk praksis.

Artiklen indledes med en oversigt over tidligere forsk­nings­kri­ti­ske analyser af norm­kri­tisk pædagogik, hvorefter artiklens utopiske ana­ly­se­stra­tegi udfoldes og det empiriske tekst­ma­te­ri­ale præ­sen­te­res. Analysen består af to dele: Første ana­ly­se­del ind­kred­ser det, som norm­kri­tisk pædagogik retter sin kritik mod. Anden del udgraver længs­lerne om et bedre samfund og iden­ti­fi­ce­rer således utopien, som norm­kri­tisk pædagogik stræber efter, men viser også, hvordan disse utopiske fore­stil­lin­ger hjemsøges af eksi­ste­rende fore­stil­lin­ger om det gode og ret­fær­dige samfund. Artiklen afsluttes med en bemærk­ning om, hvordan norm­kri­tisk pædagogik fremstår pinsomt uforløst qua sin egen kritiske selv­be­vidst­hed og frygt for, at utopiens rea­li­se­ring bliver mere system­be­va­rende end systemforandrende.

Tidligere forsk­nings­kri­tik af norm­kri­tisk pædagogik

I 2016 udkom Elisabet Langmann og Niclas Månsson med den kritiske artikel, ”Att vända blicken mot sig själv: En pro­ble­ma­ti­se­ring av den norm­kri­tiska peda­go­gi­ken” (2016), hvor de pro­ble­ma­ti­se­rer den norm­kri­ti­ske pædagogik, som har udviklet sig i svensk uddan­nel­ses­po­li­tik siden ind­fø­rel­sen af lov mod diskri­mi­ne­ring og andre kræn­kel­ser i 2006. Langmann & Månsson (2016, s. 86 – 88) argu­men­te­rer for, at norm­kri­tisk pædagogik i svensk uddan­nel­ses­po­li­tisk aftapning bliver spændt for et moder­ni­stisk uddan­nel­ses­i­deal. Dette indebærer, at svensk ’stats­sank­tio­ne­ret’ norm­kri­tisk pædagogik sætter sin lid til men­ne­skets fornuft som kilde til fri­gø­relse og for­an­dring, hvilket pæda­go­gisk kalder på oplysning, bevidst­gø­relse og kul­ti­ve­ring. Dette står ifølge Langmann & Månsson i teoretisk mod­sæt­ning til norm­kri­tik­kens post­struk­tu­ra­li­sti­ske ophæng, hvor subjektet forstås som rela­tio­nelt kon­sti­tu­e­ret, norm-betinget og for­an­der­ligt, hvilket pæda­go­gisk taler for dekon­struk­tion og rekon­struk­tion. Således pro­ble­ma­ti­se­rer Langmann & Månsson den moderne cir­kel­slut­ning i Skol­ver­kets norm­kri­ti­ske pædagogik; nemlig at denne norm­kri­ti­ske pædagogik har indi­vi­duel autonomi og fri­gø­relse som både middel og mål (2016, s. 93). Hertil viser Langmann & Månsson, at Skol­ver­kets norm­kri­ti­ske pædagogik har svært ved at forholde sig til ’den fremmede’ i form af den uoplyste fx homofob eller nynazist, der ikke passer ind i et åben­sin­det demo­kra­tisk samfund (2016, s. 85) – og som heller ikke passer ind i den norm­kri­tisk legitime dikotomi mellem normeret majoritet og normeret minoritet.

I 2018 fulgte Anna Bredström, Eva Bolander og Jenny Bengtsson op med en lignende kritik funderet i iagt­ta­gel­sen af, hvordan et til­sy­ne­la­dende pro­g­res­sivt norm­kri­tisk seksu­a­lun­der­vis­nings­ma­te­ri­ale var gen­nem­sy­ret af moder­ni­te­tens libe­ra­li­sti­ske men­ne­ske­syn og vestlig uni­ver­sa­lisme. Således viser de, hvordan  norm­kri­tisk pæda­go­giks syn­lig­gø­relse af pri­vil­e­gier og normer faktisk kan være med til at repro­du­cere dem, fx ved at tilskrive nogen (vestlige) subjekter frem for andre (ikke-vestlige) større evne til selv-reflek­sion og selv-over­skri­­delse (Bredström et al., 2018, s. 553). Desuden pro­ble­ma­ti­se­rer Bredström, Bolander & Bengtsson, at norm­kri­tik­kens fokus på og omfav­nelse af for­skel­lig­he­der primært inve­ste­res med ens­lig­gø­relse, dvs. med en moralsk for­tæl­ling om, at for­skel­lig­he­derne faktisk ikke betyder noget, da ’vi’ under­ne­den alle er ens. En sådan pæda­go­gisk dagsorden efter­la­der ifølge Bredström, Bolander & Bengtsson ikke meget plads til en kritisk dis­kus­sion af magt(u)balancer mellem for­skel­lige subjekter, idet de norm­kri­ti­ske seksu­a­lun­der­vis­nings­ma­te­ri­a­ler parkerer even­tu­elle kon­flik­ter, der kunne opstå i klas­se­rum­met, ved at hævde indi­vi­dets frie valg og få det til at fremstå uni­ver­selt ens (2018, s. 553).

I sin sty­rings­a­na­lyse af norm­kri­tisk pæda­go­gisk lit­te­ra­tur og manualer rettet mod svenske førskoler iden­ti­fi­ce­rer Jonas Qvarsebo (2019) på lignende vis et moralsk regime om mang­fol­dig­hed, frihed og auten­ti­ci­tet. Med dette moralske regime følger særlige sty­rings­tek­no­lo­gier i form af anbe­fa­lin­ger om, at pædagoger køns­neut­ra­li­se­rer deres sprog, reflek­te­rer over egne normer og deres ind­lej­ring i hver­dags­prak­sis­ser i førskolen mhp. at over­skride under­tryk­kende og mar­gi­na­li­se­rende normer. Ifølge Qvarsebo fremmer disse sty­rings­tek­no­lo­gier selv-styrende subjekter, der længes efter at fremstå selv­re­flek­sive, moralsk oplyste og pro­g­res­sive, hvilket den norm­kri­ti­ske pæda­go­gi­ske lit­te­ra­tur relaterer til et demo­kra­tisk etos. Qvarsebo påpeger, at den norm­kri­ti­ske pædagogik i høj grad bygger på en pro­g­res­siv histo­ri­e­for­tæl­ling, hvor norm­kri­tisk pædagogik fører til mere oplyst moralsk døm­me­kraft, hvilket muliggør at dena­tu­ra­li­sere selv­føl­ge­lig­he­der og dømme uoplyste tra­di­tio­ner og normer ude (2019, s. 11). Således kon­klu­de­rer Qvarsebo, at norm­kri­tisk pædagogik fremstår som et moralsk refor­m­ar­bejde, hvis ori­gi­na­li­tet består i ikke at vedkende sig sin egen mora­li­se­ring, men kun vedstå sig ærindet om at udvide normerne (2019, s. 12).

I sin pro­ble­m­a­na­lyse af Skol­ver­kets anbe­fa­lin­ger om brug af norm­kri­tisk pædagogik bekræfter Helena Hill (2021) Langmann & Månssons tidligere kritik ved at vise, hvordan Sko­le­ver­ket frem­sæt­ter lærerne og elevernes manglende bevidst­hed om eksi­ste­rende normer som problemet, hvortil norm­kri­tisk pædagogik bliver løsningen og metoden, der kan skabe denne norm­be­vidst­hed. Hertil pro­ble­ma­ti­se­rer Hill, at Skol­ver­kets formål med norm­kri­tisk pædagogik flytter sig fra struk­tu­rel for­an­dring af sam­funds­nor­mer til en indi­vi­du­a­li­se­ret norm-for­an­dring situeret i klas­se­rum­met, og at dette er med til at afpo­li­ti­sere norm­kri­tik­ken og usyn­lig­gøre mod­sæt­nin­ger samt mag­t­re­la­tio­ner i den pæda­go­gi­ske kontekst (2021, s. 47): Det vigtigste for Skol­ver­ket bliver derfor at syn­lig­gøre de herskende normer, uden at det bliver pro­ble­ma­ti­se­ret om dette over­ho­ve­det er muligt for dem, der er dybt indlejret i dem – og for den sags skyld nyder godt af normerne.

I for­læn­gelse af denne kritik sætter Eva Reimers (2023) spørgs­måls­tegn ved, om den svenske stats nor­ma­li­se­ring af norm­kri­tisk pædagogik er lig med nor­ma­li­se­ring af queer-posi­tio­­ner. Reimers ana­ly­se­rer de mulige effekter af en sådan nor­ma­li­se­ring ved at relatere den til natio­nal­kul­tu­relle og raciale normer. Reimers argu­men­te­rer for, at risikoen ved at nor­ma­li­sere norm­kri­tisk pædagogik og herunder queer er depo­li­ti­se­ring af norm­kri­tik­ken, hvilket baner vej for banal natio­na­lisme, homo­na­tio­na­lisme og femo­na­tio­na­lisme. Dvs. at mens norm­kri­tisk pædagogik i praksis forbindes med mere åbne og inklu­de­rende køns- og seksu­a­li­tets­nor­mer, så forbindes denne åbenhed og inklu­sions­evne med en særlig svensk natio­nal­kul­tur, hvorved ikke-svenske natio­nal­kul­tu­relle grupper antages at være mere homo­fo­bi­ske og mindre femi­ni­stisk vær­di­o­ri­en­te­rede (Reimers, 2023, s. 305).

Den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks tendens til mar­gi­na­li­se­rende og eks­klu­de­rende sub­jek­ti­ve­ring af de ”moralsk til­ba­ge­stå­ende og uoplyste”, ”ikke-svenske homofober”, ”de ikke-reflek­sive tra­di­tio­na­li­ster”, som oven­stå­ende svenske kritikere har peget på bliver bekræftet i en dansk kontekst af Tekla Canger, Josephine Billesø & Maria Rejkjær Holmen (2023). På baggrund af en empirisk analyse af didak­ti­se­rede norm­kri­ti­ske inter­ven­tio­ner i fol­ke­sko­len viser Canger, Billesø & Holmen, hvordan norm­kri­tisk pædagogik kommer til at spænde ben for sig selv. Med en for­stå­else af norm­kri­tisk pæda­go­giks sigte som værende ”at skabe bedre mulig­heds­be­tin­gel­ser for inklu­de­rende børne- og unge­fæl­les­ska­ber” (Canger et al., 2023, s. 87), pro­ble­ma­ti­se­rer Canger, Billesø & Holmen de legitime køns­for­stå­el­ser, som lærerne stiller til rådighed for eleverne, som snævre og begræn­sende og dermed udgræn­sende for visse elev­sub­jek­ter, der ikke synes at abonnere på den norm­kri­ti­ske for­stå­else af køn som flydende. På denne måde bekræfter Canger, Billesø & Holmens klas­se­rums­stu­die Qvarsebos sty­rings­a­na­ly­ti­ske pointe om, at norm­kri­tisk pæda­go­giks moralske regime pri­vil­e­ge­rer de elever, som formår at performe ’oplysthed’ og ’åbenhed’.

Marta Padovan-Özdemir & Pia Rauff Krøyer (2023) præ­sen­te­rer en lidt ander­le­des kritik. På baggrund af et inter­ven­tions­et­no­gra­fisk studie af stu­di­estart­stu­to­rers reak­tio­ner på et norm­kri­tisk mang­fol­dig­heds­sen­si­tivt tutortræ­nings­for­løb på en pæda­gog­ud­dan­nelse, iagttager de, hvordan tutorerne posi­tio­ne­rer sig selv som ’woke’ og som den årgang af tutorer, der har arran­ge­ret flest alko­hol­frie akti­vi­te­ter. Denne velvilje overfor at inkludere alle dem, der afviger fra normen om den ”øl-elskende, smilende, rummelige og sociale” (Padovan-Özdemir & Krøyer, 2023, s. 72) stu­de­rende fru­stre­res, idet tutorerne oplever, at deres ’woke-akti­vi­te­ter’ ikke nød­ven­dig­vis aner­ken­des af de såkaldt norm-afvigende stu­de­rende, som fx udebliver. Således kon­klu­de­rer Padovan-Özdemir & Krøyer, at det norm­kri­ti­ske mang­fol­dig­heds­sen­si­tive inklu­sions­pro­jekt omfavnes som en pæda­go­gisk grundlyst hos tutorerne, ”så længe det ikke kom­pro­mit­te­rer majo­ri­te­tens normer” (2023, s. 74). På denne måde spørger Padovan-Özdemir & Krøyer, om norm­kri­ti­ske inter­ven­tio­ner bliver en gratis omgang, når de for­ma­te­res af tuto­rer­nes normerede velmenenhed?

Oven­stå­ende gen­nem­gang af forsk­nings­kri­tik­ker af norm­kri­tisk pædagogik viser dels, hvordan forsk­nings­kri­tik­ken har taget form de sidste ti år i Sverige og Danmark.[1] Dels kan den med Eva Reimers ord forstås som udtryk for norm­kri­tik­kens aldrig fuldendte selv-reflek­sive projekt, der hele tiden slutter med spørgs­må­let: ”Så hvad er nu blevet normen?” (2023, s. 304, min oversættelse).

Utopisk ana­ly­se­stra­tegi

Qvarsebo skriver afslut­nings­vis i sin artikel fra 2019, at

[t]he good and desirable to be achieved through norm criticism is thus awaiting in the future and the present is arti­cu­la­ted as the space for reflection and inter­ven­tion where the future can be realized through imple­men­ting norm critical peda­go­gics in various insti­tu­tions and society at large (2019, s. 12).

Citatet opsum­me­rer en tendens i nutidig pæda­go­gisk tænkning samt praksis, hvor fremtiden er en sty­rings­tek­no­logi, der bygger på en moderne pro­g­res­siv pæda­go­gisk histo­ri­e­op­fat­telse af, at vi går mod bedre tider ved pæda­go­gisk at forløse men­ne­skets og dermed sam­fun­dets poten­ti­ale (Bertelsen & Øland, 2014, s. 45).

Forstår man norm­kri­tisk pædagogik som en post­mo­derne udgave af pro­g­res­siv pædagogik, så synes det så meget desto mere relevant at opholde sig kritisk ved den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks visioner for fremtiden. Med dette ærinde for øje anlægger jeg en utopisk ana­ly­se­stra­tegi med inspira­tion fra socio­lo­gen Ruth Levitas og histo­ri­ke­ren Elizabeth Stainforth.

Ifølge Levitas (2013) bliver utopier forbundet enten negativt med ure­a­li­sti­ske ideer, der uvæ­ger­ligt vil føre til kaos eller positivt med alter­na­tive sam­fund­s­in­dret­nin­ger. Utopi kan også forstås som prak­ti­se­ret længsel, dvs. eks­pe­ri­men­telle afprøv­nin­ger af alter­na­tive sam­funds­for­mer. Hertil tilføjer Levitas en fjerde analytisk-her­­­me­­neu­tisk for­stå­else, hvor utopier dels kan iden­ti­fi­ce­res som eks­pl­ora­tive hypoteser om og længsler efter noget andet end det bestående, dels hvor utopierne selv bygger på spe­ku­la­tive-kritiske analyser af det, der er og kunne være.

Utopier indebærer altså en afvisning af at skulle acceptere tingenes tilstand og en afvisning af, at der ikke skulle findes noget alter­na­tiv (Levitas, 2013, s. 17). Med afsæt i utopiens afvis­nin­ger, fremfører Levitas utopien som en analytisk metode, der muliggør en afna­tu­ra­li­se­ring af nutidens selv­føl­ge­lig­he­der, hvilket kan skabe en ny horisont af behov og længsler. Den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopier kan på denne måde forstås som en (ud)dannelse af begæret(s) retning (Levitas, 2013, s. 4).

Min ana­ly­se­gen­stand, som er den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopier, indebærer således et kritisk-spe­ku­la­tivt arbejde med det, der er og kunne være. Det er dette kritisk-spe­ku­la­tive arbejde, som jeg gør til genstand for min utopiske analyse ved at iden­ti­fi­cere længs­lerne og hvordan længs­lerne føles uforløste grundet mangler og uret­fær­dig­he­der i det bestående. Ifølge Levitas kræver dette et arkæ­o­lo­gisk arbejde, hvorfor jeg udgraver og samler frag­men­ter på tværs af mit norm­kri­ti­ske tekst­ma­te­ri­ale mhp. at rekon­stru­ere den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks sociale fore­stil­lin­ger om en potentiel fremtid for et bedre samfund.

Levitas (2013, s. 219) påpeger, at sådanne sociale fore­stil­lin­ger altid udgår fra konkrete og histo­ri­ske sam­funds­mæs­sig­he­der. Derfor synes det værd også at iden­ti­fi­cere og diskutere, hvad norm­kri­tisk pædagogik som en post­mo­derne pædagogik infor­me­res og hjemsøges af. Til dette ærinde inddrager jeg Sta­in­forths (2021) histo­ri­ske argument om, at selve begrebet utopi udgør et moderne fænomen. Ifølge Sta­in­forth trækker den dobbelte betydning af utopia som hhv. ’et ikke-sted’ og ’et andet-sted’ på de euro­pæ­i­ske koloni­mag­ters erfaring af, at der ikke længere var nye steder at opdage, hvorfor den euro­pæ­i­ske utopiske fore­stil­lings­ho­ri­sont skiftede fra at være spatialt ori­en­te­ret til at være temporalt ori­en­te­ret (2021, s. 6). Den temporale reo­ri­en­te­ring kan siges at være for­ud­sæt­nin­gen for den pro­g­res­sive pæda­go­giks frem­tids­op­ti­misme. Derfor inddrager jeg ligeledes Bertelsen & Ølands histo­ri­ske oversigt over moderne pæda­go­giks frem­tids­fo­re­stil­lin­ger (2014, s. 47) til at indfange, hvad der hjemsøger den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopier.

Idet jeg begrebs­lig­gør norm­kri­tisk pædagogik som en post­mo­derne pædagogik, vil min arkæ­o­lo­gisk baserede rekon­struk­tion af den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopier også tage i betragt­ning, at disse utopier muligvis har karakter af inklu­de­rende kollager af for­skel­lige begær og længsler (Siebers, 1994); dvs. det man i post­mo­derne tænkning benævner hete­ro­to­pia. Faktisk frem­sæt­ter Tobin Siebers argu­men­tet om, at post­mo­derne tænkning i sig selv er utopisk defineret ved at længes efter noget andet end det, der er (1994, s. 2 – 3). Særligt er det længslen efter hete­ro­ge­ni­tet og fler­ty­dig­hed, der ken­de­teg­ner post­mo­derne hete­ro­to­pia og som bryder med moderne dualismer. Siebers (1994) argu­men­te­rer videre, at post­mo­derne hete­ro­to­pia er mere rea­li­stisk end moderne vir­ke­lig­heds­re­præ­sen­ta­tion, idet hete­ro­to­pia aner­ken­der vir­ke­lig­he­dens kaos og etisk frem­sæt­ter for­skel­lig­he­der som for­ud­sæt­ning for lighed, hvilket kan genfindes som en utopisk logik i norm­kri­tisk pæda­go­gisk tænkning.

Min utopiske ana­ly­se­stra­tegi kan således siges at udgøre en affir­ma­tiv kritik, idet den forsøger at nærme ”sig det, der er, og det, der kunne have været og, og det, der kan blive” (Bank et al., 2020, s. 41). Dvs. som ”bevæ­gel­ser, der allerede er i sving i det under­søgte” (Raffnsøe et al., 2020, s. 60) mhp. at indfange uto­pi­er­nes længsler og ufor­løst­he­der, men også hjemsøgelser.

Materiale: Ind­led­nin­ger til norm­kri­tisk pædagogik

Tekst­ma­te­ri­a­let, der gøres til genstand for denne artikels utopiske analyse, udgøres af tretten svenske og danske publi­ka­tio­ner (Björkman & Bromseth, 2019; Björkman & Sotevik, 2023; Brade et al., 2008; Bromseth & Darj, 2010; Clarup et al., 2020; Edemo & Rindå, 2004; Fre­de­rik­sen, 2018; Krøyer et al., 2023; Lenz Taguchi et al., 2011; Liebing Madsen et al., 2023; Nørgaard, 2021; Padovan-Özdemir & Hamilton, 2022; Salmson & Ivarsson, 2015) fra perioden 2004 – 2023. Således gen­be­sø­ger jeg noget af det materiale, som tidligere kritisk forskning har behandlet, men tilføjer også nyt og andet materiale. Fælles for de udvalgte publi­ka­tio­ner er, at de fremstår relativt tone­an­gi­vende qua deres hyppige refe­ren­cer til hinanden. Desuden er de karak­te­ri­se­ret ved at udfolde norm­kri­tisk tænkning for et pæda­go­gisk publikum og forstås således om pæda­go­gisk praktiske tekster (Padovan-Özdemir, 2020). Publi­ka­tio­nerne har altså alle en rettethed mod pæda­go­gi­ske prak­ti­kere. De er dog ikke kun instru­e­rende og anvisende, men også kritisk reflek­te­rende. Således skelner jeg ikke hårdt mellem norm­kri­tisk teori og norm­kri­tisk pædagogik, men forsøger i stedet at fastholde tænk­nin­gen om og for norm­kri­tisk pæda­go­gisk praksis som stedet, hvor den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopier kan udgraves.

Idet jeg selv har været med­for­fat­ter på norm­kri­ti­ske publi­ka­tio­ner til det pæda­go­gi­ske felt, tager jeg det som en etisk for­plig­telse også at inddrage visse egne publi­ka­tio­ner og under­lægge dem samme utopiske analyse. Det er også som led i min del­ta­gelse i og dermed indgående kendskab til dette pæda­go­gi­ske forsk­nings­felt, at tekst­ma­te­ri­a­let er blevet iden­ti­fi­ce­ret og udvalgt.

Tekst­ma­te­ri­a­let er ind­skræn­ket til de tretten publi­ka­tio­ners forord, indledninger/introduktioner og i visse tilfælde kon­klu­sio­ner eller efterord. Disse tekster forstås som ”para­tek­ster” (Genette, 1997). Det vil sige en form for ”tærskel-tekster”, der angiver retningen og rammen for læsningen og for­stå­el­sen af resten af publi­ka­tio­nen (Genette, 1997, s. 2) og bygger bro mellem læseren og det omgivende samfund og selve teksten. Det er i disse ram­me­sæt­tende para­tek­ster, at de større bevæg­grunde og hensigter med udgi­vel­sen som oftest angives.

Ana­ly­se­del 1: Kri­tik­kens rettethed

I den knap 20-årige periode, som de udvalgte publi­ka­tio­ner dækker over, har den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopi været næret af påpeg­nin­gen af stort set de samme fejl, mangler og uret­fær­dig­he­der i samfundet og uddan­nel­ses­sy­ste­met. Mest centralt står kritikken af herskende normer, der virker begræn­sende for indi­vi­ders udfol­del­ses­mu­lig­he­der (Brade et al., 2008, s. 21). Særligt retter kritikken sig mod den udbredte hete­ro­norm, der abonnerer på en binær køns­for­stå­else, hvilket ikke levner plads for aner­ken­delse af andre og flere køn­si­den­ti­te­ter. Således frem­stil­les problemet som et spørgsmål om en diko­to­misk og hie­rar­kisk køns­for­stå­else, der opret­hol­des af fore­stil­lin­gen om naturlige køns­for­skelle og en stabil identitet (Lenz Taguchi et al., 2011). Cecilie Nørgaard beskriver det således:

når vi kridter en bane op på baggrund af barnets bio­lo­gi­ske køn, så lukker vi samtidig andre områder ude. I en tra­di­tio­nel køns­op­fat­telse er der ikke plads til iden­ti­te­ter, der ikke falder i en af de to kate­go­rier. Det er denne for­sim­p­lede palet, som børn oftest bliver tilbudt og kan udfolde deres identitet inden for (2021, s. 15)

Fra et pæda­go­gisk per­spek­tiv frem­sæt­tes dette som særligt pro­ble­ma­tisk, fordi disse normer repro­du­ce­res i pæda­go­gisk praksis (Brade et al., 2008, s. 14). Pia Rauff Krøyer et al. angiver, at ”pæda­go­gers normer for køn og andre iden­ti­tets­ska­bende markører kan afgrænse og udgrænse bestemte måder at gøre sit køn på og i værste fald lede til mar­gi­na­li­se­ring og diskri­mi­ne­ring af de børn, som falder uden for køns­nor­merne” (2023, s. 7). Med andre ord synes grund­kri­tik­ken som afsæt for den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopi at være rettet mod ”normer som på olika sätt begränsar och exklu­de­rar barn och unga” (Björkman & Sotevik, 2023, s. 19) og således leder til diskri­mi­ne­ring, kræn­kel­ser og begræn­sede selvrealiseringsmuligheder.

Kritikken af den pæda­go­gi­ske praksis’ repro­duk­tion af uli­ge­stil­lende normer frem­sæt­tes som et spørgsmål om manglende viden og kom­pe­ten­cer blandt pædagoger og lærere; ikke mindst viden om hvordan norm­kri­tik kan omsættes i pæda­go­gisk praksis (Salmson & Ivarsson, 2015, s. 12). Gunilla Edemo & Joakim Rindå skriver, at ”det finns en brist på lit­te­ra­tur och konkreta metoder för att arbeta med kön, sexu­a­li­tet och normer” (Edemo & Rindå, 2004, s. 4), hvilket ifølge Clarup, Hamilton & Padovan-Özdemir leder til ”ubevidst syste­ma­tisk for­skel­s­be­hand­ling” (2020, s. 11).

Den norm­kri­ti­ske pæda­go­gi­ske lit­te­ra­tur aner­ken­der de gode inten­tio­ner i det eksi­ste­rende pæda­go­gi­ske arbejde med en mang­fol­dig­hed af børn og unge, men pro­ble­ma­ti­se­rer stra­te­gi­erne. Særligt frem­skri­ves den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopi som drevet af et opgør med den såkaldte tole­ran­ce­pæ­da­go­gik, fordi ”den inte utmanar normen eller synliggör makt(o)balansen, utan ”bara” försöker få de som ingår i normen att tolerera ”avvikarna”” (Brade et al., 2008, s. 25). Ifølge Edemo & Rindå (2004, s. 7) er det netop fraværet af et magt­per­spek­tiv på de herskende normer i pæda­go­gisk praksis som bevirker, at majo­ri­te­tens bevidst­hed om normernes kon­se­kven­ser udebliver. Således frem­sæt­tes den manglende bevidst­heds dystopi som en ”voldelig” pas­si­vi­tet, når Karin Salmson & Johanna Ivarsson i deres efterord formaner: ”När vi inte agerar är vi istället en del av det gamla, exklu­de­rande norm­byg­get som leder till mobbing, diskri­mi­ne­ring och tra­kas­se­rie” (2015, s. 313).

På samme måde rettes kritikken mod den nordiske excep­tio­na­lisme, dvs. den mis­vi­sende men udbredte fore­stil­ling om, at lige­stil­lin­gen er på plads: ”Vi er så fedtet ind i en oplevelse af, at vi i Norden er rigtig gode til alt det med lige­stil­ling, så derfor magter mange ganske enkelt ikke mere af den snak eller ser nød­ven­dig­he­den heraf” (Fre­de­rik­sen, 2018, s. 11). Denne kritik, som særligt frem­sæt­tes i de danske publi­ka­tio­ner, kan muligvis være affødt af den nordiske publi­ka­tion, Promising Nordic Practices in Gender Equality Promotion in Basic Education and Kin­der­g­ar­tens, som netop pegede på Danmarks halten bagud ift. lige­stil­ling på det pæda­go­gi­ske område (Heikkinen, 2016).

Med den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks udbre­delse i Danmark synes der i stigende grad at blive fremført en pro­ble­ma­ti­se­ring af det men­ne­ske­lige poten­ti­ale, samfundet går glip af, hvis vi ikke skaber mulig­he­der for indi­vi­dets fulde rea­li­se­ring: ”Hvad hvis vi går glip af et menneske, nogle følelser, et stort poten­ti­ale, vigtige evner og en masse kærlighed, fordi vi kun har blik for køns­ste­reo­ty­perne?” (Nørgaard, 2021, s. 7).

Poten­ti­ale-logikken frem­sæt­ter samtidig den norm­kri­ti­ske pædagogik som en mulighed for faglig udvikling, fx når Björkmann & Bromseth skriver, at den vil ”bidra till en bättre evidensinfor­me­rad praktik” (2019, s. 28) og Krøyer et al. anfører, at det norm­kri­ti­ske per­spek­tiv kan ”udvikle og kva­li­fi­cere det fri­tids­pæ­da­go­gi­ske arbejde med de unges alsidige udvikling samt modvirke mar­gi­na­li­se­ring og eks­klu­sion” (2023, s. 8).

Ana­ly­se­del 2: Hjemsøgte længsler

Hillevi Lenz Taguchi, Linnea Bodén & Kajsa Orhlander beskriver norm­kri­tisk pædagogik som ”oms­ka­pelse eller trans­for­ma­tion av det som var och det som är i det som är på väg att bli framtid” (2011, s. 6). På sin vis er denne for­stå­else for­bin­del­ses­led­det mellem utopiens ’analytisk-her­­­me­­neu­ti­­ske’ arbejde, som fremlagt ovenfor, og utopiens fore­stil­lin­ger om en bedre fremtid, som jeg forsøger at indkredse elementer af i det følgende.

Netop fordi norm­kri­tisk pædagogik defineres som et spørgsmål om for­an­dring og trans­for­ma­tion, fremstår utopien relativt diffust; i hvert fald hvis man efter­spør­ger et klart billede på en anden sam­fund­s­in­dret­ning. Derfor kan min ana­ly­ti­ske ind­kreds­ning af norm­kri­tisk pæda­go­giks utopi mest af alt beskrives som en ind­kreds­ning af ”hjemsøgte længsler”, fordi norm­kri­tisk pædagogik dels er ken­de­teg­net ved at nægte at acceptere de herskende begræn­sende normer trods erken­del­sen af, at normer er uom­gæn­ge­lige i sociale og pæda­go­gi­ske sam­men­hænge. Dels nægter at acceptere, at der ikke skulle findes et alter­na­tiv, selvom alter­na­ti­vet fremstår diffust og til stadighed hjemsøges af eksi­ste­rende fore­stil­lin­ger om det gode og ret­fær­dige samfund. Af disse grunde bygges denne ana­ly­se­del op omkring fem elementer, der til sammen frem­kal­der kon­tu­rerne af den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopi: 1) For­an­drin­gen, 2) mennesket og samfundet, 3) målet, 4) vær­di­o­ri­en­te­rin­gerne og 5) blueprint.

For­an­drin­gen

Som sagt er det grund­læg­gende for­an­drin­gen – eller for­an­drings­ar­bej­det – der synes at være den drivende kraft i den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopi. Dette for­an­drings­ar­bejde har først og fremmet rod i dekon­struk­tio­nen af de herskende normer og deraf afledte selv­føl­ge­lig­gjorte prak­sis­ser, sociale hie­rar­kier og auto­ri­te­ter. Det handler med andre ord om at forandre det bestående ved at sætte spørgs­måls­tegn ved det og på post­mo­derne vis kom­pli­cere vores for­stå­else af os selv, hinanden og verden omkring os. Dette kom­pli­ce­rende og for­styr­rende arbejde skal under­støtte skabelsen af andre nar­ra­ti­ver om os selv, hinanden og verden og udvide grænserne for, hvad det er muligt at blive til. For­an­drin­gen handler således

om att ständig ”osäkra” ver­klighe­ten. Den manar till att befinna sig i rörelse, att pröva, att försöka, att pro­ble­ma­ti­sera, att fortsätta ”trubbla”; men också – och lika viktigt – är det att kunna vara innovativ, hitta på något nytt, och våga använda den kreativa fantasien ihop med barnen och göra barnen till meds­ka­pare av kön/genus, våra sub­jek­ti­vi­te­ter, kunskap och lärande (Lenz Taguchi et al., 2011, s. 192)

Oven­stå­ende citat lader os forstå, at det kom­pli­ce­rende og for­styr­rende for­an­drings­ar­bejde ikke kun har dekon­stru­e­rende karakter, men også inviterer til kreativ, fan­ta­si­fuld og innovativ skabelse af køn, sub­jek­ti­vi­tet og viden i sam­ar­bejde med barnet.

Den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks længsel efter for­an­dring kan således siges at være hjemsøgt af moderne tillid til pædagogik og uddan­nelse som arnested for skabelsen af et bedre samfund. En frem­tids­fo­re­stil­ling som Bertelsen og Øland (2014) ser tone frem efter anden ver­denskrig, hvor der gøres op med den ”tra­di­tio­nelle skole” og sam­funds­fæl­les­ska­bet fore­stil­les at kunne blive skabt ved hjælp af viden. Dette følges op af 1980’ernes pæda­go­gi­ske ori­en­te­rin­ger mod menneske-eleven som pæda­go­gisk formelig, men også med­be­stem­mende. Med andre ord kan den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopi rea­li­se­res ved ”att plantera ett specifikt sätt att tänka på social förän­dring genom lärande och utbild­ning, samt en tydlig agenda om vad som ska uppnås” (Björkman & Bromseth, 2019, s. 24).

Ulti­ma­tivt bliver den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks for­an­drings­ar­bejde et spørgsmål om (ud)dannelse af begærets retning mod en særlig åben og for­an­der­lig væren i verden.

Mennesket og samfundet

Begæret efter en åben og for­an­der­lig væren i verden skrives frem som længslen efter, at mennesket kan træde frem som et autonomt, frit, for­an­der­ligt og fler­si­digt individ ”bortom dikotoma könska­te­go­rier, hudfärg, etnicitet, sexu­a­li­tet, klass, ålder och funk­tio­na­li­tet” (Lenz Taguchi et al., 2011, s. 77). Med andre ord skal der være ”frit slag i bol­le­dejen … Ingen børn skal begrænses i deres valg og hand­lin­ger” (Clarup et al., 2020, s. 11), hvilket endeligt vil skabe ”det auten­ti­ske jeg [hvor] lykken, selv­vær­det, trivslen, læringen og udvik­lings­po­ten­ti­a­let ligger” (Nørgaard, 2021, s. 5). Det bliver således tydeligt, hvordan den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks længsel efter post­mo­derne for­an­der­lig multipel væren stadig trækker på en moderne libe­ra­li­stisk og oplys­nings­fi­lo­so­fisk men­ne­ske­op­fat­telse, hvor men­ne­ske­bar­net anses at have en naturlig udvikling og ori­gi­na­li­tet iboende i sig (Bertelsen & Øland, 2014, s. 52).

Samme innova­tive vil­jes­fuld­hed forventes menneske-læreren at have, idet den norm­kri­ti­ske pædagogik frem­sæt­ter læreren og pædagogen som for­lø­serne af men­ne­ske­bar­nets auten­ti­ske jeg: ”Vi som utbildare kan ödmjukt verka som pro­ces­s­le­d­ara för social förän­dring genom de peda­go­giska ramar vi erbjudar, de dialoger vi öppnar och stänger för, samt de möjliga sätt att vara och agera som vi skapar” (Bromseth & Darj, 2010, s. 37).

Endvidere retter menneske-læreren men­ne­ske­bar­nets begær mod et ”stærkt” jeg, som ”då kunne se och uppskatta andra som detsamma, istället för att ha behovet av att osäkert hävda sig själv på bekostnad av andra” (Salmson & Ivarsson, 2015, s. 313). Således kan det siges, at det er 1980’ernes frem­tids­fo­re­stil­ling om, at men­ne­skets uddan­nelse kan sikre en harmonisk sam­funds­ud­vik­ling (Bertelsen & Øland, 2014, s. 50), der hjemsøger forholdet mellem den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopiske subjekt og længsel efter et samfund karak­te­ri­se­ret ved ”empati, acceptans för olikheter och soli­da­ri­tet” (Salmson & Ivarsson, 2015, s. 313).

Målet

Grundet dette fore­stil­lede forhold mellem det enkelte menneskes ret og mulighed for multipel selv­re­a­li­se­ring og sam­fun­dets accept af de deraf afledte for­skel­lig­he­der formes målet for den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopi af et ”pæda­go­gisk og sam­funds­mæs­sigt ideal om lige­stil­ling” (Liebing Madsen et al., 2023, s. 11). Således bliver ”[ø]nsket … at vi alle kan blive endnu bedre til reelt at skabe for­ud­sæt­nin­ger for at alle børn får lige mulig­he­der” (Fre­de­rik­sen, 2018, s. 10) og under­støt­ter ”at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder” (Padovan-Özdemir & Hamilton, 2022, s. 4). Derved får de enkelte “de bedst tænkelige for­ud­sæt­nin­ger for at indtage en lige­stil­let position som demo­kra­tisk medborger, uanset hvilke sociale kate­go­ri­se­rin­ger der er på spil i ved­kom­men­des liv” (Liebing Madsen et al., 2023, s. 12).

På den ene side angives det lang­sig­tede mål for den norm­kri­ti­ske pædagogik ”att skapa en skola dar alla elever känner sig erkända och trygga, i en arbejts­miljö dår kunskap och kritiska reflek­tio­ner kring normer har en given plats” (Bromseth & Darj, 2010, s. 213). På den anden side opløses målet, for ”[v]i vet inte riktigt vad ”resul­ta­tet” bliver – men vi försöker. Det är det som är det viktiga” (Lenz Taguchi et al., 2011, s. 192).

Vær­di­o­ri­en­te­rin­ger

Den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks længsel efter lige­stil­ling synes at rodfæste dens utopi i tre grund­læg­gende vær­di­o­ri­en­te­rin­ger: Frihed, lighed og bro­der­skab. Om end disse værdier trækker på en lang moderne europæisk oplys­­nings- og demo­kra­ti­se­rings­hi­sto­rie, så omkal­fa­tres de tre værdier på post­mo­derne vis i den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopi.

Friheden bindes stadig til individet, men individet forventes ikke længere at udgøre en fast ker­nei­den­ti­tet med særlige fri­heds­ret­tig­he­der grundet dets men­ne­ske­sta­tus. I stedet knyttes friheden til indi­vi­dets kon­ti­nu­er­lige, alsidige og ufor­ud­si­ge­lige tilbliven og transformation.

Ligheden for­ud­sæt­ter ikke længere enshed, men abonnerer i stedet på en flad ontologi, hvor forskelle antages at være for­ud­sæt­ning for lighed. Med andre ord antages de udvidede deltagelses‑, udfol­­del­­ses- og iden­ti­fi­ka­tions­mu­lig­he­der at skabe ligheden og udjævne magt­ba­lan­cen, så ”[i]ntet deter­mi­ne­rer. Man kan, hvad man vil – hvis omver­de­nen skaber rum for det <3” (Nørgaard, 2021, s. 83).

På queer-teoretisk vis erstattes bro­der­ska­bet af ”men­ne­ske­skab” i al sin for­skel­lig­ar­tede tilbliven og soli­da­ri­te­ten bliver til et spørgsmål om gensidig aner­ken­delse og empati.

Denne indre spænding mellem moderne liberale grund­vær­dier om frihed, lighed og bro­der­skab og den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks post­mo­derne omkal­fa­tring af selvsamme værdier efter­la­der den norm­kri­ti­ske pædagogik med ambi­va­lente anvis­nin­ger – eller det som utopi-forsk­­nin­­gen kalder ”blu­e­prints”.

Blueprint

Gen­nem­gå­ende i den norm­kri­ti­ske pæda­go­gi­ske lit­te­ra­tur lyder mantraet, at ”det finns inga rätta svar, inga rätta ”metoder” när det gäller norm­kri­tisk pedagogik. Det handlar om processer, dilemman och ständiga alttmer medvetna val i det peda­go­giska arbetet” (Björkman & Bromseth, 2019, s. 28). Alligevel hægtes utopiens rea­li­se­ring op på anvis­nin­ger om en engageret ledelse og med­ar­bej­der­stab med en fælles vision, kom­pe­ten­ce­ud­vik­ling, kritisk selv­re­flek­sion, syste­ma­tisk og kreativ lige­stil­lings­ind­sats, ind­dra­gelse af barnets per­spek­tiv kom­bi­ne­ret med ”[d]ubbla stra­te­gier: Att syn­lig­göra de kate­go­rier som van­ligt­vis osyn­lig­görs och inkludera dem på ett själv­klart sätt i under­vis­nin­gen, samtidigt som man synliggör och kri­ti­se­rar normen” (Brade et al., 2008, s. 16).

Og selvom den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopi angives som ”system­for­an­drende” (Liebing Madsen et al., 2023, s. 352), så rettes det norm­kri­ti­ske pæda­go­gi­ske begær alligevel mod at imple­men­tere Bør­ne­kon­ven­tio­nens prin­cip­per og ”bidra till att skolans och försko­lans peda­go­giska versamhet kan bliver bättre på att möta de krav på lik­vär­dighet, inklu­de­ring och anti­diskri­mi­ne­ring som ställs på den utifrån aktuella styr­do­ku­ment” (Björkman & Sotevik, 2023, s. 25). Med andre ord skal den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopi med ret og lov bygges.

Afslut­tende bemærk­nin­ger: Uforløst

Hvor de eksi­ste­rende kritikker af norm­kri­tisk pædagogik peger på for­vansk­nin­gen og udva­sk­nin­gen af den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks hensigter i mødet med policy og pæda­go­gisk praksis, viser jeg med denne artikels kritisk-affir­­ma­tive analyse, hvordan for­vansk­nin­gen og udva­sk­nin­gen sådan set allerede er indlejret i den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopi:  Selvom den frem­sæt­ter sig selv som et post­mo­derne hete­ro­to­pia, hvor intet er givet på forhånd, og hvor det desta­bi­li­se­rende for­an­drings­ar­bejde i sig selv langt hen ad vejen rea­li­se­rer utopien, så viser min analyse, at den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopi stadig hjemsøges af det moderne oplysnings‑, fri­­gø­­­rel­­ses- og demokratiseringsprojekt.

Den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks længsler fremstår derfor dirrende uforløste; både i relation til den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks kritik af det bestående og i relation til fore­stil­lin­gen om et alter­na­tiv, fordi den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks socio­lo­gi­ske fantasi og post­mo­derne begær tyde­lig­vis er begrænset af moderne europæisk kultur- og idehistorie.

Samtidig ledsages den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopi af en pinsom kritisk selv­be­vidst­hed om dens ambi­va­lente forhold til det moderne oplysnings‑, fri­­gø­­­rel­­ses- og demo­kra­ti­se­rings­pro­jekt, idet ”det inte är ver­k­nings­fullt eller förenligt med ett norm­kri­tiskt arbete att tillämpa norm­kri­tisk pedagogik som ett upplys­nings­pro­jekt där de som ”vet” med mekaniska metoder ska undervisa de som ”ännu inte vet”” (Björkman & Bromseth, 2019, s. 31).

Kritikken af den norm­kri­ti­ske pædagogik rider derfor allerede utopien som en mare, hvilket måske tydeligst kommer til udtryk i frygten for utopiens rea­li­se­ring, idet der advares om, at ”norm­kri­tik­ken er i fare for at blive for main­stream” (Liebing Madsen et al., 2023, s. 349) og dermed blive et system­be­va­rende frem for et system­for­an­drende redskab.

Refe­ren­cer

Bank, M., Staunæs, D., & Raffnsøe, S. (2020). Affir­ma­tiv kritik: Håb og begej­string, uhygge og vrede. Nordiske Udkast, 48(1), 40 – 52.

Bertelsen, E., & Øland, T. (2014). “Who cares?” “What’s the dif­fe­rence?” Fremtiden inde i dig selv og andre fore­stil­lin­ger om fremtid i sko­le­pro­gram­ma­tisk tænkning. Dansk pæda­go­gisk Tids­skrift, 2, 43 – 55.

Björkman, L., & Bromseth, J. (Red.). (2019). Norm­kri­tisk pedagogik: Per­spek­tiv, utma­nin­gar och möj­lighe­ter. Stu­dent­lit­te­ra­tur AB.

Björkman, L., & Sotevik, L. (Red.). (2023). Norm­kri­tiska per­spek­tiv i peda­go­gisk ver­k­samhet — Förskola, fri­tids­hem och skolans tidigare år. Stu­dent­lit­te­ra­tur AB.

Brade, L., Engström, C., Sörens­dot­ter, R., & Wik­tors­son, P. (2008). I normens öga: Metoder för en norm­brytande under­vis­ning. Friends.

Bredström, A., Bolander, E., & Bengtsson, J. (2018). Norm-Critical Sex Education in Sweden: Tensions within a Pro­g­res­sive Approach. I S. Lamb & J. Gilbert (Red.), The Cambridge Handbook of Sexual Deve­l­op­ment (1. udg., s. 537 – 558). Cambridge Uni­ver­sity Press. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​1​7​/​9​7​8​1​1​0​8​1​1​6​1​2​1​.​028

Bromseth, J., & Darj, F. (Red.). (2010). Norm­kri­tisk pedagogik: Makt, lärande och stra­te­gier för förän­dring. Centrum för genus­ve­tens­kap, Uppsala universitet.

Canger, T., Billesø, J., & Holmen, M. R. (2023). Norm­kri­tisk praksis — En ny form for eks­klu­sion? Unge pædagoger, 2, 86 – 94.

Clarup, E., Hamilton, S. D. P., & Padovan-Özdemir, M. (2020). Norm­kri­tisk og norm­kre­a­tiv pædagogik i aktuel praksis. Et forsk­nings­ba­se­ret inspira­tions­ka­ta­log til dagtilbud (s. 34). Forsk­nings­cen­ter for ledelse, orga­ni­sa­tion og samfund, VIA Uni­ver­sity College. https://​bupl​.dk/​w​p​ – ​c​o​n​t​e​n​t​/​u​p​l​o​a​d​s​/​2​0​2​1​/​0​1​/​f​i​l​e​r​ – ​n​o​r​m​k​r​i​t​i​s​k​ – ​o​g​ – ​n​o​r​m​k​r​e​a​t​i​v​ – ​p​a​e​d​a​g​o​g​i​k​ – ​i​ – ​a​k​t​u​e​l​ – ​p​r​a​k​s​i​s​_​i​n​s​p​i​r​a​t​i​o​n​s​k​a​t​a​l​o​g​_​d​e​c​2​0​2​0​_​e​n​k​e​l​t​s​i​d​e​t​ – ​2​9​.​pdf

Edemo, G., & Rindå, J. (2004). Någon­stans går gränsen. En lärar­hand­led­ning om kö, sexu­a­li­tet och normer i unga män­niskors liv. RFSL. http://​enhem​lighet​.se/​w​p​ – ​c​o​n​t​e​n​t​/​u​p​l​o​a​d​s​/​2​0​1​2​/​0​9​/​N​g​o​n​s​t​a​n​s​g​r​g​r​n​s​e​n​.​pdf

Fre­de­rik­sen, H. B. (2018). Giv alle børn flere mulig­he­der. Om det norm­kri­ti­ske og lige­stil­lings­pæ­da­go­gi­ske arbejde på Martha Hjemmet (2. udg.).

Genette, G. (1997). Paratexts: Thres­holds of inter­pre­ta­tion. Cambridge Uni­ver­sity Press. http://​ebooks​.cambridge​.org/​r​e​f​/​i​d​/​C​B​O​9​7​8​0​5​1​1​5​4​9​373

Heikkinen, M. (Ed ). (2016). Promising Nordic practices in gender equality promotion in basic education and kin­der­g­ar­tens. Uni­ver­sity of Oulu.

Hill, H. (2021). ”Norm­kri­tisk vac­ci­na­tion” — Norm­kri­tik och norm­kri­tisk pedagogik i Skol­ver­kets rapporter och råd 2009 – 2014. Peda­go­gisk forskning i Sverige, 26(2 – 3), 38 – 60. https://​doi​.org/​1​0​.​1​5​6​2​6​/​p​f​s​2​6​.​0​2​0​3​.05

Krøyer, P. R., Iversen, S. N., Buch-Jensen, P. L., Madsen, K. N., Padovan-Özdemir, M., Hamilton, S. D. P., & Nemeth, S. (2023). For­tæl­lin­ger om normstød i klubben. En norm­kri­tisk analyse af for­tæl­lin­ger om køn og mang­fol­dig­hed blandt unge og deres fri­tids­pæ­da­go­ger i ung­dom­s­klub­ben. Roskilde Uni­ver­si­tet og VIA Uni­ver­sity College, Forsk­nings­cen­ter for ledelse, orga­ni­sa­tion og samfund.

Langmann, E., & Månsson, N. (2016). Att vända blicken mot sig själv: En pro­ble­ma­ti­se­ring av den norm­kri­tiska peda­go­gi­ken. Peda­go­gisk Forskning i Sverige, 21(1 – 1), 79 – 100.

Lenz Taguchi, H., Bodén, L., & Ohrlander, K. (Red.). (2011). En rosa pedagogik: Jämstäl­ldhetspe­da­go­giska utma­nin­gar (1. uppl). Liber.

Levitas, R. (2013). Utopia as method: The imaginary recon­struction of society. Palgrave Macmillan.

Liebing Madsen, K., Jørgensen, J., & Graack, J. (Red.). (2023). Norm­kri­tik i pæda­go­gisk praksis (1. udgave). Hans Reitzel.

Nørgaard, C. (2021). Han hun hen: Opdrag til lige­stil­ling og mang­fol­dig­hed. Gyldendal.

Padovan-Özdemir, M. (2020). Praktiske tekster — Doku­men­t­a­na­lyse i studiet af pæda­go­gisk praksis. Tids­skrift for Pro­fes­sions­stu­dier, 16(30), 74 – 83.

Padovan-Özdemir, M., & Hamilton, S. D. P. (2022). Norm­kri­tisk eva­lu­e­rings­kul­tur i dagtilbud — En forsk­nings­ba­se­ret håndbog til praksis. Forsk­nings­cen­ter for ledelse, orga­ni­sa­tion og samfund, VIA Uni­ver­sity College.

Padovan-Özdemir, M., & Krøyer, P. R. (2023). En gratis omgang? Om mang­fol­dig­heds­sen­si­tiv tutortræ­ning og alko­hol­fri under­tryk­kel­ses­blind­hed. Unge pædagoger, 2, 67 – 76.

Qvarsebo, J. (2019). The moral regime of norm critical peda­go­gics – new ways of governing the Swedish pre-school child. Critical Studies in Education, 62(2), 164 – 178. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​1​7​5​0​8​4​8​7​.​2​0​1​9​.​1​5​9​6​961

Raffnsøe, S., Staunæs, D., & Bank, M. (2020). Hvad er affir­ma­tiv kritik? En respons på responsen. Nordiske Udkast, 48(1), 58 – 64.

Reimers, E. (2023). Norm- Critical Pedagogy as Femo- and Homo­na­tio­na­lism In: Queer Studies and Education. I N. M. Rodriguez, R. C. Mizzi, L. Allen, & R. Cover (Red.), Queer studies and education: An inter­na­tio­nal reader (s. 296 – 310). Oxford Uni­ver­sity Press.

Salmson, K., & Ivarsson, J. (2015). Norm­kre­a­ti­vi­tet i förskolan: Om norm­kri­tik och vägar till lika­be­hand­ling (1. udg.). Olika.

Siebers, T. (1994). Intro­duction: What Does Post­mo­der­nism Want? Utopia. I T. Siebers (Red.), Hete­ro­to­pia: Post­mo­dern utopia and the body politic (s. 1 – 38). Uni­ver­sity of Michigan Press.

Sta­in­forth, E. (2021). Exca­vat­ing the Future: Utopia as a Method of Histo­ri­cal Analysis. Utopian Studies, 32(3), 598 – 612. https://​doi​.org/​1​0​.​5​3​2​5​/​u​t​o​p​i​a​n​s​t​u​d​i​e​s​.​3​2​.​3​.​0​598


[1] At over­sig­ten over eksi­ste­rende forsk­nings­kri­tik­ker af norm­kri­tisk pædagogik ude­luk­kende inde­hol­der svenske og danske refe­ren­cer skyldes, at det ikke har været muligt at iden­ti­fi­cere andre nordiske forsk­nings­kri­ti­ske analyser. At der er over­ve­jende svenske refe­ren­cer skyldes, at det danske forsk­nings­felt for norm­kri­tisk pædagogik stadig er i sin spæde vorden. Desuden eksi­ste­rer norm­kri­tisk pædagogik som begreb ikke i den anglo-saksiske forsk­nings­ver­den, hvor norm­kri­tik­kens teo­re­ti­ske ophav ellers skal findes.