Arven fra 1970’erne: Mester­for­tæl­lin­gen om klasse, under­tryk­kelse og klas­se­kamp i pædagogikken.

Hvad blev der af den?

Artiklen bygger på for­fat­te­rens reflek­sio­ner over hvad vi kan lære af erfa­rin­gerne fra 1970’erne i den nutidige dis­kus­sion af begrebet social klasse. Artiklens præmis er at studier i pæda­go­gi­ske processer og i uddan­nelse skal have en ambition om at afdække magtstruk­tu­rer, og til­sva­rende en ambition om at formulere alter­na­ti­ver til tingenes tilstand. For­fat­te­ren tager afsæt både i egne og andres tekster fra 1970’erne og 1980’erne. Det vises hvordan klas­se­be­gre­bet i 1970’erne stodsom det centrale begreb med kraft­fulde mester­for­tæl­lin­ger om klas­se­sam­fun­det baseret på en marxi­stisk analyse. Det udfordres i 1980’erne af en mester­for­tæl­ling om patri­ar­ka­tet og kønskamp. Med afsæt i for­fat­te­rens egen forskning om en dren­ge­grup­pes antisko­le­kul­tur dis­ku­te­res ”bøvlet” med at benytte begrebet social klasse med inspira­tion fra en engelsk under­sø­gelse hvor klas­se­skel­lene var meget mere udtalte end i Danmark. Artiklens sluttes af med over­vej­el­ser over hvad vi kan bruge den historie til i dag.

DPT’s redaktion har med dette tema­num­mer rejst det meget relevante spørgsmål om klas­se­be­gre­bet stadig har relevans når vi ana­ly­se­rer og tager stilling til pæda­go­gi­ske forhold.

Mit bidrag er reflek­sio­ner der bygger på hvordan jeg selv har mødt begrebet – og hvordan jeg selv har brugt det – i analyser af pæda­go­gi­ske forhold og stil­ling­ta­gen til pæda­go­gi­ske pro­blem­stil­lin­ger. Min baggrund er at jeg siden 1970’erne – ud over de mere formelle ansæt­tel­ser – har været invol­ve­ret i bevæ­gel­ser, netværk mv. og jævnligt deltaget i debatter om pæda­go­gi­ske forhold, og jeg har selv budt ind med analyser og bidrag gennem forskning. Det miljø jeg startede i – og som jeg på mange måder stadig har med mig – var (og er) ken­de­teg­net ved en insi­ste­ren på at se pæda­go­gi­ske processer og uddan­nelse i et kritisk magt­per­spek­tiv med en ambition om at afdække magtstruk­tu­rer, under­tryk­kel­ses­me­ka­nis­mer og til­sva­rende en ambition om at formulere alter­na­ti­ver til tingenes tilstand.

I de første år – dvs. i 1970’erne – stod klas­se­be­gre­bet som det centrale begreb. Det skete – som jeg skal udfolde – som kraft­fulde mester­for­tæl­lin­ger om klas­se­sam­fun­det baseret på en marxi­stisk analyse. Det skete endvidere gennem at formulere alter­na­ti­ver til den bor­ger­lige under­tryk­kelse – og ofte med håb om og tro på arbej­der­klas­sen, pro­le­ta­ri­a­tet, som fri­gø­rende kraft. For nu at sige det meget kort.

Men begrebet mistede sin ene­rå­dende status og på mange måder også sin magiske kraft i 1980’er da for­tæl­lin­ger om klas­se­sam­fun­det blev udfordret af for­tæl­lin­ger hvor kønnet var i centrum. Det blev båret frem af kvin­de­be­væ­gel­sen med påpegning af at mange af ana­ly­serne og for­tæl­lin­gerne om klas­se­sam­fun­det handlede om forholdet mellem mænd. Mester­for­tæl­lin­gen om klas­se­sam­fund og klas­se­kamp blev udfordret af en mester­for­tæl­ling om patri­ar­ka­tet og kønskamp. Og det nye fri­gø­rel­ses­po­ten­ti­ale blev i pæda­go­gik­ken til­skre­vet pigerne gennem pro­gram­mer for pige­fri­gø­rende pædagogik. Og siden da har den entydige for­tæl­ling om klas­se­sam­fund og klas­se­kamp og brugen af begrebet klasse fået en mere og mere nedtonet – og ville nogle sige nuanceret – status. I hvert fald i de miljøer jeg færdedes i.

Betyder det så at det så at uligheden er for­s­vun­det? Nej, langt fra. Der er stadig tale om stor social ulighed i et samfund som det danske. Det giver stadig lidt for meget mening at tale om de pri­vil­e­ge­rede over for de under­pri­vil­e­ge­rede. Og endnu mere påtræn­gende er det at reflek­tere – analysere, tænke og handle alter­na­tivt – omkring den store ulighed der er på globalt plan. Men hvad kan – eller skal – klas­se­be­gre­bet bruges til i den sam­men­hæng? Mit korte svar er at det kommer an på hvordan man bruger og forstår begrebet klasse, og når det gælder pædagogik og uddan­nelse er det afgørende hvordan begrebet kan bruges til at analysere og forstå pæda­go­gi­ske processer og forhold, og endvidere hvordan denne for­stå­else og analyse kan bruges til at pege på forhold der skal ændres for at ændre tingenes tilstand til det bedre.

I den sam­men­hæng er det vigtigt at have historien med sig. Og for mig er et første og påtræn­gende spørgsmål hvad der skete i 1970’erne hvor begrebet fik sin pri­vil­e­ge­rede status – og dernæst blev tildelt en magisk kraft – og hvorfor denne magiske kraft siden da har mistet pusten. Det følgende skal ikke opfattes som forsøg på at skrive historien om 1970’erne, men jeg vil give nogle nedslag med udgangs­punkt i min egen historie. Selv om mange af 1970’ernes for­tæl­lin­ger og analyser af klas­se­sam­fun­det og ønskerne om at formulere alter­na­ti­ver kan synes out-datede, så vil jeg påstå at mange af forsøgene på at gentænke klas­se­be­gre­bet på den ene eller anden måde er farvede af de kraft­fulde for­tæl­lin­ger fra 1970’erne og stadig er i en slags dialog med dem. Det gælder også for mig selv. Dengang verden var i sort-hvid kunne man fristes til at sige.

Så i denne artikel vil jeg give mit eget lille bidrag til denne historie ud fra hvordan jeg har mødt begrebet og (forsøgt) at gøre brug af det.

Klas­sesko­len: en klas­se­re­pro­duk­tions­an­stalt – en bog fra 1975

I min research i fortiden fandt jeg en bog fra 1975 udgivet på Forlaget Rhodos skrevet af tyskeren Johannes Beck. Bogen var oversat fra tysk, og jeg skrev selv sammen med Kirsten Larsen en intro­duk­tion til den danske udgave. Den blev udgivet i Rhodos Stu­di­e­se­rie. Det var en serie som skulle ”bidrage til for­stå­else og udvikling af den marxi­sti­ske sam­fundste­ori”. Serien bestod af en række over­sæt­tel­ser fra tysk om bl.a. kritisk uddan­nel­se­s­ø­ko­nomi og kritisk soci­a­li­sa­tions­te­ori. Som jeg husker det, var en af begrun­del­serne for at udgive netop denne bog at der var brug for en publi­ka­tion der forbandt de mere abstrakte dis­kus­sio­ner om klas­se­sam­fun­det og dets nedslag i skolen som prægede dele af det kritiske miljø, med mere konkrete ideer til hvordan man kunne handle og tænke alter­na­tivt. Johannes Beck var en del af det kritiske miljø i Vest­tys­kland. Han var oprin­de­lig uddannet som bygnings- og møbels­ned­ker. Senere blev han vide­reud­dan­net i pædagogik og sociologi og arbejdede som sko­le­læ­rer og senere som lærer på et lærerseminarium.

Titlen på bogen var Klas­sesko­len, og den havde som under­ti­tel: Om skolen som det bor­ger­lige samfunds kva­li­­fi­ka­tions- og klas­se­re­pro­duk­tions­an­stalt (Beck 1975). På bagsiden af bogen stod der bl.a.

Denne bog er tilegnet elever, forældre, lærere og andre som deltager i kampen for en skole der soli­da­ri­se­rer sig med arbej­der­klas­sens inter­es­ser, i en skole som beskriver de reelle sam­funds­mæs­sige processer uden at dette skal filtreres igennem det bor­ger­li­ges samfunds mag­tin­ter­es­ser. De må vide hvad der foregår i skolen (.. ) så de ikke tager udgangs­punkt i falske vur­de­rin­ger i deres arbejde og mod deres vilje bliver for­sva­rere for det kapi­ta­li­sti­ske samfund. Denne bog påpeger betin­gel­serne og mulig­he­derne for en pro­g­res­siv under­vis­ning. (Beck 1975)

I bogens for­stå­else består klas­se­sam­fun­det af to klasser med hver deres for­skel­lige liv: bour­geoi­siet over for pro­le­ta­rerne. Udbyt­terne over for de udbyttede. De to ”liv” er ifølge bogen lige så for­skel­lige som de to klassers inter­es­ser er. Derfor må man tage stilling til hvilke af de to liv skolen skulle forberede til. Kritikken af den eksi­ste­rende skole var at den kun for­be­redte til et liv i bour­geoi­siet, og dermed frem­med­gjorde børn fra pro­le­ta­ri­a­tet. Et af bogens hoved­bud­sker er at den pro­g­res­sive lærer og pædagog skal udvikle ”læremål” der imø­de­kom­mer livet som proletar. På den baggrund kri­ti­se­res det at skolen fore­gø­g­ler at der findes almene læremål. Men de findes ikke fordi:

Man er enten borgeren eller pro­le­ta­ren (…) Følgelig findes der heller ikke nogen almene læremål, som bor­ger­lige reform­pæ­da­go­ger og moderne cur­ri­culum­re­viso­rer hævder. Der findes først og fremmest klas­se­læ­re­mål, som det er i en bestemt klasses interesse, at bestemte elever når. (Beck 1975, s. 27)

En publi­ka­tion som denne kan på mange måder synes outdated gennem sin bastante retorik. Og jeg tror også jeg på nogle punkter selv syntes det dengang. Men alligevel indeholdt den elementer som vandt genklang i tiden. Det ene var kritikken af skolens indhold og rutiner. De blev set som instru­ment for kapi­ta­li­ske mag­tin­ter­es­ser og som frem­med­gø­rende og afret­tende over for eleverne. Og dem der kom mest i klemme i dette spil var børn fra arbej­der­klas­sen (pro­le­ta­rerne som det ofte hed i datidens retorik). Det andet element var den udbredte for­tæl­ling om at der var en særlig kultur eller et særligt liv der ken­de­teg­nede arbej­derne. Ofte kaldt arbej­der­kul­tur. Og i denne kultur – eller i dette liv – skulle alter­na­ti­verne til bor­ger­ska­bets kultur (levevis, skole osv.) findes.

Beck selv giver nogle eksempler på alter­na­ti­ver. Men de er ikke særlig udfoldede. Et af de vigtigste er at demo­kra­ti­sere skolens samvær­s­for­mer og orga­ni­se­ring, og et andet bestod i at lade fag­be­væ­gel­sens historie og erfa­rin­ger blive en del af indholdet i skolen.

I intro­duk­tio­nen til den danske udgave gentog vi ikke direkte den hårde mod­stil­ling mellem bour­geoisi og pro­le­ta­riat, men undsagde den heller ikke. I stedet efter­ly­ste vi flere under­sø­gel­ser ”der blot­læg­ger hvordan sam­funds­mæs­sige mod­sæt­nin­ger sætter sig i gennem i skolen” og udtrykte håbet om at Becks bog ”kan blive en hjælp til denne præ­ci­se­ring, fordi han netop prøver at finde frem til de skjulte ”kapi­ta­li­sti­ske læremål”” (Beck 1974, s. XX).

Pædagogik i Klas­se­sam­fun­det – et særhæfte 1974

En anden publi­ka­tion jeg fandt frem fra fortiden, er et særhæfte af tids­skrif­tet Kontext 1974. Det er en bog på 280 sider. Titlen er Pædagogik i Klas­se­sam­fun­det (Borgnakke et al. 1974). Publi­ka­tio­nen var tænkt intro­du­ce­rende til en dengang ny for­stå­else af pædagogik og uddan­nelse. I min optik holder en del af ana­ly­serne og pointerne i publi­ka­tio­nen stadig i den forstand at de markerer et vigtigt nybrud inden for pæda­go­gik­ken. Et nybrud som pegede frem mod en for­stå­else af uddan­nelse og pædagogik i et kritisk sam­funds­mæs­sigt per­spek­tiv, baseret på en mere eller mindre udtalt marxi­stisk tilgang. I bogen er der bl.a. intro­du­ce­rende artikler om kritisk teori, herunder en oversat tekst af Oskar Negt om det eksem­pla­ri­ske princip, kritik af uddan­nel­se­s­ø­ko­nomi, kritisk soci­a­li­sa­tions­te­ori, og en over­bliks­ska­bende intro­duk­tion ved Palle Rasmussen.

Publi­ka­tio­nen er generelt mere afdæmpet i sin retorik end Klas­sesko­len af Beck. Den er mere ana­ly­se­rende, akademisk vil nogen sige, og mere forsigtig med at give konkrete bud på alter­na­ti­ver til den rådende praksis. Men når man dykker ned i de enkelte bidrag finder man flere steder en mod­stil­ling som har lig­heds­punk­ter med Becks mod­stil­ling af bour­geoi­siet over for pro­le­ta­rerne, i publi­ka­tio­nen dog kaldet mid­delklas­sen over for arbej­der­klas­sen. Jeg bidrog selv med en artikel til bogen. Den handlede om den enheds­skole der var ved at blive indført, og en pointe var at den øgede spe­ci­a­lun­der­vis­ning var en ny måde at selektere på. Ved gen­læs­ning faldt jeg over denne passus:

Man (må) – ud fra erken­del­sen af at den sociale opstig­nings­i­de­o­logi, som den kommer til udtryk i enheds­sko­len, og i skolens indhold generelt, først og fremmest er i over­ens­stem­melse med mid­delklas­sens erfa­rings­ver­den – søge at opbygge en pædagogik, der tager udgangs­punkt i arbej­der­klas­sens erfa­rings­ver­den og arbejds­si­tu­a­tion (Kryger 1974. s. 73)

Helt ærligt så havde jeg ikke selv syste­ma­tisk undersøgt for­skel­len mellem mid­delklas­sens og arbej­der­klas­sens erfa­rings­ver­den, og jeg tror heller ikke at jeg havde mange konkrete bud på hvad det var for nogle elementer i ”arbej­der­klas­sens erfa­rings­ver­den” der skulle bygges en alter­na­tiv pædagogik på. Men jeg trak på de mester­for­tæl­lin­ger der var i det miljø jeg var en del af. Og jeg var ikke den eneste der i denne publi­ka­tion tema­ti­se­rede for­skel­len på mid­delklas­sen og arbej­der­klas­sen. I en artikel om en aktuel reform i lærer­ud­dan­nel­sen lød det sådan hos Henning Salling Olesen:

Kon­flik­ten mellem arbej­der­klas­sens kultur og mid­delkas­sens skole har især fundet sted inden for skolens rammer, og derfor hidtil givet sig få ydre udslag. Enhver lærer kender dem i en eller anden form, men oftest fortolkes de som alt andet end klas­se­mæs­sige sam­men­stød. (Olesen 1974, s. 84)

Her omtales det som en konflikt og klas­se­mæs­sigt sam­men­stød mellem arbej­der­klas­sens kultur og mid­delklas­sens skole. Og Olesens pointe er at denne klas­se­kon­flikt vil blive yder­li­gere skærpet når reformer om enheds­skole og ung­doms­ud­dan­nel­ser ville betyde at arbej­der­klas­sens børn skulle bruge mere tid i en skole ”der i form og indhold modsvarer mid­delklasse for­ud­sæt­nin­ger, men som også skal undervise arbej­der­klas­sens børn” (op. cit. s. 84)

Kurt Aagaard Nielsen går i sit bidrag et skridt videre og reflek­te­rer over hvordan skolen kan ”sætte didak­tik­ken i relation til klas­se­pro­ble­ma­tik­ken”. Han skriver at arbej­der­klas­sen har ”sin særlige kultur og adfærds­sy­stem” som ikke bliver mødt i skolen. Der er nemlig ifølge ham en ”bevidst­heds­kon­fron­ta­tion mellem den klas­se­spe­ci­fikke bevidst­hed og den bor­ger­lige bevidst­hed, som impli­ce­res i den bor­ger­lige didaktik” (Nielsen 1974 s. 153).

Hans bud på en alter­na­tiv fag­di­dak­tik er at ”tage eksplicit udgangs­punkt i den erfa­rings­kreds, som kon­sti­tu­e­rer arbej­der­be­vidst­he­den i mod­sæt­ning til den bor­ger­lige konsump­tions­sfæ­re­be­vidst­hed” (op. cit. 154)

Og måske er det sigende at Kurt Aagaard Nielsen i sin artikel ikke søger at kon­kre­ti­sere den mulige retning for en strategi for denne pædagogik. I stedet skriver han: ”Der skal ikke på dette sted søges nærmere uddybning af en sådan strategi som under alle omstæn­dig­he­der vil være meget kom­pli­ce­ret”. (op. cit. s 154)

Jeg skal ikke søge at gætte på hvad Nielsen syntes var så kom­pli­ce­ret. Men i hvert fald var der mange elemeter i spil. For hvordan så den strategi ud der kunne forbinde det konkrete møde – og poten­ti­elle sam­men­stød – i klas­se­rum­met med den over­ord­nede klassekamp?

Disse eksempler jeg her har frem­dra­get, viser noget om hvad der var i spil i dette miljø på det tidspunkt. Det ene var kritik af den rådende praksis i skolen. Det andet var troen på – eller i det mindste håbet om – at der kunne udvikles alter­na­ti­ver der på den ene eller anden måde byggede på arbej­der­klas­sens inter­es­ser, erfa­rin­ger og/eller kultur.

Fokusset på arbej­de­ren og arbej­der­be­væ­gel­sen som fri­gø­rende kraft og som løf­te­stang for sam­funds­æn­dring fyldte i det hele meget i dette miljø i 1970’erne. På det over­ord­nede plan var det en marxi­stisk klas­se­a­na­lyse der var hove­d­in­spira­tio­nen, fx var Oskar Negts tanker om det eksem­pla­ri­ske princip udviklet med afsæt i erfa­rin­ger fra arbej­der­ud­dan­nel­sen, og hans og Kluges (Negt&Kluge 1974) begreb om at udvikle en pro­le­ta­risk offent­lig­hed som alter­na­tiv til den bor­ger­lige offent­lig­hed antydede også at inspira­tio­nen til at opbygge et ”demokrati nedefra” poten­ti­elt kunne hentes i arbej­der­be­væ­gel­sen og dens erfaring og offentlighedsformer.

Mens det således i høj grad var arbej­der­be­væ­gel­sen – dens historie, dens erfa­rin­ger og poten­ti­a­ler – der blev opfattet som den pro­g­res­sive kraft der på pegede frem mod en ændring, så var tidens for­tæl­lin­ger om de konkrete arbej­der­børn i skolen mere tvetydige. En for­tæl­ling var at de qua deres arbej­der­bag­grund indeholdt nogle poten­ti­a­ler der kunne tages afsæt i, ikke bare i udvik­lin­gen af dem selv og men også af en pro­g­res­siv pædagogik, fx som hos Beck i Klas­sesko­len ved at der udvik­le­des særlige klas­se­spe­ci­fikke læremål der imødekom disse særlige poten­ti­a­ler. Men samtidig var der mange deficit-for­tæl­lin­­ger om manglerne hos børn og unge fra arbej­der­klas­sen i forhold til dem fra mid­delklas­sen. I hvert fald mangler i forhold til at leve op til den eksi­ste­rende skole og det eksi­ste­rende samfund. I nogle versioner var det en generel for­tæl­ling om arbej­der­bør­ne­nes manglende evner til at udtrykke sig komplekst og til at tænke abstrakt. Det gjaldt bl.a. Basil Bernste­ins kodeteori der jævnligt blev refereret til i miljøet. Teorien udsagde at mid­delklas­sebør­ne­nes sprog var ken­de­teg­net ved en elaboret sprogkode som indebar at de var i stand at tale i lange kom­pli­ce­rede sætninger og det under­byg­gede samtidig evnen til abstrakt tænkning. Arbej­der­bør­ne­nes sprog var derimod ken­de­teg­net ved en restrin­ge­ret sprogkode, som indebar at de talte i korte sætninger og deres tænkning var bundet til konkrete situ­a­tio­ner. Jeg var selv med i forsk­nings­pro­jek­tet Projekt Sko­le­sprog (Bayer et al. 1979, s. 65- 160) hvor vi til­ba­ge­vi­ste Bernste­ins resul­ta­ter dels på baggrund af efter­prøv­ning på et dansk materiale og dels gennem kritik af hans sprogsyn. Men jeg tror ikke den ”til­ba­ge­vis­ning” havde det store gen­nem­slag. Defi­cit­sy­net på arbej­der­bør­nene der ”manglede noget” var stadig en udbredt fortælling.

Bir­m­ing­ham­sko­len – subkul­tu­rer som modstandspotentiale

I mod­sæt­ning til mange andre af datidens bud var der nogle ret konkrete for­tæl­lin­ger om arbej­der­klas­sens børn og unge at hente i den forskning der fandt sted på Centre for Con­tem­porary Cultural Studies, også kaldet Bir­m­ing­ham­sko­len. Den byggede også på en marxi­stisk for­stå­else af klas­se­sam­fun­det. Der var ikke som hos Beck i Klas­sesko­len en bastant for­tæl­ling om at føre klas­se­kam­pen ind i skolen og udvikle en alter­na­tiv pædagogik med ”klassemål” der afspej­lede arbej­der­klas­sens inter­es­ser, kultur og erfa­rin­ger. Bir­m­ing­ham­sko­len baserede deres studier på en kom­bi­na­tion af konkrete kul­tur­stu­dier og etno­gra­fi­ske studier af subkul­tu­rer hos børn og unge fra arbejderklassen.

I denne forsk­nings­til­gang er spørgs­må­let om fri­gø­relse og mod­stand­s­po­ten­ti­a­ler særlig knyttet til studier af ung­dom­mens subkul­tu­rer, specielt for unge med arbej­der­bag­grund. Disse subkul­tu­rer er karak­te­ri­se­rede ved ikke bare at være under­ord­nede, men også afvigende fra sam­fun­dets domi­ne­rende normer (main­stream­kul­tu­ren). En af Bir­m­ing­ham­sko­lens grund­læg­gende hypoteser var at disse subkul­tu­rer er en for­stå­e­lig og rationel reaktion på den struk­tu­relle under­tryk­kelse i det kapi­ta­li­sti­ske samfund, og at de former for ”afvi­gel­ser” der udtrykkes i disse subkul­tu­rer rummer modstand mod den kapi­ta­li­sti­ske under­tryk­kelse. Og dermed rummer de også poten­ti­a­ler for poli­ti­se­ring og for at formulere alter­na­ti­ver. En af de ofte citerede for­mu­le­rin­ger fra Phil Cohen er at ”subkul­tu­rens latente funktion (…) er at udtrykke på ”magisk” vis de mod­sæt­nin­ger der forbliver uforløste i for­æl­dre­kul­tu­ren” (Bay&Drotner 1986, s. 6)

Flere af bir­m­ing­ham­for­skerne tolkede med afsæt i Phil Cohens analyser ung­doms­subkul­tu­rerne ind i en marxi­stisk for­stå­el­ses­ramme. Således ser Clarke og Jefferson arbej­der­klas­sens unges subkul­tu­rer ikke blot som forsøg på at fastholde elementer i deres forældres kultur, men også mere generelt at fastholde elementer i en arbej­der­kul­tur der er truet af bor­ger­ska­bets hege­mo­ni­be­stræ­bel­ser, altså forsøg på at ”påtvinge” arbej­der­klas­sen de livs­for­mer og idealer som poli­ti­kere søger at udbrede til alle (op.cit. s 47).

Med­lem­merne i subkul­tu­rerne ses altså i en dob­belt­hed. På den ene side er de ”inficeret” af borgerlig levevis og ideologi bl.a. gennem et stort forbrug, men på den anden side indeholdt deres ide­o­lo­gier og sociale praksis også en videre­fø­relse af elementer af en ”tabt” – eller i hvert fald truet – arbejderkultur.

Paul Willis: Learning to Labour 1977

Hvordan elementer i denne truede arbej­der­kul­tur blev videre­ført af arbej­der­klas­sens børn og unge er temaet i Paul Willis’ Learning to Labour (Willis 1977). Den bygger på et etno­gra­fisk studie af en gruppe drenge med arbej­der­klas­se­bag­grund som han fulgte i en periode. Der havde på det tidspunkt været mange kritiske studier der kon­klu­de­rede at sko­le­sy­ste­met kun i ringe grad rettede op på den socialt skæve rek­rut­te­ring, og det betød bl.a. at børn med arbej­der­klas­se­bag­grund ikke brød med deres baggrund, men selv blev arbejdere. Willis’ studie bekræf­tede at der på dette tidspunkt i England skete en sådan repro­duk­tion af arbej­der­klas­sen fra den ene gene­ra­tion til den næste. Det der gjorde at hans studie blev opfattet så skel­sæt­tende, var imid­ler­tid at han gennem sine analyser pegede på at de drenge han fulgte ikke (bare) var passive ofre i et system der ikke gav dem plads og mulig­he­der, men at de derimod var aktive i at ved­li­ge­holde og genskabe det han iden­ti­fi­ce­rede som arbej­der­klas­senor­mer, og som på sigt betød at de selv kunne blive arbejdere i deres voksne liv. Hans pointe er at de i skolen skaber en antisko­le­kul­tur hvor de (re)producerer de arbej­der­klas­senor­mer de har med sig fra deres eget miljø, og som samtidig udgør en modkultur til skolen. I en dansk intro­duk­tion til en oversat udgave af dele af dette studie skriver Joi Bay og Kirsten Drotner om ”the lads” som drengene kaldes.

”The lads” nægter at indgå i den byt­te­han­del som skolen tilbyder: kund­ska­ber for under­ka­stelse, og i stedet udvikler de deres anti-sko­le­kul­­tur, der er baseret på tæt kam­me­rat­skab, dyrkelse af det fysiske arbejde og for­ka­stelse af de værdier som skolen står for: intel­lek­tu­elle fær­dig­he­der (Bay&Drotner 1986 s. 100).

Der kan være god grund til at dvæle lidt ved Willis og hans analyse af the lads. Hans studie har nemlig opnået klas­si­ker­sta­tus som etnografi der forbinder den ”store historie” med den ”lille historie” hvor den store historie refererer til den over­ord­nede analyse af det samfund (eller kultur om man vil) og så den lille historie som kan skabes gennem konkrete etno­gra­fi­ske studier af konkrete personer, gruppe, settings og/eller loka­li­te­ter. Gennem denne tilgang giver Willis et bud på hvordan klas­se­sam­fun­det repro­du­ce­res fra den ene gene­ra­tion til den næste ved at den nye gene­ra­tion gennem egen aktive hand­lin­ger repro­du­ce­rer arbej­der­kul­tu­ren og hermed også deres egne undertrykkelse.

Jeg vil vende tilbage til Willis’ studie og om hvordan jeg gjorde brug af i det i mit ph.d. projekt, som var et etno­gra­fisk studie i en dansk sko­le­klasse. Men først et par ord om situ­a­tio­nen på det tidspunkt hvor jeg udførte mit ph.d. projekt. Det var i 1980’erne og på det tidspunkt havde en ny mester­for­tæl­ling gjort sit indtog i de forsk­nings­mil­jøer jeg færdedes. Det var mester­for­tæl­lin­gen om patri­ar­ka­tet og kønskam­pen. Så derfor et par ord om mester­for­tæl­lin­ger og rela­tio­nen til etno­gra­fisk udforsk­ning i skolen.

Mester­for­tæl­lin­ger – den store historie og den lille historie

Jeg har altid – som så mange der arbejder med empirisk felt­forsk­ning – været optaget af forholdet mellem det jeg vil kalde den ”lille historie” og ”den store historie”, hvor den lille historie er den man skaber gennem sit feltstudie.

Det er et grund­vil­kår at vi som forskere – og som medlemmer af (forsker)kulturen generelt – er henvist til at relatere os til de for­stå­el­ses­for­mer og for­tæl­lin­ger der er til­gæn­ge­lige og domi­ne­rende i den tid og i de offent­lig­he­der vi formidler. Det er ”den store historie” og den vil ofte fremstå som tids­be­stemte mester­for­tæl­lin­ger (se udfoldet i Kryger 2003) i form af ”grand theories” om sam­fun­dets indret­ning og udvik­ling­s­ten­den­ser mv (sam­tids­di­ag­nostik) og tilbud om en for­tolk­nings­ramme for det studie man foretager sig. Disse mester­for­tæl­lin­ger har igennem de år jeg har fulgt det pæda­go­gi­ske område, skiftet med jævne mellemrum, og ofte været sam­men­fat­tet i slogan-agtige karak­te­ri­stik­ker af samfundet. Lad mig blot nævne risi­ko­sam­fun­det (Beck 2021), det neoli­be­rale samfund, kon­kur­ren­ce­sam­fun­det (Pedersen 2011), acce­le­ra­tions-samfundet (Rosa 2014). Selv om der bag sådanne sam­tids­di­ag­nosti­ske karak­te­ri­stik­ker kan ligge udfoldede argu­men­ta­tio­ner, analyser og nuan­ce­rin­ger, så er der en tendens til at de mere eller mindre løsrevet fra deres oprin­delse (og den kom­plek­si­tet der kunne ligge i ophavet) bliver fremsat som ”sandheder” om tiden i en slo­ga­n­ag­tig form.

Det inter­es­sante er hvordan man relaterer sin (felt)forskning til de tids­be­stemte for­tæl­lin­ger – og teorier om samtiden. Jeg ser det som en konstant udfor­dring at forholde sig bevidst – og kritisk – til det der i samtiden opfattes som ’selv­føl­ge­lig­he­der’.

Det er en del af mester­for­tæl­lin­ger­nes ”logik” at der er nogle sandheder ”i tiden” som opfattes så selv­føl­ge­lige at de ikke forventes at blive yder­li­gere under­byg­get. Når jeg selv og andre i de ovenfor citerede tekster fra 1970’erne henviser til arbej­der­klas­sen og dens børn som de mest under­trykte og mest under­pri­vil­e­ge­rede, så sker det uden yder­li­gere doku­men­ta­tion. Set med til­ba­ge­blik kunne det selv­føl­ge­lig have været ønsket. Men i samtidens kontekst bliver denne mester­for­tæl­ling en markør på en bestemt tilgang og en markering af at man abonnerer på en bestemt ”pakke” hvor hove­d­in­gre­di­en­serne i dette tilfælde var kapi­ta­lis­me­kri­tik, udpeg­nin­gen af arbej­der­bør­nene som de mest under­trykte samt visionen om at tage udgangs­punkt i arbej­der­nes erfa­rings­ver­den og kultur.

Fra klas­se­kamp til kønskamp

Situ­a­tio­nen i starten af 1980’erne var at 1970’erne mester­for­tæl­ling om klas­se­kamp blev udfordret af mester­for­tæl­lin­gen om kønskamp. For at opsummere situationen:

Den domi­ne­rede mester­for­tæl­ling i 1970’erne i det miljø jeg færdedes var at et samfund som det danske var et klas­se­sam­fund. Det indebar at uddan­nelse og pædagogik blev set som en del af klas­se­kam­pen. Det blev i skolen ofte frem­stil­let som en dikotomi – en konflikt – mellem mid­delklasse og arbej­der­klasse, hvor børn af mid­delklas­sen var de pri­vil­e­ge­rede og arbej­der­bør­nene de under­pri­vil­e­ge­rede og en anden for­tæl­ling var at under­tryk­kelse var svært ugen­nem­sku­e­lig for alle invol­ve­rede. Samtidig var der også – om end meget generelt – en for­tæl­ling om at der lå nogle poten­ti­a­ler i arbej­der­kul­tu­ren. Mester­for­tæl­lin­gen om kønskamp indeholdt en ligeså diko­to­misk kate­go­ri­se­ring af samtidens børn som 1970’ernes for­tæl­lin­ger om klas­se­kamp og arbej­der­bør­nene over for mid­delklas­sebør­nene. Men nu bestod diko­to­mien af pigerne over for drengene, og det blev i løbet af 1980’erne fulgt op af en række konkrete studier af køns­møn­stre i danske skoler. Ofte med et sigte på at udvikle pige­fri­gø­rende pædagogik (udfoldet i Kryger 2004). Den ”lille historie” i klas­se­væ­rel­set blev på mange måder set som en afspej­ling af ”den store historie” om patri­ar­ka­tet, ligesom fx Willis’ historie ”the lads” blev set som en afspej­ling af ”den store historie” om klassesamfundet.

Mit ph.d. studie: De skrappe drenge og den moderne pædagogik

Disse to mester­for­tæl­lin­ger var også dem jeg kom til at relatere mit ph.d. studium til.

Mit oprin­de­lige udgangs­punkt var at undersøge mulig­he­derne for at skabe for­bin­delse mellem på den ene side (skole)børns erfa­rings­u­ni­vers og på den anden side skolens værdier og faglighed. Som empiri valgte jeg at følge en sko­le­klasse (fra 8. klasse og ind i 9. klasse). Jeg fulgte klassen igennem nogle måneder, og jeg skabte en relativt omfat­tende mængde empiri bestående af obser­va­tio­ner i klassen og obser­va­tio­ner i nogle af skolens andre arenaer (fx et bord­ten­nis­rum som børnene brugte i frik­var­te­ret), og interview med både lærer og elever. (Kryger, 1988 a)

Relativt hurtigt obser­ve­rede jeg at køns­møn­stret i klassen var ander­le­des end det mønster der var blevet beskrevet i de efter­hån­den mange studier der blev foretaget i løbet af 1980’erne som sam­stem­mende kon­klu­de­rede at drengene havde mest taletid og opmærk­som­hed i danske sko­le­klas­ser. I mit studie var det faktisk 2 – 4 piger der var de verbalt domi­ne­rende, og fler­tal­let af drengene var ganske tavse i de timer jeg obser­ve­rede. Gennem mine interview fandt jeg endvidere ud af at der hos en del af drengene var nogle voldsomme aggres­sio­ner mod klassens domi­ne­rende piger – og delvis også mod deres kvin­de­lige klasselærer.

På den måde gav mødet med feltet – og med drengene – anledning til at jeg måtte se de tids­be­stemte for­tæl­lin­ger om kønnet kritisk efter i sømmene. Min egne private erfa­rin­ger som ’68’er’-mand der selv havde været optaget af at udvikle nye køns­rol­ler, kunne måske synes uved­kom­mende i for­bin­del­sen med sådan et felt­stu­die. Ikke desto mindre blev disse per­son­lige erfa­rin­ger mobi­li­se­ret på en meget påtræn­gende måde da det gik op for mig at tidsånden i det pæda­go­gi­ske forsk­nings­miljø hvor jeg færdedes var sådan at mens de kvin­de­lige forskere i alliance med lærere og pædagoger tordnede derud af med pige­fri­gø­rende pædagogik, blev det nærmest opfattet som en vittighed hvis man lancerede en fore­stil­ling om dren­ge­fri­gø­rende pædagogik.

Jeg måtte imid­ler­tid kon­klu­dere at jeg ikke uden videre kunne bruge nogle af de to (typer) af mester­for­tæl­lin­ger til at ’lægge ned’ over min empiri. Som nævnt var for­tæl­lin­gen om de fastlåste drenge og små mands­cha­u­vi­ni­ster ikke for­e­ne­ligt med mit forsk­nings­mæs­sige sigte. Men heller ikke Willis’ beretning og analyse gav nøglen til at forstå ’mine drenge’. Jeg kon­klu­de­rede dengang at det ville blive et meget entydigt og i vir­ke­lig­he­den fastlåst billede af ’mine drenge’ hvis jeg prøvede. Det ville ikke fange den fler­ty­dig­hed og uaf­kla­ret­hed som faktisk prægede dem. De etab­le­rede ganske vist en slags antisko­le­kul­tur hvori indgik elementer der havde lig­heds­punk­ter med det Willis betegnede som arbej­der­kul­tur hos the lads”, men ”mine drenge” repro­du­ce­rede ikke uden videre hvad der kan betegnes som en arbej­der­kul­tur. Hertil kom at jeg også syntes – og synes – at Willis eget forsk­nings­mæs­sige per­spek­tiv på drengenes ’macho former’ er noget tvetydig. I et internt opgør inden for Bir­m­ing­ham­sko­len blev Willis da også anklaget for at roman­ti­sere drengenes mands­cha­u­vi­nisme af den femi­ni­sti­ske forsk­nings­kol­lega Angela McRobbie (se min dis­kus­sion i Kryger 1988 b).

Ved forsvaret af ph.d. afhand­lin­gen kri­ti­se­rede en af bedøm­merne mig for min meget lidt udfoldede analyse af drenges sociale baggrund. Og det havde han jo ret i ud fra sit per­spek­tiv. Han var socio­lo­gisk ori­en­te­ret. Jeg havde ikke lavet en syste­ma­tisk struk­tu­rel analyse af drenges klas­se­til­hørs­for­hold, fx ud fra deres forældres placering i pro­duk­tio­nen. Det nærmeste jeg kom på det, var at kon­sta­tere at deres fædres job primært bestod i manuelt hånd­værks­mæs­sigt arbejde. Ved gen­læs­ning af afhand­lin­gen i for­bin­delse med denne artikel kon­sta­te­rede jeg til min egen for­bav­selse at jeg faktisk slet ikke brugte beteg­nel­sen arbej­der­drenge om drengene i selve afhand­lin­gen, men at jeg nøjedes med at kon­sta­tere at indholdet i deres antisko­le­kul­tur havde mange lig­heds­punk­ter med hvad Paul Willis’ havde iden­ti­fi­ce­ret som arbej­der­kul­tur hos the lads, og det var vel meget fair, for faktisk havde en af de drenge jeg byggede mange af mine analyser på, en far der var murer­me­ster for en mindre virksomhed.

Men når jeg blev forbavset skyldes det at jeg selv i andre sam­men­hænge omtalte det som et projekt om ”danske arbej­der­dren­ges køn­si­den­ti­tets­dan­nelse” (bl. a. i Kryger 1988 b)

Jeg fik i datidens debat da også noget vind i sejlene med et budskab om at spørgs­må­let om social klasse var blevet glemt i dis­kus­sio­nen om køn, og at drenge fra arbej­der­klas­sen ikke kunne rummes i de køn­si­de­a­ler der ken­de­teg­nede de nye pro­g­res­sive mellemlag (se udfoldet i Kryger 2003).

Men det er for mig selv tæn­ke­væk­kende at det først er ved min gen­læs­ning her mange år senere at jeg faktisk bliver opmærksom på den glidning der skete i min egen for­tæl­ling om den under­sø­gelse jeg havde lavet. Mit start­punkt i selve afhand­lin­gen var at den antisko­le­kul­tur som ”mine drenge” skabte havde lig­heds­punk­ter med den arbej­der­kul­tur der ken­de­teg­nede the lads’ hos Willis. Men i min lancering af under­sø­gel­sen og i de debatter jeg kom til at indgå i, blev de altså til at de var drenge fra arbejderklassen.

Set i baks­pej­let blev min for­tæl­ling vel stille og roligt formet af datidens mester­for­tæl­lin­ger. For selv om 1970’ernes mester­for­tæl­ling om klas­se­kamp og under­tryk­kel­sen af arbej­der­bør­nene var udfordret af den nye for­tæl­ling om kønskamp, så var den ikke død. Og ved at referere til denne ”gamle mester­for­tæl­ling” kunne jeg udfordre den nye mester­for­tæl­ling om patri­ar­kat og kønskamp ved at påpege en social dimension jeg syntes der var blevet glemt.

Jeg tror faktisk ikke at jeg ville have gjort det meget ander­le­des hvis jeg kunne have lavet det om. For det handlede jo om at for at kunne få ”genkendt” mit budskab, måtte jeg relatere det i til de dis­kus­sio­ner og (mester)fortællinger der var oppe i tiden. Mit hoved­bud­skab var jo at der var en social dimension der var blevet glemt i køns­de­bat­ten. Det belagde jeg med analyser af at ”mine drenge” kom i klemme i skolen. I forhold til at få det budskab frem kunne man spørge om det ikke var under­ord­net om de faktisk var ”drenge fra arbej­der­klas­sen”, eller om de ”blot” var nogle drenge der deltog i en antisko­le­kul­tur hvis indhold havde lig­heds­punk­ter med hvad andre havde betegnet som arbejderkultur.

Med det spørgsmål i bag­ho­ve­det vender jeg tilbage til det over­ord­nede spørgsmål om hvad vi kan bruge studier i (social) klasse til.

Hvad kan vi så lære af fortiden

Min indgang til at gå på opdagelse i fortiden var en debat om begrebet klasse i DPT’s debatcafé i foråret 2024. Her slog det mig at mange der arbejder med hver­dags­livs­stu­dier i pæda­go­gi­ske settings i dag ofte ”bøvler” med klas­se­a­na­ly­sen hvis de forsøger at bruge den til konkret at kate­go­ri­sere de børn og unge de studerer (og voksne for den sags skyld), og desuden har de ofte ”bøvl” med at forbinde disse kate­go­ri­se­rin­ger med mønstre i livsstil og kul­tu­relle refe­ren­cer. Ydermere synes jeg at det mange gange er deficit tilgangen der står tilbage, når det forsøges, dvs. at ”klas­se­a­na­ly­sen” udpeger dem der er nederst i det sociale hierarki og deres ”mangler”. Med det i bag­ho­ve­det fik jeg lyst til at gå tilbage og se nærmere på det jeg husker som kraft­fulde for­tæl­lin­ger om social klasse fra 1970’erne. Og jeg fandt da også de kraft­fulde for­tæl­lin­ger i form af det jeg har betegnet som en mester­for­tæl­ling som bestod af en samlet ”pakke” bestående af kapi­ta­lis­me­kri­tik, udpeg­nin­gen af arbej­der­bør­nene som de mest under­trykte samt visionen om at tage udgangs­punkt i arbej­der­nes erfa­rings­ver­den og kultur. Med nutidens sprogbrug kan man kalde dem sociale kon­struk­tio­ner som er farvet af den – eller de – mesterfortælling(er) de er en del af.

 Bortset fra Paul Willis’ udfoldede analyse i Learning to Labour (Willis 1977) af ’the lads’ antisko­le­kul­tur, så er de meget pro­gram­ma­ti­ske udsagn om under­trykte børn fra arbej­der­klas­sen i klas­se­sam­fun­dets skole i de 1970’er tekster jeg har haft fat i, ikke udfoldede analyser af konkrete børns indgåen i skolen, ej heller udfoldede analyser af arbej­derer­fa­rin­ger og arbej­der­kul­tur. Påberå­bel­sen af de ”under­trykte arbej­der­børn” fungerer derimod snarere som en markør på et kapi­ta­lis­me­kri­tisk per­spek­tiv på det daværende samfund og dets skole.

I den sam­men­hæng er der grund til dvæle lidt ved min inspira­tion fra Paul Willis’ studie af ”the lads” i Learning to Labour (Willis 1977). Det er ”lækker” empiri og analyse fordi alle ele­men­terne fra datidens mester­for­tæl­ling indgår og knyttes til en meget konkret empiri. Her er de udfoldede, både med klas­se­a­na­lyse på marxi­stisk grundlag af drenges sociale placering og med en udfoldet analyse af deres antisko­le­kul­tur som arbej­der­kul­tur. Jeg er ikke i tvivl om Willis’ analyse afspejler sociale forhold og dyna­mi­k­ker i 1970’ernes England. Men hvordan kan inspira­tio­nen fra sådan en under­sø­gelse bruges i dansk sam­men­hæng (hvad enten det var i 1980’erne eller i dag)?

Det var i hvert fald bl.a. med inspira­tion fra Willis’ studie i antisko­le­kul­tur at jeg kate­go­ri­se­rede ”mine drenge” i min ph.d. som drenge fra arbej­der­klas­sen om end denne kate­go­ri­se­ring som nævnt først kom til i anden omgang i min egen lancering af under­sø­gel­sen. Det var ikke en udfoldet socio­lo­gisk under­sø­gelse af danske arbej­der­drenge og deres køn­skul­tur, men derimod fungerede min analyse som en markør på et kritisk per­spek­tiv der bestod i en mod­for­tæl­ling til – eller i det mindste en kritisk kor­rek­tion af – den dengang nye mester­for­tæl­ling om patri­ar­kat og maskulin dominans. Det var et tilbud om en for­stå­el­ses­ramme og dens ”sand­heds­værdi” blev i høj grad bestemt af i hvor høj grad læseren kunne genkende beskri­vel­serne og analyserne.

Siden da har mange peget på at et begreb som social klasse er en social kon­struk­tion, et tilbud om en bestemt optik på analyse af sociale processer og magt­for­hold. Jeg kan følge for­fat­terne til bogen Det skjulte klas­se­sam­fund, (Faber et al. 2009) når de pointerer ”at klasser, i lighed med andre sociale kate­go­rier, ikke refererer til absolutte stør­rel­ser. Klasser er én måde at forstå sociale forskelle på; det er én måde at definere grupper af mennesker på og én måde at trække grænser imellem disse på” (op. cit s. 14). Som for­fat­terne også pointerer så er social klasse i dag kun af flere tilbud om ”ulig­heds­ska­bende og for­skel­s­sæt­tende kate­go­rier”, andre er fx køn og etnicitet. På den baggrund gen­nem­fø­rer for­fat­terne til bogen en Bourdieu inspi­re­ret analyse af det ”skjulte klas­se­sam­fund” i Aalborg. De benytter en flerhed af kriterier for at iden­ti­fi­cere klas­se­for­skelle og klas­se­til­hørs­for­hold, bl.a. livsstil og græn­sed­rag­ning. Jeg nævner denne bog som et inter­es­sant studie der påviser at der er sociale skel i en by som Aalborg.

Men uanset hvilken teoretisk tilgang man har, så synes jeg stadig at der på godt og ondt er nogle lig­heds­punk­ter mellem 1970’ernes mester­for­tæl­ling og mange af de nyere bud på analyser af social klasser. Nogle af buddene opererer stadig med et diko­to­misk skel mellem arbej­der­klasse og mid­delklasse. Det gælder fx den ofte refe­re­rede etno­gra­fi­ske under­sø­gelse i ame­ri­kan­ske familier af Annette Lareau (2003). Hun betegner mid­delklas­sens opdra­gel­ses­stil for concerted cul­ti­va­tion (koor­di­ne­ret kul­ti­ve­ring), og arbej­der­klas­sens opdra­gel­ses­stil betegnes som natural grow, (naturlig vækst). Selv om det kan være svært at genkende i det danske samfund så bliver denne under­sø­gelse i forsk­nings­mæs­sig sam­men­hæng ofte citeret (se også min frem­stil­ling og dis­kus­sion i Kryger 2022).

En slut­replik

At jeg selv og andre blev fanget ind af reto­rik­ken fra tidens mester­tæl­lin­ger i 1970’erne med flysk retorik om de under­trykte arbej­der­børn, skal ikke skygge for at jeg synes at den ”samlede pakke” var del af et vigtigt nybrud som pegede frem mod en ny for­stå­else af uddan­nelse og pæda­go­gi­ske processer i et kritisk sam­funds­mæs­sigt per­spek­tiv med en ambition om at afdække magtstruk­tu­rer, under­tryk­kel­ses­me­ka­nis­mer og til­sva­rende en ambition om at formulere alter­na­ti­ver til tingenes tilstand.

Hvis denne ambition skal fast­hol­des i et nutidigt per­spek­tiv må kate­go­rien social klasse – som bl.a. påpeget i bogen Det skjulte klas­se­sam­fund – tænkes sammen med andre for­skel­s­sæt­tende kate­go­rier som fx køn, etnicitet, lokalitet, gene­ra­tion mv. Men lige så vigtigt er at det klargøres hvad det er for en for­stå­else af begrebet social klasse der benyttes og hvad den skal bruges til. Hvis der henvises til begrebet arbej­der­klasse – som det ofte sker – så bør det udfoldes hvordan denne kategori bestemmes. Jeg savner analyser af social klasse der er mere sensitive over for dem der er uden for arbejds­mar­ke­det, dem der er ”i klemme” som flygt­ninge, statsløse og analyse af de sociale forskelle der går tværs af nationale skel.

Refe­ren­cer

Bay, J.&Drotner, K (red) 1986 Ungdom: En stil et liv. Tiderne Skifter.

Bayer, H.H. et al (1979) Skoledage 1, GMT&Unge pædagoger.

 Beck, J (1975) Klas­sesko­len: Om skolen som det bor­ger­lige samfunds kva­li­­fi­ka­tions- og klas­se­re­pro­duk­tions­an­stalt. Rhodos Stu­di­e­se­rie.

Beck, U. (2021)  Risi­ko­sam­fun­det. Hans Reitzels Forlag.

Faber, S. T. et al. (2012) Det skjulte klas­se­sam­fund. Aarhus Universitetsforlag.

Kluge, A & Negt, O (1974) Offent­lighet og Erfaring Til orga­nisasjons­a­na­ly­sen av borgerlig og pro­le­ta­risk offent­lighet. GMT. Nordisk Som­mer­u­ni­ver­si­tets skrift­se­rie no. 3.

Kryger, N (1974) Inte­gra­tion og drop outs! i Borgnakke K. et al. (red) Pædagogik i Klas­se­sam­fun­det, Kontext Særhæfte, København. TRYK-SR.

Kryger, N (1988b) Ung­doms­for­sker­nes subkultur. København. Kontext nr. 51.

Kryger, N (2022) Social klasse, køn og etnicitet i Bjerre, J & Laursen, P.F. (red) Pæda­go­gik­hånd­bo­gen: Seks tilgange til pædagogik 2. udgave. Hans Reitzels Forlag.

Kryger, N. (1988a). De skrappe drenge og den moderne pædagogik. København: Unge Pædagoger.

Kryger, N. (2004). Mester­for­tæl­lin­ger og pæda­go­gisk felt­forsk­ning i Danmark fra 1970’erne til i dag – brud­styk­ker af en historie. I: Madsen, U.A. (red.), Pæda­go­gisk antro­po­logi: Reflek­sio­ner over felt­ba­se­ret viden. København: Hans Reitzels Forlag.

Lareau, A. (2003).Unequal Child­hoods: Class, race and family life. Berkeley: Uni­ver­sity of Cali­for­nia Press.

Nielsen, K. Aa (1974) Til kritik af didak­tik­ken. i Borgnakke K. m.fl. (red) Pædagogik i Klas­se­sam­fun­det, Kontext Særhæfte, København. TRYK-SR.

Olesen, H. S. (1974) Om reformen af lærer­ud­dan­nel­sen i (red Borgnakke K. m.fl.) Pædagogik i Klas­se­sam­fun­det, Kontext Særhæfte, København. TRYK-SR.

Pedersen, O. K. (2011) Kon­kur­ren­ce­sam­fun­det. Hans Reitzels Forlag.

Rosa, H. (2014) Frem­med­gø­relse og acce­le­ra­tion. Hans Reitzels Forlag.

Willis, P. (1977). Learning to labour: How working class kids get working class jobs. London: Saxon House.