Mellem Teams-skærmen og spil­u­ni­ver­ser – Digitale tids­op­le­vel­ser i en syvendeklasse


Efter corona-pandemien i 2020, hvor under­vis­nin­gen over hele landet rykkede over på Teams, er der opstået en interesse for at udnytte mulig­he­derne i at undervise og vejlede børn og unge online. Under­sø­gel­ser viser dog, at elever og lærere har svært ved at skabe dynamik og komme i sync i den video-baserede under­vis­ning. For at få en dybere for­stå­else af, hvad der er på spil i denne særlige sko­le­kon­tekst, forsøger artiklen at se elevernes onli­ne­op­le­vel­ser fra et tidsligt per­spek­tiv. Med afsæt i interview og obser­va­tio­ner af syven­de­klas­se­e­le­ver under Covid-ned­luk­­nin­­gen og Alfred Schütz’ ana­ly­ti­ske per­spek­tiv viser artiklen, hvordan den fælles rytme som uret og skemaet normalt skaber, svækkes. Eleverne har svært ved at opleve et fælles flow i videoopkal­det, og i stedet for at følge under­vis­nin­gen, har de tendens til at glide ind i spil­u­ni­ver­ser, hvor tiden flyder mere ufor­styr­ret af sted.

Ind­led­ning

Efter corona-pandemien i 2020 – 2021, hvor elever over hele landet deltog i under­vis­ning via Teams eller Zoom, er inter­es­sen for at udnytte mulig­he­derne for at undervise og vejlede børn og unge online vokset. Aktuelt er der igangsat en for­søgs­ord­ning i 17 af landets kommuner, hvor elever med højt sko­le­fra­vær kan deltage i under­vis­nin­gen hjemmefra i stedet for at møde fysisk op i klassen (Fol­ke­sko­len 2025). Under­sø­gel­ser viser imid­ler­tid, at både elever og lærere møder udfor­drin­ger, der handler om rela­tio­nen mellem dem, når under­vis­nin­gen foregår online. Lærerne har svært ved at eleverne og savner dyna­mi­k­ken i under­vis­nin­gen (Anderson & Hira 2020; Nisberth et al. 2021). Eleverne føler sig isolerede (Ville 2020), har van­ske­ligt ved at holde fokus på læreren og længes efter øjne og latteren i klas­se­rum­met (Gullien et al. 2020; Lemov 2021; Federkeil 2020).

Når rummet ændrer sig og aktørerne mødes digitalt i stedet for fysisk, forandres ikke blot rela­tio­nerne mellem dem – også ople­vel­sen af tid forskydes (Rosa 2019). Det bliver sværere at komme i sync og opleve, at man er til stede på samme tid – på samme sted (Zhao 2004; Barbera 2014). Netop denne dimension er sjældent belyst i forsk­nin­gen om de udfor­drin­ger, som lærere og elever erfarer, når under­vis­nin­gen flytter online. I denne artikel bidrager jeg derfor med et soci­al­fæ­no­meno­lo­gisk blik på syven­de­klas­se­e­le­vers tids­op­le­vel­ser i under­vis­nin­gen over Teams.

For at forstå onli­ne­un­der­vis­nin­gens tidslige dyna­mi­k­ker er det afgørende at vælge et per­spek­tiv, som netop kan indfange tiden i denne særlige kontekst. I den fysiske under­vis­ning er tiden i uret, klokken og skemaet tydeligt til stede. Det er derfor oplagt at inddrage socio­lo­gi­ske teorier, der forstår tid som en ydre, soci­a­li­se­rende instans – en struktur, der regulerer elevernes bevæ­gel­ser til og fra skole, fra fag til fag og som fast­sæt­ter, hvad de skal gøre og hvornår (Adam 1995). Med afsæt i Noberth Elias og Pierre Bourdieu under­sø­ger Nissen (2023), hvordan elever oplever, skaber mening og handler i forhold til skolens tidsmoral. Mere kritiske socio­lo­gi­ske per­spek­ti­ver viser, hvordan fol­ke­sko­lere­for­men i 2013 medførte at lærere skulle løbe hurtigere og manglede tid til at drage omsorg for eleverne (Chri­sten­sen 2017). Lærerne begyndte samtidig at benytte metoder, som lovede at kunne acce­le­rere læring ved at kende under­vis­nin­gens effekt (Hattie, 2013). Med lignende fokus peger Center for Ung­doms­forsk­ning på en sam­men­hæng mellem øget ængstelse, stress og ensomhed blandt unge og det høje tempo i deres skole- og ung­doms­liv (Katz­nel­son, Pless & Görlich, 2022). Dermed relaterer de til inter­na­tio­nale studier, som viser, hvordan uddan­nel­ses­sy­ste­met frem­med­gør aktørerne ved at lade dem fokusere på urets abstrakte tid (den ydre, lineære tid, der er afkoblet kroppens rytme) – fremfor konkret tid (den oplevelse af for­dy­belse og rytme, som opstår naturligt i mødet mellem aktøren og mate­ri­a­let). (Clegg 2010; Ducheon & Tierney 2013; Ylijoki & Mäntylä 2003). 

I onli­ne­un­der­vis­nin­gen er det svært at få øje på tiden som en sådan ydre instans, der styrer eleverne ovenfra. På Teams får rin­ge­klok­ken, skemaet og uret af gode grunde ikke eleverne til at bevæge sig i for­skel­lige for­ma­tio­ner ud og ind ad sko­le­går­den og mellem fag­lo­ka­ler. Når de arbejder hjemmefra, er det heller ikke hverken ople­vel­ser af at blive presset til at arbejde mere og hurtigere eller for­dy­bende arbejds­ryt­mer, som præger deres hverdag. Som vi skal se, er det snarere en svækket for­bin­delse til urets tid, som præger elevernes onli­ne­hver­dag og de tidslige problemer, der opstår, når man skal kom­mu­ni­kere med nogen, som man ikke deler rum med. For at udfolde sådanne ople­vel­ser er det nød­ven­digt med et per­spek­tiv, der ikke primært forstår tid som noget, der er knyttet til uret, men som kan indfange den tidslige kom­plek­si­tet i elevernes ople­vel­ser. Ople­vel­ser, som opstår i spæn­dings­fel­tet mellem deres omgi­vel­ser derhjemme og den digitale vir­ke­lig­hed på skærmen. Et sådant per­spek­tiv tilbyder socialfænomenologien.

Et soci­al­fæ­no­meno­lo­gisk blik på tid i skolen

Tid er et gen­nem­gå­ende tema i Alfred Schütz’ soci­al­fæ­no­meno­logi (Bergmann 1992). I sin for­stå­else af tem­pora­li­tet trækker han på fæno­meno­lo­ger som Bergson og Husserl, der anser durée – indi­vi­dets indre strøm af følelser og tanker – som den egentlige tid. Denne tidsstrøm flyder kon­ti­nu­er­ligt afsted og skifter hele tiden kvalitet og tempo. Når vi drømmer, er den ustruk­tu­re­ret og ufor­ud­si­ge­lig og når vi er helt vågne og optaget af den ydre, sociale vir­ke­lig­hed, er den mere ordnet i forhold til stan­dard­ti­den i ure og kalendere. Tid er på den måde inte­gre­ret i alle vores ople­vel­ser og ændrer sig alt efter, hvad vi er optaget af.

Dette per­spek­tiv kan give blik for de tids­op­le­vel­ser, under­vis­nin­gen giver anledning til hos eleverne. Under­vis­nin­gen kan opleves langsom eller hurtig. Den kan bringe eleverne frem og tilbage i tiden eller give ople­vel­ser af at være i nuet (Brodersen 2025). Aktø­rer­nes indre tidsstrøm viser sig i deres non­ver­bale kom­mu­ni­ka­tion, fx i deres gang, stem­me­leje, ansigter der rødmer, kroppenes holdning, opmærk­somme eller flakkende øjne, og de rigeste ople­vel­ser af inter­sub­jek­ti­vi­tet sker, når de via disse signaler kom­mu­ni­ke­rer ansigt til ansigt og ofte, uden at bemærke det, spejler eller tuner ind på hinanden:

Tuning-in rela­tio­nen skal forstås som at dele ople­vel­ser med hinanden – det, at vores ople­vel­ser flettes sammen og deles mellem os, så to bevidst­heds­strømme, to indre tider, smelter sammen til én fælles tid, ”et fælles levende nu”.
(Schutz 1962, 175, frit oversat)

At tune ind på hinanden er dermed en kompleks tidslig oplevelse, der opstår, når vi deler hinandens indre ople­vel­ses­strømme i ydre tid. I mere umid­del­bare termer beskrives det som at komme i sync eller at indgå i et fælles flow (Zhao 2004).

I denne artikel under­sø­ger jeg på den måde tiden i den video­ba­se­rede onli­ne­un­der­vis­ning. Hvordan oplever eleverne tiden, når de befinder sig i hvert deres rum flere kilometer fra skolen? Når de ikke har direkte adgang til lærerens og hinandens omgi­vel­ser, ansigter og kroppe? Kan de tune ind på hinanden, når de mødes på en skærm?

Metode

Fra december 2020 til april 2021 fulgte jeg onli­ne­un­der­vis­nin­gen under covid-19 ned­luk­nin­gen. Under­sø­gel­sen fokuserer på syven­de­klas­sen 7d med enkelte obser­va­tio­ner af elever fra andre syven­de­klas­ser. Mit materiale består af skærm­op­ta­gel­ser og obser­va­tio­ner fra udsnit af 34 lektioner, 13 semi­struk­tu­re­rede grup­pe­in­ter­view med elever i onli­ne­grup­pe­rum samt obser­va­tio­ner og interview fra fire besøg hjemme hos elever under onli­ne­un­der­vis­nin­gen og fra fire besøg på skolen før og efter nedlukningsperioden.

Inden eleverne blev optaget på lyd og video, infor­me­rede jeg dem om deres ret­tig­he­der og ind­hen­tede for­æl­dre­nes samtykke og alle med­vir­kende er ano­ny­mi­se­rede. Analysen nedenfor er struk­tu­re­ret ud fra tre temaer, som er udledt gennem menings­kon­den­se­ring af inter­viewene: Problemer med at tune ind på hinanden, flydende tids­op­le­vel­ser i fiktive universer, og for­bin­del­sen til urets sociale tid svækkes. Indenfor disse tema­tik­ker forsøger jeg at skabe en reflek­te­rende dialog mellem empiriske udsnit og soci­al­fæ­no­meno­lo­gi­ske per­spek­ti­ver på tid, digi­ta­li­tet og soci­a­li­tet (Gros 2021).

Problemer med at tune ind på hinanden

Nogle soci­al­fæ­no­meno­lo­ger argu­men­te­rer for, at vi kan opnå lige så rige ople­vel­ser af at være sammen i digitale møder, som når vi inter­a­ge­rer ansigt til ansigt. Zhao (2004, 99) beskriver det som: ”Vi kan dele tid uden at dele rum”. I denne for­stå­else skulle elever og lærere i online-under­­vis­­nin­­gen kunne opleve et tids­mæs­sigt samvær, selvom de befinder sig langt fra skolen og hinanden. Ikke blot på den måde at uret på hver deres skærm viser samme klok­keslæt imens de har online dansk og matematik, men ved at tune ind på hinanden; opleve et fælles flow i det digitale møde. Jeg vil starte analysen med at undersøge nogle af de ople­vel­ser, eleverne havde af at tune ind på læreren og hinanden i Teams-undervisningen.

Følgende obser­va­tion er fra et besøg hjemme hos eleven Bastian en fredag i marts 2021 efter godt 10 ugers hjem­meskole. Han var en elev, som gerne ville gøre en indsats i skolen, men som ofte blev fru­stre­ret, når han forsøgte at følge med i videoopkal­det: ”Det er svært for os at holde kon­cen­tra­tio­nen, når vi sidder ved skærmen”, fortalte han. Her sidder jeg ved siden af ham, da han har logget på dagens første lektion.

På Bastians skærm er der billeder af fem-seks elever. Én sidder i profil med hoved­te­le­fo­ner på i en gamerstol og stirrer kon­cen­tre­ret på noget foran sig, et andet billede viser blot et mørkt rum og så er der et par elever i halvtotal, som enten kigger lige frem eller skråt ned på noget udenfor billedet. Nederst er der en bjælke med initialer og et live­bil­lede af Bastian selv. (…) Læreren dukker nu op. Hun ser frem for sig: ”Godmorgen” og gør ophold. Bastian fører musen hen til ikonet med mikro­fo­nen: “Godmorgen” og trykker igen for at mute sig. ”… Dejligt, I fik uploadet bil­le­derne i går”, fort­sæt­ter hun”. Elevernes ansigter bevæger sig ikke. (…) Læreren fortæller i samme toneleje om dagens opgaver. Bastian slukker sit kamera. ”Der er alligevel kun plads til ni elever på hendes skærm,” siger han.

Bastian forsøger her at deltage i en under­vis­nings­time, som dog ikke virker særligt enga­ge­rende og efter kort tid ender det med at han slukker sit kamera. En for­ud­sæt­ning for at tune ind på hinanden over nettet er, at det kropslige og rummelige på den ene eller anden måde bringes ind i det digitale møde (Osler 2024). I video­mø­der, som forsøger at genskabe ople­vel­sen af at kom­mu­ni­kere ansigt til ansigt, kan det ske ved at aktø­rer­nes gestik, toneleje og ansigts­ud­tryk gør det muligt at fornemme hinandens strøm af indre ople­vel­ser. Ser vi på de kropslige signaler, som Bastians klas­se­kam­me­ra­ter udtrykker på skærmen, er de begræn­sede. De fleste er kun repræ­sen­te­ret med initialer, og de få, som har kameraet tændt, viser deres til­ste­de­væ­relse med billeder af mørke rum eller med halv­to­tale live-billeder, hvor de ser fremfor sig. Bastians kam­me­ra­ter viser således i et meget begrænset omfang øjne, ansigts­ud­tryk og kro­p­s­sprog og da deres mikro­fo­ner er slukkede, afslører de heller ingen lyde, suk eller grin, som ville gøre det muligt at afkode deres ople­vel­ses­strøm og altså invitere Bastian til at tune ind på sig.

Zaner (1961), som fortolker Schutz’ teori om tid og inter­sub­jek­ti­vi­tet, beskriver, hvordan vi tuner ind på hinanden i serier af inter­ak­tio­ner, hvor aktørerne på skift appel­le­rer (tager initiativ) og respon­de­rer på hinandens signaler. I time opstarten ovenfor, forsøger læreren først at appellere ved at sige godmorgen imens hun ser frem for sig, og da hun gør ophold, respon­de­rer Bastian efter han har trykket på mikrofon-ikonet. Så appel­le­rer læreren igen ved at rose eleverne. Det medfører ingen respons. Deres ansigter forbliver udtryks­løse. Læreren fort­sæt­ter så i samme toneleje – og Bastian slukker kameraet. Lærer-klasse sam­spil­let virker således ikke særlig levende og ligner ikke de rytmiske, dia­lo­gi­ske serier, som Zaner beskriver. Tværtimod er de præget af en vis træghed. At skulle tænde og slukke for sin mikrofon skaber ophold i det dia­lo­gi­ske flow, og der er heller ingen non­ver­bale svar efter lærerens anden appel.

For at aktører kan tune ind og opnå rige ople­vel­ser af at syn­kro­ni­sere, er det vigtigt, at den appel­le­rende part formår at udtrykke sig frit og levende og derved inviterer mod­ta­ge­ren til at tune ind på sig (Ibid.). Ser vi på læreren på Bastians display, er hun imid­ler­tid præget af en vis kom­mu­ni­ka­tiv fladhed, idet hendes stemme ikke varierer og hun ser frem for sig med et udtryk, som vidner om, at hun ikke møder nogens øjne. Flere af lærerne i 7d var opmærk­somme på, at deres kro­p­s­sprog ændrede sig, når de skulle undervise på Teams og at det betød noget for, hvorvidt eleverne kunne fokusere på under­vis­nin­gen. Mate­ma­tik­læ­re­ren Nikolaj fortalte i et onli­ne­in­ter­view mellem to under­vis­nings­se­kven­ser: ”Det er så svært. Man forsøger at kaste noget ud, men aner ikke, om man får noget igen.” Dans­klæ­re­ren Søren fortalte fru­stre­ret: ”Jeg plejede at bruge min krop, min mimik og lege med min stemme (i klas­se­lo­ka­let)”. Når de ikke stod i klassen og kunne afkode situ­a­tio­nen og spille op til eleverne, var det svært at gøre kro­p­s­spro­get levende.

Når eleverne ikke havde de fælles omgi­vel­ser og direkte kropslige nærvær som de kendte fra skolen, blev det udfor­drende for dem at inter­a­gere med læreren og hinanden over video, ikke kun i fæl­les­opkal­det, men også når de skulle sam­ar­bejde eller diskutere et emne grup­pe­vist. I semestret efter pandemien inter­viewede jeg tre venner; Nanna, Lisa og Mikkel i et klas­se­lo­kale på skolen, hvor de fortalte om deres oplevelse af at arbejde i break-out rooms:

Nanna: I grup­pe­rum­met slukkede alle bare med det samme og blev helt stille.

Lisa: Der var helt stille; folk sagde bare ingenting.

Nanna: Kan I huske den gyser­hi­sto­rie, vi skulle skrive?

Lisa/Mikkel: Ja. Ja.

Nanna: Jeg skulle arbejde sammen med Asger, og det var sindssygt akavet, fordi han ikke sagde noget. Det var som at tale til en dør. (…) Jeg endte med at lave det hele. (…) Det var lidt … øhm, det fungerede ikke særlig godt.

Mikkel: Slet ikke! (griner)

Lisa, Mikkel og Nanna oplever, at der sker en for­an­dring i inter­ak­tio­nen med deres klas­se­kam­me­ra­ter, når de skal sam­ar­bejde online. I grup­pe­rum­met er der en tendens til at slukke for kameraet og mikro­fo­nen og undlade at svare dem, som måtte tage initiativ til dialog. Det opleves, som Nanna fortæller, ”sindssygt akavet” og ”som at tale til en dør”.

Soci­al­fæ­no­meno­lo­gien (Ibid.) beskriver, hvordan den, som forsøger at initiere tuning-in rela­tio­nen, sætter sig selv på spil. Jo mere åben og oprigtig appellen er, des større chance er der for at modparten tuner ind på dig, men desto større risiko løber du også, hvis ini­ti­a­ti­vet bliver afvist. Din hen­ven­delse kan falde til jorden. I 7d’s Teams-under­­vis­­ning og særligt i grup­pe­ar­bej­det var der en stor risiko for, at aktø­rer­nes initiativ til inter­ak­tion ikke blev mødt med et svar. Mange af dem oplevede, ligesom eleverne ovenfor, uvante brud i den sociale inter­ak­tion, som gav en akavet for­nem­melse eller en form for kom­mu­ni­ka­tiv usikkerhed.

Fremfor dia­lo­gi­ske samspil, der skulle give anledning til ople­vel­ser af fælles flow eller af at dele tid uden at dele rum, opstod der ofte en distance mellem eleverne, når de skulle sam­ar­bejde online. Der var en barriere imellem dem, som de ikke oplevede på skolen, hvor de, som især Lisa antyder ovenfor, kunne inter­a­gere meget mere frit med hinanden.

Det kan undre, at nogle elever deak­ti­ve­rede kamera og mikrofon og derved lod deres kam­me­ra­ters hen­ven­delse forblive ubesvaret. I soci­al­fæ­no­meno­lo­gien, ligesom i daglig tale, omtales onli­ne­si­tu­a­tio­ner, hvor en appel til dialog ignoreres, som ghosting (Nell 2023). Fænomenet opstår ikke nød­ven­dig­vis, fordi den ghostende part ønsker at såre den anden, men fordi fraværet af kropsligt nærvær gør det van­ske­ligt at tune ind på hinanden og skabe en oprigtig rela­tio­nel for­bin­delse. Eleverne gav også udtryk for, at det ikke var for at gøre deres klas­se­kam­me­ra­ter ondt, at de forsvandt fra videoopkal­dene. Det var snarere fordi de var draget af andre akti­vi­te­ter, som var let­til­gæn­ge­lige derhjemme. Disse akti­vi­te­ter, som jeg ser på herefter, tilbød andre, mere flydende og fælles tidsoplevelser.

Flydende tids­op­le­vel­ser i fiktive universer

De fleste elever i under­sø­gel­sen oplevede således, at det var svært at fokusere og tune ind på deres lærere og klas­se­kam­me­ra­ter i videoopkal­dene. De fortalte for­holds­vist åbent om, at de beskæf­ti­gede sig med andre ting parallelt med under­vis­nin­gen, og at tiden oplevedes ander­le­des i disse akti­vi­te­ter. De kogte pasta i køkkenet, hørte musik, byggede Lego eller snakkede med hunden. Både piger og drenge spillede indi­mel­lem på en anden skærm eller på mobilen i timerne.

Under mine første online-interview, som foregik i midten af december 2020, kom en dreng, Emil, som var i gruppe med pigen Stine, selv ind på ople­vel­sen af tid. I mine senere inter­views spurgte jeg ofte til klassens tids­op­le­vel­ser. Emils erfa­rin­ger indfanger dog her en tendens blandt en stor del af eleverne, som fortsatte gennem perioden:

I: Hvordan oplever I corona-undervisningen?

Stine: … Man er ikke med kam­me­ra­terne … ikke i kontakt, den fysiske kontakt, den mangler jeg.

Emil: Vi har en længere dag, eller det er som om, vi har. Tiden går lang­som­mere nu, end når man er i skole.

I: Går tiden langsommere?

Emil: Ja, med skemaet her, måske fordi det bare er det samme. Man sidder bare kun her. … Men når jeg spiller, det gør jeg nogle gange, så er det ikke sådan.

I: Ok, så går tiden hurtigt?

Emil: Ja, det gør den, når man spiller, … det synes jeg.

Hvor Stine savner det fysiske nærvær i skolen, forbinder Emil corona-under­­vis­­nin­­gen med, at dagen opleves længere og at tiden går lang­som­mere, men bemærker også at den går hurtigere, når han spiller på com­pu­te­ren. Fæno­meno­lo­gi­ens afsæt i tid som en indre bevidst­heds­strøm giver blik for, hvordan tiden kan stå stille når man keder sig, eller flyve afsted når man er i færd med noget, som optager én (Schutz 2005), og hvordan opstemt­hed kan indebære en frem­tids­o­ri­en­te­ring, hvor tanker og ideer flyder hurtigere, mens ned­tryk­t­hed knytter sig til fortiden og sænker det mentale tempo (Bergson 2001). Eleverne forbandt typisk ople­vel­sen af langsom­hed i onli­nesko­len med det at være alene, og som Emil er inde på, med at sidde hjemme på det samme sted.

Når der var ventetid – fx når læreren talte for længe uden at bemærke at klassen på skærmen ikke fulgte med, gamede flere for at få tiden til at gå hurtigere. I starten af marts 2021 besøgte jeg Lisa, som denne dag var sammen med sin ven Aya, så de kunne deltage i onli­ne­ti­merne fra Lisas værelse. I en pause fortalte de mig om Hayday, et online bondegårdsspil:

I: Hvornår kan I finde på at spille?

Lisa: Det er hvis der er pauser, hvor der er én, der kommer for sent ind i opkaldet, (…) eller ligesom når Ole (histo­ri­e­læ­re­ren) kommer ind på et sidespor og begynder at snakke 15 minutter, så er det man tænker, vi kan lige så godt spille Hayday her altså.

Aya: Det er ligesom en gård, hvor man skal passe sine afgrøder. Ja, og høste. Vi har lavet et nabolag, som vi kalder 7d’s nabolag. Alle fra 7d er velkomne. Hvis man har brug for hjælp, så kan man komme ind på hinandens gårde.

Lisa: (…) hvis der fx er en anden, der har gule­rød­der, og det har du ikke selv, så kan man spørge hinanden.

Når tiden på Teams bliver lang­truk­ken, åbner pigerne således Hayday på telefonen. I spillet har de skabt klassens eget lille univers, hvor de bevæger sig rundt som små bon­de­fi­gu­rer, kom­mu­ni­ke­rer og hjælper hinanden med arbejdet på gårdene.

Vores oplevelse af tiden afhænger af vores oplevelse af rummet (Rosa 2019; Schutz 1982), og værd at bemærke er, at eleverne lader til at involvere sig på en helt anden måde i det digitale rum når de spiller, end det er muligt for dem at gøre på en vide­o­p­lat­form som Teams. Lisa og Aya forbinder Hayday med et sted, ”7.d’s nabolag” hvor de har deres egen bondegård. I soci­al­fæ­no­meno­lo­gien (Berger 2020) vil man sige, at de invol­ve­rer sig via menings­dan­nelse, dvs. forbinder omgi­vel­serne med deres tanker og følelser. Men de engagerer sig også via rum­dan­nelse (ibid.), idet de ori­en­te­rer og posi­tio­ne­rer sig i dette landskab, de bevæger sig rundt mellem marker og gårde, passer deres afgrøder og kom­mu­ni­ke­rer med de andre spillere.

Silas, en dreng jeg inter­viewede i foråret 2020, gav et levende billede af, hvordan en sådan invol­ve­ring i det digitale rum kunne skabe ople­vel­ser af en let­fly­dende og fælles tidsstrøm.

Silas: (…) Jeg må indrømme, der var engang jeg og Erik kom til at fortsætte med at spille ind i timen. Vi blev fanget af det.

I: Hvad er det så, der fanger dig i spillet?

Silas: Altså… når jeg træder ind i spillet, så er det historien, omgi­vel­serne, stem­nin­gen. Jeg skal befri nogen og hele tiden bevæge mig fremad. Det føles så autentisk. Jeg er i et fiktivt land, Girard. Der er høje bjerge med sne på toppen, og vejret er vildt. Samtidig er der bor­ger­krig i hele landet. Jeg er søn af lederen for en oprørs­gruppe. Vores mod­stands­be­væ­gelse vokser hele tiden, og vi skal befri nationen fra et diktatur. Først skal vi erobre fæst­nin­ger og ødelægge klok­ketårne, og til sidst når vi frem til dik­ta­to­ren, fanger ham og enten overtaler ham eller skyder ham. Altså, jeg er aldrig nået så langt. Vi kan spørge Erik, han har nok klaret det tre-fire gange.

Silas og hans ven Erik blev således fanget af com­pu­ter­spil­let i et frik­var­ter og kom til at fortsætte ind i timen. I spillet, som har et fasci­ne­rende landskab og er bygget op omkring et narrativ om et land, som skal befries, oplever Silas umid­del­bart både mening, samvær og en flydende tids­op­le­velse, som ikke lod til at ken­de­tegne inter­ak­tio­nen i videoopkaldene.

Ser vi på spillets rumlige frem­stil­lin­ger, ser Silas ikke ligesom på Teams en flade med initialer og ufuld­stæn­dige live-billeder, som er svære at afkode. Denne verden føles autentisk, som han siger. Han navigerer aktivt i det digitale landskab med sin avatar – bevæger sig gennem vildt vejr og bjerge med sne og befrier fæst­nin­ger, og han invol­ve­rer sig via menings­dan­nelse idet han forbinder omgi­vel­serne med en historie, en atmosfære, og et særligt land, Girard. Spil­u­ni­ver­set har altså modsat Teams-displayet en visuel dybde, et first­­per­­son-shooter per­spek­tiv, hvor aktøren oplever verden gennem sin avatar. Her kan Silas, i sin spil­i­den­ti­tet som søn af oprørs­le­de­ren, ikke blot observere, men handle på omgi­vel­ser, der svarer igen.

I dette univers lader tiden til at strømme ubesværet af sted for Silas. Han skal befri nogen og hele tiden bevæge sig fremad, som han siger. Ofte bruger han pro­no­me­net ”vi” og er altså ikke er alene, men sammen med sin ven, Erik og resten af oprørs­grup­pen i denne fremad­be­væ­gelse. Begrebet in-order-motive (Schutz 1982, 218) kan bruges til at beskrive tids­op­le­vel­sen nærmere. I denne for­stå­else skaber aktøren mening ved at pro­jek­tere et billede af sin færdige handling ud i fremtiden, for derefter at bevæge sig fremad mod dette mål i en levende nutid (Ibid.). På lignende måde har drengens og hans gruppes hand­lin­ger karakter af in-order-motive i spillet. Den ene udfor­dring følger den anden frem mod et mål:Først skal vi erobre fæst­nin­ger og ødelægge klok­ketårne, og til sidst når vi frem til dik­ta­to­ren…”. Som om han og hans med­spil­lere frem mod dette punkt, hvor dik­ta­to­ren over­vin­des, deler en fremad­ret­tet strøm af begi­ven­he­der, drevet af de opgaver, som de klarer undervejs.

Vender vi tilbage til Oslers (2024) pointe om, at rummet og kroppen skal trækkes ind i det digitale møde for man kan opleve et samvær i tid, viser analysen, at spil­u­ni­ver­set åbner en form for rumlig, kropslig og narrativt forankret oplevelse, som skaber basis for at eleverne kan handle og opleve mening i en tidslig strøm af begi­ven­he­der. Det digitale landskab får karakter af en verden, man kan træde ind i og være sammen i, snarere end blot en skærm man kan se på. Hvor de ufuld­stæn­dige ansigter og baggrunde på Teams var svære at tune ind på og skabte brud og akavethed i inter­ak­tio­nen, skaber spillet fremad­lø­bende tids­op­le­vel­ser og mere ukom­pli­ce­rede møder mellem klas­se­kam­me­ra­terne. Ikke ved at forsøge at genskabe en illusion om ansigt til ansigt inter­ak­tio­ner, men via for­enk­lede digitale figurer, der fungerer som elevernes sted­fortræ­dere i en fiktiv verden.

Urets sociale tid svækkes

For at komme nærmere en beskri­velse af den tidslige grundstem­ning, eleverne befandt sig i, gennem en hverdag som både bød på Teams-under­­vis­­ning, com­pu­ter­spil og meget andet, inter­viewede jeg dem flere gange om for­skel­len mellem deres tids­op­le­velse i den fysiske sko­le­hver­dag og onli­nesko­len. Ud fra disse interview, lod eleverne til at miste en ori­en­te­ring mod et fælles tempo og tidsplan, som de normalt forbandt med det at gå i skole. I stedet faldt de ned i en lang­som­mere, indi­vi­duel rytme.

Mange elever oplevede, at arbejds­tem­poet dalede når de ikke var sammen med læreren og kam­me­ra­terne i under­vis­nin­gen. Da jeg i et onli­ne­in­ter­view i starten af ned­luk­nings­pe­ri­o­den spurgte pigen Zahra, hvordan hun oplevede onli­nesko­len, fortalte hun: ”Altså, man skynder sig mere i skolen. Man kan se, hvor langt de andre er, om man skal skynde sig for at følge med.” Zahra forbinder altså det at holde tempoet oppe i timerne med at kunne se og forsøge at følge med sine kam­me­ra­ters arbejde, hvad hun ikke kan på samme måde hjemmefra. Ofte knyttede eleverne dog et oplevet dalende arbejds­tempo til de distrak­tio­ner, de var udsat for i de hjemlige omgi­vel­ser, og særligt til lærerens manglende fysiske til­ste­de­væ­relse. Her fortæller to drenge om deres ople­vel­ser efter at have deltaget i onli­nesko­len i godt en måned:

I: Føler I, at I arbejder lang­som­mere eller hurtigere, når I har onlineskole?

Daniel: Lang­som­mere! For der er ingen lærere, der tjekker op på det. Først til sidst, så kan det sagtens være, man kommer til at lave noget andet lige hurtigt. Lige tjekke telefonen eller så noget.

I: Hvad med dig Anders?

Anders: Lang­som­mere.

I: Er det fordi man har længere tid til opgaverne her?

Daniel: Der er ikke nogen, der ved hvad du laver.

Anders: Nej.

Daniel: De kan tro du sidder og laver grammatik, men du kan sidde og spille og snakke med folk, og så ville de ikke vide det. Og det ville man ikke normalt, for der kan de hele tiden se, hvad man laver.

Anders og Daniel bliver således lang­som­mere til sko­le­ar­bej­det, fordi de beskæf­ti­ger sig med andre ting, imens onli­ne­un­der­vis­nin­gen foregår.

Zhang (2023, 21), en yngre digital soci­al­fæ­no­meno­log, beskriver, hvordan den ufuld­stæn­dige frem­stil­ling af hinanden i digitale møder, gør det lettere at ”lyve”. Når den anden part ikke kan se, hvad du beskæf­ti­ger dig med, kan du lade som om du følger ved­kom­men­des inter­ak­tio­nelle bestræ­bel­ser, men i stedet være optaget af andre, digitale, vir­ke­lig­he­der, og fx shoppe på nettet uden det bemærkes. Anders og Daniel udnytter på lignende måde at de er udenfor lærerens synsvidde ved fx at spille eller chatte i stedet for at lave grammatik, hvorfor deres arbejds­in­ten­si­tet falder. Udover det at miste tempo, er de to drenges beskri­vel­ser et udtryk for et andet tids­mæs­sigt træk ved onli­nesko­len; ople­vel­sen af at kunne gøre hvad de ville, når de ville, i stedet for at følge skemaet og lærerens anvis­nin­ger gennem dagen.

Da jeg inter­viewede en gruppe drenge i december 2021, hvor de altså havde været tilbage i den normale skole i knapt et semester, bad jeg dem tænke tilbage på onli­nesko­len, tegne deres oplevelse af den og inkludere den måde, de oplevede tiden på i perioden. En af dem, Olau, tegnede en seng, hvor han lå og sov under dynen, en computer og et ur, som bevægede sig langsomt afsted. Han beskrev ople­vel­sen sådan:

Olau: Ja, det med onli­ne­un­der­vis­ning, det var at … øhm, det var mere sådan, man følte sig mere fri, men samtidig så var det måske, så var der måske lidt mindre effek­ti­vi­tet i forhold til hvad, der kunne have været i den rigtige skole.

I: Manglede der effektivitet?

Olau: Ja, det tror jeg alle sammen, vi er enige om.

(De andre to drenge bekræfter med nik)
Det der med at man sidder, … man kan gå ud af opkaldet og så kan man gøre lige præcis det, man vil. Man skal ikke noget. Der er ikke rigtig nogen tøjler.

Olau forbinder altså onli­ne­un­der­vis­nin­gen med at ligge i sengen og med at være mere fri og kunne gøre præcis, hvad man vil. Men også med ople­vel­sen af det langsomme ur og at mangle effektivitet.

Alt efter hvad man er optaget af, befinder man sig ifølge Schutz på et sted mellem en lav spænding i bevidst­he­den – hvor man lader sig flyde med den indre tid og følger sine sub­jek­tive, ustruk­tu­re­rede strømme af ideer – eller en høj spænding, hvor man ori­en­te­rer sig mod den ydre tid og koor­di­ne­rer sine hand­lin­ger efter fælles stan­dar­der i ure og skemaer (Muzzetto 2006). I dette per­spek­tiv bliver det tydeligt, at Olau og de to andre drenge er i en situation, hvor de i høj grad følger deres sub­jek­tive ind­sky­del­ser som de opstår, fremfor at forholde sig til en fælles, insti­tu­tio­nel styring af tiden. Man kan logge af og gøre præcis hvad man vil, om det så er at spille midt i en lektion. Normalt er det at blive set af læreren med til at bringe dem i en tilstand, hvor de ori­en­te­rer sig efter en koor­di­ne­rende skoletid, følger den samme plan og arbejder mere effektivt, men det er ander­le­des i onli­ne­hver­da­gen. Her lader rytmen til at være lavere, forbundet med ure, der går langsomt og at ligge i sengen under dynen.

En dreng, Noah, som jeg besøgte i foråret 2020, kunne ikke lide denne måde at forholde sig til tiden på: “Det, jeg ikke bryder mig om i hjem­mesko­len, det er også, at der ikke kommer sådan en tids­grænse på … (…) når man skal skrive en historie, så skal den være færdig onsdag klokken dét og dét. Sådan er det oppe i skolen, for der sidder lærerne, og så kan de jo kigge, om man ikke laver noget.” På den måde mistede de fælles tidslige stan­dar­ter betydning i elevernes hverdag – både i form af dagens plan, tempo og effek­ti­vi­tet, men også de konkrete deadlines, som blev sværere at overholde, når læreren ikke længere kunne holde øje og struk­tu­rere tiden gennem sin til­ste­de­væ­relse. Med Schutz’ begreb, snarere end en høj bevidst­heds­spæn­ding og ori­en­te­ring mod en fælles ydre vir­ke­lig­hed, sank mange elever ned i en subjektiv, ustruk­tu­re­ret tids­op­le­velse. I en pause mellem to onli­ne­ti­mer beskrev en elev denne tilstand sådan: “Dagene smelter sammen når jeg sidder her hver dag. Jeg føler mig som en zombie.”

En pige, Sigrid, fortalte om denne distance til uret og den fælles tids­ko­or­di­ne­ring på en anden måde. Da hun, ligesom Olau, sammen med to kam­me­ra­ter skulle tegne onli­ne­un­der­vis­nin­gen som hun oplevede den, når hun tænkte tilbage, lavede hun en flammende gul figur med en hængelås på og et ur med pile omkring, der viste, hvordan viseren fór afsted:

Sigrid: Jeg har tegnet en gul ting, der skal repræ­sen­tere glæde. Altså det var sådan meget afgrænset hvor glad man kunne være, når man sad alene på værelset hele tiden.

I: Ja

Sigrid: Tiden den var meget sådan det samme og det samme. Den kører bare rundt.

I: Den kører bare i ring?

Sigrid: Klokken den kører bare rundt og man, … det var sådan, der var ikke noget nyt (…) der var bare ikke noget, der skete. Det gik langsomt.

I: Så den kørte bare sådan rundt, som om man ikke fulgte med den eller?

Sigrid: Ja altså, øhm … det gav slet ikke mening at ha’ en klokke.

Sigrid forbinder altså onli­ne­un­der­vis­nin­gen med en tid, hvor det var svært at opleve glæde, og hvor det ene tidsrum ikke adskilte sig fra det næste. Uret suser rundt, mens hun selv sidder foran skærmen og føler at tiden går langsomt; at der ikke sker noget. På den måde oplever hun, at det slet ikke giver mening at have et ur.

Sigrids beskri­vel­ser indikerer, at hun er ude af sync. Ikke blot med skolens tempo og tidsplan, som eleverne i de tidligere udsnit, men med uret som sådan – det kører hurtigt rundt, selvom hun oplever, at tiden går langsomt. Hun forbinder dog ikke denne afkobling med en opløftet følelse af at være fri, som Olau delvist gjorde det. Det er snarere begrænset, hvor glad hun kan være i denne situation. Når hun sidder alene det samme sted dagen igennem, giver uret, som plejer at vise hende, at det er tid til for­an­dring, til at bevæge sig nye steder hen og opleve noget nyt med nogen, ikke mening. Hartmut Rosa (2019), som er inspi­re­ret af fæno­meno­lo­gien, kan uddybe for­stå­el­sen af Sigrids situation. Han gør opmærksom på, hvordan erfa­rin­ger har svært ved at sætte sig spor i erin­drin­gen, når aktøren oplever verden digitalt. Når man ikke kan forbinde tiden med fysiske omgi­vel­ser og levende inter­ak­tio­ner, fyldes den ikke ud, men opleves som tom. En iagt­ta­gelse, som kan afspejle Sigrids tegning af uret, der kører i et tomt kredsløb, hvor intet nyt sker.

Onli­ne­un­der­vis­nin­gens tidslige udfordringer

Artiklen, der bygger på obser­va­tio­ner og interview med elever fra syvende klasse, viser, at onli­ne­un­der­vis­ning forandrer elevernes oplevelse af tid. Det manglende kropsligt for­ank­rede samvær på skolen svækker for­bin­del­sen til skolens sociale tid, hvor tempo og akti­vi­te­ter koor­di­ne­res med hinanden. Når eleverne sidder foran Teams-skærmen, gør de ufuld­stæn­dige gen­gi­vel­ser af lærere og klas­se­kam­me­ra­ter det van­ske­ligt at aflæse non­ver­bale signaler og at tune ind på hinanden. De oplever derfor ofte tiden som langsom og søger mod andre digitale universer, hvor land­ska­ber, fælles for­tæl­lin­ger og menings­fulde samspil får tiden til at strømme lettere afsted.

Det første tidslige aspekt, som i den almin­de­lige skole ofte frem­træ­der ubemærket, men som udfordres online, er den direkte, kropslige ansigt til ansigt kom­mu­ni­ka­tion. Schütz beskriver denne form for samvær som den mest grund­læg­gende oplevelse af inter­sub­jek­ti­vi­tet, hvor parternes indre tid syn­kro­ni­se­rer i ydre tid. Ople­vel­sen af sådanne spejlende inter­ak­tio­ner mellem lærere og elever er vanskelig at skabe gennem de nuværende vide­o­p­lat­forme. Elevernes erfa­rin­ger i spil­u­ni­ver­ser viser dog, at det er muligt at skabe et fælles tidsligt rum online ved at gøre det digitale til et fælles sted. Fx kan et landskab med en ram­me­for­tæl­ling give eleverne mulighed for at koor­di­nere deres tids­op­le­vel­ser gennem samspil via deres spil­fi­gu­rer og ved at orientere sig mod fælles frem­ti­dige mål.

Det andet tidslige aspekt handler om de skift i omgi­vel­ser, akti­vi­te­ter og samvær, som uret og skemaet normalt under­støt­ter. Disse udviskes, når under­vis­nin­gen flyttes online, hvor eleverne typisk sidder alene på det samme sted det meste af dagen. Et soci­al­fæ­no­meno­lo­gisk per­spek­tiv på onli­ne­un­der­vis­ning giver her anledning til at se stan­dard­ti­den i skoleuret og skemaet i et andet lys end pæda­go­gisk tids­forsk­ning ofte gør. Uret fungerer ikke kun som et redskab til at skynde på eleverne og acce­le­rere læring, som kritisk sociologi peger på, men må også forstås som en måde at guide elever og lærere til at mødes på bestemte steder og tids­punk­ter for at skabe menings­fulde ople­vel­ser, der sætter sig spor i erindringen.

Refe­ren­cer

Adam, B. 1995. Timewatch The Social Analysis of Time. Cambridge: Polity Press.

Anderson, E., and A. Hira. 2020. “Loss of Brick-and-Mortar Schooling: How Ele­men­tary Educators Respond.” Infor­ma­tion and Learning Science 121:411 – 18.

Barbera, E., P. A. Kirscher, and B. Gros. “Paradox of Time in Research on Educa­tio­nal Technology.”

Berger, V. 2020. “Pheno­meno­logy of Online Spaces: Inter­pre­ting Late Modern Spa­ti­a­li­ties.” Human Studies 43(4):603 – 26.

Bergmann, W. 1992. “The Problem of Time in Sociology: An Overview of the Lite­ra­ture on the State of Theory and Research on the ‘Sociology of Time’, 1900 – 82.” Time and Society 81 – 134.

Bergson, H. 2001. Time and Free Will An Essay on the Immediate Data of Conscious­ness. New York: Dover Publications.

Brodersen, M. E. dir. 2025. Tre tids­for­mer i skolen: Et fæno­meno­lo­gisk per­spek­tiv. Jesper fleng og Olibris film, Aarhus Uni­ver­si­tet, VIA Uni­ver­sity College. https://​youtu​.be/​B​j​o​u​h​6​F​m​5FM

Chri­sten­sen, A. 2017. Den Pro­ble­ma­ti­ske Tid En Insti­tu­tio­nel Etnografi Om Fol­ke­sko­le­læ­re­rens Arbejds­liv Gennem Tid Og Rum. Roskilde Universitet.

Clegg, S. 2010. “Time Future: The Dominant Discourse of Higher Education.” Time and Society 21:371 – 94.

Ducheon, J., and W. G. Tierney. 2013. “Changing Con­cep­tions of Time. Impli­ca­tions for Educa­tio­nal Research and Practice.” Time and Society.

Federkeil, L., F. Heinschke, T. Jungmann, and F. Klapproth. 2020. “Teachers Expe­ri­en­ces of Stress and Their Coping Stra­te­gies during COVID – 19 Induced Distance Teaching.” Ournal of Peda­go­gi­cal Research 4:444 – 52.

Fol­ke­sko­len (2025) De her 17 kommuner går nu i gang med forsøg med onli­ne­un­der­vis­ning. Fol­ke­sko­len 01.04.2025

Gros, A. 2021. “Thomas Luckmann on the Relation Between Pheno­meno­logy and Sociology: A Con­structive Critical Asses­sment.” Human Studies 44:201 – 31.

Gullien, G., T. Sawin, and N. Avineri. 2020. “Zooming out of the Crisis: Language and Human Col­la­bo­ra­tion.” Foreign Language Annals 53:32 – 328.

Harvey, David. 1989. The Condition of Post­mo­der­nity: An Enquiry into the Origins of Cultural Change. Oxford: Blackwell.

Hattie, J. 2013. Visible Learning: A Synthesis of over 800 Meta-Analyses Relating to Achie­ve­ment. London: Taylot & Francis.

Katz­nel­son, N., M. Pless, og A. Görlich. 2022. Mistriv­sel i Lyset Af Tempo, Præ­sta­tion Og Psy­ko­lo­gi­se­ring Om Ny Udsathed i Ung­doms­li­vet. Aalborg Uni­ver­si­tets­for­lag, CEFU.

Lemov, D. 2020. Teaching in the Online Classroom: Surviving and Thriving in the New Normal. Jossey Bass.

Muzzetto, L. 2006. “Time and Meaning in Schutz.” Time and Society 15:5 – 31.

Nell, C. 2023. “The ‘Waste Land’ of the Digi­ta­lized Life-World: Alfred Schutz’s Con­tri­bu­tion to a Theory of Digi­ta­lized Societies.” in The Palgrave Handbook of Macrop­heno­meno­logy and Social Theory. Cham: Palgrave Macmillan, Springer Switzerland.

Nisberth, M., Y. Lil­je­k­vist, C. Olin-Scheller, J. Samu­els­son, and C. Hallquist. 2021. “Digital Teaching as the New Normal? Swedish Upper Secondary Teachers’ Expe­ri­en­ces of Emergency Remote Teaching during the COVID-19 Crisis.” European Educa­tio­nal Research Journal EERJ 20:442 – 62.

Nissen, S. K. 2023. Styr På Tiden En Kul­tu­r­a­na­ly­tisk Under­sø­gelse Af de Upåagtede Tids­lig­he­der i Skolen. Aarhus Universitet.

Osler, L. 2024. “Pheno­meno­logy of Online Spaces: Inter­pre­ting Late Modern Spa­ti­a­li­ties.” Inquiry An Inter­di­sci­pli­nary Journal of Phi­los­ophy 67:302 – 29.

Rosa, H. 2019. Resonance A Sociology of Our Rela­tions­hip to the World. Polity Press.

Schutz, A. (1962) ‘Scheler’s Theory of Inter­sub­jecti­vity and the General Thesis of the Alter Ego’, in A. Schutz, Collected Papers, pp. 150 – 79. The Hague: Martinus Nijhoff.

Schutz, A. 1982. Collected Papers 1 The Problem of Social Reality. Dordrecht: Kluwer Academic Publis­hers Group.

Schutz, A. 2005. Hve­dags­li­vets Sociologi. København: Hans Reitzels forlag.

Ville, M. 2022. “Primary Teachers’ Prin­cip­les for High-Quality Distance Teaching During COVID-19.” Scan­di­navian Journal of Educa­tio­nal Research 66:852 – 64.

Ylijoki, O. H., and H. Mäntylä. 2003. “Con­fli­cting Time Per­specti­ves in Academic Work.” Time and Society 55 – 78.

Zaner, R. 1961. “Theory of Inter­sub­jecti­vity: Alfred Schutz.” Social Research 28(1):71 – 93.

Zhao, S. 2004. “Conso­ci­a­ted Con­tem­pora­ries as an Emergent Realm of the Lifeworld: Extending Schutz’s Pheno­meno­lo­gi­cal Analysis to Cyber­s­pace.” Human Studies 27:91 – 105.