Tids­me­string i familien: en under­sø­gelse af forældres ulige vilkår for ind­fly­delse på hverdagen

,

Hverdagen i bør­ne­fa­mi­lien er i dag præget af et hektisk tempo og et intenst tidspres. Mange familier har så travlt, at det kan være svært at etablere en hverdag med den nød­ven­dige tid til at drage omsorg for hinanden. I denne artikel ana­ly­se­rer vi, hvordan fami­liepo­li­tik­ken overser betyd­nin­gen af, at forældre har meget for­skel­lige vilkår, når de søger at skabe tid til familiens fælles hver­dags­liv. Selvom der fra politisk hold har været interesse for de tids­mæs­sige forhold i fami­li­erne i ganske mange år, er devisen i dag, at det er for­æl­dre­nes indi­vi­du­elle valg, der skaber betin­gel­serne i familiens hverdag. Gennem inter­view­ma­te­ri­ale med forældre viser vi forældres for­skel­lige vilkår for at træffe tids­op­ti­me­rende valg i hverdagen og under­sø­ger, hvordan de for­skel­lige tids­hånd­te­rin­ger skaber dif­fe­ren­ti­e­rin­ger for­æl­drene imellem. 

Forældres vilkår for at drage omsorg for deres børn og for hinanden i hverdagen er et forhold, der igennem de seneste gene­ra­tio­ner jævnligt har fået opmærk­som­hed. Særligt i de senere år har der været fokus på, at hverdagen i bør­ne­fa­mi­lien er hektisk (Grumløse & Marschall, 2024) og i tids­mæs­sig acce­le­ra­tion (Rosa, 2014). I den offent­lige debat har temaer som mental load (fx Akselvoll, 2023) om mødres usynlige arbejde i hjemmet, og ”familiers farvel til ham­ster­hju­let” (fx Humaidan, 2023) fyldt en del. Ligesom den manglende sam­funds­mæs­sige vær­di­sæt­ning af omsorgs­ar­bej­det er i vælten (Holten, 2024). På for­skel­lig vis adres­se­res tid og hver­dags­li­vet i familien. Dette sker også på Chri­sti­ans­borg, hvor vi ser en opblom­string af dialogen om familiers hver­dags­liv og om sam­spil­let mellem fami­li­e­liv og ‑politik. Dette sker efter, at den fami­liepo­li­ti­ske dialog har været ned­pri­o­ri­te­ret i en længere årrække (Grumløse, 2014).

Kaster vi blikket tilbage, var det i 1960erne, at hver­dags­li­vet i bør­ne­fa­mi­lien for alvor kom på dags­or­de­nen på Chri­sti­ans­borg. Det var blandt andre Kom­mis­sio­nen ved­rø­rende Kvin­der­nes Stilling i Samfundet, der stillede spørgsmål om, hvorvidt tiden til børnene var kommet under pres eller måske i direkte karam­bo­lage med for­æl­dre­nes arbejds­liv (Kom­mis­sio­nen ved­rø­rende kvin­der­nes stilling i samfundet, 1970), og et under­ud­valg blev bedt om at undersøge:

(…) familiens og børnenes vilkår i den nuværende sam­funds­mæs­sige situation, hvor kvinder i stigende grad deltager i erhvervs­li­vet, samt at vurdere, hvorvidt den således beskrevne situation kan anses at være til­freds­stil­lende for familiens og børnenes trivsel (…)(Kom­mis­sio­nen ved­rø­rende kvin­der­nes stilling i samfundet 1970, s. 7)

Mens Bør­ne­kom­mis­sio­nen godt 10 år senere kon­klu­de­rede, at:

Arbejds­ti­dens længde blandt ude­ar­bej­dende kvinder med mindre børn synes ude af trit med, hvad de selv ønsker. Kun få anser end ønsker modellen med to fuldtids ude­ar­bej­dende forældre for at være ideel. Stadig flere småbørns­mødre synes derimod at være tiltalt af ideen om, at også fædrene skal have del­tids­ar­bejde. (Bør­ne­kom­mis­sio­nen 1981, s. 35)

I 2007 kunne Familie- og arbejds­livskom­mis­sio­nen kon­klu­dere, at der ikke var sket meget trods årtiers fokus på sam­spil­let mellem arbejds- og fami­li­e­li­vet. Mange børn og forældre oplevede fortsat et voldsomt pres i hverdagen (Familie- og arbejds­livskom­mis­sio­nen, 2007). Sam­men­fal­dende med årtiers efter­spørgsel på mere fami­lie­tid, viste Rockwool Fonden i 2018, at forældres aktive samvær med deres børn er vokset. Under­sø­gel­sen pegede dog samtidig på en social ulighed. Forældre med en lang vide­re­gå­ende uddan­nelse bruger i dag godt dobbelt så lang tid sammen med deres børn, som forældre med en kort uddan­nelse. Udvik­lin­gen er således med til at forstærke den sociale ulighed fami­li­erne imellem og særligt over de seneste 15 år ses en øget social skævvrid­ning (Bonke & Chri­sten­sen, 2018). En af for­kla­rin­gerne på den stigende ulighed kan ifølge fonden være, at forældre med højere uddan­nel­ser ofte har bedre mulig­he­der for at finde fleksible job og dermed bedre mulighed for at skabe de nød­ven­dige balancer i familiens hver­dags­liv. I 2024 kædede Rockwool Fonden desuden den aktuelle lave fød­sels­rate direkte sammen med, at særligt lavt- og kortud­dan­nede forældre ofte er hårdt pressede i en hverdag med børn (Fallesen & Mortensen, 2024).

I denne artikel går vi tæt på sam­spil­let mellem fami­liepo­li­tik og fami­li­e­liv og under­sø­ger, hvordan man fra politisk hold adres­se­rer forældres tid­strængselspro­ble­ma­tik­ker. Vi zoomer ind på, hvordan hver­dags­li­vet i fami­li­erne opleves og hænger sammen med en politik, der lægger vægt på forældres indi­vi­du­elle ansvar for at skabe tid til familiens fælles liv.

Metode og empiri

Det empiriske materiale, der danner grundlag for artiklen, er sammensat. Analyser af politiske doku­men­ter som fx kom­mis­sions­be­tænk­nin­ger og udvalgs­rap­por­ter bidrager til for­stå­el­sen af den politiske ram­me­sæt­ning i relation til familiers dagligliv og til sam­funds­di­ag­nostik­ken: ”Det går stærkt i mange bør­ne­fa­mi­lier” (Grumløse & Marschall, 2024). Det øvrige materiale er hentet i tre for­skel­lige inter­viewun­der­sø­gel­ser.  Projektet Familie og hverdag er lavet blandt kortud­dan­nede i 2014 – 2015, hvor 41 forældre er inter­viewet om deres forhold mellem arbejds- og fami­li­e­li­vet. Analysen er formidlet i rap­port­form med fokus på for­æl­dre­nes erfa­rin­ger med at få hverdagen med børn til at hænge sammen (Grumløse, 2015). For­æl­drene var for en stor dels ved­kom­mende ansat i indu­strien, og i det vi kan betragte som uflek­sible stil­lin­ger. Nogle var ansat på et mejeri og andre på øvrige føde­va­re­pro­du­ce­rende fabrikker. Inter­viewene var struk­tu­re­ret i forhold til temaerne: 1. Hver­dags­liv med børn i spændet mellem arbejds- og fami­li­e­liv, og 2. Ønsker og fore­stil­lin­ger om hver­dags­li­vet i fremtiden. I de to øvrige projekter, Sam­ar­bejde om trivsel (Marschall, 2018 – 2020) og Tid til familien (Marschall & Grumløse, 2022 – 2024), er i alt 17 forældre inter­viewet. For­æl­drene fra disse studier har på for­skel­lig vis reflek­te­ret over eller foretaget tids­mæs­sige ompri­o­ri­te­rin­ger i deres liv med det for øje at forbedre hverdagen i familien. I projektet Sam­ar­bejde om trivsel er for­æl­drene rek­rut­te­ret gennem børnenes dag­in­sti­tu­tio­ner, mens de i projektet Tid til familien er rek­rut­te­ret gennem annon­ce­ring på sociale medier og via “sne­bol­d­ef­fek­ten”. Alle 17 inter­views var struk­tu­re­ret i henhold til tre over­ord­nede temaer: 1. Fami­li­e­liv og idealer, 2. Hver­dags­liv, praksis og bekym­rin­ger, og 3. Fami­li­e­liv før, nu og i fremtiden. Gennem inter­view­ma­te­ri­a­let under­sø­ges det, hvordan forældre er i gang på daglig basis med at få til­ret­telagt hverdagen med god tid til det fælles hver­dags­liv men oplever at have meget for­skel­lige vilkår, når de forsøger at mestre tiden. Vi udfolder, hvordan forældre i dag har for­skel­lige vilkår for at leve op til den for­æl­drerolle, som ita­le­sæt­tes fra politisk hold.

Teoretisk bag­grundstæppe

Hartmut Rosa (2014) kaster med sit begreb om tids­mæs­sig acce­le­ra­tion lys over, hvordan det sam­funds­mæs­sige tempo i disse år øges. For mange forældre betyder det, at de føler sig fanget i en konstant kamp med at forsøge at finde den rette balance mellem deres arbejde og familiens øvrige liv (Familie- og Arbejds­livskom­mis­sio­nen, 2007; Grumløse, 2015; Grumløse & Marschall, 2024). Rosa inter­es­se­rer sig for men­ne­skets mulighed for at forbinde sig til sin omverden og har i den for­bin­delse to for denne artikel centrale begreber: resonans og dissonans. Med begrebet resonans betoner Rosa men­ne­skers oplevelse af menings­fuld­hed og ”samklang” med omver­de­nen. Det at være i et reso­nans­for­hold til andre handler om at være til stede på måder, så det er muligt at kunne tune sig ind på og afstemme sig i forhold til hinanden. Det kræver derfor til­ste­de­væ­relse, nærvær, empati og ikke mindst opmærk­som­hed at indgå i rela­tio­ner karak­te­ri­se­ret ved resonans. Begrebet dissonans beskriver derimod en frem­med­gjort­hed og oplevelse af en manglende for­bin­delse til omver­de­nen. I en hektisk hverdag kan mulig­he­den for resonans besvær­lig­gø­res. Således påpeger Rosa, at tids­mæs­sig acce­le­ra­tion kan føre til følelsen af afsavn og dissonans, og det i hver­dags­li­vets høje tempo kan være svært at forbinde sig til hinanden i familien og opret­holde de stærke bånd og nærvær, som vi inderst inde finder nødvendige.

Rosa fremhæver desuden tids­hunger som et vilkår for mange mennesker og hjælper os til at få øje på, at det at opleve tids­k­nap­hed i hverdagen ikke kan betragtes som et indi­vi­du­elt forhold, men netop må ses som et alment forhold, som gør sig gældende for mange familier i dag. Der ser desuden ud til at være forskel på hvilke balan­ce­rings­mu­lig­he­der, der er til rådighed i fami­li­erne afhængigt af, hvor på arbejds­mar­ke­det for­æl­drene placerer sig, og i forhold til hvilke juste­rin­ger i hverdagen for­æl­drene finder mulige at lave. Rosa forholder sig i sine analyser til den gen­nem­gå­ende sam­fundsomvælt­ning, og til hvordan denne påvirker mennesker. Han viser dermed også, hvordan mennesker rammes for­skel­ligt, fx når nogle må slås med uflek­sible arbejds­for­hold, et øget arbejds­tempo, over­hæn­gende risiko for at brænde ud og måske også prekære arbejds­vil­kår (Rosa, 2021).

Når vi i det følgende under­sø­ger sam­spil­let mellem fami­liepo­li­tik og forældres oplevelse af tids­me­string i hverdagen, går vi dis­kur­s­a­na­ly­tisk til værks. Vi betragter for­æl­drene som subjekter, der deltager aktivt i at forstå og forme familiens hver­dags­liv og deres for­æl­dre­skab i samspil med histo­ri­ske og aktuelle videns­re­gi­mer (Rose, 1999). For­æl­dre­ska­bet betragtes i relation til en politisk vir­ke­lig­hed, der i dag hylder forældres såkaldte frie valg. Med Alt­hus­sers (1983) begreb om inter­pel­la­tion kan man sige, at forældre i dag anråbes som ansvar­lige for familiens hver­dags­liv og de – fordi de betragtes som sådan – søger at leve op til de for­vent­nin­ger, der er til dem og deres for­æl­dre­skab. Dette bevirker, at en del forældre oplever, at de ikke kan leve op til de sam­funds­mæs­sige for­vent­nin­ger. Når det kommer til tids­me­string og det at skabe tid til familiens fælles liv, peger et fejl­sla­gent forsøg herpå således tilbage på for­æl­drene som dem, der ikke lykkes.  Fami­liepo­li­tik­ken fungerer således som et ganske stærkt sty­rings­red­skab, der får betydning for, hvorvidt man kan forstå sig selv som en god forælder og sit for­æl­dre­skab som vellykket eller ej. Frit efter Nikolas Rose kan vi betragte nutidens forældre som subjekter, der ledes som frie subjekter, og derfor er nødt til at forsøge at agere som sådanne (Rose, 1999). 

Politisk opmærk­som­hed på familiens hverdagstid

Op igennem 1970erne fyldte debatten om forholdet mellem forældres arbejds- og fami­li­e­liv på den politiske dagsorden. På ven­stre­fløjen argu­men­te­rede man for, at alle forældre skulle have mulighed for at arbejde deltid, mens børnene var små, mens man på den politiske højrefløj argu­men­te­rede for, at en af for­æl­drene skulle have mulighed for at være sammen med børnene i hjemmet. Her byggede man argu­ment­vis videre på grund­tan­ken fra 1960erne om, at alle småbørn har bedst af at være sammen med deres forældre, og en grund­for­tæl­ling om hjemmet og (dengang) moderen som særlig vigtig for barnets trivsel og udvikling (Grumløse, 2014). I 1970erne var også faderen skrevet frem som en vigtig person i den sam­men­hæng. I blandt andet Bør­ne­kom­mis­sio­nens betænk­nin­ger blev familiens tid sammen italesat som hen­sigts­mæs­sig for både barnet, familien og samfundet. Som daværende soci­al­mi­ni­ster Ritt Bjer­re­gaard rede­gjorde i Fol­ke­tings­sa­len, da Bør­ne­kom­mis­sio­nens hoved­rap­port blev præ­sen­te­ret i 1981:

For det første har store grupper børn for lidt kontakt med deres forældre, der er over­ar­bej­dede og stressede. En meget stor del af småbørns­fa­mi­li­erne har to ude­ar­bej­dende forældre, og i mange har begge fuld­tids­ar­bejde. Børnene må i disse familier undvære kontakten med for­æl­drene i de fleste af dagens bedste og aktive timer. Kontakten bestemmes af arbejds­li­vets betin­gel­ser og ikke af barnets skiftende behov. For­æl­dre­nes kræfter til at give børnene opmærk­som­hed og omsorg er små efter en lang arbejds­dag uden for hjemmet. Når begge forældres fravær sam­men­læg­ges, bliver det ofte på 80 timer om ugen mod 45 – 50 timer tidligere, hvor kun den ene arbejdede. Børnenes kræfter og evne til at kon­cen­trere sig om for­æl­drene er ofte ringe efter en lang dag i insti­tu­tio­nen. Ople­vel­sen af tryghed, nær kontakt og til­hørs­for­hold er truet i disse familier med virk­nin­ger for børnenes følel­ses­mæs­sige, sociale og intel­lek­tu­elle udvikling (7/10 81: Rede­gø­relse om Bør­ne­kom­mis­sio­nens betænk­ning, s. 73)

Nød­ven­dig­he­den af at finde politiske løsninger på fami­li­er­nes besvær­lig­he­der var således til at få øje på i dansk politik. Op igennem 1980erne lavede man blandt andet forsøg med tilskud til hjem­me­pas­ning i Gentofte kommune. Da den daværende soci­al­mi­ni­ster blev spurgt, om denne ordning kunne udbredes til resten af landet, var svaret, at det ville blive for dyrt (Fol­ke­ting­sti­dende 1989/1990, For­hand­lin­gerne II: spalte 2555ff). Selvom man i partier som Det Kon­ser­va­tive Fol­ke­parti og Venstre også på dette tidspunkt talte for, at for­æl­drene skulle have bedre mulighed for at passe deres børn hjemme og derved få et bedre forhold mellem arbejds­li­vet og familiens liv i øvrigt, stemte man i disse partier imod et forslag om at gøre ordningen lands­dæk­kende. Argu­men­tet var stats­ø­ko­no­misk. I samme periode intro­du­ce­rede Venstre begrebet ”frit valg” på børne- og fami­lie­om­rå­det, og i løbet af få år var de politiske dialoger om, hvordan man kan skabe bedre vilkår for fami­li­erne erstattet af en for­stå­else af, at det gode hver­dags­liv med børn kan udfolde sig på mange måder (fx Rege­rin­gens Bør­ne­ud­valg, 1996), og det derfor ikke giver mening at arbejde for ”de rette vilkår” for bør­ne­fa­mi­li­erne (Grumløse, 2014). Det var med andre ord ikke længere betragtet som en politisk opgave at sikre det gode fami­li­e­liv. Da Familie- og arbejds­livskom­mis­sio­nen godt 15 år senere udgav deres hoved­rap­port Chance for balance (2007), blev kom­mis­sio­nens 31 forslag da heller ikke taget op i fol­ke­tin­get. Også på dette tidspunkt blev det gode hver­dags­liv i en bør­ne­fa­mi­lie italesat som for­æl­dre­nes ansvar, og noget man fra politisk hold ikke skulle blande sig i (Grumløse, 2017).

Når vi som her betragter fami­liepo­li­tik­ken over en årrække, tyde­lig­gø­res det, at sam­spil­let mellem fami­liepo­li­tik og familiers aktuelle udfor­drin­ger er grund­læg­gende ændret. Der er stor forskel på tidligere fami­liepo­li­ti­ske inten­tio­ner om at skabe bedre forhold for fami­li­erne og den senere ita­le­sæt­telse af forældres frie valg som grund­la­get for hverdagen i familien. Ligesom der er stor forskel på, hvorvidt staten anråber for­æl­drene som nogle, der skal have bedre vilkår og i den for­bin­delse sikres af en fami­liepo­li­tisk ramme, eller anråbes som frie subjekter, der selv har pligt til at træffe gode valg, og dermed er ansvar­lige, når det knirker i hverdagslivet.

Der er i dag fornyet opmærk­som­hed på det politiske ansvar over for bør­ne­fa­mi­li­erne, og denne afspejler de tidligere for­stå­el­ser af, hvad poli­tik­kens rolle er. På den ene side står et parti som Liberal Alliance, der ønsker at give fami­li­erne et reelt frit valg i forhold til, hvor børnene skal være i deres første leveår (ved at lade pengene følge barnet), og i partiet betoner man vig­tig­he­den af for­æl­dre­nes valg­mu­lig­he­der. Mens man i partier som Alter­na­ti­vet og Enheds­li­sten taler for lovsik­rede rammer for bør­ne­fa­mi­li­erne i forhold til netop tid og omsorg. Herunder arbejder man i disse partier for, at forældre skal have ret til en del­tids­stil­ling, mens børnene er små og ret til at passe børnene ved sygdom hele syg­doms­pe­ri­o­den. Der er således fortsat vidt for­skel­lige for­stå­el­ser af, hvordan man fra politisk hold støtter bør­ne­fa­mi­li­erne i en tid­strængt hverdag, og det ser ud til, at det også i dag er svært at lande politiske løsninger i fami­lie­ti­dens favør. Forældre er, med Roses ord, således fortsat for­plig­tede til at agere som frie subjekter og dermed se deres hver­dags­liv som resul­ta­tet af egne valg. I sådan en politisk ram­me­sæt­ning er tids­me­string ikke alle forundt. 

Fami­lie­tid, flek­si­bi­li­tet og rådighed

Den tyske sociolog Oskar Negt viste i 1980erne, hvordan fami­li­e­li­vet nemt kommer under pres i en kapi­ta­li­stisk sam­fund­s­ø­ko­nomi, hvor der skabes ulige vilkår for fami­li­erne, der afhængigt af for­æl­dre­nes arbejds­vil­kår oplever at have bedre eller ringere mulighed for at skabe et godt hver­dags­liv (fx Negt & Kluge, 1993). Negt viste blandt andet, hvordan sociale og øko­no­mi­ske uligheder på arbejds­mar­ke­det påvirker forældres mulighed for at balancere deres arbejds- og fami­li­e­liv. Et forhold som også Rosa peger på væsent­lig­he­den af, når for­skel­lige krav og struk­tu­rer på arbejds­mar­ke­det giver for­æl­drene for­skel­lige vilkår for at skabe resonans i fami­li­e­li­vet (Rosa, 2021). Men vi kan samtidig tale om, at grænsen mellem arbejds- og fami­li­e­li­vet er ændret, og arbejds­li­vet fylder mere. Således kastede den ame­ri­kan­ske sociolog Arlie Hochs­child med sit begreb om ’the time-bind’ i slut­nin­gen af 1990erne lys over det forhold, at den tidligere indis­kutable værdi af fami­li­e­li­vet var blevet afløst af værdien af arbejdet. Udsigten til at blive honoreret for en god indsats på arbejds­plad­sen var blevet mere attraktiv, og det kunne få forældre til at vælge at arbejde frem for at lægge energien i familien. Særligt hvis arbejdet var præget af fleksibel tid. Grænserne mellem fami­li­e­li­vet og arbejds­li­vet er således langt mere per­fo­re­rede end tidligere (Hochs­child, 1997). I for­læn­gelse heraf skriver også Kri­sten­sen i en dansk kontekst om, hvordan tidligere mere tra­di­tio­nelle rammer for arbejds­li­vet er for­s­vun­det, hvilket betyder, at arbejdet i dag flyder ind over pri­vat­li­vet og dermed familien (Kri­sten­sen, 2011). Fami­li­e­li­vet kommer således under pres, og arbejds­li­vet fylder og vær­di­sæt­tes på nye måder.

Når vi inter­viewer forældre om deres bestræ­bel­ser på at etablere en tids­mæs­sig balance mellem deres arbejds- og fami­li­e­liv, træder væsent­lig­he­den af flek­si­bi­li­tet i arbejds­li­vet frem som et centralt forhold. Hos nogle forældre er arbejds­li­vet bundet op af tids­re­gi­mer grundet fx skif­te­hold og nød­ven­dig­he­den af fysisk til­ste­de­væ­relse på arbejds­plad­sen (Grumløse, 2015). I andre familier ser vi, at flek­si­bi­li­tet muliggør tid til børnene fx ved, at for­æl­drene kan hente dem tidligt i dag­in­sti­tu­tio­nen, men også at dette ikke nød­ven­dig­vis fører til en oplevelse af at have ”nok tid” i hverdagen. Tiden forskub­bes bare, så den bliver ekstra træg, fx når børnene er puttet. Atter andre har gjort op med tidspres­set og taget drastiske beslut­nin­ger for at slippe for en hverdag præget af tids­k­nap­hed og dårlig samvit­tig­hed og ”fingre der slår på mod bilrattet, mens vi kører fra den ene ende af byen til den anden for at hente børn i myl­dre­ti­den”, som en mor for­mu­le­rer det i et interview.

Ønsket om at bruge tid sammen med sine børn, engagere sig og investere i børnenes hver­dags­liv, det som i for­æl­dre­skabs­lit­te­ra­tu­ren også kan betegnes som et inten­si­ve­ret for­æl­dre­skab (fx Faircloth, 2014), går på tværs af for­æl­dre­nes for­tæl­lin­ger. Louise, en af de mødre vi har inter­viewet om hver­dags­li­vet med børn (Marschall, 2016 – 2018), havde en leder­stil­ling, da deres første barn blev født. Hun fortæller følgende om for­æl­dre­nes bestræ­bel­ser på at få hverdagen til at hænge sammen, så de kunne føle sig som gode forældre samtidig med, at de begge arbejdede mange timer og havde en spirende karriere:

Jeg hentede tidligt. Jeg mødte klokken halv syv og gik klokken halv tre. Var massivt sammen med mit barn, som jeg kalder det. Altså sådan intensivt, for ligesom sådan at være ekstra meget mor. Og når hun sov klokken 19, så arbejdede jeg til klokken 23. Og alting foregik med tankerne delvist på arbejdet. (Louise, mor til to)

I denne familie opdeltes dagen, så for­æl­drene kunne præstere på både hjem­me­fron­ten og i arbejds­li­vet. Flek­si­bi­li­te­ten var stor, og der var god mulighed for at til­ret­te­lægge arbejds­ti­den, så Louise havde tid sammen med datteren om efter­mid­da­gen. En flek­si­bi­li­tet som på daværende tidspunkt betød, at Louise kunne til­ret­te­lægge sit job, så hun samlede en del af de opgaver, der kunne løses hjemmefra til efter, at datteren var lagt i seng. Louise og hendes mand Peter havde således gode erfa­rin­ger med at håndtere tiden, så der blev plads til det, der var vigtigt for dem både i relation til datterens opvækst og i forhold til deres arbejde. Selvom dette hver­dags­liv byggede på relativt stramme tids­re­gi­mer, og tiden var skemasat fx til at være ”ekstra meget mor”, lykkedes det for dem både at opret­holde acce­le­ra­tio­nen og tøjle tiden. Der var en oplevelse af at skabe resonans i hverdagen. Familien levede således op til den politiske for­stå­else af, at forældre selv former familiens hverdag ved at træffer de valg, der er gode for dem og deres børn. Deres daglige tids­me­string kan ses som et resultat af, at for­æl­drene så at sige træffer de valg, som de fra politisk hold forventes at træffe. Valg der skal sikre, at de har tid til hinanden, og samtidig lever op til samtidens ideal om, at ”god tid sammen” er godt.

I Bachs under­sø­gelse af ”over­skud­s­fa­mi­lier” ser vi lignende ita­le­sæt­tel­ser af det gode for­æl­dre­skab og den gode barndom, når hendes infor­man­ter fortæller om nød­ven­dig­he­den af ”at fylde børnene op med mor” (Bach, 2015, s.76). Sådanne for­mu­le­rin­ger kon­no­te­rer til en mor, der primært er hjemme og bruger tiden på at etablere rolige og hyggelige rammer for børnene. Moder­ska­bet bliver her en vigtig iden­ti­tets­mar­kør og ita­le­sæt­tes som noget, der trumfer en erhvervskar­ri­ere rent pre­sti­ge­mæs­sigt. Modsat mødrene i Bachs studie, går Louise ikke hjemme. Hun spiller så at sige på to heste, hvor hun både søger at sikre sig som kar­ri­e­re­kvinde ved at stå i spidsen for en afdeling og arbejder samtidig hårdt på at ”fylde datteren op med mor”, når hun henter tidligt og pri­o­ri­te­rer at være sammen med sit barn.

Disse forældres måde at mestre tiden på trækker en grænse til de familier, der ikke oplever at kunne jonglere med tiden. Vi er optagede af, at den flek­si­bi­li­tet, som Louise beskriver, ikke er mulig for alle, som det også fremgår af Rockwool Fondens under­sø­gel­ser (Bonke & Chri­sten­sen, 2018; Fallesen & Mortensen, 2024). Vi møder den fx ikke blandt forældre, der arbejder i indu­strien (Grumløse, 2015). Her kan de inter­viewede forældre berette om, hvordan den manglende mulighed for at skabe tid til det fælles hver­dags­liv i familien er til gene for såvel børn som voksne. Det kommer blandt andet til udtryk i et interview med Jesper, der er far til to og arbejder klokken 15 til 23 alle hverdage og indi­mel­lem også i weekenden. Han siger:

Jeg synes, at afte­n­ar­bej­det har trukket tænder ud, og jeg tror, det trækker endnu flere tænder ud end nat- og dag­ar­bejde. Det tror jeg, det gør. Og man kan også se det, altså, jeg er den eneste, der har børn på det hold, og man kan også mærke det på min chef. Han ved det godt, altså… det kan ikke blive ved. Jeg kan ikke arbejde for ham de næste…  ja, bare to år. Så er det sket. Der sker for meget, og jeg går glip af for meget, og så gik det galt igen, da … [ældste barn] skulle til fodbold […] ja, jeg synes, jeg har lidt stort afsavn… (Grumløse, 2015, s. 10)

De forældre, der har deltaget i under­sø­gel­sen Familie og hverdag, er ansat i stil­lin­ger, der kræver en kort eller mel­lem­lang uddan­nelse, men deres vilkår deles på tværs af uddan­nel­ses­længde. Således opleves for­hol­dene i syge­hus­væ­se­net også ofte som familie-uvenlige, og det går på tværs af uddan­nel­ses­længde (fx Lindemann, 2022). Det afgørende ser i denne sam­men­hæng ud til at være ind­fly­del­sen på egen arbejds­tids placering og dermed mulig­he­den for at kunne til­ret­te­lægge hverdagen, så der også kan tages hensyn til familiens behov for at have et fælles hver­dags­liv. Fraværet af flek­si­bi­li­tet i hverdagen har således betydning for, i hvilken grad man kan være sammen med sine børn og netop samværet er det, der mangler tid til, når man ikke oplever at have ind­fly­delse på den daglige tidsor­ga­ni­se­ring. De for­skel­lige erfa­rin­ger, for­æl­drene gør sig, får betydning for, hvordan de kan forstå sig selv og familiens hverdag.

Fler­ty­dig­hed og bagsiden af medaljen

Forældre som Louise og Peter, der oplevede at kunne mestre tiden, er dog også på hårdt arbejde. Når Louise var hjemme og sammen med datteren om efter­mid­da­gen, stod hun samtidig til rådighed på telefonen og over mail, hvis der skulle opstå forhold på arbejds­plad­sen, hun skulle indover. Grænsen mellem hendes arbejds- og fami­li­e­liv var med andre ord utydelig og åben (jf. Hochs­child, 1997). Flek­si­bi­li­te­ten kan således have den bagside, at for­æl­drene sjældent har fri. Der ses dermed et poten­ti­elt krydspres mellem familie- og arbejds­li­vet, når tiden lader sig håndtere (Kri­sten­sen, 2011). Det betyder, at en del forældre bærer rundt på en samtidig dårlig samvit­tig­hed over for både børn og arbejds­plads (Grumløse 2015; Marschall & Munck, 2021; Marschall & Grumløse, 2024). I over­ens­stem­melse hermed påpegede Familie- og arbejds­kom­mis­sio­nen i 2007:

Jo mere græn­se­løst arbejde man har, jo flere problemer med balancen har man, alt andet lige. At et arbejde er græn­se­løst vil sige, at det er svært at sætte en grænse mellem, hvornår man arbejder, og hvornår man har fri (Familie- og Arbejds­livskom­mis­sio­nen, 2007 s. 13)

Vi hæfter os dog ved, at forældre, der på daglig basis kan tilgodese hverdagen med børn, ved fx at lægge en del af deres arbejde efter at børnene er puttet, ofte kan træffe disse valg selv, og netop det at kunne træffe valget på egen hånd ser ud til at være for­skel­s­sæt­tende. Forældre med sådanne vilkår skal ikke, som Jesper, hans værkfører eller en ansat i syge­hus­væ­se­net forhandle med kol­le­ga­erne om fx at møde en time senere eller gå en time tidligere en dag, hvor det er nød­ven­digt. Forældre, der er del af et tæt sam­ar­bej­dende arbejds­fæl­les­skab, hvor man er afhængig af hinanden, kan omvendt sjældent være fleksible ”på egen hånd”. Når de skal have bedre tid til fami­li­e­li­vet, skal deres even­tu­elle flek­si­bi­li­tet for­hand­les med kol­le­ga­erne. Som moderen Thea, der som Jesper arbejder i en pro­duk­tion, fortæller:

Altså, og det er ikke noget jeg aftaler med firmaet. Det aftaler jeg med mine kollegaer. Sådan er det. Vi er nået dertil, at vi er nødt til at gå ind og arbejde over for hinanden og bytte rundt på en sådan måde, at alle folk kan få deres hverdag til at hænge sammen. (Grumløse, 2015, s. 20)

Således peger for­æl­drene i under­sø­gel­sen Familie og hverdag på, at tids-min­­ge­le­ring i hverdagen for dem er en kollektiv handling, og derfor også må være en und­ta­gelse. Det kan være en mulighed i særlige situ­a­tio­ner, og der hvor kollegaer kan drage omsorg for hinanden, så hverdagen med børn kan hænge bedre sammen. Det kan fx være, at man som Thea kun kan få weekenden som forælder med delebørn til at hænge sammen, hvis man indi­mel­lem får ”lidt elastik” af sine kollegaer og enkelte dage kan gå tidligere, end arbejds­ti­den tilsiger det. Men det er, grundet nød­ven­dig­he­den af de kol­lek­tive for­hand­lin­ger, ikke en daglig mulighed for den enkelte. Dvs. det kan sagtens være, at der altid er en, der tages hensyn til, men det kan ikke være den samme hver dag. Dertil vil skævvrid­nin­gen kol­le­ga­erne imellem blive for stor. De kol­lek­tive balan­ce­rin­ger på arbejds­plad­sen bliver i sådanne tilfælde vilkår, der virker ind i fami­li­erne og får betydning for, hvordan den enkelte families hverdag fungerer. Disse kol­lek­tive for­hand­lin­ger vil ofte være at finde i pro­duk­tio­ner og ser­vi­ce­fag, hvor man er afhængig af at være fysisk til stede og lægge sin arbejds­tid på arbejds­plad­sen og afspejler arbejds­mar­ke­dets ulige vilkår (jf. Negt & Kluge, 1993; Rosa, 2021).

Den ulighed, som også Rosa peger på, er en realitet i det moderne samfund, ser vi her eksem­pli­fi­ce­ret ved, at den daglige flek­si­bi­li­tet i hverdagen er noget, kun nogle har mulighed for qua deres vilkår på arbejds­plad­sen. Andre har den alene ved særlige lej­lig­he­der og under omstæn­de­lig­he­der, der kræver kol­le­ga­er­nes flek­si­bi­li­tet eller andre fami­lie­med­lem­mers velvilje. Det betyder, med Rosas begreber in mente, at nogle familier har væsentlig bedre vilkår for at skabe en hverdag med en høj grad af resonans end andre. Det skel­sæt­tende synes at være, hvorvidt hverdagen opleves som hånd­ter­bar eller ej. Vi ser således et hver­dags­liv i fami­li­erne i dag, hvor der på den ene side trækkes en grænse mellem de forældre, der har mulighed for at mingelere med tiden, og de forældre, der ikke har denne mulighed, og hvor der på den anden side trækkes grænse mellem forældres for­skel­lige grader af flek­si­bi­li­tet. Det er ikke nød­ven­dig­vis meget store eller iøj­ne­fal­dende forskelle for­æl­drene imellem, men betragtet i forhold til hinanden bliver det tydeligt, at dette adskiller og opdeler fami­li­erne, og det skaber væsens­for­skel­lige betin­gel­ser for at være forældre og familie i nutidens samfund. Sagt på en anden måde er fami­li­erne sat i et ulige forhold af en fami­liepo­li­tik, der betoner det frie valg, men ikke tager højde for, hvilke vilkår for­æl­drene faktisk har i deres arbejdsliv.

Familier der tager tiden tilbage

På tværs af inter­view­ma­te­ri­a­let møder vi forældre, der beskriver, hvordan en presset hverdag på et tidspunkt skubbede dem ud over kanten. Der er nogle forældre, der fortæller om, hvordan deres børn mistri­ve­des og andre forældre, der fortæller, at de oplevede syge­mel­din­ger grundet stress. Hver­da­gens krydspres og det daglige tids-tyranni var blevet for voldsomt. Nogle af disse forældre har taget kon­se­kven­sen og besluttet ”at tage tiden tilbage”. Dette gælder for Ditte og Tobias, der som mange andre forældre kæmpede med at få hverdagen til at fungere. De valgte, at Ditte skulle sige sit sygeple­jer­skejob op og passe børnene hjemme. Denne beslut­ning betød, at de måtte flytte for at tilpasse sig den nye øko­no­mi­ske situation, og de redu­ce­rede familiens forbrug kraftigt, så de kunne leve af Tobias’ løn. Det blev for dem et tilvalg af andre værdier end de mate­ri­elle forhold, og tid sammen som familie blev en markør for det, der var vigtigt. Ditte fortæller:

Nogle gange gør det mere ondt end andre, nogle gange gør det slet ikke ondt, nogle gange er det bare fedt. Jeg tænker i høj grad, at jeg hele tiden står på sådan en, altså, det er tit, at jeg skal gøre op med mig selv, hvad jeg har lyst til, og hvornår jeg lever i over­ens­stem­melse med mine værdier, fordi jeg kan godt synes, det er rigtig hårdt. Jeg synes, det er sindssygt hårdt at gå hjemme, specielt når man gør det alene […]. hvis jeg ligesom gik den alter­na­tive vej og gjorde noget andet, det har jeg jo fx prøvet, da vi var ude i ham­ster­hju­let, så var jeg jo over­ho­ve­det ikke i sync med mine værdier, og det føltes virkelig dårligt.

Ditte fortæller videre om, hvordan beslut­nin­gen om at gå hjemme fik betydning for familiens samhørighed:

Hverdagen blev vores ønske­til­stand i stedet for, at man lever hverdagen for at se henimod, at nu skal vi også holde ferie i tre uger. […] Vi ville gerne have følelsen af, at det er det, vi er i lige nu og her, det er det, der er dejligt.

Vi betragter for­æl­dre­nes beslut­ning om at få mere fælles tid i familien som et eksempel på, at nogle forældre træffer livsomvæl­tende valg. De veksler materiel (og måske umid­del­bart også social) status med to biler, feri­e­rej­ser og et stort hus til øget fami­lie­tid og mulig­he­den for at få en ganske anden rytme i hverdagen, hvor de kan styre tiden, og det er dem, der sætter tempoet. De gør, som poli­ti­kerne opfordrer til: De til­ret­te­læg­ger den hverdag med børn, de finder god. Men de skiller sig også ud.

Ditte beskriver, hvordan de nu har rolige morgener, hvor de ikke skal stresse ud ad døren. Der er på daglig basis tid til, at børnene kan dvæle ved det, de er optagede af, og der er tid til at inddrage dem i dag­lig­da­gens gøremål. Ditte og Tobias oplever, at de har tiden, fordi de har truffet de nød­ven­dige beslut­nin­ger, og til­ret­telagt hverdagen i fami­li­e­li­vets favør. De veksler med deres egne ord materiel velstand til børn i trivsel. Ditte for­mu­le­rer det således:

Jeg kan i hvert fald se, at sådan sta­ti­stisk set så skulle vi jo have nogle børn, der mistrives, og det har vi ikke. [..] Nej, vi har heller ikke nogen børn med diagnoser. Vi har til gengæld nogle børn, der – nu bliver det sådan rent prale-prale – […] men af de børn vi har haft, som vi har sendt i skole, som ikke har været i insti­tu­tion, havde de (lærerne) sjældent oplevet at få et barn i skolen, som var så skoleklar. Altså empatisk, omsorgs­fuld over for kam­me­ra­terne, lydhør overfor lærerne og sådan. De var sådan helt blown away, og jeg sad bare der og fik helt tårer i øjnene.

I oven­stå­ende citat sætter Ditte lig­heds­tegn mellem familiens valg om at tage tiden tilbage og dermed for­æl­dre­nes tids­in­ve­ste­ring i familiens fælles liv og børnenes trivsel både derhjemme og i skolen. I denne ”transak­tion” kan for­æl­drene samtidig forstå sig selv om gode forældre, der får aner­ken­delse fra skolen og udfylder for­æl­dre­op­ga­ven med at levere sko­le­pa­rate børn, der tilmed er empatiske og omsorgs­fulde. De har således truffet ”gode valg” på både familien og sam­fun­dets vegne, og lever på den måde op til det politiske krav om at tage teten og dermed tage ansvaret på sig. Dermed er Ditte og Tobias ude over den daglige min­ge­le­ring af tiden, som Louise og Peter, Thea, samt Jesper og hans hustru er i hver dag. De er ikke, som de øvrige forældre, i risiko for at opleve, at den daglige flek­si­bi­li­tet i sam­spil­let mellem arbejds- og fami­li­e­li­vet presses i en grad, der skaber stress, som Familie- og arbejds­livskom­mis­sio­nen påpegede var en risiko (Familie- og arbejds­livskom­mis­sio­nen, 2007). De skal heller ikke slås med, at fami­lie­med­lem­mer­nes rytmer ikke passer sammen. Ditte og Tobias oplever, at de har skabt resonans i hverdagen, og de har samtidig ageret som de frie subjekter, de ita­le­sæt­tes som fra politisk hold. 

Fami­lie­tid: Ikke for alle

Med Hartmut Rosas begreber in mente får vi øje på, hvordan familier på for­skel­lig vis oplever det moderne livs acce­le­ra­tion. Mange oplever, at familien som ”reso­nans­havn” for nærvær, opmærk­som­hed, hen­gi­velse og empati (Rosa, 2021: 233) har svære vilkår. Det er forældre, der oplever en hverdag præget af dissonans, hvor daglige kampe for tid, nærvær og opmærk­som­hed gør det van­ske­ligt at møde hinanden i en reso­nans­mo­dus (Rosa, 2021). Om man oplever resonans eller dissonans i hverdagen, er – set i en nutidig fami­liepo­li­tisk prisme – resul­ta­tet af forældres egne evner til at træffe gode valg eller manglen på samme. Som Nikolas Rose kon­klu­de­rer, er nutidens forældre for­plig­tede til at agere som frie individer, og dermed pålagt at træffe deres indi­vi­du­elle valg eller i det mindste lade som om, at de er frie til at til­ret­te­lægge hverdagen, som de finder passende (Rose, 1999). Mens Rosa peger på sam­fun­dets mange struk­tu­relle bånd, peger Rose således på den under­lig­gende for­tæl­ling om borgeren som fri. I en sådan vir­ke­lig­hed vil forældre let kunne betragte sig selv som ene­ansvar­lige for familiens hver­dags­liv og se deres for­æl­dre­skab som mindre vellykket, når hverdagen opleves hektisk og presset. Det er denne artikels ærinde at pege på kon­se­kven­sen af, at fami­liepo­li­tik­ken i dag lader som om, at for­æl­drene er frie, og samtidig overser de struk­tu­relle og for­skel­lige vilkår, som blandt andre Rosa påpeger er reelle. Kon­se­kven­sen er, at tidspres­set for fami­li­erne almen­gø­res, men kun nogle forældre er i stand til at etablere holdbare løsninger i hverdagen.

Tid med familien efter­spør­ges på for­skel­lig vis af de forældre, vi har inter­viewet. Langt de fleste forældre er dagligt på arbejde med at til­ret­te­lægge hverdagen med børn, så der er plads til omsorg og nærvær, men som vist i analysen, er der stor forskel på, hvilke mulig­he­der for­æl­drene har. En familie som Jespers har ikke mulighed for at indrette hverdagen ander­le­des, end vilkårene på arbejds­plad­sen tillader det og dermed få bedre tid til familiens fælles liv. Han har meget lille ind­fly­delse på, hvordan fami­li­e­li­vets tid kan orga­ni­se­res, og det er på daglig basis svært at skabe plads til det, der er vigtigt for ham og hans familie. Har man et arbejds­liv, der er karak­te­ri­se­ret ved fikstid og ikke flekstid, er mulig­he­derne nogle ganske andre, end hvis man omvendt har en høj grad af flek­si­bi­li­tet. I tillæg hertil skal forældre ansat i mindre fleksible stil­lin­ger ofte forhandle med deres kollegaer, hvis der skal ændres i arbejds­ti­den. Det indi­vi­du­elle valg kan med andre ord ikke altid træffes, hvis man er del af et kollektiv på sin arbejds­plads. Det betyder, at nogle forældre oplever, at det er ganske svært at få hverdagen til at hænge sammen på måder, der er i over­ens­stem­melse med deres grund­læg­gende værdier og det, de betragter som en god hverdag ikke mindst for deres børn.

Andre forældre kan qua et dagligt tids­ma­na­ge­ment være til stede og sammen med deres børn på netop den måde, de ønsker det. Louise og Peter er et eksempel på forældre, der til­ret­te­læg­ger hverdagen minutiøst, så de kan være både effektive på arbejds­plad­sen og nær­væ­rende i familien. De er, som Ditte for­mu­le­rer det, del af ham­ster­hju­let, men de oplever, at de har rådighed over tiden og ind­fly­delse på, hvordan hverdagen skal til­ret­te­læg­ges, og hvad der skal pri­o­ri­te­res. Til gengæld er grænsen mellem for­æl­dre­nes arbejds- og fami­li­e­liv også ganske trans­pa­rent, hvilket i sig selv kan være hårdt arbejde at håndtere.

I andre familier som fx Ditte og Tobias’ træffes beslut­nin­gen om en mere ”varig” tids­me­string. Her lægges både økonomi og hverdag om, og for­æl­drene sikrer på den måde, at der er god tid til fami­li­e­li­vet. Ikke som noget, der skal for­hand­les eller plan­læg­ges på daglig basis men som noget, der er et vilkår og kon­se­kven­sen af, at beslut­nin­gen om mere varig fami­lie­tid er truffet.

For­skel­lig­he­derne mellem fami­li­erne, vi her har tegnet kon­tu­rerne af, tyde­lig­gø­res særligt, når vi holder dem op mod hinanden. Således har forældre ret for­skel­lige vilkår for at leve op til det for­æl­dre­skab, der i dag ita­le­sæt­tes fra politisk hold, hvilket igen placerer for­æl­drene i et sam­funds­mæs­sigt hierarki, hvor nogle står bedre end andre og nogle måske nemmere end andre kan træffe beslut­nin­gen om over­ho­ve­det at stifte familie (Fallesen & Mortensen, 2024). Kon­se­kven­sen, af at man fra politisk hold ikke adres­se­rer de temmelig for­skel­lige vilkår i hver­dags­li­vet, er, at man skubber til allerede eksi­ste­rende ulige forhold i samfundet, men det sker på subtile måder, der gør, at nogle forældre oplever dem selv og deres for­æl­dre­skab som mislykket.

Når vi i denne artikel har set nærmere på betyd­nin­gen af den aktuelle fami­liepo­li­tik og betragtet, hvordan forældre i dag har for­skel­lige vilkår for at leve op til den for­æl­drerolle, som ita­le­sæt­tes fra politisk hold, får vi således øje på vigtige dyna­mi­k­ker i samfundet, hvor tids­hunger er et vilkår i mange familier, men mulig­he­den for at håndtere denne og mestre tiden ikke er for alle.

Lit­te­ra­tur

Akselvoll, M. Ø. (2023). Mentale byrder: Mødres usynlige arbejde er større, end vi tror. I: Dagbladet Infor­ma­tion den 11.4.2023.

Althusser, L (1983). Ideologi og ide­o­lo­gi­ske stats­ap­pa­ra­ter. Århus: Forlaget Grus

Bach, D. (2015). Over­skud­s­fa­mi­lier. Om opdra­gelse, identitet og klasse blandt vel­stå­ende familier i Nord­s­jæl­land. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.

Bonke, J. og Chri­sten­sen, A, E. W. (2018). Hvordan bruger danskerne tiden? ROCKWOOL Fondens Forsk­nings­en­hed. København: Gyldendal.

Bør­ne­kom­mis­sio­nen (1981). Bør­ne­kom­mis­sio­nens betænkning.

Faircloth, C. (2014). Intensive parenting and the expansion of parenting. I E. Lee, J. Bristow, C. Faircloth & J. Macvarish, Parenting Culture Studies. London: Palgrave Macmillan. DOI: https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​5​7​/​9​7​8​1​1​3​7​3​0​4​6​1​2​.​0​008

Fallesen, P. & Mortensen, L. H. (2024). Kortud­dan­nede kvinder får nu færrest børn. Rockwool Fonden, Forskning

Familie- og Arbejds­livskom­mis­sio­nen (2007). Chance for Balance – et fælles ansvar. Anbe­fa­lin­ger fra Familie- og Arbejdslivskommissionen.

Fol­ke­ting­sti­dende (1954 – 2010). Fol­ke­ting­sti­dende: For­hand­lin­gerne i fol­ke­ting­s­året. Albert­slund: Schultz Grafisk.

Grumløse, S. P. (2014). Den gode barndom: Dansk fami­liepo­li­tik 1960 – 2010 og for­stå­el­sen af små­bar­nets gode liv (Ph.d.-afhandling). Roskilde: Roskilde Universitet.

Grumløse, S. P. (2015). Familie og hverdag. 3F.

Grumløse, S. P. (2017). Den gode barndom. København: Hans Reitzels Forlag.

Grumløse, S.P. & Marschall, A. (2024). Fami­lie­tid. En historisk og nutidig slagmark. Tids­skrif­tet BARN.

Holten, E. (2024). Underskud. Om værdien af omsorg. København: Poli­ti­kens Forlag

Humaidan, M.M. (2023). Ærø­ma­ni­fe­stet. Om længslen efter et andet fami­li­e­liv. København: Gyldendal

Hochs­child A. (1997). The Time Bind: When Work becomes Home and Home becomes Work. New York: Henry Holt andCompany.

Kri­sten­sen, A.R. (2011). Det græn­se­løse arbejds­liv – At lede de selv­le­dende med­ar­bej­dere. Gyldendal Business

Kom­mis­sio­nen ved­rø­rende kvinders stilling i samfundet (1970). Betænk­ning ved­rø­rende familiens og børnenes til­pas­ning. Betænk­ning nr. 575.

Lindemann, B. (2022). Vi er nødt til at være mere åbne om det svære i lægelivet. Dagens Medicin 13.10.2022

Marschall, A. (2016 – 2018). Sam­ar­bejde om børns trivsel. Forsk­nings­pro­jekt, Køben­havns Professionshøjskole.

Marschall A. & Grumløse, S.P. (2022 – 2024). Tid til familien. Forsk­nings­pro­jekt, Køben­havns Professionshøjskole/Professionshøjskolen Absalon.

Marschall, A. & Munck, C. (2021). Tillid og tvivl. Dilemmaer i forældre og pæda­go­gers sam­ar­bejde om småbørns hver­dags­liv. Dansk Pæda­go­gisk Tids­skrift, 2021 (1).

Negt, O., and Kluge, A. (1993). Public Sphere and Expe­ri­ence: Toward an Analysis of the Bourgeois and Pro­le­ta­rian Public Sphere. Uni­ver­sity of Minnesota Press

Rege­rin­gens Bør­ne­ud­valg (1996). Far, mor, børn og arbejde. Rege­rin­gens Børneudvalg.

Rosa, H. (2014). Frem­med­gø­relse og acce­le­ra­tion. København: Hans Reitzels Forlag

Rosa, H. (2021). Resonans – En sociologi om forholdet til verden. Eksi­sten­sen

Rose, N. (1999). Inventing our selves. Psy­cho­logy, Power and Per­son­hood. Cambridge: Cambridge

Giv et bidrag

Værsgo’ – du kan frit læse
Dansk pæda­go­gisk Tidsskrift!

Hvis du synes om det, du læser, og gerne vil have, at tids­skrif­tet bliver ved med at eksistere, håber vi, at du vil give et bidrag.

STØT VIA MOBILEPAY VED AT SCANNE HER

Scan med dit mobilkamera
Klip på knappen for at støtte