Tidens betydning i pædagogiske institutioner
Dette temanummer undersøger tidens betydning i pædagogiske institutioner. Artiklerne viser, hvordan tempo, rytmer og tidsstrukturer præger hverdagsliv, socialisering og vurderinger af børn og unge. Tid fungerer som et organiserende og moralsk princip, tæt vævet sammen med samfundsmæssige idealer om det gode børneliv og den gode elev. Gennem analyser af skolestart, uddannelsers tempo, feriepraksisser, mindfulness og onlineundervisning belyses tidens formative og differentierende kraft.
Indledning
Tidens betydning i pædagogiske institutioner
Stine Karen Nissen, Karen Ida Dannesboe, Simon Nørgaard Iversen
I disse år ser vi en opmærksomhed på en øget acceleration i samfundet (Rosa, 2014; Wajcman, 2015). Den øgede acceleration synes at skabe et voksende pres i form af et øget tempo og intensivering i fritids- og arbejdsliv. Knapheden på tid, som typisk følger, kommer ikke mindst til udtryk i de pædagogiske institutioner. Det gælder fx i lovkrav om unges […]
Temaartikler
Den rette tid: Børns skolestart og overgange
Lene S. K. Schmidt, Maja Plum, Rikke Brown, Anna Kathrine Frørup, Sine Penthin Grumløse
I en policy- og praksisanalyse stiller artiklen skarpt på, hvordan den rette tid for skolestarten rekonstrueres over tid, og reorganiseres i en nutidig praksis.
Det praktiske og det rigtige: Forbindelser mellem skolens tidsarkitektur og tidsmoral
Med afsæt i en undersøgelse af folkeskolens sammensatte tidsligheder, sætter artiklen særligt fokus på begreberne tidsarkitektur og tidsmoral til at få øje på implikationerne af institutionernes tidslige indretning.
Tiden(s) værd: Værdighed og status på erhvervsuddannelser og videregående uddannelser set gennem temporalitet og tidsmoral
Hvordan produceres status og værdighed på erhvervs‑, professions- og universitetsuddannelserne? Denne artikel viser, hvordan uddannelsers tidsarkitekturer og tidsmoraler reproducerer en vedvarende forskelssætning og social ulighed i uddannelsessystemet.
Børnehaveferie og forestillinger om børn, familie og daginstitution
Med tid som prisme og fokus på ferietid giver artiklen et nyt blik på samspillet mellem børnehave og familie samt forestillinger om det gode børneliv.
”At være i nuet, ikke tænke…”- om temporale normer og trivsel i skolen
Artiklen omhandler, hvordan udbredelsen af kontemplative praksisser (fx yoga og mindfulness) i folkeskolen implicerer en række pædagogiske antagelser om forholdet mellem tid, nærvær og trivsel.
Mellem Teams-skærmen og spiluniverser – Digitale tidsoplevelser i en syvendeklasse
Artiklen undersøger, hvordan elever i onlineundervisningen mister forbindelsen til klassens rytme og i stedet søger ind i digitale spiluniverser med mere fælles og flydende tidsoplevelser.
Artikler udenfor tema
Social inklusion af udsatte unge på STU gennem faciliteret gaming
Thorkild Hanghøj, Peter Bukovica Gundersen, Anna Kathrine Frørup
I denne artikel sætter vi fokus på, hvordan man gennem esport som undervisningstilbud kan engagere udsatte og isolerede unge til at møde op og deltage i faciliterede gamingaktiviteter på STU (Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse) med multiplayer spil som Counter-Strike og League of Legends.

