2025 #2

Tidens betydning i pæda­go­gi­ske institutioner

Dette tema­num­mer under­sø­ger tidens betydning i pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner. Artik­lerne viser, hvordan tempo, rytmer og tids­struk­tu­rer præger hver­dags­liv, soci­a­li­se­ring og vur­de­rin­ger af børn og unge. Tid fungerer som et orga­ni­se­rende og moralsk princip, tæt vævet sammen med sam­funds­mæs­sige idealer om det gode børneliv og den gode elev. Gennem analyser af sko­lestart, uddan­nel­sers tempo, feri­e­prak­sis­ser, mind­ful­ness og onli­ne­un­der­vis­ning belyses tidens formative og dif­fe­ren­ti­e­rende kraft.

Ind­led­ning

Tidens betydning i pæda­go­gi­ske institutioner

Stine Karen Nissen, Karen Ida Dannesboe, Simon Nørgaard Iversen

I disse år ser vi en opmærk­som­hed på en øget acce­le­ra­tion i samfundet (Rosa, 2014; Wajcman, 2015). Den øgede acce­le­ra­tion synes at skabe et voksende pres i form af et øget tempo og inten­si­ve­ring i fritids- og arbejds­liv. Knapheden på tid, som typisk følger, kommer ikke mindst til udtryk i de pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner. Det gælder fx i lovkrav om unges […]

Temaar­tik­ler

Den rette tid: Børns sko­lestart og overgange

Lene S. K. Schmidt, Maja Plum, Rikke Brown, Anna Kathrine Frørup, Sine Penthin Grumløse

I en policy- og prak­sis­a­na­lyse stiller artiklen skarpt på, hvordan den rette tid for sko­lestar­ten rekon­stru­e­res over tid, og reor­ga­ni­se­res i en nutidig praksis.

Det praktiske og det rigtige: For­bin­del­ser mellem skolens tids­ar­ki­tek­tur og tidsmoral

Stine Karen Nissen

Med afsæt i en under­sø­gelse af fol­ke­sko­lens sam­men­satte tids­lig­he­der, sætter artiklen særligt fokus på begre­berne tids­ar­ki­tek­tur og tidsmoral til at få øje på impli­ka­tio­nerne af insti­tu­tio­ner­nes tidslige indretning.

Tiden(s) værd: Værdighed og status på erhverv­s­ud­dan­nel­ser og vide­re­gå­ende uddan­nel­ser set gennem tem­pora­li­tet og tidsmoral

Tine Brøndum

Hvordan pro­du­ce­res status og værdighed på erhvervs‑, pro­­fes­sions- og uni­ver­si­tets­ud­dan­nel­serne? Denne artikel viser, hvordan uddan­nel­sers tids­ar­ki­tek­tu­rer og tids­mora­ler repro­du­ce­rer en ved­va­rende for­skel­s­sæt­ning og social ulighed i uddannelsessystemet.

Bør­ne­ha­ve­fe­rie og fore­stil­lin­ger om børn, familie og daginstitution

Dil Bach, Karen Ida Dannesboe

Med tid som prisme og fokus på ferietid giver artiklen et nyt blik på sam­spil­let mellem børnehave og familie samt fore­stil­lin­ger om det gode børneliv.

”At være i nuet, ikke tænke…”- om temporale normer og trivsel i skolen

Nis Langer Primdahl

Artiklen omhandler, hvordan udbre­del­sen af kon­tem­p­la­tive prak­sis­ser (fx yoga og mind­ful­ness) i fol­ke­sko­len impli­ce­rer en række pæda­go­gi­ske anta­gel­ser om forholdet mellem tid, nærvær og trivsel.

Mellem Teams-skærmen og spil­u­ni­ver­ser – Digitale tids­op­le­vel­ser i en syvendeklasse

Malene Engsig Brodersen

Artiklen under­sø­ger, hvordan elever i onli­ne­un­der­vis­nin­gen mister for­bin­del­sen til klassens rytme og i stedet søger ind i digitale spil­u­ni­ver­ser med mere fælles og flydende tidsoplevelser.

Artikler udenfor tema

Social inklusion af udsatte unge på STU gennem faci­li­te­ret gaming

Thorkild Hanghøj, Peter Bukovica Gundersen, Anna Kathrine Frørup

I denne artikel sætter vi fokus på, hvordan man gennem esport som under­vis­nings­til­bud kan engagere udsatte og isolerede unge til at møde op og deltage i faci­li­te­rede gam­in­gak­ti­vi­te­ter på STU (Særligt Til­ret­telagt Ung­doms­ud­dan­nelse) med mul­ti­player spil som Counter-Strike og League of Legends.