Frihedens øvebane: Når efter­sko­le­for­æl­dre giver slip – og stadig holder fast


Et år på efter­skole forbindes af mange unge og deres forældre med et frirum fra hver­da­gens præ­sta­tions­pres – et år til dannelse, fæl­les­skab og selv­stæn­dig­hed. Denne artikel under­sø­ger, hvordan forældre til efter­sko­le­e­le­ver forstår og prak­ti­se­rer for­æl­dre­skab i over­gan­gen til ung­doms­li­vet. Med afsæt i kva­li­ta­tive interview med 12 for­æl­dre­par belyser vi, hvordan de balan­ce­rer ønsket om at give slip med behovet for at sikre barnets trivsel. Vi anvender begre­berne letting go (Kurz, 2024) og forældres arbejde (Krab, 2021) til at analysere de para­dok­ser, der præger for­æl­dre­skab i børnenes overgang til ung­doms­li­vet i en kultur, der fremmer et intensivt for­æl­dre­skab: hvor frihed for barnet for­ud­sæt­ter, at for­æl­drene løsner grebet, men fortsat yder omsorg – blot på afstand.

Ind­led­ning

I Danmark er der voksende bekymring for børn og unges faglige, sociale og mentale trivsel (Triv­selskom­mis­sio­nen, 2025). Over de seneste årtier er skolerne blevet mere præ­sta­tions­o­ri­en­te­rede, blandt andet gennem øget brug af tests og målinger (Jacobsen, 2024). Mange forældre søger derfor alter­na­ti­ver, der kan give deres børn et pusterum fra dette pres – et sted, hvor fæl­les­skab, personlig udvikling og for­dy­belse kan få mere plads

Meier (2025) peger i den for­bin­delse på, at den aktuelle mistriv­sels­de­bat bidrager til, at almin­de­lige ung­dom­ser­fa­rin­ger i stigende grad forstås gennem et sygdoms- og risi­ko­per­spek­tiv. Usik­ker­hed, tvivl og følel­ses­mæs­sige udsving, der almin­de­lig­vis ken­de­teg­ner ung­doms­li­vet, bliver tolket som tegn på mistriv­sel, og forældre placeres som nøg­le­ak­tø­rer i arbejdet med at forebygge den. Dette skaber et dobbelt krav til forældre om både at beskytte mod poten­ti­elle risici gennem kontrol, og samtidig sikre børnene får mulighed for at frigøre sig som en naturlig del af tee­na­ge­li­vet. I denne spænding mellem omsorg og selv­stæn­dig­hed søger mange familier mod efter­sko­len som et sted, hvor frihed og fæl­les­skab tænkes som modvægt til præ­sta­tions- og bekymringskulturen.

Et efter­sko­leår bliver i denne sam­men­hæng ofte fremhævet som en “øvebane” for frihed. Det tilbyder de unge en mulighed for at prøve livet uden for hjemmets rammer, men indenfor pæda­go­gisk til­ret­telagte og trygge struk­tu­rer. Efter­sko­len kan derfor forstås som en hybridzone mellem barndom og voksenliv, hvor forældre må prak­ti­sere for­æl­dre­skab på afstand og i sam­ar­bejde med skolens pro­fes­sio­nelle voksne.

Denne artikel under­sø­ger, hvordan forældre navigerer i balancen mellem invol­ve­ring og fri­gø­relse. Med afsæt i Kurz’ (2024) begreb letting go – forstået som en aktiv og kon­ti­nu­er­lig proces, hvor forældre justerer graden af frihed i takt med barnets udvik­lings­be­hov – og Krabs (2021) begreb forældres arbejde – der beskriver det ved­va­rende, ofte usynlige omsorgs­ar­bejde, nu på afstand – belyser vi, hvordan forældre forsøger at støtte deres barn i en tid, hvor børnene selv søger større frigørelse.

Vi stiller følgende forskningsspørgsmål:

Hvordan forstår og for­hand­ler efter­sko­le­for­æl­dre balancen mellem at give slip og holde fast – og hvordan kommer denne balance til udtryk i deres rela­tio­ner til barnet og til efterskolen?

Med udgangs­punkt i kva­li­ta­tive interview med 12 for­æl­dre­par til børn på efter­skole viser vi, hvordan idealer om frihed og selv­stæn­dig­hed støder sammen med behovet for kontrol og omsorg, og hvordan denne balance for­hand­les i praksis gennem hele efterskoleåret.

For­æl­dre­skab i krydspres

Det moderne for­æl­dre­skab udspiller sig i et historisk og kulturelt forandret landskab, hvor for­æl­dre­ska­bet er blevet beskrevet som inten­si­ve­ret, og hvor det moralske og praktiske ansvar for at sikre barnets trivsel og fremtid er udvidet og indi­vi­du­a­li­se­ret (Furedi, 2001; Akselvoll, 2022; Beck & Beck-Gernsheim, 2002). For­æl­dre­skab er ikke længere primært en praksis i hjemmet, men et livslangt ansvar, der omfatter del­ta­gelse i- og ansvar for skole- og insti­tu­tions­li­vets for­skel­lige sam­men­hænge (Knudsen, 2010, Akselvoll, 2016).

Stigende opmærk­som­hed på børn og unges mistriv­sel har således placeret forældre som centrale aktører i arbejdet med at forebygge problemer og fremme trivsel. Diag­no­sti­ske for­stå­el­ser spiller en voksende rolle, og almin­de­lige ung­doms­pro­ble­mer pato­lo­gi­se­res i stigende grad– både af pro­fes­sio­nelle og forældre (Meier, 2025). Forældre forventes af iden­ti­fi­cere tegn på mistriv­sel tidligt og handle hurtigt i for­bin­delse med bekym­rin­ger (Bach, 2023). Samtidig forventes de at under­støtte barnets selv­stæn­dig­gø­relse (Bach et al., 2020). De skal dermed på en og samme tid være tæt på og give slip. Forældre er således altid på ’arbejde’ med at sikre, at deres barn har det godt. Selv når børn viser tegn på, at de trives. Dette krydspres inten­si­ve­res i ung­domsår­ene og i sær­de­les­hed i for­bin­delse med barnets efterskoleår.

I denne artikel placerer vi os i feltet mellem studier af samtidens for­æl­dre­skab (fx Akselvoll, 2016; Krab, 2021), ungdom og selv­stæn­dig­gø­relse (Kurz, 2002, 2024), samt forskning i mistriv­sel og psy­ko­lo­gi­se­ring (Meier, 2025). Vi argu­men­te­rer for, at efter­sko­le­for­æl­dre­skab kaster skarpt lys over de para­dok­ser og ambi­va­len­ser, som præger for­æl­dre­skab i dag i en dob­belt­hed mellem idealer om trygt at ’give slip’, men med viden om, at børnene indi­mel­lem også har brug for guidning og kontrol.

Under­sø­gel­sens design og metoder

Denne artikel baserer sig på analyser af empiri fra et multicase-studie, der fulgte i alt 12 familier over det år, hvor barnet gik på efter­skole. Et multicase-studie er en under­sø­gelse af enkelt­til­fælde på tværs af flere cases. I et mul­ti­ca­sestu­die er casene inter­es­sante, fordi de tilhører en bestemt samling af cases, der har noget til fælles, og som dermed kan give indsigter i dette, både hvad angår det som går på tværs af de for­skel­lige cases, og det som udspiller sig som særegent i den enkelte case (Yin, 2014; Flyvbjerg, 2006).

Rek­rut­te­ring og empirisk materiale

Fami­li­erne er rek­rut­te­ret bredt gennem opslag på sociale medier som Facebook, LinkedIn og Instagram. Halvdelen er desuden rek­rut­te­ret gennem deres barns efter­skole. Fami­li­erne fordeler sig således at seks af fami­li­erne har børn på samme efter­skole, og seks har børn på seks for­skel­lige efter­sko­ler. Denne fordeling har mulig­gjort, at vi kan undersøge, hvordan for­skel­lige familier oplever deres børns ophold på den samme efter­skole, ligesom vi får viden om almene pro­blem­stil­lin­ger knyttet til børns efterskoleophold.

Der er i rek­rut­te­rin­gen pri­o­ri­te­ret en geo­gra­fisk spredning på både pla­ce­rin­gen af de for­skel­lige efter­sko­ler, børnene går på, ligesom de inter­viewede forældre er bosat for­skel­lige steder i Danmark med en variation mellem by og land­kom­mu­ner. Kønnene blandt børnene til de inter­viewede forældre fordeler sig på otte drenge og fire piger. Alderen på børnene spreder sig mellem 14 – 17 år ved efter­sko­le­å­rets start, og de deltager på 9 og 10. årgang. I fem af vores cases er for­æl­drene inter­viewet sammen, i seks tilfælde blev mødrene inter­viewet og i et enkelt var det faren. Langt de flest inter­views foregik virtuelt på onli­ne­p­lat­for­men Zoom, men i to tilfælde blev inter­viewene foretaget i for­æl­dre­nes hjem.

For­æl­drene blev inter­viewet fire gange i løbet af et efter­sko­leår. Det empiriske materiale består af i alt 45 inter­views á cirka en times varighed. I en enkelt familie ophørte barnet på efter­sko­len, hvorfor der kun blev foretaget to inter­views. I et andet tilfælde lykkedes det ikke at få afviklet det afslut­tende interview.

Under­sø­gel­ses­me­to­der

Alle inter­views er foretaget i skoleåret 2023/24. Inter­viewene er inspi­re­ret af livs­forms­in­ter­viewet (Andenæs, 1991), hvor der primært fokuseres på hver­dags­li­vets detaljer. Der er i spørgs­må­lene fokus på at undersøge, hvordan forældre søger at varetage omsorgen for barnet på afstand, og på hvordan man kan forstå sig selv som en ’god forælder’, når man i praksis er sat ud af spillet som nær­væ­rende, invol­ve­ret og aktiv forælder.

Den første inter­viewrunde foretaget i sommeren 2023 handlede primært om at lære fami­li­erne at kende og foku­se­rede på for­æl­dre­nes håb og for­vent­nin­ger til børnenes efter­sko­leår. Anden inter­viewrunde i efteråret 2023 havde over­skrif­terne: den første tid, hverdag og weekend, skole-hjem-sam­ar­­bej­­det, for­vent­nin­ger og bekym­rin­ger. Gennem for­æl­dre­nes per­spek­ti­ver fulgte vi hverdagen efter deres barn var efter­skole og fik indblik i, hvordan man som forældre ’følger med’ på afstand og bestræber sig på at give slip og have tillid til at der er andre voksne, der har hånd og ens barn. Tredje inter­viewrunde blev afviklet i foråret 2024 og gjorde status på de første ni måneder. Inter­viewene omhand­lede for­æl­dre­nes stra­te­gier for at ’give slip’, og hvordan even­tu­elle bekym­rin­ger havde udviklet sig, og hvordan for­æl­drene søgte at takle dem. Planer for barnets hverdag efter efter­sko­le­å­ret blev desuden drøftet, samt hvordan for­æl­drene havde været invol­ve­ret i disse valg. Fjerde og sidste inter­viewrunde blev afviklet i sommeren 2024 efter barnet kom hjem fra efter­skole. Her blev der gjort status over de ind­le­dende håb og for­vent­nin­ger. Sam­ta­lerne foku­se­rede desuden på, hvordan forholdet mellem forældre og barn havde udviklet sig.

Hvert interview blev indledt med en kort status fra forskerne og en kort status fra for­æl­drene. Afslut­nings­vist fortalte forskerne kort om, hvad næste inter­viewrunde handlede om. Stort set alle forældre berettede om, at det var rart at få vendt sine tanker og bekym­rin­ger omkring efter­sko­le­å­ret på en anden måde end for­æl­drene kunne gøre det i samtale med hinanden.

Alle inter­views er optaget digitalt og er efter­føl­gende blevet trans­skri­be­ret i henhold til gældende GDPR-regler. Mate­ri­a­let er gen­nem­læst flere gange med henblik på at iden­ti­fi­cere, analysere og fortolke mønstre af mening i empirien, der er blevet sam­men­fat­tet som temaer (Braun & Clarke, 2022). Vi har iden­ti­fi­ce­ret temaer, der både gen­nem­sy­rede mate­ri­a­let og som stod frem som særligt vigtigt. Læs­nin­gerne af det samlede materiale er gjort på langs og på tværs med henblik på at finde ”fel­le­strekk og særtrekk” og ”tendenser og unntak” i det samlede materiale (Haavind, 2000).

Etiske over­vej­el­ser

I det samlede empiriske materiale er alle forældre og deres børn ano­ny­mi­se­ret, ligeså er de byer og landsdele, som for­æl­drene kommer fra og efter­sko­lerne børnene går på. Alle forældre og deres børn er omtalt under pseu­do­ny­mer, når vi i artiklen præ­sen­te­rer citater fra inter­views med for­æl­drene. Vi skelner i artiklen ikke mellem for­æl­drene, der har børn på samme efter­skole og for­æl­drene, der har børn på for­skel­lige efter­sko­ler. Efter­sko­ler­nes even­tu­elle særpræg i form af linjefag og valgfag er således også ano­ny­mi­se­ret, da det ikke er relevant for vores analyser i denne artikel.

Vi har både gjort os etiske over­vej­el­ser på forhånd, men har også undervejs arbejdet med en mere situeret etisk opmærk­som­hed (Kousholt & Juhl, 2024), der altså ikke alene handler om for­ma­li­se­rede ret­nings­linjer og teknikker for at handle etisk for­svar­ligt, men om netop hele tiden gennem forløbet at være sensitiv over for det, for­æl­drene delte med os med en bestræ­belse på at behandle deres per­spek­ti­ver respektfuldt.

Med udgangs­punkt i de 45 kva­li­ta­tive inter­views med 12 for­æl­dre­par har vi iden­ti­fi­ce­ret tre gen­nem­gå­ende temaer, der belyser, hvordan forældre balan­ce­rer mellem invol­ve­ring og fri­gø­relse, mens deres barn går på efterskole:

  • Håb og bekym­rin­ger – de for­vent­nin­ger og forbehold, der præger opstarten.
  • At give slip – og stadig holde fast – den aktive, følel­ses­mæs­sige proces, hvor omsorg udøves på afstand.
  • Nye former for over­våg­ning og tegn­læs­ning – stra­te­gier til at vurdere barnets trivsel uden daglig fysisk kontakt.

Ana­ly­ti­ske begreber

Kurz’ (2024) begreb letting go beskriver forældre-barn-rela­tio­­nen i ung­domsår­ene som en dynamisk fri­gø­rel­ses­pro­ces, hvor for­æl­drene skal balancere mellem at under­støtte autonomi og bevare omsorgs­ansvar. Letting go er ikke en enkel binær bevægelse (kontrol vs. frihed), men en løbende justering af rela­tio­nens bånd, afhængigt af barnets signaler, udvik­lings­be­hov og den sociale kontekst. Denne proces er præget af emo­tio­nelt arbejde, usik­ker­hed og behov for “rela­tio­nel finju­ste­ring” snarere end entydigt ”at give slip”.

Krabs (2021) begreb forældres arbejde tilbyder os i for­læn­gelse af dette en analytisk ramme til at forstå dette som en form for kon­ti­nu­er­lig, ofte usynlig omsorgs­prak­sis. Forældres arbejde omfatter ikke blot praktiske hand­lin­ger, men også følel­ses­mæs­sig til­ste­de­væ­relse, tegn­læs­ning og stra­te­gisk indgriben – selv når rela­tio­nen er præget af fysisk afstand. I efter­sko­le­kon­tek­sten bliver dette arbejde særligt komplekst, fordi for­æl­drene må både moni­to­rere og drage omsorg på afstand og i sam­ar­bejde med pro­fes­sio­nelle voksne, der mid­ler­ti­digt overtager dele af ansvaret. Når forældre moni­to­re­rer, er det ikke i en bestræ­belse på at kon­trol­lere om barnet har det godt, men et forsøg på at foregribe even­tu­elle van­ske­lig­he­der, der knytter sig til deres kendskab til barnet og deres tidligere erfa­rin­ger med fx barnets skolegang eller rela­tio­ner til andre jæv­nal­drende. For­æl­drene arbejder således videre i kulissen, selvom barnet er på afstand.

I dette for­æl­dre­ar­bejde kan “tegn­læs­ning” forstås som en central prak­sis­form, hvor efter­sko­le­for­æl­drene forsøger at skabe mening i komplekse situ­a­tio­ner. Thorne (2001) beskriver, hvordan omsorg i hver­dags­li­vet udfolder sig gennem for­tolk­ning af subtile tegn, hvor aktører på tværs af kon­tek­ster forsøger at koor­di­nere omsorgs­ar­bejde. Det er en rela­tio­nel og situeret praksis, der van­ske­lig­gø­res af afstand, og af at for­tolk­nin­gerne indebærer usik­ker­hed. Tegn­læs­ning handler ikke blot om at iden­ti­fi­cere indi­ka­to­rer på trivsel eller mistriv­sel, men om at fortolke tegn i en social og rela­tio­nel sam­men­hæng, hvor “tegn” altid må forstås i relation til det hver­dags­liv, barnet indgår i (Juhl, 2014). Tegn får således først betydning, når det tolkes i lyset af de rela­tio­ner, rutiner og for­vent­nin­ger, der udgør kon­tek­sten for barnets liv.

Lareau (2011) viser i sin forskning, hvordan mid­delklas­se­for­æl­dres omsorg i stigende grad tager form som et for­tolk­nings­ar­bejde, hvor de udleder børns behov og trivsel ud fra indirekte signaler som led i et moralsk ansvar for at handle rettidigt. Tegn­læs­ning kan dermed ses som en socialt og kulturelt formet omsorgs­prak­sis, hvor forældre sammen med skolens pro­fes­sio­nelle forsøger at skabe mening i børns livs­si­tu­a­tio­ner og justere graden af støtte og frihed i takt med de tegn, de ser – og de for­tolk­nin­ger, de sammen pro­du­ce­rer. Tegn­læs­ning bliver dermed ikke blot et redskab til kontrol, men en afgørende del af det dynamiske for­æl­dre­ar­bejde der kræves for at give slip.

Sammen gør begre­berne letting go, forældres arbejde og tegn­læs­ning det muligt at forstå efter­sko­le­for­æl­dre­skab som et rela­tio­nelt og følel­ses­in­ten­sivt arbejde, hvor frihed og kontrol, nærvær og afstand hele tiden for­hand­les. For­æl­drene prak­ti­se­rer omsorg gennem for­tolk­ning og justering, og i denne proces bliver deres “slip” aldrig et brud, men et kon­ti­nu­er­ligt for­tolk­nings­ar­bejde på afstand, hvor ansvar, tillid og bekymring væves sammen

Analyse: For­æl­dre­skab mellem håb og bekymring

For langt de fleste forældre er efter­sko­le­å­ret forbundet til stærke håb om barnets selv­stæn­dig­gø­relse, adgang til fæl­les­ska­ber og venskaber samt et pusterum fra præ­sta­tions­pres­set. Samtidig er håbene også knyttet til bekym­rin­ger, der udsprin­ger af tidligere erfa­rin­ger og kendskab til barnets sår­bar­he­der. For Tobias’ forældre består dette håb i at sønnen kan møde nye værdier og blive mere selvstændig:

Tobias’ far: ”Den frie skole, jamen, mere fokus på sådan det almen dannende, og at alle skal udvikle sig selv og i fæl­les­skab med andre. Det, synes jeg, er vigtigt, også i for­læn­gelse af det, og det prøver jeg selv at leve for, og det prøver jeg at give videre til Tobias”

Udover at børnene kunne dyrke gamle inter­es­ser og udforske nye, taler en del forældre efter­sko­len frem som et sted, hvor børnene kan prøve sig selv af og møde nye normer og værdier.

Tobias’ mor: ”Fordi, netop som familie, kan man tilbyde nogen værdier, og man er den, man er, men man er en meget lille gruppe. Og når man er teenager, så har man også brug for at blive inspi­re­ret af helt andre værdier og finde sin plads i det, og det, det synes jeg, at det virker som at efter­skole er en god eks­pe­ri­men­tel grund.”

Tobias’ forældre beskriver efter­sko­len som et sted, hvor deres søn kan ”udvikle sig selv og i fæl­les­skab med andre”. De forbinder friheden med dannelse og med et håb om, at Tobias’ møder nye normer og værdier. Netop disse ander­le­des måder kunne være en øvebane til at eks­pe­ri­men­tere med sin egen væren. Denne for­vent­ning afspejler det, som Kurz begrebs­sæt­ter som letting go. De giver således ikke blot slip på Tobias, men arbejder aktivt med at justere graden af kontrol for at give sønnen mulighed for at eks­pe­ri­men­ter med sin egen ”væren i verden”.

Når Tobias’ mor beskriver efter­sko­len som ”eks­pe­ri­men­tel grund” peger det netop på, hvordan forældres arbejde ikke blot ophører, når barnet starter på efter­skole, men skifter form. Omsorgen bliver fæl­les­gjort gennem for­æl­dre­nes tillid til at efter­sko­lens pro­fes­sio­nelle nu tager i del i sønnens almene dannelse, og det kræver at for­æl­drene giver plads til dette. Efter­sko­len bliver således ikke blot øvebane for børnenes frihed, men også en platform, hvor forældre øver sig på at give slip samtidig med de i kulissen ved­va­rende drager omsorg.

For­æl­dre­nes håb er ofte forbundet til bekym­rin­ger. Aksels forældre håber, han genfinder ”glæden ved skole” efter en turbulent tid i fol­ke­sko­len med mange lærer­skift. Dette håb er knyttet til en fortsat bekymring for hans faglige udvikling.

Aksels far: ”Han er meget ked af at gå i skole lige nu. De sidste halve år, det har været… Og jeg håber, han får glæden ved at komme derover også. At han får glæden ved at gå i skole igen.”

Håbet om både at gene­tab­lere glæden ved skole og sikre et fagligt fundament er knyttet til for­æl­dre­nes tidligere erfa­rin­ger med barnets skolegang og fungerer som rettesnor for, hvor meget de tør at give slip (Kurz, 2024). Sådanne vur­de­rin­ger udgør en del af for­æl­dre­nes arbejde (Krab, 2021), hvor de fra side­linjen og ofte usynligt forsøger at regulere barnets mulig­he­der uden at sønnen nød­ven­dig­vis bemærker det. Forældres bekym­rin­ger er således ikke blot følelser, men også redskaber i deres løbende ”tegn­læs­ning” af, hvordan det går.

Magnus’ forældre håber på, at efter­sko­len kan tilbyde en ”rammesat frihed”. De oplevede, at deres søn var meget optaget af at træde selv­stæn­digt ind i ung­doms­li­vet, og de bekymrede sig omkring, hvor meget alkohol og fester fyldte for Magnus.

Magnus’ far: ”… Du skal både lære at give slip, og samtidig skal du hjælpe dem med at komme ind i vok­sen­li­vet i det rigtige tempo. (..)

Magnus’ far beskriver her, hvordan for­æl­dre­ska­bet forskydes fra kontrol til refleksiv støtte – et arbejde, hvor frihed og omsorg må balan­ce­res kon­ti­nu­er­ligt. Som Tobias’ forældre sætter han sin lid til, at andre voksne mid­ler­ti­digt kan overtage dele af ansvaret for sønnens udvikling og blive en ramme, der tilbyder fæl­les­ska­ber ori­en­te­ret om andet end fester, og dermed skaber nogle hen­sigts­mæs­sige grænser.

På tværs af mate­ri­a­let bliver det tydeligt, at for­æl­dre­nes håb om frihed og fæl­les­skab altid er vævet sammen med bekym­rin­ger for barnets trivsel. Deres bestræ­bel­ser på at give slip udspiller sig som et følel­ses­mæs­sigt og moralsk arbejde, hvor de kon­ti­nu­er­ligt læser tegn på, om barnet har det godt – og justerer graden af tillid og indgriben derefter. Håb og bekymring fremstår dermed ikke som mod­sæt­nin­ger, men som hinandens for­ud­sæt­nin­ger i det moderne for­æl­dre­skab, fordi det at kunne give frihed kræver konstant opmærk­som­hed, for­tolk­ning og følel­ses­mæs­sig regu­le­ring. Centralt i deres for­tæl­ling står beskri­vel­sen af ønsket om at skabe nogle andre rammer, der gør det nemmere at finde den rette balance i bestræ­bel­sen på at give frihed (give slip) og samtidig sikre, at ens barn har det godt (have kontrol). Netop dette tema vender vi os mod nu, og som vi skal se, kræver det en hel del arbejde fra for­æl­dre­nes side at give slip.

At give slip – og stadig holde fast

Alle forældre i vores materiale fortæller om bestræ­bel­ser på at give slip og er opmærk­somme på, at efter­sko­len forventer det af dem. Kurz (2024: 5) beskriver dette som“.. the process of guiding their teens through ado­les­cence while promoting their autonomy and letting go as a series of ongoing nego­ti­a­tions con­cer­ning important issues that affect teens’ well-being and ability to succeed”.

Men at give slip som forælder er på ingen måde en nem eller passiv handling, som når man giver slip på et tov, man trækker i. I stedet er det et aktivt og krævende for­æl­dre­ar­bejde. Nogle forældre fortæller om det savn, der ind­træf­fer, når man ikke længere skal være en meget tæt del af deres barns hverdagsliv:

Kayas mor: ”Der er rigtig meget, man går glip af [når efter­sko­len starter], som forælder skal man give rigtig meget slip. (..) man er [indtil da] sådan en stor del af deres hverdag og så lige pludselig fra den ene dag til den anden. Så det der med at gå glip af hendes hverdag. Det er jo hele hendes 16. år, man misser. Selv­føl­ge­lig kommer de jo hjem i weekenden, men ikke i hverdagen. Så det bliver tomt herhjemme.”

Og hun fortsætter:

”Det er en mega­til­lid­ser­klæ­ring. Men det er jo også en læring for os forældre, det er jo også nyt for os (pause). Man vil jo heller ikke… Jeg tænker også, at vi gør Kaya en tjeneste ved ikke at blande os for meget. Det der med, at vi også skal lære at give hende plads. Lære at stå på egne ben og selv tage ansvar for hendes eget liv. Det er jo også det, som Thomas og jeg er i gang med at lære.”

Her ses det, hvordan det at give slip for Kayas forældre er en del af en aktiv, rela­tio­nel justering af deres for­æl­dre­prak­sis: De holder igen og øver sig i ikke at gribe aktivt ind af hensyn til datterens autonomi, men står mentalt og emo­tio­nelt klar i kulissen. Ifølge Krab (2021) udgør netop denne selv­re­gu­le­ring og beredskab kernen i forældres arbejde, hvor omsorgs­rol­len omfor­me­res snarere end afbrydes. Det er en rolle, der ændrer sig fra at være en til­ste­de­væ­rende og mere direkte ram­me­sæt­tende og moni­to­re­rende omsorgs­rolle, til en position, hvor for­æl­drene forsøger at give plads til frihed og selv­stæn­dig­hed, men samtidig have mulighed for at gribe ind, hvis den unge har behov for det. Det er et følel­ses­mæs­sigt intensivt arbejde, og det kræver at for­æl­drene lærer at være forældre på nye måder. Det er der mange af for­æl­drene som oplever som svært, særligt hvis de ikke er helt sikre på, at deres barn har det godt. Anders’ mor beskriver det på følgende måde:

Anders’ mor: “Altså for mit ved­kom­mende i forhold til at skulle aflevere ham og være uden ham i et vis stykke tid – det havde jeg det sådan set fint med hvis, bare jeg vidste, at han havde det godt. Og det var jeg sådan lige lidt i tvivl om. Er han okay? Så jeg tror, der gik nogle dage, så, så fik man lige et par korte beskeder fra ham, og så fik man en for­nem­melse af, at det gik helt fint derovre. Så når det lag var med, så var det at skulle hjem uden ham fint nok. Jeg var bare lidt i tvivl, om han var okay.”

Kurz (2024) påpeger, at det at give slip ofte kræver, at man som forælder får tegn om, at det går godt. For­æl­drene giver alle udtryk for, at det kræver tillid at give slip, fx når de bemærker, at lærerne på efter­sko­len ser deres barn og griber og deler omsorgs­op­ga­ven med dem. Anders’ far, udtrykker det således, ”Lærerne er der og er reser­ve­for­æl­dre på et eller andet niveau i hverdagen, og de nye voksne, som man [de unge] skal knytte sig til.” For­æl­drene giver udtryk for tillid til, at lærerne er in loco parentis og fortæller om, at de på besøgs­da­gene, både inden og efter opstart får tillid til lærerne. De beskriver, at det er til­lids­ska­bende, når de oplever lærerne som meget enga­ge­rede, optagede af de unge, og generelt nysgerrig.

Hvor flere af for­æl­drene lykkes med at balancere frihed og nærvær, bliver det tydeligt i Almas forløb, hvordan denne balance kan forskydes og skabe nye dilemmaer. Almas forældre opfanger tidligt i forløbet tegn, der tyder på, at datteren ikke trives. Moren beskriver forløbet således.

Almas mor: ”Ja, for vi var indstil­let på, at hun skulle også presses til, at hun kunne gen­nem­føre det her, så hun kunne få en succes, men ja (græder). Og vi snakkede med skolen om, at hun sad alene på det der værelse, og jeg prøvede en aften, hvor hun var rigtig ked af det at få fat i vagt­læ­re­ren. Og jeg kunne ikke få fat i nogen, og jeg har manglet – selvom det er en fan­ta­stisk skole, og jeg synes, de har grebet det godt an – så manglede jeg i den situation, hvor det var allermest kritisk og sårbart, også som forældre at stå i det, at der var nogle på den anden side, der sagde ”vi skal nok være der, vi griber hende”. Men skolen synes også, det var svært, for når hun ikke ville tale med nogen.”

Her bryder bestræ­bel­serne på at give slip sammen. Dette citat illu­stre­rer brud­fla­den mellem forældres arbejde og skolens omsorgs­prak­sis. For­æl­drene havde i udgangs­punk­tet prak­ti­se­ret det, Krab (2021) kalder et omsorgs­ar­bejde baseret på tillid – en følel­ses­mæs­sig til­ba­ge­træk­ning, der giver skolens pro­fes­sio­nelle arbejds­rum og gør barnets frihed mulig. Men da tegnene på mistriv­sel inten­si­ve­res, og skolen ikke reagerer som forventet, glider omsorgen gradvist over i kontrol: moderen forsøger gentagne gange at få fat i skolens personale for at sikre sig, at de overtager situ­a­tio­nen. Ifølge Kurz (2024) er dette typisk for situ­a­tio­ner, hvor barnets trivsel opleves som truet. Det bliver i oven­stå­ende tydeligt, hvordan forældres arbejde ikke kan reduceres til enten kontrol eller frihed, men at omsorg for unge består i en dynamisk bevægelse mellem de to. Når tilliden i situ­a­tio­nen bryder sammen, bliver kontrol en mid­ler­ti­dig strategi til at genop­rette omsorgen for Alma. Det, der kan ligne at for­æl­drene overtager styringen, kan dog også forstås som en form for emotionel og moralsk regu­le­ring, hvor for­æl­de­ren påtager sig opgaven som primært ansvar­lige for Almas trivsel her og nu (Krab, 2021). Forløbet ender med, at Almas forældre og skolen bliver enige om, at Alma skal stoppe på efterskolen.

I Almas forløb bryder balancen mellem frihed og kontrol sammen. Når vagt­læ­re­ren ikke er til­gæn­ge­lig, tolkes det som et tegn på, at skolen ikke i til­stræk­ke­lig grad varetager deres del af omsorgs­op­ga­ven, og for­æl­dre­nes tillid til skolen udfordres. Trods inten­tio­ner om at give slip ender situ­a­tio­nen med, at Almas forældre griber hårdere fat og overtager kon­trol­len igen for at varetage omsorgs­ar­bej­det for Alma.

Nye former for over­våg­ning og tegnlæsning

Når det at give slip ses som en dynamisk proces, hvor forældre løbende løsner og strammer deres moni­to­re­ring, bliver det tydeligt, at de udvikler nye måder at holde øje med børnene på, så de kan vurdere, hvordan børnene klarer sig på efter­sko­len. Som Thorne skriver, er “…reading signs is central to the orche­stra­tion of caring projects, espe­ci­ally when different actors, contexts, and gaps of infor­ma­tion are involved” (Thorne 2001:370). Tegn­læs­ning bliver dermed en del af omsorgs­ar­bej­det og en måde at fastholde ansvar og skabe nærhed på afstand.

For­æl­drene arbejder således i kulissen med at sikre, at barnet har det godt, men uden at barnet nød­ven­dig­vis ved det. Friheden bliver dermed også betinget af de for­tolk­nin­ger, for­æl­drene kan udlede af indirekte tegn og signaler. Som Juhl (2014) også viser i sin forskning, får tegn først betydning i de konkrete sociale sam­men­hænge, der udgør hver­dags­li­vet. Derfor er tegn­læs­ning ikke blot en indi­vi­duel handling, men et fælles for­tolk­nings­ar­bejde mellem forældre og skolens ansatte, der balan­ce­rer mellem frihed og kontrol som en del af for­æl­dre­nes omsorgsarbejde.

Flere forældre beskriver, hvordan de tolker børnenes stem­nings­leje gennem den kontakt, eller mangel på kontakt, som de har med børnene i dag­lig­da­gen, men i efter­sko­le­regi, hvor den daglige dialog er fra­væ­rende, bliver disse tegn mere spora­di­ske, og de går på jagt efter nye måder at læse tegn på, hvordan deres barn har det.

For mange forældre var det gode tegn, hvis de ingenting hørte:

Ellas far: ”Jeg tror, jeg ville være over­ra­sket, hvis vi hørte noget fra hende tit, hvis der var et behov, så ville jeg tænke ”nu er der noget galt”(..), så på den måde så det med intet nyt er godt nyt.”

Citatet illu­stre­rer, hvordan fravær af kontakt kan fortolkes som tegn på trivsel. Her prak­ti­se­res letting go (Kurz, 2024) som en følel­ses­mæs­sig regu­le­ring ved at udholde stilheden og forstå den som udtryk for barnets selv­stæn­dig­hed. Sådanne mikro­sig­na­ler bliver indi­ka­to­rer på trivsel. Dermed bliver tegn­læs­ning en central del af det, som Krab (2021) kalder forældres arbejde: et emo­tio­nelt og reflek­sivt arbejde med at holde for­bin­del­sen, regulere bekymring og skabe mening i usikkerhed.

Andre forældre søger tegn i digitale spor. Tobias’ far fortæller, hvordan han tolker sin søns sociale liv gennem antallet af MobilePay overførsler:

Tobias’ far: ”Nu har jeg til­fæl­dig­vis adgang til hans netbank, så jeg kan se hans pen­ge­over­fø­rel­ser, og jeg kan se han har MASSE for­skel­lige navne der dukker op der med MobilePay, fordi de så skal have sodavand på tværs, ik’. Og det siger da, der er da en kontakt der med alle mulige (griner).”

For stort set alle forældre ser vi, hvordan tek­no­lo­gi­ske spor bliver inte­gre­ret i det moderne omsorgs­ar­bejde. Widmer og Albre­cht­slund (2021) viser, hvordan forældres over­våg­ning af børns digitale liv opleves som en ambi­va­lent praksis, hvor de varetager deres omsorgs­ar­bejde igennem en balance mellem over­våg­ning og et forsøg på at under­støtte børns mulighed for privatliv gennem tillid. Tobias’ far viser her, hvordan indblik i sønnens (øko­no­mi­ske) pri­vats­fære hjælper man med at tolke, hvorvidt han trives. Lareau (2011) peger i den for­bin­delse på, hvordan netop mid­delklas­se­for­æl­dre inve­ste­rer energi i at fortolke sådanne tegn som del af et ansvar­ligt forældreskab.

Modsat Ella og Tobias oplevede Glenns forældre tydelige tegn på mistriv­sel i begyn­del­sen af efter­sko­le­å­ret. Han ringede ofte hjem, og for­æl­drene forsøgte at rumme hans fru­stra­tio­ner og støtte ham i at håndtere sine fru­stra­tio­ner. Det var dog et stort emo­tio­nelt og tids­kræ­vende arbejde for for­æl­drene at rumme Glenns fru­stra­tio­ner. Moren beskriver det på følgende måde:

Glenns mor: “Lars og jeg talte faktisk også om det, for det har faktisk også været et issue i wee­ken­derne, hvor han ikke har været hjemme. Fordi vi jo faktisk har taget os selv i ikke at lave ret meget i en weekend af ting og sager, altså ikke engang nærmest have­ar­bejde eller rengøring eller noget, fordi tænk nu hvis han ringede. Og det er jo en ting, som vi har fundet ud af, har påvirket os psykisk, at vi, som Lars siger, har lagt alt til side, og det er faktisk nærmest bog­sta­ve­lig talt, fordi at det har været så voldsomt de første uger, med han ringede hjem og altså ikke voldsomt, men en del han ringede hjem, og havde brug for støtten, vej­led­nin­gen og guid­nin­gen. Og det har vi jo også snakket om, at det skal vi også passe på med.”

Denne konstante til­gæn­ge­lig­hed er et eksempel på forældres arbejde, hvor selv pas­si­vi­tet kræver stor følel­ses­mæs­sig og praktisk inve­ste­ring. Her bliver letting go en følel­ses­mæs­sig krævende balan­ceø­velse, fordi for­æl­drene må udholde ubehaget ved at lade skolen og barnet selv håndtere pro­ble­merne, og nøjes med at vejlede på afstand. Det kræver altså en stor indsats blot stå til rådighed, når Glenn har behov for at ringe. For­æl­drene er opmærk­somme på, at Glenn ønsker at fortsætte på efter­sko­len, og de forsøger derfor at være opmun­trende, men dette er en svær øvelse. Moren for­mu­le­rer det således:

“Men det der er svært, er stadig at blive ved med at holde en positiv og opmun­trende tone, når man selv er ved at BRÆNDE SAMMEN indeni. Jeg har jo bare lyst til at sige KOM DA HJEM FOR HELVEDE, altså”

For­æl­dre­nes tillid bliver udfordret af, at de oplever, at deres bekym­rin­ger ikke bliver taget alvorligt af kon­takt­læ­re­ren på skolen. For­æl­dre­nes omsorgs­ar­bejde bliver derfor gradvist til kontrol, når de kon­ti­nu­er­ligt står stand-by og klar til at gribe ind, hvis Glenn ringer. Kontrol er ikke et udtryk for mistillid, men en omsorgs­stra­tegi og en måde at prak­ti­sere ansvar­lig­hed, men det bliver en udfor­dring for for­æl­drene fortsat at give slip på Glenn. Men Glenn udviser tillid til kon­takt­læ­re­ren, og det blev et hol­de­punkt for forældrene:

Glenns mor: ”Altså for mig er det lige så meget, fordi Glenn har tillid til kon­takt­læ­re­ren. Glenn holder af hans kon­takt­læ­rer, og Glenn har tillid til, at han nok skal hjælpe dem (…) Og for mig, der er det en lige så vigtigt del. Altså, hvis Glenn han havde sagt, det her duer bare ikke mor, så havde jeg selv­føl­ge­lig gjort noget med det samme.”

Glenns tillid til lærerne og eks­pli­citte ønske om at fortsætte bliver tolket som et tegn om selv­stæn­dig­hed hos Glenn og styrker for­æl­dre­nes skrøbelig tillid til lærerne. Disse tegn muliggør for­æl­dre­nes fortsatte arbejde med at give slip. Glenn gen­nem­fø­rer efter­sko­le­å­ret, og for­æl­drene vurderer at de havde været en suc­ces­op­le­velse både for ham og for dem.

På tværs af casene ser vi, hvordan tegn­læs­nin­gen bliver både en for­ud­sæt­ning for og en begræns­ning af friheden, det bliver en måde at prak­ti­sere omsorg på afstand, men også en subtil form for kontrol. Denne dob­belt­hed – mellem til­ba­ge­træk­ning og over­våg­ning, og mellem tillid og bekymring – peger på, at efter­sko­le­for­æl­dre­ska­bets fri­heds­i­deal ikke repræ­sen­te­rer et brud med kontrol, men en ny form for inten­si­ve­ret omsorg, hvor det at give slip kræver konstant opmærksomhed.

Dis­kus­sion

Efter­sko­le­for­æl­drene var alle optagede af at give deres børn et år med øget frihed med plads til at eks­pe­ri­men­tere med hvem de er, prøve sig selv af på nye måder og blive en del af nye fæl­les­ska­ber. De ønskede dog ikke et år, der var ude­luk­kende præget af negativ frihed (Berlin, 2017). Den negative frihed er ken­de­teg­net ved frihed fra ydre krav. Den beskrives ofte som frihed fra. En sådan frihed muliggør, at individet kan vælge frit ud fra egne inter­es­ser og lyster, fremfor at være styret af ydre rammer. Selv om for­æl­drene var optagede af, at de unge skulle være frie fra et ydre præ­sta­tions­pres, beskrev de ønsket om et år, der var mere ken­de­teg­net at en positiv frihed (Berlin, 2017), der er ken­de­teg­net ved frihed til aktivt at skabe sit liv. En sådan frihed er præget af en selv­stæn­dig vilje og samtidig for­stå­else af begræns­nin­ger. Denne frihed er samtidig betinget af et ved­va­rende for­æl­dre­ar­bejde, hvor man må se til uden at gribe ind, aflæse tegn på afstand og udholde ubehaget ved ikke med sikkerhed at vide, hvordan barnet har det (Meier, 2025). Efter­sko­len fungerer her som en øvebane på flere måder – et sted hvor børnene øver sig gennem øget frihed og et sted, hvor forældre øver sig i at give slip, fordi efter­sko­lens voksne nu fungerer som med-omsorgsgivere.

At give slip er på ingen måder et brud med for­æl­dre­ska­bet, men en for­skyd­ning, der fordrer et ved­va­rende arbejde. I takt med at tilliden til efter­sko­lens voksne styrkes eller svækkes, justeres graden af invol­ve­ring. Når skolen reagerer på for­æl­dre­nes bekym­rin­ger, kan forældre trække sig og fastholde tilliden, når kom­mu­ni­ka­tions­linjerne svigter, får for­æl­drene atter behov for kontrol. Efter­sko­le­kon­tek­sten tyde­lig­gør derfor, hvordan omsorg og kontrol er sam­men­væ­vede prak­sis­ser, der fordrer et kon­ti­nu­er­ligt følel­ses­ar­bejde, hvor forældre forsøger at sikre barnets trivsel uden at forstyrre deres behov for selvstændighed.

Set i et bredere per­spek­tiv kaster analysen lys over samtiden intensive for­æl­dre­skab (Furedi, 2001) hvor for­æl­dre­ansvar er blevet for­stær­ket i et indi­vi­du­a­li­se­ret samfund præget af psy­ko­lo­gi­se­ring og risi­ko­fo­kus (Beck & Beck-Gernsheim, 2004, Meier, 2025), hvor forældre er ene­ansvar­lige for deres børns trivsel, og hvor mistriv­sel kan opleves som forbundet med store risici. Efter­sko­le­for­æl­drene i under­sø­gel­sen viser, hvordan dette ansvar søges håndteret – ikke kun ved at tage hånd om barnet, men i særlig grad også ved at regulere følelser og balancere omsorgen. I dette krydspres viser friheden sig ikke som det modsatte af kontrol, men som noget, der netop bliver mulig gennem for­æl­dre­nes kon­ti­nu­er­lige følel­ses­mæs­sige og reflek­sive arbejde med at balancere omsorg og afstand.

Kon­klu­sion

Denne artikel har undersøgt, hvordan efter­sko­le­for­æl­dre forstår og for­hand­ler balancen mellem at give slip og holde fast, og hvordan denne balance kommer til udtryk i relation til barnet og til efterskolen.

Ana­ly­serne viser, at efter­sko­le­å­ret fungerer som en særligt intens øvebane for forældre i kunsten at give slip. Men forældre giver ikke blot slip, de omformer deres omsorg til opmærk­som­hed på afstand. Letting go (Kurz, 2024) fremstår som en aktiv og følel­ses­in­ten­siv proces, et for­æl­dre­ar­bejde (Krab, 2021), hvor tillid, ansvar og bekymring må balan­ce­res i samspil med efter­sko­lens voksne. For­æl­drene arbejder aktivt med at justere graden af invol­ve­ring, baseret på kon­ti­nu­er­lig tegn­læs­ning og tidligere erfa­rin­ger. Tillid til skolens voksne er central, men skrøbelig og når den udfordres, ser vi, hvordan for­æl­drene mid­ler­ti­digt strammer grebet for at beskytte barnet.

Efter­sko­len fungerer som en øvebane for frihed – både for de unge og for deres forældre. Men friheden er betinget, da den for­ud­sæt­ter rammer, der muliggør, at forældre tør træde et skridt tilbage. Når tilliden til disse rammer udfordres, bliver forældres omsorgs­ar­bejde præget af øget kontrol. Dermed viser efter­sko­le­for­æl­dre­ska­bet samtidens paradoks, hvor mulig­he­den for at støtte børns autonomi hænger tæt sammen med en refleksiv og emo­tio­nelt reguleret invol­ve­ring. Efter­sko­le­kon­tek­sten fungerer dermed også som en prisme for samtidens intensive for­æl­dre­skab, hvor kontrol og frihed er hinandens for­ud­sæt­nin­ger. Her er letting go et fortsat og yderst ener­gikræ­vende for­æl­dre­ar­bejde, selv når barnet til­sy­ne­la­dende stor­tri­ves og klarer sig selv.

Refe­ren­cer

Akselvoll, M. Ø. (2016). Fol­ke­skole, forældre, forskelle: Skole-hjem-sam­ar­­bejde og for­æl­dre­in­vol­ve­ring i et for­æl­dre­per­spek­tiv. Roskilde Universitet.

Akselvoll, M. (2022). Det Græn­se­løse For­æl­dre­skab. Dansk Psy­ko­lo­gisk Forlag.

Andenæs, A. (1991). Fra under­s­ø­kel­ses­ob­jekt til med­for­sker: Livs­forms­in­ter­vju med 4 – 5 åringer. Nordisk Psykologi, 43(4), 274 – 292. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​0​0​2​9​1​4​6​3​.​1​9​9​1​.​1​1​6​7​5​821

Bach, D. (2023). Genetic deter­mi­nism: How psy­chi­a­tric thinking influ­en­ces parents’ appro­a­ches to their children’s deve­l­op­ment. Qua­li­ta­tive Studies, 8(2), 122 – 144. https://​doi​.org/​1​0​.​7​1​4​6​/​q​s​.​v​8​i​2​.​1​4​0​963

Bach, D., Dannesboe, K. I., Ellegaard, T., Kjær, B., & Wester­ling, A. (2020). Parate børn. Fore­stil­lin­ger og praksis i mødet mellem familie og dag­in­sti­tu­tion. Fry­den­lund Academic.

Beck, U., & Beck-Gernsheim, E. (2002). Indi­vi­du­a­liza­tion: Insti­tu­tio­na­lized indi­vi­du­a­lism and its social and political con­sequen­ces. Sage Publications.

Beck, U., & Beck-Gernsheim, E. (2004). Families in a runaway world. In The Blackwell companion to the sociology of families (pp. 499 – 514).

Berlin, I. (2017). Two concepts of liberty. In H. Hardy (Ed.), Liberty (pp. 166 – 217). Oxford Uni­ver­sity Press. (Original work published 1958)

Braun, V., & Clarke, V. (2022). Thematic analysis: A practical guide. Sage Publications.

Flyvbjerg, B. (2006). Five mis­un­der­stan­dings about case-study research. Qua­li­ta­tive Inquiry, 12(2), 219 – 245. https://​doi​.org/​1​0​.​1​1​7​7​/​1​0​7​7​8​0​0​4​0​5​2​8​4​363

Furedi, F. (2001). Paranoid parenting: Why ignoring the experts may be best for your child. Chicago Review Press.

Haavind, H. (2000). Kjønn og for­tol­kende metode: Metodiske mulighe­ter i kva­li­ta­tiv forskning. Gyldendal Akademisk.

Jacobsen, B. S. (2024). Educa­tio­nal per­for­mance pressure and mental ill-being: The case of Danish primary and lower secondary schools, 1975 – 2024. Educa­tio­nal Review, 1 – 18. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​0​0​1​3​1​9​1​1​.​2​0​2​4​.​2​0​0​1​234

Juhl, P. (2014). På sporet af det gode børneliv: Sam­fun­dets bekym­rin­ger og børns per­spek­ti­ver på problemer i hver­dags­li­vet (Ph.d.-afhandling). Roskilde Universitet.

Knudsen, H. (2010). Har Vi en Aftale? Magt og ansvar i mødet mellem fol­ke­skole og familie. Samfundslitteratur.

Kousholt, D., & Juhl, P. (2024). Etiske for­drin­ger og dilemmaer i forskning med børn og familier: Situeret etik i prak­sis­forsk­ning. Nordiske Udkast, 51(2), 32 – 60. https://​doi​.org/​1​0​.​1​6​9​9​3​/​n​u​d​.​1​2​345

Krab, J. (2021). Det følsomme og slidsomme skole-hjem-(sam)arbejde: En insti­tu­tio­nel etnografi om forældres arbejde, når børn har det svært i skolen. Roskilde Universitet.

Kurz, D. (2002). Caring for teenage children. Journal of Family Issues, 23(6), 20 – 39. https://​doi​.org/​1​0​.​1​1​7​7​/​0​1​9​2​5​1​3​X​0​2​0​2​3​0​0​6​004

Kurz, D. (2024). Letting go. Parenting teens and young adult in times of uncertainty. Oxford Uni­ver­sity Press.

Lareau, A. (2011). Unequal Child­hoods: Race, Class and Family Life (2nd ed.). Uni­ver­sity of Cali­for­nia Press.

Meier, J. (2025). En Ny For­stå­else af Unges Mistriv­sel. Modspil til syge­lig­gø­rel­sen af unges liv. Akademisk Forlag.

Thorne, B. (2001). Pick-up time at Oakdale ele­men­tary school: Work and family from the vantage points of children. In Working families: The trans­for­ma­tion of the American home (pp. 354 – 376). Uni­ver­sity of Cali­for­nia Press.

Triv­selskom­mis­sio­nen. (2025). Et dansk svar på en vestlig udfor­dring. Triv­selskom­mis­sio­nens afrapportering.

Widmer, S., & Albre­cht­slund, A. (2021). The ambi­gu­i­ties of sur­veil­lance as care and control: Struggles in the domesti­ca­tion of location-tracking appli­ca­tions by Danish parents. Nordicom Review, 42(S4), 79 – 93. https://​doi​.org/​1​0​.​2​4​7​8​/​n​o​r​ – ​2​021 – 0042

Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (5. udg.). Sage Publications.