Tema: Kritik af synlig læring
Uden for tema – men ikke uden for nummer…
Indhold
- Birgitte Elle og Tomas Ellegaard:
Uden for tema – men ikke uden for nummer… - Jacob Klitmøller og Klaus Nielsen:
John Hattie som uddannelsesteoretiker – en kritik af teorien om synlig læring - John Gulløv:
Dømmekraft i pædagogisk arbejde. Refleksioner over dilemmaer og retfærdiggørelser - Rasmus Øst Birkkjær:
Biopsykosociale perspektiver i specialpædagogikken - Jette Steensen:
”Social justice” – et aktuelt supplement til dannelsesbegrebet - Keld Buciek & Ole Erik Hansen:
“Serendipitet” og læringens uforudsigelighed – en kritik af endemålstænkning i de højere uddannelser - Anders Bøggild Christensen og Jens Eistrup:
Hvorfor nu denne runde firkant? – professionshøjskolernes beslutning om at indføre Studieaktivitetsmodellen - Stine Thygesen:
Med hjertet på rette sted. En undersøgelse af familieplejeres konstituering som gruppe
- Niels Mattsson Johansen:
Billedforbuddets etiske dimension i en socialfilosofisk dannelsesteori
- Ulla Ambrosius Madsen:
Baudrillard og Pædagogikkens Andet
Anmeldelser
- Svend Brinkmann & Anders Petersen (red.):
Diagnoser – perspektiver, kritik og diskussion - Kirsten Flaten og Torkjelle Sollesnes:
Oppvekst og miljø. Barn og unges utvikling - Lene Tanggaard:
FAQ om kreativitet - Lejf Moos:
Pædagogisk ledelse i en læringsmålstyret skole? - Sten Larsen (red.):
Pædagogik og lærerfaglighed
Redaktionel indledning
Uden for tema – men ikke uden for nummer…
Almindeligvis er der et tema for hvert nummer af Dansk pædagogisk Tidsskrift. Med temaerne ønsker vi at sætte kritisk fokus på aktuelle og betydningsfulde emner indenfor det pædagogiske felt. Bidragydere til temaerne er for det meste en skønsom blanding af skribenter, der enten er blevet opfordret til at deltage eller som har indsendt artikelforslag som svar på åbne ”calls”.
I redaktionen modtager vi imidlertid også mange artikler eller artikelforslag, som ikke umiddelbart føjer sig ind i et tema; ligesom vi aktivt beder skribenter om artikler om emner, vi skønner kan være interessante for en kritisk pædagogisk offentlighed uanset deres relevans for de temaer, vi har valgt at fokusere på. Sædvanligvis er en mindre del af det enkelte nummer afsat til sådanne bidrag uden for tema. Dette nummer af tidsskriftet er imidlertid anderledes, da det er hele nummeret, der består af artikler som er uden for tema: Vi har samlet en række bidrag, der alle er både kritiske og aktuelle forskningsbaserede artikler, der tilsammen kan vise spændvidde i den pædagogiske kritik.
Vi skal samtidig benytte lejligheden til at opfordre læsere af tidsskriftet og pædagogiske forskere til at skrive til tidsskriftet. Vi sætter stor pris på alle artikelbidrag uanset om de relaterer sig til et tema. Det håber vi også afspejles med dette nummer.
Birgitte Elle & Tomas Ellegaard, DpTs redaktion