Tema: Overgang – i lyset af det moderne institutionelle liv – findes liminaliteten?
Menneskelivet er fyldt med overgange fra en status til en anden. Centralt er overgangen fra barn til voksen. Men der er også andre overgange som i de fleste kulturer er betydningsfulde – fx fra den familie hvor man er barn til den familie, man former ved ægteskab, eller overgangen fra liv til død. Der er en stigende interesse for at tilrettelægge overgange på hensigtsmæssige måder – en interesse som går som en underliggende rød tråd igennem størstedelen af temaets artikler.
- Tekla Canger og Tomas Ellegaard
Redaktionel indledning - Bjørg Kjær, Dil Bach og Karen Ida Dannesboe
Når du kommer i skole, så går det altså ikke!
– børnehavens afslutning som overgangsritual - Kira Saabye Christensen
Børnehavens arbejde med børns overgang til skolen
– mellem kontinuitet og konformitet - Helene Falkenberg
Overgange i udskolingen
– institutionelle skæringer mellem barndom og ungdomsliv - Sidse Hølvig Mikkelsen, Peter Hornbæk Frostholm og David Thore Gravesen
Jeg vidste ikke helt, hvad det var jeg ville være, når jeg blev … voksen
– om unges overgange i skole- og uddannelseslivet, og de udfordringer der følger med - Lars Ulriksen, Lene Møller Madsen og Henriette T. Holmegaard
Overgange i uddannelser
– fortællinger, horisonter og repertoirer - Nanna Koch Hansen
Fra hårdkogte indsatte til skrøbelige udsatte
Socialpædagogiske overgangslogikker og illusionen om afinstitutionalisering
Artikler
- Christina Haandbæk Schmidt
Leg som mellemrumsaktivitet - Finn Wiedemann
Kampen om data
Et spøgelse går gennem verden – et dataspøgelse
Anmeldelser
- Gert Biesta
Undervisningens genopdagelse - Leif Emil Hansen
Voksenundervisning, arbejderuddannelse og folkeoplysning. Bidske og håbefulde interventioner gennem tre årtier - Thomas Aastrup Rømer
FAQ om dannelse - Alexander von Oettingen
Pissedårlig undervisning