Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

2019 #4

Tema: Overgang – i lyset af det moderne insti­tu­tio­nelle liv – findes limi­na­li­te­ten?

Men­ne­ske­li­vet er fyldt med overgange fra en status til en anden. Centralt er over­gan­gen fra barn til voksen. Men der er også andre overgange som i de fleste kulturer er betyd­nings­fulde – fx fra den familie hvor man er barn til den familie, man former ved ægteskab, eller over­gan­gen fra liv til død. Der er en stigende interesse for at til­ret­te­lægge overgange på hen­sigts­mæs­sige måder – en interesse som går som en under­lig­gende rød tråd igennem stør­ste­delen af temaets artikler.

  • Tekla Canger og Tomas Ellegaard
    Redak­tio­nel ind­led­ning
  • Bjørg Kjær, Dil Bach og Karen Ida Dannesboe
    Når du kommer i skole, så går det altså ikke!
    – bør­ne­ha­vens afslut­ning som over­gangs­ri­tual
  • Kira Saabye Chri­sten­sen
    Bør­ne­ha­vens arbejde med børns overgang til skolen
    – mellem kon­ti­nu­i­tet og kon­for­mi­tet
  • Helene Fal­ken­berg
    Overgange i udsko­lin­gen
    – insti­tu­tio­nelle skæringer mellem barndom og ung­doms­liv
  • Sidse Hølvig Mikkelsen, Peter Hornbæk Frostholm og David Thore Gravesen
    Jeg vidste ikke helt, hvad det var jeg ville være, når jeg blev … voksen
    – om unges overgange i skole- og uddan­nel­ses­li­vet, og de udfor­drin­ger der følger med
  • Lars Ulriksen, Lene Møller Madsen og Henriette T. Hol­me­gaard
    Overgange i uddan­nel­ser
    – for­tæl­lin­ger, hori­son­ter og reper­toi­rer
  • Nanna Koch Hansen
    Fra hårdkogte indsatte til skrø­be­lige udsatte
    Soci­al­pæ­da­go­gi­ske over­gangslo­gik­ker og illu­sio­nen om afin­sti­tu­tio­na­li­se­ring

Artikler

  • Christina Haandbæk Schmidt
    Leg som mel­lem­rumsak­ti­vi­tet
  • Finn Wiedemann
    Kampen om data
    Et spøgelse går gennem verden – et dat­a­spø­gelse

Anmel­del­ser

  • Gert Biesta
    Under­vis­nin­gens genop­da­gelse
  • Leif Emil Hansen
    Vok­se­nun­der­vis­ning, arbej­der­ud­dan­nelse og fol­ke­op­lys­ning. Bidske og håbefulde inter­ven­tio­ner gennem tre årtier
  • Thomas Aastrup Rømer
    FAQ om dannelse
  • Alexander von Oettingen
    Pis­sedår­lig under­vis­ning

Giv et bidrag

Værsgo’ – du kan frit læse
Dansk pæda­go­gisk Tids­skrift!

Hvis du synes om det, du læser, og gerne vil have, at tids­skrif­tet bliver ved med at eksistere, håber vi, at du vil give et bidrag.

Klip på knappen for at støtte