Arv og miljø(er) – forældre og pæda­go­gers for­kla­rin­ger på børns upassende adfærd

I artiklen følges en gruppe store bør­ne­ha­vebørn, der mod for­vent­nin­gen fremstår mere uci­vi­li­se­rede i takt med, at sko­lestar­ten nærmer sig. Per­so­na­let og for­æl­drene forklarer børnenes upassende adfærd med en kom­bi­na­tion af arv og miljø. Hvad angår først­nævnte iden­ti­fi­ce­rer jeg et skel mellem en generel bar­ne­na­tur og en specifik bar­ne­na­tur. Elias påpeger, at den generelle bar­ne­na­tur er uci­vi­li­se­ret, men på vej til at blive det. Hvad han ikke medtænker er, at der eksi­ste­rer kate­go­rier af børn, hvis adfærd betragtes som mere uci­vi­li­se­ret pr. natur, og hvor civi­li­se­rings­pro­ces­sen er mere ufor­ud­si­ge­lig og afhængig af det rette pæda­go­gi­ske miljø. Hvad angår mil­jø­for­kla­rin­gerne iden­ti­fi­ce­res også to, nemlig dem der retter pilen mod hjemmet og dem, der retter pilen mod insti­tu­tio­nen. Mens per­so­na­let primært pro­ble­ma­ti­se­rer forhold i hjemmet, kri­ti­se­rer for­æl­drene forhold i insti­tu­tio­nen. Således er der fare for at over­fo­ku­sere på, hvad den anden part gør forkert frem for, hvad man selv kan gøre bedre.

En af dag­in­sti­tu­tio­nens opgaver er at medvirke til, at børn bliver parate til skolen. Dag­in­sti­tu­tio­nen skal fx fremme en passende adfærd, og man kan tale om et civi­li­se­rende opdrag (jf. Elias 1939/1994). Som sko­lestar­ten nærmer sig, inten­si­ve­res det civi­li­se­rende arbejde. Det betragtes nemlig som afgørende, at børn ved sko­lestart kan sidde stille, række hånden op, vente på tur, ver­ba­li­sere deres følelser etc. Et typisk narrativ er, at selvom barnet et lille års tid før sko­lestart endnu ikke er parat, så er det klar, når året er omme takket være en samstemt indsats fra forældre og pædagoger (Bach et al. 2020).

I efteråret ’21 lavede jeg og en assistent fel­t­ar­bejde i en dag­in­sti­tu­tion, der ligger i en landsby, som jeg kalder Vestby. Vi fulgte gruppen af børn, der skulle starte i skole efter som­mer­fe­rien. Der var gang i det civi­li­se­rende arbejde, og børnene syntes godt på vej. Imid­ler­tid blev fel­t­ar­bej­det afbrudt af Corona og først gen­op­ta­get i maj ’22. Under gen­nem­læs­nin­gen af felt­no­terne slog det mig, at børnene – stik mod det vanlige narrativ – i foråret fremstår langt mindre civi­li­se­rede end i efteråret. De slår, sparker, råber, og er fulde af uro. Det vakte en undren over, hvad der var sket, og om jeg som antro­po­log kunne svare på det. Herefter fulgte en metodisk tvivl om, jeg over­ho­ve­det kunne være sikker på, at det var sket. Sikkert er det dog, at jeg i mate­ri­a­let har et hav af eksempler på børn, der opfører sig upassende og voksne, der forsøger at forklare dette. Det giver anledning til en antro­po­lo­gisk under­sø­gelse af de voksnes for­kla­rin­ger. Hvilken betydning tillægges fx det bio­lo­gi­ske og det mil­jø­mæs­sige, og hvad forstås som barnets natur og miljø? Med dette fokus bidrager artiklen til den klassiske dis­kus­sion om forholdet mellem arv og miljø.

Metode

Nær­væ­rende under­sø­gelse startede med, at jeg lavede deltager-obser­va­tion i Vestby dag­in­sti­tu­tion i efteråret ’21. Der er tale om mit andet fel­t­ar­bejde i insti­tu­tio­nen, som jeg første gang under­søgte i ’18-’19, og som jeg aktuelt (’23-’24) er invol­ve­ret i for tredje gang. I løbet af efteråret ’21 fik jeg til­knyt­tet pæda­­go­­gisk-antro­po­log Louise Lydeking som assistent (herefter LOUISE). Efter­hån­den blev hun invol­ve­ret i dette fel­t­ar­bejde, først sammen med mig og siden på egen hånd. For også at møde børn og forældre udenfor bør­ne­ha­ven, over­nat­tede vi en enkelt gang i den lokale hal, der også fungerer som van­dre­hjem. Her mødte vi flere af fami­li­erne. Vi skrev hver især feltnoter men var slået af, hvor ens­ly­dende de var. Det er ellers en central pointe, at data afhænger meget af den enkelte fel­t­ar­bej­der. Ligheden mellem for­ske­rens beskri­vel­ser og ’det derude’ er dog ikke tilfældig (Hastrup 1998), hvorfor man må forvente en vis lighed i to personers noter. Ved juletid blev fel­t­ar­bej­det afbrudt af Corona. Siden blev min egen familie ramt af sygdom, og LOUISE måtte tage over i foråret ’22. Således ana­ly­se­rer jeg både egen empiri og empiri, jeg kun har adgang til via hende. Sidst­nævnte er dog gen­ken­de­lig for mig, idet jeg både kender de konkrete børn og forældre fra fel­t­ar­bej­det i efteråret ’21, ligesom jeg kender per­so­na­let indgående fra alle tre fel­t­ar­bej­der i institutionen.

Udover at deltage i hverdagen, deltog jeg i efteråret ’21 i stu­e­pæ­da­go­gens indi­vi­du­elle sko­le­pa­rat­heds­un­der­sø­gel­ser (SPU) af tre af børnene. Resul­ta­tet af disse blev præ­sen­te­ret for for­æl­drene i foråret ’22, hvor LOUISE deltog i fire samtaler mellem personale og forældre. Desuden gen­nem­førte hun fem inter­views med forældre og to med per­so­na­let, hvor jeg både har læst udskrif­terne og lyttet til opta­gel­serne. Derudover har vi ført uformelle samtaler med personale og forældre, ligesom vi begge deltog i arran­ge­men­ter med for­æl­drene, fx sommerafslutningen.

Når jeg studerer Vestby dag­in­sti­tu­tion, handler det om min interesse i forholdet mellem opdra­gelse og klasse. Efter i over 10 år at have studeret vel­stå­ende familier i Nord­s­jæl­land i et Elias-inspi­re­ret civi­li­se­rings­per­spek­tiv (fx 2011, 2020) ønskede jeg at undersøge bør­ne­op­dra­gelse i et andet miljø. Udover civi­li­se­rings­per­spek­ti­vet har jeg nemlig længe været inspi­re­ret af Lareau’s pointe om, at mid­delklas­sen kul­ti­ve­rer deres børn samstemt med insti­tu­tio­nerne, mens arbej­der­klas­sen har tiltro til barnets ”naturlige vækst” (Lareau,2003).

Det førte mig i 2018 til en kommune præget af fattigdom og til Vestby dag­in­sti­tu­tion, hvor per­so­na­let beskriver fami­li­erne som jævne folk. Under mit første fel­t­ar­bejde i insti­tu­tio­nen blev jeg slået af, hvor mange af børnene der havde udfor­drin­ger, der blev opfattet i bio­lo­gi­ske og psy­ki­a­tri­ske termer. Tanken var at udforske dette nærmere i nær­væ­rende under­sø­gelse. Men da det i ’21-’22 var adfærds­æn­dring over tid, der sprang i øjnene, vendte jeg tilbage til civi­li­se­rings­per­spek­ti­vet. Før jeg udfolder dette, vil jeg påpege, at jeg har fulgt etiske for­skrif­ter og således infor­me­ret om min under­sø­gelse og ano­ny­mi­se­ret steder og personer. Hvad angår sidst­nævnte, markerer jeg for­skel­len på voksne og børn ved at skrive alle bogstaver i vok­sen­navne med stort. Desuden bruger jeg kursiv, når jeg refererer til empirisk materiale.

Analytisk ramme

Jeg trækker på især Elias-inspi­re­ret insti­tu­tions­forsk­ning (Gilliam & Gulløv 2012) og ser bør­ne­ha­ven og familien som civi­li­se­rende miljøer. Desuden inddrager jeg for­æl­dre­skabs­forsk­ning, der pro­ble­ma­ti­se­rer en udbredt tendens til at se for­æl­drene som den alt­af­gø­rende miljøpåvirkning.

Elias er kendt for sin teori om den euro­pæ­i­ske civi­li­se­rings­pro­ces (1939/1994). Ved at sam­men­tænke men­ne­ske­na­tu­ren, miljøet og det histo­ri­ske moment belyser han udvik­lin­gen i adfærds­nor­mer. I takt med øget urba­ni­se­ring, arbejds­de­ling mm., ori­en­te­res men­ne­skers adfærd mod mange og for­skel­lige andre og bliver mere kon­trol­le­ret. Udover den sam­funds­hi­sto­ri­ske civi­li­se­rings­pro­ces, gen­nem­lø­ber hver enkelt en indi­vi­duel proces. Børn kommer ikke civi­li­se­rede til verden, men fødes ufærdige og skal lære adfærds­nor­mer af andre. Inspi­re­ret af Elias omtaler Olwig bør­ne­ha­vebørn som ”endnu-ikke-civi­li­­se­rede” (i Gilliam & Gulløv 2012). Jeg tilføjer termerne for-uci­vi­li­­se­rede og civi­li­­se­rede-nok. Selvom sko­lestar­tende børn ikke forventes at være færdig civi­li­se­rede, må de ikke være for-uci­vi­li­­se­rede, men civi­li­­se­rede-nok til skolen.

I bogen ”Parate børn” ser vi, at det ’sko­le­pa­rate’ barn hverken er for lidt eller for meget på en række adfærds­pa­ra­me­tre. Det er hverken for stille eller for vildt; for nørdet eller for legende; for asocial eller over­so­cial, over­kon­trol­le­ret eller ukon­trol­le­ret. Det parate barn er således det barn, hvis adfærd hverken asso­ci­e­rer til autisme eller ADHD. Disse kate­go­rier optræder ikke nød­ven­dig­vis manifest men ofte som ”skyg­ge­ka­te­go­rier”, dvs. hver­dags­for­stå­el­ser der trækker på psy­ki­a­trisk tænkning (Kjær i Bach et al 2020). Elias påpeger som sagt, at den generelle bar­ne­na­tur er uci­vi­li­se­ret, men på vej til at blive det. Hvad han ikke medtænker er, at der eksi­ste­rer kate­go­rier af børn, hvis adfærd betragtes som mere uci­vi­li­se­ret pr. natur, og hvor civi­li­se­rings­pro­ces­sen er mere uforudsigelig.

Elias peger på, at børn lærer passende adfærd af civi­li­se­rede andre. Selvom små børns hverdag i dag er ”defa­mi­li­a­ri­se­ret” (Elling­s­æter og Leira 2006) og finder sted i dag­in­sti­tu­tio­ner, peger britiske studier på, at det primært er for­æl­drene, der betragtes som ansvar­lige for børns adfærd og udvikling (Lee et al 2014). Dette indfanges med begrebet for­æl­dre­de­ter­mi­nisme. Andet­steds opdeler jeg (2023) begrebet i to former, nemlig opdra­­gel­­ses- og gen­de­ter­mi­nisme. I først­nævnte opfattes barnets adfærd som bestemt af for­æl­dre­nes gøren, i sidst­nævnte af deres væren. De britiske forskere kri­ti­se­rer den udbredte for­æl­dre­de­ter­mi­nisme for at tillægge forældre al for stor betydning. Denne kritik fremkom Harris med allerede i 1995, hvor hun under­stre­ger vig­tig­he­den af at tale om barnets miljøer i flertal. Harris argu­men­te­rer for, at barnets ”udemiljø”, især dets kam­me­rat­skabs­grup­per, spiller en næsten lige så stor rolle som den genetiske arv. Omvendt spiller barnets hjem­me­miljø en minimal rolle (Harris 1995).

Faber og Jørgensen (2023) påpeger dog, at den seneste sund­heds­vi­den­ska­be­lige forskning med fokus på epi­ge­ne­tik udvider den for­æl­dre­de­ter­mi­ni­sti­ske tankegang. Epi­ge­ne­tik­ken betragter nemlig forældres gøren, allerede før barnet er undfanget og især under gravi­di­te­ten, som central for barnets bio­lo­gi­ske udgangs­punkt. Dette for­stær­ker en tendens til, at for­æl­dre­de­ter­mi­nisme kobler sig til fore­stil­lin­ger om tidlig indsats (Lee et al 2014). Jeg skal ikke her vurdere rig­tig­he­den af epi­ge­ne­tik eller andre for­stå­el­ser af, hvad der bestemmer børns udvikling og adfærd, men kaste lys over deres kul­tu­relle og sociale impli­ka­tio­ner. Det samme er de britiske studiers ærinde. De påpeger fx, at natur­vi­den­ska­be­lige erken­del­ser forenkles, når de appro­p­ri­e­res, og at pæda­go­gi­ske indsatser efter ”de første 1000 dage” risikerer at fremstå nyt­tes­løse (Lee et al 2014).

I det følgende vil jeg bruge civi­li­se­rings­per­spek­ti­vet til at begrebs­lig­gøre ople­vel­sen af ændringen i børnenes adfærd fra efteråret ’21 til foråret ’22. Når jeg benytter civi­li­se­rings­be­gre­bet og varianter af det, er det altså mit ana­ly­ti­ske blik. Dernæst vil jeg inspi­re­ret af de nævnte insti­tu­tions- og for­æl­dre­skabs­stu­dier undersøge, hvordan fore­stil­lin­ger om arv og miljø indgår i de voksnes for­kla­rin­ger på børnenes upassende adfærd.

Civi­li­se­ring

En morgen i slut­nin­gen af oktober ’21 møder jeg for første gang årets ’sto­re­gruppe’ i Vestby dag­in­sti­tu­tion og gruppens voksne, SARAH og RASMUS. Der er flere børn i gruppen end i den, jeg fulgte tre år forinden. Der vil også snart komme minier, næste års ’sto­re­gruppe’. Nogle gange forklarer de voksne mini-ordningen med, at det letter over­gan­gen til ’sto­re­grup­pen’, andre gange nævnes per­so­na­leres­sour­cer. Bør­ne­ha­ven har desuden løbende taget børn ind fra Privaten, en insti­tu­tion i nærheden, der skal lukke. Således fortæller SARAH, at de hele tiden har måtte indkøre nye børn og starte forfra. Hun fortæller desuden, at det har været hårdt med Corona-ned­luk­­nin­­gerne, men at det også er svært at omstille sig tilbage. Ikke desto mindre synes hun og RASMUS, at børnene er godt på vej, og der arbejdes på at få det sidste på plads. Her inddrages for­skel­lige spe­ci­al­pæ­da­go­gi­ske tek­no­lo­gier, fx time-timer, pytknap og bør­ne­mas­sage. Med Elias inspi­re­rede begreber kan man sige, at der er gang i det civi­li­se­rende arbejde, og at det tegner til, at børnene bliver civi­li­­se­rede-nok til skolestart.

Til frokost sætter jeg mig ved RASMUS’ bord med 4 – 5 børn, som han alle kalder min ven. Fælles måltider fordrer civi­li­se­ret adfærd men er også en ramme at træne den i. Flere gange beder RASMUS børnene om at holde bordskik, og de skal række hånden op, hvis de vil sige noget. Han fortæller dem om sin barndom på landet, hvilket de lytter opmærk­somt til. De taler også om de mange maskiner udenfor, fordi insti­tu­tio­nen er under ombygning. Silas fortæller, at hans far lod ham gøre noget med en maskine derhjemme. Det betyder, at din far tænker, du er stor nok til sådan noget nu, siger RASMUS. RASMUS tager særligt hensyn til Silas, bl.a. fordi han er bevidst om, at der er en enorm afstand mellem hans kognitive og følel­ses­mæs­sige niveau. RASMUS accep­te­rer fx, at Silas ikke vil spise en mad, han synes er blevet grim. Andre gange inddrager RASMUS fx pyt­k­nap­pen i arbejdet med, hvad jeg kalder civi­li­se­rin­gen af Silas følelser.

RASMUS tildeler også Silas rollen som ’lille hjælper’. Flere gange beder han Silas om at hente bestik i et skab, men så peger en anden dreng på en bestik­krukke på bordet. Vi kunne ikke se skoven for bare træer, siger RASMUS og forklarer, hvad det betyder. RASMUS forsøger også at udtale en 2‑sproget piges navn på hendes modersmål, og han siger danske schön til en af drengene. Desuden siger han ja på spansk, hvilket Maja begynder at gentage. Maja, vi har hørt dig, bremser han hende. Ved afslut­nin­gen af frokosten spørger RASMUS, hvad de for­skel­lige vil lave på lege­plad­sen. En dreng vil i gir­af­gyn­gen med en pige. Det vil jeg også, siger Silas, men det vil den anden ikke have. Også her anvender RASMUS, hvad jeg kalder, en civi­li­se­rende løsning på problemet. Han forklarer, at man ikke må bestemme, hvem der skal med på gyngen. Da den anden dreng så hellere vil lege for sig selv, siger RASMUS, at det må man godt.

Efter frokosten fortæller RASMUS mig, at han og SARAH begge er meget kon­se­kvente. Du kan godt se, det er noget helt andet, supplerer SARAH. Her refererer hun til den gruppe, jeg tidligere fulgte, hvor der med per­so­na­lets ord virkelig var mange udfor­drin­ger. Jeg rydder op sammen med RASMUS, mens SARAH går udenfor. RASMUS er tilhænger af ro, regel­mæs­sig­hed, rutiner og struktur. Han mener fx, at det skaber tryghed for børnene, at de i bestemte situ­a­tio­ner skal række hånden op – også selvom man ikke er on the spectrum. Sidst­nævnte er synonym for autisme og peger ligesom brugen af spe­ci­al­pæ­da­go­gisk mate­ri­a­li­tet på, at psy­ki­a­tri­ske diagnoser optræder som skyg­ge­ka­te­go­rier i arbejdet med børnene.

Denne dag lægger jeg ikke mærke til Otto, men det gør jeg en anden gang, hvor han sidder i sofaen med bl.a. mig og Patricia. Otto og Patricia taler om at være kærester, og Otto siger noget med at vise hende sin tissemand. De lægger sig oven på hinanden og tumler rundt. Adam kommer over til sofaen og begynder at synge og danse. Siden leger de alle på gulvet. RASMUS forsøger at dæmpe dem, men sender dem til sidst på lege­plad­sen, selvom time-timeren ikke har ringet. Otto bliver dog på stuen og hjælper med at stable skamler. RASMUS fortæller mig, at Otto næsten ikke er til at styre som hjælper. Engang skulle han fx hive ukrudt op, men hev bare alt op. Ikke at kunne styre sig betragtes af pæda­go­gerne som, det jeg kalder, uci­vi­li­se­ret og asso­ci­e­rer både til ADHD og autisme (Bach 2023).

Også Ottos mor synes at tænke i psy­ki­a­tri­ske kate­go­rier, når hun taler om Otto. Jeg møder hende næste morgen, hvor hun fortæller mig, at hun godt kan lide RASMUS, fordi han er så tydelig. Det er godt for sådan en som Otto. Her aner man en skyg­ge­di­ag­nose, da Otto omtales som særlig, og tyde­lig­hed især betragtes som vigtigt for børn med diagnoser. Ottos mor synes, de andre voksne er for blide, trætte eller for flydende. Med RASMUS ved børnene derimod, hvad de skal, og det er det samme hver dag.RASMUS taler også aner­ken­dende om Ottos mor. Hun er ikke som de mange forældre, der kun tænker på, hvad insti­tu­tio­nen kan gøre for dem. Og hun er meget inter­es­se­ret i det pæda­go­gi­ske, fordi hun har vidt for­skel­lige børn.

Under et besøg i begyn­del­sen af december sidder Otto og Patricia igen i sofaen og pjatter. Siden er det Ottos tur til at vælge gave fra en fælles pak­ke­ka­len­der. Bagefter fortæller Patricia ham, at det er den gave, hun har haft med, og senere siger han til hende, at han er glad for den. LOUISE og jeg oplever ikke flere gave-seancer, for næste gang vi kommer, er gruppen hjemme pga. Corona. LOUISE vender tilbage i foråret, og når jeg læser hendes noter, slår det mig, at børnene nu, hvor sko­lestar­ten er nært fore­stå­ende, virker mere uci­vi­li­se­rede end i efteråret. Det vil jeg beskrive i det følgende, hvorefter jeg vil analysere de voksnes for­kla­rin­ger på den for-uci­vi­li­­se­rede adfærd.

De-civi­li­­se­ring

LOUISE ankommer til ’sto­re­grup­pen’ en morgen i maj. SARAH er der sammen med JULIE, en stu­de­rende, og SANNE, som skal lette over­gan­gen til skolen for især de udsatte børn. SARAH snakker med en ny dreng og hans mor. Otto råber din fucking møgunge til hende og smækker med døren. Han har haft en lommekniv med, som SARAH har gemt. SARAH og SANNE ringer efter hans mor, ikke for at sende ham hjem, men måske fordi han skal forstå, det er alvorligt. Det kan også være, de føler sig mag­tes­løse og derfor så at sige ”refa­mi­li­a­ri­se­rer” (Elling­s­æter og Leira 2006) den civi­li­se­rende opgave. Opgaven er imid­ler­tid heller ikke nem for moren, der forsøger at berolige Otto, mens han bare råber hold kæft.

Da der er faldet ro på, skal børnene med SANNE og JULIE over på skolen. I sko­le­går­den igang­sæt­ter SANNE legen, ”Hoved, skulder, knæ og tå”. Flere af børnene stiller sig ikke som anvist, og nogle af drengene virker uoplagte. SANNE siger til Otto og Lauge, at hvis de ikke vil være med, må de sætte sig på bænken ved siden af. Silas deltager heller ikke, men leger for sig selv.

Efter besøget skal børnene stille sig på række og holde hinanden i hånden, men det civi­li­se­rende arbejde møder udfor­drin­ger. Maja vil ikke komme ned fra et kla­tre­sta­tiv, Lauge vil ikke holde i hånd, og Otto vil gå alene. SANNE bevæger sig i pen­dul­fart mellem Maja og Lauge og kigger på LOUISE og siger: Du kan godt se, hvad vi er oppe imod. Efter­hån­den opstår der også uro blandt de børn, der ellers stod pænt. Noa­hs­par­ker til en dreng bag sig, og der opstår tumult mellem Silas og Otto. Silas har slået Ottoefter at have forsøgt en mere civi­li­se­ret udvej.Otto kilder, så siger jeg ”stop”. Det vil han ikke, og så slår jeg, fortæller Silas. Hold din fucking kæft, din idiot, repli­ce­rer Otto og rækker fuck. Hold din fucking psykopat-kæft, svarer Silas. JULIE prøver at tale dem til ro, men Otto vil ikke tilbage i rækken. Så må vi ringe efter din mor igen, siger SANNE, men han er ligeglad. Noah prøver at fælde en af de andre, og SANNE siger, at han ikke er en god kammerat.

Tilbage i bør­ne­ha­ven gør de voksne klar til knækbrød. Fælles måltider fordrer som sagt civi­li­se­ret adfærd og udgør en ramme at arbejde med den i. Sidst­nævnte er tydeligt her, da der er en del uro ved bordet. Otto råber ti stille, ti stille, ti stille og vender det civi­li­se­rende arbejde på hovedet, mens Lauge har taget høreværn på. SANNE prøver at skabe ro og spørger: Hvilken dag er det i dag, og hvor mange dage er der på en uge? Hun vil kun høre dem, der har hånden oppe, og således kan man sige, at hun forsøger at integrere ’læring’ og civi­li­se­ring. SANNE spørger også, hvilken dato og årstid, det er. Nogle børn rækker ikke hånden op og bliver irettesat. En dreng bliver bedt om at sætte sig på numsen, da han stiller sig på stolen. Silas siger det samme ord igen og igen. Denne gang bliver der ikke set gennem fingrende med hans for-uci­vi­li­­se­rede adfærd. Du ved udmærket godt, at man ikke skal sidde og gentage sig selv, iret­te­sæt­ter SANNE ham. Patricia rækker hånden op og besvarer et af spørgs­må­lene. SANNE roser hende, og spørger Noah, der har afbrudt flere gange, om han hørte sin kammerat, der øver sig på at starte i skole.

Efter måltidet skal de fleste af børnene udenfor. SARAH og en håndfuld drenge for­be­re­der et havespil. De skal kaste ringe rundt om nogle træpinde og bagefter indsamle og aflevere dem til den næste i køen. Efter lidt tid begynder Otto dog bare at tage alle ringene, og der går ikke lang tid, før SARAH pakker spillet sammen igen. LOUISE siger, at børnene ellers virkede glade for det. Ja, svarer SARAH, men når der så er nogen, der begynder at ødelægge legen, så stopper det med at være sjovt.

Også blandt to af pigerne, der sidder indenfor og tegner med SANNE, opstår der en konflikt, da Ida siger, at Majas tegning er grim. Under et andet skænderi siger de begge fuck dig og kaster sand efter hinanden. Maja bliver ved med at sige dumme, dumme Ida og kalder hende en lorteunge, som hun ville ønske ikke fandtes. En tredje gang slår Maja Ida med sin jakke.

LOUISE spørger SANNE, om der er forskel på denne gruppe og den gruppe, jeg fulgte tre år forinden. De andre havde også udfor­drin­ger, men det her er noget helt andet. Mange har det svært, svarer SANNE. De tænker meget på sig selv og deres egne behov: Det er mig, mig, mig, siger hun. Herefter kommer hun med for­skel­lige for­kla­rin­ger på børnenes upassende adfærd, hvilket jeg vil vende tilbage til. Det er dog ikke alle, der ifølge SANNE har undergået det, jeg kalder en de-civi­li­­se­rings­­pro­­ces. Hun nævner fx, at Lauge har udviklet sig meget, men har svært ved at være i det, da andre er højtrå­bende og udagerende.

LOUISE taler også med SARAH om bør­ne­grup­pen, som SARAH glæder sig til, skal starte i skole. Samtalen bliver afbrudt af Otto, der græder højlydt. Han har tumlet rundt i græsset med Adam og Silas, og SARAH spørger, hvad der er sket. Jeg sparkede ham i hovedet, fordi han ikke skal genere mine venner, svarer Silas. Otto løber om bag huset, og SANNE overvejer at ringe efter hans mor igen.

En anden dag møder LOUISE RASMUS på lege­plad­sen. Han er blevet for­flyt­tet til de mindre børn, da sko­le­pæ­da­go­gens timer øges i takt med, at sko­lestar­ten nærmer sig. Ligesom mini-ordningen handler det om per­so­na­leres­sour­cer. RASMUS præ­sen­te­rer herefter endnu en for­kla­ring på børnenes for-uci­vi­li­­se­rede adfærd, nemlig ombyg­nin­gen. Han ser frem til, den er færdig, og det hele bliver mere normalt. I resten af artiklen vil jeg udfolde per­so­na­lets, men også for­æl­dre­nes for­kla­rin­ger på børnenes adfærd. Først vil jeg præ­sen­tere bio­lo­gi­ske for­kla­rin­ger, der henviser til bar­ne­na­tu­ren som sådan eller til det spe­ci­fikke barns særlige natur, som ofte kobles til nedarvede gener. Dernæst præ­sen­te­rer jeg mil­jø­for­kla­rin­ger, der igen kan inddeles i klassisk for­æl­dre­de­ter­mi­nisme og for­kla­rin­ger, der angår forhold i insti­tu­tio­nen. Der er tale om en ide­al­ty­pisk inddeling, da kate­go­ri­erne over­lap­per. Fx ses nedarvede gener som en art for­æl­dre­de­ter­mi­nisme, ligesom epi­ge­ne­tik­ken lægger vægt på, at hjem­me­mil­jøet påvirker biologien.

Den generelle og spe­ci­fikke barnenatur

Både personale og forældre refererer til den generelle bar­ne­na­tur, når de taler om børnenes for-uci­vi­li­­se­rede adfærd. Det gælder for­æl­drene, når de udtrykker håb om, at børnene nok skal blive parate til skolen. Ottos mor henviser fx til den generelle bar­ne­na­tur, når hun påpeger, at børn udvikler sig helt vildt i løbet af som­mer­fe­rien. Hun synes at tænke, at Otto nok skal blive klar, selvom han ikke er det i slut­nin­gen af maj. Adams far og Noahs mor har til­sva­rende tiltro til den generelle bar­ne­na­tur og naturlige vækst (jf. Lareau 2003). Mon ikke det kommer af sig selv, siger Noahs mor, ligesom Adams far påpeger, at børn lærer alle de ting, de skal som led i en naturlig udvikling. Majas mor referer også til den generelle 5‑årige bar­ne­na­tur, når hun fortæller, at Maja er klar til, at der skal ske noget nyt. Sådan tænker per­so­na­let også om mange af børnene. Han trænger helt klart til en udfor­dring, siger de fx om en af drengene. Børnene opfattes altså som for store til bør­ne­ha­ven, hvorfor de keder sig. Det giver de voksne en for­kla­ring på den mindre civi­li­se­rede adfærd i foråret.

Personale og forældre bruger desuden det enkelte barns særegne natur som for­kla­ring på dets for-uci­vi­li­­se­rede adfærd. Per­so­na­let kate­go­ri­se­rer flere af børnene som nogen, der adskiller sig fra det generelle barn. De omtaler dem som nogen, der har udfor­drin­ger eller nogen, der er noget med. Sidst­nævnte fungerer som eufemisme for noget galt eller afvigende, en slags skyg­ge­di­ag­nose. SARAH fortæller fx, at Ottoer en af dem, der især er udfor­drin­ger med. Der er noget med ham: Han er meget op og ned og kan kun kon­cen­trere sig om tingene i kort tid, før han er videre til det næste. Han kan ikke fordybe sig. Måske er han for klog til bør­ne­ha­ven, siger hun. Lederen fortæller også, at der løbende kører samtaler med Ottos forældre. Og til afslut­nings­fe­sten i juni siger SANNE til os, at det er et overgreb at sende ham i skole, men at for­æl­drene insi­ste­rer på det. Hun tilføjer, at hun burde have taget sig mere af ham, men at det ikke har været muligt pga. nor­me­rin­gen. Hun siger også, at hun ikke ved, om der er en diagnose på. Modsat SANNE fortæller SARAH afslut­nings­vis, at alle børn er klar, selv den dreng, der bekymrede.

Også Silas beskrives af per­so­na­let som en, der har udfor­drin­ger, og RASMUS sparrer med res­sour­ce­pæ­da­go­gen for at tackle ham hen­sigts­mæs­sigt.  RASMUS’ beskri­velse af Silas asso­ci­e­rer både til ADHD og autisme: Afstanden mellem Silas’ kognitive niveau, fysi­ka­li­tet og følel­ses­mæs­sige niveau kommer til udtryk kropsligt. Ligesom to af de andre børn har Silas ifølge RASMUS san­se­mo­to­ri­ske udfor­drin­ger og behov for massage. RASMUS fortæller også, at Silas forsøger at regulere legen, hvis han leger med mere end en. RASMUS beskriver ham desuden som per­fek­tio­ni­stisk, fordi han bliver meget ked af det, hvis det, han laver, ikke er godt nok. Lederen fortæller også, at Silas vil præstere og var meget nervøs under SPU’en. Til­sva­rende beskrives Maja af per­so­na­let som en der er noget med. Ifølge RASMUS er også hun per­fek­tio­ni­stisk og har behov for kontrol. SANNES opgave er som sagt at gøre noget for de børn, der har særlige behov. Mens nor­me­rin­gen har for­hin­dret hende i at gøre dette for Otto, er hun meget på Maja.

Andre børns udfor­drin­ger angår det sproglige. Per­so­na­let fortæller, at de har trænet Adams udtale, og at det er blevet meget bedre. De beskriver ham desuden som lille, blød og sårbar, men er ikke bekymrede. De fortæller nemlig, at Adam har udviklet sig meget, og at hans storebror også udviklede sig meget på kort tid. Her henvises altså til Adams fami­lie­for­hold, hans spe­ci­fikke gener.

Flere af for­æl­drene er også optaget af gener. Adams far fortæller fx, at der er nogle genetiske ting, og at han selv var umoden som dreng. Og Majas mor fortæller, at Maja, ligesom sin bror og mor som barn, har et voldsomt tem­pe­ra­ment. Hun reagerer meget som jeg selv var, fortæller moren. Hun bliver hidsig og varm som en vulkan inden i, når hun bliver ked af det eller frustreret.

Ottos og Silas’ mødre er ligeledes optaget af deres barns spe­ci­fikke natur, men uden at tænke gen­de­ter­mi­ni­stisk. De genkender hverken barnets adfærd i sig selv eller barnets søskende. Hvad angår sidst­nævnte oplever de hver især, at deres egne børn er meget for­skel­lige. Silas’ bror griner fx, når han får skæld ud: Det er ikke noget, han kan gøre for – det er bare hans reaktion, fortæller moren: Jeg tror bare mennesker er for­skel­lige, uanset hvad opdra­gelse man har og hvilke rammer. Om Silas fortæller moren, at han er glad for tasker, og at han er et barnmed lidt mere krudt, en aktiv dreng, som i perioder er mere fræk.  Derfor tænker hun, at han kan få svært ved at sidde stille i skolen. Men hun fortæller også, at Silas er meget vide­be­gær­lig og gerne vil arbejde med tal og lære engelsk. Kort sagt beskriver moren, ligesom RASMUS, Silas’ adfærd og natur på en måde, der asso­ci­e­rer til både ADHD og autisme.

I forhold til Otto er en skyg­ge­di­ag­nostisk for­kla­ring på den upassende adfærd endnu mere frem­træ­dende. Allerede i efteråret aner man den, når moren fortæller, at tyde­lig­hed er godt for sådan en som Otto. Otto opfattes ikke bare som et barn, men som del af en bestemt kategori af børn, nemlig børn med en særlig slags hjerne og biologi. Før lyd­op­ta­ge­ren tændes under inter­viewet i foråret, fortæller moren kort, at Otto har særlige behov, og at de har været til samtaler med res­sour­ce­pæ­da­gog, sygeple­jer­ske mm. I løbet af det optagede interview springer en psy­ki­a­trisk for­stå­else i øjnene, hvor autisme synes at optræde som skyg­ge­di­ag­nose. Ottos hjerne kører hurtigt, men han kan ikke regulere sig selv, og der er noget med arousal. Otto har desuden en fetich med tasker, ligesom han har brug for noget i lommerne, han kan dimse med. Hjemme har de desuden brugt pik­to­gram­mer, men kører ikke efter faste skemaer.I mod­sæt­ning til flere andre forældre, der tænker psy­ki­a­trisk (Bach 2023), synes moren dog hverken at relatere Ottos særlige behov til sin egen eller sin mands natur, selvom hun selv er på før­tids­pen­sion pga. noget psykisk. Otto er bare sådan, og hans søskende er helt ander­le­des. Således fritager hun sig selv fra et genetisk ansvar for Ottos adfærd. I stedet oplever hun et pæda­go­gisk ansvar for at finde ud af, hvordan netop Otto skal tackles.

Kort sagt har jeg i dette afsnit fre­m­a­na­ly­se­ret et skel mellem for­kla­rin­ger, der relaterer til en generel bar­ne­na­tur – sådan er børn – og til en specifik bar­ne­na­tur – sådan er han/hun. I resten af analysen belyser jeg de voksnes mil­jø­for­kla­rin­ger på børnenes upassende adfærd.

Hjem­me­mil­jøet

Per­so­na­let tænker ind i mellem epi­ge­ne­tisk, dvs. at barnets bio­lo­gi­ske væren er deter­mi­ne­ret af for­æl­dre­nes pre-natale gøren. SARAH spe­ku­le­rer fx over, hvad Silas’ mor har gjort, mens hun var gravid, siden han har så mange ting oppe i hovedet og mod slut­nin­gen af ugen er i et helt andet gear. Sådan ansvar­lig­gø­res moren for Silas’ hoved og reak­tio­ner, selvom den ændrede adfærd i slut­nin­gen af ugen også kunne tolkes som en kon­se­kvens af institutionsmiljøet.

Angående Otto spe­ku­le­rer SANNE over, om hans adfærd skyldes hjem­me­mil­jøet eller hans natur, som hun dog ikke synes at ansvar­lig­gøre nogen for. Udover at overveje, om der er en diagnose på, spørger hun sig selv, om det snarere er fordi, derhjemme, der er måske ikke nok struktur, der bliver måske råbt for meget. Uanset hvad har Otto særlige behov, som SANNE ikke har mulighed for at imø­de­komme. Mens per­so­na­let mener, at fler­tal­let af for­æl­drene ikke er tydelige nok, gælder det ikke Ottos mor. Tværtimod roser RASMUS hende for at være tydelig. Moren oplever dog, at andre folk tænker, at hun har føjet Otto for meget. Det synes hun ikke selv, men hun overvejer, om hendes mand har. Selv er hun tydelig, stiller krav, bestemmer og kan råbe højt, tage fat i armen og sige ”så er det nok”. Nogle gange får hun dårlig samvit­tig­hed bagefter, men er skeptisk over for en for­æl­dre­de­ter­mi­ni­stisk tankegang om, at sådan noget skulle skade børn for life. Dermed ikke sagt, at hun ikke oplever noget pæda­go­gisk ansvar. Hun søger som sagt råd fra RASMUS ift. at tackle Otto mest hensigtsmæssigt.

Klassisk for­æl­dre­de­ter­mi­nisme dominerer som indikeret per­so­na­lets for­kla­rin­ger. Ofte beklager de sig over for­æl­drene, som de bl.a. synes har for travlt. RASMUS og SARAH fortæller fx, at Maja kommer meget tidligt om morgenen. Således refererer de indirekte til, at for­æl­drene ikke har så meget tid. SANNE fortæller også, at Maja er mel­lem­barn og derfor heller ikke har fået den opmærk­som­hed, hun har behov for.

Insti­tu­tions­mil­jøet

Mens nogle af for­æl­drene føler sig genetisk ansvar­lige for deres barns natur, er der, i mod­sæt­ning til forældre i andre studier (fx Lee et al 2014), ingen af dem, der føler sig pæda­go­gisk ansvar­lige for barnets natur og afledte adfærd. Ottos mor pro­ble­ma­ti­se­rer højst sin mands opdra­gel­ses­prak­sis. Dermed ikke sagt, at for­æl­drene ikke vægter mil­jø­fak­to­rer. Det gør de, men hvor per­so­na­lets for­kla­rin­ger især omhandler forhold i hjemmet, angår for­æl­dre­nes primært, hvordan barnets natur spiller sammen med institutionsmiljøet.

Noahs forældre fortæller fx, at der er forholdi Vestby dag­in­sti­tu­tion, der ikke spiller godt sammen med hans væsen: Han er meget medløber, og så laver han nogle dumme ting. I Privaten lavede han ikke alt det, han skal prøve af nu. Der er et par seje gutter, og han vil gerne være en af de seje. I Privaten var han ikke et af bal­la­debør­nene. Kort sagt forbinder for­æl­drene Noahs bal­la­de­ad­færd med skiftet i institutionsmiljø.

Silas’ mor siger til­sva­rende, at der er forhold i insti­tu­tio­nen, der får Silas til at lave mere ballade, nemlig når RASMUS ikke er der. Flere andre fremhæver også RASMUS positivt og er i foråret kede af, at han er blevet for­flyt­tet. Udskift­nin­gen af RASMUS handler som sagt om for­de­lin­gen af per­so­na­leres­sour­cer, og Silas’ mor mener, at insti­tu­tio­nens manglende res­sour­cer smitter af på børnene. Hun beskriver en episode, hvor Silas havde kastet en pind på en lille drengs mund, så en tand røg ud. Var der ikke nogen voksen? spurgte hun ham. Silas’ forældre får tit at vide, at Silas har lavet ballade, og en konsulent har obser­ve­ret ham i bør­ne­ha­ven. Obser­va­tio­nen viste, ifølge moren, at der var problemer med per­so­na­lets kom­mu­ni­ka­tion med ham og så de stole, han sad på.

Også Ottos mor er i foråret fru­stre­ret over, at RASMUS ikke længere er i gruppen. Hans pædagogik var ifølge hende ikke bare god for sådan en som Otto men også de mange friske drenge i gruppen. Majas mor fremhæver ligeledes RASMUS positivt, men fortæller også, at SANNE er god til at gribe Maja. Ligesom Noahs mor er Majas mor desuden optaget af kam­me­rat­skabs­re­la­tio­ner­nes betydning, og er enig med per­so­na­let i, at Maja og Ida ikke bør komme i samme klasse. Til­sva­rende er Adams far optaget af, at Adam ikke kun skal lege med en bestemt tosproget dreng, da Adam selv har (haft) sproglige udfordringer.

Selvom per­so­na­let primært fokuserer på hjem­me­mil­jøet, ser de også visse børns for-uci­vi­li­­se­rede adfærd som præget af insti­tu­tio­nelle forhold. Dette angår dog forhold i den insti­tu­tion, flere af børnene er over­flyt­tet fra. Per­so­na­let fortæller gentagne gange, at børnene fra Privaten, fx Maja, har været udsat for laissez-faire pædagogik. Sådan er der stadig tale om en ekster­na­li­se­ring, og den viser sig at være vævet sammen med for­æl­dre­de­ter­mi­nisme. Per­so­na­let ser nemlig det at have valgt Privaten til at begynde med som sam­men­hæn­gende med en krævende forbrugermentalitet.

Ligesom Noahs forældre vægter per­so­na­let, hvordan Noahs natur spiller sammen med insti­tu­tio­nelle forhold. Her lægger for­æl­drene dog vægt på, at Noah har ændret adfærd i den nye insti­tu­tion, mens per­so­na­let fremhæver, at han har taget grimt sprog med fra den gamle. Desuden synes moren (i stil med visse andre forældre) ikke, at Noah har fået lov at lege færdigt, fordi bør­ne­ha­ven er lidt for optaget af sko­lestart. Omvendt påpeger SANNE, at Noah synes det er megafedt at komme over på skolen og trænger helt klart også til en udfor­dring.

Mens per­so­na­let ligesom for­æl­drene medtænker betyd­nin­gen af børnenes rela­tio­ner til hinanden, siger de meget lidt om betyd­nin­gen af vok­sen­re­la­tio­ner i insti­tu­tions­hver­da­gen. Dog kommer SARAH i efteråret en enkelt gang ind på det. En dag, da jeg skal til at gå, græder Silas voldsomt ude på lege­plad­sen. SARAH beder mig om at hente RASMUS, der smider alt, hvad han har i hænderne. Næste dag und­skyl­der jeg, at jeg var nødt til at gå midt i det hele. SARAH mener dog ikke, jeg kunne have gjort nogen forskel, da jeg ikke har nogen relation til Silas. Her lægger hun altså vægt på en specifik vok­sen­re­la­tions betydning for barnet. At RASMUS i foråret er blevet for­flyt­tet, indgår dog ikke i per­so­na­lets for­kla­rin­ger. I foråret forklarer SARAH snarere Silas’ for-uci­vi­li­­se­rede adfærd med hen­vis­ning til hans natur og for­æl­dre­nes gøren og sam­spil­let herimellem.

Kon­klu­sion

Selvom forældre og pædagoger ikke forventer, at børn ved afslut­nin­gen af bør­ne­ha­ven er fuldt civi­li­se­rede, forventes børn at blive mere civi­li­se­rede i takt med, at sko­lestar­ten nærmer sig. De må ikke være for-uci­vi­li­­se­rede, men civi­li­­se­rede-nok til sko­lestar­ten.  I artiklen har vi set, at de store bør­ne­ha­vebørn i Vestby dag­in­sti­tu­tion stik mod for­vent­nin­gen fremstår mere uci­vi­li­se­rede i foråret ’22 end i efteråret ’21. Per­so­na­let og for­æl­drene forklarer børnenes for-uci­vi­li­­se­rede adfærd med en kom­bi­na­tion af bio­lo­gi­ske og mil­jø­mæs­sige faktorer. Hvad angår biologien har jeg iden­ti­fi­ce­ret et skel mellem en generel bar­ne­na­tur – sådan er børn – og en specifik bar­ne­na­tur – sådan er han/hun. Elias påpeger, at den generelle bar­ne­na­tur er uci­vi­li­se­ret, men på vej til at blive det, hvorfor man, som Olwig påpeger, kan tale om børn som ”endnu ikke civi­li­se­rede”. Hvad Elias ikke medtænker er, at der eksi­ste­rer spe­ci­fikke kate­go­rier af børn, hvis adfærd betragtes som mere uci­vi­li­se­ret pr. natur, og hvor civi­li­se­rings­pro­ces­sen er mere ufor­ud­si­ge­lig og afhængig af det rette pæda­go­gi­ske miljø.

Hvad angår mil­jø­for­kla­rin­ger har jeg også iden­ti­fi­ce­ret to, nemlig dem der retter pilen mod hjemmet og dem, der retter pilen mod insti­tu­tio­nen. Mens per­so­na­let primært pro­ble­ma­ti­se­rer forhold i hjemmet, kri­ti­se­rer for­æl­drene primært forhold i insti­tu­tio­nen. Således fralægger de sig hver især hove­d­ansva­ret for børnenes upassende opførsel, som de til­skri­ver den anden part i ’sam­ar­bej­det’. Således tænker for­æl­drene mindre for­æl­dre­de­ter­mi­ni­stisk og mere insti­tu­tions­kri­tisk, end de britiske for­æl­dre­skabs­stu­dier lægger op til.

Man kunne tro, at det at tænke i barnets udemiljø, naturlige vækst og spe­ci­fikke biologi ville gøre for­æl­drene passive og fjerne enhver oplevelse af pæda­go­gisk ansvar – især hvis de under­søgte familier er jævne folk, som per­so­na­let siger. Det har dog i flere tilfælde vist sig ikke at være tilfældet. Selvom ingen af for­æl­drene tænker epi­ge­ne­tisk og opfatter sig som pæda­go­gisk ansvar­lige for deres barns natur og deraf afledte adfærd, så søger flere af dem pæda­go­gi­ske redskaber tilpasset deres unikke barn. Det synes at handle om godt rela­tions­ar­bejde snarere end spe­ci­al­pæ­da­go­gisk mate­ri­a­li­tet, hvilket de forventer, at per­so­na­let kan bistå dem i.

Når per­so­na­let kobler en biologisk tankegang med fokus på hjem­me­mil­jøet, er der dog en fare for, at de nedtoner betyd­nin­gen af de forhold, børnene er i hos dem. Især betyd­nin­gen af spe­ci­fikke vok­sen­re­la­tio­ner glimrer ved deres fravær.  Mens flere forældre påpeger betyd­nin­gen af, at børnene i foråret har mistet en vigtig voksenven i insti­tu­tio­nen, så omtales det ikke af per­so­na­let. På samme måde er betyd­nin­gen af voksen-rela­tio­­ner i børns udemiljø fra­væ­rende i Harris’ ellers så vigtige tekst om børns to miljøer. Når jeg taler for at medtænke betyd­nin­gen af vok­sen­re­la­tio­ner i børns ’udemiljø’, er det ikke for bedre at kunne forklare børns adfærd. At være optaget af at forklare børns adfærd risikerer som indikeret at flytte fokus fra, hvad man som pædagog selv kan gøre for de børn, der har det svært. Er svaret imid­ler­tid, at der ikke er per­so­na­leres­sour­cer til at gøre noget for dem alle, er udfor­drin­gen i højere grad politisk end et spørgsmål om børns hjem­me­miljø og natur.

Refe­ren­cer

Bach, D, K.I. Dannesboe, T. Ellegaard, B. Kjær, N. Kryger & A. Wester­ling (2020), Parate børn – fore­stil­lin­ger og praksis i mødet mellem familie og dag­in­sti­tu­tion. Fre­de­riks­berg: Fry­den­lund Academic.

Bach, D. (2023). Genetic deter­mi­nism: How psy­chi­a­tric thinking influ­en­ces parents’ appro­a­ches to their chil­dren’s deve­l­op­ment. Qua­li­ta­tive Studies.

Elias, N. (1939/1994). The Civi­lizing Process. Oxford: Blackwell.

Elling­s­æter, A. and Leira, A. (2006) Poli­ti­ci­sing Parent­hood in Scan­di­navia. Gender Relations in Welfare States, Bristol: The Policy Press.

Faber, S. & A. Jørgensen (UU). ”Gravi­di­te­ten er for­ment­lig den mest betyd­nings­fulde periode i barnets liv” – Om inten­si­ve­rin­gen af det tidlige fore­byg­gende arbejde og nye former for ansvar­lig­gø­relse af forældre. Dansk Pæda­go­gisk Tids­skrift.

Gilliam, L. & E. Gulløv (2012). Civi­li­se­rende insti­tu­tio­ner. Om idealer og distink­tio­ner i opdra­gelse. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.

Harris, J.R. (1995). Where Is the Child’s Environ­ment? A Group Soci­a­liza­tion Theory of Deve­l­op­ment. Psy­cho­lo­gi­cal Review, Vol. 102, No. 3, 458 – 489.

Hastrup, Kirsten (1998). Teoretisk Tænkning i Huma­ni­stisk Videnskab. København: Danmarks Lærer­højskole, s. 1 – 20

Lareau, A. (2003). Unequal Child­hoods. Class, Race and Family Life. London: Uni­ver­sity of Cali­for­nia Press.

Lee, E., J. Bristow, C. Faircloth & J. Macvarish (2014), Parenting Culture Studies. London: Palgrave Macmillan.

  • Ph.d. og lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddan­nelse, Aarhus Uni­ver­si­tet. Til­knyt­tet Center for Dag­in­sti­tu­tions­forsk­ning (CeDif)

Giv et bidrag

Værsgo’ – du kan frit læse
Dansk pæda­go­gisk Tidsskrift!

Hvis du synes om det, du læser, og gerne vil have, at tids­skrif­tet bliver ved med at eksistere, håber vi, at du vil give et bidrag.

STØT VIA MOBILEPAY VED AT SCANNE HER

Scan med dit mobilkamera
Klip på knappen for at støtte