Tiden(s) værd: Værdighed og status på erhverv­s­ud­dan­nel­ser og vide­re­gå­ende uddan­nel­ser set gennem tem­pora­li­tet og tidsmoral

Hvad betyder uddan­nel­sers for­skel­lige tempi og for­valt­ning af tid for stu­de­ren­des ople­vel­ser af status og værdi? Og hvordan erfarer stu­de­rende for­skel­lige tids­ar­ki­tek­tu­rer og tids­mora­ler på tværs af uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner? Denne artikel anlægger tid som analytisk prisme til at undersøge, hvordan status og værdighed pro­du­ce­res på hen­holds­vis en erhvervs‑, en pro­­fes­sions- og en uni­ver­si­tets­ud­dan­nelse. Artiklen viser, hvordan uddan­nel­ser­nes tids­ar­ki­tek­tu­rer og tids­mora­ler bidrager til en ved­va­rende for­skel­s­sæt­ning og social ulighed i det danske uddannelsessystem.

Analysen bygger på etno­gra­fi­ske obser­va­tio­ner og inter­views med stu­de­rende og ansatte på elek­tri­ker­ud­dan­nel­sen, pæda­gog­ud­dan­nel­sen og medi­cin­stu­diet. Gennem et fokus på domi­ne­rende logikker og tids­mora­ler, som de udspiller sig særligt på erhverv­s­ud­dan­nel­sen, viser artiklen, hvordan disse formes både af orga­ni­sa­to­ri­ske struk­tu­rer, tidslig til­ret­te­læg­gelse og pro­fes­sions­for­vent­nin­ger. Afslut­nings­vis dis­ku­te­res, hvordan for­skel­lene i tids­for­valt­ning også må forstås i relation til de pro­fes­sio­ner og mar­kedslo­gik­ker, de stu­de­rende uddannes til – og hvordan dette får betydning for deres frem­ti­dige pro­fes­sions­i­den­ti­te­ter og muligheder.

Ind­led­ning

Tiden går langsomt i timerne. Vi møder kvart i 8, men der sker ofte ikke noget den første halve time. Læreren virker ofte ufor­be­redt og skal som regel lige ned og printe. ”Det er meget vigtigt, at I kommer til tiden” siger han. – ”Det er vigtigt, at I har lært det, når I skal ud i virksomhederne”.

Obser­va­tions­no­ter

Vi sidder på rækker i et tætpakket lokale på elek­tri­ker­stu­diet. Eleverne omkring mig er voksne, de fleste over 25. Mange har flere kuld­sej­lede uddan­nel­ses­for­søg bag sig, men fortæller mig, at ”NU skal det være.” Tid som struk­tu­re­rende fænomen i et ulige uddan­nel­ses­land­skab træder tydeligt frem her: Som en para­doksal for­valt­ning af tid for voksne ’elever’, der på én gang er løs i til­ret­te­læg­gel­sen af timernes indhold, men samtidig for­myn­de­risk, f.eks. i krav om punkt­lig­hed ved de tidlige mødetider. Sidst­nævnte viser sig bl.a. i historier om lærere, der låser dørene efter mødetid og giver ekstra fravær til elever, der kommer for sent. Sådanne prak­sis­ser – ikke mindst i kontrast til den markant ander­le­des tids­for­valt­ning på f.eks. medi­cin­stu­diet – synliggør, hvor tæt tid hænger sammen med soci­a­li­se­ring og moral. De viser samtidig, hvordan et fokus på tids­for­valt­ning kan åbne for nye indsigter i unges erfa­rin­ger med og soci­a­li­se­ring inden for for­skel­lige uddannelsesspor.

Med afsæt i etno­gra­fi­ske obser­va­tio­ner og inter­views fra hen­holds­vis elek­tri­ker­ud­dan­nel­sen, pæda­gog­ud­dan­nel­sen og læge­stu­diet under­sø­ger artiklen de tre uddan­nel­sers for­skel­lige tids­ar­ki­tek­tu­rer og tids­mora­ler (Nissen, 2024; Sharma, 2014). Jeg illu­stre­rer herunder, hvordan disse tem­pora­li­te­ter påvirker de stu­de­ren­des stu­di­e­er­fa­rin­ger, selv­for­stå­else og udvikling af pro­fes­sions­i­den­ti­tet – samt hvordan uddan­nel­ser­nes tidslige orga­ni­se­ring og iboende moral skaber og kom­mu­ni­ke­rer uligheder, der må forstås i relation til de pro­fes­sio­ner, de stu­de­rende uddannes til.

I artiklen anskuer jeg tid som 1) tids­ar­ki­tek­tur (Nissen, 2024; Sharma, 2014), forstået som struk­tu­re­rende og forvaltet tid, der mani­feste­rer sig i temporale orga­ni­se­rin­ger og logikker, der disci­pli­ne­rer, sub­jek­ti­ve­rer og opstiller for­vent­nin­ger om fx ventetid, hastighed og (selv)disciplinering. Og som 2) erfaret tid(Bunn m. fl., 2019; Sharma, 2022), som har betydning for stu­de­ren­des erfa­rin­ger med at gå på et givet studie, og som påvirker deres måder at forstå sig selv og agere som stu­de­rende inden for de spe­ci­fikke tem­pora­li­te­ter, normer og moraler, der gælder netop dér.

Artiklen indledes med en kort intro­duk­tion til relevant forskning, hvorefter jeg præ­sen­te­rer de teo­re­ti­ske inspira­tions­kil­der og det empiriske materiale. Derefter skitserer jeg de tre uddan­nel­ser og de stu­de­rende1, der befolker dem, med særligt fokus på tids­ar­ki­tek­tur, tidsmoral og de stu­de­ren­des temporale erfa­rin­ger. Dette indledes med en præ­sen­ta­tion af medi­cin­stu­diet og pæda­gogstu­diet, hvorefter jeg i de følgende analyser hoved­sa­ge­ligt fokuserer på elek­tri­ker­ud­dan­nel­sens tids­ar­ki­tek­tur, tidsmoral og elevernes erfa­rin­ger med tid, mens de to andre uddan­nel­ser fungerer som kon­tra­ste­rende kom­pa­ra­tio­ner (Deville m. fl., 2016).

Afslut­nings­vis dis­ku­te­res analysens pointer i relation til de pro­fes­sio­ner og arbejds­mar­keds­krav, som uddan­nel­serne retter sig mod – med særligt blik for den status og tidslige autonomi, der ken­de­teg­ner de respek­tive professioner.

Skolens sor­te­rin­ger i et acce­le­re­ret samfund

Det er et velkendt fænomen, at skolen og det videre uddan­nel­ses­sy­stem kate­go­ri­se­rer, sorterer og opdeler elever, og dermed spiller afgørende roller både for unges udvikling af lærings­i­den­ti­tet, og videre uddan­­nel­­ses- og kar­ri­e­re­valg, og for uddan­nel­ses­sy­ste­mets bredere sociale opde­lin­ger. Som adskil­lige studier påviser, finder denne sor­te­rings­me­ka­nisme ofte sted på måder, hvor klasse, etnicitet og køn spiller ind, når nogle børn og unge ’kommer bagud’ i skolen, eller aldrig oplever at knække skolens koder for legi­ti­mi­tet og aner­ken­delse (Gilliam, 2009; Reay m. fl., 2010; Staunæs, 2004). Alligevel er det kun i mindre grad belyst, hvordan skolens og det vide­re­gå­ende uddan­nel­ses­sy­stems tem­pora­li­tet og tids­mæs­sige orga­ni­se­ring påvirker disse dyna­mi­k­ker. Jeg trækker her dels på lit­te­ra­tur, der behandler skolens øgede krav, tids­sty­ring og acce­le­ra­tion i skole- og uddan­nel­ses­sy­ste­met (se fx Nissen, 2024; Rosa, 2014), dels inddrager jeg under­sø­gel­ser, der fokuserer på, hvordan børn, unge og stu­de­rende selv navigerer i uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner­nes skiftende tider, for­vent­nin­ger og krav (se fx Bunn m. fl., 2019). I en dansk kontekst anskuer uddan­nel­ses­for­skerne Katia Bill Nielsen og Lars Ulriksen eksem­pel­vis tid som en infra­struk­tur, der både muliggør og besvær­lig­gør særlige ruter for stu­de­rende på vide­re­gå­ende uddan­nel­ser, fx når studiers blok­struk­tur og semeste­rind­de­ling lægger op til en særlig fastlagt stu­di­e­in­ten­si­tet og hastighed (Nielsen & Ulriksen, 2023). Jeg ser heri en lighed til medi­ci­nud­dan­nel­sens højt­pro­fi­le­rede og akademisk krævende uddan­nelse, hvor tids­ar­ki­tek­tu­ren netop udfordrer de stu­de­rende, der ønsker (mere) tid til for­dy­belse eller lang­som­me­lig­hed, mens en sådan tids­ar­ki­tek­tur netop ikke gør sig gældende på hverken pæda­gog­ud­dan­nel­sen eller elek­tri­ker­stu­di­ets meget ander­le­des temporale organisering.

Ligeledes viser Larsen, Weber og Wulf-Andersen, hvordan den øgede fremkomst af unge med psy­ko­so­ci­ale udfor­drin­ger kan ses som en kon­se­kvens af uddan­nel­ses­sy­ste­mets acce­le­ra­tion. De pointerer, hvordan mange unge, som en følge af øgede stu­di­e­mæs­sige krav, erfarer en asyn­kro­ni­tet, som en væren ’ude af takt’ med det for­ven­tede stu­di­e­for­løb, og på den måde bliver til som stu­de­rende, ’der er bagud’, og dermed påkalder sig negativ opmærk­som­hed som sårbare og fra­fald­stru­ede stu­de­rende (Larsen, 2020).

At kunne følge med i et vist og passende tempo kan således forstås som en grund­læg­gende og normativ for­vent­ning, der er tæt knyttet til det at være en aner­ken­del­ses­vær­dig elev og stu­de­rende, og som følger de unge i deres videre uddan­nel­ses­for­løb. I artiklen her bliver sådanne erfa­rin­ger relevante, fordi de illu­stre­rer, hvordan dét, at (kunne) forvalte sin tid på for­ven­tede måder, ikke er en neutral eller tilfældig for­vent­ning, men snarere en for­skel­s­ska­bende mekanisme, der er blevet til­ta­gende kom­pli­ce­ret af en ved­va­rende acce­le­ra­tion og aka­de­mi­se­ring af uddan­nel­ses­sy­ste­met, og der kan bevirke lang­va­rige kon­se­kven­ser for de stu­de­rende. Således søger analysen at vise, hvordan tids­for­valt­ning ligeledes er tæt beslægtet med tildeling af social status og værdighed – eller på den anden side ople­vel­ser af skam og nederlag i uddannelsessammenhænge.

Tid og tem­pora­li­tet som analytisk perspektiv

Tid som fænomen gen­nem­træn­ger skole- og uddan­nel­ses­sy­ste­met på mang­fol­dige måder – som en ordnende og orga­ni­se­rende ressource, der rettes mod særlige mål­sæt­nin­ger, eller, som Staunæs beskriver skolens tids­ind­de­ling, som ”disci­pli­ne­rin­gens krumtap” (Staunæs, 2004, s. 292). Tid kan således siges at være og virke overalt som en arki­tek­tur, der på ”ofte upåagtet vis struk­tu­re­rer, regulerer og ordner” skolens rum, akti­vi­te­ter og logikker (Nissen, 2024, s. 23).

Nissen fokuserer i sin kon­cep­tu­a­li­se­ring af skolens tids­ar­ki­tek­tur på grund­sko­len, og hvad dens lineære opbygning, pro­g­res­sion og impli­citte moralske kodeks kommer til at betyde for elevernes soci­a­li­se­ring. Hun påpeger, hvordan tids­ar­ki­tek­tu­ren fremstår ind­ly­sende og ubemærket som et insti­tu­tio­nelt grund­vil­kår, hvorfor de følelser, der knytter sig til (skole)tidens gang – så som fx kedsomhed og kropslig uro – også netop erfares som en uund­gå­e­lig del af skolens insti­tu­tio­nelle grund­vil­kår (Nissen 2024, s. 214). Endelig definerer Nissen skolens tidmoral som en taksonomi af stigende krav og for­vent­nin­ger til elevernes inkorpo­re­ring af insti­tu­tio­nens tid, begyn­dende på de laveste stadier med kropslige og adfærds­mæs­sige selv­re­gu­le­rin­ger, der skal syn­kro­ni­se­res til skolens tid, over udvisning af respekt for andres tid, og derfra avan­ce­rende til en følgende ’fornuftig’ tids­for­valt­ning. Nissens per­spek­tiv er inter­es­sant i relation til mine obser­va­tio­ner, idet denne ens­ret­tende og opdra­gende indsats synes at løsnes på de vide­re­gå­ende uddan­nel­ser, men på måder, der følger uddan­nel­ser­nes aka­de­mi­ske klas­si­fi­ka­tion og status, snarere end de stu­de­ren­des alder: Selvom eleverne på elek­tri­ker­stu­diet på det hold, jeg fulgte, gen­nem­snit­ligt var 4 år ældre end de medi­cin­stu­de­rende, syntes den opdra­gende tidsmoral her på én gang langt mere for­myn­de­risk og ind­gri­bende, og at bygge på markant lavere for­vent­nin­ger til de stu­de­ren­des selv­re­gu­le­ring og selv­di­sci­pli­ne­ring end på medicinstudiet.

For bedre at forstå rela­tio­nen mellem social status, værdighed og tid er jeg inspi­re­ret af Sarah Sharmas kon­cep­tu­a­li­se­ring af tem­pora­li­tet som konkrete erfa­rin­ger med tid, struk­tu­re­ret i spe­ci­fikke øko­no­mi­ske og politiske kon­tek­ster (Sharma, 2022). For Sharma er tem­pora­li­tet noget altid politisk og altid inter­sek­tio­nelt, idet tid må forstås dif­fe­ren­ti­e­ret ud fra, at vi alle lever i og med for­skel­lige temporale ordener, hvor det ikke er ligeligt fordelt, hvem der fast­sæt­ter og regulerer de tider, vi lever og arbejder efter. Det er således en for­enkling blot at se vestlige samfund som acce­le­re­rede, idet et sådant per­spek­tiv overser vigtige livsvil­kår og betin­gel­ser for de mennesker, der netop følger andre(s) temporale ordner, og hvis rytme fast­sæt­tes i en til­pas­ning til dem, der fremstår travle og vigtige. Sharma skriver:

Tem­pora­lity is the ultimate political relation and a lens upon which to grasp the social expe­ri­ence of inequity. To consider one’s rela­tions­hip to time as a form of struc­tu­ral dif­fe­rence refuses the often reductive treatment of dif­fe­rence as belonging to separate and discrete cate­go­ries of identity, such as of race, class, gender, sexuality, ability, and so forth. Tem­pora­lity is always-already inter­sectio­nal. It is always-already uneven.

(Sharma, 2022, s. 44)

Sharmas per­spek­tiv omhandler således spørgs­må­let om men­ne­skers erfa­rin­ger med tid og tidslige autonomi i relation til for­skel­lige pro­fes­sio­ners sociale status og vilkår. Dette tages ligeledes op af Jeanne Ganault, der under­sø­ger rela­tio­ner mellem tidslig autonomi – forstået som kontrol over egen arbejds­tid og arbejds­or­ga­ni­se­ring – i relation til pro­fes­sio­ners sociale status (Ganault, 2020).

Metode og tilgang

Artiklen baserer sig på et empirisk materiale, genereret fra omtrent 9 måneders etno­gra­fi­ske obser­va­tio­ner på hen­holds­vis medicin‑, pædagog‑, og elek­tri­ker­ud­dan­nel­sen. Jeg har derudover foretaget 41 semi­struk­tu­re­rede, narrative inter­views med stu­de­rende på de tre studier samt 10 inter­views med stu­di­e­vej­le­dere, SPS-vejledere, under­vi­sere m.v. Om end praktik-/kli­­nik­­for­løb er centrale elementer i alle tre uddan­nel­ser, har mine obser­va­tio­ner alene fundet sted i uddan­nel­ser­nes sko­le­pe­ri­o­der. Det er derfor sko­le­pe­ri­o­derne alene, analysen baserer sig på, trods lære­plads­for­lø­bene særligt på erhverv­s­ud­dan­nel­serne udgør en central del af uddan­nel­sen og ofte anses for at være en afgørende moti­va­tions­kilde for eleverne på disse uddan­nel­ser (Louw & Nielsen, 2021).

Mens jeg i inter­viewene foku­se­rede på de stu­de­ren­des familiære og sociale baggrund, såvel som erfa­rin­ger med skolegang og stu­di­e­valg, mm., så rettede jeg i mine obser­va­tio­ner bl.a. mit blik på det, Ellsworth kalder for den pæda­go­gi­ske mode of address (Ellsworth, 1997), såvel som de stu­de­ren­des ori­en­te­rin­ger og stra­te­gier på deres studier. Og endelig inter­es­se­rede jeg mig for de mate­ri­elle rammer; bygninger, steder og rum, der udgør fun­da­men­tet for de stu­de­ren­des sociale og stu­di­e­re­la­te­rede liv, og som ligeledes får betydning for de stu­den­te­ri­den­ti­te­ter, de stilles til rådighed og udvikler i løbet af deres studier (Reay m. fl., 2010).

Samlet set har jeg med denne tilgang inter­es­se­ret mig for, hvordan uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­nerne såvel som de stu­de­rende selv fortæller om og for­hand­ler uddan­nel­ses­valg og værdighed, og hvordan for­skel­lige grænse- og sta­tus­mar­kø­rer anvendes til at definere for­skel­lige mulige sub­jekt­po­si­tio­ner for de stu­de­rende at tage op mellem social aner­ken­delse, respekt og mar­gi­na­li­se­ring (se også Brøndum, 2017). Undervejs i arbejdet med min empiri blev det klart for mig, at sådanne markører for status og værdighed også udtrykkes igennem og i relation til tem­pora­li­tet, fx i spørgsmål om hvorvidt og i hvilken grad de stu­de­rende forventes selv at (kunne) forvalte deres tid, og hvorvidt de stu­de­ren­des tid fremstår som vigtig, eller som noget, der kan spildes.

Mens tid og tem­pora­li­tet således kom til syne som et uventet empirisk fund, stillede jeg i mit følgende ana­ly­ti­ske arbejde med empirien skarpt på både uddan­nel­ser­nes orga­ni­se­ring i og de stu­de­ren­des erfa­rin­ger med tid. Gennem ana­ly­ti­ske læsninger med en særlig interesse for tem­pora­li­tet via begre­berne tids­ar­ki­tek­tur, tidsmoral og erfaret tid, læste jeg således efter, hvornår uddan­nel­ser­nes ram­me­sæt­nin­ger posi­tio­ne­rer eller kate­go­ri­se­rer de stu­de­rende i forhold til social status og værdighed. Mens empirien rummer store vari­a­tio­ner i for­tæl­lin­ger om stu­di­e­er­fa­rin­ger og frem­tids­for­vent­nin­ger m.m., så er der en over­ord­net tendens i mate­ri­a­let til, at stu­di­er­nes for­skel­lige for­valt­nin­ger af tid fremstår som normative temporale infra­struk­tu­rer, der leder de stu­de­rende ad særlige ruter og tempi, og som i adskil­lige tilfælde fremstår mora­li­se­rende og for­skel­s­sæt­tende. Mens andre per­spek­ti­ver og erfa­rin­ger kan findes på alle tre studier, så repræ­sen­te­rer de citater og felt­no­teud­drag, der præ­sen­te­res i det følgende, bredere tendenser i det empiriske materiale.

Empiriske åbninger: medicin- og pæda­gogstu­di­ets temporaliteter

Temporale orga­ni­se­rin­ger af uddan­nel­ser kommer til syne både i stu­di­er­nes orga­ni­se­rin­ger af fag, pauser og prøver, i stu­di­e­ti­dens langstrakte forløb, og i opde­lin­gen i praktik‑, læreplads- og sko­le­pe­ri­o­der. Men tiden findes også i kropsligt ind­lej­rede for­nem­mel­ser af en (mere eller mindre) langstrakt studietid, der ligger bag såvel som foran de stu­de­rende, med vari­e­rende erfa­rin­ger af skole- og studietid i bagagen og med for­skel­lige frem­tids­for­vent­nin­ger om en kommende pro­fes­sion og kar­ri­e­re­vej. Tid er således en usynlig, men alle­steds­nær­væ­rende og aldrig neutral faktor i skole- og uddan­nel­ses­sy­ste­met, der sågar er central i uddan­nel­ser­nes klas­si­fi­ce­ring og akkre­di­te­ring via tidslige beteg­nel­ser, som hhv. korte, mel­lem­lange og lange vide­re­gå­ende uddannelser.

Medi­cin­stu­diet er akkre­di­te­ret som en lang vide­re­gå­ende uddan­nelse, og studiet er tilmed den længste uni­ver­si­tets­ud­dan­nelse i Danmark med hhv. en treårig bachelor og en treårig kan­di­da­tud­dan­nelse efter­fulgt af flere spe­ci­a­li­se­rings­ud­dan­nel­ser2. Tids­ar­ki­tek­tu­ren på medi­cin­stu­diet præ­sen­te­res bl.a. på de omfat­tende introdage og fremstår som nøje koor­di­ne­rede under­vis­nings­mo­du­ler, så som stu­di­e­ak­ti­ve­rende under­vis­ning, fore­læs­nin­ger, cafetimer m.m., der supplerer hinanden for bedst muligt at under­støtte de stu­de­ren­des læring. Disse moduler og fagenes omfat­tende pensum står som vel­de­fi­ne­rede byggesten, der udgør for­ud­sæt­nin­gen for, at de stu­de­rende kan bestå deres eksamener. Det er dog langtfra alle moduler, der er obliga­to­ri­ske, og derfor fremstår også de stu­de­ren­des evne til at orga­ni­sere, målrette og pri­o­ri­tere deres tid, mellem fx læsetid, under­vis­nings­tid og arbejds­tid, som en afgørende faktor for at klare sig godt.

Også tiden uden for studiet påvirkes af uddan­nel­sens tids­ar­ki­tek­tur. Det ses fx i argu­men­ter om, at når studiet er så langt og krævende, er det vigtigt, også at skabe tid til et socialt liv uden for studiet. Til­sva­rende argu­men­ter kom til udtryk, når der til intro­ar­ran­ge­men­ter blev lagt op til, at de ny stu­de­rende engagerer sig i stu­den­ter­drevne ’basis­grup­per’ og deltager i studiets tra­di­tions­rige og berygtede sociale arran­ge­men­ter, så som rustur, fre­dags­ba­rer og fester. Og netop fest­kul­tu­ren på medi­cin­stu­diet synes også at være præget af en temporal acce­le­ra­tion. Det gælder ikke mindst den årlige ’69-timers bar’, der, som navnet antyder, holder åbent i hele 69 timer i træk med skiftende stu­den­ter­drevne temabarer. Et arran­ge­ment, der i øvrigt per tradition placeres den weekend i oktober, hvor urene stilles en time tilbage, så festen får en ekstra time foræret.

Blandt medi­cin­stu­di­ets para­dok­ser finder jeg den på ene side en kom­pri­me­ret tids­ar­ki­tek­tur, hvis infra­struk­tur leder de stu­de­rende gennem krævende fag og eksamener, og på den anden side en langstrakt tids­ho­ri­sont, der af flere stu­de­rende for­mu­le­res som en dan­nel­ses­pro­ces, der skal modne dem som læger; som et særligt folkefærd, der skal kunne tage den krævende sam­funds­rolle, og læge­ger­nin­gens store ansvar på sig. Som den første­års­stu­de­rende Anders fx udtrykker det: ”[Der er] vældig meget ansvar. Men medi­cin­stu­diet danner dig. Der er meget du skal læse, et vældigt stort ansvar, og du skal behandle det ansvar med respekt.”

I kontrast til medi­cin­stu­di­ets acce­le­re­rede kultur synes pæda­gogstu­diet snarere at være bygget op om en ambition om ro og tid til reflek­sion og ofte legende under­vis­nings­for­mer. Pæda­gogstu­diet er en mel­lem­lang pro­fes­sions­ud­dan­nelse, der tager 3,5 år at fær­dig­gøre. Det er bygget op om en vekslen mellem skole­un­der­vis­ning og prak­tik­pe­ri­o­der, hvor de stu­de­rende efter 1,5 år påbe­gyn­der deres spe­ci­a­li­se­ring i hhv. Dagtilbuds‑, Skole- og fritids‑, eller Social- og spe­ci­al­pæ­da­go­gik. Sko­le­pe­ri­o­derne er bygget op med for­skel­lige fag og tema­tik­ker, digitale temadage, værk­steds­mo­du­ler m.m. og rummer således mange skift i form og indhold, på måder som flere stu­de­rende påpeger som udfor­drende for deres hver­dags­plan­læg­ning. Samtidig synes de enkelte under­vis­nings­ti­mer ofte præget af en bevidst­hed om, at mange pæda­gogstu­de­rende påbe­gyn­der studiet med mindre stærke mestring­ser­fa­rin­ger. I kontrast til medi­cin­stu­diet er timerne her med mødepligt det første 1,5 år, men til­ret­telagt, så alle synes at kunne være med: Med god tid til faglige dis­kus­sio­ner og reflek­sio­ner, med nøje stil­lad­se­ring af fagenes indhold og med sam­ar­bejds­for­mer, der adskil­lige gange er til debat.

På pæda­gog­ud­dan­nel­sen synes god tid og ro således at fremstå som en ressource, hvilket fx bliver synligt i forløb om langsom pædagogik, som en tilgang til at arbejde med nærvær i samværet med børn. Her og i flere andre forløb synes under­vis­nin­gen at mime en pro­fes­sio­nel pæda­go­gisk ambition om omsorg og lang­som­me­lig­hed, der mod­ar­bej­der det tids­hie­rarki, og krav om doku­men­ta­tion og effek­ti­vi­tet, der fremhæves i mange pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner. Afstanden til en acce­le­re­ret under­vis­nings­form kommer fx til udtryk i følgende obser­va­tions­note, hvor under­vi­se­ren Molly frem­læg­ger en opgave på smartboardet:

”I skal ikke stresse over det her, men jeg har sat videns- og fær­dig­heds­mål ind til jer her. Men I skal ikke stresse over det! I kan sparre med mig hele vejen og vi skal være i værk­ste­det og vil have legetøj og legeting omkring os. Og hvis vi ikke bliver helt færdige, eller I ikke bliver helt tilfredse, så er det jo dynamisk, og så kan vi jo arbejde videre på det”. Der er en lidt træg stemning i rummet. Molly taler enga­ge­rende, men det er som om, de stu­de­rende søger efter indholdet i dét, de skal, og skruer deres indsats til­sva­rende ned.

Trods den tydelige stil­lad­se­ring af studiets krav, og en udtalt tilgang om, at ’her er det ok at fejle’, så udtrykker flere stu­de­rende en oplevelse af at ’spilde tiden’, og den gode tid synes i flere tilfælde som et tveægget sværd, der på den ene side virker som en velover­ve­jet indsats for at få alle med, men som samtidig rummer en risiko for, at nogle stu­de­rende sænker ambi­tio­nerne eller finder studiet for let. Ligeledes synes den inklu­de­rende tilgang – og den store faglige diver­si­tet i stu­den­ter­grup­pen – at bevirke et poten­ti­elt statustab og kamp om status og respek­ta­bi­li­tet blandt de stu­de­rende. Som for­mu­le­ret af den første­års­stu­de­rende Solvej, der beskriver nogle af de andre stu­de­rende i det, hun opfatter som en relativt ikke-inklu­­de­rende klas­se­dy­na­mik: ”Jeg tror … at de trækker det [dårlige ry] med ind og siger, ”jeg skal ikke være den, der har det svært på uddan­nel­sen, for uddan­nel­sen er nem. Uddan­nel­sen er kun det her”.

Elek­tri­ker­ud­dan­nel­sens tidsarkitektur

Ander­le­des igen kommer tid til syne på elek­tri­ker­ud­dan­nel­sen, der er en af Danmarks mere end 100 erhverv­s­ud­dan­nel­ser. Det tager 4 – 4,5 år at blive uddannet elek­tri­ker, hvor eleverne ind­pla­ce­res indi­vi­du­elt på baggrund af tidligere erfa­rin­ger og evt. for­ud­gå­ende gymnasial uddan­nelse, og veksler mellem kortere sko­le­for­løb (grund­for­løb, hoved­for­løb og fire eller fem kortere spe­ci­a­li­se­rings­mo­du­ler) samt læn­ge­re­va­rende virk­som­heds­prak­tik­ker (uvm​.dk, 2025).

Om end elek­tri­ker­stu­diet anses som et af de mest teoretisk krævende erhverv­s­ud­dan­nel­ser, er sko­le­pe­ri­o­derne relativt korte, hvor fx grund­for­løb 2, som jeg følger, varer 20 uger3. Uddan­nel­sens temporale orga­ni­se­ring har stor betydning både for den enkelte elevs bevæ­gel­ser mellem skole og prak­tik­virk­som­hed, men også for klas­ser­nes interne hold­dy­na­mik idet alle forløb sam­men­sæt­tes på ny, så eleverne kon­ti­nu­er­ligt splittes og placeres på nye hold og moduler. Med bl.a. dette som argument, er der et markant fravær af sociale akti­vi­te­ter på holdene, og der er ingen eller meget få ini­ti­a­ti­ver, der faci­li­te­rer, at de stu­de­rende etablerer socialt sam­men­hold. Ligeledes fremstår under­vis­nin­gens daglige tidsor­ga­ni­se­ring ander­le­des end på de øvrige studier. Det ses bl.a. i dagenes 90 minutters moduler, der bryders af pauser på 25 – 30 minutter, og af en under­vis­ning, der fremstår mere tilfældig, mere ufor­be­redt, og hvor tiden oftere er de stu­de­ren­des egen, som når de fx arbejder praktisk to og to på deres stande med elin­stal­la­tio­ner bagerst i lokalet. Ligeledes er grund­for­lø­bet orga­ni­se­ret, så de stu­de­rende følger ét og samme fag hele ugen, i det samme lokale og med den samme lærer, kun afbrudt af ’valgfag’ hver fredag. I den korte præ­sen­ta­tion af forløbet til de nye stu­de­rende, fremstår indholdet på valgfaget dog over­ra­skende uklart:

En stu­de­rende tager ordet og spørger til, hvad valgfaget om fredagen går ud på. Søren svarer: ”Ja, det er lidt for­skel­ligt. Det er en matematik/fysik lærer jeg har til­knyt­tet, men det er lidt pseudo… I har jo merit for matematik. Men I har jo fuldt skema. Og det er ikke fordi, I har et valg”. Flere griner. […] Det lader til at valgfaget er til for at fylde tiden ud.

Obser­va­tions­no­ter

Den ske­ma­lagte, men ofte meget løst for­val­tede, tid fremstår også uklar for de stu­de­rende. Adskil­lige fortæller, at det er for­vir­rende aldrig at vide, hvornår de har fri, da de ofte sendes hjem en time før tid. Og timerne synes gen­nem­gå­ende ander­le­des udfyldt end i den bevidste didaktik jeg finder på medicin og pæda­gog­ud­dan­nel­sen. Mange spiller åbenlyst videospil, hyg­ge­snak­ker og fjoller i timerne, og mange spiser og drikker indkøbte sager fra det lokale supermarked.

Som flere ansatte på skolen påpeger, er under­vis­nings­for­men præget af, at hoved­par­ten af under­vi­serne på fag­mo­du­lerne selv er faglærte, og derfor – trods det lov­plig­tige krav om en diplom­ud­dan­nelse i Erhvervs­pæ­da­go­gik (DEP) – ikke altid lever op til de krav, der formelt stilles til under­vi­sere på erhverv­s­ud­dan­nel­serne (UVM, 2023; Aarkrog, 2020). Ligeledes er det centralt, som det også fremhæves af studiets uddan­nel­ses­le­der, at de bærende prin­cip­per i uddan­nel­sens formål og indhold ikke fast­sæt­tes af pæda­go­gi­ske fag­per­so­ner, men af erhvervs­fag­lige udvalg, og dermed primært af arbejds­mar­ke­dets parter ud fra kriterier om, hvordan uddan­nel­serne bedst imø­de­kom­mer markedets behov (UVM). Som erhvervs­sko­le­for­sker Tobias Skov påpeger, bevirker dette, at erhverv­s­ud­dan­nel­ser­nes pædagogik bliver en: ”form for økonomisk transak­tion mellem lærer, elev, uddan­nelse og markedet, hvor uddan­nel­serne gennem lærerne leverer det konkrete output i form af elever med de rette kom­pe­ten­cer og mindset, som markedet har behov for” (Skov, 2023, s. 6).

Trods en behagelig stemning på det hold, jeg følger, påpeger både stu­de­rende og ansatte udfor­drin­ger med den man­gel­fulde sociale kultur på skolen. Men samtidig hersker et narrativ om, at holdene jo alligevel snart skal splittes, hvorfor det er svært at få de stu­de­rende til rigtigt at engagere sig i hinanden (se også Blix, 2025).

Fraværet af sociale akti­vi­te­ter – og herunder et fuld­stæn­digt fravær af intro­for­løb for de nye stu­de­rende – står i stærk kontrast til de to andre uddan­nel­ser, hvor der var afsat mere end en uge til sociale og faglige intro­duk­tions­ak­ti­vi­te­ter og hvor medi­cin­stu­di­ets rustur strækker sig over et 7‑dages ophold langt fra campus med faglige og sociale akti­vi­te­ter. F.eks. beskriver den stu­de­rende Camilla sin start på elek­tri­ker-linjen: ”Det var bare sådan: ”gå ind på din plads”, og så begyndte vi nærmest bare at regne!” Lig flere andre forklarer hun det manglende sociale fokus med uddan­nel­sens tids­mæs­sige organisering:

Nu er vi her [på skolen], og så ude et halvt år, så kommer vi lige ind igen, så er vi ude, så er vi inde, så tager vi ud. Og det er nye hold. Så det ikke er sådan, ”vi skal være venner”.

Holdet jeg følger, er et merithold, hvor eleverne enten har gået i gymnasiet eller er over 25 (EUV) og har andre erfa­rin­ger med sig. Derfor er der også flere, der udtrykker det som befriende at være ovre det stadie, hvor man ”skal sidde i rundkreds og lege lege”. Alligevel efter­ly­ser hoved­par­ten en større opmærk­som­hed på sociale fæl­les­ska­ber på uddan­nel­sen. Også SPS-vejleder Katrine ser en for­bin­delse mellem uddan­nel­sens temporale orga­ni­se­ring i ved­va­rende skift mellem lærere og hold, og fraværet af sociale akti­vi­te­ter. Ligeledes, påpeger hun, får denne orga­ni­se­ring også betydning for lærernes enga­ge­ment både i de voksne stu­de­rende og de yngre elever:

Jeg hører det som en mangel. Og det går måske også lidt igen i under­vis­nin­gen […]. Der er en mindre grad af per­so­nin­ter­esse, eller interesse for hvad du er for en lærings­type eller elev, eller ”hvordan skal jeg tilgå dig”. Der er ikke så meget personlig invol­ve­ring. Og det er jo igen det dér med, at hver 20. uge, der skal de igen sætte sig ind i 25 nye mennesker. Det også er kort tid for dem.

Allan, en mere erfaren stu­de­rende, som jeg møder på et af hans afslut­tende moduler, reflek­te­rer ligeledes over fraværet af socialt enga­ge­ment på uddan­nel­sen og dét, han betegner som en ned­sæt­tende infan­ti­li­se­ring af de stu­de­rende. Det hænger for Allan sammen med uddan­nel­sens status som ’ung­doms­ud­dan­nelse’, selvom EUV-holdene primært består af voksne mænd. Men kom­men­ta­ren trækker samtidig på levede erfa­rin­ger fra en uddan­nelse med lav social status og lavere faglige ambi­tio­ner end på mange andre uddan­nel­ser. Allan fortæller:

Det er et underligt sam­men­hold, der er her, fordi man kun er sammen i så kort en periode ad gangen. Fre­dags­bar er fuld­stæn­dig forbudt. Og selvom man sidder i en ’plus 25 klasse’, så er måden at kom­mu­ni­kere til os… det er meget som om, vi er børn. Eller i hvert fald sådan en 16, 17, 18 år og ryger relativt store mængder hash. Det er virkelig niveauet, og måden man kom­mu­ni­ke­rer på. Vi blev sendt hjem mange dage fra skole, fordi vi var foran pensum. Og vi fik at vide, ”I skal huske, at I er 17 år”. Jeg tager beskeden som: Så havde vi nået det, vi skulle i dag.

Allans kommentar bevæger sig fra fraværet af sociale akti­vi­te­ter på uddan­nel­sen, til ople­vel­sen af et fagligt uam­bi­tiøst studie og en man­gel­fuld til­pas­ning af det faglige indhold til den voksne målgruppe. Han føler sig desil­lu­sio­ne­ret i mødet med studiet og sat i bås med uddan­nel­sens ofte meget unge elever, der som regel kommer direkte fra grund­sko­len og ofte tales frem som unge med ’dårlige mestring­ser­fa­rin­ger’. Omvendt betegnes merit­klas­serne af lærerne og admi­ni­stra­tio­nen som nogen, der er ”ekstra hurtige og vide­be­gær­lige” og derfor kræver en ekstra indsats fra fag­læ­rerne. Som fx fag­læ­re­ren Søren kom­men­te­rer første dag: ”Sådan nogen som jer, plus 25, I æder bare pensum”. Alligevel synes den pæda­go­gi­ske linje at være tilpasset de unge elever, der starter direkte efter 9. klasse, ligesom flere bemærker, at høje faglige ambi­tio­ner ikke kan betale sig. Eller, som Allan erindrer en under­vi­ser sige: ”alt over bestået, det er spildt arbejde!” Han uddyber:

Beskeden var, at I skal nok bestå. Men ikke, at I skal nok blive rigtig dygtige. […] Så ambi­tions­ni­veauet fra dén under­vi­ser i hvert fald, men jeg tror, det går igen på resten af skolen, det er, at hvis man består, er det fint.

Jeg ser her en stærk kontrast til den tids­ar­ki­tek­tur og temporale infra­struk­tur, der på de vide­re­gå­ende uddan­nel­ser lægger op til et ved­va­rende intenst arbejds­ni­veau, og hvor ambitiøse stu­de­rende belønnes. Trods der netop er flere både i merit­klas­sen, men også på det senere spe­ci­a­li­se­rings­mo­dul jeg følger, der sig­na­le­rer faglige ambi­tio­ner og lyst til udfor­drin­ger, så synes denne lyst ofte ikke at blive stillet i under­vis­nin­gen, og flere af sko­le­for­lø­bets elementer synes uklare, usam­men­hæn­gende eller at være til­ret­telagt uden opmærk­som­hed og respekt for elevernes for­skel­lige ambi­tions­ni­veau og del­ta­ger­for­ud­sæt­nin­ger. Det kommer ligeledes til udtryk i følgende observation:

Der er stille snak i under­vis­nings­lo­ka­let. Søren er ude for at finde en opgave til os. Thomas og Mike sig­na­le­rer med øjnene en træthed over at spilde tiden. Vi sidder i 25 – 30 minutter, inden vi reelt er i gang med en opgave. Efter fem minutter retter Søren i sin instruks og ændrer måle­stoks­for­hol­det. ”Godt, så laver vi det om og begynder forfra”, siger Thomas stille. […] Kort efter er Søren væk igen, og kvart over går folk selv til den lange pause. Da vi starter igen, spørger han om alle er igennem opgaven. En enkelt fra det bagerste bord siger, ”neej, ikke helt”. Søren spørger, ”skal I lige have 15 min mere?”. Thomas og Mike sukker og sig­na­le­rer, at de kunne have nået en opgave mere. 20 minutter senere spørger Søren, ”Nåh, er I ved at være der?”

Obser­va­tions­no­ter

Den langstrakte og uud­nyt­tede tid i lokalet posi­tio­ne­rer, som i eksemplet ovenfor, de stu­de­rende som nogen, der skal tildeles ekstra tid for at klare opgaven. Samtidig kommer sådanne prak­sis­ser imid­ler­tid også til at udtrykke en mangel på respekt for de stu­de­rende, der ønsker et højere tempo og et højere fagligt niveau, men som sættes til at vente. Ifølge Bourdieu må ventetid forstås som andet og mere end en passiv erfaring. Snarere kan det at sætte andre i en ven­tepo­si­tion, ses som en demon­stra­tion af magt, og en måde at posi­tio­nere den anden som én, der ikke har ind­fly­delse eller kontrol over egen tid og aktivitet (Bourdieu & Rafalko, 2000).

Tidsmoral og status på tværs af uddannelser

Erhvervs­sko­lens nærmest for­myn­de­ri­ske for­valt­ning af uddan­nel­sens tidsmoral kommer til syne som dét, Nissen betegner som simple og mekaniske krav om bl.a. punkt­lig­hed, selv­kon­trol og impuls­sty­ring (Nissen 2024). Uddan­nel­sens domi­ne­rende tidsmoral kan således placeres lavt på den taksonomi, hun optegner over skolens tidsmoral. Jeg finder eksempler på denne form for tidsmoral fx i uddan­nel­sens ordens­reg­ler, som forbyder alle former for rygning i sko­le­ti­den – både på og uden for skolens område – og tillige, ifølge de stu­de­rende selv, helt hjem i de stu­de­ren­des hjem på dage med hjem­me­ar­bejde. Ligeledes fremgår det af reg­le­men­tet, at der skal søges om til­la­delse hos ledelsen, hvis der plan­læg­ges et efter-skole arran­ge­ment på skolen med ind­ta­gelse af alkohol. Mora­li­se­rin­gen kom­men­te­res bl.a. af Allan, når han kon­sta­te­rer: ”Vi må heller ikke drikke øl, det er vi åbenbart ikke voksne nok til”.

Denne stu­di­e­kul­tur står i stærk kontrast til den udprægede fest- og alko­holkul­tur på medi­cin­stu­diet, der bl.a. indebærer en åben fre­dags­bar i sko­le­ti­den og under­vi­ser­nes stil­tiende accept af, at under­vis­nin­gen må rykkes til fordel for den tra­di­tions­rige 69-timers bar. Trods medi­cin­stu­di­ets høje tempo og faglige krav er der således en samtidig, implicit accept af en side­lø­bende acce­le­re­ret fest­kul­tur for de stu­de­rende. I mine samtaler med både stu­de­rende og under­vi­sere bliver det klart, at denne kom­bi­na­tion ikke er tilfældig, men udgør to indbyrdes rela­te­rede aspekter af stu­di­er­nes hen­ven­delse til og kon­struk­tion af deres stu­den­ter­gruppe (Ellsworth, 1997). Samtidig viser det kom­pa­ra­tive per­spek­tiv, hvordan denne kon­struk­tion er formet i relation til de respek­tive pro­fes­sio­ner, som uddan­nel­serne retter sig mod. F.eks. forklarer den stu­de­rende Lukas om sin første oplevelse med medi­cin­stu­diet: ”Det var et helt andet tempo end det, jeg var vant til […] Der er en for­vent­ning om at man ved rigtig meget.” Da jeg spørger Lukas, hvad det høje tempo gjorde ved hans oplevelse af studiet, uddyber han: Det har været med til at motivere mig. Det har lidt været det, jeg har søgt i et studie, tror jeg. Jeg tror, alle kan godt lide at blive udfordret, og det kunne jeg også godt lide. Men jeg tror, alle bliver over­ra­sket over, hvor hurtigt, det skal gå”. Samtidig er det inter­es­sant, at Lukas selv kobler uddan­nel­sens høje tempo med en til­sva­rende intens fest­kul­tur på studiet:

Jeg tror, de meget hårde og intense eksa­mens­pe­ri­o­der kan gøre, at man så i den modsatte ende har endnu mere behov for at skeje ud. Det hører jeg også fra andre; at ”medi­ci­nere, de kan drikke sig fuld­stæn­dig sammen”. Nærmest sådan: ”hvor meget kan jeg [holde til]?” der er noget lidt fan­de­ni­voldsk­hed over det.

Ople­vel­sen af både behov og beret­ti­gelse til at ’skeje ud’ går igen i adskille nar­ra­ti­ver på medicin, og kobles af flere til det krævende studieliv – og til en følgende særlig og krævende pro­fes­sion – som de stu­de­rende gradvist skal soci­a­li­se­res ind i. F.eks. forklarer Simon, der både under­vi­ser på uddan­nel­sen og selv arbejder som læge:

Det er en bestemt energi, […] og den får gas! Og måske man også har brug for at mærke livet, for det vi også hele tiden bliver eks­po­ne­ret for, det er liv, men det er jo også død, og det er smerte og tragedier. Og det har man jo også brug for at bearbejde. […] Hvad betyder det egentlig? Og dem, man er til jule­frokost med, det er måske også dem, man stod på ope­ra­tions­stuen med, hvor der skete noget rigtigt tragisk, og som man nu føler sig meget forbundet med. Det kan være nogle helt absurde situ­a­tio­ner, man står i nogle gange. […] Fordi man kommer ind i de mest intime rum i folk og i de mest ekstreme situ­a­tio­ner i livet.

Eksemp­lerne viser, hvordan studie- og arbejds­li­vets tempo og (tids)moral forklares med de stu­de­ren­des kommende pro­fes­sion og dennes særlige beskaf­fen­hed og krav. Mens medi­cin­stu­di­ets acce­le­re­rede præ­sta­tions­kul­tur både sig­na­le­rer en bevidst­hed om at udnytte tiden fuldt ud, og følgelig at de stu­de­ren­des tid er værdifuld og ikke må spildes, så følger samtidig en gen­nem­gå­ende for­tæl­ling om lægen som et særligt folkefærd, ”hævet over det gængse menneske”, som Simon ironisk for­mu­le­rer det. Han uddyber:

Altså, når vi taler om det her med de læge­stu­de­rende som ’blomsten af den danske ungdom’, så er det jo også et eller andet med at tro, at man bliver hævet over liv og død. Men vi er jo som gruppe lige så dødelige og lige så sårbare– og måske er det ved at vise sig mere og mere. Altså der er jo mange flere nu, der går ned med stress.

Mens læge­stu­di­ets acce­le­re­rede tids­ar­ki­tek­tur og tidsmoral synes tæt forbundet med studiets høje sociale status i et samfund præget af høje per­for­man­cei­de­a­ler, tegner der sig et markant ander­le­des billede på pæda­gog­ud­dan­nel­sen. Her fylder snarere for­tæl­lin­ger om pæda­go­gers mindre attrak­tive og ofte stres­sende arbejds­vil­kår, og de væver sig sammen med en bevidst­hed om en lavere social aner­ken­delse af både pæda­gog­ud­dan­nel­sen og pro­fes­sio­nen. Samtidig træder en ander­le­des, mere lang­som­me­lig og refleksiv tem­pora­li­tet frem i stu­di­e­li­vet, som bl.a. den stu­de­rende Emma kom­men­te­rer på:

Jeg synes der gik lang tid før man kom ordent­ligt i gang. Der gik flere uger før vi blev præ­sen­te­ret for den første teori. Det var rigtig meget snak og reflek­sio­ner over ’hvorfor er vi her’, og ’hvad vil vi gerne’, hvor jeg måske godt kan lide at være lidt mere effektiv. […] F.eks. de dage hvor vi var i parken, der har jeg siddet med en følelse på vej hjem af sådan, ”hvad har jeg fået ud af det her?”

Lang­som­me­lig­he­den har også været tydelig i mine egne obser­va­tio­ner. Men mens den hos flere stu­de­rende opfattes som udtryk for manglende eller lavt fagligt indhold, kan den også læses som en antitese eller et værn for de kommende pædagoger til at kunne insistere på lang­som­me­lig­hed, reflek­sion og omsorg i deres kommende arbejds­liv, der ofte vil indebære pressede insti­tu­tio­ner med begrænset tidslig autonomi for det pæda­go­gi­ske personale (Ganault, 2020). I en sådan optik, kan den ’langsomme pædagogik’, der prak­ti­se­res på pæda­gog­ud­dan­nel­sen, også ses som et forsøg på at generobre tiden (Sharma, 2022) og den pæda­go­gi­ske faglighed ved at møde travlhed og insti­tu­tio­nelle selv­føl­ge­lig­he­der med reflek­sion og ro. Det ser jeg fx eksempler på i min obser­va­tion af under­vi­se­ren Lones intro­duk­tion til Science pædagogik:

Lone viser en kort film med lille dreng, der i solskin­net opdager sin egen skygge. Hun forklarer science pædagogik som at undersøge verden på en særlig måde: ”Det dér lille magiske øjeblik, det kan man fange. I har chancen for at finde noget, der er helt magisk, når I skal ud at være pædagoger. Hvordan kan man arbejde med det? Vi skal skabe nogle lærings­mil­jøer, hvor der er mulighed for at lege. At eks­pe­ri­men­tere. At lave hypoteser”.

Obser­va­tions­no­ter

Ligeledes bliver det tydeligt på elek­tri­ker­ud­dan­nel­sen, hvordan den langt mere restrik­tive og for­myn­de­ri­ske tidmoral også her kan knyttes til domi­ne­rende nar­ra­ti­ver om hånd­vær­ker­pro­fes­sio­nerne. Fx forklarer flere ansatte den restrik­tive alko­hol­po­li­tik på skolen med hen­vis­nin­ger til en gammel for­tæl­ling om utøjlet alko­hol­for­brug i hånd­værks­fag, der nød­ven­dig­gør en restrik­tiv tilgang til alkohol i dag. Som under­vi­se­ren Gerd sar­ka­stisk kommenterer:

Hånd­vær­kere har jo altid været ski­de­fulde og på rul­les­køjter. Så fandt man ud af, at det gik jo ikke, det var jo for farligt. Folk faldt jo ned fra stil­lad­ser og sådan noget. […] Så derfor har man lige så stille og roligt fjernet alkohol. Så derfor nytter det ikke noget, at skolen begynder at intro­du­cere alkohol.

I denne kontekst kan den tids­ar­ki­tek­tur og tidsmoral, der prak­ti­se­res på elek­tri­ker­stu­diet, ses som en både mora­li­se­ret og poli­ti­se­ret styring og social dominans, der placerer de stu­de­rende lavt i et hierarki af social status og værdighed, som personer, der antages at mestre en lavere grad af kropslig selv­kon­trol. I den afslut­tende dis­kus­sion vil jeg adressere dette per­spek­tiv med en ind­dra­gelse af uddan­nel­ser­nes relation til det erhverv og arbejds­mar­ked, som de stu­de­rende uddannes og må tilpasse sig til.

Som det fore­gå­ende har illu­stre­ret, er uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ners orga­ni­se­rin­ger af tid ikke neutrale. Ofte sætter asynkrone erfa­rin­ger af at ’være bagud’ den for­ven­tede tidslige orga­ni­se­ring sig som negative spor i de stu­de­ren­des selv­for­stå­el­ser, og ofte fortæller temporalt disci­pli­ne­rende tiltag noget om, hvilke studier, der er mere eller mindre økonomisk og socialt pri­o­ri­te­rede. I et kom­pa­ra­tivt per­spek­tiv af hhv. pædagog‑, medicin- og elek­tri­ker­ud­dan­nel­sen, der alle er defineret af at være pro­fes­sions­ret­tede vek­se­lud­dan­nel­ser med lav dimit­tend­le­dig­hed, bliver det klart, at de meget for­skel­lige tids­for­valt­nin­ger på de tre studier står i en tæt relation til uddan­nel­ser­nes meget ulige krav, sta­tuspo­si­tio­ner og pro­fes­sions­mu­lig­he­der. De for­skel­lige uddan­nel­ses­til­bud, som unge tilbydes, kan således forstås som for­skel­lige temporale infra­struk­tu­rer (Nielsen & Ulriksen, 2023), der dels opfordrer stu­de­rende til for­skel­lige indsatser og tempi, og der dels synes at åbne og lukke for for­skel­lige mulig­he­der for de stu­de­rende. Disse spor er ikke ensidige og opleves ikke ens for alle men bygger i høj grad på de unges tidligere uddan­nel­se­ser­fa­rin­ger og deres aktuelle ori­en­te­rin­ger mod et kommende arbejds­mar­ked. Dette kommer fx til udtryk i de grund­læg­gende for­skel­lige ople­vel­ser, som for­skel­lige stu­de­rende udtrykker. Mens Allan i det oven­stå­ende beskrev elek­tri­ker­fa­get som lavstatus, infan­ti­li­se­rende og mora­li­se­rende, så står sådanne ople­vel­ser i kontrast til andre stu­de­rende på samme hold, der i højere grad trives på uddan­nel­sen og fortæller om frem­tids­pla­ner, hvor en høj grad af selv­be­stem­melse, eget firma og gode lønud­sig­ter dominerer. Det gælder fx den yngre Malthe, der lig Allan ikke har gået i gymnasiet, men der ligeledes fremstår ambitiøs og ini­ti­a­tivrig. For ham er erhverv­s­ud­dan­nel­sen en mulighed for at være fær­di­g­ud­dan­net som 19-årig, og for tidligt at kva­li­fi­cere sig til et selv­stæn­digt voksen- og arbejds­liv med firmabil og god løn. Han fortæller:

Jeg tror jeg passer godt ind i det. Jeg har været lidt fasci­ne­ret af den der stil […] at køre rundt og være selv­stæn­dig. […] Jeg har meget energi, og jeg har også generelt ret meget overskud.

Malthes frem­stil­ling repræ­sen­te­rer således et andet – og mere højtempo – narrativ om elek­tri­ker­ud­dan­nel­sen og ‑pro­fes­sio­nen. Det er en for­tæl­ling om et fag, der – i sam­men­lig­ning med andre hånd­værks­fag – har høj status og giver adgang til hurtig og god løn. Og det er en for­tæl­ling om, at det betaler sig at stå tidligt op og tage fat, uden de længere vide­re­gå­ende uddan­nel­sers krav om boglig lang­tids­in­ve­ste­ring. For denne gruppe stu­de­rende – og i lighed med de stu­de­rende på medicin – er tid og hastighed således lig med ambi­tio­ner og mål­ret­tet­hed, og således kon­sti­tu­e­rer tiden igen en symbolsk og moralsk ressource (Bourdieu & Rafalko, 2000), hvor dét, at kunne forvalte sin tid godt, giver aner­ken­delse, status og løfter om succes.

Kon­klu­sion

Obser­va­tio­ner af under­vis­ning på tværs af de tre uddan­nel­ser viser, at tiden opfattes og bruges grund­læg­gende for­skel­ligt. Mens under­vis­ning­sti­den på medi­cin­stu­diet fremstår optimeret til det yderste, med vel­for­be­redte under­vi­sere, der præcist tilpasser lektioner og udtrykker høje for­vent­nin­ger og respekt­fuld dialog med de stu­de­rende, så er pæda­gog­ud­dan­nel­sens tids­ar­ki­tek­tur opbygget om tid til faglig reflek­sion, leg og kritisk-eks­pe­ri­­men­te­rende under­sø­gel­ser af det faglige stof. I kontrast hertil finder jeg hverken høje krav eller tid til faglig reflek­sion på elek­tri­ker­stu­diet. Her optræder tid snarere – og på para­doksal vis – både som en opdra­gende og mora­li­se­rende civi­li­se­ring af de stu­de­ren­des møde­sik­ker­hed og som en løst forvaltet vente- og spildtid i under­vis­nin­gen. En spildtid, der sig­na­le­rer, at det er andres og ikke disse stu­de­ren­des tid, der er vigtig, og som de skal lære at tilpasse sig. Med inspira­tion fra Sharma viser analysen hermed, at disse stu­de­rende placeres lavt i en temporal orden, hvor de forventes at syn­kro­ni­sere deres kroppe og arbejds­ti­der efter andres krav og tempi (Sharma, 2022), mens de kommende læger snarere placeres højt i tids­mora­lens taksonomi, hvor de forventes at kunne pri­o­ri­tere deres tid og soci­a­li­se­res til stort ansvar og beslutningskompetence.

Som Skov pointerer, uddannes kommende elek­tri­kere efter ’markedets pædagogik’, hvor der pri­o­ri­te­res effek­ti­vi­tet og pro­duk­tion frem for kritisk tænkning og (skole)faglig dannelse. Ligeledes påpeger Louw og Nielsen, at elever på lære­plad­sen forventes at lære at begå sig og tilpasse sig virk­som­he­dens hverdag (Louw & Nielsen, 2021). Føjer vi disse per­spek­ti­ver til Sharmas blik på temporal ulighed og Ganaults begreb om tidslig autonomi, så kan vi se, hvordan de kommende elek­tri­ke­res tid – og senere elek­tri­kerne selv – bliver til som en vare, der kan sælges, og der derfor må syn­kro­ni­se­res efter og tilpasses andres krav og behov. I en sådan optik bliver det synligt, at mens der fx på pæda­gog­ud­dan­nel­sen om ikke andet ses under­vis­nings­mæs­sige forsøg på at generobre tiden og prak­ti­sere andre temporale ordener end insti­tu­tions­sek­to­rens krav, så synes det på elek­tri­ker­ud­dan­nel­sen i høj grad at blive markedets og arbejds­li­vets krav og normer, frem for det (skole)faglige indhold i sig selv, der definerer både skoleud­dan­nel­sen og svaret på, hvad der udgør en værdifuld arbejder. Det er værd at overveje, om en sådan dynamik etablerer tids­for­valt­ning som en symbolsk vold, hvor en værdifuld arbejder bliver den, der bedst muligt indgår som temporal og effektiv arbejds­kraft med begrænset tidslig autonomi i en mar­keds­be­stemt produktion.

Refe­ren­cer:

Blix, N. (2025). Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervs uddan­nel­serne. I D. Eva­lu­e­rings­in­sti­tut (Red.), Trivsel på EUD og EUX.

Bourdieu, P., & Rafalko, R. (2000). Pascalian Medi­ta­tions (1 ed.). Polity Press.

Brøndum, T. (2017). For­tæl­lin­ger mellem erindring og for­vent­ning: Selv­for­tæl­lin­gen som menings­for­hand­ling, for­skel­s­mar­kør og uddan­nel­ses­mo­ti­va­tion blandt kommende lærere

Bunn, M., Bennett, A., & Burke, P. J. (2019). In the anytime: Flexible time struc­tu­res, student expe­ri­ence and temporal equity in higher education. Time & society, 28(4), 1409 – 1428. https://​doi​.org/​1​0​.​1​1​7​7​/​0​9​6​1​4​6​3​X​1​8​7​8​7​649

Deville, J., Gug­gen­heim, M., & Hrd­ličková, Z. (2016). Pra­cti­sing Com­pa­ri­son: Logics, Relations, Col­la­bo­ra­tions. Mattering Press.

Ellsworth, E. A. (1997). Teaching positions: dif­fe­rence, pedagogy, and the power of address. Teachers College Press.

Ganault, J. (2020). Occu­pa­tio­nal Inequa­li­ties in Temporal Autonomy: A Mul­ti­di­men­sio­nal Per­spective. SocArxiv Papers. https://doi.org/https://doi.org/10.31235/osf.io/dsx5n

Larsen, L. S. W., Søren; Wulf-Andersen, Trine. (2020). Asyn­kro­ni­tet og sortering i et acce­le­re­ret uddan­nel­ses­sy­stem. Dansk Pæda­go­gisk Tids­skrift, 20(1).

Louw, A., & Nielsen, T. P. (2021). Dannelse på lære­plad­sen – om mødet mellem unge og arbejds­mar­ke­det i erhverv­s­ud­dan­nel­serne. Dansk Pæda­go­gisk Tidskrift, 3.

Nielsen, K. B., & Ulriksen, L. (2023). Following rhythms and changing pace-Students’ stra­te­gies in relation to time in higher education. Teaching in higher education, ahead-of-print(ahead-of-print), 1 – 15. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​1​3​5​6​2​5​1​7​.​2​0​2​1​.​1​9​4​0​926

Nissen, S. K. (2024). “Styr på tiden.” En kul­tu­r­a­na­ly­tisk under­sø­gelse af de upåagtede tids­lig­he­der i skolen Aarhus University].

Reay, D., Crozier, G., & Clayton, J. (2010). ‘Fitting in’ or ‘standing out’: Working-class students in UK higher education. British educa­tio­nal research journal, 36(1), 107 – 124. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​0​1​4​1​1​9​2​0​9​0​2​8​7​8​925

Rosa, H. (2014). Frem­med­gø­relse og acce­le­ra­tion (1. udgave ed.). Hans Reitzel.

Sharma, S. (2014). In the meantime : tem­pora­lity and cultural politics. Duke Uni­ver­sity Press. https://​doi​.org/​1​0​.​1​5​1​5​/​9​7​8​0​8​2​2​3​7​8​334

Sharma, S. (2022). Undi­sci­pli­ned Time Studies. Time & society, 31(1), 44 – 47. https://​doi​.org/​1​0​.​1​1​7​7​/​0​9​6​1​4​6​3​X​2​1​1​0​7​3​551

Skov, T. K. (2023). Rege­rin­gens store fokus på erhverv­s­ud­dan­nel­serne overser et pæda­go­gisk problem. https://​www​.efter​tryk​ket​.dk/​2​0​2​3​/​1​2​/​1​6​/​r​e​g​e​r​i​n​g​e​n​s​ – ​s​t​o​r​e​ – ​f​o​k​u​s​ – ​p​a​a​ – ​e​r​h​v​e​r​v​s​u​d​d​a​n​n​e​l​s​e​r​n​e​ – ​o​v​e​r​s​e​r​ – ​e​t​ – ​p​a​e​d​a​g​o​g​i​s​k​ – problem/

Staunæs, D. (2004). Køn, etnicitet og skoleliv (1. udgave. ed.). Samfundslitteratur.

UVM. (2023). Lærer­kom­pe­ten­cer i erhverv­s­ud­dan­nel­serne. Børne- og Under­vis­nings­mi­ni­ste­riet. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://​www​.uvm​.dk/​ – ​/​m​e​d​i​a​/​f​i​l​e​r​/​u​v​m​/​u​d​d​/​e​r​h​v​e​r​v​/​p​d​f​2​3​/​f​e​b​/​2​3​0​2​1​4​l​a​e​r​e​r​k​o​m​p​e​t​e​n​c​e​r​ – ​i​ – ​e​r​h​v​e​r​v​s​u​d​d​a​n​n​e​l​s​e​r​n​e​.​pdf

UVM. (2025). De faglige udvalg og lokale uddan­nel­ses­ud­valg. Retrieved from https://​www​.uvm​.dk/​e​r​h​v​e​r​v​s​u​d​d​a​n​n​e​l​s​e​r​/​a​n​s​v​a​r​ – ​o​g​ – ​a​k​t​o​e​r​e​r​/​r​a​a​d​ – ​o​g​ – ​u​d​v​a​l​g​/​d​e​ – ​f​a​g​l​i​g​e​ – ​u​d​v​a​l​g​ – ​o​g​ – ​l​o​k​a​l​e​ – ​u​d​d​a​n​n​e​l​s​e​s​u​d​v​a​l​g​/​f​o​r​m​a​a​l​ – ​o​g​ – opgaver

uvm​.dk. (2025). https://​www​.uvm​.dk/​e​r​h​v​e​r​v​s​u​d​d​a​n​n​e​l​ser

Aarkrog, V. (2020). The standing and status of voca­tio­nal education and training in Denmark.



1 Da erhverv­s­ud­dan­nel­sen formelt set er en ung­doms­ud­dan­nelse, omtales dem, der går der, oftest som ’elever’. Da jeg i dette studie fokuserer på de voksne ’elever’, og derudover sidestil­ler dem med stu­de­rende på de to andre uddan­nel­ser, omtaler jeg dem dog herefter som ’stu­de­rende’. Heri ligger ligeledes en bevidst­hed om uddan­nel­ser­nes defi­ni­tions­magt og den uudtalte infan­ti­li­se­ring der indirekte ligger i at omtale voksne mennesker som ’elever’.

2I kontrast til de fleste andre kan­di­da­tud­dan­nel­sers to år. Efter en afsluttet kan­di­da­tud­dan­nelse følger derudover en klinisk basis­ud­dan­nelse samt en spe­ci­al­læge uddan­nelse, hvorfor det samlet set tager 11 – 13 år at blive uddannet speciallæge.

3 GF2 kan dog kortes ned til 16 uger for stu­de­rende, der har merit fra fx gymnasiet, hvorfor den kortere sko­le­pe­ri­ode her sig­na­le­rer en form for status, som hørende til de mest res­sour­cestærke studerende.

  • Postdoc, Pæda­go­gisk antro­po­logi, DPU, Aarhus Universitet