Gavner de fine prin­cip­per børn med svær hjerneskade?

,

Ind­dra­gelse af bør­ne­per­spek­ti­ver, når børn har svær hjer­neskade og manglende verbalt sprog

Det er selv­føl­ge­ligt, at børn med svær hjer­neskade grund­læg­gende har samme ret­tig­he­der som børn uden handicap, og at de har lige ret til at ytre sig og blive hørt. ”Barnets per­spek­tiv” er et sympatisk og centralt foku­s­om­råde for samtiden, men er udfor­drende i praksis, når det gælder børn med svær hjer­neskade og manglende verbalt sprog. Denne artikel bygger på et nyligt gen­nem­ført speciale, der syn­lig­gjorde den kom­plek­si­tet, der fore­kom­mer i feltet mellem, på den ene side, de vel­me­nende politiske inten­tio­ner omkring retlige per­spek­ti­ver for børn og unge og, på den anden side, den manglende kon­kre­ti­se­ring af barnets ind­dra­gelse i det sociale arbejde, når det gælder bør­ne­han­di­ca­p­om­rå­det. Vi iden­ti­fi­ce­rer mod­stri­dende diskurser mellem for­æl­drene og de fag­pro­fes­sio­nelle omkring, hvad der er vigtigst for at arbejde ind­dra­gende, hvilket udfordrer en hel­heds­o­ri­en­te­ret, sam­men­hæn­gende og syner­ge­tisk indsats i relation til at inddrage barnets per­spek­tiv. Vi kon­klu­de­rer, at der er behov for mere forskning i poten­ti­a­lerne af ind­dra­gelse af børn med svær hjer­neskade for at kunne imø­de­komme de formelle ret­tig­he­der, de har til medborgerskab.

Der har i de senere år været et sam­funds­mæs­sigt fokus på at inddrage barnets per­spek­tiv, hvilket har fyldt i den offent­lige og politiske debat såvel som i det prak­sisnære sociale arbejde (Falster & Ringø, 2022; Social- og Ældre­mi­ni­ste­riet, 2022). Der har i sær­de­les­hed været fokus på børn med handicap og deres per­spek­tiv og ret­tig­he­der. Umid­del­bart fore­kom­mer det måske enkelt at skulle inddrage bør­ne­per­spek­ti­ver i bestræ­bel­serne på at gøre børn til uaf­hæn­gige og frie med­bor­gere – man kan jo bare spørge barnet. Men hvad hvis et barn har svær hjer­neskade og manglende verbalt sprog?

Vig­tig­he­den af, at børn med funk­tions­ned­sæt­tel­ser bliver inddraget i deres hverdag, kan blandt andet forstås med afsæt i de to inter­na­tio­nale kon­ven­tio­ner, som Danmark har tiltrådt. Bør­ne­kon­ven­tio­nen fra 1989, som Danmark tiltrådte i 1991, har til formål at sikre lige ret­tig­he­der for børn verden over, herunder børns ret til ytrings­fri­hed, ind­fly­delse, del­ta­gelse og selv­be­stem­melse. Endvidere tiltrådte Danmark FNs Han­di­cap­kon­ven­tion i 2009, hvilken har til formål at fremme, beskytte og sikre, at mennesker med handicap har men­ne­ske­ret­tig­he­der og fri­heds­ret­tig­he­der på lige vilkår med mennesker uden et handicap. Kon­ven­tio­nerne sikres i dansk praksis gennem lov­giv­ning, herunder fx Ser­vi­ce­loven, som har til formål at sikre lige ret­tig­he­der for børn med handicap ud fra kom­pen­se­rende for­an­stalt­nin­ger og sætter rammen for selv­be­stem­melse, bru­ger­ind­dra­gelse og med­bor­ger­skab (Nielsen, 2020).

Forskning viser, at på trods af over­ord­nede politiske, sam­funds­mæs­sige og lov­giv­nings­mæs­sige inten­tio­ner om, at børn med svær hjer­neskade skal inddrages og høres i deres hverdag, mangler der kon­kre­ti­se­ring af, hvordan og om inten­tio­nerne omsættes til praksis i børnenes hverdag (Falster, 2021; Warming, 2011). Vi vil i det følgende, ud fra en empiriske under­sø­gelse, der omhandler børn med svær hjer­neskade, deres forældre og fag­per­so­ner omkring børnene, beskrive og analysere udfor­drin­gerne i at inddrage barnets per­spek­tiv. Vi søger at skabe rum for en mere nuanceret for­stå­else og appli­ka­tion for ind­dra­gelse af denne gruppe børn (som herefter benævnes ’mål­grup­pen’) i det pæda­go­gi­ske arbejds­felt. Først frem­læg­ges det ana­ly­ti­ske og meto­do­lo­gi­ske afsæt for under­sø­gel­sen. Herefter beskrives empiriske nedslag fra inter­views med børnene og deres forældre for at illu­strere kom­plek­si­te­ten og van­ske­lig­he­derne i at inddrage barnets per­spek­tiv og de mange tolk­nin­ger, der er nød­ven­dige, når barnet ikke kan ver­ba­li­sere sig. Senere fokuserer vi på, hvordan fag­per­so­nerne indgår i en defi­ni­tions­kamp omkring, hvordan ind­dra­gelse af barnets per­spek­tiv bør under­støt­tes i prak­sis­fel­tet omkring børnene. Slut­te­ligt overvejes det, hvordan den praktiske imple­men­te­ring af ind­dra­gelse af barnets per­spek­tiv kan ende med at blive unu­an­ce­ret og man­gel­fuld, på trods af gode inten­tio­ner blandt dem, som omgås børn med svær hjerneskade.

Eksi­ste­rende viden og analytisk afsæt

Det sam­funds­mæs­sige fokus på bør­ne­per­spek­ti­ver har historisk set ikke været en selv­føl­ge­lig­hed. Ind­dra­gelse af barnets per­spek­tiv bygger på for­skel­lige sam­funds­mæs­sige og seman­ti­ske diskurser, der influerer og kon­stru­e­res som sam­funds­nor­mer i det sociale arbejdes prak­sis­felt omkring mål­grup­pen. Gennem fag­pro­fes­sio­nelle og pårø­ren­des sprog og hand­lin­ger opstår der måder, hvorpå disse børn bliver mødt i deres sociale vir­ke­lig­hed. Vi vil i det følgende kort præ­sen­tere teo­re­ti­ske refe­ren­ce­ram­mer fra Emil Falster og Hanne Warming, som danner afsæt for artiklens analyser. I Falsters Ph.d.-afhandling ’Vi kæmper for at leve’ pro­ble­ma­ti­se­rer han med rette, hvordan børn med handicap stig­ma­ti­se­res og eks­klu­de­res i det offent­lige rum såvel som i den forskning der vedrører dem selv. I mod­sæt­ning hertil fremhæver Falster Disa­bi­lity Studies, som har rødder i medicinsk sociologi. Det centrale ved Disa­bi­lity Studies er, at de initieres af mennesker med handicap (Falster, 2021; Thomas, 2007; Barnes & Mercer). Falster (2021) beskriver yder­li­gere forsk­nings­til­gan­gen Childhood Studies, hvor barnets stemme er det centrale element, og hvor forskeren tillægger sig et bør­ne­per­spek­tiv. Falster bidrager til at skabe et modblik til de selv­føl­ge­lig­he­der, der kan opstå i defi­ni­tions­pro­ces­ser og dis­kur­sive tendenser i samfundet om ind­dra­gelse af per­spek­ti­ver fra børn med funk­tions­ned­sæt­tel­ser i det sociale arbejde. Særligt Falsters forsk­nings­til­gang, hvor barnets udsagn står centralt, har påvirket vores tilgang til de empiriske og ana­ly­ti­ske nedslag. Vi skærper, med inspira­tion fra Falsters forsk­nings­til­gang, fokus på, hvordan ind­dra­gelse af bør­ne­per­spek­ti­ver kan opleves af børn med svær hjer­neskade, og hvordan der i forskning kan inddrages per­spek­ti­ver fra børnene selv. Hanne Warming ita­le­sæt­ter i bogen ’Bør­ne­per­spek­ti­ver – Børn som lige­vær­dige med­spil­lere i socialt og pæda­go­gisk arbejde’ (2011) de subtile sub­jek­ti­ve­rings­be­gre­ber, som knyttes til konkret hver­dags­prak­sis og fremfører et narrativ, der er centreret om barnet og barnets per­spek­tiv. Vi anvender hoved­sa­ge­ligt Warmings teorier for at rette opmærk­som­hed på den kom­plek­si­tet og de for­stå­el­ses­ram­mer, der er forbundet med at inddrage bør­ne­per­spek­ti­ver. Warming (2011) kate­go­ri­se­rer bør­ne­per­spek­ti­ver i tre for­skel­lige for­stå­el­ser: 1) Et udefra per­spek­tiv, 2) et tilstræbt indefra per­spek­tiv og 3) barnets egne arti­ku­le­rede hold­nin­ger. Udefra-per­spek­ti­­vet baserer sig på den voksnes for­stå­else af barnets behov, udvik­lings­mu­lig­he­der og mulig­heds­be­tin­gel­ser. Ved udefra-per­spek­ti­­vet dominerer fore­stil­lin­gen om, at barnets behov er iden­ti­fi­cer­bare for den voksne. Dermed bliver barnets per­spek­tiv sidestil­let med den voksnes opfat­telse af, hvad der er bedst for barnet, uanset hvad barnet måtte give udtryk for (Warming, 2011). Nyere barn­doms­forsk­ning viser ifølge Warming (2011), at det ikke er entydigt og objektivt muligt at iden­ti­fi­cere børns behov. Viden om barnet kan kon­stru­e­res som en magt, hvor den nyeste viden eller mest domi­ne­rende videns­form frem­træ­der som den mest magtfulde. På den baggrund kan der opstå defi­ni­tions­kampe mellem for­skel­lige aktører i bestræ­bel­serne på at opnå retten til at definere barnets per­spek­tiv. Et tilstræbt indefra-per­spek­tiv kan ifølge Warming (2011) opstå i situ­a­tio­ner, hvor barnet grundet kognitive og kom­mu­ni­ka­tive funk­tions­ned­sæt­tel­ser ikke kan adspørges direkte omkring, hvad dets per­spek­tiv er. I relation hertil kan voksne gennem samvær med barnet over tid skabe sig et for­tolk­nings­re­per­toire på barnets vegne. Med udgangs­punkt i nyere barn­doms­so­cio­logi bygger det til­stræbte indefra-per­spek­tiv på ide­o­lo­gien om, at barnet bør blive posi­tio­ne­ret som lige­vær­dig aktør i beslut­nin­ger, der vedrører dem (Warming, 2011). Falster og Warming peger på vig­tig­he­den af at være opmærksom på de magt­for­hold, som eksplicit og mere subtilt påvirker ind­dra­gel­sen af “barnets per­spek­tiv”. Barnets arti­ku­le­rede hold­nin­ger påvirkes dynamisk i et man­ge­facet­te­ret samspil af for­skel­lige vilkår og diskurser på indi­vid­ni­veau, inter­ak­tions­ni­veau, insti­tu­tio­nelt og sam­funds­ni­veau. Når barnet ikke kan ver­ba­li­sere sig, sætter det endnu mere fokus på, hvordan bestemte former for faglig viden, voksnes obser­va­tio­ner, narrative stra­te­gier og for­tolk­nings­re­per­toi­rer indrammer pro­ces­serne omkring at inddrage barnets perspektiv.

Meto­do­logi

De empiriske data, der danner grund­la­get for denne artikel, blev indsamlet under udar­bej­del­sen af et kan­di­dat­spe­ci­ale i Socialt Arbejde ved Aalborg Uni­ver­si­tet. Specialet blev skrevet af den primære forfatter (RHJ), med MAF som vejleder. Alle empiriske data, herunder obser­va­tio­ner, inter­views og doku­men­t­a­na­lyse, blev indsamlet af RHJ. RHJ udar­bej­dede det første udkast af denne artikel, mens MAF løbende bidrog med faglig eks­per­tise og betydende forslag til revision.

En grundig, syste­ma­tisk lit­te­ra­tur­søg­ning viste, at der på trods af, at flere artikler karak­te­ri­se­rer børn med handicap anskuet fra for­skel­lige vinkler og posi­tio­ne­rin­ger, ikke findes forskning, som omhandler ind­dra­gelse af barnets per­spek­tiv, når barnet har svær hjer­neskade og manglende verbalt sprog. Som nævnt tog vi afsæt og fandt inspira­tion i forsk­nings­til­gange fra Falster (2021) og Warming (2011), som begge har anvendt tilgange, hvor børn opfattes som lige­vær­dige, kom­mu­ni­ka­tive aktører, der kan deltage i forskning, som vedrører dem selv. Vi iden­ti­fi­ce­rede igennem de empiriske data, at der i den eksi­ste­rende viden og i prak­sis­fel­tet i det sociale arbejde ved­rø­rende disse børn trækkes på for­skel­lige diskurser.

Vi fandt det relevant at anvende dis­kurs­be­gre­bet ud fra en socio­lo­gisk for­stå­else, da begrebet ram­me­sæt­ter, hvordan mennesker over tid gennem seman­tik­ken kan kon­stru­ere for­stå­el­ser og opfat­tel­ser af fænomener og begi­ven­he­der. Diskurser kan i denne sam­men­hæng defineres som ”…en sam­men­hæn­gende kæde af udsagn, som vi iden­ti­fi­ce­rer i samtaler, for­tæl­lin­ger, argu­men­ter og taler” (Holtung, 2020).

Vi har desuden valgt at anvende begrebet posi­tio­ne­ring, som anvendes i forsk­nings­sam­men­hænge til at analysere processer, hvor subjektet kon­stru­e­res gennem til­gæn­ge­lige dis­kur­sive prak­sis­ser (Davies & Harre, 2022). Davies og Harres for­stå­else af posi­tio­ne­rings­be­gre­bet fokuserer på kontekst, situation, kro­p­s­sprog, symboler og signaler, som muliggør omfat­tende analyse af enhver form for samtale. Vi anvender posi­tio­ne­rings­be­gre­bet til at ram­me­sætte, hvordan de for­skel­lige aktører posi­tio­ne­rer sig selv eller posi­tio­ne­res af andre ud fra dynamisk foku­se­rende poten­ti­a­ler (Søn­der­gaard, 2005).

For netop at få indblik i nuværende dis­kur­sive tendenser ved­rø­rende barnets per­spek­tiv, tager denne artikel afsæt i kva­li­ta­tiv empiri fra et prak­sis­felt, der udgøres af en dansk kommunal spe­ci­alskole, som modtager elever fra et større geo­gra­fisk område. Eleverne på skolen har ét eller flere handicap, hvoraf det primære handicap beskrives som generelle ind­læ­rings­van­ske­lig­he­der. Der går ca. 200 elever på spe­ci­alsko­len med 7 – 9 elever i hver klasse, som er opdelt efter alder. Desuden betjenes skolen af tale­hø­re­kon­su­len­ter, fysi­o­te­ra­pe­u­ter, ergo­te­ra­pe­u­ter og psy­ko­lo­ger, som alle refererer orga­ni­sa­to­risk og stra­te­gisk til den øverste leder af Pæda­go­gisk Psy­ko­lo­gisk Råd­giv­ning (PPR).

Som beskrevet står barnets udsagn centralt i de forsk­nings­til­gange, som Falster (2021) og Warming (2011) anvender, hvilket vi er inspi­re­ret af og ope­ra­tio­na­li­se­rer på et teoretisk mikro­ni­veau. Vi forholder os analytisk til den empiri, der indhentes fra børnene og deres nærmeste. Da børn med svær hjer­neskade er afhængige af andre udtryks­for­mer end ver­ba­li­se­ring, anså vi det som essen­ti­elt at søge indsigt i subtile og ufærdige erfa­rin­ger og ople­vel­ser, som kon­sti­tu­e­rer hverdagen for mål­grup­pen – set ud fra for­skel­lige per­spek­ti­ver. Dorte Marie Søn­der­gaard (2005) pointerer, at skabelse af mening og betydning ikke ude­luk­kende er sprogligt medieret, men også kon­stru­e­ret og kon­sti­tu­e­ret gennem mate­ri­a­li­tet, hand­lin­ger og kropslige posi­tio­ne­rin­ger (Søn­der­gaard, 2005). Vi ønskede metodiske tilgange, som kunne bidrage med nuanceret viden i relation til den kom­plek­si­tet pro­blem­fel­tet inde­hol­der. Derfor valgte vi at belyse barnets per­spek­tiv for mål­grup­pen via for­skel­lige metodiske tilgange, for både at få indblik i de begræns­nin­ger og uud­nyt­tede poten­ti­a­ler, der gør sig gældende i den over­ord­nede sam­funds­mæs­sige tænkning om ind­dra­gelse på flere niveauer.

For at undersøge prak­sis­fel­tet hos de fag­per­so­ner, der arbejder med børnene til dagligt, foretog vi doku­men­t­a­na­lyse af et referat fra et net­værks­møde omhand­lende et barn på spe­ci­alsko­len. Det var hensigten at få indsigt i, hvilke aktører der var i spil, og hvordan deres videns­do­mæ­ner udspil­lede sig i relation til barnets per­spek­tiv (Dahler-Larsens, 2005).

Den anvendte data består således af empiriske nedslag fra følgende:

  • Fire indi­vi­du­elle semi­struk­tu­re­rede inter­views med to børn fra målgruppen.
  • Tre indi­vi­du­elle semi­struk­tu­re­rede inter­views med forældre til børn fra målgruppen.
  • En doku­men­t­a­na­lyse af et referat fra et net­værks­møde, som var skrevet af en pædagog på en spe­ci­alskole. Del­ta­gerne på net­værks­mø­det bestod af en lærer, en pædagog, en syns­kon­su­lent, en ergo­te­ra­peut, en fysi­o­te­ra­peut, en psykolog, en tale­hø­re­kon­su­lent og barnets forældre. Barnet, som mødet omhand­lede, var ikke deltagende.
  • Et semi­struk­tu­re­ret fokus­grup­pe­in­ter­view med to tale­hø­re­kon­su­len­ter fra PPR.
  • Et indi­vi­du­elt semi­struk­tu­re­ret med en leder af PPR.

Vores hensigt med bør­ne­in­ter­viewene var at skabe et nuanceret billede af de mulig­he­der og udfor­drin­ger, der er ved ind­dra­gelse af børn med svær hjer­neskade og manglende verbalt sprog. Grundet mål­grup­pens komplekse kom­mu­ni­ka­tions­for­mer var det nød­ven­digt at tage afsæt i børnenes non­ver­bale signaler. Da børnene ver­ba­li­se­rede sig begrænset, var for­stå­el­sen af barnets signaler og udtryk betinget af en subjektiv for­tolk­ning, der kan være forkert, eller i det mindste man­gel­fuld. Bør­ne­in­ter­viewene viste, at børnenes signaler var van­ske­lige at tolke, selv med støtte fra log­o­pæ­di­ske fag­per­so­ner på børnenes spe­ci­alskole. Det blev tilstræbt at møde mål­grup­pen ud fra deres moti­va­tion og at skabe tryghed gennem velkendte akti­vi­te­ter som f.eks. kunne omhandle at gribe og kaste med en ærtepose. De første to inter­views fandt sted uden kom­mu­ni­ka­tive hjæl­pe­mid­ler, og i de næste to blev der anvendt kom­mu­ni­ka­tive hjæl­pe­mid­ler, som blev anvist af tale­hø­re­kon­su­len­terne. Vi lagde vægt på at være trans­pa­rente omkring inter­viewe­rens tolk­nin­ger i den inter­ak­tive relation. Analysen af vores inter­views viste de mange subtile kom­mu­ni­ka­tions­pro­ces­ser, der er nød­ven­dige for tolk­nin­gen af børnenes ønsker, behov og agens. De tre inter­views med for­æl­drene gav indsigt i, hvordan også dem, som er tættest på børnene, må læne sig op ad for­tolk­nin­ger af non­ver­bale signaler.

Net­værks­mø­det blev et centralt gen­stands­felt for doku­men­t­a­na­ly­sen. Via fokus­grup­pe­in­ter­view med tale­hø­re­kon­su­len­ter og en leder af PPR blev der skabt indføring i prak­sis­fel­tet på en spe­ci­alskole for mål­grup­pen. Vi betrag­tede lederen af PPR som det formelle bindeled mellem de sam­funds­mæs­sige, lov­giv­nings­mæs­sige og stra­te­gi­ske rammer og tale­hø­re­kon­su­len­ter­nes prak­sis­felt. Gennem analyse af det empiriske materiale fra dette prak­sis­felt dannedes der indsigt i, hvilke aktører der var i spil i relation til børn med svær hjer­neskade og manglende verbalt sprog, samt hvordan disse aktører var posi­tio­ne­ret i relation til ind­dra­gelse af barnets perspektiv.

Hvordan inddrages bør­ne­per­spek­ti­ver når barnet ikke ver­ba­li­se­rer sig?

De fire bør­ne­in­ter­views tyde­lig­gjorde, at ind­dra­gelse af barnets per­spek­tiv over for mål­grup­pen var kompleks og betinget af tolkning af nonverbal kom­mu­ni­ka­tion. Følgende dialog viser, hvor svært det var at afklare, hvorvidt og i hvilken udstræk­ning børnene ønskede kom­mu­ni­ka­tion og deltagelse.

Inter­viewer: (Tolker kro­p­s­sprog og mimik fra barnet Anne som om akti­vi­te­ten, at kaste med ærteposer er en positiv oplevelse).

Anne: (Tager hænderne væk fra gri­bepo­si­tion, siger en lyd der kan tolkes utilfreds).

Inter­viewer: “Nå… ok. Er det sådan her eller sådan her nu? (Vender først tom­mel­finge­ren op og derefter ned).”

Anne: (Vender sin tom­mel­finger ned og siger en lyd der ikke tolkes positiv).

Inter­viewer: “Nå… ok. Så det er ikke særlig sjovt.”

Anne: “Ja. Av.”

Inter­viewer: “Du siger av. Gør det ondt?”

Anne: “Ja. (smiler)”

Inter­viewer: “Nå. Men hvor gør det ondt?”

Anne: (Peger på sin mave med hånden).

Inter­viewer: “Nå. Men så tror jeg vi stopper (interview sluttes).”

I oven­stå­ende dialog om akti­vi­te­ten søges et indblik i, hvordan kom­mu­ni­ka­tion med et barn med svær hjer­neskade kan finde anven­delse gennem en aktivitet. På trods af den sensitive tilgang, der anvendes i inter­viewet, viser oven­stå­ende, hvordan inter­viewe­rens egne følelser og tolk­nin­ger spiller ind på, hvordan barnets ønsker tolkes. Dette kan både være hen­sigts­mæs­sigt og pro­ble­ma­tisk. Inter­viewe­rens egne følelser kan tænkes at hindre indsigt i barnets følel­ses­liv, men kan på den anden side også være en ressource, hvor empatisk kontakt kan virke fremmende for inter­viewet og barnets oplevelse af at blive mødt. Som det fremgår, opstod der en situation, hvor barnet kom­mu­ni­ke­rer en smer­te­re­ak­tion. Herefter stopper akti­vi­te­ten grundet det ubehag, inter­viewe­ren formoder, at Anne oplever, trods mod­stri­dende signaler, hvor hun fremstår smilende og dermed sig­na­le­rer velvære. Man kunne også udlede en tolkning om, at Anne havde tillært sig at kom­mu­ni­kere en smer­te­re­ak­tion ved uønskede akti­vi­te­ter, da det vil stride mod almene normsæt at presse et smer­te­pla­get barn til akti­vi­tets­ud­fø­relse. Samtidigt fremgår det af eksi­ste­rende forskning, at børn med handicap oftere end andre oplever smerter (Falster, 2021).

Falster (2021) beskriver, hvordan voksne hyppigt faci­li­te­rer akti­vi­te­ter og træning, som børn ikke ønsker. Vi udleder, at den ulige magt­for­de­ling i kom­mu­ni­ka­tio­nen mellem inter­viewer og Anne muligvis har bevirket, at Anne deltog i kom­mu­ni­ka­tio­nen trods ulyst. Som det frem­kom­mer, opstår der et rum for tolk­nin­ger og slut­nin­ger, som ikke nød­ven­dig­vis er Annes egne. Der bliver tale om en situation, som Warming (2011) begrebs­lig­gør som det til­stræbte indefra-per­spek­tiv, hvor inter­viewe­ren tyer til et per­son­ligt skøn af barnets bedste. Warming pointerer, at det at opleve sig hørt har en relevant sig­nal­værdi for barnet, men påpeger dog også, at en sådan sig­nal­værdi kun gør sig gældende, hvis barnet ønsker kom­mu­ni­ka­tio­nen, hvilket i denne situation forblev uklart. I relation hertil udleder vi, at det forblev utydeligt, om børnene i de fire inter­views ønskede at være kom­mu­ni­ka­tive aktører og formidle noget i den ram­me­satte kon­stel­la­tion, som inter­viewet kunne tilbyde. For at inter­viewe­ren kunne få indsigt i at inddrage bør­ne­per­spek­ti­ver ved at søge at faci­li­tere børnene til kom­mu­ni­ka­tion, var for­ud­gå­ende narrative for­tolk­nin­ger af det enkeltes barns livs­hi­sto­rie, moti­va­tion og inter­es­ser nød­ven­dige. For­æl­dre­nes for­tæl­lin­ger om børnene blev anvendt som en indgang for inter­viewe­ren til at foretage bør­ne­in­ter­views, hvor børnene udviste moti­va­tion for at kom­mu­ni­kere ud fra akti­vi­te­ter og emner, der var beskrevet som velkendte for børnene. Dette illu­stre­res i følgende empiriske nedslag, hvor inter­viewe­ren søgte at få for­stå­else for, hvordan man bedst muligt – eller i det hele taget, kan varetage Elos per­spek­tiv, da det er usikkert, om han ønsker at indgå i en kom­mu­ni­ka­tiv relation trods et tilbud om en aktivitet, som han ifølge sin mor finder meningsgivende.

Inter­viewer”: ”Må jeg spørge dig: Har du lyst til at lave magneter sammen med mig?”

Elo: ”Nej (Sætter mag­ne­terne på bordet og smiler til under­teg­nede, tager låget af magnetglasset).”

Inter­viewer: ”Nå. Vil du lave dem alene?… Ja?”

Elo: (Kaster mag­ne­terne på gulvet)”.

Selvom ‘smilet’ muligvis kunne tolkes som et udtryk for interesse, illu­stre­rer oven­stå­ende citat, at trods inter­viewe­rens intention om at inddrage barnets per­spek­tiv ved samvær og at lytte (Warming, 2011), udviser Elo ikke umid­del­bart interesse for at deltage og udviser en anden adfærd end den, som inter­viewe­ren har tilsigtet. Falster (2021) omtaler den type fænomener som kom­mu­ni­ka­tion på de voksnes præmisser, når der ageres for­u­dind­ta­get omkring, hvordan kom­mu­ni­ka­tion bør foregå.

Kom­mu­ni­ka­tion med udgangs­punkt i fag­pro­fes­sio­nel eks­pertvi­den og log­o­pæ­di­ske hjæl­pe­mid­ler fremmede i enkelte tilfælde en længere dialogisk lignende kom­mu­ni­ka­tion med børnene. Men det var tydeligt, at denne læn­ge­re­va­rende kom­mu­ni­ka­tion i sig selv ikke var fremmende for ind­dra­gelse af barnets per­spek­tiv. Ind­dra­gelse af barnets per­spek­tiv over for mål­grup­pen viste sig at være kompleks og betinget af tolk­nin­ger, som kræver viden om barnets rela­tio­ner, inter­es­ser og derfor samlet set allerede består af tolk­nin­ger af andre fag­pro­fes­sio­nelle og pårø­ren­des tolk­nin­ger. Mistolk­ning må anses som værende en kon­ti­nu­er­lig og betydelig risiko.

Forældres posi­tio­ne­ring af barnets perspektiv

For at kunne belyse van­ske­lig­he­derne af ind­dra­gelse af barnets per­spek­tiv selv for for­æl­drene, der er tættest på børnene, har vi foretaget empiriske nedslag i to af de tre semi­struk­tu­re­rede inter­views med forældre, der indgik i casestu­diet. Samtlige forældre under­stre­gede betyd­nin­gen af et indgående kendskab til barnet for at forstå deres signaler. Herved blev børnene posi­tio­ne­ret som aktive aktører ud fra de mulig­heds­be­tin­gel­ser, som de hver især havde ud fra for­æl­dre­nes for­stå­else. For­æl­drene mente, at det mest centrale for deres barn var de rela­tio­nelle forhold i relation til at inddrage deres barns perspektiv.

Forskning viser, i tråd med for­æl­dre­nes udsagn, at det er en for­ud­sæt­ning at have specifikt kendskab til børn med handicap, og i sær­de­les­hed til børn uden verbalt sprog, hvis deres per­spek­tiv skal kunne varetages (Warming, 2011; Ólaf­sdót­tir, 2018). De følgende citater har til formål at illu­strere, hvordan for­æl­drene oplever sig som faci­li­ta­to­rer i ind­dra­gel­sen af deres barns perspektiv.

Hans, som er far til barnet Kaj, der har cerebral parese og epilepsi, forklarer i det følgende citat, hvorfor det er vigtigt, at Kaj skal hjælpes af personer, der har dyb­de­gå­ende kendskab til Kaj. Det er en præmis, hvis man skal lykkes med at inddrage Kaj i sin egen hverdag.

Hans: “Kom­mu­ni­ka­tion mellem Kaj og andre mennesker kræver, at man kender ham næsten lige så godt, som vi forældre. For ellers så kan man reelt ikke. For jeg var faktisk ved at sige, at Kaj ikke kom­mu­ni­ke­rer med andre”(Interview med Hans).

Hans eksem­pli­fi­ce­rer i de følgende to citater, hvordan han mener, at ind­dra­gelse af Kajs per­spek­tiv kræver et kendskab til hans kognitive for­ud­sæt­nin­ger, og hvordan alt initiativ omkring dag­lig­dags akti­vi­te­ter skal faci­li­te­res af forældrene:

Hans: “Alt initiativ for ikke at sige 99 % af alt initiativ i hverdagen, skal udgå fra mig eller fra hans mor”. Han tager ikke initiativ til noget selv og det er uanset om det gælder om at få tøj på eller om han gerne vil se en film eller om han gerne vil hoppe på sin trampolin. Alt skal foreslås og guides. Han kommer ikke med noget selv, så alt skal initieres af for­æl­drene”. (Interview med Hans)

Hans: “Hvis man vil give Kaj et valg, skal det bestå af max to ting. Man kan ikke sige: ”Vil du have Cola, Fanta eller Pepsi. Det er sim­pelt­hen en ting for meget, og 2 er i de fleste tilfælde også for meget”. (Interview med Hans).

Citatet viser, at for at fremme Kajs betin­gel­ser for ind­dra­gelse er det centralt med en viden om hans kognitive for­ud­sæt­nin­ger og per­son­lige præ­fe­ren­cer, men selv med en sådan indgående viden kan der opstå risiko for mistolk­ning. Dette beskrives ligeledes af Lotte, som er mor til barnet Anne, der har et sjældent syndrom, som blandt andet har resul­te­ret i en hjer­ne­be­tin­get syns­ned­sæt­telse og sparsomt sprog:

Lotte: […] Man skal være god til at aflæse, hvad hun mener. Man skal være god til at spørge ind. Vi kan som regel forstå det ud fra et grynt. Hvad er det for et grynt? Er det et ”kom- og – hjælp- mig” grynt eller noget som er sjovt, eller hvad er det. Den største udfor­dring er nok når hun møder andre, som ikke kender hende, for så skal vi gå ind og tolke hende. Og tolker vi så det rigtige? Fordi så bliver det noget med syns­nin­ger.” (Interview med Lotte).

Lotte beskriver således, at ind­dra­gelse af barnets per­spek­tiv ikke altid er en mulighed på trods af gode inten­tio­ner, dyb rela­tio­nel indsigt, kendskab til barnets signaler og for­stå­else for barnets kognitive udvik­lings­trin. Warming (2011) beskriver, at trods eksi­ste­rende vej­led­nin­ger i, hvordan man gennem narrative stra­te­gier kan indfange bør­ne­per­spek­ti­ver, findes der ikke nogen “direkte vej” til en defi­ni­tion af et barns per­spek­tiv. For­æl­drene vægter rela­tio­nen og kend­ska­bet til deres barn som det væsent­lig­ste for at kunne tolke deres barns signaler. Desuden udtrykker for­æl­drene, at de ofte må initiere deres barns valg, såvel som de må formidle deres tolk­nin­ger af deres barns behov og ytringer over for omver­de­nen. For­æl­drene udtrykker en oplevelse af, at de er de eneste, som egentlig forstår deres eget barn, på trods af at de med deres tolk­nin­ger er præget af en kon­ti­nu­er­lig usik­ker­hed. Sammen med erfa­rin­gen fra inter­views med børnene blev det tydeligt, at ind­dra­gelse af mål­grup­pen på den ene side skal initieres af andre end barnet selv, og at ind­dra­gelse skal ram­me­sæt­tes ud fra deres kognitive funktionsniveau.

Fag­per­so­ner­nes defi­ni­tions­magt af barnets perspektiv

Doku­men­t­a­na­ly­sen, baseret på møde­re­fe­ra­tet fra net­værks­mø­det på spe­ci­alsko­len, har som beskrevet til formål at give indblik i, hvilke aktører der er i spil, og hvordan de posi­tio­ne­rer sig i relation til barnets per­spek­tiv. Doku­men­t­a­na­ly­sen viser, at de personer, der talte på barnets vegne, tager afsæt i for­skel­lige områder: Et sund­heds­fag­ligt, et soci­al­fag­ligt og et familiært område. De for­skel­lige områder influ­e­rede på aktø­rer­nes indi­vi­du­elle opfat­telse og hand­lin­ger i relation til ind­dra­gelse af barnets per­spek­tiv (Falster & Ringø, 2022). En frem­her­skende tematik er, at barnets dia­lo­gi­ske ytringer, når der blev brugt kom­mu­ni­ka­tive stan­dar­di­se­rede hjæl­pe­mid­ler, bliver opfattet som et suc­ceskri­te­rium og som en for­ud­sæt­ning for at kunne inddrage barnets per­spek­tiv. Med andre ord blev mål­grup­pen relateret til en fore­stil­ling om kom­mu­ni­ka­tiv nor­ma­li­tet som et mål i sig selv, og jo tættere mål­grup­pen kom på ‘normal’ kom­mu­ni­ka­tion, desto bedre var det. I det følgende udsnit fra referatet bliver kontakten med barnet Anne defineret som menings­fuld, hvis kom­mu­ni­ka­tio­nen skabes gennem tek­ni­ka­li­te­ter, og disse bliver derfor kon­tek­sten for ind­dra­gelse af barnets “verden”:

”Tale­hø­re­kon­su­lent: Har god kontakt med ’A’ via tale­tav­len. Hun er meget inter­es­se­ret og giver og får et menings­fyldt samvær. Tale­hø­re­kon­su­len­ten prøver at supplere med ”pod” (digitalt hjæl­pe­mid­del), hvis man skal i dybden så man kan folde større verdener ud for Anne. Tale­hø­re­kon­su­len­ten har lavet en taletavle ”to-go” som Anne kan have med rundt” (Citat fra et referat af netværksmøde).

Aktørerne omkring Anne har fokus på for­skel­lige akti­vi­te­ter, som vægtes som vigtige, men der etableres et centralt fokus på, at kom­mu­ni­ka­tio­nen med Anne skal udføres på bestemte måder for at være vellykket. Her udtrykker, f.eks., to andre fag­grup­per (lærer og pædagog), hvordan de finder spe­ci­fikke kom­mu­ni­ka­tions­for­mer betyd­nings­fulde på Annes vegne.

”Vi får i klassen meget ud af at have samtaler med ’A’ i forhold til tale­tav­len. Hun er god til tegn og bruger det meget i forhold til tavlen. Tavlen kan udvide sam­ta­le­cirk­ler, som man godt kan ende i med ’A’ (Citat af et referat af et netværksmøde).

Der hersker her med andre ord en diskurs blandt de fag­pro­fes­sio­nelle om, at dialogisk kom­mu­ni­ka­tion og barnets udvik­lings­po­ten­ti­ale i relation hertil er afgørende i relation til at inddrage barnets per­spek­tiv. Desuden bliver de tek­no­lo­gi­me­di­e­rede ytringer opfattet som det mest væsent­lige i relation til barnets perspektiv.

For­æl­drene er kun sparsomt repræ­sen­te­ret i referatet fra netværksmødet:

“Mor og far: De er glade for, at Anne pt har stabile og trygge voksne rundt om sig i sin daglige færden uden udskift­nin­ger, der kenderog som Anne har tillid til” (Citat af et referat af et netværksmøde).

Oven­stå­ende citat viser, hvordan for­æl­drene har et specifikt ønske om, at deres barn skal have gen­ken­de­lige rela­tio­ner i det daglige, hvilket er i tråd med, hvad der optræder i for­æl­dre­in­ter­viewene. Pædagogen har ikke ført til referat, om andre møde­del­ta­gere nævnte for­æl­drene som en ressource for viden og ind­dra­gelse af barnet. Det fremgår desuden ikke af doku­men­tet, om der generelt er skiftende personale. For­æl­dre­nes udsagn betoner, i kontrast til de fag­pro­fes­sio­nelle, betyd­nin­gen af rela­tio­nelle forhold som det vigtigste i forhold til ind­dra­gelse af deres barns per­spek­tiv (hvilket også er i tråd med forældreinterviewene).

I inter­viewet med tale­hø­re­kon­su­len­terne var den mest frem­træ­dende faglige værdi, at alle børn har ret til et sprog i det omfang, det er muligt:

”Umid­del­bart tænker jeg, at det er vores primære opgave at sikre, at de børn, der ikke har et verbalt sprog, får deres per­spek­tiv hørt i alle de arenaer, de indgår i. Hvis de ikke har noget verbalt sprog, hvordan skal de her børn/unge så under­støt­tes, så de ud fra de kognitive for­ud­sæt­nin­ger, de nu engang har, kan blive hørt så meget som muligt? Så det her med at sikre, at alle har ret til et sprog, og alle har ret til at kom­mu­ni­kere, så deres per­spek­tiv bliver hørt i det omfang, man kan.” (Fokus­grup­pe­in­ter­view med talehørekonsulenterne).

Vi ser her, at tale­hø­re­kon­su­len­terne har stor faglig opmærk­som­hed på børnenes retlige posi­tio­ne­ring i forhold til at blive hørt, hvilket (som nævnt i ind­led­nin­gen) er i tråd med ser­vi­ce­lovens for­måls­pa­ra­graf og de kon­ven­tio­ner, der ram­me­sæt­ter loven. Der hersker hos tale­hø­re­kon­su­len­terne en diskurs om lige ret­tig­he­der på bør­ne­han­di­ca­p­om­rå­det. Tale­hø­re­kon­su­len­terne efter­stræ­ber gennem fær­dig­heds­træ­ning og hjæl­pe­mid­ler, at børnene skal være kom­mu­ni­ka­tive på spe­ci­fikke måder og i så mange arenaer som muligt for at kunne indfri deres ret­tig­he­der til at ytre sig ved hjælp af kom­pen­se­rende stra­te­gier. Mål­grup­pen bliver dermed, gennem tale­hø­re­kon­su­len­ter­nes praksis, trænet i at opbygge iden­ti­te­ter som kom­mu­ni­ka­tive aktører. Kom­mu­ni­ka­tiv udfol­delse var således hos tale­hø­re­kon­su­len­terne et suc­ceskri­te­rium, som i denne sam­men­hæng blev et middel for ind­dra­gelse af barnets per­spek­tiv. Mål­grup­pen pålægges her desuden kom­mu­ni­ka­tions­for­mer, som skal muliggøre, at de kan over­skride de begræns­nin­ger, deres handicap består af. At træning af børnenes kom­mu­ni­ka­tive fær­dig­he­der bliver opfattet så centralt, kan relateres til Falster og Ringøs (2022) pointe om, at men­ne­skets værdi i dag i høj grad deter­mi­ne­res ud fra dets præ­sta­tio­ner. Målet for tale­hø­re­kon­su­len­terne virker til at være, at mål­grup­pen til­stræ­bes at nærme sig nor­ma­li­te­ten som kom­mu­ni­ka­tive aktører. Empirien viser dog, at iden­ti­te­ten som kom­mu­ni­ka­tiv aktør ikke nød­ven­dig­vis er anven­de­lig for mål­grup­pen i situ­a­tio­ner udenfor træ­nings­se­an­cerne og i situ­a­tio­ner, hvor f.eks. tale­tav­ler, pæda­go­gi­ske res­sour­cer eller iPads ikke bliver anvendt. Endvidere skal kom­mu­ni­ka­tio­nen hyppigst initieres af voksne. Med andre ord har børnenes tillærte fær­dig­he­der fra træ­nings­a­re­na­erne nogle begræns­nin­ger, når barnets per­spek­tiv skal inddrages uden for disse.

Lederen af PPR beskriver, at det ud fra hendes per­spek­tiv er vigtigt at fordre en praksis, hvor pro­fes­sio­nelle træffer beslut­nin­ger på vegne af barnet, og at de pro­fes­sio­nelle forstår mål­grup­pen bedre end selv forældrene:

”…. vi som pro­fes­sio­nelle ved bedre end barnet, end for­æl­drene og måske end rigtig mange mennesker.” (Interview med lederen af PPR).

Når lederen udtrykker en opfat­telse af, at fag­pro­fes­sio­nelle ved bedst, posi­tio­ne­rer hun sig eks­pert­o­ri­en­te­ret og pater­na­li­stisk. En sådan ledel­ses­mæs­sig linje legi­ti­me­rer et ensidigt fokus blandt tale­hø­re­kon­su­len­terne. Hvis tale­hø­re­kon­su­len­terne fra ledelsens side påvirkes i retning af, at de ved bedre end både børnene selv, for­æl­drene, og øvrige fag­per­so­ner, så er det naturligt, at de henfalder til at fokusere på deres ker­ney­delse, nemlig kom­mu­ni­ka­tiv fær­dig­heds­træ­ning. Hos tale­hø­re­kon­su­len­terne blev opnåelse af børnenes kom­mu­ni­ka­tive fær­dig­he­der sidestil­let med ind­dra­gelse af børnene, på trods af de van­ske­lig­he­der, der er ved at skabe over­før­bar­hed for børnenes fær­dig­he­der på tværs af for­skel­lige arenaer.

Kon­klu­sion og perspektivering

Vores empiri viser, at tale­hø­re­kon­su­len­ter­nes kom­mu­ni­ka­tive fær­dig­heds­træ­ning har en helt central plads i det sociale arbejde i prak­sis­fel­tet omkring børnene. De kom­mu­ni­ka­tive hjæl­pe­mid­ler blev dog ikke på noget tidspunkt efter­s­purgt (verbalt eller non­ver­balt) af børnene selv, men derimod ude­luk­kende initieret af de fag­pro­fes­sio­nelle. Vi kon­klu­de­rer derfor, at det er uklart, om børn med svær hjer­neskade over­ord­net set ønsker at anvende deres ret til ytrings­fri­hed gennem de kom­mu­ni­ka­tive hjæl­pe­mid­ler, som de trænes i at anvende. Vi mener, at det bør føre til reflek­sio­ner omkring de vane­mæs­sige meka­ni­sti­ske pro­ce­du­rer, som børnene tillæres. I en sådan reflek­sion vil det være nød­ven­digt at vurdere, i hvilket omfang de kom­mu­ni­ka­tive hjæl­pe­mid­ler skaber en tilstræbt indefra- eller ligefrem et udefra-per­spek­tiv, og hvordan man så blandt fag­pro­fes­sio­nelle skal tolke børnenes del­ta­gelse gennem disse hjæl­pe­mid­ler i relation til ind­dra­gelse af barnets perspektiv.

Vi kon­klu­de­rer, at ind­dra­gelse af bør­ne­per­spek­ti­ver hos børn med svær hjer­neskade og manglende verbalt sprog kræver et nuanceret og man­ge­facet­te­ret samspil af rela­tio­nelle og faglige kom­pe­ten­cer. Det blev klart, at mål­grup­pens egen mening ikke umid­del­bart kunne tilgås uden et indgående kendskab til det enkelte barn og dets hverdag. De personer, som har daglig kontakt til mål­grup­pen, måtte ofte initiere kom­mu­ni­ka­tion med barnet og derefter tolke barnets non­ver­bale sprog. Det var tydeligt, at samtlige aktører, der var i kontakt med mål­grup­pen, nærede ønske om at inddrage børnenes per­spek­tiv. Det var derimod for­skel­ligt, hvordan de for­skel­lige aktører mente, at mål­grup­pens per­spek­tiv konkret skulle inddrages. De gældende aktører tog tydeligt afsæt i for­skel­lige rela­tio­ner, domæner og diskurser, hvoraf nogle var mod­stri­dende, hvilket førte til defi­­ni­tions- og domæ­ne­kampe (Warming, 2011). Lederen havde en opfat­telse af, at fag­pro­fes­sio­nelle ved bedst og fremstod pater­na­li­stisk. For­æl­drene mente på samme måde, at de vidste bedst, og at de var de eneste, som forstod deres barn. Man kan sige, at lederen og for­æl­drene kæmpede om defi­ni­tions­mag­ten omkring tolkning af børnene. Disse mod­stri­dende diskurser mellem for­æl­drene og de fag­pro­fes­sio­nelle van­ske­lig­gør en hel­heds­o­ri­en­te­ret, syner­ge­tisk og sam­men­hæn­gende indsats i relation til at inddrage barnets perspektiv.

For­æl­drene må betragtes som helt centrale aktører over for mål­grup­pen, og mål­grup­pen er åbenlyst afhængig af for­æl­dre­re­la­tio­nerne – praktisk, rela­tio­nelt og emo­tio­nelt. Når der ikke lyttes til for­æl­drene, eller de ikke inddrages i til­stræk­ke­lig grad, kan det have uhen­sigts­mæs­sige kon­se­kven­ser for mål­grup­pens trivsel og livskva­li­tet på kort og lang sigt. Man kan argu­men­tere for, at de domæ­ne­kampe, der finder sted, og i sær­de­les­hed den manglende ind­dra­gelse af for­æl­dre­nes viden og indsigt i den daglige tilgang til mål­grup­pen, munder ud i, at viden fra for­æl­drene tabes, mens viden fra de fag­pro­fes­sio­nelle væsent­lig­gø­res. Nuan­ce­rede aspekter omhand­lende børnenes følelser, behov for omsorg og andre faktorer, som betinges af rela­tio­nelle forhold, kan derved gå tabt i det for­tolk­nings­re­per­toire, der kon­stru­e­res om mål­grup­pens eget perspektiv.

Den pro­fes­sio­nelle tilgang, navnlig den teknisk medierede form for kom­mu­ni­ka­tion, bliver meka­ni­stisk, hvis ikke for­æl­dre­nes rela­tio­nelle viden får plads i ind­dra­gel­sen af børnenes per­spek­tiv. Dette kan betyde, at mål­grup­pen risikerer ikke at blive mødt svarende til deres udvik­lings­trin, og at deres behov ikke imø­de­kom­mes adækvat. En indsats, hvor forældre har en mere central rolle i forhold til ind­dra­gelse af deres børns per­spek­tiv og hvor indsatsen er mere nuanceret, mindre præget af domæ­ne­kampe og mindre fokuseret på kom­mu­ni­ka­tiv fær­dig­heds­træ­ning, vil for­ment­lig gavne denne mål­grup­pes trivsel og livskvalitet.

Fjetland & Gjermstads (2018) argu­men­te­rer i deres artikel ’Mental retar­de­ring og med­bor­ger­skab’ for, at der er en manglende teo­re­ti­se­ring, for­tolk­ning og sam­funds­mæs­sig for­stå­else for, hvordan lige­vær­dig status kan komme til udtryk hos mennesker med alvorlige, varige psykiske og fysiske funk­tions­ned­sæt­tel­ser. De kon­klu­de­rer, at der hos de aktører, der yder service inden for habi­li­te­ring af mål­grup­pen, mangler for­tolk­nings­kom­pe­ten­cer til at forstå de unikke former for udtryk, denne målgruppe har. Vores empiri viser, at de fag­pro­fes­sio­nelle stræber efter, at mål­grup­pen får et spro­g­red­skab, som kan bruges alment, og denne ens­lig­gø­relse af børnenes kom­mu­ni­ka­tion fører til styrkelse af mål­grup­pens mulig­he­der for at blive kom­mu­ni­ka­tive aktører. Men uden til­stræk­ke­lige for­tolk­nings­kom­pe­ten­cer i forhold til mål­grup­pen opstår der på den anden side en betydelig risiko for, at det enkelte barns unikke udtryks­for­mer og behov overses – i bestræ­bel­serne på at leve op til en faci­li­te­ring af de ret­tig­he­der, som er frem­her­skende i vores samtid, og som kon­ven­tio­ner og lov­giv­ning også lægger op til. Ólaf­sdót­tir et al. (2018) argu­men­te­rer for, at man i tilgangen til mennesker med handicap ikke bør være fastlagt på, at personen skal kunne tale for at kunne give deres mening til kende. Vi har vist, hvor svært det er at omsætte det sam­funds­mæs­sige fokus på, at børn generelt har ret til at ytre sig og blive hørt, til en hel­heds­o­ri­en­te­ret og sam­men­hæn­gende indsats i relation til at inddrage per­spek­ti­ver fra børn med svær hjer­neskade og manglende verbalt sprog. Der mangler forsk­nings­ba­se­ret viden om, hvordan man inddrager denne mål­grup­pes per­spek­tiv. Uden en sådan viden risikerer de formelle ret­tig­he­der, som børn med svær hjer­neskade tildeles at forblive en over­ord­net sam­funds­mæs­sig retorik eller en symbolsk gestus, der ikke umid­del­bart er gavnlig for børn med svær hjer­neskade og manglende verbalt sprog.

Refe­ren­cer

Beasley, C., & Bacchi, C. (2000). Citizen bodies: Embodying citizens – a feminist analysis. Inter­na­tio­nal Feminist Journal of Politics, 2(3), 337 – 358

Barnes, C & Mercer G. (2010). Exploring Disa­bi­lity. Polity Press, Cambridge

Bronwyn Davies & Rom Harré. Posi­tio­ne­ring: diskursiv pro­duk­tion as selver. Forlaget Mindspace. ISBN-13: 9788792542656. Udgave: 1. (22 – 08 – 2022). Oplag: 3. (22 – 08 – 2022). Over­sæt­ter: Ole Lindegård

Falster, E. S. (2021). Vi kæmper for at leve: En social-rela­tio­­nel og aner­ken­del­ses­te­o­re­tisk analyse af barrierer for børns agens og gensidigt aner­ken­dende rela­tio­ner set ud fra et bør­ne­per­spek­tiv. Roskilde Uni­ver­si­tet. FS & P Ph.d.-afhandlinger

Falster, E. & Ringø, P. (2022). Sty­rings­ra­tio­na­ler, men­ne­ske­syn og inklu­sions neoli­be­rale for­skyd­ning. Dansk Pæda­go­gisk Tids­skrift, dec. 2022

Fjetland, J. K. & Gjer­mestad, A. (2018). Med­bor­ger­s­kap og alvorlig utvik­lings­­hem­m­ing- Citizens­hip and Profound Intel­lectual Dia­sa­bi­lity . Tids­skrift for vel­færds­forsk­ning. Volume 21: (2)148 – 162

Gitz-Johansen, T. (2017). De 0 – 2‑åriges småbørns per­spek­ti­ver. I J. Kampmann, K. Rasmussen & H. Warming (red). Interview med børn. København: Hans Reitzels Forlag

Holtug, Nils: diskurs i Den Store Danske lex​.dk. Hentet den 27. maj 2020 fra https://​den​sto​re​dan​ske​.lex​.dk/​d​i​s​k​urs

Honneth, A. (2006). Kamp om aner­ken­delse – Sociale kon­flik­ters moralske grammatik. Hans Reitzels Forlag, København

Nielsen, N. (2020). Inklusion af børn med handicap i et men­ne­ske­ret­ligt per­spek­tiv I: A. F. Jacobsen & A.D. Hestbæk (Red.) Børns ret­tig­he­der: i soci­al­fag­ligt og pæda­go­gisk per­spek­tiv (s.121 – 134). København: Akademisk Forlag

Ólaf­sdót­tir, L. B., Egilson, S. T., Árnadót­tir, U., Hardonk, S. C. (2018) Scan­di­navian Journal of Occu­pa­tio­nal Therapy 26(7): 496 – 504

Sedgwick, D. (1994). The wounded healer: Coun­ter­trans­fe­rence from a Jungian per­spective. New York: Routledge

Søn­der­gaard, D.M. (2005). At forske i komplekse til­bli­vel­ser. Kul­tu­r­a­na­ly­ti­ske, narrative og post­struk­tu­ra­li­sti­ske tilgange til empirisk forskning. I: Jensen, T. B., (Red.), Psy­ko­lo­gi­ske og pæda­go­gi­ske metoder (233 – 267). København: Samfundslitteratur

Thomas, C. (2007). Sociology of Disa­bi­lity and Illness: Contested Ideas in Disa­bi­lity Studies and Medical Sociology, Palgrave Macmillan: Basing­s­toke: 37 – 56

Valentine, K. (2011). Acco­un­ting for Agency. Children & Society, 25: 347 – 358

Warming, H. (2011) Bør­ne­per­spek­ti­ver: Børn som lige­vær­dige med­spil­lere i socialt og pæda­go­gisk arbejde. København: Akademisk Forlag

Websider

Bør­ne­rå­det (2021). FNs Bør­ne­kon­ven­tion. https://​www​.boer​ne​raa​det​.dk/​m​e​d​i​a​/​8​7​1​9​7​/​B​R​D​_​F​N​_​B​o​e​r​n​e​k​o​n​v​e​n​t​i​o​n​e​n​.​pdf

Søgning udført 31. januar 2023

Bør­ne­rå­det (2016). Håndbog i bør­ne­ind­dra­gelse. https://www.boerneraadet.dk/media/238461/BRD_Ha%CC%8Andbog_i_boerneinddragelse_Web.pdf Søgning udført 31. januar 2023

Social- & Ældre­mi­ni­ste­riet (2022). Støtte til udsatte børn og unge.

https://​www​.borger​.dk/​f​a​m​i​l​i​e​ – ​o​g​ – ​b​o​e​r​n​/​U​d​s​a​t​t​e​ – ​b​o​e​r​n​ – ​o​g​ – ​u​n​g​e​/​S​t​o​e​t​t​e​ – ​t​i​l​ – ​b​o​e​r​n​ – ​o​g​ – ​u​n​g​e​ – ​m​e​d​ – ​s​a​e​r​l​i​g​e​ – behov

Søgning udført 9. marts 2024

Giv et bidrag

Værsgo’ – du kan frit læse
Dansk pæda­go­gisk Tidsskrift!

Hvis du synes om det, du læser, og gerne vil have, at tids­skrif­tet bliver ved med at eksistere, håber vi, at du vil give et bidrag.

STØT VIA MOBILEPAY VED AT SCANNE HER

Scan med dit mobilkamera
Klip på knappen for at støtte