Kom­pro­mis­ser, kritik og kom­po­si­tions­kunst i uddan­nelse: En intro­duk­tion til Laurent Thévenots engagementssociologi

, ,

Uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner har i de senere år udviklet sig på en måde, hvor nye mod­sæt­nin­ger er opstået gennem samek­si­ste­rende værdier fra en række aktører om fx stan­dar­der for kvalitet, målsty­ring, kon­trakt­sty­ring, men også prak­si­s­in­te­­gre­ret- og under­sø­gende under­vis­ning, kre­a­ti­vi­tet og innova­tion. Disse mod­sa­t­ret­tede værdier kan ses som struk­tu­relle, men deres betydning for, hvordan pro­fes­sio­nelle engagerer sig i uddan­nel­ses­op­ga­ven, er lokal og for­skel­lig­ar­tet. Dette kalder på et fornyet per­spek­tiv på de spæn­din­ger, der opstår, men også på ander­le­des redskaber til kritiske analyser. Denne artikel intro­du­ce­rer til den nyere og stigende populære Enga­ge­ments­so­cio­logi og dis­ku­te­rer dens bidrag til at begrebs­lig­gøre aktuelle spæn­din­ger på uddan­nel­ses­om­rå­det i dag. Artiklen skitserer enga­ge­ments­so­cio­lo­gi­ens ker­ne­be­gre­ber og dis­ku­te­rer teoriens bidrag til analysen af uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner som kom­pro­misa­n­ord­nin­ger og af pro­fes­sio­nel­les arbejde som en inve­ste­ring af deres eget enga­ge­ment i en særlig kompositionskunst.

Hastig­he­den af reformer og antallet af aktører, der invol­ve­res i at sætte retningen for uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ners akti­vi­te­ter, er steget og udgøres af både offent­lige, private og civil­sam­fund. Der er politiske ambi­tio­ner om kva­li­tets­stan­dar­der for sikring af faglighed, stærke resul­ta­ter i inter­na­tio­nale test, kon­kur­ren­ce­evne, mål- og kon­trakt­sty­ring, side om side med ambi­tio­ner om prak­si­s­in­te­gre­ret under­vis­ning, forsk­nings­ba­se­ret under­vis­ning, kre­a­ti­vi­tet og innova­tion og omsorg for børn og unge. Denne situation rejser væsent­lige spørgsmål om, hvordan vi for det første kan forstå uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ners rolle i at navigere i politiske beslut­nin­ger, der omfatter flere mod­sa­t­ret­tede værdier, og for det andet, hvordan impli­ka­tio­nerne for de pro­fes­sio­nel­les arbejde kan forstås. Med afsæt i den franske prag­ma­ti­ske Enga­ge­ments­so­cio­logi dis­ku­te­rer vi i artiklen, hvordan denne udvikling skaber spæn­din­ger, der berører men­ne­skers engagement.

At pege på kom­plek­si­tet i uddan­nelse er ikke nyt, men den stigende populære enga­ge­ments­so­cio­logi tilbyder en ny og produktiv indgang til at forstå impli­ka­tio­nerne af denne kom­plek­si­tet. Det særlige ved enga­ge­ments­so­cio­lo­gien er dens unikke begreb om enga­ge­ment. Enga­ge­ments­be­gre­bets bidrag til uddan­nel­ses­forsk­ning består for det første i at muliggøre analyser af uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner som kom­pro­misa­n­ord­nin­ger (com­pro­mi­sing devices) mellem flere værdier. For det andet åbner det blikket for de inve­ste­rin­ger mennesket må gøre af sit eget enga­ge­ment for igennem en særlig kom­po­si­tions­kunst (art of com­po­si­tion) at kunne koor­di­nere sine hand­lin­ger med andre. Her er en væsentlig pointe, at enga­ge­ments­so­cio­lo­gien omfatter både offent­lige måder at engagere sig på fx i en debat, såvel som det nære per­son­lige enga­ge­ment. Enga­ge­ments­so­cio­lo­gien bidrager dermed til at forstå både uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ners virke og pro­fes­sio­nel­les praksis. Den muliggør under­sø­gel­ser af, hvordan politiske beslut­nin­ger spiller ind i en insti­tu­tio­nel hverdag befolket af pro­fes­sio­nelle, børn og unge med vægt på at forstå de spæn­din­ger, det skaber i praksis, og de inve­ste­rin­ger af men­ne­skers eget enga­ge­ment, det indebærer.

En aktuel mod­sæt­ning, der hjemsøger uddan­nelse i dag, vil være vores gen­nem­gå­ende eksempel i udfol­del­sen af enga­ge­ments­so­cio­lo­gi­ens ana­ly­ti­ske poten­ti­ale: På den ene side har en række ini­ti­a­ti­ver det tilfælles, at de dyrker åbenhed og udforsk­ning. Det ses fx i politiske beslut­nin­ger om, at uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­nerne skal åbne sig mod omver­de­nen for at arbejde eks­pe­ri­men­te­rende og skabe fornyelse (Danmarks Eva­lu­e­rings­in­sti­tut, 2018a, 2018b; KL, 2015; Fol­ke­sko­le­loven, 2013), skabe prak­sis­fag­lig under­vis­ning, have sam­ar­bej­der med eksterne parter om fx mester­læ­re­for­løb og prak­tik­ker (Styrket Prak­sis­fag­lig­hed, 2019; Rege­rin­gen, 2019, 2023), samt forsk­nings­ba­se­ret under­vis­ning, kre­a­ti­vi­tet og innova­tion (se fx Jensen & Damsholt, 2023). På den anden side har uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­nerne i Danmark i de seneste årtier samtidig været præget af styring gennem plan­læg­ning og mål, hvilket ses i udbre­del­sen af test og prø­ve­sy­ste­mer, resul­tat­sty­ring og kon­trakt­sty­ring i bølgen af New Public Mana­ge­ment sty­rings­red­ska­ber. I fol­ke­sko­len sås dette eksem­pel­vis i ind­fø­rel­sen af kva­li­tets­rap­por­ter og nationale test (Fol­ke­sko­le­loven, 2006; Styrket eva­lu­e­ring og anven­delse af nationale test, 2005), og i de vide­re­gå­ende uddan­nel­ser i akkre­di­te­rings­sy­ste­mer og i inter­­­na­tio­­na­li­­se­rings- frem­­drifts- og dimen­sio­ne­rings­re­for­mer (Brøgger et al., 2023; Wright, 2021). 

Uddan­nel­ses­forsk­ning i Danmark har kastet lys på de betin­gel­ser mod­sa­t­ret­tede ambi­tio­ner for uddan­nel­ses­om­rå­det udgør for de pro­fes­sio­nelle (fx Bergmann, 2022; Carlsen, 2020; Kri­sten­sen, 2017; Moos, 2019; Pors, 2016; Ryberg et al., 2022; Sarauw et al., 2023; Sauzet, 2019; Ulriksen & Nejrup, 2021; Wright et al., 2020). Forskning har beskrevet, hvordan orga­ni­se­rin­gen af uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­nerne domineres af en neoli­be­ral styring, der under­tryk­ker andre ambi­tio­ner og etablerer uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner som værktøjer til videre­fø­relse af neoli­be­rale ideer eller kon­kur­ren­ce­sta­ten ((Kri­sten­sen, 2017; Moos, 2019; Sarauw et al., 2023; Wright et al., 2020), Pedersen, 2011). Med et mere udtrykt fokus på praksis udpeger anden forskning dilem­ma­fyldte betin­gel­ser for de pro­fes­sio­nelle, når politiske beslut­nin­ger om åbenhed, innova­tion og kre­a­ti­vi­tet kol­li­de­rer med en mål­o­ri­en­te­ret styring af skolen og overlader kom­plek­si­te­ten til de pro­fes­sio­nelle  (fx Bergmann, 2022; Carlsen, 2015; Pors, 2016; Ryberg, 2022). Fælles for disse studier er en interesse i kom­plek­si­tet, fx en kom­plek­si­tet af værdier, diskurser eller systemer, og i at vise, hvordan den kan skabe dilemmaer, para­dok­ser og kon­flik­ter. Enga­ge­ments­so­cio­lo­gien deler denne interesse i uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner­nes kom­plek­si­tet, men, som vi vil vise i artiklen, åbner den særligt blikket for, hvordan kom­plek­si­tet udfolder sig i prøvende situ­a­tio­ner af spæn­din­ger mellem flere enga­ge­ments­re­gi­mer, og for at udforske de inve­ste­rin­ger af men­ne­skers eget enga­ge­ment, der sættes på spil.

Enga­ge­ments­so­cio­lo­gien er en sociologi med fokus på spæn­din­ger og på de besvær­lig­he­der, mennesker møder, når de skal koor­di­nere deres samvær i en verden af mod­sa­t­ret­tede værdier og inter­es­ser. Uddan­nel­ses­po­li­ti­ske ambi­tio­ner i dag indebærer væsens­for­skel­lige og van­ske­ligt for­e­ne­lige krav til det men­ne­ske­lige enga­ge­ment både fra voksne pro­fes­sio­nelle og børn og unge, hvor vi i denne artikel fokuserer på enga­ge­ments­so­cio­lo­gi­ens bidrag til at forstå de pro­fes­sio­nel­les enga­ge­ment. Med sit samtidige fokus på omgi­vel­ser og mate­ri­a­li­tet, tilbyder enga­ge­ments­so­cio­lo­gen et fornyet blik på men­ne­ske­lig handling, der bidrager til at forstå, hvordan de pro­fes­sio­nelle medierer mellem mod­sæt­nings­fyldte ambi­tio­ner gennem en særlig ’kom­po­si­tions­kunst’.

Den relativt nye enga­ge­ments­so­cio­logi er blevet genstand for stor opmærk­som­hed i de senere år. I 2016 blev et udvalg af enga­ge­ments­so­cio­lo­gi­ens forfader Laurent Thévenots artikler udgivet på dansk (Hansen, 2016a), og inden for især de seneste 10 år er enga­ge­ments­so­cio­lo­gien anvendt i analyser af en række vel­færds­om­rå­der, også i Danmark (fx Blok, 2020; Blok & Meilvang, 2015; Carlsen, 2020, 2022; Carlsen & Højlund, 2022; Grubb & Fre­de­rik­sen, 2022; Hansen, 2016a, 2019, 2023; Hansen et al., 2023; Højlund & Espersen, 2023; Ryberg, 2023a). På uddan­nel­ses­om­rå­det, hvor den franske sociolog Pierre Bourdieu ellers har sat store aftryk, har især Luc Boltanski og Laurent Thévenots fælles bane­bry­dende arbejde (1991) fået bevå­gen­hed  (Imdorf & Leemann, 2023; Steensen, 2022), og i de seneste år har også Thévenots nyere enga­ge­ments­so­cio­logi vakt interesse som et relevant bud på at forstå sociale og politiske pro­ble­ma­tik­ker inden for uddan­nelse (Carlsen, 2020, 2022; Dahmen, 2021; Fürst & Nylander, 2023, Gorur m.fl. 2024, Smeplass m.fl. 2024).

Vi indleder artiklen med kort at udfolde ker­ne­be­gre­berne i enga­ge­ments­so­cio­lo­gi­ens begrebs­u­ni­vers. Derefter følger to afsnit, der dis­ku­te­rer enga­ge­ments­so­cio­lo­gi­ens bidrag til at forstå i uddan­nelse i dag. Først dis­ku­te­res dens bidrag til at forstå orga­ni­se­ring af uddan­nelse i afsnittet ’Uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner som kom­pro­misa­n­ord­nin­ger’. Dernæst dis­ku­te­rer vi enga­ge­ments­so­cio­lo­gi­ens bidrag til at en begrebs­lig­gø­relse af de pro­fes­sio­nel­les arbejde som et spørgsmål om at udøve kom­po­si­tions­kunst i afsnittet ’De pro­fes­sio­nel­les kom­po­si­tions­kunst’. Artiklen afsluttes med en samlet per­spek­ti­ve­ring af enga­ge­ments­so­cio­lo­gi­ens fremad­ret­tede bidrag til uddannelsesstudier.

Enga­ge­men­tet og engagementsregimer

To af Bourdieus nytæn­kende og dristige tidligere elever udgav i 1991 bogen De la justi­fi­ca­tion (Boltanski & Thévenot, 1991). Luc Boltanski og hans 10 år yngre kollega Laurent Thévenot var nytæn­kende, fordi bogens begrebs­u­ni­vers gav ander­le­des måder at forstå moderne sam­fund­s­in­sti­tu­tio­ner og socialt liv og blev afsæt for dannelsen af en ny teoretisk socio­lo­gisk retning: fransk prag­ma­tisk sociologi. De var dristige, fordi deres arbejde om end inspi­re­ret af Bourdieu også brød med flere af hans grund­an­ta­gel­ser om magt, social orden og men­ne­skers (begræn­sede) kritiske kapa­ci­te­ter. I for­læn­gelse af sit fælles arbejde med Boltanski[1], udviklede Laurent Thévenot Enga­ge­ments­so­cio­lo­gien – en sociologi der igennem de seneste 20 år er blevet stadigt mere udbredt (Thévenot, 2006).

Begrebet enga­ge­ment i enga­ge­ments­so­cio­lo­gien ligner den dag­lig­dags brug af ordet – og så alligevel ikke. Ordet engageret bruges på dansk ofte synonymt med entu­si­a­stisk, dedikeret eller motiveret, og som noget en person kan være i højere eller lavere grad, eller have mere eller mindre af. Det gælder også i under­vis­ning, når elever og stu­de­ren­des enga­ge­ment knyttes til dedi­ka­tion og moti­va­tion. Enga­ge­ment i Thévenots sociologi skal dog mere forstås som det at engagere sig i noget, som har værdi for den, der engagerer sig. Enga­ge­ments­so­cio­lo­gien er derfor ikke optaget af, hvor stort et enga­ge­ment mennesker har, men derimod, hvordan og i hvad de engagerer sig.

Enga­ge­ment er en inve­ste­ring, og begrebet om enga­ge­ment refererer til de inve­ste­rin­ger, som mennesker gør for at sikre koor­di­na­tion med sig selv og deres omver­de­nen og til de prøvelser, mennesker møder i den koor­di­na­tion (Hansen 2023, s.1). Enga­ge­men­tet knytter sig først og fremmest til indi­vi­dets forhold til sig selv. Men da enga­ge­ment sker i og igennem indi­vi­dets omgi­vel­ser er der ofte et socialt aspekt i enga­ge­men­tet, som handler om at koor­di­nere sit enga­ge­ment med andres engagementer.

Enga­ge­men­tet i noget, der har værdi, beskriver Thévenot som ”goder” (Thévenot, 2011, s. 1, 2016b). Som vi vil vise, er der stor variation i disse goder fra moralske og politiske ideer om, hvordan samfundet bør indrettes, til helt hver­dags­ag­tige og intime spørgsmål om at få noget til at virke og hvad der føles rart.

Lad os nu se nærmere på selve enga­ge­ments­re­gi­merne for at kunne diskutere, hvordan deres begrebs­lig­gø­relse bidrager til at forstå uddan­nelse i dag. Der findes ifølge enga­ge­ments­so­cio­lo­gien, baseret på empiriske analyser, fire for­skel­lige enga­ge­ments­re­gi­mer: ret­fær­dig­gø­rel­sens, planens, det familiære og det eks­pl­ora­tive enga­ge­ments­re­gime (Thévenot, 2011, 2016b). Denne plu­ra­li­tet betyder, at mennesker må engagere sig i disse for­skel­lige måder at agere på og skifte imellem dem. Flerheden af enga­ge­ments­re­gi­mer betyder også, at der kan opstå sociale situ­a­tio­ner, hvor ét enga­ge­ments­re­gime kan blive domi­ne­rende, mens andre undertrykkes.

Ret­fær­dig­gø­rel­sens enga­ge­ments­re­gime: I det sociale liv bruger vi mennesker mange kræfter på at skabe legi­ti­mi­tet om, hvorfor vi handler eller mener, som vi gør. Det ses blandt andet, når vi argu­men­te­rer for noget eller forklarer os. Det gør vi ifølge enga­ge­ments­so­cio­lo­gien ved at referere tilbage til nogle aner­kendte gene­ra­li­se­rede værdier og kon­ven­tio­ner. Det gode, som mennesker opnår ved at engagere sig i ret­fær­dig­gø­relse, er kva­li­fi­ce­ring til del­ta­gelse i det fælles gode, eller med andre ord aner­ken­delse ift. fælles kon­ven­tio­ner. Det var netop men­ne­skers måder at ret­fær­dig­gøre sig på, som Boltanski og Thévenot studerede i deres arbejde med bogen De la justi­fi­ca­tion (Boltanski & Thévenot, 2006 (1991)). Men der findes ifølge Thévenot også andre former for social koor­di­na­tion end denne offent­lige og ofte sprogligt for­ank­rede måde at koor­di­nere det sociale liv (Thévenot, 2016b, s. 183).

Planens enga­ge­ment: Det mest udbredte enga­ge­ments­re­gime – der er så almin­de­lig, at det virker som normal handling – er planens enga­ge­ments­re­gime. Planens enga­ge­ment betegner den form for handlen, der kan genkendes i det ratio­nelle og autonome individ, der gennem plan­læg­ning pro­ji­ce­rer sig selv ind i fremtiden og styrer sine hand­lin­ger. Planens enga­ge­ment gør det muligt for mennesker at opstille mål og agere for at indfri dem. Det gode, man som menneske opnår ved at engagere sig på den måde, er da også den til­freds­stil­lelse, der er i at lykkes med at kunne udøve en vilje og nå mål – både for sig selv og i det sociale liv (Thévenot, 2016, s. 183). Det er planens enga­ge­ment, der appel­le­res til med fx social- og sund­heds­po­li­ti­ske reformer, der søger at effek­ti­vi­sere gennem stan­dar­di­se­ring (Thévenot, 2016a, s. 221). På uddan­nel­ses­om­rå­det ses arran­ge­men­ter, der under­støt­ter planens enga­ge­ment fx i udbre­del­sen af test og prøvesystemer.

Det familiære enga­ge­ment:Meget ander­le­des end planens mål­o­ri­en­te­rede enga­ge­ment er det familiære enga­ge­ment. Her er tale om et nært enga­ge­ment, der bygger på indi­vi­dets gradvise til­pas­ning med omgi­vel­serne over tid, som vi kender det fra vaner og rutiner. Til forskel fra planens enga­ge­ment, som er frem­tids­o­ri­en­te­ret, kræver det familiære enga­ge­ment en fortid – en tid, hvor man har tilpasset sig og vænnet sig til omgi­vel­ser, ting og mennesker. I et gensidigt familiært enga­ge­ment bygger rela­tio­nen på tillid og omsorg. Det unikke gode, som dette enga­ge­ment tilbyder, er ube­svæ­ret­hed – fx den lethed der kommer af at kende noget og hinanden godt og opnå en rutine i sine hand­lin­ger (Thévenot, 2016b, s. 183). Det familiære enga­ge­ment er derfor også et enga­ge­ment, der er svært at ver­ba­li­sere og gøre synligt i en debat (Thévenot, 2020). Det har den kon­se­kvens, at selvom denne form for enga­ge­ment er væsentlig i men­ne­skers sociale liv, er den også langt van­ske­li­gere at få øje på end fx planens målsty­rede enga­ge­ment. Det arbejde, som pro­fes­sio­nelle lægger i at investere i dette enga­ge­ment fx i omsorgs­ar­bejde, er af den grund et mere usynligt arbejde. 

Det eks­pl­ora­tive enga­ge­ment:Det fjerde og sidste enga­ge­ments­re­gime er det eks­pl­ora­tive enga­ge­ment, hvor godet, som enga­ge­men­tet giver, er opstemt­he­den ved at opleve nyt (Thévenot, 2011, s. 51). Fx når vi møder nye mennesker, og når vi bliver præ­sen­te­ret for nye billeder, ting og ideer. Det er et enga­ge­ment, der i uddan­nelse kan ses i under­sø­gende arbejde. I dag synes digitale medier at fremme dette enga­ge­ment ved at tillade konstant nye visuelle elementer at dukke op (Auray & Vétel, 2013, s. 181 – 182). Ligesom det eks­pl­ora­tive enga­ge­ment også er frem­træ­dende i tvær­gå­ende arbejds­for­mer, hvor man som med­ar­bej­der kon­ti­nu­er­ligt mødes med nye og ukendte sam­ar­bejds­part­nere på tværs for at innovere, udvikle og inspirere hinanden (Carlsen 2020, s. 105 – 106). Det eks­pl­ora­tive enga­ge­ment adskiller sig markant fra det familiære ved at være ken­de­teg­net ved en stræben efter det endnu ukendte. Det eks­pl­ora­tive enga­ge­ment adskiller sig også fra planens enga­ge­ment, fordi en person i et eks­pl­ora­tivt enga­ge­ment ikke søger en sikker og funk­tio­nel måde at nå et fastsat mål, men derimod søger over­ra­skel­sen ved det nye.

ENGAGEMENTS-REGIMERDet familiære engagementPlanens enga­ge­mentDet eks­pl­ora­tive engagementRet­fær­dig­gø­rel­sens engagement 
GodeUbe­svæ­ret­hedOpnået planBegej­stringDel­ta­gelse i det fælles gode 
Engageret realitetPer­son­ligt tilpassetFunk­tio­nelt  Over­ra­skendeKva­li­fi­ce­rende  
Gensidigt enga­ge­ment  Omsorgs­fuldt, venligtFælles projekt, kontraktLegendeLegitim kon­ven­tion
Hjælpe andre for at de engagerer sig Tage sig af andre, udvise hjælpsomhed Bestyrke sin vilje, indgyde tillid til sit projektInspirere, være anderledesForberede dem til den offent­lige kvalifikation
Enga­ge­men­tets to sider: til­lids­fuld hvile, pinefuld tvivlRutinemæssigt/ FamlendeNormal/ UvisBegejstret/ distan­ce­retRetfærdiggjort/ kritisk
Fig 1. (Tilpasset ud fra Thévenot 2014 og Thévenot 2016c)

En vigtig pointe er, at de flere mulige enga­ge­ments­re­gi­mer kan skabe spæn­din­ger i det sociale liv, fordi de skaber grobund for tvivl om, hvilket enga­ge­ment der skal gælde i en given situation. Enga­ge­ments­re­gi­merne kan udfordre hinanden, og enkelte regimer kan blive domi­ne­rende, mens andre kan kollapse. Hvilket enga­ge­ments­re­gime, der mani­feste­rer sig i en given situation eller lykkes med at udbrede sig insti­tu­tio­nelt er et empirisk spørgsmål, og enga­ge­ments­so­cio­lo­gien lægger da også op til empiriske analyser baseret på fx inter­views og etno­gra­fisk fel­t­ar­bejde (se fx Carlsen 2020; Dahmen 2021; Fürst og Nyelander 2023; Smeplass m.fl. 2024). Enga­ge­ments­so­cio­lo­gien adskiller sig her fra Bourdieus grund­læg­gende interesse i repro­duk­tio­nen gennem indi­vi­ders habitus, der under­be­vidst dis­po­ne­rer dem til en bestemt adfærd (fx Bourdieu & Passeron, 1990). Det betyder ikke, at mennesker ifølge enga­ge­ments­so­cio­lo­gien vælger deres prin­cip­per og som var det en buffet, men at vir­ke­lig­he­den som oftest inde­hol­der flere mod­sa­t­ret­tede værdier og goder, som vi kon­fron­te­res med at skulle håndtere. Her taler Thévenot om, hvordan mennesker lever i en engageret vir­ke­lig­hed, der under­støt­ter og for­ma­te­rer enga­ge­men­tet (Thévenot, 2002, 2016b, s. 187). Ideen om en engageret vir­ke­lig­hed kan ses som et ekko af det, den franske filosof Michel Foucault kalder dis­po­si­ti­ver (Foucault, 1980; Silva Castañeda, 2014). I under­vis­nings­sam­men­hænge vil man for eksempel kunne se det i under­vis­nings­mil­jøet og de under­vis­nings­ma­te­ri­a­ler, der bruges, fx indret­nin­gen af under­vis­nings­rum­met og brugen af eksterne lærings­mil­jøer. Men hvor disse studier har fokus på at afdække selve dis­po­si­ti­verne og deres sty­rings­ra­tio­na­ler, har enga­ge­ments­so­cio­lo­gien fokus på, hvordan men­ne­skers prag­ma­ti­ske enga­ge­ment med disse udspiller sig (Hansen, 2016b). Ydermere vil enga­ge­ments­so­cio­lo­gien insistere på, at den ’enga­ge­rede vir­ke­lig­hed’ ikke er homogen (fx neoli­be­ral eller kon­kur­ren­ce­stat), men sammensat af flere moralske goder og enga­ge­ments­re­gi­mer. Enga­ge­ments­so­cio­lo­gien har også fælles træk med John Dewey’s ame­ri­kan­ske prag­ma­ti­ske projekt i dens samtænk­ning af anord­nin­ger i et miljø og men­ne­ske­lig handlen og tænkning. Hvor Dewey imid­ler­tid var særligt inter­es­se­ret i at pege på poten­ti­a­lerne i en særlig orga­ni­se­ring af skolen og elevernes arbejde som velegnet for et liberalt demokrati (Dewey 1961 [1899]; Dewey, 2007 [1916]; Ryberg, 2023a), har enga­ge­ments­so­cio­lo­gien særlig interesse i at kortlægge hvordan for­skel­lige samek­si­ste­rende enga­ge­ments­re­gi­mer giver anledning til vær­di­mæs­sige spæn­din­ger, kon­flik­ter og tvivl.

Et sidste væsent­ligt aspekt af enga­ge­ments­be­gre­bet er, at ethvert enga­ge­ment har to sider: til­lids­fuld hvile og pinagtig tvivl. Thévenot beskriver også dette som, at mennesker i en til­lids­fuld hvile med lukkede øjne kan læne sig ind i et enga­ge­ments­re­gime, eller modsat at de med åbne øjne ser det gode, der samtidig bliver ofret (Thévenot, 2016b, s. 187). Enga­ge­ments­so­cio­lo­gien sætter dermed moralsk-politiske spørgsmål på spil en særlig måde. Hvis ét enga­ge­ment dominerer men­ne­skers måde at engagere sig i en social situation, under­tryk­ker det samtidig godet ved en anden måde at engagere sig – en under­tryk­kelse, der ikke bare skaber ubehag og for­le­gen­hed, men også kan være kilde til alvorlig ydmygelse for det enkelte menneske (Thévenot, 2014, s. 15). Det skaber ifølge enga­ge­ments­so­cio­lo­gien grundlag for tvivl, og hvor Bourdieu, var inter­es­se­ret i at syn­lig­gøre de bag­ved­lig­gende faktorer, der dis­po­ne­rer handlen og ulighed, er enga­ge­ments­so­cio­lo­gien altså optaget af at syn­lig­gøre men­ne­skers egne tvivlende og kritiske måder at forholde sig til den verden, de er omgivet af. Beto­nin­gen af tvivl og kritik i enga­ge­ments­so­cio­lo­gien giver således blik for de dyna­mi­k­ker og spæn­din­ger, der er følger med, når mennesker kon­fron­te­res med en verden af mod­sa­t­ret­tede værdier fx i deres pro­fes­sio­nelle arbejde.

Uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner som kompromisanordninger

Thévenot har ikke et egentligt begreb om uddan­nelse eller om læring, men enga­ge­ments­so­cio­lo­gi­ens bidrag til under­sø­gel­ser af uddan­nel­ses­fel­tet kan forstås gennem dens fokus på, hvordan uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner kan give plads til bestemte enga­ge­ments­re­gi­mer, mens andre fortræn­ges og ofres. Orga­ni­sa­tio­ner er i et enga­ge­ments­so­cio­lo­gisk lys kom­pro­misa­n­ord­nin­ger (com­pro­mi­sing devices) (Thévenot, 2001, s. 412). Det betyder, at uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner er sam­men­satte orga­ni­sa­tio­ner, hvor flere enga­ge­ments­re­gi­mer står i forhold hinanden og afkræver handling, der til­ve­je­brin­ger kom­pro­mis­ser. I praksis er det de pro­fes­sio­nelle, der må skabe disse kom­pro­mis­ser. Med enga­ge­ments­so­cio­lo­gi­ske analyser træder uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner altså frem som lokale orga­ni­sa­tio­ner præget af usik­ker­hed, spæn­din­ger og sam­men­satte arran­ge­men­ter – hvor det mate­ri­elle spiller ind på, hvordan mennesker engagerer sig. Det en væsentlig pointe, at det ifølge enga­ge­ments­so­cio­lo­gien ikke kan iden­ti­fi­ce­res a priori, hvad der dominerer. Det må obser­ve­res igennem de mate­ri­elle arran­ge­men­ter og aktø­rer­nes hand­lin­ger og erfaringer.

Igennem situerede analyser rettes blikket mod det lokale arran­ge­ment af under­vis­ning, dets omgi­vel­ser og mate­ri­a­li­tet, herunder fx sty­rings­tek­no­lo­gier i form af test, prøver og eksa­mens­for­ma­ter eller fx under­vis­nings­tek­no­lo­gier som kre­a­ti­vi­tets- og innova­tions­pro­cesvær­tø­jer. Her vil mate­ri­a­li­te­tens og tek­no­lo­gi­er­nes betydning studeres gennem analyser af men­ne­skers hand­lin­ger i rela­tio­nen med disse omgi­vel­ser og sætte fokus på de dilemmaer, tvivl, konflikt og kritik, som hand­lin­gerne afspejler. Andre vigtige studier har de senere år undersøgt udbre­del­sen af mål- og sty­rings­tek­no­lo­gier og peget på de iboende betin­gel­ser i disse tek­no­lo­gier (Brøgger et al 2023; Wright et al 2020; Moos 2019). I tråd med disse studier argu­men­te­rer Thévenot for, at måle- og eva­lu­e­rings­tek­no­lo­gier har opnået en plads i styring af uddan­nelse i dag, der er uden for­til­fælde (Thévenot 2024). En sådan domi­nans­po­si­tion kan imid­ler­tid i enga­ge­ments­so­cio­lo­gi­ens lys altid udfordres i konkrete situ­a­tio­ner og ’sættes på prøve’, eller med andre ord kan den udsættes for kritik (Thévenot 2014). Den udbre­delse af neoli­be­rale poli­tik­ker i uddan­nelse, som også er blevet grundigt undersøgt inter­na­tio­nalt (se fx Ball & Grimaldi, 2022; Verger et al., 2016), vil i en enga­ge­ments­so­cio­lo­gisk tilgang ses i tæt sam­men­hæng med et blik på aktørers egne kritiske prak­sis­ser, som gjort fx i danske Thévenot-inspi­re­rede analyser af fol­ke­sko­le­læ­re­res kritik af test og prøver (se fx Steensen, 2022, Carlsen 2020). Helt centralt i enga­ge­ments­so­cio­lo­gien er derved dens antagelse om men­ne­skers kritiske kapa­ci­te­ter (Hansen, 2016b).

Eksem­pel­vis udfolder et studie af et dansk uni­ver­si­tet en sådan kritisk praksis, der tegner sig når flere uni­ver­si­tets­un­der­vi­sere i deres arbejde med at eks­pe­ri­men­tere med forsk­nings­ba­se­ret under­vis­ning fravælger eller nedtoner eksamen og beskriver det som noget, der står i vejen for at få de stu­de­rende til at arbejde forsk­nings­lig­nende og under­sø­gende (Ryberg 2023b). Umid­del­bart kunne under­vi­ser­nes fravalg af eksamen ses som et udtryk for, at disse under­vi­sere ikke var i stand til at til­ret­te­lægge eksamen, så den under­støt­ter et under­sø­gende mål. Med enga­ge­ments­so­cio­lo­gien kan vi få øje på, at under­vi­serne ved at fravælge eksamen handler for at bevare godet ved det eks­pl­ora­tive enga­ge­ment hos de stu­de­rende, hvor de kan begej­stres over at udforske og opdage noget nyt. Under­vi­ser­nes fravalg af eksamen kan dermed ses som handlen i en spæn­dings­fyldt situation mellem to enga­ge­ments­re­gi­mer, og som en kritisk praksis, der rummer et forsøg på at nedtone planens regime, hvor stu­de­rende engagerer sig på en funk­tio­nel måde, hvor de har fokus på deres eksamen i slut­nin­gen af kurset.

En enga­ge­ments­so­cio­lo­gisk analyse af uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner har øje for, at uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­nerne udgør anord­nin­ger, der lokalt skaber bestemte kom­pro­mis­ser, hvor nogle værdier får plads, mens andre ofres. Tilgangen sætter fokus på mate­ri­a­li­tet og omgi­vel­serne, herunder fx sty­rings­tek­no­lo­gier, samt de enga­ge­men­ter, som de under­støt­ter, samtidig med at den betoner men­ne­skers kon­fron­ta­tion med og arran­ge­ment af omgi­vel­serne. Det betyder også, at begrebet om pro­fes­sio­na­lisme er iboende moralsk og politisk omstridt og rummer en indre dynamik, hvor det hele tiden kan kri­ti­se­res, gen­for­hand­les og justeres (Blok 2020:130). Orga­ni­sa­tio­ner er hjemsted for flere værdier, og midt i dem står under­vi­se­ren, som også kommer med sæt værdier. Enga­ge­ments­so­cio­lo­gien peger derved også på den kritiske kraft, der ligger i at lærings­si­tu­a­tio­ner kan arran­ge­res mellem flere værdier, der ikke er givet a priori eller auto­ma­tisk reproduceres.

De pro­fes­sio­nel­les kompositionskunst

Den kom­plek­si­tet, som affødes af samtidige mod­sa­t­ret­tede værdier i uddan­nelse, skaber dilemmaer og tvivl hos de pro­fes­sio­nelle. Så hvad gør de pro­fes­sio­nelle ved den kom­plek­si­tet, når de møder den? Enga­ge­ments­so­cio­lo­gien tilbyder en vej til at sætte spot på, hvordan de pro­fes­sio­nelle i praksis handler imellem flere enga­ge­ments­re­gi­mer. Ikke mindst tilbyder den en for­stå­else af de inve­ste­rin­ger og ofre, de pro­fes­sio­nelle bærer i en dagligdag, hvor flere enga­ge­ments­re­gi­mer står i en kritisk spænding med hinanden. Denne de pro­fes­sio­nel­les rolle i uddan­nelse kan med enga­ge­ments­so­cio­lo­gien udforskes som en vanskelig kom­po­si­tions­kunst (art of com­po­si­tion) (Thévenot, 2011, p. 58), hvor den pro­fes­sio­nelle medierer mellem flere engagementsregimer.

De pro­fes­sio­nel­les kom­po­si­tions­kunst beskriver Thévenot som det fineste, dygtigste og mest prøvende aspekt af de pro­fes­sio­nel­les arbejde (Thévenot, 2011, s. 58). Denne van­ske­lige opgave udfolder Thévenot i sin beskri­velse af de pro­fes­sio­nelle som medi­a­to­rer (ibid., s. 57). Afsættet er Bourdieus beskri­velse af pro­fes­sio­nelle som inter­me­di­a­to­rer, der står i en position imellem sam­fun­dets domi­ne­rende og domi­ne­rede klasse. Thévenot ønsker at fremhæve en anden form for for­drin­ger i de pro­fes­sio­nel­les arbejde og under­stre­ger, at de pro­fes­sio­nelle i deres arbejde må mediere mellem en kom­plek­si­tet af mod­stri­dende enga­ge­ments­re­gi­mer. Med Thévenots tilgang betones de pro­fes­sio­nelle som aktive, auto­ri­se­rede og kritiske aktører i de processer, der følger med ændrede sty­rings­vil­kår (Blok, 2020, s. 131). De pro­fes­sio­nelle må tackle ikke bare en kamp mellem klasser i Bour­di­eusk forstand, men mellem for­skel­lige måder at engagere sig på – og dermed mellem for­skel­lige goder.

Som det eksem­pel­vis er vist på fol­ke­sko­le­om­rå­det, rummer den politiske ind­fø­relse af ’åben skole’ et paradoks mellem at skulle være åben for omver­de­nen fordi den udgør ander­le­des vir­ke­lig­hed end skolens, samtidig med at der er en ambition om, at denne vir­ke­lig­hed skal indordne sig skolens lærings­mål – et paradoks der i praksis overlades til de pro­fes­sio­nelle at håndtere (se fx Bergmann, 2022). Med enga­ge­ments­so­cio­lo­gien vil en analyse udfolde, hvilke enga­ge­men­ter politiske beslut­nin­ger indebærer, at de pro­fes­sio­nelle mobi­li­se­rer, og hvilke inve­ste­rin­ger og ofre, de pro­fes­sio­nelle foretager i hånd­te­rin­gen af et sådant paradoks. En central pointe er her, at mod­stri­dende værdier, som fx innova­tion og stan­dar­di­se­ring godt kan samek­si­stere på et dis­kur­sivt niveau – eksem­pel­vis i politiske beskri­vel­ser af visioner for uddan­nelse. Imid­ler­tid er det ganske ander­le­des sværere for pro­fes­sio­nelle i praksis at skifte mellem flere enga­ge­men­ter, fx et planens og et eks­pl­ora­tivt enga­ge­ment, eller skabe situ­a­tio­ner, hvor elever og stu­de­rende skal foretage disse skift.

Lærere og skole­le­de­res arbejde i spæn­dings­fel­tet mellem innova­tion og målsty­ring i fol­ke­sko­len er undersøgt i en analyse af enga­ge­men­ter (Carlsen 2015). Studiet viser, hvordan skole­le­dere forsøger at løse læreres dilemmaer mellem et eks­pl­ora­tivt enga­ge­ment i innova­tions­ar­bejde og krav om gode eksa­mens­re­sul­ta­ter, der kræver et planens enga­ge­ment. Det gør de ved at udvikle egne eksa­mens­for­mer og ved at påtage sig risikoen for eventuelt dårlige resul­ta­ter i stan­dar­di­se­rede test over for kommunen og forældre (ibid.). Pro­fes­sio­nel­les van­ske­lige arbejde med at mediere mellem for­skel­lige enga­ge­men­ter er også vist i et studie af et forløb for unge i såkaldte ’Moti­va­tio­nal Semesters’ i Schweiz (Dahmen 2021), hvor de pro­fes­sio­nelle i situ­a­tio­ner sus­pen­de­rer ellers gældende sank­tio­ner og forlader planens enga­ge­ments­re­gime til fordel for et familiært enga­ge­ment for at kunne opbygge relation til den unge. Samtidig er de pro­fes­sio­nelle i konstant fare for at komme for tæt på den unge, hvilket anses som et brud på deres pro­fes­sio­na­lisme (ibid.). Uund­gå­e­ligt ofrer de pro­fes­sio­nelle dermed også noget og sætter sig selv på spil i situ­a­tio­nen ved at vige fra de gældende regler.

En enga­ge­ments­so­cio­lo­gisk tilgang sætter spot på spæn­din­ger i uddan­nelse ikke alene som betin­gel­ser, hvis iboende karak­te­rer kan afdækkes, men som situ­a­tio­ner hvor de pro­fes­sio­nelle også inve­ste­rer (og ofrer) et eget enga­ge­ment i deres arbejde. Udvik­lin­gen på uddan­nel­ses­om­rå­det de senere år, kan i dette lys ses som et spørgsmål om, at pro­fes­sio­nelle skal tackle spæn­din­ger mellem flere enga­ge­ments­re­gi­mer, eksem­pel­vis mellem det eks­pl­ora­tive og planens enga­ge­ments­re­gime, der knytter sig at skulle arbejde innova­tivt og under­sø­gende og samtidig målstyret. At undersøge de pro­fes­sio­nelle som medi­a­to­rer handler om at rette blikket mod situ­a­tio­ner, hvor moderne uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner kræver af de pro­fes­sio­nelle, at de engagerer sig på flere måder i deres arbejde og må udøve en vanskelig kompositionskunst.

Afslut­ning

Med sit unikke begreb om enga­ge­ment giver enga­ge­ments­so­cio­lo­gien et blik for men­ne­ske­lig handlen som et spørgsmål om hvilke goder, der er på spil for den, der engagerer sig. Enga­ge­ments­so­cio­lo­gien inklu­de­rer et blik for omgi­vel­serne og de mate­ri­elle anord­nin­ger, der muliggør eller hæmmer men­ne­skers enga­ge­men­ter, og dermed poten­ti­elle læring. Under­vis­nings­mil­jøer, eksa­mens­for­mer og under­vis­nings­ma­te­ri­a­ler kan ses som eksempler på en sådan dis­po­ne­ret omverden, der kan bidrage til at sta­bi­li­sere eller bryde med bestemte enga­ge­ments­re­gi­mer og de goder, som hvert enga­ge­ments­re­gime tilbyder.

Moderne sty­rings­tek­no­lo­gier som test og målsty­ring har i dag fået en hidtil uset plads i uddan­nelse. De står imid­ler­tid ikke alene, men side om side med andre ganske ander­le­des værdier i politik og i praksis om fx prak­sisnær læring, innova­tion, kre­a­ti­vi­tet og omsorg for børn og unge. De pro­fes­sio­nelle i nutidens uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner, der i det daglige arbejder med børnene og de unge, arbejder derfor ikke bare i en kompleks, men en ’engageret’ vir­ke­lig­hed, der er sammensat af flere moralske goder og hensyn.

Til uddan­nel­ses­forsk­nin­gen bidrager enga­ge­ments­so­cio­lo­gien med en ana­ly­se­ramme til at udforske uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner som kom­pro­misa­n­ord­nin­ger (com­pro­mi­sing devices), hvor flere enga­ge­ments­re­gi­mer støder sammen eller samek­si­ste­rer i lokale kom­pro­mis­ser. Den baner vejen for situerede analyser af uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner, som insti­tu­tio­ner der ikke auto­ma­tisk repro­du­ce­rer bestemte diskurser eller værdier. Blikket rettes mod omgi­vel­ser og mate­ri­a­li­tet, som fx sty­rings­tek­no­lo­gier, der kan fremme bestemte måder at engagere sig, men som også kan under­tryk­kes i konkrete arran­ge­men­ter af under­vis­nin­gen. Her giver enga­ge­ments­so­cio­lo­gien mulighed for at studere, hvordan bestemte måder at engagere sig finder fodfæste eller kommer under pres og for­hand­les lokalt i uddannelsesinstitutioner. .

Enga­ge­ments­so­cio­lo­gen åbner for at undersøge de pro­fes­sio­nel­les arbejde med at agere i et kompleks af værdier som en vanskelig kom­po­si­tions­kunst (art of com­po­si­tion). De pro­fes­sio­nel­les arbejde sker i enga­ge­ments­so­cio­lo­gi­ens lys i spæn­din­ger mellem plan­læg­ning i planens enga­ge­ments­re­gime, det familiære enga­ge­ments­re­gi­mes omsorg, det eks­pl­ora­tive regimes udforsk­ning af det nye og ret­fær­dig­gø­rel­sens regimes krav om at skulle stå på mål for egen pro­fes­sio­na­lisme. Samtidig er ethvert enga­ge­ment en personlig inve­ste­ring, og de pro­fes­sio­nel­les eget enga­ge­ment er på spil. Med enga­ge­ments­so­cio­lo­gien får vi dermed øje på de spæn­din­ger, der tegner sig i børns, unges og de pro­fes­sio­nel­les enga­ge­men­ter i uddan­nelse, hvor vi ser, hvad der opnås, og hvad der må ofres, og også hvordan det kunne være anderledes.

Væsent­ligt for at forstå uddan­nelse i dag er situerede analyser af magt­for­hol­det mellem de flere værdier, der søger at mani­festere sig i uddan­nelse. Insti­tu­tio­na­li­se­rings­pro­ces­ser og politik foregår i et enga­ge­ments­so­cio­lo­gisk lys ikke kun i særlige politiske arenaer, men udspiller sig i lokale situ­a­tio­ner og har indi­vi­du­elle kon­se­kven­ser. Her er magt­for­hold og dominans ikke givet a priori, men må obser­ve­res i aktø­rer­nes hand­lin­ger og erfa­rin­ger. Derfor er præmissen også, at nogle værdiers domi­nans­po­si­tion over andre til stadighed kan udfordres, betvivles og udsættes for kritik. Dermed bliver det muligt at forstå uddan­nelse igennem analyser af kon­flik­ter og kom­pro­mis­ser mellem de værdier, der søger at mani­festere sig, i tæt sam­men­hæng med et blik på de pro­fes­sio­nel­les og børns og unges hand­lin­ger, kritiske prak­sis­ser, ofre og inve­ste­rin­ger af eget engagement.

Lit­te­ra­tur

Auray, N., & Vétel, B. (2013). L’exploration comme modalité d’ouverture atten­tio­nelle. Design et régu­la­tion d’un jeu freemium. Réseaux, 6(n*182), 153 – 186.

Ball, S. J., & Grimaldi, E. (2022). Neoli­be­ral education and the neoli­be­ral digital classroom. Learning Media and Tech­no­logy, 47(2), 288 – 302.

Bergmann, R. (2022). Kommunal faci­li­te­ring af sam­ska­belse i den åbne skole. Lederliv, 2, 1 – 26.

Blok, A. (2020). En overset pro­fes­sions­te­o­re­ti­ker: Laurent Thévenot. Tids­skrift for Pro­fes­sions­stu­dier, 16(31), 128 – 133.

Blok, A., & Meilvang, M. L. (2015). Picturing Urban Green Atta­ch­ments: Civic Activists Moving between Familiar and Public Enga­ge­ments in the City. Sociology, 49(1), 19 – 37.

Boltanski, L., & Thévenot, L. (1991). De la justi­fi­ca­tion. Les economies de la grandeur. Gallimard.

Boltanski, L., & Thévenot, L. (2006 (1991)). On Justi­fi­ca­tion. Economies of Worth. Princeton Uni­ver­sity Press.

Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (1990). Repro­duction in Education, Society and Culture. Sage Publi­ca­tions Ltd.

Brøgger, K., Degn, L., & Sme­de­gaard Bengtsen, S. (2023). Danish Uni­ver­sity Gover­nance and Reforms Since the Mil­len­nium: The Self-Governing Uni­ver­sity Between State and Insti­tu­tions, the National and the Global. Scan­di­navian Journal of Public Admi­ni­stra­tion, 27(1), 9 – 28.

Carlsen, M. H. (2015). Ledelse af innova­tion i skolen. In H. Bjerg & N. Vaaben (Eds.), At lede efter læring: Ledelse og orga­ni­se­rin­ger i den refor­me­rede skole (pp. 339 – 355). Samfundslitteratur.

Carlsen, M. H. (2020). Ledelse af enga­ge­men­ter. En under­sø­gelse af sam­ar­bejde mellem fol­ke­sko­ler og virk­som­he­der i Danmark. Copen­ha­gen Business School.

Carlsen, M. H. (2022). Familiar strangers: Managing enga­ge­ments in public-private part­ners­hips in education. Nordic Journal of Studies in Educa­tio­nal Policy, 8(2), 119 – 132. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​2​0​0​2​0​3​1​7​.​2​0​2​1​.​1​9​5​0​329

Carlsen, M. H., & Højlund, H. (2022). Fami­li­a­ri­tet i sam­ska­belse. Lederliv – Inspira­tion Til Livet Som Leder, 2(Forår 2022), 1 – 24.

Dahmen, S. (2021). Regu­lat­ing tran­si­tions from school to work. An insti­tu­tio­nal eth­no­graphy of acti­va­tion work in action. Bielefeld Uni­ver­sity Press.

Danmarks Eva­lu­e­rings­in­sti­tut. (2018a). Skolernes sam­ar­bejde med erhvervs­li­vet.

Danmarks Eva­lu­e­rings­in­sti­tut. (2018b). Åben skole – en kort­læg­ning af skolernes sam­ar­bejde med omver­de­nen.

Dewey, J. (1961 (1899)). The School and Society. Uni­ver­sity of Chicago Press.

Dewey, J. (2007 (1916)). Democracy and Education. The Echo Library.

Fol­ke­sko­le­loven, Pub. L. No. LBK nr 1195 af 30/11/2006, Bekendt­gø­relse af lov om fol­ke­sko­len (2006).

Fol­ke­sko­le­loven, Pub. L. No. LOV nr 1640 af 26/12/2013, Lov om ændring af lov om fol­ke­sko­len og for­skel­lige andre love. (2013).

Foucault, M. (1980). The Con­fes­sion of the Flesh. In C. Gordon (Ed.), Power/Knowledge: Selected Inter­views and Other Writings, 1972 – 1977 (pp. 194 – 228). Harvester.

Fürst, H., & Nylander, E. (2023). The Value of Art Education Cultural Enga­ge­ments at the Swedish Folk High Schools. Palgrave Macmillan.

Gorur, R., Landri, P., & Normand, R. (Eds.). (2024). Ret­hin­king Socio­lo­gi­cal Critique in Con­tem­porary Education Reflexive Dialogue and Pro­spective Inquiry. Routledge.

Grubb, A., & Fre­de­rik­sen, M. (2022). Speaking on behalf of the vul­ne­rable? Voluntary trans­la­tions of citizen needs to policy in community co-pro­­duction. Public Mana­ge­ment Review, 24(12), 1894 – 1913.

Hansen, M. P. (2016a). Enga­ge­ment mellem tillid og tvivl: Intro­duk­tion til Laurent Thévenots sociologi om enga­ge­ments­re­gi­mer. In M. P. Hansen (Ed.), Enga­ge­ments­re­gi­mer. Hans Reitzels Forlag.

Hansen, M. P. (2016b). Non-normative critique: Foucault and pragmatic sociology as tactical re-poli­ti­ciza­tion. European Journal of Social Theory.

Hansen, M. P. (2019). The moral economy of acti­va­tion: Ideas, politics and policies. Policy Press. Research in Com­pa­ra­tive and Global Social Policy.

Hansen, M. P. (2023). Laurent Thévenot’s sociology of regimes of enga­ge­ment and grammars of com­mo­na­lity. In R. Diaz-Bone & G. de Larquier (Eds.), Handbook of Economics and Sociology of Con­ven­tions. Springer Nature Switzerland.

Hansen, M. P., Pultz, S., & Jepsen, H. (2023). Planer om et job? Et studie af arbejds­løs­heds­op­le­vel­sen under cor­ona­kri­sen i Danmark. Tids­skrif­tet Antro­po­logi, 85, 83 – 110.

Højlund, H., & Espersen, H. H. (2023). Fri­vil­li­ges sam­ar­bejde med med­ar­bej­dere i kirken – med hvilket enga­ge­ment? Tids­skrift for Pro­fes­sions­stu­dier, 19(36), 6073.

Imdorf, C., & Leemann, R. J. (2023). Education and Con­ven­tions. In R. Diaz-Bone & G. de Larquier (Eds.), Handbook of Economics and Sociology of Con­ven­tions. Springer Nature Switzer­land AG.

Jensen, H. N., & Damsholt, T. (2023). Fra Forsk­nings­ba­se­ret Uddan­nelse til Forsk­­nings-Under­­vis­­nings-Inte­­gra­tion – i modeller og praksis. Dansk Uni­ver­si­tets­pæ­da­go­gisk Tids­skrift [Online], 18(35), 3 – 18.

KL. (2015). Læring i den åbne skole.

Kri­sten­sen, J. E. (2017). Skolen – en dan­nel­ses­an­stalt eller en uddan­nel­ses­in­sti­tu­tion? KvaN, 108, 7 – 23.

Moos, L. (2019). Fra en dan­nel­ses­dis­kurs mod en lærings­målsty­ret diskurs. In L. Moos (Ed.), Glid­nin­ger – “usynlige” for­an­drin­ger inden for pædagogik og uddan­nel­ser (pp. 40 – 65). Aarhus Univesitetsforlag.

Pedersen, O. K. (2011). Kon­kur­ren­ce­sta­ten. Hans Reitzel.

Pors, J. G. (2016). Den åbne skole og det auten­ti­ske mellemrum mellem skolen og vir­ke­lig­he­den. Social Kritik, 146, 14 – 23.

Rege­rin­gen. (2019). Aftale mellem rege­rin­gen (Venstre, Liberal Alliance og Det Kon­ser­va­tive Fol­ke­parti), Soci­al­de­mo­kra­tiet, Dansk Fol­ke­parti, Radikale Venstre og Soci­a­li­stisk Fol­ke­parti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed – juste­rin­ger af fol­ke­sko­len til en mere åben og fleksibel fol­ke­skole (30, januar 2019).

Rege­rin­gen. (2023). Forberedt på fremtiden II Frihed og for­dy­belse – et kva­li­tets­pro­gram for folkeskolen.

Ryberg, M. L. (2022). Inter­di­sci­pli­na­rity and acco­un­ta­bi­lity in upper-secondary education. In T. Øland, S. Sauzet, M. L. Ryberg, & K. Lindvig (Eds.), Con­fi­gu­ra­tions of Inter­di­sci­pli­na­rity Within Education: Danish Expe­ri­en­ces in a Global Educa­tio­nal Space (pp. 45 – 68). Routledge. Routledge Research in Inter­na­tio­nal and Com­pa­ra­tive Education.

Ryberg, M. L. (2023a). The Benefit of the Doubt: Ret­hin­king critique in/of sci­en­ti­fic knowledge. STS Enco­un­ters – DASTS Working Paper Series, 15(2).

Ryberg, M. L. (2023b). Inte­grat­ing research in teaching in a time of per­for­mance gover­nance: Dilemmas of asses­sment of research-based teaching through the lens of Thévenot’s pragmatic sociology. 6th Nordic STS Con­fe­rence 2023.

Ryberg, M. L., Øland, T., Sauzet, S., & Lindvig, K. (2022). Intro­duction: Inter­di­sci­pli­na­rity Danish expe­ri­en­ces in a global educa­tio­nal space. In T. Øland, S. Sauzet, M. L. Ryberg, & K. Lindberg (Eds.), Con­fi­gu­ra­tions of Inter­di­sci­pli­na­rity Within Education: Danish Expe­ri­en­ces in a Global Educa­tio­nal Space. Routledge.

Sarauw, L. L., Sme­de­gaard Ernst Bengtsen, S., & Filip­pakou, O. (2023). The psy­cho­lo­gi­cal turn in higher education and the new taxonomy of attitudes and emotions: Denmark as a case study. Policy Futures in Education, 1 – 20.

Sauzet, S. (2019). Pæda­go­gers faglighed i skolen – udspændt­he­der i lit­te­ra­tur og praksis. Sam­funds­lit­te­ra­tur.

Silva-Castaneda L (2014) Revisiter le concept de dis­po­si­tif. A partir d’un dialogue entre la sociologie

prag­ma­tique et la pense´e foucal­dienne. Revue de l’institut de Sociologie.

Smeplass, E., Haugseth, J. F., & Schmees, J. (2024). Under­stan­ding Plurality, Enga­ge­ment, and Change in Voca­tio­nal Education and Training through French Pragmatic Theory. 1 – 20.

Steensen, C. I. S. (2022). Læreres kritik som empirisk gen­stands­felt – fransk prag­ma­tisk sociologi som analytisk blik på lærer­ar­bejde og målsty­ring. Dansk Pæda­go­gisk Tids­skrift, 2. https://​dpt​.dk/​t​e​m​a​n​u​m​r​e​/​2​022 – 2/la­e­re­res-kritik/

Styrket eva­lu­e­ring og anven­delse af nationale test, Pub. L. No. 2005/1 LSF 101. Forslag til lov om ændring af lov om fol­ke­sko­len. (styrket eva­lu­e­ring og anven­delse af nationale test som pæda­go­gisk redskab samt obliga­to­ri­ske prøver m.v.) (2005).

Styrket prak­sis­fag­lig­hed, Pub. L. No. LOV nr 209 af 05/03/2019.

Sørensen, P. K., Hansen, M. P., Thu­a­la­gant, N., & Frandsen, M. S. (2021). De la justi­fi­ca­tion 30 år efter: En kort­læg­ning af udbre­delse og anven­del­ser. In Sund­heds­fremme og sund­heds­stra­te­gier VELNET – Nationalt Netværk for Vel­færds­stu­dier.

Thévenot, L. (2001). Organized com­ple­xity: Con­ven­tions of coor­di­na­tion and the com­po­si­tion of economic arran­ge­ments. European Journal of Social Theory, 4(4), 405 – 425.

Thévenot, L. (2002). Which road to follow? The moral com­ple­xity of an “equipped” humanity. In A. Law, John; Mol (Ed.), Com­ple­xi­ties: Social Studies of Knowledge Practices (pp. 53 – 87). Duke Uni­ver­sity Press.

Thévenot, L. (2006). L’action au pluriel: socio­lo­gie des régimes d’engagement. Éditions la Découverte.

Thévenot, L. (2011). Power and oppres­sion from the per­spective of the sociology of enga­ge­ments: a com­pa­ri­son with Bourdieu’s and Dewey’s critical appro­a­ches to practical acti­vi­ti­tes. Irish Journal of Sociology, 19(1), 35 – 67.

Thévenot, L. (2014). Enlarging Con­cep­tions of Testing Moments and Critical Theory. In S. Simon & B. S. Turner (Eds.), The Spirit of Luc Boltanski. Essays on the ‘Pragmatic Sociology of Critique’’’ (pp. 245 – 261). Anthem Press.

Thévenot, L. (2016a). Når auto­ri­te­ter udsættes for kri­tik­kens prøve – den mål­ba­se­rede styrings under­tryk­kel­ses­for­mer. In M. P. Hansen (Ed.), Enga­ge­ments­re­gi­mer (pp. 206 – 234). Hans Reitzels Forlag.

Thévenot, L. (2016b). Stort resumé af L’action au pluriel. Socio­lo­gie des régimes d’engagement. In M. P. Hansen (Ed.), Enga­ge­ments­re­gi­mer. Hans Reitzels Forlag.

Thévenot, L. (2020). How does politics take closeness into account? Returns from Russia. Inter­na­tio­nal Journal of Politics, Culture, and Society, 33, 221 – 250.

Thévenot, L. (2024). Eva­lu­a­tion through regimes of enga­ge­ment and grammars of com­mo­na­lity: critical tensions in community- and self-formation – an interview with Laurent Thévenot. In R. Gorur, P. Landri, & R. Normand (Eds.), Ret­hin­king Socio­lo­gi­cal Critique in Con­tem­porary Education Reflexive Dialogue and Pro­spective Inquiry. Routledge.

Ulriksen, L., & Nejrup, C. (2021). Balancing Time: Uni­ver­sity Students’ Study Practices and Policy Per­cep­tions of Time. Socio­lo­gi­cal Research Online, 26(1), 166 – 184.

Verger, A., Font­de­vila, C., & Zancajo, A. (2016). The Pri­va­tiza­tion of Education. A Political Economy of Global Education Reform. Teachers College Press.

Wright, S. (2021). Danish uni­ver­sity gover­nance reforms: Inter­na­tio­na­li­sa­tion and de-inter­­­na­tio­­na­li­sa­tion. European Journal of Education, 57(3).

Wright, S., Carney, S., Krejsler, J. B., Nielsen, G. B., & Ørberg, J. W. (2020). Enacting the Uni­ver­sity: Danish Uni­ver­sity Reform in an Eth­no­grap­hic Per­spective. Springer.


[1] De la justi­fi­ca­tion har inspi­re­ret til adskil­lige studier af vær­di­kon­flik­ter og kri­tik­kens rolle heri. For overblik over danske studier se Sørensen et al., 2021.

Giv et bidrag

Værsgo’ – du kan frit læse
Dansk pæda­go­gisk Tidsskrift!

Hvis du synes om det, du læser, og gerne vil have, at tids­skrif­tet bliver ved med at eksistere, håber vi, at du vil give et bidrag.

STØT VIA MOBILEPAY VED AT SCANNE HER

Scan med dit mobilkamera
Klip på knappen for at støtte