For en rosa-rød selv- og system­kri­tisk normkritik

Dette essay dis­ku­te­rer den kritik af dia­log­pæ­da­go­gik­ken som pro­fes­so­rerne Staf Cal­lewa­ert og Daniel Kallós fremlagde i artiklen Den rosa vågen i svensk pedagogik fra 1976 og forholder den til de nutidige kritikker af dia­log­pæ­da­go­gik­kens arvtager norm­kri­tisk pædagogik.

Den rosa vågen i svensk pedagogik (Cal­lewa­ert & Kallos 1976) er et satirisk opgør med den fra 1970’erne og frem meget populære dia­log­pæ­da­go­gik – og dens grund i en bredere pro­g­res­siv, pro­blem­o­ri­en­te­ret og fri­gø­rende pædagogik. For­fat­terne, Staf Cal­lewa­ert og Daniel Kallós, var begge pro­fes­so­rer i pædagogik ved respek­tive Køben­havns og Umeås uni­ver­si­te­ter og i mange år centrale gestalter i den svenske ven­stre­fløjspo­li­tik og stærke for­sva­rere af pædagogik som akademisk emne og lærer­ud­dan­nel­sens akademisering. 

Dia­log­pæ­da­go­gik­ken havde fået en varm mod­ta­gelse i Sverige i 1970’erne og blev anbefalet i flere store offent­lige udred­nin­ger om udvik­lin­gen af bør­ne­ha­ver, fri­tids­hjem og skole i 1970erne (SOU 1972:26, 27; SOU 1974:42; SOU1975: 67). Det ken­de­teg­nende for pæda­go­gik­ken var et fokus på samtale og samspil – tanke og handling – og en fælles udforsk­ning af verden uden for­ud­be­stemte mål (Freire 2002) hvilket blev en tydelig kontrast til den tra­di­tio­nelle kate­der­un­der­vis­ning i skolen. Dia­log­pæ­da­go­gik­ken udmærkede sig også ved ikke kun at adressere skolebørn og voksne, men også rette opmærk­som­he­den mod de mindre og helt små børn som objekt for den pæda­go­gi­ske indsats og betone den gensidige læring, der kan opstå mellem disse. Tids­mæs­sigt faldt dens fremkomst sammen med kvin­der­nes indtog i det offent­lige rum – blandt andet som lærere, pædagoger, forskere og for­fat­tere af statslige udred­nin­ger – og en for­kla­ring på dens popu­la­ri­tet, mener pæda­go­gik­for­sker Kajsa Ohlander, er, at dialogen – (sam)talen – var kernen i kvinders begyn­dende fri­gø­relse fra hjemmet og fra ’stilheden i familiens patri­ar­kat’ (2011, s.17). Ved at brede dialogen ud til også at inkludere børn i små aldre og gøre følelser og rela­tio­ner til centrale omdrej­nings­punk­ter for det pæda­go­gi­ske arbejde, ind­vars­lede dia­log­pæ­da­go­gik­ken en ny æra for det hver­dagsnære, mel­lem­men­ne­ske­lige og mere jævn­byr­dige samspil mellem børn og voksne, hvilket reso­ne­rede vel med en del tendenser i samtiden (og mindre vel med andre).

Kritikken i artiklen Den rosa vågen i svensk pedagogik, som bragtes i anto­lo­gien Forskning on utbilning (red. Staffan Selander) går på, at dia­log­pæ­da­go­gik­kens rela­tio­nelle praksis og uspe­ci­fi­ce­rede mål­bil­lede var for tamt, for uvi­den­ska­be­ligt og ikke til­stræk­ke­ligt radikalt og klas­se­be­vidst (se også Ohlander 2011). Pæda­go­gik­ken var med andre ord rosa i stedet for rød og i Cal­lewa­ert og Kallós optik udtryk for en mid­delklas­set, refor­mi­stisk sproglig/diskursiv tilgang til en videnskab og praksis, der i stedet burde være (mørke)rød, dvs. mere konkret og udtalt politisk og have den nød­ven­dige revo­lu­tion som sit yderste mål (Cal­lewa­ert & Kallós 1976). For­fat­terne mener, at fraværet af en udtalt marxi­stisk analyse af de anta­go­ni­sti­ske mod­sæt­nin­ger som klas­se­sam­fun­det bygger på, medfører,at sko­le­sy­ste­met ikke kan blive den lovede ”spjud­spets mot mor­gon­da­gens samhälle utan till stora delar ett skydd mot sam­hälls­förän­drin­gar.” (ibid. 33). Hertil bør det påpeges, at Paolo Freire, som kaldes dia­log­pæ­da­go­gik­ken eller den fri­gø­rende pæda­go­giks fader, i mange hen­se­en­der delte Cal­lewa­ert og Kallós’ for­håb­nin­ger om pæda­go­gik­kens poten­ti­ale som en sam­fundsomvæl­tende kraft mod ret­fær­dig­hed og omfor­del­ning, så dis­so­nan­sen imellem dem skal nok snarere forstås som et spørgsmål om metode end om mål. Freire, som uddannede socialt udsatte voksne i 1970’ernes Brasilien, arbejdede også indenfor en marxi­stisk teoretisk tradition og argu­men­te­rede for at uddan­nelse enten kan anvendes til at opret­holde det eksi­ste­rende system (ved at fostre til lydighed og under­da­nig­hed) eller til at opmuntre til egen agens og enga­ge­ment (Freire 2002). Kun gennem en dialogisk pædagogik, hvor ’objektet for pæda­go­gik­ken’ – den Anden – kan tage plads med hele sin livs­ver­den og medvirke til at udforme den på sine præmisser, kan en pædagogik på de under­tryk­tes vilkår og for alles frihed skabes (Freire 2002, Bromseth 2019, Kumashiro 2002).

Det var således ikke Freires ambition med dia­log­pæ­da­go­gik­ken der gav anledning til de noget hånlige kom­men­ta­rer som den lyserøde pædagogik fik med på vejen af d’herrer Cal­lerwa­ert og Kallós. Min opfat­telse er i stedet, at deres kritik især retter sig mod den måde, hvorpå Freires tanker blev samlet op på og kana­li­se­ret i den samtidige svenske pæda­go­gi­ske debat og forskning, hvor skiftet indebar en ori­en­te­ring mod inter­per­so­nelle, dis­kur­sive og sproglige prak­sis­ser. Freire går således lidt fri af kritikken, der i stedet retter sig mod det bredere anslag, som dia­log­pæ­da­go­gik­ken fik i Sverige, hvor fokus ikke alene var på de klas­se­ba­se­rede uligheder, men også på eksem­pel­vis køn og raci­sti­ske struk­tu­rer (se f.eks. Bromseth & Sörens­dot­ter 2012) og på en anden relation mellem lærer og elev/voksen og barn. Dette ’bredere’ anslag og uviljen til at fore­skrive entydige ’metoder’ for, hvordan den øgede lighed skal opnås (udover dialogen), gør, at den af Cal­lerwa­ert og Kallós forstås som hul, letbenet og som ’en ideologi vars funktion är att dölja den exi­ste­rande ver­klighe­ten och dess teo­re­tiska förkla­ring” (1992 s. 38).

En bærende tanke i Cal­lewa­ert og Kallós´ artikel er, at den under­ord­ning, som fri­gø­rel­sen skulle gøre op med, først og fremmest var af økonomisk og materiel art, og at pæda­go­gers opgave derfor var, at klæde eleverne på til at afdække sam­funds­struk­tu­rer og kritisere det øko­no­mi­ske systems ind­byg­gede uret­fær­dig­hed. Der er således ikke meget øje for de (kvin­de­lige) erfa­rin­ger af struk­tu­rel ulighed og uli­ge­stil­ling i hjemmet og hverdagen, som svenske fortalere for dia­log­pæ­da­go­gik­ken også ville udfordre, i de ambi­tio­ner for pæda­go­gik­ken som udfoldes i ’Den rosa vågen i svensk pedagogik’. Dette får Kajsa Ohlander, en af redak­tø­rerne til anto­lo­gien En rosa pedagogik. Jämstäl­ldhetspe­da­go­giska utma­nin­gar (2011), der har som mål, 35 år senere, at genop­rejse den lyserøde dia­log­pæ­da­go­giks ære, til at argu­men­tere for, at Cal­lewa­ert og Kallós’ kritik bygger på en tydeligt kønskodet dikotomi mellem en lyttende, udfor­skende og dia­log­ba­se­ret pædagogik og en abso­lu­ti­stisk fremad­stræ­bende visions­pæ­da­go­gik. Hun skriver, at Cal­lerwa­ert og Kallós’ kritik frem­stil­ler dia­log­pæ­da­go­gik­ken ”som medelklas­skvin­nors rosa, icke-vetens­­kapliga drömmar” (ibid. s. 16) og at de dermed afviser de poten­ti­a­ler, som den rummer for at syn­lig­gøre og udfordre flere mag­ta­sym­me­trier end alene den klas­se­ba­se­rede. Videre indebærer kri­tik­kens ensidige fokus på økonomisk ulighed, at det radikale poten­ti­ale i at lytte til og inkludere børn som hele mennesker i den pæda­go­gi­ske praksis, i stedet for at betragte dem som tomme kar at fylde med nok så pro­g­res­sive teorier, går tabt.

Ved første læsning af Cal­lewa­ert og Kallós artikel i dag fremstår Ohlanders kritik rimelig. Den umi­sken­de­ligt ned­la­dende (men humo­ri­sti­ske) tone mod dia­log­pæ­da­go­gik­kens ambition om en større sen­si­bi­li­tet og et rela­tio­nelt samspil mellem barn og pædagog er lidet char­me­rende og lugter defi­ni­tivt af bro energy, og der er ikke meget i teksten, som tyder på en velvillig læsning af den såkaldt lyserøde pæda­go­giks inten­tio­ner. På lignende vis forholder det sig med beskri­vel­sen af den ikke-posi­ti­vi­sti­­ske (lyserøde) forsker, der fremmanes som en selv­be­stal­tet magiker – ”en blandning av en halv-radikal lokal­po­li­ti­ker och en något psy­ko­lo­giskt utbildad hjemme-hos terapeut med några stänk av utbild­nings­byrå­krat som krydda” (s. 39) som qua sin position i den herskende sociale arbejds­de­ling heller ikke skal gøre sig nogen for­håb­ning om at have noget at bidrage med i kampen for et mere ret­fær­digt samfund. Mange allierede med inten­tio­ner og ambi­tio­ner for samfundet, der langt hen ad vejen sand­syn­lig­vis ligner deres egne, kastes således under bussen i Cal­lewa­ert og Kallós’ opgør med de ’bløde’ viden­ska­ber og pæda­go­gik­ker, og som læser (i dag) spørger man sig selv, hvad der mon kom ud af dette krav om at skulle bekende sig til den rette lære for at kunne bidrage til samfundsforandringer?

Alligevel er der noget opløf­tende ved at i dag læse en kritik af de ’bløde viden­ska­ber’ der kommer fra venstre. I de senere årtier har det i Sverige, såvel som i Danmark, i stigende grad været den norm­kri­ti­ske pædagogik, der har taget den pro­g­res­sive pæda­go­gi­ske udfor­dring op og på lignende vis som dia­log­pæ­da­go­gik­ken, er den også både blevet hyldet og hadet for det magt­kri­ti­ske post­struk­tu­ra­li­sti­ske udgangs­punkt. I dag kommer kritikken dog oftest fra et liberalt eller natio­nal­kon­ser­va­tivt kor af menings­dan­nere, der generelt udmærker sig ved hverken at have pæda­go­gisk kom­pe­tence eller forsk­nings­bag­grund og derfor alene baserer deres kritik på ide­o­lo­gi­ske stråmænd og nostal­gi­ske fore­stil­lin­ger om status quo som rent og apolitisk (se Yifter-Svensson (2016) for en gen­nem­gang og kva­li­fi­ce­ret dis­kus­sion af nogle af de debatter der har præget den svenske offent­lig­hed de seneste årtier). Og netop fordi ven­stre­fløjen har været – og fortsat er – så hårdt ramt af at forsvare sig mod de nyau­to­ri­tære og natio­nal­kon­ser­va­tive strømme, der dominerer idé­de­bat­ten i dag, kan det være både opløf­tende og relevant at vende tilbage til radikale kritikker som Cal­lewa­ert og Kallós’ og forholde dem til dagens pro­g­res­sive pæda­go­gi­ske teori og praksis.

Den lyserøde bølge i norm­kri­tisk pædagogik

Norm­kri­tisk pædagogik kan i mange hen­se­en­der siges at bygge videre på de ideer om åbenhed, gensidig udforsk­ning og samtale (Björkman 2019) som dia­log­pæ­da­go­gik­ken stod for. Og som nævnt ovenfor løftes Paolo Freires Pædagogik for de under­trykte (1972) ofte frem som inspira­tions­kilde, når den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks genealogi skal skrives (se fx Bromseth 2019, Kalo­na­jtyté 2014 mfl.). Alligevel er det meget sjældent klas­se­per­spek­ti­vet og den mate­ri­elle ulighed, der står i fokus i den relativt store mængde lit­te­ra­tur om norm­kri­tisk pædagogik, som er blevet udgivet i Sverige de seneste årtier, og det kan derfor være inter­es­sant at undersøge, hvordan vilkårene for den radikale og sam­funds­for­an­drende pædagogik, som Cal­lewa­ert og Kallós efter­ly­ste 1976 – og som norm­kri­tik­ken af mange spåedes at være – ser ud i dag, hvor poli­tik­ken er underlagt økonomien og hvor de fleste uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner styres af nyli­be­rale diskurser om indi­vi­du­a­lisme, effek­ti­vi­tet og målbarhed?

Norm­kri­tisk pædagogik er grund­læg­gende radikal. Udgangs­punk­tet, at et øget kendskab til mag­ta­sym­me­trier, der for­år­sa­ger social uret­fær­dig­hed, pri­vil­e­gier og mar­gi­na­li­se­ring, vil lede til modstand mod (blandt andet) uddan­nel­ses­sy­ste­mets normative per­spek­tiv og sam­fun­dets kapi­ta­li­sti­ske system, er radikalt og burde kunne svare mod nogle af de for­vent­nin­ger til pæda­go­gik­kens sam­fundsomvæl­tende poten­ti­ale som Den rosa vågen i svensk pedagogik opridser. Men der er en konflikt mellem dette poten­ti­ale, de for­håb­nin­ger om en nyska­bende ’take’ på inklusion og eks­klu­sion i pæda­go­gi­ske prak­sis­ser, som det norm­kri­ti­ske per­spek­tiv ind­vars­lede, og den liberal-demo­­kra­ti­­ske og nyli­be­rale uddan­nel­ses­po­li­ti­ske ramme, som den norm­kri­ti­ske pædagogik bliver prak­ti­se­ret og insti­tu­tio­na­li­se­ret under (se Dolk 2023 for en udviklet dis­kus­sion af dette).

Da norm­kri­tik som teoretisk og pæda­go­gisk model intro­du­ce­re­des i Sverige i slut­nin­gen af 00-talet blev energien i første omgang groft sagt brugt mest på hetero- og cisnormer. Årsagen til dette er begrebets oprin­delse i queer-pæda­­go­­gik­ken (Bromseth 2019) og i lgbt-orga­­ni­sa­tio­­ner, der så et behov for at gøre op med den tole­ran­ce­præ­gede for­stå­el­ses­ramme og mino­ri­tets­dis­kurs, de ofte hen­vi­se­des til at prak­ti­sere, når de besøgte skoler og lignende. I anden omgang (i takt med inter­sek­tio­na­li­tets­be­gre­bets udbre­delse og en del akti­vi­sters aka­de­mi­se­ring) udvik­le­des en større for­stå­else af hvordan hetero- og cisnormer sam­spil­ler med hvidheds- og funk­tio­na­li­tets­nor­mer og disse blev mere synlige i den strøm af norm­kri­ti­ske meto­de­ma­te­ri­a­ler som blev udgivet af snart sagt alle pro­g­res­sive ung­domsor­ga­ni­sa­tio­ner i årene 2009 – 2015. Sidenhen begyndte også normer, der har at gøre med alder, kul­turkri­sten kultur og i nogen grad neu­rova­ri­a­tio­ner, at blive inddraget, og som en del af den rizho­ma­ti­ske main­strea­m­ing, som begrebet gennemgik i svenske myn­dig­he­der i 2010’erne, vendte mange sig fra begrebet norm­kri­tik til det mindre – ja, kritiske – norm­kre­a­tiv­tet[1]. Simultant med denne delvise for­skyd­ning fra ’kritik’ og den paral­lelle inte­gra­tion i flere og flere myn­dig­he­ders arbejds­gange og anbe­fa­lin­ger blev også fraværet af dis­kus­sio­ner om omfor­de­ling og klasse mere og mere åbenlys. Denne kor­re­la­tion mellem ’accept’/integration og implicit afra­di­ka­li­se­ring er natur­lig­vis ikke tilfældig og mange af norm­kri­tik­kens mest navn­kun­dige fortalere har lige fra starten advaret mod betyd­nin­gen af den liberale (uddannelses)politiske kontekst, som begrebet er opstået under. Eksem­pel­vis beskriver Lotta Björkman og Janne Bromseth (2019) hvordan blandt andet Diskri­mi­ne­ring­s­la­gen (SFS 2008:567) og Lag om förbud mot diskri­mi­ne­ring och annan kränkande behand­ling av barn och elever (SFS 2006:67) har været centrale for, hvordan begrebet er blevet taget op og forvaltet (ikke kun i skoler, men også af orga­ni­sa­tio­ner, myn­dig­he­der og virk­som­he­der) i Sverige. De beskriver, hvordan arbejdet er blevet optaget i en juridisk diskus og er blevet lænket sammen med begreb som men­ne­ske­ret­tig­he­der, diskri­mi­na­tion og lige­be­hand­ling – hvilket har medført, at det i dag først og fremmest anvendes i sam­men­hæng, der handler om at sikre, at individet skal beskyttes mod udsathed og undgå kræn­kel­ser (bl.a. via et norm­be­vidst og inklu­de­rende sprogbrug) men sjældent om større struk­tu­relle for­an­drin­ger (Björkman & Bromseth 2019 s.27). Denne analyse taler ind i en større svensk (og dansk?) tradition af afra­di­ka­li­se­ring af politik for mere lige vilkår. I sin afhand­ling Sida vid sida. En studie av jämstäl­ldhetspo­li­tie­kens genalogi (2011) viste Katharina Tollin tidligt, hvordan den svenske lige­stil­lings­po­li­tik udvik­le­des indenfor en liberal diskurs, som baseredes på en aktiv afvisning af spørgsmål rela­te­rede til klas­se­ba­se­ret ulighed, udligning og omfor­de­ling, hvilket gjorde, at lige­stil­ling kom til at fremstå som et i grunden upolitisk kon­sensus­spørgs­mål uden mod­stan­dere. Dermed blev lige­stil­lings­po­li­tik­kens opgave at afhjælpe enkelte ure­la­te­rede tilfælde af indi­vi­duel diskri­mi­na­tion – og i for­læn­gelse heraf forblev de politiske mulig­he­der for at modvirke struk­tu­rel køns- (og klasse)baseret uli­ge­stil­ling af grupper med mere eller mindre magt i samfundet reelt tandløse (Tollin 2011). På lignende vis har den praktiske normkritik’s gene­a­lo­gi­ske kobling til arbejdet mod diskri­mi­na­tion i Sverige indebåret, at det først og fremmest er de mag­t­re­la­tio­ner, som er aner­kendte som diskri­mi­ne­rings­grunde i den svenske lov­giv­ning, der gives opmærk­som­hed i de mange norm­kri­ti­ske meto­de­ma­te­ri­a­ler, der pro­du­ce­re­des i 2010’erne, og de inklu­de­rer ikke klasse (Bengtsson & Sotevik 2019, Brade 2017). Svenske skoler og bør­ne­ha­ver har således ikke nogen for­plig­ti­else til at arbejde for at forebygge ulighed som skyldes klasse/socioøkonomisk baggrund sådan som de har, når det gælder diskri­mi­ne­rings­grun­dene køn, kønsidentitet/udtryk, alder, religion, etnisk til­hørs­for­hold, funk­tions­va­ri­a­tion og seksuel ori­en­te­ring (SFS 2008:567 se også Dolk 2023). At det ser sådan ud, kan vi med Nancy Fraser analysere, som en effekt af den globale nyli­be­rale offensiv, der har medført, at den magt, som resul­te­rer i kræn­kel­ser, eks­klu­de­ring og diskri­mi­na­tion, kan poli­ti­se­res og udfordres, mens den magt, som skaber ulighed gennem eks­ploi­te­ring og kapi­ta­lak­ku­mu­le­ring i stor udstræk­ning bliver frem­stil­let som ’nødvendig’, apolitisk og neutral – og dermed ikke relevant for lige­be­hand­lings­po­li­tik­ken (Fraser 2013). Baseret på denne analyse, har køns­for­sker Erica Alm og ide­hi­sto­ri­ker Pia Laskar kaldt ’norm­kri­tik’ for et nyli­be­ralt projekt og påtalt, at det ikke er muligt, at et pæda­go­gisk arbejde kan bidrage til reel for­an­dring når ”peda­go­giska dis­kus­sio­ner kring diskri­mi­ne­ring, utan­förs­kap och social förän­dring förs i kölvat­t­net av ned­mon­te­rin­gen av den svenska väl­färds­mo­del­len” (2017, s. 55). Her ville Cal­lewa­ert og Kallós nok rejse sig op og applau­de­ret, for der er meget i Alm og Laskars kritik, som rimer med de advarsler mod afra­di­ka­li­se­ring, som de lyftede af dia­log­pæ­da­go­gik­ken. Ikke mindst pointen, at mål­bil­le­derne for metoderne ikke er entydige og at de derved bliver mulige at spænde for for­skel­lige politiske agendaer. Dette kan man jo vælge at se som en styrke – pæda­go­gik­ken for mere lige vilkår går at applicere selv under repres­sive politiske omstæn­dig­he­der og kan måske bidrage med et lys i mørket – men det kan også, som denne kritik påpeger, gøre pæda­go­gik­ken tandløs eller til og med kon­trapro­duk­tiv, hvis den kan opfattes som legi­ti­me­rende af en politik, der i grunden modvirker dens formål.

Martin Englund tager livtag med denne pro­ble­ma­tik i texten Trev­lighe­tens hegemoni (2019) og skriver, at vi skal passe på at ikke over­vur­dere den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks poten­ti­a­ler. Den kan ikke, lige så lidt som andre pæda­go­gi­ske retninger, i sig selv trylle struk­tu­relle uret­fær­dig­he­der væk (2019 s. 283) og at antyde, at det er muligt, er at umu­lig­gøre at norm­kri­ti­ske inter­ven­tio­ner nogen­sinde kan opleves som effekt­fulde. Men at pæda­go­gik­ken ikke kan demontere hele systemet, betyder ikke, at ’norm­kri­tik­ken’ er uden effekt, skriver lektor i pædagogik Klara Dolk (2019) og her kunne man ønske, at Cal­lewa­ert og Kallós havde læst med. Snarere, skriver Dolk, er udfor­drin­gen både at udvikle pæda­go­gik­ken og didak­tik­ken og orga­ni­sere sig og kræve større struk­tu­relle for­an­drin­ger af både samfundet og dets sko­le­sy­stem (ibid. s. 160 – 161): ”Normer är viktigt och centralt och frågor som rör identitet och normer kring klass, fattigdom, social utsatthet, överflöd, ständig tillväxt och så vidare skulle kunna få en betydligt mer central plats inom både ett lika­be­hand­lings­ar­bete och ett norm­kri­tiskt arbete. Men normer är inte allt och bör kanske inte alltid stå i fokus.” (Dolk 2023 s. 89). I stedet foreslår Dolk at vi må syn­lig­gøre og dyrke de radikale og system­for­an­drende poten­ti­a­ler om at være en ”pædagogik for social ret­fær­dig­hed” som mange norm­kri­ti­ske akti­vi­ster, lærere og prak­ti­kere allerede ser sig som dele af (og som blandt andre Bromseth & Darj (2010) og Bromseth & Björkman (2019) har skrevet frem som mulige mål for ’norm­kri­ti­ske per­spek­ti­ver’). Denne muligvis utopiske sam­funds­for­an­drende ambition for radikalt pæda­go­gisk arbejde skiller sig i grunden ikke stort fra ambi­tio­nerne i den kritik af dia­log­pæ­da­go­gik­ken som Callewert & Kallós foretog (og heller ikke fra dia­log­pæ­da­go­gik­kens ambi­tio­ner sådan som de beskrives af Ohlander). For­skel­len mellem Cal­lewa­ert og Kallós indgang og vision for pæda­go­gik­ken og de visioner som fortalere for for norm­kri­tik og dia­log­pæ­da­go­gik beskriver, fore­kom­mer for mig som nutidig læser (og køns­for­sker uden pæda­go­gisk uddan­nelse), at ligge mest d’herrers krav om, at pædagoger og pæda­go­gisk praksis mere udtalt skal bekende sig til den rette lære, hvilket medfører en noget kate­go­risk afvisning af de kolleger og kam­me­ra­ter som vælger (lidt) andre (teo­re­ti­ske) veje og værktøjer for at opnå samme eller lignende mål om en pro­g­res­siv sam­funds­for­an­drende pædagogik. Cal­lewa­ert og Kallós over­be­vis­ning om, at der kun er én måde at bedrive radikal pædagogik på og alle forsøg på at gøre det ander­le­des eller ud fra andre præmisser end deres, er udtryk for enten naivitet eller en nyliberal kon­spira­tion, fremstår for dagens læser noget for­stok­ket og pes­si­mi­stisk. Som nutidig læser af både dem og eksem­pel­vis Dolk (der i texten ’Man tänker inte på det’. Från­va­rande klassper­spek­tiv i förskolan (2023) gør et hæderligt forsøg på at etablere økonomisk ulighed side om side med andre uret­fær­dig­heds­ska­bende struk­tu­rer som et norm­kri­tisk arbejde bør forholde sig til) fremstår dagens inklu­de­rende og opløf­tende visioner for den radikale pæda­go­giks poten­ti­a­ler langt mere kon­struk­tive, end den ned­la­dende og eks­klu­de­rende stil, som lader til at have hersket i 1970’ernes pæda­go­gi­ske debat. System­kri­tik kan være mange ting, men hvis den skal have poten­ti­ale til at vir­ke­lig­gø­res, må den først og fremmest for­mu­le­res på en måde, der samler og engagerer. Dagens nyli­be­rale og indi­vi­d­o­ri­en­te­rede skole- og uddan­nel­ses­po­li­tik har gjort meget værre i forhold til 1970’erne (og nogle dele bedre) men viljen i ’det norm­kri­ti­ske community’ til at skabe alliancer og tro på hinandens gode inten­tio­ner, giver alligevel for­håb­nin­ger om at en mulig ny rosa-rød og selv- og system­kri­tisk norm­kri­tisk pædagogik for social ret­fær­dig­hed kan vokse frem. Et håb, som jeg tror er mere værd, end at gøre nar af andres stra­te­gier, for at selv samle points som ret­tro­ende, sådan som Cal­lerwa­ert og Kallós gør i Den rosa vågen i svensk pedagogik.

Lit­te­ra­tur

Alm, Erika & Laskar, Pia (2017). Den norm­kri­tiska vänd­nin­gen och förstahe­tens gene­a­lo­gier. I Burman, Anders & Lennerhed, Lena (red.). Samtider. Per­spek­tiv på 2000-talets idéhi­sto­ria. Göteborg: Daidalos, s. 137 – 160.

Bengtsson, Jenny & Sotevik, Lena (2019). Norm­kri­tisk (o)säkerhet – en utmaning för utbild­ning? I Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) Norm­kri­tisk pedagogik. Per­spek­tiv, utma­nin­gar och möj­lighe­ter. Lund: Stu­dent­lit­te­ra­tur, s. 71 – 94.

Björkman, Lotta, Bromseth, Janne & Hill, Helena (2021). Norm­kri­tisk pedagogik – framväxten och utveck­lin­gen av ett nytt begrepp i den svenska utbild­nings­kon­te­xten. Nordisk tids­skrift for peda­go­gikk og kritikk, 7, s. 179 – 195.

Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (2019) Intro­duk­tion. I Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) Norm­kri­tisk pedagogik. Per­spek­tiv, utma­nin­gar och möj­lighe­ter. Lund: Stu­dent­lit­te­ra­tur, s. 15 – 38.

Björkman, Lotta (2010). En skola i frihet: med ”mis­sta­gens” hjälp. I Janne Bromseth & Frida Darj (red.), Norm­kri­tisk pedagogik: makt, lärande och stra­te­gier för förän­dring. Uppsala: Centrum för genus­ve­tens­kap, Uppsala uni­ver­si­tet, s. 155 – 182.

Brade, Lovise (2017). Vi, de neutrale – skitser til udfor­dring af akademisk førstehed. Dok­tor­sav­hand­ling. Genus­ve­tens­kap, Lunds universitet.

Bromseth, Janne & Darj, Frida (2010). Inledning. I Bromseth, Janne & Darj, Frida (red.) Norm­kri­tisk pedagogik. Makt, lärande och stra­te­gier för förän­dring. Uppsala: Centrum för genus­ve­tens­kap, Uppsala uni­ver­si­tet, s. 11 – 19.

Bromseth, Janne (2019). Norm­kri­tisk pedagogik – rötter och fötter. I Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) Norm­kri­tisk pedagogik. Per­spek­tiv, utma­nin­gar och möj­lighe­ter. Stu­dent­lit­te­ra­tur, s. 41 – 72.

Cal­lewa­ert, Staf & Kallós, Daniel (1976/1992). ”Den rosa vågen i svensk pedagogik”. I Selander, Staffan (red.) Forskning om utbild­ning: en antologi. Stockholm: Symposion

Dolk, Klara (2019). Norm­kri­tiska utma­nin­gar i en nyliberal tid: En utblick över ett peda­go­giskt landskap. Lambda Nordica, 25(3 – 4), s. 157 – 161.

Dolk, Klara (2023). ”Man tänker inte på det”. Från­va­rande klassper­spek­tiv i förskolan. I Björkman, Lotta & Sotevik, Lena (red.) Norm­kri­tiska per­spek­tiv i peda­go­gisk ver­k­samhet. Lund: Stu­dent­lit­te­ra­tur s. 71 – 91

Englund Martin (2019). Trev­lighe­tens hegemoni. I Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) Norm­kri­tisk pedagogik. Per­spek­tiv, utma­nin­gar och möj­lighe­ter. Lund: Stu­dent­lit­te­ra­tur, s. 265 – 284.

Fraser, Nancy (2013). Fortunes of feminism: from state-managed capi­ta­lism to neoli­be­ral crisis. Brooklyn, New York: Verso Books

Freire, Paolo (1972/2002). Pedagogy of the oppressed. New York: Continuum, cop.

hooks, bell (1994). Teaching to trans­gress: education as a practice of freedom. London: Routledge

Kalo­na­jtyté, Viktorija (2014). Norm­kri­tisk pedagogik för den högre utbild­nin­gen. Lund, Stu­dent­lit­te­ra­tur AB

Kumashiro, Kevin (2002). Troubling Education. Queer Activism and Anti-Oppres­sive Pedagogy. Rouledge Falmer.

Lgr22. Läroplan för grund­sko­lan, försko­le­klas­sen och fri­tids­hem­met. Stockholm: Skol­ver­ket.

Lpfö18. Läroplan för förskolan. Stockholm: Skolverket.

Ohlander, Kajsa (2011): ”Den rosa peda­go­gi­ken – nutids­hi­sto­riska per­spek­tiv” i Lenz Taguchi, Hillevi, Brodén, Linnea & Ohlander, Kajsa (red.): En rosa pedagogik. Jämstäl­ldhetspe­da­go­giska utma­nin­gar. Stockholm, Liber

SFS 2006:67. Lag om förbud mot diskri­mi­ne­ring och annan kränkande behand­ling av barn och elever. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

SFS 2008:567. Diskri­mi­ne­ring­s­la­gen. Stockholm: Arbetsmarknadsdepartementet.

SOU 1972:26: Förskolan del 1. Betänkande utgivet av 1968 års barnstu­geut­red­ning. Stockholm: Allmänna förlaget

SOU 1972:27 Förskolan del 2. Betänkande utgivet av 1968 års barnstu­geut­red­ning. Stockholm: Allmänna förlaget

SOU 1974:42 Barns fritid. Fri­tids­ver­k­samhet för 7 – 12-åringar. Betänkande utgivet av 1968 års barnstu­geut­red­ning. Stockholm: Allmänna förlaget

SOU1975: 67 Utbild­ning i samspel. Betänkande utgivet av 1968 års barnstu­geut­red­ning. Stockholm: Allmänna förlaget

Tollin, Katharina (2011). Sida vid sida. En studie av jämstäl­ldhetspo­li­ti­kens genealogi 1971 – 2006. Dok­tor­sav­hand­ling. Stockholm: Bokför­la­get Atlas.

Yifter-Svensson, Filip (2016). Norm­kri­tik blev hårdkokt debatt. Syds­venskan, 13 november 2016.


[1] Se Björkmans artikel i dette tidskrift for en meget mere fyl­dest­gø­rende eksposé over norm­kri­tik­kens begyn­delse og udbre­delse i Sverige.