Fri­tids­pæ­da­go­gi­ske erken­del­ser under norm­kri­ti­ske ana­ly­se­værk­ste­der – en immanent kritik

,

Denne artikel handler om, hvordan klub­pæ­da­go­ger gennem norm­kri­ti­ske ana­ly­se­værk­ste­der erkender, over­sæt­ter og udfordrer de normer, de ellers tager for givet i deres hverdag. Ved at anvende et immanent kritisk per­spek­tiv på pæda­go­ger­nes norm­kri­ti­ske analyser af egen praksis, demon­stre­rer artiklen med empi­ri­nære eksempler, hvordan normer og værdier i fri­tids­pæ­da­go­gisk praksis udfolder sig indefra og udfordres af en bevidst norm­kri­tisk tilgang. Her demon­stre­rer artiklen, hvordan pæda­go­gerne igennem norm­kri­ti­ske ana­ly­se­værk­ste­der navigerer mellem bestræ­bel­ser på inklusion, tra­di­tio­nelle fri­tids­pæ­da­go­gi­ske værdier og ambi­tio­ner samt mar­kedslo­gik­ker. På den måde belyser artiklen, hvordan norm­kri­tik­ken udfordrer og synliggør normative struk­tu­rer i klub­pæ­da­go­ger­nes hverdag, samt hvilke mulig­he­der og udfor­drin­ger norm­kri­tik­ken indebærer i en fri­tids­pæ­da­go­gisk kontekst.

Men der er noget vir­ke­lig­hed i det, samtidig med noget drøm­mes­ce­na­rie på én eller anden måde (Pædagog, Klub Ålen, marts 2022). 

Nyere forskning peger på, at pæda­go­gers køns­nor­mer poten­ti­elt kan begrænse børn og unges frihed til at udtrykke og udforske deres køn­si­den­ti­tet, seksu­a­li­tet og andre aspekter af deres identitet. Det kan i værste fald føre til mar­gi­na­li­se­ring og diskri­mi­na­tion af dem, der ikke passer ind i de kon­ven­tio­nelle normer  (Björkman & Bromseth, 2019; Brønsted & Canger, 2016; Kumashiro, 2009).

Imid­ler­tid viser nyere norm­kri­tisk forskning, at pæda­go­gers arbejde med norm­kri­ti­ske per­spek­ti­ver kan under­støtte børns del­ta­­gel­­ses- og udvik­lings­mu­lig­he­der i pæda­go­gisk praksis (Clarup et al., 2020; Hamilton & Padovan-Özdemir, 2022; Padovan-Özdemir & Hamilton, 2020; Salmson & Ivarsson, 2015). På den anden side peger forsk­nin­gen også på, at pæda­go­gers inte­gra­tion af norm­kri­tik­ken fører til for­skel­lige tilgange, som rejser spørgsmål om, hvorvidt norm­kri­tik­ken som per­spek­tiv på det pæda­go­gi­ske arbejde rent faktisk fører til reelle sociale for­an­drin­ger og mere lige del­ta­gel­ses­mu­lig­he­der blandt børn og unge i den pæda­go­gi­ske praksis (Hamilton et al., 2023).

Denne artikels ærinde er at vise, hvad der sker, når klub­pæ­da­go­ger gennem norm­kri­ti­ske ana­ly­se­værk­ste­der erkender de normer, de tager for givet i deres klub­pæ­da­go­gi­ske arbejde, og hvordan de over­sæt­ter disse erken­del­ser ind i en fri­tids­pæ­da­go­gisk kontekst og praksis. Ved hjælp af et immanent kritisk blik under­sø­ger vi, hvordan normer og vær­di­mæs­sige ori­en­te­rin­ger i fri­tids­pæ­da­go­gisk arbejde udfolder sig indefra, og hvordan disse kan påvirkes og poten­ti­elt ændres blandt pæda­go­gerne ved en bevidst norm­kri­tisk tilgang.

Immanent kritik, som vi forstår og bruger det i artiklen, sigter både på at undersøge den empiriske adfærd og den eks­pli­citte selv­for­stå­else i sociale prak­sis­ser, samt hvordan normer og prak­sis­ser udfolder sig indefra, med henblik på at iden­ti­fi­cere mulige ændringer inden for rammerne af aktuelle sociale systemer (Stahl, 2021). Konkret betyder det, at vi viser, hvordan klub­pæ­da­go­ger gennem norm­kri­ti­ske ana­ly­se­værk­ste­der iden­ti­fi­ce­rer og udfordrer de normer, de tager for givet. Her ser vi nærmere på, hvordan disse erken­del­ser og over­sæt­tel­ser både peger på mulig­he­der for norm­kri­ti­ske tiltag, som kan under­støtte de unges alsidige iden­ti­tets­ud­vik­ling og del­ta­gel­ses­mu­lig­he­der i klubben, men også på udfor­drin­gerne som kaldes frem af pæda­go­gerne, når disse tiltag skal realiseres.

Disse erken­del­ser og over­sæt­tel­ser er ikke blot relevante for klub­pæ­da­go­ger­nes faglige reflek­sio­ner over deres praksis, men de belyser også norm­kri­tik­kens epi­ste­mo­lo­gi­ske poten­ti­ale: Ved at syn­lig­gøre klub­pæ­da­go­ger­nes faglige erken­del­ser og over­sæt­tel­ser, fremhæver vi norm­kri­tik­kens rolle i at udfordre og trans­for­mere normative struk­tu­rer i klub­pæ­da­go­ger­nes praksis, når den søger at slå rødder og finde plads imellem fri­tids­pæ­da­go­gisk tankegods, hver­dags­prak­sis og mar­keds­mæs­sige rea­li­te­ter. Derfor skal denne artikel ses som et kritisk bidrag til den norm­kri­ti­ske forskning i pæda­go­gisk praksis, især med fokus på fritidspædagogikken.

Baggrund og metode

Artiklens analyser er baseret på empirisk materiale og ana­ly­ti­ske fund fra et nyligt afsluttet BUPL-finan­si­e­ret forsk­nings­pro­jekt, Norm­kri­ti­ske per­spek­ti­ver på fri­tids­pæ­da­go­gik­ken (Hamilton et al., 2023; Krøyer et al., 2023; Krøyer & Padovan-Özdemir, 2022)[1], hvor vi i sam­ar­bejde med tre ung­dom­s­klub­ber i Midtjyl­land under­søgte, hvordan køns- og mang­fol­dig­heds­nor­mer påvirkede de unges iden­ti­tets­ud­vik­ling og del­ta­gel­ses­mu­lig­he­der i ung­dom­s­klub­berne, samt hvordan norm­kri­tik­ken som per­spek­tiv kunne styrke fri­tids­pæ­da­go­gers opmærk­som­hed på køn og mangfoldighed.

Metodisk anvendte vi et queer-fæno­­meno­lo­­gisk (Ahmed, 2006) og inter­ven­tions­et­no­gra­fisk forsk­nings­de­sign (Padovan-Özdemir & Day, 2020), som inklu­de­rede del­ta­gerob­ser­va­tio­ner, uformelle samtaler og inter­views med de unge og pæda­go­gerne (Øster­gaard, 2018), samt design­ba­se­ret forskning (Col­lective, 2003) i form af for­sker­fa­ci­li­te­rede for­tæl­leværk­ste­der og norm­kri­ti­ske ana­ly­se­værk­ste­der (Krøjer, 2020; Krøjer & Hutters, 2006).

Ved at anvende et design, der inte­gre­rede del­ta­gerob­ser­va­tio­ner, uformelle samtaler og for­sker­fa­ci­li­te­rede værk­ste­der, til­stræbte vi metodisk at skabe en ramme, der tillod os at engagere os direkte med pæda­go­gerne og adressere deres bekym­rin­ger, erken­del­ser og modstand. Ligeledes gav det os mulighed for aktivt at udfordre eksi­ste­rende normer om køn og mang­fol­dig­hed i sam­ar­bejde med pæda­go­gerne og deres ledere. I denne sam­men­hæng anvendte vi det, som Sarah Ahmed (2006) betegner som en “queer-position”, som impli­ce­rer en særlig opmærk­som­hed på situ­a­tio­ner, hvor individer eller fænomener ikke har­mone­rer med de eksi­ste­rende normer i et givent miljø eller i en bestemt situation (Ahmed, 2006). Disse individer bliver socialt sank­tio­ne­ret gennem fx påtale, krav om begrun­delse for adfærd eller påklæd­ning, implicit afvis­nin­ger eller gennem lat­ter­lig­gø­relse. Ahmeds idé om ”coming up against” (2012), hvor nogen udfordrer insti­tu­tio­nens normer, dannede i tillæg grundlag for at iden­ti­fi­cere det norm­kri­ti­ske koncept normstød (Salmson & Ivarsson, 2015). Ved at betragte fra en queer-position blev det således muligt at iden­ti­fi­cere normstød, som afslørede de gældende normer i klubben og stillede spørgsmål til det, der blev betragtet som selv­føl­ge­ligt og normalt.

Ahmeds brug af queer-position kom­bi­ne­rede vi desuden med en fæno­meno­lo­gisk tilgang (Manen, 2007), som hjalp os til at undersøge og reflek­tere over, hvordan køn og mang­fol­dig­hed viste sig i klubben, og hvorfor det viste sig på den måde. Hertil hvordan et kritisk blik på normer blev præ­sen­te­ret som et alter­na­tiv til ikke blot at acceptere de gældende normer uden at reflek­tere over dem (Hamilton et al., 2023). Vores queer-fæno­­meno­lo­­gi­­ske tilgang til køn og mang­fol­dig­hed i klubben medførte på den måde, at vi kunne udforske og anerkende for­skel­lige sub­jek­tive ople­vel­ser og per­spek­ti­ver på fænomener som køn, seksu­a­li­tet, klasse, etnicitet og alder mv.

I alt blev der gen­nem­ført tre for­tæl­leværk­ste­der med de unge og deres klub­pæ­da­go­ger i de tre del­ta­gende klubber, og efter­føl­gende tre norm­kri­ti­ske ana­ly­se­værk­ste­der. Endelig blev der afholdt en afslut­tende fælles workshop med pæda­go­gerne og ledere fra alle klubberne, hvor vi dis­ku­te­rede deres arbejde med norm­kri­ti­ske tiltag.[2]Artiklens empiriske mate­ri­a­ler og analyser udsprin­ger af trans­skrip­tio­ner af lydfiler fra pæda­go­ger­nes drøf­tel­ser under de norm­kri­ti­ske analyseværksteder.

Norm­kri­ti­ske analyseværksteder 

De norm­kri­ti­ske ana­ly­se­værk­ste­der havde til formål at producere en række norm­kri­ti­ske analyser af norm­støds­for­tæl­lin­ger, opar­bej­det på baggrund af for­tæl­leværk­ste­derne og obser­va­tio­ner fra klubberne. Formålet var at iden­ti­fi­cere en lokal brændende platform for pæda­go­ger­nes arbejde med køn og mang­fol­dig­hed i et iden­ti­tets- og del­ta­gel­ses­per­spek­tiv. En norm­støds­for­tæl­ling behandler et normstød, hvor en ung/unge på en eller anden måde støder sig på klubbens normer.[3] I ana­ly­se­værk­ste­det skulle pæda­go­gerne udvælge én for­tæl­ling, de ville analysere og udforske ud fra en række norm­kri­ti­ske spørgsmål, som blev faci­li­te­ret af forskerne. Her ses et lille udpluk af spørgsmålene.

  • Hvilke nor­ma­li­tets­for­stå­el­ser er på spil i fortællingen?
  • Findes der normstød i for­tæl­lin­gen, og hvem støder sig på dem?
  • Hvem pri­vil­e­ge­res og sank­tio­ne­res i fortællingen?
  • Hvem oppebærer normen i for­tæl­lin­gen – pædagogen eller de unge?
  • Hvordan kan I ændre normen, så den pæda­go­gi­ske situation/praksis stiller alle unge i klubben mere lige?

Den norm­kri­ti­ske ana­ly­se­ramme, kom­bi­ne­ret med vores queer-fæno­­meno­lo­­gi­­ske posi­tio­ne­ring, gjorde det muligt for forskere og pædagoger i fæl­les­skab at undersøge, diskutere og udfordre de normer, der både mulig­gjorde og begræn­sede de unges del­ta­gelse i ung­dom­s­klub­ben, samt at overveje nye norm­kri­ti­ske tiltag.

I Klub Ålen[4] blev der udvalgt en for­tæl­ling om to drenge med mino­ri­tets­bag­grund, som fik lov til at deltage på en klubaften, hvor der normalt kun er ældre medlemmer til stede. I Klub Værket blev der valgt en for­tæl­ling, som handlede om en gruppe unge, der ser en seksu­al­vi­deo i klubbens sofa­hjørne, og i Klub Splitten blev der udvalgt en for­tæl­ling, som handlede om klubbens com­pu­ter­rum, hvor der var lavet et rum med “pigecom­pu­tere”, og dermed for­be­holdt pigerne. Det er pæda­go­ger­nes for­hand­lin­ger og drøf­tel­ser af normerne de iden­ti­fi­ce­rer i disse for­tæl­lin­ger, som vi løbende refererer til i analyserne.

Kodning af materialet

Den ana­ly­ti­ske behand­ling af det empiriske materiale er foregået i to omgange. Først igennem en åben kodning, hvor lyd­fi­lerne fra ana­ly­se­værk­ste­derne blev trans­skri­be­ret og læst med udgangs­punkt i spørgsmålet:

  • Hvilke umid­del­bare norm­kri­ti­ske udfor­drin­ger og mulig­he­der kan vi iden­ti­fi­cere i pæda­go­ger­nes analyser af deres pæda­go­gi­ske praksis?

I anden omgang lavede vi tematisk kodning, som tog udgangs­punkt i empi­ri­nære termer, beskrevet ud fra følgende spørgsmål:

  • Hvilke normer får pæda­go­gerne øje på? 
  • Hvilke erken­del­ser om deres praksis giver det anledning?
  • Hvilke fri­tids­pæ­da­go­gi­ske ord, begreber og værdier kommer i spil i deres drøf­tel­ser og ratio­na­ler omkring normerne?

I den forstand har vi arbejdet åbent-induktivt og med refe­ren­cer til fri­tids­pæ­da­go­gi­ske grund­be­gre­ber og værdier, hvor vi tematisk har kodet data­ma­te­ri­a­let ud fra empi­ri­nære termer og ana­ly­ti­ske kate­go­rier, som udsprang af iagt­ta­gede gen­ta­gel­ser og mønstre. I denne for­bin­delse iden­ti­fi­ce­rede vi følgende empiriske tema­tik­ker: inklusion og fæl­les­skab, frirum, fore­stil­lin­ger om autonome unge, pædagogen som autentisk og som rol­lemo­del og mar­kedslo­gik.

De følgende analyser vil illu­strere, hvordan disse tema­tik­ker for­ma­te­rer sig i pæda­go­ger­nes norm­kri­ti­ske erken­del­ser og over­sæt­tel­ser gennem ana­ly­se­værk­ste­derne, og hvordan de legi­ti­me­rer udvik­lin­gen af deres klub­pæ­da­go­gi­ske praksis eller manglen på samme. Ana­ly­serne tjener således fra et immanent kritisk per­spek­tiv (Stahl, 2021) til at vise de eks­pli­citte selv­for­stå­el­ser, indre logikker og ratio­na­ler, der opstår, når pæda­go­gerne reagerer på norm­støds­for­tæl­lin­gerne, og de normer, de identificerer.

’De gode unge’ og inklusionsdrengene

I pæda­go­ger­nes norm­kri­ti­ske analyser af norm­støds­for­tæl­lin­gerne var det tydeligt, at de relativt nemt kunne iden­ti­fi­cere de normer, der var på spil, og hvordan disse normer pri­vil­e­ge­rede nogle unge frem for andre. I Klub Ålens behand­ling af for­tæl­lin­gen om to drenge med etnisk mino­ri­tets­bag­grund, der havde fået lov til at besøge klubben en mandag aften – normalt for­be­holdt de ældste årgange – fordi pæda­go­gerne havde vurderet, at det kunne være godt for drengene at møde denne unge­gruppe, blev normen om ‘de gode unge’ og fri­tids­pæ­da­go­gi­ske begrun­del­ser om inklusion hurtigt kaldt frem.

Norm­støds­for­tæl­lin­gen handler om, hvordan de to drenge syntes at blive ignoreret af ‘den gode unge­gruppe’ under aftens­spis­nin­gen i klubben. For­tæl­lin­gen beskriver, hvordan de to drenge havde placeret sig selv i den ene ende af rummet med ryggen mod bagvæggen. Under spis­nin­gen satte unge­grup­pen sig sammen for sig selv i den modsatte ende uden at ænse de to drenge, mens pæda­go­gerne satte sig hos de to drenge.

I den ind­le­dende analyse genkender én af pæda­go­gerne hurtigt de drenge, der er omdrej­nings­punk­tet for fortællingen:

Det er sjovt, der er to af jer, som er med den aften, men vi andre har et klart billede af, hvem det er. (…) Altså, det er to drenge, som har særlige behov og en anden baggrund, og som har fået en mulighed for at bevæge sig lidt uden for de der ste­reo­type rækker eller tilbud, som der har været tidligere i forhold til det hed onsdag aften. Nu har de fået lov til at komme mandag aften (…).

Denne opmærk­som­hed bakkes op af en anden pædagog, som bemærker, at drengenes besøg tyde­lig­gør en norm, der pri­vil­e­ge­rer ’de gode unge’ og muligvis udfordrer deres bestræ­bel­ser på inklusion af drengene. Han siger:

Fordi de børn, som er om mandagen, er ‘de gode’. Det er også dem, der sætter normen, fordi de sidder sammen, og de finder hinanden. Og så kommer der to aliens, som i vores optik er en del af inklusion, men de bliver eks­klu­de­ret (…) Men vi bryder jo ikke gruppen op. Eller bryder med den. Vi sidder jo bare med de stakkels unge, som ikke er en del af noget.

Pædagogen synes her at erkende, hvordan normen om ”de gode unge” medfører, at pæda­go­gerne ikke til­skyn­der til, at de to drenge inklu­de­res i unge­grup­pen. I stedet leder unge­grup­pen og den norm, som gruppen oppebærer, til, at pæda­go­gerne under maden kom­pen­se­rer for drengenes tydelige distance eller eks­klu­sion ved at sætte sig hos dem. Pæda­go­gerne erkender hermed, hvordan normen pri­vil­e­ge­rer i den forstand, at ‘de gode unge’ tildeles retten til at være adskilt fra de to drenge og værne om deres eget fæl­les­skab. Dette per­spek­tiv under­støt­tes af en tredje pædagog, som reflek­te­rer over, hvorfor normen muligvis tillader denne distance mellem de to drenge og ungegruppen:

Der er noget i forhold til den her norm (…) At vi ligesom tillader den her måde, at de unge eks­klu­de­rer på. Det er noget, som vi tillader at ske. (…) Men vi aner­ken­der samtidig de her unges behov for at være adskilt fra dem, da de har deres fællesskaber.

Per­spek­ti­vet bliver dog udfordret efter­føl­gende af lederen. Han siger:

Jeg vil måske se på det en anden måde. For mig at se så handler det her om legitim perifer del­ta­gelse. Vi inviterer de her to drenge ind i aften­klub­ben, hvor de nød­ven­dig­vis ikke vil have været før. Det starter med, at vi inviterer nogle unge ind som de her to drenge, hvor de unge, der altid plejer at komme om onsdagen, lige pludselig skal møde om mandagen. Men så skal de mødes med nogen, som de ikke har set (…) Altså jeg tolker det sådan, at de to drenge sætter sig med ryggen op til bagvæggen. De skal have fokus på alt det, der er foran (…) Når man ser det udefra, så er der nok nogen, der vil mene, at de bliver eks­klu­de­ret. Men vi andre forstår det jo på en anden måde

Lederen bidrager her med et andet analytisk per­spek­tiv på for­tæl­lin­gen, som handler om, hvordan drengene nærmer sig fæl­les­ska­bet ved ’legitim perifer del­ta­gelse’, og hvorfor drengene sætter sig med ryggen til bagvæggen og med overblik over unge­grup­pen. Ligeledes fast­hol­der han, at drengenes del­ta­gelse den aften skal ses som et forsøg på at inkludere dem i nogle fæl­les­ska­ber, de normalt ikke ville have adgang til. Dette bestyrkes af en tredje pædagog, som siger:

De har sim­pelt­hen over­blik­ket ved at sidde der (…) og det kan være, at vi på sigt skal hjælpe dem ind i en eller anden sam­men­hæng, men det skal jo ikke forceres igennem.

Lederens og den tredje pædagogs ana­ly­ti­ske per­spek­tiv synes her at orientere sig mod tiltagets oprin­de­lige fri­tids­pæ­da­go­gi­ske ambition om inklusion af de to drenge i fæl­les­ska­bet med de ’gode unge’, hvor de over tid kan nærme sig unge­grup­pens fæl­les­skab om mandagen. Den første pædagog bemærker i denne sammenhæng:

En inter­es­sant ting er, at de to drenge godt kan have et lidt udfor­drende sprog, men den mandag aften var det sprog væk, altså de indretter sig efter den nor­ma­li­tet eller den måde, man begår sig på. Den fanger de. Og de regi­stre­rer, hvordan de andre gør. Den der attitude, de har, var væk. Så de sad og spejlede sig i de andre. Så den første aften, så skal de lige se an, og herefter kan vi se på, hvordan vi hjælper dem ind i fællesskabet.

Således til­slut­ter den første pædagog sig ambi­tio­nen om at inkludere drengene i den forstand, at drengene civi­li­se­res gennem ’de gode unges’ positive spej­lin­ger, og drengenes upassende adfærd bliver her­i­gen­nem sat i bero. ’De gode unge’ under­støt­ter hermed pæda­go­ger­nes civi­li­se­rings­ar­bejde (Gulløv & Gilliam, 2012) med de unge i klubben, der for­ma­te­rer sig omkring den herskende klubnorm for respek­ta­bel ungeadfærd.

Oven­stå­ende udveks­ling mellem pæda­go­gerne illu­stre­rer, hvordan en række norm­kri­ti­ske erken­del­ser udvikles og for­hand­les gennem den norm­kri­ti­ske analyse af norm­støds­for­tæl­lin­gen. Ana­ly­se­ram­men giver på den ene side anledning til, at pæda­go­gerne får øje på en klubnorm, som bebos og oppebæres af ‘de gode unge’: De får øje på, at ‘de gode unge’ pri­vil­e­ge­res, mens de to etniske mino­ri­tets­drenge eks­klu­de­res, og at ‘de gode unge’ tildeles retten til at agere ubemærket i klubben, fordi de lever op til klubbens for­vent­nin­ger om, hvordan man skal tale og opføre sig. Dette honoreres af pæda­go­gerne i form af den måde, unge­grup­pen omtales på, den måde, de antager, at unge­grup­pen skaber positive spej­lin­ger, og hvordan pæda­go­gerne er påpas­se­lige med at beskytte unge­grup­pen mod ‘ude­frakom­mende for­styr­rel­ser’ på deres klubaften. På den anden side medfører lederens analyse af situ­a­tio­nen som ‘legitim perifer del­ta­gelse’, at de etniske mino­ri­tets­dren­ges del­ta­gelse i klubben mandag aften skal betragtes som et skridt mod inklusion, hvilket bestyrkes af de andre pædagoger.

Lederens og pæda­go­ger­nes fore­stil­ling om de to etniske mino­ri­tets­dren­ges inte­gra­tion i den store gruppe kor­re­spon­de­rer i denne for­bin­delse med tole­ran­ce­pæ­da­go­gik­kens tilgang til inklusion, hvor majo­ri­te­ten, her pæda­go­gerne og de unge inspi­re­res til at udvise tolerance over for mino­ri­te­terne, repræ­sen­te­ret ved de to etniske mino­ri­tets­drenge – og dermed sikre inklusion af mino­ri­te­ten  (Bromseth, 2019). Denne tilgang styrker lederens og pæda­go­ger­nes tanker om, at de etniske mino­ri­tets­dren­ges del­ta­gelse i klubben på en mandag er et skridt mod inklusion, hvor de kan ‘spejle’ sig i de gode unge. De andre pæda­go­gers for­nem­melse af, at netop denne tilgang medfører uhen­sigts­mæs­sig eks­klu­sion og anden­gø­relse, kor­re­spon­de­rer omvendt med norm­kri­tik­kens pro­ble­ma­ti­se­ring af tole­ran­ce­pæ­da­go­gik­ken. Tole­ran­ce­pæ­da­go­gik­ken fast­hol­der ofte opfat­tel­sen af den ‘anden’ som for­skel­lig fra majo­ri­te­ten, hvilket netop opret­hol­der en opdeling mellem ‘dem’ (drengene) og ‘os’ (de gode unge) (Fre­de­rik­sen & Overvad, 2020).

Fra et immanent kritisk per­spek­tiv indikerer oven­stå­ende analyser, hvordan pæda­go­ger­nes norm­kri­ti­ske analyse fører til en dyb­de­gå­ende under­sø­gelse af klub­mil­jø­ets indre normer. Den norm­kri­ti­ske tilgang frem­kal­der både et kritisk blik på normernes inklu­de­rende og eks­klu­de­rende sociale effekter. Samtidig frem­kal­der analysen også pæda­go­ger­nes mulige for­stå­el­ser af inklusion og hvordan disse for­stå­el­ser veri­fi­ce­rer deres inklu­sions­be­stræ­bel­ser. Ved at fokusere på interne sociale dyna­mi­k­ker i klubben tillader analysen således reflek­sio­ner over, hvordan normerne påvirker unges del­ta­gel­ses­mu­lig­he­der i klubben, men også hvordan fri­tids­pæ­da­go­gi­ske ambi­tio­ner om inklusion udfordrer de norm­kri­ti­ske bestræbelser.

Frirum til samtaler om sex, eller hvor de unge kan være sig selv

Pæda­go­gerne på tværs af klubberne under­stre­ger gentagne gange under ana­ly­se­værk­ste­derne vig­tig­he­den af, at klubben fungerer som et frirum, hvor de unge frit kan inter­a­gere med de voksne. I Klub Ålen beskrives denne fri­tids­pæ­da­go­gi­ske vær­di­o­ri­en­te­ring fx som et ’forlænget værelse’, hvor de unge har deres eget rum, og hvor der er plads til alle. En pædagog bemærker i denne forbindelse:

De har deres eget værelse her. Der er lidt mere plads, og der er plads til alle og sådan noget. En gang imellem får vi lov til at sidde på kanten af deres fæl­les­skab (…) De nyder godt af at få den mad, de gerne vil have, og der er ikke så store krav til dem. Så på den måde tror jeg, de finder det, de gerne vil have, når de kommer her.

Andre pædagoger fremhæver klubben som et frirum, hvor de unge kan tale frit om selv de mest tabu­belagte emner. Dette kommer særligt i spil Klub Værket, da pæda­go­gerne ana­ly­se­rer en norm­støds­for­tæl­ling om en gruppe unge, der ser seksu­a­lun­der­vis­nings­vi­deoer i klubbens sofa­hjørne. For­tæl­lin­gen handler om, hvordan en gruppe drenge fnisende ser en seksu­a­lun­der­vis­nings­vi­deo fra skolen en aften i klubben. En gruppe piger kom­men­te­rer på, hvorfor de ser den, og der opstår en hånende udveks­ling mellem drengene og pigerne om seksuel umodenhed.

I den ind­le­dende analyse af for­tæl­lin­gen bliver pæda­go­gerne hurtigt enige om, at videoen er accep­ta­bel, så længe drengene ikke ser porno. En pædagog udtaler:

Ja, altså, de sidder og ser seksu­a­lun­der­vis­nings­vi­deoer. Det var det første, jeg sådan snublede over… Det er jo ikke fordi, de sidder og ser porno. De sidder og ser seksu­a­lun­der­vis­nings­vi­deoer. Og må man ikke det?

En anden pædagog supplerer med en forun­dring over, at de unge over­ho­ve­det vil sidde og se sådan noget i klubben:

Men det nye er jo, at de sidder sammen med nogle voksne og gør noget. Altså dengang, da jeg var på den alder… det kunne aldrig finde sted overfor en voksen. Det der med, at de gør det sådan HELT åbenlyst, og at der sidder voksne, og de er pis­ham­rende ligeglade med, at der sidder en voksen dér og hører alt det her… det synes jeg er noget nyt.

For pæda­go­gerne leder den norm­kri­ti­ske analyse af norm­støds­for­tæl­lin­gen i første omgang ikke til en dybere drøftelse af de normer om køn og seksu­a­li­tet, der synes at være på spil mellem de unge i for­tæl­lin­gen, eller om porno, som de selv nævner. Snarere fører det til en god­ken­delse af videoen, fordi det er under­vis­nings­ma­te­ri­ale. Ligesom de forundres over, hvordan unge i dag synes at være mere frimodige i forhold til at tale om sex, når der er voksne til stede, sam­men­lig­net med da de selv var unge. Dette ansporer dem videre til en drøftelse om, hvordan klubben har en rolle i at tilbyde et miljø, hvor de unge kan udtrykke sig frit og blive mødt med for­stå­else og støtte, men også hvor pæda­go­gerne skal opmuntre de unge til at være nys­ger­rige og under­sø­gende, selv når det kommer til emner som seksu­a­li­tet. De siger:

Pæd. 1: Hvis det så er en reel under­vis­nings­vi­deo, som man har fået et link til gennem skolen, så synes jeg egentlig bare, at den skal have lov til at være her. Det er jo her, vi taler om det, hvor de kan være under­sø­gende, og de kan stille mig som voksen spørgsmål, som jeg kan svare på (…). Men jeg er ikke din forælder. Du har faktisk mulighed for at tale med nogen. Og vi kan tale med hinanden om det her. Og sådan en samtale her ville jo ikke opstå af sig selv. Det ville være mærkeligt, hvis man som voksen bragte den hen til en gruppe og bare begyndte at tale… hvad ved du om sex?

Pæd. 1 og 3: (Griner)

Pæd. 2: Men her åbner sig en mulighed, fordi de gør det her. Døren er egentlig åben til den samtale, på en måde hvor det ville være naturligt at tale om det.

Pæd. 3: Det er en god grobund for en snak (…) der er mange snakke, man kunne lægge ind.

Uddraget illu­stre­rer, hvordan norm­støds­for­tæl­lin­gen ansporer til drøf­tel­ser om klubbens bestræ­bel­ser på at skabe et trygt og åbent miljø, hvor de unge føler sig frie til at udforske og diskutere selv de mest følsomme emner. Disse bestræ­bel­ser kan blandt andet per­spek­ti­ve­res til fri­tids­pæ­da­go­gik­kens ønske om at styrke de unges autonomi ved at tilbyde dem et rum, hvor de kan udtrykke sig uden frygt for for­døm­melse eller censur fra voksne (Petersen et al., 2023). Dette kan også forstås i sam­men­hæng med, at en stor del af det fri­tids­pæ­da­go­gi­ske arbejde er etableret i en kritisk pæda­go­gisk tradition, der ønsker at skabe alter­na­ti­ver til det konforme triv­sel­s­ar­bejde og reduktion af pæda­go­gisk selv­be­stem­melse, som ses i sko­le­sam­men­hænge (Ringskou, 2021). Ved at under­strege at klubben er et trygt frirum, hvor de unge kan tale med voksne, som ikke er deres forældre, og hvor de ‘tør’ se seksu­a­lun­der­vis­nings­vi­deoer, synes den fri­tids­pæ­da­go­gi­ske bestræ­belse for pæda­go­gerne at blive indfriet.

Pædagogen viser vejen

Pæda­go­gerne i Klub Værkets indsats for at forstå de unges bevæg­grunde for at se seksu­a­lun­der­vis­nings­vi­deoen i klubbens sofa­hjørne fører desuden til en antagelse om, at de unge ønsker at søge vej­led­ning og støtte fra de voksne i klubben, som skal hjælpe dem med at forstå og navigere gennem komplekse emner som seksu­a­li­tet. En pædagog bemærker i denne sammenhæng:

Men det er sjovt, at de gør det nede i … Altså, at de gør det i deres fritid, men de gør det et sted, hvor der er voksne omkring dem, så de går jo ikke bag et eller andet skur og kigger på det. De gør det måske med et ønske om, at der er nogen, som kan guide…

 Rollen som ‘guide’ kan blandt andet per­spek­ti­ve­res til en bredere fri­tids­pæ­da­go­gisk værdi, hvor pædagogen agerer som rol­lemo­del for de unge (Petersen et al., 2023; Aager­s­chou et al., 2021). I klub­mil­jøet, der er præget af værdier som frirum, autonomi og indi­vi­duel udvikling, er det en central opgave for pædagogen at fungere som en rol­lemo­del for de unge. Denne rolle kræver ikke kun faglig eks­per­tise, men også evnen til at etablere per­son­lige rela­tio­ner og dele egne liv­ser­fa­rin­ger (Hau­ge­gaard & Øster­gaard, 2020).

Den fri­tids­pæ­da­go­gi­ske ambition om pædagogen som rol­lemo­del er også på spil blandt pæda­go­gerne fra Klub Splitten i deres norm­kri­ti­ske analyser. En pædagog udtaler:

Vi vil rigtig gerne være de betyd­nings­fulde voksne for børn, ikke for dem alle sammen, men for nogle spe­ci­fikke kan vi godt mærke, at det bliver man. Det vil man gerne være, og der er nogle som har brug for det. 

Pæda­go­gerne bemærker desuden, hvordan rum og per­son­bårne akti­vi­te­ter er en stor del af deres hver­dags­prak­sis i klubben:

 Vi er jo selv med til at sætte… hvad skal man sige, dags­or­de­nen for de her rum. (…) altså jeg er jo ikke oppe i Krea og lave noget, det er ikke lige min spids­kom­pe­tence eller interesseområde.

En anden pædagog stemmer i:

Vi har jo gået efter hver vores spids­kom­pe­ten­cer, fordi så tænker vi jo at vi er de dygtigste for­mid­lere af det her, og udvik­lings­po­ten­ti­a­lerne hos børnene kan vi dygtigst under­støtte, når vi selv er skarpe på et område. Så det er jo egentlig det, vi er gået efter. Og det er måske lidt kønnet.

Pæda­go­ger­nes norm­kri­ti­ske analyser i Klub Splitten synliggør her de indre ratio­na­ler og vær­di­o­ri­en­te­rin­ger, der sætter rammen for klubbens akti­vi­te­ter, hvor pæda­go­gerne erkender, at de fordeler sig i deres hver­dags­prak­sis ud fra deres spids­kom­pe­ten­cer og inter­es­ser, som er kønnede. Dog begrunder de deres pæda­go­gi­ske hensigter ud fra fri­tids­pæ­da­go­gi­ske idealer og ambi­tio­ner om at agere rol­lemo­del­ler for de unge.

De unge skal selv have lov til at bestemme

Retten til frihed og fore­stil­lin­ger om den autonome unge, som kan træffe sine egne valg, er ligeledes på spil blandt pæda­go­gerne på tværs af klubberne. Dette kommer især til udtryk hos pæda­go­gerne i Klub Splitten, i deres analyse af norm­støds­for­tæl­lin­gen om, hvordan de har indrettet et hjørne med ‘pigecom­pu­tere’. Norm­støds­for­tæl­lin­gen beskriver, hvordan hjørnet er indrettet med blomster på væggene og lilla puder, og pæda­go­gerne forklarer, at pigerne kan spille SIMS, som er et ‘stille og roligt spil’ i mod­sæt­ning til det, drengene spiller i deres com­pu­ter­rum. Under de norm­kri­ti­ske analyser dis­ku­te­rer pæda­go­gerne inten­tio­nen bag pigecom­pu­terne og reflek­te­rer over pigernes behov for at have deres eget rum. En pædagog bemærker:

Men det er jo alligevel også lidt sjovt, fordi det er jo lavet på basis af et behov, også et udtalt behov, ikke? Altså for at de (pigerne) gerne ville have deres eget rum (…) Det inter­es­sante her, det er også det der med, jamen, det er også et frirum, hvor vi kan være piger, uden der er de der irri­te­rende drenge, ikke også?

Selvom pæda­go­gerne i Klub Splitten bestræber sig på at skabe et miljø, der imø­de­kom­mer pigernes ønsker og behov, står de over for en udfor­dring. Deres hand­lin­ger, selv når de er motiveret af fri­tids­pæ­da­go­gi­ske ambi­tio­ner og idealer om frihed og autonomi, fører dem i analysen til at reflek­tere over de eksi­ste­rende binære køns­nor­mer: Ved at tilbyde et separat rum til pigerne og mulig­he­den for at være sig selv uden drenge, kon­fron­te­res de med spørgsmål om køns­dif­fe­ren­ti­e­ring og social in- og eksklusion.

Fra et immanent kritisk per­spek­tiv leder pæda­go­ger­nes norm­kri­ti­ske analyser til, at de reflek­te­rer over deres hand­lin­ger og søger at undersøge, om de aktivt udfordrer eksi­ste­rende køns­nor­mer eller blot repro­du­ce­rer dem på nye måder. Deres bestræ­bel­ser på at etablere et inklu­de­rende og autonomt miljø for pigerne står dermed over for udfor­drin­ger, da de skal balancere mellem fri­tids­pæ­da­go­gi­ske idealer om frihed og autonomi og sociale kon­struk­tio­ner om køn og identitet. Samtidig indikerer analysen også, at pæda­go­ger­nes bestræ­bel­ser på at imø­de­komme pigernes ønsker både tilslører og afslører yder­li­gere en binær køns­for­stå­else blandt pæda­go­gerne, idet pigerne og drengen gøres til hver deres lukkede kate­go­rier med for­skel­lige ønsker og behov.

De unge stemmer med fødderne

Nyere dansk forskning peger på, at pæda­go­gers arbejde med børn og unge inden for fri­tids­pæ­da­go­gik­ken under­stre­ger behovet for akti­vi­te­ter og lege­mu­lig­he­der, der appel­le­rer til børnene og de unges inter­es­ser (Petersen et al., 2023). På tværs af klubberne så vi, at klub­ber­nes bestræ­bel­ser på at tiltrække unge synes at være motiveret af en form for klub­pæ­da­go­gisk mar­kedslo­gik. I Klub Værket begrundes orga­ni­se­rin­gen af akti­vi­tet­stil­bud­dene ud fra pæda­go­ger­nes betoning af deres eks­per­tise og auten­ti­ci­tet, som skal tiltrække unge kunder. En pædagog uddyber her:

Pæd.1: Det er egentlig bare et tomt hus her, men så kommer der nogle mennesker ind, som har en oprigtig interesse for musik, kreative akti­vi­te­ter, sport eller lignende. Og så er det dér, vi går hen og skaber noget. Det er også det, der virkelig sælger os godt. Vi ved meget om lige præcis det, vi laver. Så man skal passe på, at det ikke bliver sådan, at alle skal op i Krea, fordi vi skal have nogle drenge derop og sådan noget. Men hvis vi så står deroppe, så fanger det måske ikke eller sælger ikke lige så godt. Så mister de ligesom for­nem­mel­sen af det.

Pæd.2: Auten­ti­ci­te­ten?

Pæd.1.: Ja, auten­ti­ci­te­ten eller dygtighed…

Pæd. 3: Ja. Men det er jo nærmest lige meget, hvad man gør, så vil der altid være nogen, der er pri­vil­e­ge­rede, og nogen, der bliver sank­tio­ne­ret. Og så kan man sige, ej ved du hvad, så skal vi lige kigge på dem herovre, så de kan være med, og så fordømmer du dem herovre. For eksempel er de piger, som bruger Krea lige nu, super pri­vil­e­ge­rede, fordi de har et kæmpe rum, og der er plads til så meget. Men hvad sker der, hvis der kommer 20 drenge derind? Jamen, så bliver de måske skubbet ud derfra, fordi der skal være en høvlebænk, og der skal være… ikke at det er forkert, men det er jo bare det der med, at lige meget hvad du gør, så… man kan jo ikke favne alle på én gang. Der vil altid være nogen, der bliver sank­tio­ne­ret eller pri­vil­e­ge­ret på en eller anden måde, og det tror jeg bare, at man skal acceptere. Det er måske sådan, vir­ke­lig­he­den er.

Uddraget viser hvordan pæda­go­gerne legi­ti­me­rer deres valg af akti­vi­te­ter ud fra en logik, hvor klubben til­træk­ker de unge som kunder. Pæda­go­gerne erkender og pro­ble­ma­ti­se­rer køns­nor­mer­nes in- og eks­klu­de­rende virk­nin­ger, samtidig med at de under­stre­ger behovet for at fastholde klubben som en attraktiv og autentisk insti­tu­tion. Tiltag om dif­fe­ren­ti­e­ret køns­re­præ­sen­ta­tion eller akti­vi­te­ter der vil tiltrække både piger og drenge bliver på den måde pro­ble­ma­ti­se­ret, da det enten ville kunne kom­pro­mit­tere med­lem­ska­berne, eller det vil lede at andre unge sank­tio­ne­res eller privilegeres.

I Klub Ålen fremhæves den samme mar­kedslo­gik, hvor pæda­go­gerne argu­men­te­rer for at fastholde gruppen ’de gode unge’ som kunder: En pædagog udtaler:

 Jeg tror også, at det er, fordi man har fået en eller anden form for beskyt­ter­gen, fordi det er jo faktisk de eneste medlemmer, vi har i vores ung­dom­s­klub, som bruger tilbuddet aktivt (…) Vi prøver at beskytte dem til det tilbud, de gerne vil have. Fordi så kan vi blive ved med at have dem her. Og med de briller på kan jeg godt se, at man lukker ned for noget andet, der kunne være en mulighed i, at man kunne gøre tingene ander­le­des for at invitere andre ind. Fordi det ville kunne brede det ud. Men der er noget vir­ke­lig­hed i det samtidig med noget drøm­mes­ce­na­rie på en eller anden måde.

En anden pædagog tilføjer:

Der er en meget stor politisk beslut­ning i det også, fordi man går jo ind og måler data (…) så der er et meget tydeligt…. fra ledelsen af og hele vejen op i systemet, at vi skal have MEGET mere fokus på vores ung­dom­s­klub. Og der skal være MEGET mere plads til dem. 

Trods pæda­go­ger­nes bestræ­bel­ser på at lave norm­kri­ti­ske tiltag, over­skyg­ger mar­kedslo­gik­ker og politiske hensyn deres norm­kri­ti­ske indsats. Vir­ke­lig­he­den er bestemt af klubbens over­le­velse: Der skal kunder i butikken for at sikre økonomien. Ligesom klubben skal legi­ti­mere sin eksistens overfor kommune og for­valt­ning gennem et højt med­lem­stal. I forsøget på at tiltrække så mange unge som muligt, må klubbens hver­dags­prak­sis altså orga­ni­se­res efter udbud og efter­spørgsel. Da en tredje pædagog erklærer: ”Det er jo de unge, der stemmer med fødderne”, cemen­te­res denne mar­kedslo­gik, og markerer en indre balan­ce­gang mellem pæda­go­ger­nes norm­kri­ti­ske ambi­tio­ner og den praktiske vir­ke­lig­hed, hvor mar­kedslo­gik­ken vejer tungt.

Afrunding – mellem vir­ke­lig­hed og drømmescenarier

Artiklens analyser illu­stre­rer gennem et immanent kritisk per­spek­tiv, hvordan pæda­go­gerne erkender og over­sæt­ter norm­kri­tik­ken på sådan en måde, at den kon­ver­ge­rer med fri­tids­pæ­da­go­gi­ske ambi­tio­ner og idealer. Pæda­go­gerne argu­men­te­rer for og legi­ti­me­rer deres valg af pæda­go­gi­ske akti­vi­te­ter og indsatser indenfor idealer og vær­di­mæs­sige ori­en­te­rin­ger om klubben som et, frirum, fore­stil­lin­ger om autonome unge, pædagogen som autentisk og som rol­lemo­del, tole­ran­ce­pæ­da­go­gisk inklusion og fællesskab.

Det inter­es­sante er imid­ler­tid, at ud over disse tra­di­tio­nelle fri­tids­pæ­da­go­gi­ske værdier og ambi­tio­ner, lægger den klub­pæ­da­go­gi­ske mar­kedslo­gik sig også som en for­stå­el­ses­ma­trice for pæda­go­ger­nes til­stræ­bel­ser på at forandre praksis. Denne mar­kedslo­gik indebærer en ori­en­te­ring mod at tiltrække og fastholde unge medlemmer i klubben ved at tilbyde akti­vi­te­ter og faci­li­te­ter, der appel­le­rer til deres inter­es­ser og behov. Pæda­go­gerne bruger denne mar­keds­o­ri­en­te­rede tilgang til at begrunde deres valg af akti­vi­te­ter og tilbud i klubben, selvom disse begrun­del­ser diver­ge­rer med deres norm­kri­ti­ske erken­del­ser om social eks­klu­sion eller kønnede dif­fe­ren­ti­e­rin­ger. Derfor ser vi en dualitet i pæda­go­ger­nes tilgang: På den ene side forsøger de at opret­holde norm­kri­ti­ske idealer om mang­fol­dig­hed og lige del­ta­gel­ses­mu­lig­he­der for alle, mens de på den anden side tilpasser sig en mar­keds­o­ri­en­te­ret tilgang for at sikre klubbens fortsatte eksistens og relevans. Denne dualitet skaber en spænding mellem ideelle pæda­go­gi­ske mål og de praktiske udfor­drin­ger ved at drive en klub i en stadig mere kon­kur­ren­ce­præ­get omverden.

Fra et immanent kritisk per­spek­tiv fungerer norm­kri­tik­ken således som en tilgang og tænkning, der adres­se­rer denne spænding ved at skabe rum for reflek­sion og dialog om, hvordan klub­mil­jøet bedst kan tilpasses de skiftende sociale og kul­tu­relle land­ska­ber, den er en del af. I den sam­men­hæng skal norm­kri­tik­ken som per­spek­tiv på fri­tids­pæ­da­go­gisk arbejde ikke blot betragtes som en ekstern teoretisk ramme, men som ’noget’ der bliver til noget andet i mødet med fri­tids­pæ­da­go­gisk tankegods, ambi­tio­ner og mar­kedslo­gik­ker, hvor artiklens analyser netop tjener til at vise, hvordan praktiske erfa­rin­ger og teo­re­ti­ske for­stå­el­ser afbryder og infor­me­rer hinanden i fri­tids­pæ­da­go­ger­nes norm­kri­ti­ske bestræ­bel­ser på at skabe mere lige del­ta­gel­ses­mu­lig­he­der blandt de unge i klubben.

Lit­te­ra­tur

Aager­s­chou, T., Larsen, J., & Bak, S. (2021b). Fritids- og ung­doms­pæ­da­go­gik­kens historie og moderne opgave. Tids­skrift for Soci­al­pæ­da­go­gik, 24(2), 5 – 16

Ahmed, S. (2006). Queer Pheno­meno­logy Ori­en­ta­tions, Objects, Others. Duke Uni­ver­sity Press.

Björkman, L., & Bromseth, J. (Red.). (2019). Norm­kri­tisk pedagogik: Per­spek­tiv, utma­nin­gar och möj­lighe­ter. Stu­dent­lit­te­ra­tur AB.

Bromseth, J. (2019). Norm­kri­tisk pedagogik — Rötter och fötter. I J. Bromseth & L. Björkman (Red.), Norm­kri­tisk pedagogik: Per­spek­tiv, utma­nin­gar och möj­lighe­ter. Stu­dent­lit­te­ra­tur AB.

Brønsted, L., & Canger, T. (2016). Køn — Pæda­go­gi­ske per­spek­ti­ver. Sam­funds­lit­te­ra­tur.

Clarup, E., Hamilton, S. D. P., & Padovan-Özdemir, M. (2020). Norm­kri­tisk og norm­kre­a­tiv pædagogik i aktuel praksis: Et forsk­nings­ba­se­ret inspira­tions­ka­ta­log til dagtilbud: Del­rap­port 2. VIA Uni­ver­sity College.

Col­lective, T. D. (2003). Design-based research: An emerging paradigm for educa­tio­nal inquiry. Educa­tio­nal Researcher.

Fre­de­rik­sen, J., & Overvad, E. (2020). “Norm­kre­a­tiv pædagogik og lige­stil­lings­ar­bejde i  skolen”. I Køn, seksu­a­li­tet og mang­fol­dig­hed. I S. B. Nielsen & G. R. Hansen (Red.), Køn, seksu­a­li­tet og mang­fol­dig­hed (1. udg., s. 214 – 236). Samfundslitteratur.

Gulløv, E., & Gilliam, L. (2012). Civi­li­se­rende insti­tu­tio­ner Om idealer og distink­tio­ner i opdra­gelse. Aarhus Universitetsforlag.

Hamilton, S. D. P., Nemeth, S., Padovan-Özdemir, M., Jensen, P. L. B., Iversen, S., Krøyer, P. R., & Madsen, K. N. (2023). Norm­kri­ti­ske udfor­drin­ger og mulig­he­der i fri­tids­pæ­da­go­gik­ken. En analyse af for­stå­el­ser, hand­lin­ger, værdier og erken­del­ser i arbejdet med norm­kri­tik blandt fri­tids­pæ­da­go­ger i ung­dom­s­klub­ben. Del­rap­port 3. Roskilde Uni­ver­si­tet og VIA Uni­ver­sity College

Hamilton, S. D. P., & Padovan-Özdemir, M. (2022). Norm­kri­tisk eva­lu­e­rings­kul­tur i dagtilbud — Mulig­he­der, udfor­drin­ger og anbe­fa­lin­ger: Del­rap­port 5. VIA Uni­ver­sity College.

Hau­ge­gaard, S., & Øster­gaard, S. (2020). Jagten på frirum– Per­spek­ti­ver på unge, hver­dags­liv og fæl­les­skab.

Krøjer, J. (2020). Erin­drings­værk­sted: At inter­ve­nere i menings­ska­belse. I J. Krøjer & P. Hagedorn-Rasmussen (Red.), Menings­fuldt? Kritiske per­spek­ti­ver på social inter­ven­tion (Bd. 2020, s. 146 – 172). Fry­den­lund Academic.

Krøjer, J., & Hutters, C. (2006). Meto­de­hånd­bog i for­tæl­ler­værk­ste­der (1. udg.). FFD – Fol­ke­højsko­ler­nes Forening i Danmark.

Krøyer, P. R., Iversen, S., Jensen, P. L. B., Madsen, K. N., Padovan-Özdemir, Hamilton, S. D. P., & Nemeth, S. (2023). For­tæl­lin­ger om normstød i klubben: En norm­kri­tisk analyse af for­tæl­lin­ger om køn og mang­fol­dig­hed blandt unge og deres fri­tids­pæ­da­go­ger i ung­dom­s­klub­ben. Del­rap­port 2. Roskilde Uni­ver­si­tet og VIA Uni­ver­sity College.

Krøyer, P. R., & Padovan-Özdemir, M. (2022). Typer og tendenser i fri­tids­pæ­da­go­gi­ske arbejder — Et lit­te­ra­tur­stu­die af skan­di­na­visk fri­tids­pæ­da­go­gisk arbejde med  unge i et køns- og mang­fol­dig­heds­per­spek­tiv. Del­rap­port 1. VIA Uni­ver­sity College.

Kumashiro, K. (2009). Against Common Sense: Teaching and Learning Toward Social Justice. Routledge.

Manen, M. van. (2007). Pheno­meno­logy of Practice. Pheno­meno­logy & Practice, Volume 1(1), 11 – 30.

Padovan-Özdemir, M., & Day, B. (2020). Migrant parents enacting citizens­hip in school-home col­la­bo­ra­tion. I J. Hiitola, K. Tur­ti­ai­nen, S. Gruber, & M. Tii­li­kai­nen (Red.), Family life in tran­si­tion: Borders, trans­na­tio­nal mobility, and welfare society in Nordic countries (s. 142 – 153). Routledge.

Padovan-Özdemir, M., & Hamilton, S. D. P. (2020). Padovan-Özdemir, M., & Hamilton, S. D. P. (2020). Mang­fol­dig­hed og lige­stil­ling i dagtilbud: Omfang — For­stå­el­ser — Hold­nin­ger — Tilgange: Grundlag for udvikling af en norm­kri­tisk og norm­kre­a­tiv eva­lu­e­rings­kul­tur: Del­rap­port 1. VIA Uni­ver­sity College.

Petersen, K. E., Rose, P., Damkjær-Olesen, S., & Duncan-Benedix, J. (2023). Pæda­go­gers arbejde med børn og unge i fri­tids­pæ­da­go­gik­ken: Fri­tids­pæ­da­go­gik­kens betydning for børn og unges trivsel, udvikling og livs­mu­lig­he­der (1. udg.). DPU, Aarhus Universitet.

Ringskou, L. (2021). Altså det er ikke bare alt, der kan måles og vejes. Tids­skrift for Soci­al­pæ­da­go­gik, 24(2).

Salmson, K., & Ivarsson, J. (2015). Norm­kre­a­ti­vi­tet i förskolan: Om norm­kri­tik och vägar till lika­be­hand­ling (1. udg.). Olika.

Stahl, T. (2021). Immanent Critique. Rowman and Littlefield.

Øster­gaard, C. (2018). Obser­va­tion i pæda­go­gi­ske kon­tek­ster. I T. T. Engsig (Red.), Empiriske under­sø­gel­ser. Hans Reitzel Forlag.

Aager­s­chou, T., Larsen, J., & Bak, S. (2021). Fritids- og ung­doms­pæ­da­go­gik­kens historie og moderne opgave. Tids­skrift for Soci­al­pæ­da­go­gik, 24(2), 5 – 16.


[1]Forsk­nings­pro­jek­tets deltagere var pro­jekt­le­der Marta Padovan-Özdemir Roskilde Uni­ver­si­tet og forsk­nings­me­d­ar­bej­dere. Pia Rauff Krøyer, Stine del Pin Hamilton, Simon Iversen, Pernille Lykke Buch-Jensen, Sebastian Nemeth, Kri­stof­fer Nymark Madsen, VIA Uni­ver­sity College. 

[2] For uddybende læsning se forsk­nings­rap­por­ten, Norm­kri­ti­ske udfor­drin­ger og mulig­he­der i fri­tids­pæ­da­go­gik­ken: En analyse af for­stå­el­ser, hand­lin­ger, værdier og erken­del­ser i arbejdet med norm­kri­tik blandt pædagoger i ung­dom­s­klub­ben: del­rap­port 3. (Hamilton et al., 2023).

[3] For uddybende læsning se BUPL-forsk­­nings­­rap­por­ten: Norm­kri­tisk analyse af for­tæl­lin­ger om køn og mang­fol­dig­hed blandt unge og deres fri­tids­pæ­da­go­ger i ung­dom­s­klub­ben: del­rap­port 2. (Krøyer et al., 2023).

[4] Alle klubber er ano­ny­mi­se­ret ved navn: Hhv. Klub Værket, Klub Ålen og Klub Splitten. Pæda­go­gerne anføres som Pæd.1., 2., 3 mv. eller som pædagogerne.