Norm­kri­tik i kryds­fel­tet mellem affir­ma­tiv og negativ kritik

– Skit­se­ring af en dia­lek­tisk normkritik

Denne artikel stiller skarpt på aktuelle forsøg på at formulere en affir­ma­tiv norm­kri­tik og dis­ku­te­rer denne tendens i relation til norm­kri­tik­kens teo­re­ti­ske ophav. Norm­kri­tik­ken trækker på både en post­struk­tu­ra­li­stisk og dia­lek­tisk tradition, men disse tra­di­tio­ner lader sig ikke uden videre forene, og den såkaldte affir­ma­tive norm­kri­tik kan betragtes som et skub i retningen af at skille sig af med norm­kri­tik­kens dia­lek­ti­ske arv. Ved at indkredse en affir­ma­tiv kritik forsøger man at over­skride den såkaldte negative kritiks påståede manglende evne til at tænke og kultivere alter­na­ti­ver. I en pæda­go­gisk kontekst er det helt centralt at over­skride den rene negation, da ethvert pæda­go­gisk projekt i sin essens er et skabende projekt. I denne artikel påpeges det dog, at den affir­ma­tive kritik ikke blot kommer til kort, men at den under­gra­ver mulig­he­den for at opfylde sine egne ambi­tio­ner, fordi den primært trækker på en post­struk­tu­ra­li­stisk arv. Hvis norm­kri­tik­ken fortsat skal være en ressource, der kan bidrage til pæda­go­gisk arbejde og tænkning, så er det nød­ven­digt, at dens kon­struk­tive og skabende poten­ti­ale fast­hol­des og dyrkes. For at dette kan lade sig gøre, peges der i artiklen på, at det er i norm­kri­tik­kens dia­lek­ti­ske arv, at mulig­he­den findes for at norm­kri­tik­ken kan være noget andet og mere end blot kritik og pege ud på noget andet og noget mere (og måske noget bedre?).

Et centralt element i det norm­kri­ti­ske per­spek­tiv er det at bedrive kritik, og dog er det relativt nyt, at man er begyndt at teo­re­ti­sere om norm­kri­tik­kens kri­tik­be­greb. Et nyligt forsk­nings­pro­jekt har eksem­pel­vis forsøgt at typo­lo­gi­sere, hvordan kritikken tager for­skel­lige former blandt det pæda­go­gi­ske personale i fri­tids­klub­ber (Hamilton et al., 2023), mens Marta Padovan-Özdemir har plæderet for at arbejde med et såkaldt affir­ma­tivt kri­tik­be­greb inden for norm­kri­tik­ken (Padovan-Özdemir, 2021). Sidst­nævnte kan ses som en norm­kri­tisk udmønt­ning af en bredere tendens inden for den kritiske tænkning, hvor man forsøger at revi­ta­li­sere kri­tik­be­gre­bet i det hele taget. Vendingen mod et affir­ma­tivt kri­tik­be­greb udtrykker et ønske om ikke at efterlade pæda­go­gik­ken med en ren ’negativ kritik’ – det vil sige en kritik, der kun kan kritisere – men også at for­an­stalte et positivt moment i norm­kri­tik­ken ved at affirmere noget i det eksi­ste­rende og derved – i kontekst af norm­kri­tik­ken – styrke det norm­kri­ti­ske per­spek­tivs ”skabende” kraft i det pæda­go­gi­ske arbejde (Padovan-Özdemir, 2021; Staunæs, 2017). Det er nød­ven­digt at kultivere norm­kri­tik­kens kon­struk­tive poten­ti­ale, hvis per­spek­ti­vet skal være en frugtbar allieret i pæda­go­gisk arbejde. Dog er det alligevel formålet med denne artikel at formulere en kritik af de aktuelle forsøg på at udvikle en såkaldt affir­ma­tiv norm­kri­tik og i stedet udpege en anden og mere produktiv vej. Norm­kri­tik­kens sam­men­blan­ding af en række uens­ar­tede teo­re­ti­ske per­spek­ti­ver rejser nemlig problemet, at deres indbyrdes inkom­pa­ti­bi­li­tet til­sy­ne­la­dende ikke tillader en inte­gra­tion i et samlet teoretisk per­spek­tiv. Således skitseres det i denne artikel, hvordan norm­kri­tik­ken er baseret på to intel­lek­tu­elle tra­di­tio­ner, der langt hen ad vejen kun lader sig forene med besvær, til trods for deres mange ligheder. Norm­kri­tik­kens mange inspira­tions­kil­der kan således henføres til hen­holds­vis en post­struk­tu­ra­li­stisk og en dia­lek­tisk tradition. Hoved­po­in­ten i artiklen er, at den affir­ma­tive norm­kri­tik tager sit afsæt i de dele af norm­kri­tik­kens teo­re­ti­ske fundament, den post­struk­tu­ra­li­sti­ske tradition, der dårligst er i stand til at tilbyde et affir­ma­tivt moment i kritikken, til trods for at der inden for denne tradition argu­men­te­res for det modsatte. I stedet argu­men­te­res der for, at de dele, der i den affir­ma­tive norm­kri­tik frem­stil­les som rene negative kritikker, netop i kraft af at tilhøre en dia­lek­tisk tradition, er i stand til at tilbyde det affir­ma­tive moment, der kan gøre norm­kri­tik­ken relevant og attraktiv for det pæda­go­gi­ske projekt.

Norm­kri­tik­kens rødder

Ærindet i denne artikel er ikke at spore enkelte tænkeres idéer og bidrag til det norm­kri­ti­ske per­spek­tiv og norm­kri­tik­kens praksis. Det er heller ikke formålet med denne artikel at analysere, hvordan de for­skel­lige tra­di­tio­ner og tænkere konkret anvendes i norm­kri­tisk teori og praksis. Derfor er det heller ikke ønsk­vær­digt i denne omgang at pege på praktiske pæda­go­gi­ske kon­se­kven­ser. Denne artikel har et mere teoretisk og filo­so­fisk abstrakt formål, idet jeg ønsker at optegne kon­tu­rerne af, hvordan man analytisk kan forstå norm­kri­tik­kens teo­re­ti­ske rødder, og på den baggrund foretage en filo­so­fisk dis­kus­sion af de igang­væ­rende forsøg på at formulere en affir­ma­tiv norm­kri­tik og afslut­nings­vist plædere for en revi­ta­li­se­ring af norm­kri­tik­kens dia­lek­ti­ske ophav.

Da norm­kri­tik­ken blev udviklet i en svensk kontekst, blev den udviklet som en teoretisk sam­men­s­melt­ning, hvor der bevidst blev trukket på for­skel­lige tra­di­tio­ner. Det norm­kri­ti­ske per­spek­tiv kan derfor spore sine rødder til for­skel­lige kilder, her­i­blandt de eman­ci­pa­to­ri­ske projekter, der stammer fra Frank­fur­ter­sko­len og Paulo Freires kritiske pædagogik, samt til per­spek­ti­ver leveret af inter­sek­tio­nel teori, queer teori, Foucault og Derrida (Bromseth, 2010, 2019; Kalo­nai­tyté, 2014). Flere tænkere og posi­tio­ner kunne kre­di­te­res for at bidrage til det norm­kri­ti­ske per­spek­tiv, for eksempel Deleuze, men jeg skal her begrænse mig til de posi­tio­ner, som mest tydeligt fremhæves i den oprin­de­lige for­mu­le­ring af det norm­kri­ti­ske projekt. Ifølge Langmann og Månson abonnerer norm­kri­tik på en per­spek­ti­visk tilgang, der er rodfæstet i indsigten, udtrykt af uddan­nel­ses­tæn­ke­ren Kevin Kumashiro, at intet teoretisk per­spek­tiv er i stand til at adressere alle former for under­tryk­kelse alene, da hver teori opererer med sin egen fordeling af inklusion og eks­klu­sion (Kumashiro, 2000, 2002; Langmann & Månsson, 2016, p. 80). Enhver pæda­go­gisk praksis er derfor bestemt af sin egen særlige komplekse kontekst, og ethvert forsøg på at reagere med én bestemt strategi er straks pro­ble­ma­tisk (Kumashiro 2002, 41). Norm­kri­tisk pædagogik må derfor, som Kalo­nai­tyté hævder, anlægge en per­spek­ti­visk tilgang, der inde­hol­der adskil­lige for­skel­lige teo­re­ti­ske per­spek­ti­ver (Kalo­nai­tyté 2014, 55). Derfor vil jeg i denne artikel også primært referere til norm­kri­tik­ken som det norm­kri­ti­ske per­spek­tiv eller for den sproglige vari­a­tions skyld blot norm­kri­tik­ken. Pointen med det per­spek­ti­vi­ske er vigtig at få med, og dog er det alligevel ikke lige­gyl­digt, på hvis per­spek­ti­vi­ske skuldre man stiller sig, når man begynder at formulere en normkritik.

Jeg mener, at norm­kri­tik­kens for­skel­lig­ar­tede inspira­tions­kil­der kan kate­go­ri­se­res i forhold til to over­ord­nede intel­lek­tu­elle strøm­nin­ger; hen­holds­vis en dia­lek­tisk og en post­struk­tu­ra­li­stisk position. Disse to posi­tio­ner skal natur­lig­vis forstås som en tentativ og analytisk måde at kate­go­ri­sere norm­kri­tik­kens rødder på, da der både inden for og på tværs af tra­di­tio­nerne vil være overlap og brudflader.

Lad os meget kort­fat­tet starte med den dia­lek­ti­ske tradition, da den endnu ikke synes at være fuldt ud erkendt som bag­ved­lig­gende inspira­tions­kilde inden for norm­kri­tik­ken. Det er vigtigt at under­strege, at dia­lek­tik­ken ikke kan reduceres til blot at være én ting, og at der også inden for dia­lek­tik­ken er stor uenighed om, hvordan dia­lek­tik­ken skal forstås. Helt kort­fat­tet kan det siges, at det eman­ci­pa­to­ri­ske projekt udgør et centralt element i den dia­lek­ti­ske tradition, idet dia­lek­tik­ken sam­funds­mæs­sigt og etisk peger mod men­ne­skets frihed som central værdi, ligesom tra­di­tio­nen tilbyder en skærpet bevidst­hed om det mate­ri­el­les betydning i relation til men­ne­ske­lig eman­ci­pa­tion. Derfor står magt­kri­tik­ken også centralt i den dia­lek­ti­ske tænkning. Desuden udtrykker dia­lek­tik­ken en meget dynamisk og åben pro­ces­suel ontologi, hvori verden – sub­jek­terne, objek­terne, begre­berne, osv. – betinges, bestemmes og medieres rela­tio­nelt og drives frem af kon­flik­ter og iboende modsigelser.

Sammen kan tænk­nin­gen fra Freire, Frank­fur­ter­sko­len og inter­sek­tio­na­li­te­ten siges at udgøre et dia­lek­tisk bidrag til norm­kri­tik­ken. Hele Paulo Freires tænkning og projekt står eksem­pel­vis i gæld til den dia­lek­ti­ske tradition, ikke mindst når det gælder Freires centrale pæda­go­gi­ske begreb consci­en­tização (Blunden, 2013; Freire, 2018; Lei, 2016; Streck, 2010; Torres, 1994). På samme vis genfindes den Hege­li­ansk-Marxi­sti­­ske dia­lek­ti­ske tradition også i sær­de­les­hed blandt den tidlige Frank­fur­ter­skole, hvad enten denne arv forstås som en positiv arv, sådan som det var tilfældet hos Herbert Marcuse (Bartonek, 2018a; Marcuse, 1955), eller om arven i et eller andet omfang skulle over­skri­des, sådan som det ses i Theodor Adornos forsøg på at gøre dia­lek­tik­ken negativ (Adorno, 2017; Bartonek, 2018b). Til­sva­rende er der, som Bohrer har illu­stre­ret, en tydelig dia­lek­tisk åre i den inter­sek­tio­nelle teo­ri­dan­nelse, selvom inter­sek­tio­na­li­tet måske ikke tænkes som en del af den dia­lek­ti­ske tradition og i øvrigt kan siges også at tage mere post­struk­tu­ra­li­sti­ske former (Bohrer, 2019). Udover at inter­sek­tio­na­li­tet­ste­o­ri­ens centrale tænkere på for­skel­lig vis tænker i for­læn­gelse af den dia­lek­ti­ske tradition, så ser man eksem­pel­vis dia­lek­tik­ken i inter­sek­tio­na­li­tet­ste­o­ri­er­nes insi­ste­ren på, at for­skel­lige sociale kate­go­ri­se­rin­ger ikke gensidigt udelukker hinanden, men snarere i dia­lek­tisk forstand medierer hinanden.

Hvad jeg her kalder den post­struk­tu­ra­li­sti­ske position udgøres natur­lig­vis på til­sva­rende måde af for­skel­lige intel­lek­tu­elle strøm­nin­ger, der hver især har sin egenart og ikke altid er kon­gru­ente med hinanden. Post­struk­tu­ra­lis­men er en sam­le­be­teg­nelse for en række for­skel­lige tænkere, der i for­læn­gelse af struk­tu­ra­lis­men betoner sprogets betydning for verdens beskaf­fen­hed, men samtidig afviser ethvert forsøg på at beskrive verden objektivt. I denne kategori vil jeg mene, at det er muligt at placere det queer-teo­­re­ti­­ske per­spek­tiv, Foucaults magt­kri­tik og gene­a­lo­gi­ske tilgang, samt Derridas dekon­struk­tion. Det queer-teo­­re­ti­­ske per­spek­tiv, som selv­stæn­digt og uaf­hæn­gigt per­spek­tiv af norm­kri­tik­ken, kan i sig selv siges at være inspi­re­ret af Foucault og Derridas tænkning, og det er tydeligt, at den giver norm­kri­tik­ken en dekon­struk­tiv og post­mo­derne tilgang. Med inspira­tion fra post­struk­tu­ra­lis­men lægges der i norm­kri­tik­ken således op til at dekon­stru­ere viden og sociale kate­go­rier, at forstyrre dem til deres bri­ste­punkt og demon­strere dem for hvad de er: det binære ræson­ne­ment af common sense-tænk­nin­gen, hvor vores for­stå­else af verden, som argu­men­te­ret på grundlag af kon­tra­dik­tions­lo­ven, hvor A ikke både kan være A og ikke‑A, reduceres til de logiske kate­go­rier ’enten/eller’ – det vil sige enten A eller ikke‑A. I stedet peger den post­struk­tu­ra­li­sti­ske tænkning på en ontologi af evig tilbliven, der afviser det ende­gyl­dige såvel som entydige identiteter.

Begge tra­di­tio­ner udgør aktive per­spek­ti­ver i det norm­kri­ti­ske per­spek­tiv, idet norm­kri­tik­ken kan tage mange for­skel­lige former. Nogle lader sig eksem­pel­vis inspirere af Freire (Overvad & Fre­de­rik­sen, 2020), andre af Frank­fur­ter­sko­lens Axel Honneth (Lagermann, 2022), af Queer-teori (Chri­sten­sen, 2018), af Foucault (Jørgensen & Sandersen, 2022) eller Derridas dekon­struk­tive tilgang (Åkesson, 2019), men fælles for alle er, at flere teo­re­ti­ske per­spek­ti­ver som regel bringes i anven­delse. En mere præcis under­sø­gelse af, hvordan de for­skel­lige tænkere og per­spek­ti­ver implicit og eksplicit bringes i anven­delse i norm­kri­tik­ken, og hvordan de er i stand til eller ikke i stand til at tale sammen, er af plads­mæs­sige hensyn ikke muligt at foretage i denne artikel. Men som afslut­ning på dette korte oprids, vil jeg dog pointere, at den post­struk­tu­ra­li­sti­ske tradition som udgangs­punkt ikke taler godt sammen med den dia­lek­ti­ske tradition. Den post­struk­tu­ra­li­sti­ske tradition kommer tids­mæs­sigt bagefter den dia­lek­ti­ske tradition, og kan på mange måder forstås som et direkte opgør med den dia­lek­ti­ske tradition. Dette opgør gælder for så vidt Marx, men i sær­de­les­hed vedrører opgøret en afstand­ta­gen til Hegel. Meget af Derridas tænkning udgjorde et forsøg på at overkomme tænk­nin­gen hos Marx (Derrida, 2011) og Hegel (Plo­t­nit­sky, 1998), og Derridas ker­ne­be­greb dif­férance blev af Derrida selv omtalt som den ende­gyl­dige øde­læg­gelse af Hegels begreb Aufhebung. Til­sva­rende anså Foucault meget af den franske tænkning i den anden halvdel af det 20. århund­rede som et stort forsøg på at komme ud af Hegels skygge, et projekt som Foucault mente han selv var lykkedes med (Foucault, 1971, p. 28). Det er derfor inter­es­sant – og en udfor­dring – at norm­kri­tik­ken har taget sit afsæt i to tra­di­tio­ner, hvoraf den ene af tra­di­tio­nerne aktivt har forsøgt at tage livet af den anden.

Norm­kri­tik­ken og den affir­ma­tive kritik

Inden for uddan­nel­ses­tænk­nin­gen ser man flere forsøg på at koble pæda­go­gik­ken sammen med et begreb om en affir­ma­tiv kritik (Gun­nars­son & Hohti, 2018; Zembylas, 2022), og i en dansk kontekst har særligt Dorthe Staunæs – i sær­de­les­hed sammen med Mads Bank og Sverre Raffnsøe – argu­men­te­ret for at gøre kritikken, og ikke mindst den pæda­go­gi­ske kritik, affir­ma­tiv (Bank et al., 2020a; Raffnsøe et al., 2022; Staunæs, 2017, 2018; Staunæs & Brøgger, 2020). Den affir­ma­tive kritiks grund­tan­ker videre­fø­res til­sva­rende af Staunæs og Vertelyté i et nyligt forsøg på at argu­men­tere for en affektiv og responsiv norm­kri­tik (Staunæs & Vertelyté, 2023), såvel som i en til­træ­del­ses­fo­re­læs­ning  af Marta Padovan-Özdemir (Padovan-Özdemir, 2021). I denne artikel vil jeg primært diskutere det affir­ma­tive kri­tik­be­greb i lyset af Staunæs, Bank og Raffnsøes forsøg på at formulere en sådan.

Den affir­ma­tive kritik for­mu­le­res i oppo­si­tion til, eller som sup­ple­ment til, hvad der samles under beteg­nel­sen negativ kritik. Den negative kritik udsprin­ger af den kritik, der vokser frem i oplys­ning­sti­den og som i sær­de­les­hed sættes på dags­or­de­nen af Kant (Bank et al., 2020a, p. 44). Som det spids­for­mu­le­res, så er den negative kritik ”en praksis, der har form af en ved­va­rende afsløring: en insi­ste­rende under­sø­gelse, hvori man efter­prø­ver anta­gel­ser for at kunne påvise, hvilke der er falske” (Bank et al., 2020a, p. 46). Der ligger dermed indbygget en skepsis over for dog­ma­ti­ske sandheder i den negative kritik og en stor del af den negative kritik har også bestået i at afsløre ide­o­lo­gi­ske vrang­fo­re­stil­lin­ger. I sær­de­les­hed den marxi­sti­ske og post­marxi­sti­ske tradition (her­i­blandt Frank­fur­ter­sko­lens Adorno, Hor­k­hei­mer og Marcuse) fremhæves af Bank, Raffnsøe og Staunæs som eksempler på den negative kritik (Raffnsøe et al., 2022, p. 195). Den negative kritik har derfor historisk set taget form som magt­kri­tik. Den negative kritik tilkendes en værdifuld plads i kri­tik­kens idéhi­sto­rie, men samtidig peger de på, at den negative kritik viser sin egen util­stræk­ke­lig­hed, når den bliver alle­steds­nær­væ­rende og bliver det bærende princip for tænk­nin­gen som aktivitet, idet den ifølge Bank, Raffnsøe og Staunæs ikke er i stand til at pege udover det negative (Bank et al., 2020a, p. 47). Af denne grund, lyder argu­men­tet, bør den negative kritik over­skri­des af en affir­ma­tiv kritik.

Selve begrebet affir­ma­tiv stammer ifølge Bank, Raffnsøe og Staunæs fra Deleuze, der henter det fra Nietzs­ches kritik af Hegels dialektik (Bank et al., 2020a, p. 41). Det vil derfor ikke være helt ved siden af at skitsere den affir­ma­tive kritik som et led i det post­struk­tu­ra­li­sti­ske opgør med den dia­lek­ti­ske kritik. At dette er tilfældet, bliver også tydeligt, når for­fat­terne udpeger deres inspira­tions­kil­der, der alle tilhører oven­nævnte post­struk­tu­ra­li­sti­ske lejr. For den affir­ma­tive kritik finder eksplicit sin inspira­tion hos tænkere som Deleuze, Foucault og Derrida og abonnerer på post­struk­tu­ra­lisme og beslæg­tede tilgange (Bank et al., 2020b, p. 59). I sær­de­les­hed fremhæves Foucaults ønske om at bedrive en anden form for kritik, der åbner op for en anden måde at blive styret på, og en kritik som holder sig fra at fælde domme over tingene og nærmest vita­li­stisk har en liv­gi­vende snarere end en destruk­tiv kraft (Bank et al., 2020a, p. 47; Foucault, 1996, p. 44; Staunæs & Brøgger, 2020, p. 437). Dermed lægges der også op til, at den affir­ma­tive kritik ikke skal mis­for­stås som en accept eller en bekræf­telse af det bestående, men i stedet ønsker man i den affir­ma­tive kritik at fremhæve vir­tu­a­li­te­ten og poten­ti­a­let i det der kri­ti­se­res, da den affir­ma­tive kritik ”bekræfter noget i det, som man kri­ti­se­rer” (Bank et al., 2020b, p. 63). For at uddybe den affir­ma­tive pointe yder­li­gere peges på Derridas begreb om haun­to­logi, som noget der ’hjemsøger’ og lægger op til at undersøge, det, der kunne være, men endnu ikke er (Bank et al., 2020a, p. 49; Derrida, 2011). Vender vi os således mod Derrida, så forstås det affir­ma­tive som en mulighed, når der er gjort op med log­o­cen­tris­mens tendens til udpege ordnende centre for tænkning og diskurser, og dekon­struk­tio­nen får dermed et affir­ma­tivt moment i bekræf­tel­sen af verdens åbne og dynamiske ufor­ud­si­ge­lig­hed (Alt, 2019, p. 144). En god opsum­me­ring for­mu­le­res således af Padovan-Özdemir, der i kon­tek­sten af norm­kri­tik­ken ita­le­sæt­ter den affir­ma­tive kritik som en kritik, der bekræfter ”det komplekse, dob­belt­ty­dige og uafgjorte,” samtidig med at der lægges en ”drømmende dimension til ved at tilbyde en spe­ku­la­tiv kritik om, hvad der kunne have været og kunne være ander­le­des”  (Padovan-Özdemir, 2021, p. 92).

Til kritik af den affir­ma­tive normkritik

Forsøget på at formulere en affir­ma­tiv norm­kri­tik, der ikke kun efter­la­der den pæda­go­gi­ske tænkning og praksis med en destruk­tiv kritik, er sympatisk, for hvis der skal være et pæda­go­gisk projekt over­ho­ve­det, må det være et skabende projekt. Spørgs­må­let er dog, om en affir­ma­tiv norm­kri­tik – sådan som den aktuelt teo­re­ti­se­res – kan levere det, der efter­spør­ges, for hvad ryger ud med bade­van­det, hvis norm­kri­tik­kens dia­lek­ti­ske rod forkastes til fordel for dens post­struk­tu­ra­li­sti­ske rod? To spørgsmål ved den affir­ma­tive kritik i sin nuværende form skal opholde os her, inden jeg vil forsøge at antyde kon­tu­rerne af en dia­lek­tisk norm­kri­tik: Først skal den affir­ma­tive kritiks mulighed for at være kritisk berøres; dernæst vil jeg udfordre den affir­ma­tive kritiks mulighed for over­ho­ve­det at kunne tilbyde det skabende moment, der ellers kobles sammen med den affir­ma­tive kritik.

I samme tema­num­mer af Nordiske Udkast, hvor Bank, Raffnsøe og Staunæs udfolder deres ønske om at gøre kritikken affir­ma­tiv, peges der i en kritisk replik på mulig­he­den for, at den affir­ma­tive kritik ender med at afvæbne kritikken (Szulevicz et al., 2020, p. 55). Risikoen affejes i en respons som grundløs, da det ikke er den affir­ma­tive kritiks formål at kon­fir­mere den bestående orden (Bank et al., 2020b, p. 60). Uagtet at dette ikke er formålet, så er det dog stadig et spørgsmål, om den affir­ma­tive kritik er i stand til at formulere en potent kritik af de sam­funds­mæs­sige uret­fær­dig­he­der, der begrunder og kalder på pæda­go­gi­ske inter­ven­tio­ner. Omdrej­nings­punk­tet er netop den post­struk­tu­ra­li­sti­ske tænknings tendens til gennem sproget at forstyrre, dekon­stru­ere og opløse fore­stil­lin­gen om en ikke-diskursiv vir­ke­lig­hed. Som jeg forstår det, er det netop denne kritiske anke, som Peter Busch-Jensen i samme tema­num­mer også rejser, idet han ser en fare i de norm­kri­tik­ker, der – her opsum­me­ret med mine ord – i for­læn­gelse af det post­struk­tu­ra­li­sti­ske ophav ønsker at opløse alle filo­so­fi­ske og dis­kur­sive centre. I en post­struk­tu­ra­li­stisk norm­kri­tik vil det være afgørende, at man holder sig fra at hævde netop det centrum, som skal til, når der skal dømmes i forhold til men­ne­ske­lige og sam­funds­mæs­sige behov. Meget naturligt spørger Busch-Jensen derfor, ”hvorfor og hvordan vi over­ho­ve­det øver kritik uden en ide om, at noget i subjektet eller det sociale liv kan under­tryk­kes?” (Busch-Jensen, 2020, p. 16).

Kritikken er ikke ny, og den er ofte blevet rejst i kølvandet af post­struk­tu­ra­lis­mens forsøg på komme ud over tidligere tiders prævalens for at fokusere ensidigt på det mate­ri­elle. Terry Eagleton har således rejst kritikken mod Foucault, at dennes afvisning af begrebet ’ideologi’ som kritisk og politisk ker­ne­be­greb til fordel for begrebet ’diskurs’, og at Foucaults decen­trale magt­be­greb, kommer med det problem, at det bliver svært at skelne mellem og argu­men­tere for, at nogle former for under­tryk­kelse er mere pres­se­rende og kan være mere centrale end andre (Eagleton, 2007, p. 8f). Da det filo­so­fi­ske og dis­kur­sive centrum ikke er muligt i Foucaults tænkning, er det ikke muligt at fælde de kritiske domme, der peger på nød­ven­dig­he­den og mulig­he­den for en anden måde at gøre tingene på. Af samme grund rækker Foucaults – og den affir­ma­tive kritiks – fantasi til­sy­ne­la­dende heller ikke længere end til drømmen om ikke at fælde domme og ”ikke at blive styret helt på den måde” (Foucault, 1996, p. 44; Staunæs & Brøgger, 2020, p. 437). På samme måde bliver Derridas udsagn om, at der intet er uden for sproget – eller mere direkte, der er ingen udenfor-tekst – (Derrida, 1997, p. 158) det afsæt som en dekon­struk­tio­nist som Paul de Man kunne bruge til at forkaste eksi­sten­sen af krige og revo­lu­tio­ner som andet end diskurs (de Man, 1983, p. 165). I samme ånd kan man forkaste enhver fore­stil­ling om, at uret­fær­dig­hed og under­tryk­kelse eksi­ste­rer uden for dis­kur­ser­nes verden, hvormed et essen­ti­elt kritisk ana­ly­se­ap­pa­rat afvæbnes. Den post­struk­tu­ra­li­sti­ske tænkning er derfor også blevet kri­ti­se­ret for både at være negativ og cirkulær (Palmer, 1990, p. 40), fordi den reelt set ikke kan tilbyde et alter­na­tiv og ikke er i stand til at bevæge sig udover det dis­kur­sive domæne. Post­struk­tu­ra­lis­mens desta­bi­li­se­rende gestus – hvad enten den kommer fra Foucaults gene­a­lo­gi­ske tænkning eller Derridas dekon­struk­tion – risikerer med andre ord at under­mi­nere ethvert forsøg på at rejse en kritik, der er i stand til at ramme i hjertet af men­ne­ske­lig og sam­funds­mæs­sig uret­fær­dig­hed. I en pæda­go­gisk kontekst betyder det også, at det bliver stort set umuligt at pege på et pæda­go­gisk projekt eller konkrete pæda­go­gi­ske tiltag, der kan adressere og udfordre social og sam­funds­mæs­sig uret­fær­dig­hed, fordi enhver udsi­gel­ses­po­si­tion er desta­bi­li­se­ret og grund­læg­gende suspekt som udgangspunkt.

Hermed indfinder vi os også ved kritikken af den affir­ma­tive kritiks evne til at dyrke poten­ti­a­let og vir­tu­a­li­te­ten i det eksi­ste­rende. En afvisning af kri­tik­kens evne til at fælde domme og afvis­nin­gen af struk­tu­re­rende centre, sådan som det foreslås i oven­stå­ende, henviser norm­kri­tik­ken til en ren negativ position i forhold til enhver gældende nor­ma­ti­vi­tet. En ren post­struk­tu­ra­li­stisk norm­kri­tik for­styr­rer, opløser og dekon­stru­e­rer det bestående, men tilbyder intet at stå på, når den eksi­ste­rende nor­ma­ti­vi­tet er afvist. I stedet lægges der blot op til endnu et moment, der dekon­stru­e­rer den oprin­de­lige dekon­struk­tion, som et væsen ”der spiser sin egen hale” (Jameson, 2009, p. 27: min over­sæt­telse). Med afsæt i den affir­ma­tive vending for­svin­der mulig­he­den for at formulere pæda­go­gi­ske projekter, for det bliver uklart, hvorfor det ene eller andet pæda­go­gi­ske projekt skulle være særlig ønsk­vær­digt, og dermed for­svin­der også den grund, hvorfra det skulle være muligt at iden­ti­fi­cere, formulere og kva­li­fi­cere pæda­go­gi­ske tiltag.

Den dekon­struk­tive pro­ble­ma­tik skal især loka­li­se­res i Derridas begreb dif­férance. Begrebet spiller på en dob­belt­hed i det franske sprog, og begrebet bærer kon­no­ta­tio­ner af både ’forskel’ og ’udsætte’. Med begrebet påpegede Derrida, at et tegn kun får betydning gennem dets dif­fe­ren­ti­e­ring fra andre tegn, men denne bestem­melse af tegnet indgår som led i en uendelig kæde af tegn, der er for­skel­lige fra andre tegn, og tegnets betydning er dermed udsat i det uendelige (Derrida, 2020). Denne udsæt­telse af enhver betyd­nings­kon­so­li­de­ring udi en uendelig for­skel­lig­hed gør netop, at en tænker som Derrida ikke kan tilbyde et positivt moment, der kommer efter nega­tio­nen, fordi vi står på en komplet flydende diskursiv grund. Det betyder også, at den post­struk­tu­ra­li­sti­ske kritik – til trods for at Bank, Raffnsøe og Staunæs fremhæver det modsatte – kun tillader det negative moment i kritikken og er ude af stand til at dyrke poten­ti­a­let og vir­tu­a­li­te­ten i det bestående.

De har dog fuld­stæn­dig ret i, at den negative kritik må efter­føl­ges af en kritik, der bibringer kritikken endnu et ”element af nega­ti­vi­tet, i og med at den søger at overbyde det kri­ti­se­rede ved at undersøge og afsøge, hvorledes det kan vise sig at pege ud over sig selv, videre i for­skel­lige retninger” (Bank et al., 2020b, p. 63). Men for at realisere den affir­ma­tive kritiks ambition om en negation af nega­tio­nen, er det i stedet nød­ven­digt at orientere sig mod norm­kri­tik­kens dia­lek­ti­ske fundament.[1]

En dia­lek­tisk normkritik

I denne sidste del af artiklen vil jeg præ­sen­tere, hvad det er jeg ser, at den dia­lek­ti­ske tænkning har at tilbyde norm­kri­tik­ken. Til dette formål vil jeg særligt tage mit afsæt i Hegels dia­lek­ti­ske tænkning, idet det er Hegel, der på for­skel­lige måder har lagt grunden for den dialektik som Freire, Frank­fur­ter­sko­len og den inter­sek­tio­nelle teo­ri­dan­nelse trækker på. Hegels tænkning er dette til trods uberørt i en norm­kri­tisk kontekst, se dog Iversen (2024).

For at illu­strere rele­van­sen vil jeg tage afsæt i det inter­es­sante tilfælde, at Hegel og Derrida faktisk står tættere på hinanden, end man umid­del­bart skulle tro (se også Desmond, 1985; Jameson, 2009, p. 29). Af plads­hen­syn skal jeg holde mig til én pointe, nemlig at Derridas begreb om dif­férance på mange måder er et ekko af Hegels dia­lek­ti­ske tænkning. Dif­férance-begrebet og Hegels dialektik er nemlig begge opgør med det som Hegel benævnte som for­stands­tænk­nin­gen (Verstand). For­stands­tænk­nin­gen opererer nemlig, som Hegel pointerer i de første sider i Logikken (Hegel, 2015, pp. 59 – 80), med afsæt i kon­tra­dik­tions­prin­cip­pet: A og ikke‑A udelukker gensidigt hinanden, for A kan ikke både være A og ikke‑A. For at gøre det en smule mere konkret med de begreber Hegel selv bruger i tekstens umid­del­bare kontekst, så udelukker væren (Sein) og intet (Nichts) hinanden. Er der væren, kan der ikke være intet, og er der intet, kan der ikke være væren. Var Hegel stoppet med en uover­kom­me­lig oppo­si­tion mellem væren og intet, var han blevet i den dua­li­sti­ske og binære tænkning, som dia­lek­tik­ken var et opgør med. Dermed foretog Hegel et kon­tro­ver­si­elt greb inden for logikken, da han med sin spe­ku­la­tive logik forsøgte at illu­strere, at kon­tra­dik­tions­prin­cip­pet er fejl­be­hæf­tet, for væren kan ikke tænkes uden intet. Hegels pointe er dermed meget lig Derridas, som med sit dif­férance-begreb pointerer, at tegnet får sin egen konkrete betydning i en uendelig kæde af dif­fe­ren­ti­e­rin­ger fra andre tegn, som det er for­skel­lig fra. Men Hegel fort­sæt­ter sin pointe omkring rela­tio­nen mellem væren og intet, for rent logisk for­svin­der den rene, udif­fe­ren­ti­e­rede væren så snart den tænkes og slår over i intet, og omvendt opløses intet til­sva­rende og slår over i væren. Men ud af det dia­lek­ti­ske forhold, hvor væren og intet for­svin­der ind i hinanden, udsprin­ger en ny kategori, der over­kom­mer dua­li­te­ten: Væren for­svin­der ind i intet og forgår dermed, men intet for­svin­der ind i væren, og idet intet ophører med at være intet, bliver intet til væren – og bliver dermed til i en ska­bel­ses­akt. Resul­ta­tet er til­bli­velse (Werden).

Med disse blot ind­le­dende betragt­nin­ger i Logikken, demon­stre­rer Hegel i resten af sit filo­so­fi­ske for­fat­ter­skab en ekstremt dynamisk og åben pro­ces­fi­lo­sofi, der indfanger vir­ke­lig­he­den som en kon­ti­nu­er­lig tilbliven, hvor det første bliver andet i en dif­fe­ren­ti­e­rings­pro­ces (negation). Men for fuldt ud at forstå Hegels dialektik er det centralt at få med, at det der negeres, samtidig fort­sæt­ter med at være sig selv i denne proces af andet­gø­relse. Hegel frem­stil­ler dermed det eksi­ste­rende som noget, der kon­ti­nu­er­ligt er underlagt en destru­e­rende og skabende proces (Hegel, 2007, p. 123f).

Både Derrida og Hegel forsøger at indfange verdens åbne, dynamiske og uaf­slut­tede natur. Men hvor Derridas dekon­struk­tive tænkning bevæger sig fra negation til negation uden at vedkende sig et positivt moment, så er – til trods for at nega­tio­nen er vigtig i Hegels tænkning (Hass, 2014) – kernen i Hegels dialektik, at det negative moment afløses af et positiv moment, foruden hvilken Hegels dialektik ikke længere ville være dia­lek­tisk, men blot synke sammen i sig selv og fortabe sig i nega­tio­ner­nes selv­kan­ni­ba­lisme. Dermed er Hegels dialektik søn­der­lem­mende negativ, fordi nega­tio­nen netop altid ophæves af en ny negation, men i Hegels tænkning slår negation i samme ombæring over og bliver positiv. Hegel indfanger dette positive moment med begrebet Aufhebung, som netop var det moment, Derrida håbede på at lægge i graven.[2]

Ordet Aufheben har i det tyske sprog flere betyd­nin­ger, idet det både betyder at noget ophører, men også at noget præ­ser­ve­res, løftes op eller ophæves (Hegel, 2015, p. 82). I ordet ligger der derfor netop en dobbelt betydning, der ikke blot er flertydig, men intuitivt set – for den, der ikke har kendskab til Hegels dialektik – en para­doksal og gensidigt ude­luk­kende betydning, idet vi med vores almin­de­lige fornuft kan have svært ved at acceptere, at noget simultant ophører med at eksistere samtidig med, at det præ­ser­ve­res. Men det er netop dette, der ligger i Hegels dia­lek­ti­ske tænkning. I Hegels tænkning får den første negation dermed aldrig lov til at stå alene, idet den første negation (det negative moment) altid ophæves (Aufheben) af en anden negation (det positive moment), og det er denne ved­va­rende vek­sel­virk­ning mellem nega­tio­nen og nega­tio­nens negation, der gør, at man med Hegels tænkning er i stand til at formulere en kritik, der affir­me­rer et element i det eksi­ste­rende, finder vir­tu­a­li­te­ten og poten­ti­a­let, fremhæver det, ophæver det, mens det løftes op. Disse meget abstrakte tanker kan virke løsrevet og meget fjerne fra den norm­kri­ti­ske pædagogik, men det er Hegels begreb Aufheben, der­mu­lig­gør præcist det moment, som for­ta­lerne for den affir­ma­tive kritik håber at indfange: at det eksi­ste­rende udfordres og affir­me­res, uden at det nogen­sinde konfirmeres.

Den dia­lek­ti­ske tænkning muliggør dermed både et desta­bi­li­se­rende såvel som et kon­so­li­de­rende moment, og med afsæt i dia­lek­tik­ken bliver det derfor også muligt at indtage det centrum, som er nød­ven­digt for at kunne fælde domme, iden­ti­fi­cere uret­fær­dig­he­der og formulere alter­na­ti­ver – med andre ord for­ud­sæt­nin­gerne for at det norm­kri­ti­ske per­spek­tiv kan levere en reel og potent magt­kri­tik, samtidig med at norm­kri­tik­ken kan spænde denne magt­kri­tik for pæda­go­gik­kens skabende vogn. En Hege­li­ansk-inspi­re­ret dialektik kan med andre ord tilbyde norm­kri­tik­ken og den pæda­go­gi­ske tænkning nega­tio­nen såvel som posi­ti­vi­te­ten, uden at det betyder, at vi ender i tota­li­tet­stænk­ning og et lukket, iden­ti­tets­ska­bende system. Det pri­o­ri­te­rede centrum i Hegels dialektik er nemlig aldrig absolut og endeligt (Iversen, 2024).

Afslut­tende bemærkninger

Nær­væ­rende artikel udgør på ingen måde en udtøm­mende kritik af de nylige forsøg på at rekon­stru­ere kritikken som affir­ma­tiv. Snarere kan den ses som et argument for nød­ven­dig­he­den af og et for­ar­bejde til at isce­ne­sætte en kritisk dis­kus­sion af norm­kri­tik­kens for­skel­lig­ar­tede teo­ri­brok­ker og deres indbyrdes sam­men­hæng, kom­pli­ka­tio­ner og impli­ka­tio­ner for det norm­kri­ti­ske perspektiv.

I det første spæde svenske forsøg på at indkredse, hvad en norm­kri­tisk pædagogik kunne og skulle være, blev det eks­pli­ci­te­ret, at det var et formål at koble den iden­ti­tets­desta­bi­li­se­rende tilgang fra queer-teorien med inter­sek­tio­na­li­tets­be­gre­bet for derved igen at sætte magt­for­hold i centrum af den kritiske analyse. Opfat­tel­sen var nemlig, at magt­for­hol­dene havde mistet sin centrale betydning i meget af den svenske queer-pædagogik, hvorfor queer-kritikken så og sige var blevet afvæbnet (Bromseth og Darj 2010b). Betragtes det norm­kri­ti­ske landskab i en dansk kontekst, synes norm­kri­tik­kens dia­lek­ti­ske åre dog ikke at være erkendt og stort set uberørt i sam­men­lig­nin­gen med de norm­kri­ti­ske projekter, der tager norm­kri­tik­kens post­struk­tu­ra­li­sti­ske åre i ed. At der kan trækkes på eksem­pel­vis Freire, Honneth og inter­sek­tio­na­li­tets­be­gre­bet synes i det hele taget ikke at have ført til nogen nærmere over­vej­el­ser over dia­lek­tik­kens betydning i og for et norm­kri­tisk per­spek­tiv, hverken i en svensk eller dansk kontekst (Björkman & Bromseth, 2019; Björkmann et al., 2021; Bromseth, 2019; Bromseth & Sörens­dot­ter, 2013; Graack, 2022; Lagermann, 2022; Overvad & Fre­de­rik­sen, 2020). Ved at binde for entydigt an til norm­kri­tik­kens post­struk­tu­ra­li­sti­ske arv risikeres det dog, at norm­kri­tik­ken ender med at blive det, som den i første omgang blev for­mu­le­ret som en kor­rek­tion af. Dette er muligvis også formålet for norm­kri­tik­kens post­struk­tu­ra­li­sti­ske repræ­sen­tan­ter, men dermed tømmes norm­kri­tik­ken, som jeg i denne artikel har forsøgt at argu­men­tere for, også for kritisk-kon­­struk­tivt poten­ti­ale, idet den mister evnen til at foretage magt­kri­ti­ske distinktioner.

Denne artikel inde­hol­der derfor også et udkast til og et forsøg på at indkredse en norm­kri­tik, der vedkender sig og i højere grad lader sig inspirere af sin dia­lek­ti­ske arv end af dens post­struk­tu­ra­li­sti­ske ophav. I et sådant projekt, der skriver en dia­lek­tisk norm­kri­tik tyde­li­gere frem, er der stadig meget arbejde at gøre i forhold til at sætte norm­kri­tik­kens for­skel­lige og mod­sa­t­ret­tede per­spek­ti­ver i en dialog med hinanden, men til gengæld – som også har været det bærende argument i denne artikel – er det også her, hvor det er muligt at formulere en pæda­go­gisk kritik, der vedbliver med at være søn­der­læm­mende negativ, samtidig med at det også er her, at den pæda­go­gi­ske kritik kan have det positive moment, hvori det eksi­ste­rende og det endnu-ikke-eksi­ste­ren­­des vir­tu­a­li­tet kan befrugte hinanden.

Lit­te­ra­tur

Adorno, T. W. (2017). Negativ dialektik (Henning Goldbæk, Trans.; 1. udgave). Klim.

Åkesson, E. (2019). Hur kan krop­ps­ma­te­ri­ella per­spek­tiv bidra tilll den norm­kri­tiska peda­go­gi­ken? In L. Björkman & J. Bromseth (Eds.), Norm­kri­tisk pedagogik: Per­spek­tiv, utma­nin­gar och möj­lighe­ter (pp. 95 – 119). Studentlitteratur.

Alt, S. (2019). Con­clu­sion: Critique and the Politics of Affir­ma­tion in Inter­na­tio­nal Relations. Global Society, 33(1), 137 – 145. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​1​3​6​0​0​8​2​6​.​2​0​1​8​.​1​5​5​5​698

Bank, M., Staunæs, D., & Raffnsøe, S. (2020a). Affir­ma­tiv kritik: Håb og begej­string, uhygge og vrede. Nordiske Udkast, 48(1), 40 – 52. https://​doi​.org/​1​0​.​7​1​4​6​/​n​u​.​v​4​8​i​1​.​1​4​1​706

Bank, M., Staunæs, D., & Raffnsøe, S. (2020b). Hvad er affir­ma­tiv kritik? En respons på responsen. Nordiske Udkast, 48(1), 58 – 64. https://​doi​.org/​1​0​.​7​1​4​6​/​n​u​.​v​4​8​i​1​.​1​4​1​706

Bartonek, A. (2018a). Herbert Marcuse: No Dia­lectics, No Critique. In A. Bartonek & A. Burman (Eds.), Hegelian Marxism: The Uses of Hegel’s Phi­los­ophy in Marxist Theory from Georg Lukács to Slavoj Žižek (pp. 81 – 106). SODERTORN University.

Bartonek, A. (2018b). Theodor W. Adorno: With Hegel Against Capi­ta­lism. In A. Bartonek & A. Burman (Eds.), Hegelian Marxism: The Uses of Hegel’s Phi­los­ophy in Marxist Theory from Georg Lukács to Slavoj Žižek (pp. 127 – 150). SODERTORN University.

Björkman, L., & Bromseth, J. (Eds.). (2019). Norm­kri­tisk pedagogik — Rötter och fötter. In Norm­kri­tisk pedagogik: Per­spek­tiv, utma­nin­gar och möj­lighe­ter (pp. 41 – 72).

Björkmann, L., Bromseth, J., & Hill, H. (2021). Norm­kri­tisk pedagogik — Framväxten och utveck­lin­gen av ett nytt begrepp i den svenska utbild­nings­kon­te­xten. Nordisk Tids­skrift for Peda­go­gikk Og Kritikk, 7, 179 – 195.

Blunden, A. (2013). Con­tra­di­ction, Conscious­ness and Gene­ra­ti­vity: Hegel’s Roots in Freire’s Work. In T. M. Kress & R. Lake (Eds.), Paulo Freire’s intel­lectual roots: Toward histo­ri­city in praxis (pp. 11 – 28). Bloomsbury.

Bohrer, A. J. (2019). Marxism and Inter­sectio­na­lity: Race, Gender, Class and Sexuality under Con­tem­porary Capi­ta­lism. Transcript.

Bromseth, J. (2010). Förän­drings­stra­te­gier och pro­blem­för­stå­el­ser: Från utbild­ning om den Andra til queer pedagogik. In J. Bromseth & F. Darj (Eds.), Norm­kri­tisk pedagogik: Makt, lärande och stra­te­gier för förän­dring (pp. 27 – 54). Centrum för genus­ve­tens­kap, Uppsala universitet.

Bromseth, J. (2019). Histo­riska och teo­re­tiska rötter — Kritisk och femi­ni­stisk pedagogik. In L. Björkman & J. Bromseth (Eds.), Norm­kri­tisk pedagogik: Per­spek­tiv, utma­nin­gar och möj­lighe­ter (pp. 41 – 72).

Bromseth, J., & Sörens­dot­ter, R. (2013). Norm-Critical Pedagogy. In E. A. Lundberg & A. Werner (Eds.), Gender Studies: Education and Pedagogy (pp. 24 – 32). Swedish Secre­ta­riat for Gender Research. http://​www​.genus​.se/​w​p​ – ​c​o​n​t​e​n​t​/​u​p​l​o​a​d​s​/​G​e​n​d​e​r​ – ​S​t​u​d​i​e​s​ – ​E​d​u​c​a​t​i​o​n​ – ​a​n​d​ – ​P​e​d​a​g​o​g​y​.​pdf

Busch-Jensen, P. (2020). Kritik – en udfor­drende nød­ven­dig­hed. Nordiske Udkast, 48(1), 4 – 22. https://​doi​.org/​1​0​.​7​1​4​6​/​n​u​.​v​4​8​i​1​.​1​4​1​704

Chri­sten­sen, J. F. (2018). Queer orga­ni­sing and per­for­ma­ti­vity: Towards a norm-critical con­cep­tu­a­li­sa­tion of orga­ni­sa­tio­nal inter­sectio­na­lity. Ephemera: Theory & Politics in Orga­niza­tion, 18(1), 103 – 130.

de Man, P. (1983). Blindness and Insight: Essays in the Rhetoric of Con­tem­porary Criticism. Methuen.

Derrida, J. (1997). Of Gram­ma­to­logy (G. C. Spivak, Trans.; Corrected ed). Johns Hopkins Univ. Press.

Derrida, J. (2011). Specters of Marx: The state of the debt, the work of mourning and the new inter­na­tio­nal (Repr). Routledge.

Derrida, J. (2020). Dif­fe­rance (Søren Gosvig Olesen, Trans.; 1. udgave). Hans Reitzels Forlag.

Desmond, H. (1985). Hegel, Dialectic, and Decon­struction. Phi­los­ophy & Rhetoric, 18(4), 244 – 263.

Eagleton, T. (2007). Ideology: An Intro­duction (New and updated ed.). Verso.

Foucault, M. (1971). Orders of discourse. Social Science Infor­ma­tion, 10(2), 7 – 30. https://​doi​.org/​1​0​.​1​1​7​7​/​0​5​3​9​0​1​8​4​7​1​0​1​0​0​0​201

Foucault, M. (1996). What is Critique? In J. Schmidt (Ed.), What Is Enligh­ten­ment?: Eig­h­te­enth-Century Answers and Twentieth-Century Questions (pp. 382 – 398). Uni­ver­sity of Cali­for­nia Press.

Freire, P. (2018). Pedagogy of the oppressed (M. B. Ramos, Trans.; 50th anni­ver­s­ary edition). Blooms­bury Academic.

Graack, J. (2022). Norm­kri­tik. In K. L. Madsen, J. Jørgensen, & J. Graack (Eds.), Norm­kri­tik i pæda­go­gisk praksis (1. udgave, pp. 41 – 60). Hans Reitzel.

Gun­nars­son, K., & Hohti, R. (2018). Editorial: Why affir­ma­tive critique? Recon­cep­tu­a­lizing Educa­tio­nal Research Met­ho­do­logy, 9(1), 1 – 5.

Hamilton, S. D. P., Nemeth, S., Padovan-Özdemir, M., Buch-Jensen, P. L., Iversen, S. N., Krøyer, P. R., & Madsen, K. N. (2023). Norm­kri­ti­ske udfor­drin­ger og mulig­he­der i fri­tids­pæ­da­go­gik­ken: En analyse af for­stå­el­ser, hand­lin­ger, værdier og erken­del­ser i arbejdet med norm­kri­tik blandt pædagoger i ung­dom­s­klub­ben: Del­rap­port 3 (3). Roskilde Universitet.

Hass, A. (2014). Hegel and the Art of Negation: Nega­ti­vity, Cre­a­ti­vity and Con­tem­porary Thought. I.B. Tauris.

Hegel, G. W. F. (2007). Åndens fæno­meno­logi (C. C. Øster­gaard, Trans.). Gyldendal.

Hegel, G. W. F. (2015). The Science of Logic (G. Di Giovanni, Trans.). Cambridge Uni­ver­sity Press.

Iversen, S. N. (2024). Norm Critique and the Dia­lectics of Hegelian Recog­ni­tion. Journal of Phi­los­ophy of Education, E‑Pub Ahead of Print. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​9​3​/​j​o​p​e​d​u​/​q​h​a​e​014

Jameson, F. (2009). Valences of the Dialectic. Verso Books.

Jørgensen, J., & Sandersen, K. M. (2022). Normer for seksu­a­li­tet på spe­ci­a­l­om­rå­det. In K. L. Madsen, J. Jørgensen, & J. Graack (Eds.), Norm­kri­tik i pæda­go­gisk praksis (1. udgave, pp. 255 – 280). Hans Reitzel.

Kalo­nai­tyté, V. (2014). Norm­kri­tisk pedagogik: För den högre utbild­nin­gen. Stu­dent­lit­te­ra­tur.

Kumashiro, K. K. (2000). Toward a Theory of Anti-Oppres­sive Education. Review of Educa­tio­nal Research, 70(1), 25 – 53. https://​doi​.org/​1​0​.​3​1​0​2​/​0​0​3​4​6​5​4​3​0​7​0​0​0​1​025

Kumashiro, K. K. (2002). Troubling education: Queer activism and antiop­pres­sive pedagogy. Rout­led­ge­Fal­mer.

Lagermann, L. C. (2022). Pæda­go­gens farvel til farvede for­vent­nin­ger. In K. L. Madsen, J. Jørgensen, & J. Graack (Eds.), Norm­kri­tik i pæda­go­gisk praksis (1. udgave, pp. 181 – 205). Hans Reitzel.

Langmann, E., & Månsson, N. (2016). Att vända blicken mot sig själv: En pro­ble­ma­ti­se­ring av den norm­kri­tiska peda­go­gi­ken. Peda­go­gisk Forskning i Sverige, 21(1 – 2), 79 – 100.

Lei, L. A. (2016). Hegel and Critical Pedagogy. In M. Peters (Ed.), Encycl­ope­dia of Educa­tio­nal Phi­los­ophy and Theory (pp. 1 – 5). Springer Singapore. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​0​7​/​978 – 981 – 287 – 532 – 7_229‑1

Marcuse, H. (1955). Reason and Revo­lu­tion — Hegel and the Rise of Social Theory (2nd ed.). Routledge & Kegan Paul Ltd.

Overvad, E. T., & Fre­de­rik­sen, J. S. (2020). Norm­kre­a­tiv pædagogik og lige­stil­lings­ar­bejde i skolen. In S. B. Nielsen, G. R. Hansen, & A. E. Pedersen (Eds.), Køn, seksu­a­li­tet og mang­fol­dig­hed (2nd ed., pp. 214 – 237). Samfundslitteratur.

Padovan-Özdemir, M. (2021). De gode viljers skygger – et deko­lo­ni­se­rende og norm­kri­tisk per­spek­tiv på vel­færds­ar­bej­det. Tids­skrift for Pro­fes­sions­stu­dier, 34, 86 – 95.

Palmer, B. D. (1990). Descent into Discourse: The Rei­fi­ca­tion of Language and the Writing of Social History. Temple Uni­ver­sity Press.

Plo­t­nit­sky, A. (1998). Points and Coun­ter­po­ints Between Hegel and Derrida. Revue Inter­na­tio­nale de Phi­los­op­hie, 52(205 (3)), 451 – 476.

Raffnsøe, S., Staunæs, D., & Bank, M. (2022). Affir­ma­tive Critique: Crawling from the Wreckage. Ephemera: Theory & Politics in Orga­niza­tion, 22(3), 183 – 217.

Staunæs, D. (2017). Grøn af mis­un­delse, rød af skam, og hvid som uskylden. Lederliv, 1 – 24.

Staunæs, D. (2018). ‘Green with envy:’ Affects and Gut Feelings as an Affir­ma­tive, Immanent, and Trans-Corporeal Critique of New Moti­va­tio­nal Data Visu­a­liza­tions. Inter­na­tio­nal Journal of Qua­li­ta­tive Studies in Education, 31(5), 409 – 421. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​0​9​5​1​8​3​9​8​.​2​0​1​8​.​1​4​4​9​983

Staunæs, D., & Brøgger, K. (2020). In the mood of data and mea­su­re­ments: Expe­ri­ments as affir­ma­tive critique, or how to curate academic value with care. Feminist Theory, 21(4), 429 – 445. https://​doi​.org/​1​0​.​1​1​7​7​/​1​4​6​4​7​0​0​1​2​0​9​6​7​301

Staunæs, D., & Vertelyté, M. (2023). Norm­kri­tik som affektiv og responsiv pædagogik. Unge Pædagoger, 83(2), 5 – 15.

Streck, D. R. (2010). A new social contract in a Latin American education context. Palgrave Macmillan.

Szulevicz, T., Khawaja, I., & Kousholt, D. (2020). Replik til “Affir­ma­tiv kritik: Håb og begej­string, uhygge og vrede.” Nordiske Udkast, 48(1), 53 – 57. https://​doi​.org/​1​0​.​7​1​4​6​/​n​u​.​v​4​8​i​1​.​1​4​1​706

Torres, C. A. (1994). Education and the Arche­o­logy of Conscious­ness: Freire and Hegel. Educa­tio­nal Theory, 44(4), 429 – 445. https://​doi​.org/​1​0​.​1​1​1​1​/​j​.​1​741 – 5446.1994.00429.x

Zembylas, M. (2022). Affir­ma­tive Critique as a Practice of Respon­ding to the Impasse Between Post-Truth and Negative Critique: Peda­go­gi­cal Impli­ca­tions for Schools. Critical Studies in Education, 63(2), 229 – 244. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​1​7​5​0​8​4​8​7​.​2​0​2​0​.​1​7​2​3​666


[1] For­fat­terne peger i sand Hege­li­ansk forstand på, at der iboende den negative kritik faktisk ligger et positivt moment (Bank et al., 2020b, p. 64), hvilket natur­lig­vis også gør sig gældende ift. min kritik af den affir­ma­tive kritiks nega­ti­vi­tet. Det er i den henseende værd at bemærke, at man kan rejse spørgs­må­let, om Foucault og Derridas tænkning reelt set – og meget mod deres vilje – er et moment i den hege­li­an­ske dialektik, som de begge ønskede at komme ud over. Foucault selv aner­kendte mulig­he­den for, at det på sigt ville vise sig, at hele forsøget på at slippe af med Hegel blot var et af Hegels tricks (Foucault, 1971, p. 28). I så fald ville Foucault og Derridas tænkning skulle ’ophæves’ i dia­lek­tisk forstand (se nedenfor). En sådan dis­kus­sion ligger dog uden for denne artikels formål.

[2] Det bør nævnes at f.eks. Frank­fur­ter­sko­lens Adorno, der selv tænkte dia­lek­tisk langt henad vejen tilbød en negativ dialektik uden et positivt moment, blandt andet i et opgør med Hegel. Dermed under­stre­ges det også, at den dia­lek­ti­ske tradition ikke er unison. En nærmere udredning af, hvilke mulig­he­der der er for at Hegels og Adornos dialektik kan tale sammen, ligger dog uden for denne artikels fokus.