Ind­led­ning: Spørgsmål om klasse?

, ,

Dis­kus­sio­ner af klasse har de seneste årtier været markant fra­væ­rende i den offent­lige debat og den pæda­go­gi­ske (og sam­funds­vi­den­ska­be­lige) forskning. Det er en udbredt fore­stil­ling, at klas­se­sam­fun­det hører fortiden til – at vi i dag så godt som alle hører til i mid­delklas­sen, når man ser bort fra de mest socialt udsatte grupper, og at klasse ikke længere er en relevant analytisk kategori, at den er svær at have med at gøre eller at den i hvert fald ikke er den mest centrale ulighedsstruktur.

I forsk­nin­gen kommer spørgsmål om (klasse)ulighed derfor ofte til udtryk i indi­vi­du­a­li­se­rende termer som ”res­sour­cestærke og res­sour­cesvage” familier og individer. Pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner sættes til at ”bryde den sociale arv” og ”skabe lige mulig­he­der uanset social baggrund”, ligesom klasse begrebs­sæt­tes via afpo­li­ti­se­rende begreber om ”socioø­ko­nomi” og ”bag­grundsva­ri­able”. De seneste år synes dis­kus­sio­nen af klas­se­sam­fun­det og den struk­tu­relle pro­duk­tion af ulighed dog re-aktu­a­li­­se­ret, f.eks. af skøn­lit­terære for­fat­tere som sætter spot på hvordan klasse stadig i udpræget grad er med til at forme vores liv – for­skel­ligt. Og ikke mindst ’hvordan de fattiges fattigdom vokser ud af de riges rigdom’ (Infor­ma­tion, 17.1.2023). Men hvordan bringes disse kritiske per­spek­ti­ver om klasse og social ulighed ind i den pæda­go­gi­ske forskning og debat? Og hvori består udfor­drin­gerne i at gøre det? 

I dette tema­num­mer bringer vi tre artikler, der aktiverer spørgsmål om klasse i analysen og reflek­te­rer over klas­se­be­gre­bers relevans, karakter og betydning og som på tre for­skel­lige måder forholder sig til rele­van­sen af et begreb som klasse i konkrete analyser af pæda­go­gi­ske forhold og fænomener.

I artik­lerne anvendes og dis­ku­te­res klasse i relation til konkrete pæda­go­gi­ske forhold og fænomener i fol­ke­sko­len og i sund­heds­fag­lige diskurser og viser, hvordan klasse relaterer til levet liv, erfaring, krop og sub­jek­ti­vi­tet. Artik­lerne dis­ku­te­rer også, hvordan social klasse virker sammen med andre struk­tu­re­rings­prin­cip­per, erfa­rings­dan­nel­ser og domi­nans­for­mer. I to af artik­lerne gøres det med udgangs­punkt i aktuelle studier af pæda­go­gi­ske forhold, mens den tredje artikel anlægger et metablik på anven­delse af klas­se­be­gre­bet i historisk perspektiv.

Mikala Erlik og Iben Charlotte Aamanns ana­ly­se­rer i artiklen ’Sundhed, kropsvægt og klasse’ vej­led­nin­ger, der fore­skri­ver hvordan sund­heds­pro­fes­sio­nelle bør handle i forhold til familier, hvor der er børn med høj vægt. Artiklen zoomer ind på tre dis­kur­sive repræ­sen­ta­tio­ner af familier i vej­led­nin­gerne og hvordan klasse her viser sig som moralske bedøm­mel­ser. I artiklen fre­m­a­na­ly­se­rer for­fat­terne, hvordan klasse fungerer som led i en bio­pæ­da­go­gisk sty­rings­tek­no­logi, der patrul­je­rer grænserne for godt for­æl­dre­skab gennem moralsk regu­le­ring af mødre. I forhold til dis­kus­sio­nerne om klas­se­be­gre­bets relevans dis­ku­te­rer for­fat­terne, hvordan klas­se­be­gre­bet på den ene side er mar­gi­na­li­se­ret som for­stå­el­ses­ramme, mens opmærk­som­hed på klas­se­for­skelle på den anden side genind­fø­res gennem insti­tu­tio­na­li­se­rede moralske vurderinger.

I artiklen ”Social klasses betydning for pigers trivsel i fol­ke­sko­len” under­sø­ger Katrine Vraa Justen­borg og Line Landis Gustavsen forholdet mellem social klasse og pigers trivsel i fol­ke­sko­len. Artiklen viser, at der er uforløste poten­ti­a­ler i at udvide for­stå­el­sen af trivsel, når social klasse inklu­de­res i analysen. Artiklens empiriske udgangs­punkt er fel­t­ar­bejde på to skoler, hvor der er forskelle i social klasse. Artiklens viser, at snævre og utydelige normer for smag skaber mindre plads til for­skel­lig­hed og kan forbindes med dårligere trivsel for pigerne. Dette, fordi der er større sand­syn­lig­hed for at falde uden for klas­se­rum­mets eksi­ste­rende normer. Omvendt er brede og tydelige normer i klas­se­rum­met forbundet med højere trivsel. Med udgangs­punkt i ana­ly­serne frem­læg­ger for­fat­terne en model, der kan anvendes i praksis til at få øje på normer for trivsel i relation til social klasse. På den måde argu­men­te­rer artiklen for rele­van­sen af at arbejde med social klasse som begreb i den pæda­go­gi­ske forskning ind i en meget aktuel sam­funds­mæs­sig dis­kus­sion om unges trivsel.

I Niels Krygers essay ”Arven fra 1970’erne: Mester­for­tæl­lin­gen om klasse, under­tryk­kelse og klas­se­kamp i pæda­go­gik­ken. Hvad blev der af den?” zoomes ind på, hvordan klas­se­be­gre­bet blev brugt og forstået i 1970’erne i dansk pæda­go­gisk forskning og på rele­van­sen af klas­se­be­gre­bet i dag. I artiklen reflek­te­rer Kryger over, hvad vi kan lære af erfa­rin­gerne fra 1970’erne i en dis­kus­sion af anven­delse af social klasse i pæda­go­gisk forskning i dag. Artiklen går tæt på Krygers eget enga­ge­ment og forskning i drenges antisko­le­kul­tur i fol­ke­sko­len og dis­ku­te­rer (selv)kritisk det han kalder feltets mester­for­tæl­lin­ger om drenge, arbej­der­klasse og for­stå­el­ser af social klasses betydning.  Artiklen peger på behovet for, at den pæda­go­gi­ske forskning afdækker magtstruk­tu­rer og for­mu­le­rer alter­na­ti­ver til det bestående, men viser også hvorfor det kan være van­ske­ligt at prak­ti­sere. Hermed tilbyder Krygers artikel også per­spek­ti­ver på, hvorfor klas­se­be­gre­bet er fra­væ­rende i den pæda­go­gi­ske forskning.

Vi ønsker jer god læsning og reflek­sion over klas­se­be­gre­bets relevans og betydning i den pæda­go­gi­ske forskning.