Av! Fysisk og psykisk vold i pæda­go­gi­ske rela­tio­ner og institutioner

Beskri­vel­ser af fysisk og psykisk vold fylder meget i medierne – fx vold overfor anbragte børn og unge, vold i skolen mellem børn og unge og overfor pædagoger og lærere – og der iværk­sæt­tes politiske ini­ti­a­ti­ver, som har til formål at forebygge eller gribe ind overfor den fysiske og psykiske vold, som borgere eller fag­per­so­ner udsættes for. Der er således stor politisk opmærk­som­hed på vold i for­skel­lige former, og samtidig viser denne opmærk­som­hed sig i mediernes flygtige og dra­ma­ti­ske over­skrif­ter. Beret­nin­ger om vold i pæda­go­gi­ske rela­tio­ner fører til offentlig for­ar­gelse og ita­le­sæt­tel­ser af gode viljer, ofte i form af markante udmel­din­ger om nult­o­le­rance, for­bud­spo­li­tik, stram­nin­ger af ordens­be­kendt­gø­rel­ser og sik­ker­heds­po­li­tik­ker, men har også karakter af afmagts­re­ak­tio­ner, hvor det tyde­lig­gø­res, at de pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner rammes af en form for chok-effekt.  I 2024 kom det blandt andet til udtryk i medi­e­dæk­nin­gen af den såkaldte Borup-sag om en skole, hvor der fandt overgreb sted mellem børn. Vold viser sig her som afmagt og reak­tio­nerne som en moralsk panik, der kobler sig til ver­se­rende (raci­a­li­se­rede) for­tæl­lin­ger om ‘util­pas­sede’ børn, unge og deres familier. I sådanne medi­esa­ger ses børn og unges erfa­rin­ger at blive overdøvet af mediernes og de voksnes fortællinger.

At blive klogere på voldens udtryks­for­mer og (sociale) eksi­stens­be­tin­gel­ser i pæda­go­gi­ske sam­men­hænge kræver andre spørgsmål og vinkler på vold som fænomen end mediernes blikke tilbyder. I tema­re­dak­tio­nen har vi derfor set et behov for at genbesøge temaet vold i pæda­go­gi­ske rela­tio­ner og insti­tu­tio­ner. I 2011 havde DpT et tema­num­mer, der under over­skrif­ten Rå pædagogik dis­ku­te­rede autoritet og magtu­dø­velse i historisk for­skel­lige former. I dialog med Norbert Elias’ tese om civi­li­se­ring stillede tema­num­me­ret blandt andet det spørgsmål, om nye former for råhed i pæda­go­gi­ske rela­tio­ner kan forstås i relation til (populær)kulturens dyrkelse af det rå, og hvorvidt rå pædagogik er i fremvækst i tidens pæda­go­gi­ske praksisser.

I dette tema­num­mers tre artikler stilles skarpt på børn, unge og kvinders erfa­rin­ger med at være udsat for fysisk og psykisk vold eller selv blive betragtet som én, der udøver vold mod fag­per­so­ner eller andre børn og unge. Artik­lerne peger på, hvordan vold som fænomen altid må forstås situeret og i en historisk, kulturel og social sam­men­hæng.  På hver deres måde giver artik­lerne empirisk indblik i men­ne­skers erfa­rin­ger og hand­lin­ger i insti­tu­tio­nelle sam­men­hænge, hvor vold er på spil, og viser på den baggrund, hvordan for­stå­el­ser af vold afhænger af, hvor volden betragtes fra. Her viser de tre artikler, hvordan men­ne­skers erfa­rin­ger vikler sig ind i og ikke kan forstås uden blik for struk­tu­relle forhold og kul­tu­relle forståelsesrammer. 

I artiklen Anbragt og anklaget – kon­se­kven­ser for børn, der poli­ti­an­mel­des af deres opholds­sted af Tea Tor­ben­feldt Bengtsson, Theresa Dyrvig Henriksen og Rikke Klarskov Hermansen stiller for­fat­terne skarpt på, hvilke kon­se­kven­ser det har, når anbragte børn og unge rets­for­føl­ges for vold og trusler mod ansatte på deres anbrin­gel­ses­sted. Ud fra et bør­ne­per­spek­tiv – og med afsæt i casen om Liva – viser artiklen, hvordan lov­giv­nin­gen og dens brug kri­mi­na­li­se­rer børns udadre­a­ge­rende adfærd. Gennem ana­ly­serne peger for­fat­terne på tre vid­træk­kende kon­se­kven­ser, som kri­mi­na­li­se­rin­gen og rets­for­føl­gel­sen af børn og unge får: For det første afkobles barnets hand­lin­ger fra den særlige kontekst, den er foregået i, og barnets per­spek­tiv og livs­hi­sto­rie usyn­lig­gø­res. For det andet betyder poli­ti­an­mel­delse og rets­for­føl­gelse af barnet, at rela­tio­nerne mellem barnet og per­so­na­let på anbrin­gel­ses­ste­det kommer under pres. Og for det tredje medfører dette en stig­ma­ti­se­ring af barnet, der yder­li­gere er med til at forringe barnets frem­tids­mu­lig­he­der. Artiklen udpeger hermed en hår­rej­sende praksis, hvor anbragte børn, hvis udadre­a­ge­rende adfærd er udtryk for et råb om hjælp, mødes af anklager frem for for­stå­else. I en tid, hvor der politisk og pæda­go­gisk har været stigende fokus på børns per­spek­ti­ver og ret­tig­he­der er det særligt tan­ke­væk­kende, at børn i meget udsatte posi­tio­ner kri­mi­na­li­se­res og rets­for­føl­ges. Som sådan viser artiklens analyser, hvordan et systemisk omsorgs­svigt tager sig ud anno 2025.

Stine Grønbæk Jensen, Bolette Fry­den­dahl Larsen og Sarah Smed har skrevet artiklen Ure­ger­lige kroppe og trodsige sind – isolation af anbragte piger og kvinder, hvori de under­sø­ger brugen af iso­la­tions­cel­ler som en form for kønnet insti­tu­tio­nel vold på pige- og kvin­de­hjem i begyn­del­sen af det 20. århund­rede. Med empirisk afsæt i arkiv­stu­dier fra Vejstrup Pigehjem og Kvin­de­hjem­met Sprogø vises det – blandt andet gennem dag­bogs­no­ta­ter og indrid­sede inskrip­tio­ner på inder­si­den af døren til et såkaldt betænk­nings­rum – hvordan affekter knyttet til de unge kvinder påvirkede med­ar­bej­der­nes brug af isolation, og hvordan kvinderne selv oplevede denne praksis. Artiklen argu­men­te­rer for, at cel­le­an­brin­gel­ser var en disci­pli­ne­rings­form forbundet med afsky for “løsagtige” piger og kvinder, som skulle reddes og renses. Artiklen viser, at isolation kan betragtes som psykisk tortur med alvorlige føl­ge­virk­nin­ger som depres­sion og angst. Den fremhæver, at isolation som insti­tu­tio­nel praksis var tæt knyttet til sam­fun­dets afsky for de kvinder, der brød med gældende normer, og at iso­la­tio­nen blev brugt som en affektiv magt­tek­nik, der skulle forme kvin­der­nes vilje og få dem til at inter­na­li­sere skam og selvafsky. Artiklen sætter spot på isolation som en omfat­tende form for magtu­dø­velse, der har sat – og sætter – dybe spor hos de berørte, og at den ikke bør anses som en mildere straf end fysisk vold.

I artiklen At beskrive det ube­skri­ve­lige under­sø­ger Sofie Henze-Pedersen og Michella Ida Mikuta børn og unges erfa­rin­ger med at fortælle om deres ople­vel­ser med fysisk og psykisk vold til pro­fes­sio­nelle. Under­sø­gel­sen bygger på inter­views med 16 børn og unge i alderen 12 – 25 år, som har oplevet vold i hjemmet. Artiklens analyse baserer sig på en model for bør­ne­ind­dra­gelse og kaster lys på en række udfor­drin­ger og dilemmaer. For det første, at det kan være svært at skabe et rum, hvor børnene og de unge føler sig trygge ved at dele deres ople­vel­ser, især når de pro­fes­sio­nelle er nye. For det andet, at børn og unge kan føle sig presset, hvis de bliver bedt om at give detal­je­rede beskri­vel­ser af volden, især hvis de selv er i tvivl om, hvad der er sket. For det tredje, at børn og unge ofte er bekymrede for, hvem der får viden om deres for­tæl­lin­ger, og hvad denne viden vil blive brugt til. Dette kan gøre dem til­ba­ge­hol­dende med at dele deres ople­vel­ser, hvis de ikke er sikre på, hvordan infor­ma­tio­nen vil blive håndteret. For det fjerde kan de fysiske rammer, hvor sam­ta­lerne finder sted, påvirke børnenes og de unges villighed til at dele deres ople­vel­ser. Endelig vises det, at pro­fes­sio­nel­les måde at lytte og stille spørgsmål på har stor betydning for, hvorvidt og hvordan børn og unge får mulighed for at give udtryk for deres ople­vel­ser. Med afsæt i børn og unges stemmer fremhæver artiklen, hvad der er vigtigt for dem, at pro­fes­sio­nelle er opmærk­somme på, når de åbner op for at fortælle om vold i hjemmet.

Samlet udgør de tre artikler væsent­lige bidrag til nye opmærk­som­he­der og indsigter i fysiske volds­for­mer, og hvordan de – på for­skel­lig vis – udgør former for psykisk vold, der retter sig mod indi­vi­dets sjæl. De peger på, hvordan (velfærds-) statslige indsatser over for særlige grupper i befolk­nin­gen aktuelt og historisk er tæt sam­men­væ­vet med erfa­rin­ger og ople­vel­ser af vold. Som sådan leverer de brændstof til kritisk eftertanke til vel­færds­ar­bej­dets pæda­go­gi­ske og sociale indsatser.

God læselyst ønsker temaredaktionen,

Jimmy Krab, Marianne Brodersen og Stine Thygesen