Det praktiske og det rigtige: For­bin­del­ser mellem skolens tids­ar­ki­tek­tur og tidsmoral


Artiklen belyser fol­ke­sko­lens tidslige orga­ni­se­ring og indret­ning, og under­sø­ger, hvordan dette sætter sig igennem i sko­le­hver­da­gens moralske normer, sociale rela­tio­ner og kate­go­rier. Med afsæt i begre­berne tids­ar­ki­tek­tur og tidsmoral peger artiklen på sam­men­hænge mellem skolens funk­tio­nelle og moralske dimen­sio­ner af tid – m.a.o. forholdet mellem dét, der vinder udbre­delse som de mest praktiske måder- og så dét, der anses for at være de mest rigtige måder at forvalte og forholde sig til tid på. Her­i­gen­nem synliggør artiklen også kon­tu­rerne af en miskendt og overset, men ikke desto mindre omfat­tende tids­so­ci­a­li­se­ring, som skolen både danner rum for- og er afsender af som statslig samfundsinstitution.

Ind­led­ning

Jeg har arbejdet med dem da de var yngre, også for­æl­drene omkring det, der hedder behov­s­ud­sky­delse… det synes jeg var meget vigtigt… at udskyde egne behov.” (Lærerin­ter­view. 9. klasse. Bytof­tesko­len. 2017)

Læreren refererer i citatet her til et udbredt ideal i skolen – ’behov­s­ud­sky­delse’- eller som det også for­mu­le­res: At kunne ’udsætte’ eller ’udskyde’ sine egne behov. Som det gælder for flere af de såkaldte tids­moral­ske normer jeg belyser i artiklen, er denne idé ikke for­be­holdt skolens arena, men genfindes også blandt mere bredt funderede kul­tu­relle idealer. Hoved­po­in­ten i artiklen her er imid­ler­tid, at en betydelig del af skolens normer, idealer og for­vent­nin­ger til eleverne kan forstås som moralske normer, der har med tid at gøre, og at disse i høj grad knytter sig til skolens tidslige orga­ni­se­ring og indret­ning. Det er dette aspekt af skolen jeg kon­cep­tu­a­li­se­rer som forholdet mellem skolens tids­ar­ki­tek­tur og tidsmoral. Her­i­gen­nem argu­men­te­rer jeg også for, at tid ikke blot fungerer som rammer, res­sour­cer og betin­gel­ser for det pæda­go­gi­ske arbejde, men skal ses som en vær­di­bæ­rende, vær­di­pro­du­ce­rende og dif­fe­ren­ti­e­rende grund­di­men­sion af det pæda­go­gi­ske arbejde. Tidslo­gik­kerne er med­defi­ne­rende for det som opfattes som rigtigt og vigtigt i hverdagen: For den pæda­go­gi­ske autoritet, pri­o­ri­te­rin­ger, vur­de­rin­ger, kate­go­ri­se­rin­ger, aner­ken­delse og iret­te­sæt­telse af eleverne – og ikke mindst de utallige små tov­træk­ke­rier, der udspiller sig mellem lærere og elever, og elever imellem.

Artiklens sigte kan over­ord­net opsum­me­res således: For det første at vise elementer af skolens tids­ar­ki­tek­tur og tidsmoral, og koblinger imellem de to. For det andet her­i­gen­nem at belyse, hvordan tid ikke desto mindre og i høj grad fungerer som en upåagtet og miskendt dimension af skolen. Og for det tredje og afslut­nings­vis at tegne et billede af skolen som en tids­so­ci­a­li­se­rende institution.

Meto­do­lo­gi­ske åbninger af- og med tid som optik

Ana­ly­serne der præ­sen­te­res nedslag fra her, stammer fra mit Ph.d.-projekt (Nissen, 2024). Dette projekt var drevet af en over­ve­jende kul­tu­r­a­na­ly­tisk nys­ger­rig­hed på, hvordan tid til­skri­ves betydning i skolens hverdag, og hvilke impli­ka­tio­ner dette rummer for skolens børn og unge. Tid har her fungeret som et over­be­greb for en mang­fol­dig­hed af dimen­sio­ner, samt en prisme til at få øje på, hvordan vi ordner, regulerer og ori­en­te­rer os i det sociale liv. Empirisk var under­sø­gel­sen baseret på 3,5 måneders etno­gra­fisk fel­t­ar­bejde i en 1.-, 6.- og 9. klasse fordelt på to sjæl­land­ske fol­ke­sko­ler, jeg kalder Bytof­tesko­len og Brovangsko­len. Her fulgte jeg primært elevernes veje rundt og igennem i sko­le­da­gene og tog afsæt i deres posi­tio­ner for at få indsigt i skolen som insti­tu­tion (Lærke, 1998; Gilliam & Gulløv, 2012; Gulløv, 2017). På baggrund af del­ta­gerob­ser­va­tio­ner, uformelle samtaler, elev­pro­du­ce­rede uge­di­a­gram­mer og spørgeark, samt i alt 34 inter­views med hen­holds­vis elever, lærere, ledere og res­sour­ce­per­so­ner, blev det muligt at få øje på en lang række vidt for­gre­nede tids­lig­he­der og hvordan de er forbundet med hinanden.

Med inspira­tion fra især Norbert Elias’ historisk-socio­lo­­gi­­ske optik på tid (1992/2007) og Michael Flahertys tid­set­no­grafi om fængsler (2022) var jeg optaget af minutiøst at regi­strere, hvordan tiden blev markeret og praktisk fortolket af aktørerne.1 Med andre ord at udvikle etno­gra­fien med fokus på, hvordan skolens mennesker løbende skaber tidsprak­sis­ser i relation til hinanden, de indi­vi­du­elle ønsker og de fælles over-indi­vi­­du­elle betin­gel­ser. Igennem samtaler og inter­views forfulgte jeg yder­li­gere en udforsk­ning af, hvilke ansku­el­ser, opde­lin­ger og aner­ken­delse, der knyttede sig til tid og det sociale liv i skolen, og ikke mindst elevernes kropslige erfa­rin­ger med tid. Dette var med en gen­nem­gå­ende analytisk interesse for de sociale og kul­tu­relle distink­tio­ner og græn­sed­rag­nin­ger, hvori­gen­nem tid har- eller bliver til­skre­vet betydning. Som artiklens fokus på tidsmoral afspejler, gav denne opmærk­som­hed anledning til en nærmere gransk­ning af mora­li­te­tens kon­sti­tu­e­ring og betydning (Fassin, 2011, 2015; Lamont, 1996, 2000). Både under fel­t­ar­bej­det og i afsættet for artiklen her, er idéen om tid som en habi­tu­e­ret og habi­tu­e­rende dimension central (Bourdieu, 2000, 2005; Darmon, 2018; Elias, 2000, 2007; Tabboni, 2001; Wacquant, 2016). Formålet med at forankre ana­ly­serne i habitus og habi­tu­e­ring som grundop­tik, er blandt andet at undersøge og syn­lig­gøre, hvordan arbitrære hie­rar­kier og normer i forholdet til tid aktivt fortolkes og aflejres i kroppe og insti­tu­tio­ner. Artiklens fokus på skolens tids­ar­ki­tek­tur hviler netop på teo­re­ti­ske ansku­el­ser af, hvor gen­nem­træn­gende de insti­tu­tio­nelle tæn­ke­må­der – lokale såvel som statslige – er for vores ori­en­te­rin­ger, klas­si­fi­ka­tions­prin­cip­per og normative vur­de­rin­ger (Bourdieu, 1994; Douglas, 1986; Zerubavel, 1979, 1982, 1985).

Udover at tilbyde en række ana­ly­ti­ske greb til at tilgå tid, rummer Elias’ optik en for­kla­rings­ramme til at se- og forstå for­bin­del­ser mellem den indi­vi­du­elle, sub­jek­tive og følel­ses­mæs­sige erfaring med tid, og de ofte natu­ra­li­se­rede og insti­tu­tio­na­li­se­rede tids­op­fat­tel­ser som kan iagttages i hver­da­gens prak­sis­ser og normer, i- og uden for skolen. Qua lange processer af øget befolk­nings­til­vækst, urba­ni­se­ring, indu­stri­a­li­se­ring, social dif­fe­ren­ti­e­ring, arbejds­de­ling, stats­mo­nopo­li­se­ring og natio­nal­stats­dan­nelse i bestemte dele af verden, er der ifølge Elias til­sva­rende opstået et øget behov for koor­di­ne­ring og regu­le­ring af akti­vi­te­ter, og her­i­gen­nem behov for en mere inte­gre­rende, syn­te­se­ska­bende og abstrakt tilgang til- og opfat­telse af tid (Elias, 2000, 2007). Denne type sam­funds­form er ken­de­teg­net ved lange kæder af social inter­de­pen­dens mellem mennesker, som indvirker på selv de mindste hand­lin­ger og rela­tio­ner, hvilket netop kor­re­spon­de­rer med normer for selv­kon­trol over impulser, drifter og følelser (Elias, 2000: 379, 380). Jeg har trukket på denne optik, både som et analytisk redskab til at udforske, hvad der ken­de­teg­ner de aktuelle distink­tive træk ved skolens tidsprak­sis­ser, normer og habi­tu­e­rende processer, og derudover som en histo­ri­se­rende for­kla­rings­ramme, der rækker ud over danske fol­ke­sko­lers lokale insti­tu­tio­nelle kontekst.

Skolens tids­ar­ki­tek­tur

Idéen om at man som elev kan være ’bagud’ eller ’foran’, ’langsom’ eller ’hurtig’ hviler på bestemte – om end relativt arbitrære – måder at orga­ni­sere skolens børn og unge i alder­strin, årgange, klasser, skemaer og lektioner. Børns skolegang er orga­ni­se­ret med en række tids­struk­tu­rer, der bidrager til at ordne, koor­di­nere og regulere skolens akti­vi­te­ter og mennesker. Gennem en vide­re­ud­vik­ling af begrebet ’temporal archi­tec­ture’ fra poli­to­lo­gen Sarah Sharma (2014), har jeg optegnet dét jeg kalder skolens tids­ar­ki­tek­tur. Det vil her sige de domi­ne­rende og overin­di­vi­du­elle tids­struk­tu­rer, tids­op­fat­tel­ser og ratio­na­ler som børns skolegang i Danmark er orga­ni­se­ret efter, og som kan siges at danne rygrad i fol­ke­sko­len som insti­tu­tion. I denne optik er skolen ikke kun bygget med mursten, men med tid som bærende søjler. Tids­struk­tu­rerne anviser de ruter, forløb, skift, opde­lin­ger og overgange som aktørerne i- og uden for skolen kan regne med, herunder fx, hvornår et barn skal starte og afslutte skolen, hvordan man kommer fra start til slut, hvilken kalender og rytmer, der gælder her. Med andre ord, fungerer det som dét Ball et al. har kaldt en kos­mo­lo­gisk ordning af livet i skolen (Ball et al., 1984: 45).

Som især Elias har pointeret kan tid ikke umid­del­bart ses, høres, smages eller føles, og vi skal ikke forveksle de symbolske repræ­sen­ta­tio­ner af tid, såsom fx ure, med tid (Elias, 2007: 3, 12). Særligt for disse tidslige skel og skil­le­linjer er ligeledes, at de ikke nød­ven­dig­vis er materielt synlige ligesom vægge og lofter, men ikke desto mindre over tid insti­tu­tio­na­li­se­res og til­skri­ves betydning som om de var fysiske grænser. Begrebet ’glass walls’ fra den ame­ri­kansk-israelske sociolog Zerubavel indfanger meta­forisk denne type tidslige opde­lin­ger, som prin­ci­pi­elt kunne laves om når som helst, men som mentalt kan fremstå som en objektiv realitet (Zerubavel, 1979: 2). Som når lærerne ventede med at ’starte timen’ til det sekund klokken havde ringet: ”Han sætter tasken langsomt på bordet, tjekker skufferne langsomt, klør sig i nakken, går lidt rundt og venter til­sy­ne­la­dende på at klokken skal ringe, så han kan starte timen.” (Feltnoter. 9.klasse. Bytofteskolen).Tidsarkitekturens glasvægge blev ikke altid opret­holdt med så præcis en timing i praksis som her, men lærerne og sko­le­pæ­da­go­gerne udførte et ved­va­rende og omfat­tende pæda­go­gisk og orga­ni­sa­to­risk arbejde med at opret­holde disse tids­struk­tu­rer, gennem deres konstante bestræ­bel­ser på at få alle parter syn­kro­ni­se­ret med dem.

Som de mest bærende søjler i tids­ar­ki­tek­tu­ren har jeg iden­ti­fi­ce­ret to sæt af tids­struk­tu­rer, som jeg hen­holds­vis kalder de lineære struk­tu­rer og cirkulære struk­tu­rer. De bidrager til hele form­giv­nin­gen af skolen på for­skel­lige og dog gensidigt under­støt­tende måder, men handler dybest set om to typer af tids­re­gu­le­ring til opret­hol­del­sen af den insti­tu­tio­nelle orden. Hvor de lineære struk­tu­rer henviser til opde­lin­ger og ind­de­lin­ger med afsæt i en opfat­telse af tiden som lineær, irre­ver­si­bel og fremadskri­dende, refererer de cirkulære struk­tu­rer til en cirkulær tids­op­fat­telse, hvor det sociale liv er orga­ni­se­ret med gen­ta­gel­ser i en rytmisk orden.

De lineære struk­tu­rer i tids­ar­ki­tek­tu­ren: Prin­cip­pet om stan­dar­di­se­ret pro­g­res­sion.De lineære struk­tu­rer i tids­ar­ki­tek­tu­ren ses gen­nem­gå­ende i form af det domi­ne­rende princip om børns skolegang som en stan­dar­di­se­ret pro­g­res­sion. Lig mange andre sko­le­sy­ste­mer, synes også det danske statslige sko­le­sy­stem at bygge på idéen om en stan­dar­di­se­ret og cur­ri­culum-baseret pro­g­res­sion (Hof­f­stet­ter & Schnewly, 2013: 167), hvor børn opdeles i alder- og klas­se­trin­s­fun­de­rede klas­si­fi­ka­tio­ner, posi­tio­ner og iden­ti­te­ter, som skal følge en bestemt trinvis ’udvikling’, i over­ens­stem­melse med en bestemt ræk­ke­følge af fagblokke og deraf i et bestemt tempo (Adam, 1990: 105; Anderson-Levitt, 1996: 67).

En væsentlig hjør­ne­sten i dette er den kul­tu­relle kon­struk­tion af alder og udvikling. Flere har peget på, at man i såkaldt vestlige kon­tek­ster anskuer barnets bio­lo­gi­ske alder i relation til barnets kognitive og fysisk-motoriske ’udvik­lings­trin’, hvilket i høj grad viser tilbage til sko­le­sy­ste­mets sam­funds­mæs­sige dominans (James & Prout, 1990; Lærke, 1998). Barn­doms­so­cio­lo­gerne James, Jenks & Prout har pointeret, at udbre­del­sen af sko­le­sy­ste­mer i euro­pæ­i­ske og nor­da­me­ri­kan­ske samfund har skabt et system for afvigelse og eks­klu­sion, som betyder, at det er struk­tu­ren i skolens stan­dar­di­se­rede pro­g­res­sion, og på denne baggrund også de pro­fes­sio­nel­les kva­li­ta­tive vur­de­rin­ger af ’modenhed’ mm., som bliver de afgørende vur­de­rings­kri­te­rier i forhold til synet på barnet og tiltag i forhold til barnet (James et al., 2016: 72). Jeg vil illu­strere tids­ar­ki­tek­tu­ren gennem et eksempel, som viser nogle af effek­terne af disse tidsstrukturer:

KASPER – en af 9.klasses-eleverne på Bytof­tesko­len – var en elev, der i løbet af sit sko­le­for­løb havde vakt lærernes bekymring. På for­an­led­ning af, at skolen for nogle år siden havde vurderet at Kaspers faglige præ­sta­tio­ner var for lave, havde for­æl­drene dengang igangsat en omfat­tende inter­ven­tion målrettet hans tids­for­brug i hverdagen. Med ændringen blev hans døgn nøje afmålt og skemalagt med en oppri­o­ri­te­ring af tiden brugt på lektier, og til­sva­rende en kraftig reduktion i tiden til com­pu­ter­spil. Da jeg besøger Kasper og 9.-klassen viser denne praksis sig dog at give problemer. Lærerne mente, at det nu havde taget overhånd, og de havde derfor sendt et brev til for­æl­drene med en opfor­dring om at mindske Kaspers lek­tie­læs­ning og vægte hans fri­tidsak­ti­vi­te­ter højere. Både Kasper selv og lærerne omkring ham kunne berette om det bøvl det skabte, at han ofte var forud i timerne. For lærerne resul­te­rede det i udfor­drin­ger med at finde særlige ekstra-opgaver til ham, og for Kasper selv betød det jævnligt en oplevelse af kedsomhed. Som han fortalte, havde han engang læst bogen færdig tre uger før tid ”og så sad jeg bare og lavede gram­ma­ti­kø­vel­ser i tre uger. Og det begynder man at kede sig meget over.” (Ele­vin­ter­view og lærerin­ter­view. 9.klasse. Bytof­tesko­len. 2017).

Eksemplet fortæller noget om de insti­tu­tio­nelle kon­struk­tio­ner af at være bagud eller foran, og skolens og familiens arbejde med at skrue op og ned i tempoet for at få syn­kro­ni­se­ret eleverne med årsplanen for klas­se­trin­net. At skolen er tidsligt bygget til, at hvert barn følger en bestemt stan­dar­di­se­ret pro­g­res­sion, virker til at sætte sig igennem hos de pro­fes­sio­nelle, dels i et praktisk behov for en faglig syn­kro­ni­si­tet i forhold til eleverne, og dels som uformelle vur­de­rings­kri­te­rier i blikket på skolens børn og unge.

Et inter­es­sant begreb til at forstå tids­ar­ki­tek­tu­rens ratio­na­ler og effekter er begrebet ’chro­no­nor­ma­ti­vity’ af que­er­te­o­re­ti­ke­ren Elisabeth Freeman (2010). Med idéen om, at der hersker en bestemt kro­no­nor­ma­ti­vi­tet, peger Freeman på en sam­funds­mæs­sig udbre­delse af bestemte normer for fx tempo og ræk­ke­følge i men­ne­skers liv, hvor nogle som kon­se­kvens heraf udskilles til at være ’ude af sync’ med resten (Freeman, 2010: 3). Ifølge Freeman danner kro­no­nor­ma­ti­vi­te­ten til­sva­rende baggrund for erfa­rin­ger med- og ople­vel­ser af tid, som netop fore­kom­mer helt naturlige for dem som pri­vil­e­ge­res af disse. Som Bourdieu har pointeret, springer tiden typisk først i øjnene, når der opstår et mis­for­hold mellem det for­ven­tede og det reelle udfald (Bourdieu, 2000: 208, 209). Kasper hørte til den minoritet af elever, der util­sig­tet udfor­drede det insti­tu­tio­nelle behov for syn­kro­ni­si­tet, og blev synlig i kraft af tids­ar­ki­tek­tu­rens ind­byg­gede kro­no­nor­ma­ti­vi­tet. Derimod bidrog andre elevers mere norm­ty­pi­ske ’udvikling’ i højere grad til natu­ra­li­se­rin­gen af insti­tu­tio­nelle tids-opde­lin­­ger og ‑ind­de­lin­ger, og misken­del­sen af deres betydning.

De cirkulære struk­tu­rer i tids­ar­ki­tek­tu­ren: hver­da­gens sociale regu­la­ri­tet. Et andet sæt af tids­struk­tu­rer – dem jeg med et samlet begreb kalder de cirkulære struk­tu­rer – består i en række over­lap­pende rytmer, gen­ta­gel­ser og regu­la­ri­tet i for­skel­lige stør­rel­ses­for­hold, som nærmere betegnet dækker over skolens opde­lin­ger i skoleår, uger, skemaer, dage og lektioner. I mod­sæt­ning til de lineære tids­struk­tu­rer, som i langt højere grad forekom uan­ta­stede, gav sko­le­ske­maet anledning til kon­ti­nu­er­lige kampe, kon­flik­ter og taktikker lærerne og eleverne imellem. Tids­kam­pene cen­tre­rede sig ofte om hen­holds­vis at udfordre eller værne om skemaets glasvægge mellem ’time’ og ’frik­var­ter’, hvilket gav præg af en høj grad af minu­tiø­si­tet i de sociale rela­tio­ner mellem lærere og elever, samt eleverne imellem. Med nuan­ce­for­skelle på tværs af klas­se­trin gentog de samme for­hand­lin­ger sig igennem hele dagen: Hvornår er vi færdige? Hvornår har vi fri? Hvor længe har vi pause? Må vi gå nu? Nej, I må vente. I skal lige holde den lidt længere endnu. Klokken er ikke x endnu. Aaiijjhh! Åårghh! Tsk! Det var ofte de enkelte minutter, der forekom afgørende for hele atmos­fæ­ren i klas­se­rum­met såvel som for smi­dig­he­den i insti­tu­tio­nen. Som det ses i det følgende eksempel, danner sko­le­ske­ma­ets glasvægge afsæt for bestemte kon­struk­tio­ner af varighed og tempo, samt tidsligt funderede for­tolk­nin­ger og kate­go­ri­se­rin­ger af eleverne. Her er et lille uddrag fra felt­no­terne fra et typisk scenarie i spi­se­frik­var­te­ret i 1.klassen:

Nå Nora, kan du gå ud? Laurits! Ida!” Kirsten beder børnene enkeltvis og samlet om at gøre sig færdige og skynde sig. Hun siger ”Guffe, guffe! Vi har lige fået lavet en gruppe med langs­om­spi­sere der? Næste gang laver vi grupper efter, hvor hurtigt man spiser”. De taler videre om, hvorvidt man er langsom eller hurtig til at spise. ”Om 5 minutter må man tage maden med ud”. (Feltnoter. 1.klasse. Bytof­tesko­len. 2017)

Som mange andre lærere havde Kirsten til opgave, ikke kun at føre større elev­grup­per samlet fra klas­se­trin til klas­se­trin i et stan­dar­di­se­ret kol­lek­tivt tempo (jf. de lineære struk­tu­rer), men til­sva­rende også at sørge for at børnene kom i rette tid fra lektion til lektion, ind og ud af lokalerne. Delamont & Galton (1986: 127) taler om ”staff mana­ge­ment of pacing”, når lærerne skal have elever igennem året, ugen og timen. Også her er det en pointe, at tids­ar­ki­tek­tu­ren kan siges at skabe et insti­tu­tio­nelt behov for syn­kro­ni­si­tet, som også sætter sig normativt igennem i vur­de­rin­gerne af hinanden. Det er ikke kun upraktisk med elever, der ikke følger tids­struk­tu­rer­nes skil­le­linjer, varighed og tempo, det danner også afsæt for kate­go­ri­se­rin­ger af de ’hurtige’ versus ’de langsomme ’ – i dette tilfælde kate­go­rien ’langs­om­spi­serne’. Eksemplet afspejler en bredere tendens i mine iagt­ta­gel­ser, nemlig at skolen danner rum- og afsæt for pro­duk­tio­nen af kate­go­rier og iden­ti­te­ter baseret på tid, mere specifikt, og især tidsarkitekturen.

Skolens tidsmoral

De skal finde dansk­bø­gerne frem. Der er uro. Charlotte tæller ned ”10 – 9‑8…” Hun stopper. ”Hvad foregår der dernede?” Hun venter. ”Nu skruer jeg lige bissen på. 11 minutter er der brugt af timen. Godt nok kom jeg for sent, men 11 minutter har vi brugt af timen. Det skal være mere effektivt. Vi skal skynde os lidt.” (Feltnoter. 6.klasse. Brovangsko­len. 2017).

De sociale dyna­mi­k­ker i skolen tyde­lig­gjorde at for­valt­nin­gen af tiden til rådighed var omdrej­nings­punkt for kon­ti­nu­er­lige små kampe. Uagtet den grund­læg­gende insti­tu­tio­nelle asymmetri mellem lærere og elever, er en vigtig pointe her imid­ler­tid også, at magt­kon­stel­la­tio­nerne ikke var entydige, og at valøren af tid deraf heller ikke var entydig, men netop omskif­te­lig. Fænomenet ventetid, som også indgår i eksemplet her, var et udbredt aspekt af sko­le­li­vet på disse skoler, som det i øvrigt er i mange andre insti­tu­tio­nelle sam­men­hænge. Ventetid er værd at fremhæve som en særligt inter­es­sant dimension af tid idet det er illu­stra­tivt for domi­nans­for­hold og ulige betin­gel­ser (Bourdieu, 2000: 228; Sharma, 2014:79). De mikro­so­ci­ale magt­kon­stel­la­tio­ner af lærere og elever fremstod dog ikke fastlåste, men mere som dynamiske spæn­dings­for­hold. Som det også ses i det fore­gå­ende eksempel, skiftede det løbende, hvem der ventede på hvem, og dette gav jævnligt anledning til iret­te­sæt­tel­ser. Tiden til rådighed ændrede således også social og symbolsk karakter: Den formelt set samme tid (målt i klokketid) kunne det ene øjeblik fx udgøre en ufri­vil­lig byrde af ’dødtid’ som man for alt i verden gerne ville af med, og i det næste øjeblik udgøre et efter­trag­tet gode eller belønning, man gerne ville have mere af. Centralt for dette afsnit om skolens tidsmoral er, at der på tværs af disse dynamiske spæn­din­ger omkring tiden trådte et helt gen­nem­gå­ende og markant moralsk spor frem. Uanset at elev­er­fa­rin­gerne med skolen varierede indi­vi­du­elt og situ­a­tio­nelt, syntes disse erfa­rin­ger ikke at rykke afgørende ved de kol­lek­tivt domi­ne­rende opfat­tel­ser af ’rigtige’ og ’forkerte’ måder at forholde sig til tid på. Snarere fungerede tids­mora­len omvendt som en social vur­de­rings­prisme i blikket på sig selv og andre.

Begrebet ’tidsmoral’ har jeg lånt fra de svenske etnologer Frykman & Löfgren (1979), og udvidet til at undersøge nærmere, hvad det er for domi­ne­rende måder at opfatte, vurdere, føle og handle på i forhold til tid, som anses for gode og dårlige, rigtige og forkerte, eller rimelige og urimelige at forvente af eleverne. Ana­ly­serne giver et indblik i skolens ved­hol­dende og omfat­tende opdra­­gel­­ses- og soci­a­li­se­rings­ar­bejde med at omor­ga­ni­sere kropslige, mentale og følel­ses­mæs­sige indstil­lin­ger til tid. I afsnittet her præ­sen­te­rer jeg nedslag fra analyser, hvor jeg har ind­kred­set en række kom­po­nen­ter af en moralsk orden for forholdet til tid. Skolens tidsmoral skal ses som et over­be­greb for en lang række tids­moral­ske normer udkrystal­li­se­ret i tre over­lap­pende grund­ka­te­go­rier jeg skitserer i det følgende: 1) Timingen af kroppen, 2) At være på forkant med fremtiden, og 3) Den for­nuf­tige brug af tiden.

Timingen af kroppen: Den første og mest basale dimension handler om kroppen. Denne komponent af tids­mora­len sås tydeligst i kor­ri­ge­rin­gen og afsmagen for den ube­her­skede, ikke-regu­le­rede, ufo­ku­se­rede, langsomme eller rastløse elevkrop. Dette kredsede især om dyrkelsen af behov­s­ud­sky­delse og udhol­den­hed – ”I skal liiiige holde den” – og var koblet til at kunne følge under­vis­nin­gens tempo og varighed – ”Ulrik, hvorfor skal du altid være sidst hver gang. Klud­der­ho­ved”. (Feltnoter. 1.klasse. 2017). Den kul­tu­relle aflæsning af elevernes ’for­styr­rende’ og ’upassende’ kroppe under­stre­gede en uudtalt, men frem­træ­dende vægt på tid som en kollektiv ressource. Det eneste værre end at spilde sin egen tid, var til­sy­ne­la­dende at spilde de andres tid. Det var således ikke kun upraktisk at give efter for trangen til at spise, tisse, råbe eller hoppe på de forkerte tids­punk­ter, men også anset for mangel på respekt overfor fæl­les­ska­bet, sin gruppe eller side­kam­me­rat. På tværs af klas­se­trin satte denne aflæsning af kroppen sig også igennem i elevernes vur­de­rin­ger af sig selv og hinanden:

Josefine, hun kan holde alt ude i timerne, og så i frik­var­te­rerne slipper hun sig løs (han bevæger kroppen for at vise mig det). Hun er stille i timerne. Sådan er det ikke med mig. Jeg kan ikke holde mig til én ting ad gangen”. (Feltnoter. 6.klasse. Brovangsko­len. 2017)

David, som her i citatet sam­men­lig­ner sig selv med klas­se­kam­me­ra­ten Josefine, var en af de elever, som ofte endte ud i asynkrone posi­tio­ner i forhold til skolens, klassens eller gruppens tid, og han blev jævnligt kon­fron­te­ret med klas­se­kam­me­ra­ters, læreres og ikke mindst sin egen irri­ta­tion over disse impulser og bevæ­gel­ser. For­tæl­lin­gen om, at skolen er et sted, hvor børn i høj grad skal ’sidde stille’ er en velkendt figur i lit­te­ra­tur om skolen (Bauer & Borg, 1996; Brodersen, 2019; Corbin, 1995; Gilliam, 2012; Mottelson, 2014). Med tid som prisme, bliver det tydeligt at denne velkendte figur kan forstås i relation til skolens tidslige indret­ning. Tids­ar­ki­tek­tu­ren ansporer ikke alene til dyrkelsen af denne kropslige timing som den mest praktiske og funk­tio­nelle ele­va­d­færd, men sætter sig i praksis også moralsk igennem i opfat­tel­sen af ’den gode elev’. Udover at det har den kon­se­kvens, at eleverne over tid i høj grad synes at inkorpo­rere dette blik som en del af et selv­for­hold, såsom David her, så afspejler eksemplet også en anden impli­ka­tion af den tætte for­bin­delse mellem tids­ar­ki­tek­tu­ren og tids­mora­len. De spæn­din­ger, udfor­drin­ger og kon­flik­ter som med analysen kan ses indlejret i skolens tidslige indret­ning, har en tendens til at blive fortolket som et spørgsmål om elevernes iboende personlighedstræk.

At være på forkant af fremtiden: Den næste kategori af tids­moral­ske normer omhandler opfat­tel­ser af selve tidens tekstur og de hand­le­må­der, der fortolkes som en frem­tids­ret­tet, fore­gri­bende, plan­læg­gende og i det hele taget abstrakt opfat­telse af tid. Jeg kunne iagttage, at fra 1.- til 6.- til 9. klas­se­trin var de udstedte opgave-deadlines længere og længere, tids­ho­ri­son­ten gjort større og større, og for­vent­nin­gen om en konstant, finmasket og økonomisk tids­for­nem­melse mere og mere frem­træ­dende. Som en lærer nærmest spids­for­mu­le­rede det, da hun intro­du­ce­rede 6.klassen til en ’måneds­op­gave’: ”Husk det nu. Jo ældre I bliver, jo mere skal I have styr på tiden.”. På tværs af klas­se­trin viste netop denne vending – at have ’styr på tiden’ – sig gen­nem­gå­ende som et synonym for kontrol: At have styr på sig selv, hinanden, omstæn­dig­he­derne – og herunder fremtiden.

Hver­da­gens prak­sis­ser omkring denne tidsmoral var især knyttet an til brugen af diverse tids­in­stru­men­ter i hverdagen, såsom kalender, skema og ure. Dette handlede om at være på forkant af deadlines og møde­tids­punk­ter mm. Mulig­he­den for at vise sig som punktlig og pålidelig hvilede således også på en vis for­ud­si­ge­lig­hed i de insti­tu­tio­nelle tidskrav. I kraft af nyere digitale tids­in­stru­men­ter, redskaber og medier (aula, ugeplan, sociale medier mm.), herskede der på de højere klas­se­trin samtidig en væsentlig mere øje­bliks­o­ri­en­te­ret tids­op­fat­telse, som afkrævede eleverne at de flek­si­belt og løbende holdt øje med ændringer i møde­tids­punk­ter, møde­ste­der, akti­vi­te­ter, og hvad de skulle medbringe osv. – en tidsmoral, som i øvrigt også var ført an af eleverne selv og deres brug og vaner fra sociale medier. Især i 9.klassen kunne man iagttage nye aftaler, der tikkede ind på tele­fo­nerne i løbet af dagen, og løb med opmærk­som­he­den fra dele af klassen. Den østrigske sociolog Helga Nowotnys for­mu­le­ring ’udvidet nutid’ virker brugbart til at indfange denne type skærpede tids­be­vidst­hed sprogligt (Nowotny, 1988: 26).

Det vil sige, at udover og samtidig med, at eleverne for­ven­te­des at udvide deres tids­ho­ri­sont mentalt – i takt med klas­se­trin­net – til­skyn­dede brugen af de digitale tids­in­stru­men­ter også til en for­kor­telse af tids­ho­ri­son­ten: De skulle altså kunne veksle mellem både en form for tidslig nær­sy­net­hed og tidslig lang­sy­net­hed, og kunne etablere for­bin­del­ser imellem de to. Elias har påpeget det høje abstrak­tions-niveau som afkræves for at skabe synteser imellem begi­ven­he­der og tids­be­stemme dem (Elias, 2007: 61). Man kan sige, at dette afkræver en anden og mere smidig form for punkt­lig­hed, nærmere en konstant opmærk­som­hed på tiden. Ske­ma­struk­tu­rens for­ud­si­ge­lig­hed og koor­di­ne­rings­pres var af den grund på ingen måde annul­le­ret, men eleverne på de større klas­se­trin kunne ikke forlade sig på denne tids­for­nem­melse alene. Det kan, som den norske antro­po­log Thomas Hylland Eriksen har peget på, dis­ku­te­res om for­ud­si­ge­lig­he­den på den måde bliver en ny knaphed i kraft af tek­no­lo­gien (Eriksen, 2020, 42). En pointe her er også at påpege kon­tu­rerne af en ny og mere kompleks tidsmoral, som ikke har rod i skolens historisk kon­so­li­de­rede rytmer alene.

Da jeg spurgte en af 9.klassens lærere om hun kunne se forskel på elevernes forhold til ugeplanen, svarede hun: ”Dem, der har tjek på ugeplanen er også dem, der har forstået formålet med skolen.” Udsagnet illu­stre­rer en bredere funderet symbolsk dimension af funk­tio­na­li­te­ten ved disse tids­in­stru­men­ter. Elevernes tidslige ageren i skolen syntes at signalere former for respekt og enga­ge­ment i skolen, eller mangel på samme. Både hvis man spurgte for lidt og for meget til, hvad der skulle ske, kunne det fortolkes som manglende selv­stæn­dig­hed og enga­ge­ment i skolen: ”Hør nu her, det står i planen!” Hvor nogle elever i 9.klassen – fx Kasper – ikke virkede til at have inkorpo­re­ret denne form for tids­be­vidst­hed, men derimod tog notits af alle iret­te­sæt­tel­serne, hver gang han havde glemt at ’tjekke ugeplanen’, havde andre – såsom fx klas­se­kam­me­ra­ten Josefine – taget ugeplanen til sig i en grad så det føltes skamfuldt og nærmest utæn­ke­ligt for hende ikke at orientere sig grundigt og hyppigt: ”Når man har læst alle fem dage, så skal man lige have den igen.” Flere af pige­e­le­verne i 9.klassen beskrev i det hele taget hver­dags­prak­sis­ser, der gik ud på at være på forkant af‑, koordinere‑, foregribe- og der­i­gen­nem direkte skabe sig en ’rar’ og ’god’ skoledag.

Den for­nuf­tige brug af tiden: I for­læn­gelse af de fore­gå­ende facetter af tids­mora­len jeg har beskrevet, handler den tredje og sidste kategori om moralske normer for, hvordan tiden bruges. På tværs af klas­se­trin rangerede idéen om det pro­duk­tive og tids­op­ti­me­rende menneske højt. Med andre ord, et menneske, som af sig selv forstår at pri­o­ri­tere, disponere, allokere og forvalte tiden på måder, der aflæses som ’for­nuf­tige’ og ’for­svar­lige’. Som i det følgende uddrag fra 9.klassen, fik eleverne typisk tildelt større mængder af selv­for­val­tet tid, jo højere klas­se­trin der var tale om, og dette rummede både tillid og forventninger:

Klaus deler opgave-ark ud til klassen. Imens siger han: ”Og I tager bare en pause og får noget luft, hvis I har brug for det. Og I styrer selv­føl­ge­lig selv tiden.” ”Hvor lang tid har vi?”, spørger Molly. ”Så lang tid du synes er for­svar­ligt”, svarer han og smiler til hende. (Feltnoter. 9.klasse. Bytof­tesko­len. 2017)

Lærerne så det som en del af deres pæda­go­gi­ske opgave, at eleverne udviklede en evne til at forvalte tiden selv, ved ”at give mere og mere slip”, som læreren Nanna for­mu­le­rede det. På Bytof­tesko­len startede de, med blandt andet tids­for­valt­nin­gen for øje, op allerede i 5. klasse med at forberede eleverne til ’den store pro­jektop­gave’ i 9. klasse. Beto­nin­gen af, at det var vigtigt at vise tillid til skolens børn og unge var kon­se­kvent også en ledsager til bekym­rin­gen for at de kunne ”komme til at bruge tiden forkert”. Det gjaldt først og fremmest arbejds­pro­ces­serne omkring udstedte opgaver, lektier og projekter, men ind­be­fat­tede også for­valt­nin­gen af pauser, frik­var­te­rer og fritid og fore­stil­lin­ger om, hvad der blev anset for sundt og afba­lan­ce­ret – fx at man burde gå udenfor i frik­var­terne, selv når man qua klas­se­trin­net har fået lov til at blive inde i klassen. Også eleverne holdt øje med, hvem der gjorde hvad. Hvad der regnedes for at være ’for­svar­ligt’ var der således ikke en enkel adfærds­kode for. I et interview beskrev Niklas fra 9.klassen, at han nu havde lært at bruge tiden bedre. Nu her i udsko­lin­gen handlede det om at ”bruge den tid man har” og med fokus på ”kvalitet over kvantitet”.

Mig og Thor, vi kon­kur­re­rede altid om at være hurtigst færdig… helt op til tredje. Men så sagde de altid til skolehjem-sam­ta­­lerne: ’Det handler ikke om at være hurtigst, det handler om at være bedst’.” (Ele­vin­ter­view. 9.klasse. Bytof­tesko­len. 2017)

Niklas’ til­ba­ge­blik på ændringer i lærernes for­vent­nin­ger illu­stre­rer at ’den for­nuf­tige brug af tiden’ optrådte som en mere kulturelt sammensat form for sko­le­præ­sta­tion. Det var tydeligt i under­vis­nin­gen, at hurtighed og tempo på ingen måde var annul­le­ret som aner­ken­del­ses­vær­dig tidsnorm, men at dette lige såvel kunne trumfes af idealer om grun­dig­hed, for­dy­belse og fokus. Mora­li­te­ten omkring tids­for­valt­nin­gen trådte særligt tydeligt frem i kraft af sin modpol – ’spildtid’ og ’tids­spilde’. Disse ord var udbredte emiske termer blandt både lærerne, sko­le­pæ­da­go­ger og eleverne for det indis­kuta­belt negative scenarie, som alle konstant var i risiko for enten at blive ramt af- eller være skyld i. Også når nogle af eleverne på for­skel­lige måder direkte forhalede under­vis­nin­gen, blev det på de højere klas­se­trin sprogligt kon­stru­e­ret som at spilde sin egen eller andres tid. Thor, Niklas og andre af dren­ge­e­le­verne i 9.klassen beskrev den praksis de kaldte at lave ’bevidst tids­spilde’ eller ’at trække pausen’:

Nogle gange laver man bevidst tids­spilde. Hvis nu der er … lads os sige 10 minutter til pause … så kan man godt lige trække den lidt, fx snakke om, hvad du har lavet i weekenden. Det gør vi tit.” (Grup­pe­in­ter­view. 9.klasse. 2017).

Citatet eksem­pli­fi­ce­rer, at eleverne øjnede- og greb smut­hul­lerne – de fandt måder at strække og bøje tids­struk­tu­rerne kva­li­ta­tivt uden at desta­bi­li­sere dem. Dét jeg vil fremhæve i denne sam­men­hæng, er imid­ler­tid deres måde at anskue dette på. Uanset at tids­ar­ki­tek­tu­ren og de tids­moral­ske normer ikke var lig med praksis, var det tydeligt at mora­li­te­ten satte sig igennem i vur­de­rin­gerne aktørerne imellem. Blandt 6.- og 9. klasses-eleverne sås en mere udbredt opdeling af den sociale verden i nyttig og unyttig tid. Selvom lærerne og pæda­go­ger­nes tildeling af ’fri tid’, ’fri leg’, ’frik­var­ter’ og ’pause’ i første omgang altid blev budt jublende velkommen, var det for flere af eleverne også ledsaget af en ambi­va­lens omkring tids­for­valt­nin­gen. De udtrykte det også som vigtigt at ’lave noget’ og ’lære noget’, ’så man kan få en uddan­nelse’, ’få et godt arbejde’, ’blive klog’ eller ’blive rig’. Og denne binære opdeling af den sociale verden i forhold til nyttig og unyttig tid, gik til­sva­rende igen i en mod­stil­ling mellem den tid man selv for­val­tede og den tid ’de voksne’ styrede, samt tid brugt med vennerne overfor tid brugt på uddan­nelse. Kald­stan­ken i den pro­te­stan­ti­ske etik som Max Weber (2018) har fre­m­a­na­ly­se­ret, fore­kom­mer stærkt gen­ken­de­lig her, men dog erstattet med uddan­nelse som impe­ra­ti­vet i for­grun­den. Med afsæt i Elias forstår jeg dette som et tillært skisma i forholdet til tid, der ikke alene former deres forhold til skolen, men også forholdet til sig selv.

De for­skel­lige kom­po­nen­ter fre­m­a­na­ly­se­ret under begrebet tidsmoral baserer sig bredt set på et ideal om selv­re­gu­le­ring. Hele opdra­gel­sen af elevernes forhold til tid afspejler i høj grad det Elias har beskrevet som et stadigt større behov for ind­ar­bej­del­sen af en selv­re­gu­le­ret, akut og disci­pli­ne­ret sen­si­ti­vi­tet i forhold til tid (Elias, 2007:7). I skolen gælder dette i korte træk en socialt sensitiv timing kom­bi­ne­ret med en minutiøs og samtidig frem­tids­o­ri­en­te­ret indstil­ling- og trang til at kende tiden og udnytte den optimalt. Hvor flere af disse moralske dimen­sio­ner kan ses i direkte relation til tids­ar­ki­tek­tu­ren, er der også tale om andre, nyere og sam­funds­mæs­sigt mere bredt funderede tidslo­gik­ker, som rækker ud over skolens særegne insti­tu­tio­nelle logikker, men som gøres virksomme i regi af skolen.

Et sidste aspekt jeg vil pointere i forhold til skolens tidsmoral er, at de tids­moral­ske normer så at sige oftest ’gemte sig’ under dæk­be­gre­ber. Begre­berne ’modenhed’, ’selv­stæn­dig­hed’ og ’ansvar­lig­hed’ var typiske termer anvendt til at beskrive netop disse idealer og for­vent­nin­ger til eleverne. Lærernes ansku­el­ser syntes i høj grad at blive for­mu­le­ret i kate­go­rier for iboende per­son­lig­heds­mæs­sige karak­ter­træk, og dette hvilede på nogle kva­li­ta­tive vur­de­rin­ger af børn og unges udvikling og pro­g­res­sion. Ifølge Elias for­ud­sæt­ter netop dét at blive genkendt og anerkendt som ’voksen’ i et samfund, at man har tilegnet sig et apparatur af selv­re­gu­le­ring, som stemmer overens med det pågæl­dende samfunds insti­tu­tio­na­li­se­rede tids­op­fat­tel­ser (Elias, 2007: 10). At de tids­moral­ske normer optræder i form af per­­son­lig­heds­­­mæs­­sige- og mere generiske moralske termer betyder, at de miskendes som forhold, der har at gøre med den tidslige indret­ning af skole og samfund, og herunder de aner­ken­del­ses­vær­dige opfat­tel­ser og hand­le­må­der i forhold til tid. I dette lys kan skolen ydermere ses som ikke blot en statslig og lokal arena for en generel tids­so­ci­a­li­se­ring, men også som et socialt rum, hvormed der sker en legi­ti­me­ring og trans­for­me­ring af kul­tu­relle normer til per­son­lige evner, som så igen nyder aner­ken­delse i sko­le­sy­ste­met (Bourdieu & Passeron, 1979).

Afrunding

At dét, der opfattes som de mest praktiske måder at gøre tingene på, også kan udmønte sig i opfat­tel­ser af, hvad der er de mest rigtige måder at gøre tingene på, er koblingen mellem skolens tids­ar­ki­tek­tur og tidsmoral et godt eksempel på. Tids­ar­ki­tek­tu­rens opde­lin­ger og ind­de­lin­ger rummer i sig selv en kro­no­nor­ma­ti­vi­tet med kon­struk­tio­ner af den ’rette’ (=stan­dar­di­se­rede) pro­g­res­sion, tempo, ræk­ke­følge og varighed, som ansporer til de pro­fes­sio­nel­les kate­go­ri­se­rin­ger af elever som værende ’bagud’ eller ’foran, ’hurtige’ eller ’langsomme’. Tids­ar­ki­tek­tu­rens ratio­na­ler og prin­cip­per genspej­les i stor udstræk­ning også i skolens moralske orden for tid. Opdra­gel­sen til en minutiøs og socialt sensitiv tids­for­nem­melse i samklang med insti­tu­tio­nens kol­lek­tive tempo, sekven­se­ring og varig­he­der vidner om et gen­nem­træn­gende insti­tu­tio­nelt behov for syn­kro­ni­si­tet, men kan også forstås i til­knyt­ning til et mere bredt funderet kulturelt ideal om selv­re­gu­le­ring. Også den moralske val­o­ri­se­ring af den nyttige, pro­duk­tive, vok­sensty­rede ’arbejds­tid’ overfor den unyttige, selv­for­val­tede ’frie tid’ rummer ikke blot historisk for­ank­rede ratio­na­ler, men direkte paral­lel­ler til tids­ar­ki­tek­tu­rens opde­lin­ger, for­de­lin­ger og klas­si­fi­ka­tio­ner af tid. Idéen om tid som en indi­vi­duel ressource, som kan spildes, under­støt­tes i skolens arena. Men endnu mere gen­nem­sy­rende for den insti­tu­tio­nelle og moralske orden synes at være opfat­tel­sen af tid som en kollektiv ressource. Dette under­stre­ger billedet af skolen som en kontekst ken­de­teg­net ved, at parterne her i høj grad er afhængige af hinandens for­nem­melse for tid.

Den tidsmoral som fre­mel­skes i skolen opridser et godt stykke ad vejen kon­tu­rerne af en behovs­re­gu­le­ret og til­pas­nings­dyg­tig men­ne­ske­type, men ikke blot en passivt afven­tende en af slagsen. En kon­ven­tio­nel form for punkt­lig­hed rækker ikke i mødet med for­vent­nin­gen om en umid­del­bart mere kompleks og sammensat tids­be­vidst­hed. Især med de digitale tids­in­stru­men­ters indpas i skolen dyrkes samtidig et langt mere flek­si­belt, fore­gri­bende, frem­tids­o­ri­en­te­ret og tids­op­ti­me­rende menneske, som helst mærker og tjekker tiden konstant. Tids­mora­len er vel at mærke ikke lig med den konkrete praksis, men den har impli­ka­tio­ner for den måde, hvorpå elever, lærere og pædagoger ori­en­te­rer sig, aner­ken­der og vurderer hinanden, og dette indvirker på pro­duk­tio­nen af for­skel­s­mar­kø­rer og de erfa­rin­ger børn og unge gør sig med skolen. Ingen børn undgår at blive ramt af skolens tid, men impli­ka­tio­nerne synes at ramme nogle børn og unge hårdere end andre. Til­sva­rende pri­vil­e­ge­rer skolens tids­ar­ki­tek­tur og tidsmoral nogle mere end andre. Den tids­so­ci­a­li­se­ring som skolen både danner arena for- og er afsender af, rummer således både kol­lek­tivt, statsligt og kulturelt domi­ne­rende måder at anskue og opdele verden på, og dif­fe­ren­ti­e­rede erfa­rin­ger med disse struk­tu­relle og moralske tids­be­tin­gel­ser som skolen udgør.

I kraft af at fungere som stærkt insti­tu­tio­na­li­se­rede og natu­ra­li­se­rede tids­op­fat­tel­ser miskendes disse forhold imid­ler­tid typisk som noget, der har med den tidslige indret­ning og moralske normer at gøre. Her står en pointe fra Mary Douglas stærkt:”The indi­vi­dual tends to leave the important decisions to his insti­tu­tions while busying himself with tactics and details” (Douglas, 1986: 111). Kampe om tiden er der masser af, men de grund­læg­gende over­vej­el­ser over indret­nin­gen af sam­fun­dets insti­tu­tio­ner fore­kom­mer at være langt mere fraværende.

Refe­ren­cer

Adam, Barbara. (1990). Time & Social Theory. Polity Press.

Anderson-Levitt. (1996). Behind Schedule: Batch-Produced Children in French and US. Clas­s­rooms. I: Levinson, B.A., Foley, D. E. & Holland, D. C. (Red.), The Cultural Pro­duction of the Educated Person. Critical Eth­no­grap­hies of Schooling and Local Practice. Albany: State Uni­ver­sity of New York Press.

Ball, S., Hull, R., Skelton, M. & Tudor, R. (1984). The tyranny of the ‘devil’s mill’: time and task at school. I: Delamont, S. (Red.), Readings on inte­r­a­ction in the classroom. London, New York: Methuen.

Bauer, M., & Borg, K. (1986). Den skjulte læreplan. Unge Pædagoger.

Bourdieu, P., & Farage, S. (1994). Ret­hin­king the state: Genesis and structure of the bureaucra­tic field. Socio­lo­gi­cal theory12(1), 1 – 18.

Bourdieu, P., & Passeron, J. C. (1979). The inhe­ri­tors: French students and their relation to culture. Uni­ver­sity of Chicago Press.

Bourdieu, Pierre. (2000). Pascalian Medi­ta­tions. Standford Uni­ver­sity Press

Bourdieu, P. (2005). Udkast til en prak­siste­ori: indledt af tre studier i kabylsk etnologi. Hans Reitzels Forlag.

Brodersen, M. (2019). For­styr­ret og for­styr­rende: Analyser af vel­færds­ar­bej­dets viden om elever, som skolen har van­ske­lig­he­der med. Ph.d.-afhandling. Roskilde Universitet.

Corbin, A. (1995). Time, Desire and Horror. Towards a History of the Senses, Cambridge. Polity Press

Darmon, Muriel. (2018). Drafting the ’time space’. Attitudes towards time among prep school students. I European Societies. Vol. 23. Nr. 3. Pp. 525 – 548.

Delamont, S., & Galton, M. (1986). Inside the Secondary Classroom. Routledge.

Douglas, Mary. (1986). How Insti­tu­tions Think. Routledge.

Elias, Norbert. (1939/2000). The Civi­lizing Process. Blackwell Publishers

Elias, Norbert. (1992/2007). An Essay on Time. Uni­ver­sity College Dublin Press

Eriksen, T., H. (2020). Øje­blik­kets tyranni. Tiderne Skifter.

Fassin, D., Bouagga, Y., Coutant, I., Eideliman, J. S., Fernandez, F., Fischer, N. & Roux, S. Y. (2015). At the Heart of the State. Pluto Press.

Flaherty, M. G. & Carcarel, K. C. (2022). The Cage of Days: Time and Temporal Expe­ri­ence in Prison. Columbia Uni­ver­sity Press.

Freeman, Elizabeth. (2010). Time Binds. Queer Tem­pora­li­ties, Queer Histories. Duke Uni­ver­sity Press.

Frykman, Jonas & Löfgren, Orvar. (1979). Den kul­ti­ve­rade människan. Gleerups.

Gilliam, L., & Gulløv, E. (2012). Civi­li­se­rende insti­tu­tio­ner: Om idealer og distink­tio­ner i opdra­gelse. Aarhus universitetsforlag.

Gulløv, E. (2017). Insti­tu­tion – for­ma­li­se­rede fæl­les­ska­ber. I: Pæda­go­gisk antro­po­logi. Tilgange og begreber (red.) Eva Gulløv, Gritt B. Nielsen og Ida Wentzel Winther. Hans Reitzels Forlag.

Hof­stet­ter, R., & Schneuwly, B. (2013). Changes in Mass Schooling: ‘School Form’ and ‘grammar of Schooling’ as Reagents. European Educa­tio­nal Research Journal12(2), 166 – 175.

James, A., Jenks, C., & Prout, A. (2016). The­o­rizing childhood. New York.

James, A. & Prout, A. (1990). Con­structing and recon­structing childhood: Con­tem­porary issues in the sociology of childhood. Falmer Press, London.

Lamont, M., Sch­malz­bauer, J., Waller, M. & Weber, D. (1996). Cultural and moral bourd­a­ries in the United States: Struc­tu­ral position, geo­grap­hic location, and lifestyle expla­na­tions. Poetics. 24, 31 – 56.

Lamont, M. (2000). The Dignity of Working Men: Morality and the Boun­da­ries of Race, Class and Immi­gra­tion. Harvard Uni­ver­sity Press.

Lærke, A. (1998). Om at vente og ikke vide. Tid og disciplin i en engelsk primary school. Antro­po­logi, (38), 29 – 39.

Mottelson, M. (2014). Under­vis­nin­gens tid. Dansk Pæda­go­gisk Tids­skrift2014(2), 16 – 21.

Nissen, S. K. (2024). ”Styr på tiden”. En kul­tu­r­a­na­ly­tisk under­sø­gelse af de upåagtede tids­lig­he­der i skolen. Ph.d.-afhandling. Aarhus Universitet.

Sharma, Sarah. (2014). In the Meantime. Tem­pora­lity and Cultural Politics. Duke Uni­ver­sity Press.

Tabboni, S. (2001), The Idea of Social Time in Norbert Elias. Time & Society. 10 (1), 5 – 27.

Wacquant, Loïc. (2016). Habitus: En koncis genealogi og anatomi. Praktiske Grunde. Nordisk Tids­skrift for kultur- og sam­funds­vi­den­skab, 1(2), 5 – 14.

Weber, M. (2018). Den pro­te­stan­ti­ske etik og kapi­ta­lis­mens ånd. Lindhardt og Ringhof.

Zerubavel, E. (1979). Patterns of Time in Hospital Life. Uni­ver­sity of Chicago Press.

Zerubavel, E. (1982). The stan­dar­diza­tion of time: A socio­hi­sto­ri­cal per­spective. American journal of sociology88(1), 1 – 23.

Zerubavel, E. (1985). Hidden Rhythms. Schedules and Calendars in Social Life. Uni­ver­sity of Cali­for­nia Press.

1 Jeg fulgte Flahertys arbejde med ana­ly­serne fra 2017 og frem til 2022 hvor de blev publi­ce­ret i bogen: Flaherty, M. G. & Carcarel, K. C. (2022). The Cage of Days: Time and Temporal Expe­ri­ence in Prison. En central pointe fra dette studie som jeg tog med mig under fel­t­ar­bej­det, var en opmærk­som­hed på, hvad det er for en tid eleverne etablerer i relation til det tids­re­gime de er underlagt. Analysen af skolens tids­ar­ki­tek­tur handler imid­ler­tid om at optegne de overin­di­vi­du­elle og domi­ne­rende tids­struk­tu­relle træk ved fol­ke­sko­len som insti­tu­tion, dvs. træk som alle skolens aktører er underlagt, om end aktørerne ikke er ens socialt posi­tio­ne­ret inden for insti­tu­tio­nen. Hvordan tids­ar­ki­tek­tu­ren forvaltes og fortolkes af eleverne, udfoldes ikke i artiklen her, men i afhand­lin­gen (Nissen, 2024).