2025 #3

Snyd, bluf og anden uddannelsesaktivitet

Ind­led­ning

Snyd, bluf og anden uddannelsesaktivitet

Jakob Ditlev Bøje, Tomas Ellegaard

I stort set al uddan­nelse er sank­tio­ne­ring, kontrol og vurdering af, hvad eleven har lært, et centralt omdrej­nings­punkt. Ja, uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner er i høj grad insti­tu­tio­ner, hvis funktion netop er at garantere, at eleverne har lært det, de skal lære. Derfor under­sø­ger insti­tu­tio­ner hele tiden, hvad deres elever kan – gennem eksaminer, men først og fremmest gennem […]

Temaar­tik­ler

”Og så skal det også bare lyde klogt-agtigt”. Elevers kodek­næk­keri under pro­jekt­ar­bejde i udskolingen.

Jan Ole Størup

Artiklen argu­men­te­rer for, at det der kan ses som elevers snyd, må forstås som en menings­fuld praksis, der udsprin­ger af skolens orga­ni­se­ring og kultur.

Hver­dags­fake i det neoli­be­ralt imaginære – Et kul­tu­r­a­na­ly­tisk blik på fake og bluff i vide­re­gå­ende uddannelse

Jan Thorhauge Fre­de­rik­sen, Laura Louise Sarauw

Artiklen ser ikke ’faking’ som i mod­sæt­ning til læring, men som en menings­ska­bende, situeret praksis hvor stu­de­rende balan­ce­rer mellem auten­ti­ci­tet og stra­te­gisk selvledelse.

Artikler udenfor tema

Social inklusion af udsatte unge på STU gennem faci­li­te­ret gaming

Thorkild Hanghøj, Peter Bukovica Gundersen, Anna Kathrine Frørup

I denne artikel sætter vi fokus på, hvordan man gennem esport som under­vis­nings­til­bud kan engagere udsatte og isolerede unge til at møde op og deltage i faci­li­te­rede gam­in­gak­ti­vi­te­ter på STU (Særligt Til­ret­telagt Ung­doms­ud­dan­nelse) med mul­ti­player spil som Counter-Strike og League of Legends.

Balan­ce­spil­let mellem økonomi og kvalitet

Miriam Madsen, Thomas Holde Skinnerup

De danske uni­ver­si­te­ter står over for et dobbelt pres mellem strammere øko­no­mi­ske ram­me­be­tin­gel­ser og stigende krav til uddan­nel­ses­kva­li­tet. I denne artikel under­sø­ger vi, hvordan uni­ver­si­te­terne navigerer dette spæn­dings­felt. Med afsæt i empiri fra tre danske uni­ver­si­te­ter ana­ly­se­rer vi, hvordan uni­ver­si­tets­le­dere udnytter det manøv­re­rum i øko­­no­­mi­sty­rings- og kva­li­tets­sik­rings­sy­ste­mer, som trods alt findes, til at balancere øko­no­mi­ske og kva­li­tets­mæs­sige hensyn. 

Omsorgens cirkler – om behovet for ’con­tain­ment’ på dagtilbudsområdet

Thomas Gitz-Johansen

Artiklen under­sø­ger, hvordan det psy­ko­a­na­ly­ti­ske begreb con­tain­ment kan bidrage til en udvidet for­stå­else af omsorg i dagtilbud. Den udvik­lings­psy­ko­lo­gi­ske for­stå­else af omsorg i pæda­go­gi­ske sam­men­hænge vil typiske opfatte omsorgen som en (dyadisk) relation mellem én pædagog og ét barn eller evt. én pædagog og en gruppe børn.