Snyd, bluf og anden uddannelsesaktivitet
Indledning
Snyd, bluf og anden uddannelsesaktivitet
Jakob Ditlev Bøje, Tomas Ellegaard
I stort set al uddannelse er sanktionering, kontrol og vurdering af, hvad eleven har lært, et centralt omdrejningspunkt. Ja, uddannelsesinstitutioner er i høj grad institutioner, hvis funktion netop er at garantere, at eleverne har lært det, de skal lære. Derfor undersøger institutioner hele tiden, hvad deres elever kan – gennem eksaminer, men først og fremmest gennem […]
Temaartikler
”Og så skal det også bare lyde klogt-agtigt”. Elevers kodeknækkeri under projektarbejde i udskolingen.
Artiklen argumenterer for, at det der kan ses som elevers snyd, må forstås som en meningsfuld praksis, der udspringer af skolens organisering og kultur.
Hverdagsfake i det neoliberalt imaginære – Et kulturanalytisk blik på fake og bluff i videregående uddannelse
Jan Thorhauge Frederiksen, Laura Louise Sarauw
Artiklen ser ikke ’faking’ som i modsætning til læring, men som en meningsskabende, situeret praksis hvor studerende balancerer mellem autenticitet og strategisk selvledelse.
Artikler udenfor tema
Social inklusion af udsatte unge på STU gennem faciliteret gaming
Thorkild Hanghøj, Peter Bukovica Gundersen, Anna Kathrine Frørup
I denne artikel sætter vi fokus på, hvordan man gennem esport som undervisningstilbud kan engagere udsatte og isolerede unge til at møde op og deltage i faciliterede gamingaktiviteter på STU (Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse) med multiplayer spil som Counter-Strike og League of Legends.
Balancespillet mellem økonomi og kvalitet
Miriam Madsen, Thomas Holde Skinnerup
De danske universiteter står over for et dobbelt pres mellem strammere økonomiske rammebetingelser og stigende krav til uddannelseskvalitet. I denne artikel undersøger vi, hvordan universiteterne navigerer dette spændingsfelt. Med afsæt i empiri fra tre danske universiteter analyserer vi, hvordan universitetsledere udnytter det manøvrerum i økonomistyrings- og kvalitetssikringssystemer, som trods alt findes, til at balancere økonomiske og kvalitetsmæssige hensyn.
Omsorgens cirkler – om behovet for ’containment’ på dagtilbudsområdet
Artiklen undersøger, hvordan det psykoanalytiske begreb containment kan bidrage til en udvidet forståelse af omsorg i dagtilbud. Den udviklingspsykologiske forståelse af omsorg i pædagogiske sammenhænge vil typiske opfatte omsorgen som en (dyadisk) relation mellem én pædagog og ét barn eller evt. én pædagog og en gruppe børn.


