Bør­ne­ha­ve­fe­rie og fore­stil­lin­ger om børn, familie og daginstitution


Artiklen under­sø­ger, hvordan tids­for­brug, tempo og samvær mellem børn og voksne i feri­e­pe­ri­o­der i bør­ne­ha­ven og familien knytter an til fore­stil­lin­ger om børn, familie og dag­in­sti­tu­tion. Ferien blev opfundet i 1800-tallet som en periode, hvor der pauseres fra skole og arbejde. Det ligger i begre­berne skole- og indu­stri­fe­rie. Imid­ler­tid har vi ingen ord for mindre børns ferier, og dag­in­sti­tu­tio­nen holder ofte åbent, når skolen er feri­e­luk­ket. Samtidigt betones små børns behov for ferie med familien. Artiklen viser, at feri­e­pe­ri­o­der i bør­ne­ha­ven er ken­de­teg­net ved en rolig ram­me­sæt­ning, der matcher en fore­stil­ling hos voksne om bør­ne­ha­ven som et hyggeligt sted. Fra børnenes per­spek­tiv er det dog mere sammensat, og artiklen dis­ku­te­rer for­stå­el­ser af bør­ne­ha­ven som børns arbejde. Til­sva­rende forbindes ferie i familien med fred og ro, men den kan i praksis være hektisk. Den faktiske familie udgør nemlig også en slags arbejds­plads med mange for­skel­lige projekter og behov at dække.

Ind­led­ning

Ferien blev opfundet i 1800-tallet som en særlig periode, hvor tempoet sættes ned og der pauseres fra skole og arbejde (DR 2017). Det ligger i begre­berne skole- og indu­stri­fe­rie og er forbundet med arbejds­ta­ge­res ret­tig­he­der og et politisk bestemt antal skoledage. Imid­ler­tid har vi hverken ord eller regler for mindre børns ferier, og dag­in­sti­tu­tio­nen holder åbent i store dele af de perioder, skolen har feri­e­luk­ket. En rund­spørge blandt 1377 dag­in­sti­tu­tio­ner viser, at 51 procent af dem vurderer, at de har børn, der ikke holder som­mer­fe­rie (DR 2018). Spørgs­må­let er, hvad denne orga­ni­se­ring og sprogbrug afspejler ift. sam­fun­dets for­stå­el­ser af små børn, dag­in­sti­tu­tion og familie.

På den ene side synes små børns ferie at være sam­funds­mæs­sigt usynlig i den forstand, at den sprogligt og orga­ni­sa­to­risk er mindre frem­træ­dende. På den anden side, er der en fore­stil­ling om, at børn har godt af at tilbringe tid med familien og en bekymring for små børn, der ikke holder ferie nok (Lindgren 2016, Dannesboe et al 2020). Disse fore­stil­lin­ger synes at være præget af, at højtider og års­tids­be­stemte ferier er spundet ind i idealer om fami­lie­tid, hvor samvær og særlige akti­vi­te­ter vægtes højt (Löfgren 1996). Der synes således at være en ambi­va­lens i de måder små børns ferietid opfattes, som både udpeger bør­ne­ha­ven som et sted, børn kan tilbringe store dele af feri­e­pe­ri­o­derne og betoner behovet for samvær i familien.

Vi er optaget af ferietid i små børns liv, fordi ferie som sagt forbindes med en pause fra hverdagen ift. tids­ryt­mer, tempo mm. Ser vi på nutidens arbejds­mar­ked og pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner som dag­in­sti­tu­tion og skole, så er hverdagen ken­de­teg­net ved en oplevelse af tidspres forbundet med øget acce­le­ra­tion og tempo (Clark 2022). Vi ønsker at undersøge, om dette også gælder i feri­e­pe­ri­o­derne i små børns liv. Således fokuserer vi på hvilke tempi og rytmer, der præger feri­e­pe­ri­o­der i dag­in­sti­tu­tio­nen men også i familien og hvilke sam­funds­mæs­sige for­stå­el­ser af små børn, familie og dag­in­sti­tu­tion, det afspejler.

Metode

Artiklen baserer sig på etno­gra­fisk fel­t­ar­bejde i bør­ne­ha­ve­de­len af en inte­gre­ret insti­tu­tion, som vi kalder Vestby dag­in­sti­tu­tion. Fel­t­ar­bej­det fandt sted hen over ferieåret 2023 – 24, men vi har også udført fel­t­ar­bejde i insti­tu­tio­nen tidligere. I 2021 beskrev en pædagog fami­li­erne i bør­ne­ha­ven som jævne folk (Bach 2024), og insti­tu­tio­nen ligger i en land­kom­mune, der har kæmpet med relativ fattigdom. I de senere år har Vestby dog undergået et vist demo­gra­fisk skift, hvor flere fra mid­delklas­sen er flyttet ind, til­truk­ket af billige huse en times kørsel fra København. Lederen talte således om nye familier med bl.a. et andet forhold til tid: sådan lidt ish-agtige, vi kommer kl.10-ish. Kort sagt var det i ’ 23-’24 en ret blandet for­æl­dre­gruppe af både nye og ’gamle’ familier. Blandt for­æl­drene var der både ledige, ufaglærte og faglærte, kunstnere, pro­fes­sions­ud­dan­nede, aka­de­mi­kere mm.

I ’23-’24 besøgte vi bør­ne­ha­ven i alle feri­e­pe­ri­o­derne samt i dagene lige optil og efter (og enkelte gange også uden for disse perioder). For at få indsigt i tidsor­ga­ni­se­ring og tempo i bør­ne­ha­ven deltog vi i og obser­ve­rede pæda­go­gi­ske akti­vi­te­ter, måltider, leg mm. Vi foku­se­rede på sto­re­grup­pen, dvs. de børn, der havde alderen til at starte i skole efter som­mer­fe­rien. Påsken var det eneste tidspunkt, hvor bør­ne­ha­ven var lukket lige så længe som skolen. Her lykkedes det os at komme på besøg i en af fami­li­erne og få indblik i, hvordan ferie med familien kan være. Vi har yder­li­gere inter­viewet seks familier om deres pri­o­ri­te­rin­ger og orga­ni­se­ring af hver­dags­liv og ferietid. Derudover har vi inter­viewet enkelte pædagoger, ligesom vi har ført uformelle samtaler med personale og børn. De for­skel­lige samtaler har givet os indblik i aktø­rer­nes fore­stil­lin­ger om ferierne. Trods fami­li­er­nes for­skel­lige arbejds­si­tu­a­tio­ner og socio-øko­­no­­mi­­ske baggrunde, så er der gen­nem­gå­ende mønstre i empirien på tværs af fami­li­erne. Det er disse mønstre, vi forfølger i analysen og således ikke forskelle mellem familier.

Under fel­t­ar­bej­det og efter­føl­gende har vi fulgt etiske ret­nings­linjer og infor­me­ret del­ta­gerne om vores under­sø­gelse, indhentet samtykke, ano­ny­mi­se­ret steder og personer mm., jf. GDPR. Der er tale om et kva­li­ta­tivt studie, hvis udsi­gel­ses­kraft ikke ligger i repræ­sen­ta­ti­vi­tet, men i et dyb­de­gå­ende indblik i, hvordan mere generelle vilkår præger en lille gruppe men­ne­skers liv. Netop fordi disse vilkår er mere udbredte, vil studiet for­ment­lig vække resonans hos flere og have bredere relevans.

Analytisk ramme

For at forstå prak­sis­ser i bør­ne­ha­vebørns feri­e­pe­ri­o­der og dertil knyttede fore­stil­lin­ger om børn, familie og dag­in­sti­tu­tion trækker vi på teorier om tid, der kobler det upåagtede og selv­føl­ge­lige med struk­tu­relle og sam­funds­mæs­sige forhold. Med inspira­tion fra Elias (1992), Zerubavel (1982) samt Frykman og Löfgren (1979) anskuer vi tids­op­fat­tel­ser og måder at forvalte tid som tæt forbundet med sam­funds­for­mer, kul­tu­relle fore­stil­lin­ger og sociale kon­ven­tio­ner i for­skel­lige histo­ri­ske perioder. Den sam­funds­mæs­sige udvikling med øget arbejds­de­ling og afhæn­gig­hed mellem for­skel­lige grupper har skabt et større behov for stan­dar­di­se­ring, koor­di­ne­ring og for­valt­ning af tid, hvilket præger sociale rela­tio­ner og adfærds­for­mer (Elias 1992, Zerubavel 1982). Jo mere sam­men­flet­tet sociale netværk er, jo større bliver presset på det ’rette’ tempo, timing, allo­ke­ring og varighed af alles bevæ­gel­ser i forhold til hinanden (Nissen 2024). I dette per­spek­tiv soci­a­li­se­res børn ind i domi­ne­rende opfat­tel­ser og måder at måle og forvalte tid, så disse bliver en del af den habi­tu­e­rede adfærd og selv­kon­trol. Med andre ord bliver den sam­funds­mæs­sige civi­li­se­rings­pro­ces inte­gre­ret med den indi­vi­du­elle (Elias 1939/1994). Tids­so­ci­a­li­se­ring eller ‑civi­li­se­ring sker i familier og insti­tu­tio­ner, og Darmon (2018) påpeger, at der kan opstå defi­ni­tions­kampe ift. passende måder at forvalte tiden. På den måde kan domi­ne­rende opfat­tel­ser og for­valt­ning af tid belyse centrale soci­a­li­se­rings­be­stræ­bel­ser og fore­stil­lin­ger om børn, familie og daginstitution.

Måder at opfatte og anvende tid på er knyttet til moral (Nissen 2024, Frykman og Löfgren 1979). Ifølge Nissen er ”orga­ni­se­rin­ger i tid og med tid […] aldrig blot praktiske for­ord­nin­ger eller fysiske lov­mæs­sig­he­der, […] tidslo­gik­kerne er med­defi­ne­rende for det, der opfattes som rigtigt og vigtigt i dag­lig­da­gen” (Nissen 2024:218). Mens Löfgren (1996) taler om moralø­ko­no­mier ift. familiers tidsor­ga­ni­se­ring, taler Nissen om insti­tu­tio­ners tidsmoral. Således sætter hun fokus på en mere eller mindre upåagtet, men dog styrende logik for soci­a­li­se­rings­pro­ces­serne og hver­dags­li­vet i insti­tu­tio­nerne (Nissen 2024). Inspi­re­ret af begge under­sø­ger vi tid som princip for orga­ni­se­ring og moral ift. bør­ne­ha­ve­fe­rier. Selvom dag­in­sti­tu­tio­ner ikke har faste skemaer som skolen, så er de i lighed med andre pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner præget af tids­struk­tu­rer, planlagte akti­vi­te­ter og til­ba­ge­ven­dende begi­ven­he­der og feri­e­pe­ri­o­der. Vi er optaget af, hvordan tid forvaltes i feri­e­pe­ri­o­derne i små børns liv, og hvad der aner­ken­des som vær­di­fulde eller moralsk korrekte måder.

Når vi under­sø­ger, om og evt. hvordan orga­ni­se­ring af tiden ændrer sig i feri­e­pe­ri­o­der, kigger vi bl.a. på tempo. Her henter vi inspira­tion i Batesons begreb om metakom­mu­ni­ka­tive rammer (1969) og Ploug Hansens brug af begrebet (1995). Metakom­mu­ni­ka­tive rammer er eller afgrænser mængden af budskaber eller menings­fulde hand­lin­ger i en bestemt tids­pe­ri­ode. Dette indebærer, at det indenfor rammen skal tolkes på en anden måde end det udenfor. Aktørerne behøver ikke at være bevidste om rammen, men den har en grad af virkelig eksistens, idet den påvirker adfærd mm. (Bateson 1969). Ploug Hansen (1995) bruger Batesons ram­me­be­greb i sit studie af en afdeling for kræftsyge. Hun viser, hvordan sygeple­jer­skerne indrammer de fleste dage som ”travle” og kun enkelte som ”rolige”. Dette præger fx deres gangart, som enten bliver hurtig eller langsom, også selvom de vilkår, der var præmis for rammen, ændrer sig. I gen­nem­læs­nin­gen af vores empiriske materiale har vi ligesom Ploug Hansen fundet, at visse tids­pe­ri­o­der – både i dag­in­sti­tu­tion og familie – indrammes som rolige. Dels taler forældre og personale om feri­e­pe­ri­o­derne som mere rolige eller stille, dels oplevede vi det i praksis, især i bør­ne­ha­ven, som var der, vi primært lavede deltager-obser­va­tion. ”Rolig ram­me­sæt­ning” er således vores ana­ly­ti­ske greb, men samtidigt er ordet rolig også en emisk term, som personale og forældre bruger i flæng med stille, at have tid etc.

Endelig inddrager vi lit­te­ra­tur (fx Clark 2022, Wajcman 2015), der på for­skel­lige vis beskæf­ti­ger sig med et igang­væ­rende opbrud med den stan­dar­di­se­rede og ”indu­stri­elle tid”, som Elias m.fl. fre­m­a­na­ly­se­rer, hvor akti­vi­te­ter er opdelt i ensartede blokke af tid; arbejde og arbejds­­fri-tid. Inspi­re­ret af Rosa taler Clark (2022) om nutidens samfund som et højha­stig­heds- eller acce­le­ra­tions­sam­fund, hvor man hele tiden ser frem, men sjældent tilbage. Hun påpeger, at de senere års uddan­nel­ses­po­li­tik og cur­ri­culum­ud­vik­ling har skabt en øget vægt på hurtig pro­g­res­sion og modning før tid. Clark er kritisk og advokerer for langsom pædagogik med plads til for­dy­belse og nærvær. Hun tilbyder et mere kva­li­ta­tivt tem­pora­li­tets­be­greb og taler om ”tids­fuld­hed”, dvs. perioder af uplanlagt og ufor­styr­ret tid. I Clarks arbejde betones langsom pædagogik som et ideal, men vi anvender det til at se på forskelle i tempo og tids­for­valt­ning i børns liv. Her er vi – inspi­re­ret af Wajcman (2015) – opmærk­somme på, at det langsomme og det hurtige ikke nød­ven­dig­vis er mod­sæt­nin­ger, men blandes, er gensidige og for­ud­sæt­ter hinanden. Ifølge Wajcman er familier i nutidens digitale tidsalder således ofte præget af en mere multipel tid, hvor mange slags akti­vi­te­ter og tids­lig­he­der blandes og prak­ti­se­res samtidigt.

Bør­ne­ha­vens fore­stil­ling om familiens feriepraksisser

Jo yngre børnene er, jo mindre ferie får de, sagde lederen af Vestby dag­in­sti­tu­tion i efteråret ’23, hvor vi fortalte, at vi ønskede at undersøge børnenes ferier – og han tilføjede, at de fleste vug­ge­stu­ebørn slet ikke holder efter­års­fe­rie. Blandt gruppen af de større bør­ne­ha­vebørn fremgik det af en feri­e­af­kryds­nings­li­ste, at ca. halvdelen skulle holde noget efter­års­fe­rie. Nogle var krydset af til at komme hele ugen, andre til at komme nogle af dagene, og atter andre til slet ikke at komme. Lederen fortalte videre, at hvis der var skole-søskende, så fik de yngre børn måske også noget ferie, fordi de lidt større kunne tage sig af dem. Alt i alt mente han, at den begræn­sede ferie for de yngre handlede om, at de var for små til at passe sig selv og om for­æl­dre­nes arbejde – ikke alle forældre kunne bare holde fri.

Selvom der blandt per­so­na­let således er en vis for­stå­else for, at forældre kan have for­skel­lige mulig­he­der for at holde ferie med deres børn, er der ligeledes en opfat­telse af, at børn har brug for at holde fri med familien. For­vent­nin­ger til for­æl­drene om at holde ferie med deres børn kommer til udtryk, når per­so­na­let spørger til feri­e­pla­ner, minder om feri­e­af­kryds­nings­li­sten eller taler i positive vendinger om afholdte eller kommende ferier (Dannesboe et al 2020). I lighed hermed fortalte lederen også, at insti­tu­tio­nen skubbede lidt på for at få fami­li­erne til at holde ferie. Han var derfor glad for, at de havde helt lukket to uger i juli, hvor fami­li­erne kun blev tilbudt fælles kommunal pasning: Du har måske lidt sværere ved at aflevere dit barn et andet sted.

Per­so­na­lets blik på og vurdering af forældres for­valt­ning af ferietid med deres børn er præget af insti­tu­tio­nel tidsmoral (jf. Nissen 2024, Frykman og Löfgren 1979). Her udpeges moralsk gode forældre som dem, der inve­ste­rer tid i deres børn og ikke sætter mange krydser på feri­e­li­sterne. Samtidig etableres en umoralsk for­æl­dre­fi­gur, som er de forældre, der sætter mange pas­nings­kryd­ser og afleverer deres børn i insti­tu­tion i ferierne, selvom det ikke er bydende nød­ven­digt. Her betragtes insti­tu­tions­pas­nin­gen som en dårlig pri­o­ri­te­ring. Den tidsmoral, der kommer til udtryk her, trækker på idealer om familien. Lindgren (2016) peger på, at for­æl­drei­de­a­ler i den vestlige verden er forbundet med tid og moral. Når intensivt og bør­ne­cen­tre­ret for­æl­dre­skab er blevet en stærk norm (jf. fx Faircloth 2014), bliver det at bruge tid med sine børn anset for vær­di­fuldt. ’Fami­lie­tid’ og ’kva­li­tet­s­tid’ er del af et kulturelt reper­toire, der betoner denne sam­men­hæng mellem tid og det gode fami­li­e­liv (Brannen 2005). Dette synes afspejlet i dag­in­sti­tu­tio­nens fore­stil­lin­ger om ferie med familien som vigtig på trods af, at først­nævnte holder åbent i mange af de feri­e­pe­ri­o­der, vi kender fra skolen. Det knytter sig igen til en bestemt ide­a­li­se­ret opfat­telse af familien, mange lever efter, nemlig som et trygt og afla­stende helle. Den faktiske familie, de fleste lever med, er imid­ler­tid sjældent lig idealet. Det påpeger Löfgren (1996) fx, og det indfanges af Gillis’ skel mellem ”families we live with and by” (1997). Således til­skri­ver per­so­na­let det nogle gange bela­stende forhold i familien, når børn vender utidige tilbage efter en ferie. Da en pige fx klynkede efter efter­års­fe­rien, sagde de voksne til hinanden: Så er vi i gang igen. De fortalte, at pigen påvir­ke­des negativt af ferierne, hvor hun var sammen med sin auti­sti­ske søster.

Ligesom det altså ikke betragtes som godt for alle børn at holde ferie med familien, viser forskning (Bach et al 2020, DR 2025) også, at ikke alle tids­punk­ter anses for gode at holde fri med sine børn. I skolen pro­ble­ma­ti­se­res fx for mange fridage udenfor de offi­ci­elle ferier. Til­sva­rende var per­so­na­let i Vestby dag­in­sti­tu­tion skeptiske over for en mor, der holdt sit barn hjemme på de ’forkerte’ tids­punk­ter. Barnet holdt ofte fri til hverdag, men blev i flere tilfælde krydset af til at komme i ferierne. Således syntes denne mor ikke at have ”styr på tiden”, hvilket ifølge Nissen (2024) er helt centralt i skolens tidsmoral, men til­sy­ne­la­dende også daginstitutionens.

For­æl­dre­nes fore­stil­ling om og brug af bør­ne­ha­ven i ferien

For dag­in­sti­tu­tio­nen er feri­e­af­kryds­nin­gen et spørgsmål om for­valt­ning af per­so­na­leres­sour­cer. Dette fylder ikke meget for for­æl­drene, der snarere har inte­gre­ret dag­in­sti­tu­tio­nen i familiens ”tids­pus­le­spil” (Wester­ling et al 2020:166). Afkryds­ning på feri­e­li­ster indgår i et komplekst fami­li­e­liv, hvor logistik, arbejde, og for­skel­lige med­lem­mers behov spiller en central rolle i orga­ni­se­rin­gen af tid. Flere forældre krydsede således deres børn af til at komme i dag­in­sti­tu­tion, selvom der var en forælder hjemme, fx mødre på barsel eller fædre uden løn­ar­bejde. Flere forældre fortalte også, at de krydsede deres børn af til at komme, uden det var sikkert, at de kom. En mor for­kla­rede, at deres børn nogle gange godt ville ned at lege med de andre, og så ville hun gerne have mulig­he­den: Det ville jo være megaær­ger­ligt, hvis han gerne ville herhen og så ikke kunne, fordi vi ikke har sat kryds. Også en far fortalte, at børnene kunne lide at være i bør­ne­ha­ven, hvorfor de godt kunne komme derhen, selvom andre i familien var hjemme. Bør­ne­ha­ven synes således at indgå i familiens plan­læg­ning af feri­e­pe­ri­o­der som et sted, børn gerne vil hen. For­æl­dre­nes over­vej­el­ser bygger på deres erfa­rin­ger med dag­til­bud­det, men synes ligeledes at trække på fore­stil­lin­ger om fx bør­ne­fæl­les­ska­ber som vigtige i børns liv (jf. Wester­ling et al 2020). Afkryds­nin­gen indgår således i fami­li­er­nes pri­o­ri­te­rin­ger ift. at kunne skabe et godt børneliv, der til­go­de­ser børnenes behov for at være sammen med andre børn.

Det er dog ikke kun fore­stil­lin­ger om det enkelte bør­ne­ha­ve­barns behov, der spiller ind på for­æl­dre­nes afkryds­ning. Til­mel­din­gen giver dem ligeledes en flek­si­bi­li­tet i feri­e­pe­ri­o­derne. Et for­æl­dre­par ringede således til bør­ne­ha­ven tirsdag i uge 42 og sagde, at Karl, deres dreng, alligevel ikke kom i efter­års­fe­rien. I som­mer­fe­rien var en anden dreng til­sva­rende krydset af hele uge 27, men dukkede ikke op. Til gengæld var han i bør­ne­ha­ven under vores besøg i uge 28, hvor vi også mødte Karl, der fortalte, at hans sto­re­sø­ster var med deres far på arbejde. Selv havde han været hjemme og hygge en af dagene med sin søster og sin mor og en anden dag været hos sine bedste­for­æl­dre. Kort sagt virkede det ikke som om, at disse to drenge var i bør­ne­ha­ven hver dag i som­mer­pe­ri­o­den, men bør­ne­ha­ven indgik i fami­li­er­nes netværk som aktivitets‑, aflast­­nings- og/eller pasningstilbud.

Der er flere begrun­del­ser for for­æl­dre­nes pri­o­ri­te­rin­ger, herunder at der er andre behov i familien. En mor for­kla­re­rede fx, at når hendes to små drenge kom i dag­in­sti­tu­tion i ferien, så var det også for at skabe tid til det indi­vi­du­elle barn derhjemme, i dette tilfælde en sto­re­sø­ster og en baby. Her er familiens moralø­ko­nomi på spil, hvor for­æl­dre­nes ferietid fordeles, så nogle søskende kan få mere kon­cen­tre­ret for­æl­dre­tid. Desuden kan det, som vi har set, handle om, at for­æl­drene skal på arbejde men også, at for­æl­drene indi­mel­lem har brug for en fridag uden børn. Sidst­nævnte gjaldt en af mødrene, hvis mand dog fortalte, at hun fik dårlig samvit­tig­hed, hvis hun var hjemme en dag, hvor den yngste var i børnehave. Men de kan jo godt lide at komme her, sagde manden, der også fortalte sin kone, at det var godt for børnene, når hun var glad pga. sin fridag. Bør­ne­ha­ven tjener altså ikke kun til, at for­æl­drene kan komme afsted på arbejde, men også til at tilgodese andre fami­lie­med­lem­mers behov.

Elias (1992) og Zerubavel (1982) peger som sagt på, at øget mel­lem­men­ne­ske­lig afhæn­gig­hed skaber stigende behov for stan­dar­di­se­ring og koor­di­ne­ring af tid. Feri­e­li­sterne kan ses som et eksempel på koor­di­ne­ring mellem dag­in­sti­tu­tion og familie men viser ligeledes, at dag­in­sti­tu­tio­nen og familien har for­skel­lige tidslo­gik­ker og hensyn, der præger måden at forvalte tiden. At krydse børn af til at komme i ferien indgår således i fami­li­er­nes måde at til­ret­te­lægge tiden i feri­e­pe­ri­o­der flek­si­belt og indgår i en kabale om familiens tid, hvor der skal tages hensyn til både forældres arbejde og for­skel­lige fami­lie­med­lem­mers behov. Familien, ”vi lever med” (jf. Gillis), synes på denne måde – i en vis forstand – at afvige fra domi­ne­rende idealer om bør­ne­cen­tre­ret for­æl­dre­skab og tid til samvær.

Når bør­ne­ha­ven indrammes som rolig

Vel­færds­stats­lige insti­tu­tio­ner, som bør­ne­ha­ver og skoler men også fx sygehuse, er præget af bestemte tids­struk­tu­rer, skemaer og akti­vi­te­ter, der påvirker hverdagen og de måder, hvorpå ansatte og brugere anvender og forholder sig til tid (jf. Nissen 2024). Selvom dagtilbud ikke har faste skemaer som skolen, så er året, ugen og dagen orga­ni­se­ret med til­ba­ge­ven­dende begi­ven­he­der og planlagte akti­vi­te­ter, der følger bestemte tids­ryt­mer. Hverdagen er således præget af for­holds­vis fastlagte og vok­sensty­rede pæda­go­gi­ske akti­vi­te­ter, måltider og leg – der ofte følger bestemte tids­punk­ter på dagen, og som koor­di­ne­rer tiden på stuen, på tværs af dag­in­sti­tu­tio­nen og for­de­lin­gen af per­so­na­lets tid.

Clark (2022) påpeger som sagt, at vi lever i et højha­stig­heds­sam­fund med en stærk frem­tids­o­ri­en­te­ring. Det præger også de måder, man bedriver pædagogik, hvor frem­ti­dige mål kommer til at over­skygge nutidige akti­vi­te­ter. Nuet bliver en slags før-fremtid, der må tages i brug for fx at gøre børn parate til det næste. Clarks arbejde refererer til en britisk kontekst, hvor disse ting er mere udtalte, men vi ser lignende tendenser i Danmark. Også danske børn skal hele tiden gøres parate til det næste: i bør­ne­ha­ven skal de fx for­be­re­des til skolen; i skolen til ung­doms­ud­dan­nelse etc. Tidspres og travlhed ken­de­teg­ner ikke bare dagtilbud og skoler, men også fx sygehuse. Plough Hansen (1995) påpeger som sagt, at hvis først sund­heds­per­so­na­let har indrammet en dag som travl, så bliver adfærden derefter. Det gælder også, selvom de vilkår, der så ud til at skabe en travl dag – nye patienter, sygdom blandt per­so­na­let mm. – alligevel ikke gør sig gældende.

Ligesom på sygehuset synes de fleste dage i bør­ne­ha­ven at være indrammet som ”travle”. Det pæda­go­gi­ske personale oplever ofte et tidspres og anlægger et utå­l­mo­digt blik på børnene, dels i forhold til at nå både planlagte pæda­go­gi­ske akti­vi­te­ter og måltider til tiden, dels i forhold til, at børnene når at blive klar til skole. I feri­e­pe­ri­o­der viste tidsor­ga­ni­se­rin­gen sig imid­ler­tid at være ændret, ligesom akti­vi­te­terne var andre. Hver­da­gens travlhed synes til en vis grad at være udskiftet med en rolig ramme. Desuden er eksplicit sko­le­for­be­re­dende akti­vi­te­ter stort set fra­væ­rende og erstattet af mere lyst­be­to­nede. Lederen fortalte således, at de i feri­e­pe­ri­o­der ikke laver de sæd­van­lige akti­vi­te­ter. Hvad de så laver, holder de lidt hemmeligt, for ellers kommer der bare flere børn. Færre børn betyder altså mere tid til særlige akti­vi­te­ter. En af de ansatte fortalte således, at hun elsker at være i insti­tu­tio­nen i de her stille perioder, hvor der er tid. Andre beskrev til­sva­rende feri­e­pe­ri­o­den som en tid, de nyder, og hvor det er mere roligt. Således tænkes og ita­le­sæt­tes feri­e­pe­ri­o­derne som rare, stille og tidsfulde, hvilket præger per­so­na­lets praksis, og det er i den forstand, vi taler om en rolig rammesætning.

Hvor mor­genstun­den og for­mid­da­gen i hverdagen ofte er ken­de­teg­net ved faste voksen-styrede fæl­lesak­ti­vi­te­ter af en bestemt varighed, synes der i feri­e­pe­ri­o­derne at være mere tid til spontane akti­vi­te­ter mellem børn og personale. Fx legede en voksen både tirsdag og onsdag formiddag i uge 42 længe sammen med bare to drenge. Da vi ankom tirsdag kl.8.40, var de fx i gang med at bygge med Kapla klodser, og det gjorde de frem til kl.9.25. Således legede de to drenge og den voksne sammen i mindst 45 minutter. Til dagligt er sådanne akti­vi­te­ter typisk langt kortere, ligesom de ofte bliver afbrudt, når kol­lek­tive pæda­go­gi­ske akti­vi­te­ter skal finde sted. I feri­e­pe­ri­o­derne synes der derimod at være tid til at lade spontane akti­vi­te­ter tage tid, uden at man behøver at haste videre til det næste. Det illu­stre­rer, hvorledes feri­e­ti­den er præget af et lang­som­mere tempo, og altså hvad det betyder, at den er indrammet som rolig.

Vi oplevede endnu et eksempel på denne tids­fuld­hed, dvs. åbne og uafbrudte stunder (jf. Clark 2022), i dagene lige op til jul, hvor skolen var lukket. Her sad en voksen længe med et barn på skødet, mens barnet legede læge og under­søgte ved­kom­mende med et lege­ter­mome­ter. I det hele taget kan meget af det, der foregik, karak­te­ri­se­res som langsom pædagogik. Det betyder ikke fravær af aktivitet, men tid til andre slags akti­vi­te­ter. F.eks. blev der tid til en særlig aktivitet på en af stuerne efter nytår, mens mange stadig holdt juleferie, og der endnu var få børn i insti­tu­tio­nen. Her satte en voksen sig i en sofa, mens børnene stimlede sammen omkring hende for at få pail­let­ter på neglene. Den voksne fortalte senere, at de ikke kunne have gen­nem­ført akti­vi­te­ten, hvis alle børnene havde været der: Sådan noget kan man, når de er få, fortalte hun og fortsatte: Man kan lave andre ting, end man plejer. Færre børn betyder altså mindre stram tids­ko­or­di­ne­ring og mulighed for mere tids­kræ­vende akti­vi­te­ter, hvor der i højere grad kan drages omsorg for det enkelte barn.

Frokosten i dagene op til jul og lige efter nytår var heller ikke så fast struk­tu­re­ret som til hverdag, hvor relativt store grupper af børn på kort tid skal bespises samtidigt. Som Elias m.fl. er inde på, så medfører mange mennesker sammen pres på timingen, og til hverdag er frokost­ti­den nøje til­ret­telagt, og bør­ne­grup­perne spiser på deres respek­tive stuer. I ferierne skal færre bespises, og struk­tu­ren er løsere. Da flere per­so­na­le­med­lem­mer selv afvikler ferie, er stuerne ofte slået sammen, og de voksne drøfter, hvor de skal spise frokost. Det ser i det hele taget ud som om, at måltidet både i form og indhold er lidt ander­le­des i feri­e­pe­ri­o­derne: tirsdag i uge 42 spiste børnene fra ’sto­re­grup­pen’ fx frokost med SFO’en. De fik risengrød med kanelsuk­ker til frokost og lidt senere stod den på nybagte kanelsnur­rer. Og torsdag i samme uge lavede de mad over bål.

Under et af vores besøg i juli blev frokosten til­sva­rende indtaget som picnic på tværs af grupperne. I et stort område foran en af stuerne, blev der lagt tæpper på gulvet, hvor børnene skulle sidde og spise. En voksen stod i en åbning til køkkenet og lavede dej, som børnene senere skulle forme til boller en for en. De andre voksne agerede nærmest tjenere og gik rundt med en kurv med små sandwich og fade med agurker og gule­rød­der, som de serverede for børnene. Siden stillede de sig op ad væggen med maden, og børnene kunne komme hen og få mere. Det syntes at være børnenes fest og havde en liminal karakter (jf. Turner 1967), hvor den insti­tu­tio­nelle hver­dags­ramme var sat på standby. Dette gælder mere generelt feri­e­ti­den i dag­in­sti­tu­tio­nen, hvor ”flydende tid” (Zeruvabel 1979) erstatter hver­da­gens indu­stri­elle tid.

Bør­ne­ha­ven som udmat­tende arbejde for børn

Over­ord­net set virker ferie i dag­in­sti­tu­tio­nen som en win-win-situation. Familien aflastes, per­so­na­let har mere tid, og børnene kan lege og have det sjovt med andre. Børnene havde imid­ler­tid blandede erfa­rin­ger med ferietid i bør­ne­ha­ven. Nogle så ud til at trives, mens andre gav udtryk for en mere sammensat oplevelse, hvor bør­ne­ha­ven både bød på gode stunder, men også udmattede dem. Flere af sidst­nævnte havde forældre, der var hjemme sammen med nogle af deres søskende, mens de selv var i børnehave. De skulle altså ikke i børnehave, fordi begge forældre skulle afsted på arbejde. Og som tidligere indikeret, skulle de heller ikke i børnehave for at kunne følge med ift. sko­le­for­be­re­delse. De skulle i børnehave, fordi for­æl­drene så den som et sjovt sted for børn at være, og fordi det aflastede familien og frigav tid. Sidst­nævnte var næppe noget for­æl­drene sagde til børnene, hvorfor man må formode, at for­æl­drene argu­men­te­rede med det sjove. Under et af vores besøg i uge 42, sagde en dreng i hvert fald til en voksen: Det er sjovere at være derhjemme. Han fortalte videre, at hans lillebror og sto­re­sø­ster var derhjemme med deres mor. Men din lil­le­sø­ster er i vug­ge­stuen, sagde den voksne, og når du går i skole, kan det være, du også får lov at blive hjemme. Og du skal jo snart i skole. Således bekræfter den voksne barnets opfat­telse af, at det er mere attrak­tivt at være hjemme i feri­e­pe­ri­o­den. Denne opfat­telse synes ligeledes at blive under­stre­get op til påske­fe­rien. Da vi skulle ind fra lege­plad­sen, blev børnene råbt op, men de pjattede og svarede fjol­le­ting i stedet for ja, når deres navn lød. På et tidspunkt sagde en pædagog, at hvis de ikke gjorde det ordent­ligt, så fik de ikke påske­fe­rie: Så må I blive og arbejde i bør­ne­ha­ven. Den voksne sagde det med et glimt i øjet og en venlig stemme. Alligevel var det ikke første gang, ved­kom­mende omtalte børnenes tid i bør­ne­ha­ven som arbejde, og samtidigt blev det indikeret, at det kan betragtes som straf ikke at få ferie. Således synes i hvert fald disse to per­so­na­le­med­lem­mer at være præget af en indu­striel tids­op­fat­telse (Wajcman 2015). Arbejde måles op i tid, og tiden i insti­tu­tio­nen er lig med arbejde. Det lader til, at de overfører dette på børnene, som de synes fortjener ’at holde fri’ fra insti­tu­tio­nen, vel at mærke på de rigtige tids­punk­ter, så det er syn­kro­ni­se­ret med per­so­na­lets arbejdsrytmer.

Som før nævnt, synes tempoet i feri­e­ti­den at være mindre hektisk og med bedre tid til leg og spontane akti­vi­te­ter. Ikke desto mindre er der flere børn, der også i feri­e­ti­den giver udtryk for, at det kan være udmat­tende at være i børnehave. I uge 7 i februar obser­ve­rede vi fx en dreng sidde på en pædagogs skød i en sofa med høje gavle, der dæmper lyden og skærmer for de andre. På et tidspunkt faldt han i søvn. Vi spurgte pædagogen, hvad der var med ham. Han kommer bare meget tidligt, svarede hun og fortalte videre, at han den pågæl­dende dag allerede var kommet kl.7. Til­sva­rende virkede en pige lidt udmattet efter frokost og intens leg. Også hun satte sig over i en sofa med høje gavle. Er du træt? spurgte en af pæda­go­gerne hende og svarede selv: Det er også hårdt at gå i børnehave. Ligesom det gælder før­om­talte dreng, er bør­ne­ha­ven – heller ikke i feri­e­pe­ri­o­den – nød­ven­dig­vis et sjovt og afslap­pende sted at være for denne pige. I hvert fald ikke hele tiden. Selvom ferietid i bør­ne­ha­ven var forbundet med et lang­som­mere tempo, så kan feri­e­ti­den ligesom hverdagen være udmat­tende. Dels er afskærm­nings­so­fa­erne stort set den eneste mulighed for at trække sig fra akti­vi­te­ter og sociale sam­men­hænge. Dels er der større ufor­ud­si­ge­lig­hed i børnene lege­re­la­tio­ner, og dagene kan opleves som lange og med ventetid, som vi efter­føl­gende skal se.

I sko­le­som­mer­fe­rien havde bør­ne­ha­ven som sagt åbent alle uger på nær to. Ligesom de andre feri­e­pe­ri­o­der bød som­mer­fe­rien på nye lege­mu­lig­he­der, bl.a. på tværs af alder og mellem søskende. For nogle kunne det dog være lidt svært, hvis de børn, de legede med til hverdag, holdt ferie. Det forekom også ret ufor­ud­si­ge­ligt hvilke børn, der var i bør­ne­ha­ven hvornår. Flere familier brugte også her bør­ne­ha­ven ’on and of’ og krydsede børnene af til at komme, selvom de ikke nød­ven­dig­vis gjorde det. Buster, som vi kalder en af drengene, syntes fx at stor­tri­ves i hverdagen, men tullede alene rundt en dag i juli. En af de kam­me­ra­ter, han tidligere havde leget meget med, var sammen med en ny, og hans anden gode ven var der ikke. Det lykkedes ham dog at finde sammen med en tredje dreng, Stinus, om en moon-car med anhænger. På et tidspunkt ville Stinus dog ikke længere have anhænger på og kørte afsted alene, hvilket efterlod en trist Buster tilbage. Hvad skete der? spurgte en voksen, der sad i nærheden. Lidt efter vendte Stinus sig om og kiggede efter Buster. Vi foreslog Buster at løbe hen til ham. Senere kunne man høre Stinus sige: Buster, ikke lige nu. Selvom de voksne fremhæver mulig­he­den for leg med kam­me­ra­ter i en løsere tids­struk­tur i feri­e­pe­ri­o­den, så kan det også betyde usikre lege­re­la­tio­ner, hvor man skal finde nogen at hægte sig på. I det hele taget er bagsiden af den løsere struktur mere ufor­ud­si­ge­lig­hed i børnenes sociale relationer.

For nogle af børnene synes lang­som­me­lig­hed heller ikke nød­ven­dig­vis at være et plus. I hvert fald ikke, når det bliver til ventetid. En dreng fortalte fx, at det var hans fød­sels­dag, og han spurgte gentagne gange, hvornår klokken var et. Klokken et kom hans mor nemlig og hentede ham og hans bedste ven for at tage dem i Som­mer­land. Siden frokost syntes han således at have været i en ven­tepo­si­tion, hvor tiden dannede forgrund og blev bemærket. Ved 12-tiden satte han sig ved et bord-bænkesæt i nærheden af lege­plad­sens git­ter­port. Han spurgte igen, hvor lang tid der var til klokken et. Andre dage var det andre børn, der så frem til feri­e­ak­ti­vi­te­ter med familien. En anden dreng fortalte fx, at han senere på måneden skulle i for­ly­stel­ses­park med sin mor. Han sagde gentagne gange, at han glædede sig til om ti dage, hvor han skulle i Tivoli med hende. Og en tredje dreng fortalte, at han senere på sommeren skulle til Tyskland og bo i sin bed­ste­mors hus. Således er bør­ne­ha­ven i feri­e­pe­ri­o­der altså også lig med ventetid ift. feri­e­ak­ti­vi­te­ter med familien. Det virker til, at der sker noget med børnenes tids­ho­ri­sont og tids­o­ri­en­te­rin­ger, hvilket påvirker ople­vel­sen af tiden her-og-nu. Lang­som­me­lig­he­den i nuet trans­for­me­res sub­jek­tivt til en anden slags tid, nemlig ventetid, hvor tiden nogle gange går for langsomt. Eksemp­lerne viser, at ventetid både kan være forbundet med for­vent­nin­gens glæde, men også med utå­l­mo­dig­hed, og således er langsom pædagogik ikke altid godt set med børneøjne.

Ferie i og med familien

Også hvad angår ferie i familien, kan der være forskel på fore­stil­lin­ger og erfa­rin­ger. For­æl­drene i nær­væ­rende studie, forbinder ofte fami­lie­fe­rie med at komme ned i tempo, være sammen og bruge tid med hinanden. Reklamer skaber til­sva­rende billeder af mulig­he­den for ’kva­li­tet­s­tid’ og at lade bat­te­ri­erne op (Löfgren 1999, Hall & Holdsworth 2016). Alt sammen afspejler et sam­funds­mæs­sigt ideal, der betoner fami­lie­fe­ri­ens samvær­s­for­mer og fælles akti­vi­te­ter som noget positivt og en pausering af hver­da­gens rytme. Men ferietid i familien synes i praksis også at være præget af kon­flik­ter, skuffede for­vent­nin­ger og ind i mellem travlhed (Löfgren 1996, 1999). Man kan som sagt skelne mellem den faktiske familie ”vi lever med” og så den ofte ide­a­li­se­rede fore­stil­ling om familien, ”vi lever efter” (Gillis 1996).

Ferie i familien invol­ve­rer ikke nød­ven­dig­vis rejser eller ’store’ ting men er et afbræk fra hver­da­gens rutiner, som ideelt indebærer et andet tempo og en anden rytme (Hall & Holdsworth 2016). Alligevel svarede en mor lidt beklemt, ikke rigtigt, da vi spurgte, om de skulle noget spændende i vin­ter­fe­rien. Vores spørgsmål og måden, hun besvarer det på, indikerer jo, at ferie kan forbindes med særlige akti­vi­te­ter. Udover samværet i den helt nære familie hjemme, blev der i ferien typisk pri­o­ri­te­ret tid til at besøge eller få besøg af slægt og venner. Dette medførte ofte ture rundt omkring i Danmark, men kunne også være bevæg­grund for uden­lands­rej­ser. Både børn og forældre berettede således om ture og rejser samt samvær med bedste­for­æl­dre, søskende, fætre og kusiner. Derudover berettede især flere af børnene om særlige lyst-ori­en­te­rede akti­vi­te­ter, som de forbandt med ferie: besøg i Tivoli og andre for­ly­stel­ses­par­ker, at være ude at spise eller få flere søde sager derhjemme, nyt legetøj mm.

For­æl­drene fortalte som indikeret også bare om ferie som noget med at være hjemme og have tid til hinanden i et lang­som­mere tempo og en mere rolig rytme. I lighed med dag­in­sti­tu­tio­nen blev ferietid hjemme indrammet som rolig (jf. Ploug Hansen 1995), men med en betoning af tid til samvær: Så vi [er] alle sammen samlet i ferien, fortalte en mor fx. Generelt berettede for­æl­drene om tid til at sove længe, spise morgenmad senere, gå rundt i nattøj, se mere tv, tilbringe tid sammen i haven etc. Sidst­nævnte kunne også handle om at involvere børnene i fælles praktisk arbejde. Om fælles have­ar­bejde sagde en mor fx: Det er en god måde at være sammen på. Tids­fuld­he­den hjemme kan altså både handle om fred og ro, men også om at gøre noget praktisk sammen, og disse to idealer går ikke nød­ven­dig­vis op.

Idealet om fælles praktisk arbejde fik vi yder­li­gere indblik i, da vi besøgte en familie i påske­fe­rien. Først sad vi og snakkede med for­æl­drene, Mads og Vera, mens drengen, Tristan, legede i nærheden, og hans storebror spillede på keyboard. Siden tog vi med familien til arbejds­dag i et kol­lek­tivt kulturhus i nærheden. Det fremgik af et program, der hang på væggen, at der hver dag fra lørdag til og med onsdag var praktisk arbejde indtil kl.16 og herefter hygge. Mads og Vera lagde vægt på, at børnene skulle deltage i arbejdet, og Mads spurgte, om børnene ikke følte sig som del af kul­tur­hu­set. Allerede hjemmefra forsøgte han at overtale Tristan til at hjælpe ham med en opva­ske­tjans, han havde denne formiddag. Det lykkedes dog ikke, og mens Mads og Vera gik i gang med deres arbejds­op­ga­ver, sad Tristan og malede i en bog. Han klagede over, at ingen af for­æl­drene ville være sammen med ham, og han søgte flere gange deres opmærk­som­hed: se Vera, hvad jeg har malet. Kort sagt ser det ud til, at Tristans forældre ligesom et andet for­æl­dre­par vægter børnenes del­ta­gelse i praktiske arbejdsopgaver.

Både forældre og personale i bør­ne­ha­ven bruger altså ordet ’arbejde’ om nogle af børnenes gøremål. Selvom det i begge tilfælde handler om ulønnede akti­vi­te­ter, dækker det ikke over det samme. Når per­so­na­let taler om børns arbejde, forbinder de det med sociale akti­vi­te­ter og sam­men­hænge udenfor hjemmet, der i længden kan blive udmat­tende. Når for­æl­drene taler om børns arbejde i familien, handler det om del­ta­gelse i praktiske opgaver, der ifølge for­æl­drene skaber social til­knyt­ning. For­æl­drene lægger i det hele taget vægt på del­ta­gel­sen i sociale akti­vi­te­ter i ferierne. En anden familie var fx med i et netværk, hvor mødre og børn mødtes i feri­e­pe­ri­o­der og over­nat­tede i en skovhytte i nabokom­mu­nen, ligesom enkelte familier var del af religiøse fæl­les­ska­ber, hvor gud­stje­ne­ster men også ture med over­nat­ning kunne indgå som feri­e­ak­ti­vi­tet. Ferietid ind­be­fat­ter således samvær­s­for­mer og måder at anvende tid på, der under­støt­ter familien som et fæl­les­skab og del af større fæl­les­ska­ber, men som i mindre grad i praksis synes at afspejle idealet om langsomt tempo og rolig rytme.

At familien er et fæl­les­skab, hvori der også indgår former for arbejde, fik os til at gentænke, hvorfor nogle forældre sender deres børn i børnehave i ferierne, specielt når man sam­men­hol­der det med den roligere ramme, der i et vist omfang ken­de­teg­ner bør­ne­ha­ven i feri­e­pe­ri­o­derne. Selvom bør­ne­ha­ven ikke skilter med dette, har nogle af fami­li­erne måske luret det. En af de mødre, der gik hjemme på barsel og sendte sit bør­ne­ha­ve­barn i insti­tu­tion, er selv uddannet pædagog og kender for­ment­ligt rammerne. Samtidigt kan det at gå hjemme på barsel betragtes som en form for arbejde. I hvert fald er der praktiske og omsorgs­mæs­sige gøremål med babyen, også i ferierne. I sidst­nævnte familie var faren desuden ved at vide­reud­danne sig, hvilket kan ses som videns­ar­bejde, der en stor del af tiden foregår derhjemme. Samtidigt havde familien fire børn (under 10 år) og var ofte ramt af influenza, for­kø­lelse mm. Måske vurderede for­æl­drene derfor, at feri­e­pe­ri­o­derne bød på mere ro i børnehaven.

Også i en anden familie var der en baby i hjemmet. Desuden arbejdede faren på en total ombygning af deres hus, når han kom hjem fra sit job. Igen kan det tænkes, at for­æl­drene vurderede, at bør­ne­ha­ven i feri­e­pe­ri­o­derne bød på mere ro. Ligeledes havde en ’hjem­me­gå­ende’ far stået i spidsen for en husom­byg­ning, der nu syntes fuldendt. Dengang lavede vi også fel­t­ar­bejde i bør­ne­ha­ven, og her beskrev en af pæda­go­gerne hjemmet som et sted uden opdra­gelse. I ’23-’24 betrag­tede per­so­na­let det helt ander­le­des, og således spiller tids­punk­tet i en families livs­cy­klus en rolle ift. dens moralske status. I 23’-’24 ansås disse forældre for gode, hvilket givetvis blev styrket af, at det sidste bør­ne­ha­ve­barn holdt meget ferie. Imid­ler­tid så vi barnet i bør­ne­ha­ven i juli, selvom faren var derhjemme. Der var dog for­ment­ligt stadig praktisk arbejde forbundet med huset, og desuden var et af familiens børn han­di­cap­pet. I nogle af de andre hjem var der ligeledes han­di­cap­pede eller syge fami­lie­med­lem­mer, som krævede ekstra tid, mere omsorgs­ar­bejde og indebar moralø­ko­no­mi­ske pri­o­ri­te­rin­ger. Således synes det van­ske­ligt at leve op til idealet om tids­fuld­hed i fami­lie­fe­rien, hvis ikke dag­in­sti­tu­tio­nen bliver taget i brug.

Kon­klu­sion

Med tid som prisme og ved at stille skarpt på ferietid giver artiklen et nyt blik på sam­spil­let mellem hjem og børnehave og de fore­stil­lin­ger om børn, dag­in­sti­tu­tion og familie, der knytter sig hertil. Ved at belyse små børns ferietid, hvor den anvendes, med hvem og på hvad, og de voksnes fore­stil­lin­ger om børn og ferie viser artiklen, hvorledes idealer om tids­fuld­hed og samvær med familien flettes sammen med bør­ne­ha­ven og familiens praktiske liv med for­skel­lige hensyn og tidslo­gik­ker. Fælles for per­so­na­let og for­æl­dre­nes blik på ferietid i små børns liv er en betoning af et lang­som­mere tempo, mindre fastlagt tids­sty­ring og mulighed for friere leg og samvær, som en form for børnelivs ideal. Det minder på mange måder om det, der asso­ci­e­res med den pæda­go­gi­ske tradition i Norden, men som de seneste 20 år er kommet under pres. Ofte forklares dette med hen­vis­ning til et øget fokus på ’læring’ (Bach et al. 2020), men som vi har set her, hænger det også sammen med insti­tu­tions­lo­gik­ker ift. koor­di­ne­rin­gen af mange men­ne­skers behov. Til hverdag er det således den indu­stri­elle tids­op­fat­telse, der præger institutionspersonalet.

Fami­li­erne er i mange tilfælde præget af en mere multipel tid, hvor mange slags akti­vi­te­ter og ’tids­lig­he­der’ blandes og prak­ti­se­res samtidigt, hvorfor der er brug for flek­si­bi­li­tet. Hvor for­æl­drene tillægger dag­in­sti­tu­tio­nen betydning som et godt sted for børns leg med kam­me­ra­ter, indgår den samtidig i hånd­te­rin­gen af et komplekst fami­li­e­liv. I feri­e­pe­ri­o­derne er der stadig et tids­pus­le­spil, der skal lægges, og dag­in­sti­tu­tio­nen indgår som en vigtig brik. Den fungerer her som aflast­ning men også – i for­æl­dre­nes øjne – som attrak­tivt akti­vi­tet­stil­bud, hvor børn kan få dækket deres behov for samvær med andre børn. Dette for­stær­kes af, at dag­in­sti­tu­tio­nen i feri­e­pe­ri­o­derne i højere grad end til hverdag lever op til fore­stil­lin­gerne om den. Som Elias og Zerubavel er inde på, medfører færre mennesker mindre stan­dar­di­se­ring. I bør­ne­ha­ven ser vi netop, at færre børn muliggør mere flydende tid, hvor akti­vi­te­ter får lov at være langsomme. Per­so­na­let indrammer dagene som rolige og med tid til at lege med og drage omsorg for enkelte børn.

Artiklen viser dog også, at det langsomme og mere flydende fra børnenes per­spek­tiv ikke entydigt er noget godt. Det gælder fx, når dagene bliver for lange eller det langsomme bliver til ventetid, der skal overstås. Selvom bør­ne­ha­ven byder på hygge og sjov, så udmattes og udtrættes børnene, også i feri­e­pe­ri­o­derne. Det er derfor, noget af per­so­na­let omtaler det at gå i børnehave som hårdt arbejde. Sådan fremstår bør­ne­ha­ven både som et hyggeligt og rart sted for børn at være i ferierne men også som en udmat­tende arbejds­plads, børnene har behov for ferie fra. Men ferien skal ifølge per­so­na­let afholdes på ganske bestemte tids­punk­ter, hvilket er ken­de­teg­nende for den indu­stri­elle tid, der dominerer insti­tu­tio­nens tidsmoral. Således anses det både for dårligt at bruge dag­in­sti­tu­tio­nen ‘for meget’ i feri­e­pe­ri­o­derne, men også at bruge den for lidt til hverdag. Gør familier begge dele betragtes de som moralsk suspekte og uden styr på tiden.

Når den insti­tu­tio­nelle tidsmoral retter sig mod familien og for­æl­dre­nes for­valt­ning af tid, så tyder det på, at tids­­for­valt­­ning- og koor­di­ne­ring både er et praktisk anlig­gende og en måde, hvorpå idealer om et godt børneliv formidles og for­hand­les mellem dag­in­sti­tu­tion og familie. Ferietid i små børns liv viser på den ene side, hvordan vel­færds­stats­lige orga­ni­sa­tio­ners blik på familier er spundet ind i idealer om samvær i familien, der ikke tager højde for det tids­pus­le­spil, der præger familiers hverdag såvel som ferietid. På den anden side ignorerer for­æl­drene med deres fleksible anven­delse af dag­in­sti­tu­tio­nen i feri­e­ti­den de insti­tu­tio­nelle behov for at udnytte begræn­sede per­so­na­leres­sour­cer bedst muligt. At forældre kan foretage den form for pri­o­ri­te­ring må ses i et bredere per­spek­tiv. Den insti­tu­tio­nelle tidsmoral synes at vægtlægge et ideal om ferietid som fami­lie­tid, mens den tids­mæs­sige orga­ni­se­ring, hvor dag­in­sti­tu­tio­ner holder åbent i mange formelle feri­e­pe­ri­o­der, betoner forældres mulighed for at pri­o­ri­tere familiens tid – også når det ikke har­mone­rer med dag­in­sti­tu­tio­nens behov og for­stå­else af familien som i mange tilfælde den bedste kontekst for små børns ferier.

Lit­te­ra­tur

Bach, D., Dannesboe, K.I., Ellegaard, T., Kjær, B., Kryger, N. & A. Wester­ling (2020). Parate børn – fore­stil­lin­ger og praksis i mødet mellem familie og dag­in­sti­tu­tion. Fre­de­riks­berg: Frydenlund.

Bateson, G. (1972/2000). Steps to an Ecology of Mind. Chicago: Uni­ver­sity of Chicago Press.

Brannen, J (2005). Time and the Nego­ti­a­tion of Work – Family Boun­da­ries – Autonomy or illusion? Time & Society, 14 (1), 113 – 131

Clark, A. (2022). Slow Knowledge and the Unhurried Child – Time for Slow Peda­go­gies in Early Childhood Education. London: Routledge.

Dannesboe, K.I., Kjær, B & D. Bach (2020). Tid, til­pas­ning og konflikt. I: Bach, D., Dannesboe, K.I., Ellegaard, T., Kjær, B., Kryger, N. & A. Wester­ling (red.), Parate børn – fore­stil­lin­ger og praksis i mødet mellem familie og dag­in­sti­tu­tion. Fre­de­riks­berg: Fry­den­lund: 132 – 159

Darmon, M. (2017). Drafting the ‘time space’. Attitudes towards time among prep school students. European Societies, 20 (3), pp.525 – 548.

DR (2017) https://​www​.dr​.dk/​l​i​g​e​t​i​l​/​b​a​g​g​r​u​n​d​ – ​s​k​o​l​e​a​a​r​e​t​s​ – ​f​e​r​i​e​p​a​u​ser. Hentet januar 2025.

DR (2018) https://​www​.dr​.dk/​n​y​h​e​d​e​r​/​r​e​g​i​o​n​a​l​e​/​m​i​d​t​v​e​s​t​/​n​a​a​r​ – ​b​o​e​r​n​ – ​h​o​l​d​e​r​ – ​f​e​r​i​e​ – ​i​ – ​i​n​s​t​i​t​u​t​i​o​n​ – ​f​a​m​i​l​i​e​r​n​e​ – ​e​r​ – ​p​r​e​s​s​ede. Hentet januar 2025.

DR (2025) https://​www​.dr​.dk/​n​y​h​e​d​e​r​/​i​n​d​l​a​n​d​/​t​i​d​l​i​g​e​r​e​ – ​s​k​o​l​e​l​e​d​e​r​ – ​l​a​n​g​e​r​ – ​u​d​ – ​e​f​t​e​r​ – ​f​o​r​a​e​l​d​r​e​ – ​m​a​n​ – ​h​o​l​d​e​r​ – ​s​e​l​v​f​o​e​l​g​e​l​i​g​ – ​f​e​r​i​e​ – ​n​aar. Hentet januar 2025.

Elias, N (1939/1994). The Civi­lizing Process. Oxford: Blackwell.

Elias, N. (1992). Time: An Essay. Oxford: Basil Blackswell.

Faircloth, C. (2014). Intensive parenting and the expansion of parenting. I: E. Lee, J. Bristow & J. Macvarish (red.), Parenting culture studies, New York, Palgrave Macmillan: 25 – 50.

Frykman, J. & Löfgren, O. (1979). Den kul­ti­ve­rade människan. Lund: Liber Förlag.

Gillis, J. (1997). A World of Their Own Making – Myth, Ritual, and the Quest for Family Values. Cambridge: Harvard Uni­ver­sity Press.

Hall & Holdsworth (2016). Family practices, holiday and everyday. Mobi­li­ties 11(2), 284 – 302.

Lindgren, C. (2016). Time for good parent­hood. A study of inter­co­un­try adoption asses­sment. I: Wester­ling, A., Sparrman, A., Lind, J. & K. I. Dannesboe (red.), Doing good parent­hood. Ideals and practices of parental invol­ve­ment. London, Palgrave MacMillan.

Löfgren, O. 1996. The great Christmas quarrel. On the moral economy of family rituals. In: Frykman, J. and Löfgren, O. (ed). Forces of habit. Exploring everyday culture. Lund: Lund Uni­ver­sity Press: 103 – 118.

Löfgren, O. (1999). On Holiday: A History of Vaca­tio­ning. Uni­ver­sity of Cali­for­nia Press.

Nissen, K.S. (2024). ”Styr på tiden.” En kul­tu­r­a­na­ly­tisk under­sø­gelse af de upåagtede tids­lig­he­der i skolen. Ph.d.-afhandling, DPU, Aarhus Universitet.

Ploug Hansen, H (1995). I græn­se­fla­den mellem liv og død: en kul­tu­r­a­na­lyse af sygeplejen på en onko­lo­gisk afdeling. København: Gyldendal.

Turner, V. (1967). A forest of symbols. Ithaca, NY: Cornell Uni­ver­sity Press.

Zerubavel, E. (1979). Patterns of Time in Hospital Life. Chicago: Uni­ver­sity of Chicago Press.

Zerubavel, E. (1982). The Stan­dar­diza­tion of Time: A Socio­hi­sto­ri­cal Per­spective. American Journal of Sociology, 88 (1), 1 – 23.

Wajcman, J. (2015). Pressed for Time. The Acce­le­ra­tion of Life in Digital Capi­ta­lism. Chicago: Uni­ver­sity of Chicago Press.

Wester­ling, A., Bach, D., Dannesboe, K.I., Ellegaard, T. & B. Kjær (2020). Fami­lie­prak­sis og for­æl­dre­per­spek­ti­ver. I: Bach, D., Dannesboe, K.I., Ellegaard, T., Kjær, B., Kryger, N. & A. Wester­ling (red.), Parate børn – fore­stil­lin­ger og praksis i mødet mellem familie og dag­in­sti­tu­tion. Fre­de­riks­berg: Fry­den­lund: 160 – 184.

  • Ph.d. og lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddan­nelse, Aarhus
    Uni­ver­si­tet. Til­knyt­tet Center for Dag­in­sti­tu­tions­forsk­ning (CeDif)

  • lektor i pæd. antro­po­logi, DPU