Hverken enkelt eller entydigt
Sjældent har betegnelsen “kalejdoskopisk” været så velvalgt som her. Martin Blok Johansen (red.): Æstetik og pædagogik anmeldt af Carsten Fogh Nielsen.
En bog båret af Brezinka
Hvor mange medlemmer af det danske pædagogiske community kender Wolfgang Brezinka? Anmeldelse af Alexander von Oettingen (red.): Pædagogiske tænkere. Bidrag til empirisk uddannelsesforskning
Solid og tilgængelig indsigt i Foucaults værk
Gerd Christensen & Bjørn Hamre: At tænke med FoucaultUnge Pædagogers forlag 2018 178 sider, 228 kr. ”At tænke med Foucault” er en fin introduktion til Foucaults arbejder. Selvom det indledningsvis understreges, at det hverken er en introduktionsbog eller metodebog, men derimod en opfordring til ”…selv at arbejde, til selv at tænke med og i forlængelse af Foucault” (s. 9), […]
Indvending mod læringens politik
Knud Illeris (red.): 15 aktuelle læringsteorierSamfundslitteratur 2019278 sider, 298 kr. Har Knud Illeris ikke altid været den, der beskrev, hvordan man lærer noget? Jo, det har han været – i min lærer-verden, der trods alt rækker fra seminarietiden sidst i 1970’erne og frem til denne anmeldelse af ”15 aktuelle læringsteorier” fra 2019, der er redigeret af netop Knud […]
Fortællingens polyfoni
Hanne Hede Jørgensen, Jan Jaap Rothuizen og Line Togsverd: Pædagogik og fortælling – at fortolke, forstå og forny pædagogisk praksis
Samfundslitteratur 2018
233 sider, 248 kr
Et værktøj for praksis
”Metodeautist!!!” sådan blev der konstateret henover den grønne dug ved eksamensbordet, hvor morgendagens kommende pædagoger var ved at se dagens lys.
Læreren må reflektere i det uvisse
Dion Rüsselbæk Hansen, Lene Larsen & Michael Paulsen: Undervisning, dannelse og ungdomsliv – refleksionsperspektiver og læreruddannelseSyddansk Universitetsforlag, 2019123 sider, 175 kr. Nutidens lærere står i et uhyre komplekst felt. Skolen har mistet sin naturlige ’aura’, og læreren som figur har mistet sin selvfølgelige autoritet. På gymnasieområdet, som er fokus for bogen Undervisning, dannelse og ungdomsliv, er der desuden sket […]
Idrætspædagogisk monument
Edited by Roland Naul, Deanna Binder, Antonin Rychtecky, Ian Culpan: Olympic Education. An international reviewRoutledge, 2018361 sider, paperback £36, hardback £120 Naul, Binder, Rychtecky and Culpan har samlet et anseligt antal bidrag fra hele jordkloden, der dokumenterer, illustrerer og ikke mindst analyserer den olympiske bevægelses idrætspædagogiske bidrag. Da bevægelsen er kendt for ofte at fremme sammenholdet, […]