”At være i nuet, ikke tænke…”- om temporale normer og trivsel i skolen


I artiklen ana­ly­se­res, hvordan det seneste årtis brede udbre­delse af kon­tem­p­la­tive prak­sis­ser (fx yoga og mind­ful­ness) i fol­ke­sko­len impli­ce­rer en række pæda­go­gi­ske anta­gel­ser om forholdet mellem tid, nærvær og trivsel. Med afsæt i kva­li­ta­tivt data­ma­te­ri­ale (interview med lærere og sko­le­pæ­da­go­ger) ana­ly­se­rer jeg i artiklen, hvordan elever under­vi­ses i evnen til at posi­tio­nere sig tidsligt både i relation til sig selv og til deres omgi­vel­ser gennem sådanne prak­sis­ser. Centralt er elevens kapacitet til at indtræde i en tilstand af mentalt nærvær, hvor evnen til at beherske det at være i nuet bliver afgørende. Ligeledes begrundes det, hvordan idealet om at være til stede i nuet bør tænkes og pro­ble­ma­ti­se­res som en tidslig norm, der prom­ove­res i skolen og kan relateres til aktuelle diskurser om trivsel og mental sundhed.

Ind­led­ning

Parallelt med et øget fokus på trivsel som eksplicit pæda­go­gisk mål i både dagtilbud, skole og på ung­doms­ud­dan­nel­ser har udbre­del­sen af kon­tem­p­la­tive prak­sis­ser (fx yoga, mind­ful­ness, medi­ta­tion) oplevet hastig vækst både i Danmark og inter­na­tio­nalt fra omkring 2010 (Nielsen & Kolmos 2013; Simovska & Primdahl 2024). Denne udvikling har medført et øget fokus på nærvær, for­dy­belse og opmærk­som­hed som centrale for­ud­sæt­nin­ger for pæda­go­gisk triv­sel­s­ar­bejde målrettet børn og unge i insti­tu­tions­kon­tek­ster (Svinth 2010; Van Dam et al. 2018).

Med afsæt i data­ma­te­ri­ale fra en empirisk under­sø­gelse af brugen af kon­tem­p­la­tive prak­sis­ser på danske skoler ana­ly­se­res i denne artikel et aspekt af denne udbre­delse: for­bin­del­sen mellem trivsel og tids­lig­hed i en sko­le­kon­tekst. Det centrale spørgsmål er, hvordan tid og tids­lig­hed igennem triv­sels­frem­mende indsatser går fra at være betin­gel­ser for pæda­go­gi­ske prak­sis­ser (fx i kraft af ske­malæg­ning) til at blive til genstand for disse prak­sis­ser, altså som noget elever skal lære i skolen (fx at forholde sig til nuet på bestemte måder).

Inden for forsk­nin­gen i sko­le­triv­sel inde­hol­der de mest udbredte for­kla­rin­ger af den stigende mistriv­sel en væsentlig tidslig dimension, eksem­pel­vis betones betyd­nin­gen af et acce­le­re­rende skole- og hver­dags­liv med stigende krav til præ­sta­tio­ner og plan­læg­ning af egen tid, faldende kapacitet til at være opmærk­somt tilstede i nuet eller en for­stær­ket usik­ker­hed om fremtiden (Görlich et al. 2024; Madsen 2021). Men hvor den tidslige dimension spiller en central og eksplicit rolle, når for­vær­rin­gen af trivsel og mental sundhed hos børn og unge skal forklares, arbejder jeg i denne artikel ud fra en tese om at denne dimension glider i bag­grun­den og er forblevet under­be­lyst, når det gælder indsatser i skolen, der har til hensigt at imødegå selvsamme for­vær­ring. Spørgs­må­let bliver derved, hvordan indsatser målrettet trivsel, fx mind­ful­nes­sprak­sis­ser i skolen, kan forstås gennem ind­dra­gelse og analyse af deres tidslige dimension. Et særligt fokus vil her være, hvordan trivsel hænger sammen med bestemte normer for for­valt­ning og regu­le­ring af både målbar objektiv tid og subjektiv erfaret tid.

Den bredere ambition med nær­væ­rende artikel er pba. inter­view­data fra et forsk­nings­pro­jekt om mind­ful­ness i skolen at udvide for­stå­el­sen af, hvordan bestemte måder at være og blive til et tidsligt subjekt, der skal trives, ram­me­sæt­tes og prom­ove­res i sko­le­sam­men­hænge. Specifik under­sø­ges det, hvordan elever under­vi­ses i evnen til at posi­tio­nere sig tidsligt både i relation til sig selv og deres omgi­vel­ser gennem sådanne prak­sis­ser. Centralt er elevens kapacitet til at indtræde i en tilstand af mentalt nærvær, hvor evnen til at beherske det at være i nuet bliver afgørende, hvilket vil fungere som artiklens ana­ly­ti­ske omdrejningspunkt.

På spørgs­må­let om, hvad mind­ful­nes­sprak­sis­ser kan gøre i skolen og hvordan man kan forklare dem, beskrev en lærer det således:

”…det er jo noget bare med at være tilstede i det at være i nuet, ikke tænke, prøve at fokusere lidt på, hvad der er lige nu og her og ikke så meget på hvad har været for en time siden eller i går, eller hvad du skal om en time eller i morgen. Men prøve at være tilstede i nuet.”

Læreren fulgte op med at knytte mind­ful­ness til trivsel i form af indre ro med det formål at skabe bedre faglige resul­ta­ter. På den måde blev det tidslige element, at være tilstede i nuet, her knyttet til mere over­ord­nede og udbredte pæda­go­gi­ske idealer i skolen: trivsel og læring.

Artiklen indledes med en kort præ­sen­ta­tion af udbre­del­sen af mind­ful­ness og for­bin­del­sen til pæda­go­gi­ske tilgange der inddrager et tidsligt per­spek­tiv. Derefter frem­læg­ges centrale begreber, som bringes i spil i analysen. Her vil fokus være på temporale regimer og tidslig reka­li­bre­ring. Den efter­føl­gende analyse tager afsæt i tre for­skel­lige dimen­sio­ner af idealet om at være til stede i nuet, og afslut­nings­vis dis­ku­te­res spørgs­må­let om temporal nor­ma­ti­vi­tet i relation til triv­sels­frem­mende prak­sis­ser i skolen mere bredt.

Baggrund

Inden for de seneste to årtier er fokus på trivsel i skolen blevet stærkt forøget med en klar stigning i triv­sels­frem­mende indsatser målrettet elever både i Danmark og inter­na­tio­nalt (Inchley et al., 2020; WHO 2022). I flere udlæg­nin­ger af denne udvikling fremhæves den tidslige dimension, hvori en radikal for­an­dring i de tids­mæs­sige forhold, der styrer og regulerer elevernes hverdag, og forbinder dermed en nedgang i unges mentale sundhed med spe­ci­fikke pato­lo­gier, der er relateret til en ændring i den tids­mæs­sige dynamik på sam­funds­ni­veau (George 2014; Jennings et al. 2019; Rosa 2013). Her peges eksem­pel­vis på et acce­le­re­ret hver­dagstempo, stigende præ­sta­tions­krav og manglende evne til at være i nuet som følge nye af digitale tek­no­lo­gier (Gibbons 2016; Buddeberg & Hornberg 2017).

Derudover er den aktuelle dis­kus­sion af mental sundhed og trivsel i skolen præget af for­skel­lige former for alarmisme, der efter­føl­ges af opfor­drin­ger til handling og forslag til umid­del­bare løs­nings­mo­del­ler, hvorved betyd­nin­gen af centrale begreber går tabt eller er uklare (Cavioni et al. 2020; McLeod & Wright 2015). Det har medført, at begreber som trivsel og triv­sels­fremme begrebs­mæs­sigt er blevet ”mudret” til i den forstand, at de fremstår som solide kon­struk­tio­ner i daglig tale, men derefter opløses i en mang­fol­dig­hed af mulige betyd­nin­ger ved nærmere under­sø­gelse (Morrow & Mayall 2009). I dag­ligs­pro­get anvender vi således begreber som ”trivsel” eller ”mental sundhed” ud fra en antagelse om, at der hersker konsensus om defi­ni­tio­nerne, men hvis sprog­bru­gen ana­ly­se­res, viser der sig en lang række af for­skel­lige betydninger.

Den moderne variant af mind­ful­ness blev grundlagt omkring 1979 i USA som et alter­na­tiv til medi­cin­ske behand­lings­for­mer inden for sund­heds­væ­se­net (Wilson 2014). I Danmark har brugen af mind­ful­ness og kon­tem­p­la­tive prak­sis­ser i det seneste årti vundet hastig udbre­delse på skoler og i den pæda­go­gi­ske praksis generelt (Nielsen & Herskind 2011; Kolmos 2019). Tendensen har været, at lærere og sko­le­pæ­da­go­ger har intro­du­ce­ret disse prak­sis­ser på eget initiativ, men siden fol­ke­sko­lere­for­men i 2014 og forøget fokus på elev­triv­sel er der også politisk stigende opmærk­som­hed på området. Således blev der i 2017 afsat 12 mio. kr. i sats­pul­je­mid­ler til uddan­nelse af lærere og sko­le­pæ­da­go­ger i mindfulness.

Viola (2009) beskriver her betyd­nin­gen af det tidslige element i mindfulness:

Mind­ful­ness and education are beau­ti­fully inter­woven. Mind­ful­ness is about being present with and to your inner expe­ri­ence as well as your outer environ­ment, including other people. When teachers are fully present, they teach better. When students are fully present, the quality of their learning is, better. It’s a “win-win” equation that can transform teaching, learning, and the educa­tio­nal landscape.” (Viola 2009, p. xi)

Ud over at udtrykke en entu­si­a­stisk optimisme omkring poten­ti­a­let ved mind­ful­ness i pæda­go­gi­ske sam­men­hænge, fornemmer man som læser også her en vis tve­ty­dig­hed. Selv om det anvendte sprog opererer med tids­mæs­sige termer, hælder for­mu­le­rin­gen mere til en rumlig udlægning – med vægt på at være her snarere end at være et andet sted. I mind­ful­ness opfordres udøvere til at indtage en bestemt holdning til det nuværende øjeblik. Men kon­se­kven­serne af denne posi­tio­ne­ring eks­pli­ci­te­res sjældent i lit­te­ra­tu­ren. Som Coleman (2020) påpeger, er det at være i nuet ikke en fast eller entydig oplevelse, men snarere en ustabil og kon­tekstaf­hæn­gig kon­struk­tion, der kan have flere, til tider mod­stri­dende, betydninger.

Bag den stigende udbre­delse af mind­ful­ness findes en bred vifte af formål, hvor særligt trivsels‑, og fag­lig­heds­te­ma­tik­ker dominerer (McCaw 2020; Primdahl 2022). Forsk­nings­mæs­sigt har inter­es­sen for mind­ful­ness i pæda­go­gi­ske og uddan­nel­ses­mæs­sige sam­men­hænge været stigende parallelt med udbre­del­sen i praksis, men de seneste to-tre år er antallet af publi­ka­tio­ner stagneret samtidig med at prak­sis­serne er fortsat deres etab­le­ring på landets skoler og andre uddan­nel­ses­til­bud. Selvom mind­­ful­­ness-forsk­­nin­­gen med et pæda­go­gisk psy­ko­lo­gisk sigte inter­na­tio­nalt stadig befinder sig i sin vorden, er der også her efter­spørgsel på nye teo­re­ti­ske per­spek­ti­ver, der åbner feltet og for mulig­he­den af en gen­tænk­ning af, hvilken rolle mind­ful­ness kan og bør spille i skolen. I en dansk kontekst kan disse spørgsmål ligeledes knyttes til fol­ke­sko­lere­for­mens centrale bestem­melse af trivsel som et eksplicit defineret mål i skolen. I den inter­na­tio­nale triv­sels­forsk­ning kan mind­ful­ness her ses som et væsent­ligt element i udvik­lin­gen af trivsel som en kom­pe­tence eller færdighed, som elever kan tilegne sig (Simovska & Primdahl 2024).

Mit hoved­fo­kus vil i den følgende analyse være på, hvordan tid og tem­pora­li­tet ikke blot er bag­grunds­vil­kår for uddan­nelse, men aktivt intro­du­ce­res som eks­pli­citte lærings­mål og dermed som genstande for pæda­go­gisk praksis. Gennem mind­ful­ness for­vand­les bevidst­hed om nuet fra en naturlig for­ud­sæt­ning for læring til en færdighed, som de stu­de­rende bevidst skal tilegne sig. Men for­tolk­nin­gen af ”at være i nuet” er stadig tvetydig, især når den under­sø­ges i sam­men­hæng med den faktiske klas­se­væ­rel­ses­prak­sis og de for­skel­lige måder, hvorpå lærerne indrammer de tids­mæs­sige dimen­sio­ner. For at imø­de­komme denne tve­ty­dig­hed under­sø­ger jeg de impli­citte påstande og anta­gel­ser om tid, der er indlejret i mind­­ful­­ness-under­­vis­­ning, og forsøger at teo­re­ti­sere, hvad det betyder for lærere og elever at engagere sig i det nuværende øjeblik i mindfulness‑, yoga- og medi­ta­tions­prak­sis­ser. Det indebærer ligeledes en afdækning af, hvordan mind­ful­ness indlejres i skolen som en insti­tu­tion præget af temporale normer og meka­nis­mer målrettet elevers selv­for­valt­ning som tidslige subjekter.

Teoretisk afsæt – temporale regimer og spørgs­må­let om normativitet

Tanken om, at uddan­nelse bør beskæf­tige sig med, hvordan barnet forholder sig til sig selv som tidsligt subjekt er langt fra ny. Allerede Rousseau argu­men­te­rer i Émile for, at barnets evne til at tabe tiden frem for at vinde den udgør “den vigtigste regel i al pædagogik” (Rousseau, 1979 [1762]: 93). Påstanden kan fortolkes på flere måder, men grund­læg­gende tema­ti­se­rer Rousseau, hvordan tids­lig­he­dens nor­ma­ti­vi­tet udgør et ker­ne­e­le­ment i opdra­gel­sen. Rousseau under­stre­ger, at børn bør kultivere et indre forhold til tid i stedet for at lade sig diktere af urets kvan­ti­fi­cer­bar­hed (Shuf­felton, 2017). Dette forhold bør da udvikle sig i retning mod en fri­gø­relse efter­hån­den som barnet lærer at løsrive sig fra eksternt pålagte tids­ram­mer. Det er vigtigt at bemærke, at Rousseau ikke foreslår, at barnet skal beherske tiden i den forstand, som eksem­pel­vis et moderne begreb om time mana­ge­ment indebærer. Han ser snarere tiden som en inte­gre­ret del af dannelsen af selvet – en proces, hvor tiden ikke blot er en ydre betin­gelse, der skal kon­trol­le­res, men et inter­na­li­se­ret aspekt af sub­jek­ti­vi­te­ten. Denne skelnen stemmer overens med den ovenfor nævnte ana­ly­ti­ske opdeling mellem tid som en betin­gelse for uddan­nelse og tid som en genstand for pæda­go­gi­ske prak­sis­ser (Alhadeff-Jones, 2017). Tilgange, der baserer sig på et ekster­na­li­se­ret tids­be­greb, posi­tio­ne­rer elever som subjekter, der er formet af skemaer, rutiner og insti­tu­tio­nel tids­lig­hed. I nær­væ­rende analyse arbejdes derimod ud fra en tilgang, hvor udgangs­punk­tet er prak­sis­ser, der retter sig mod inter­na­li­se­rede tid­ser­fa­rin­ger, altså hvordan sko­le­e­le­ver aktivt under­vi­ses i at forholde sig til deres indi­vi­du­elle indre tid­ser­fa­rin­ger på menings­fulde måder.

Torres’ (2021) begreb om temporale regimer kan bidrage til for­stå­el­sen af, hvordan tid struk­tu­re­rer sociale processer, prak­sis­ser og insti­tu­tio­ner. Torres baserer begrebet på et analytisk per­spek­tiv, hvor for­skel­lige normsæt relateret til tids­lig­hed kan samek­si­stere side­lø­bende. Disse normsæt kan overlappe, harmonere og stå i et spæn­dings­for­hold til hinanden. I mod­sæt­ning til reduktive for­stå­el­ser af tids­lig­hed som eksem­pel­vis ensrettet acce­le­ra­tion, giver ideen om temporale regimer mulighed for en mere nuanceret for­stå­else af de over­lap­pende og kon­fliktu­elle tidslige struk­tu­rer, der præger det moderne samfund​. Et temporalt regime kan således forstås som et sæt af tidslige regler, normer og prak­sis­ser, der orga­ni­se­rer men­ne­skers erfa­rin­ger og adfærd. Disse regimer er ofte inkorpo­re­ret i sociale insti­tu­tio­ner og mani­feste­rer sig gennem gentagne mønstre, der giver anledning til sta­bi­li­tet og forudsigelighed​, samtidig med at de både er deskrip­tivt og normativt ladede. De beskriver på den måde ikke blot, hvordan tid orga­ni­se­res, men de indebærer også mag­t­re­la­tio­ner, der regulerer adgangen til for­skel­lige tidslige oplevelser.

Som også Foucault (2004) anfører, gøres regimer sjældent til eksplicit genstand for dis­kus­sion. Tværtimod opfattes tidslige normer ofte som “naturlige” eller “givet udefra”, hvilket kan gøre det van­ske­ligt at udfordre dem​. De regulerer ikke kun sam­fun­dets over­ord­nede tidslige struk­tu­rer, men de former også indi­vi­du­elle erfa­rin­ger, for­vent­nin­ger og måder at navigere i hverdagen på. De kan dermed forstås som en magtfuld form for gover­nance, der ikke kun styrer adfærd, men også præger men­ne­skers ønsker, behov for og erfa­rin­ger af tid.

Analytisk kan ideen om tidslige regimer anvendes i sko­le­sam­men­hænge, når det handler om at undersøge, hvordan triv­sels­in­ter­ven­tio­ner og ‑indsatser, såsom mind­ful­ness i skoler, opererer som tidslige prak­sis­ser og inden for et normativt felt i relation til ideale og mindre ideale måder at være og blive til et tidsligt subjekt på. Mind­ful­ness præ­sen­te­res ofte som en teknik til at bringe eleverne “tilbage til nuet” og skabe en pause fra skolens hektiske tempo. Men når vi anvender begrebet temporale regimer, bliver det tydeligt, at mind­ful­ness ikke nød­ven­dig­vis står i mod­sæt­ning til skolens tidslige struktur – snarere viser det sig som en norm for temporal reka­li­bre­ring (Sharma 2014; 2022), hvor eleverne lærer at tilpasse sig skolens tempo snarere end at udfordre det. Temporal reka­li­bre­ring henviser her til måden, hvorpå individer i for­skel­lige insti­tu­tio­nelle sam­men­hænge kon­fron­te­res med en tidslig orden, som de må tilpasse sig. Denne evne til at beherske sin egen tidslige ori­en­te­ring, fx at gå op eller ned i tempo, forstås her som en kom­pe­tence, der i stigende grad er efter­trag­tet, men som også poten­ti­elt er fordelt ulige på tværs af grupper og rela­tio­ner. I en sko­le­kon­tekst vil for­skel­lige elev­grup­per altså ikke dele deres tidslige ori­en­te­ring, men i tværtimod have for­skel­lige mulig­he­der og adgang til at beherske og inter­na­li­sere de skiftende insti­tu­tio­nelle normer for tidslighed.

Et tidsligt per­spek­tiv på triv­sels­ind­sat­ser – mind­ful­ness i skolen som case

I det følgende ana­ly­se­res, hvordan tidslige normer kan gøre sig gældende i triv­sels­ind­sat­ser, eksem­pli­fi­ce­ret ved anven­del­sen af mind­ful­ness som triv­sels­frem­mende praksis i skolen. Inden for denne tids­mæs­sige ramme indebærer det at prak­ti­sere mind­ful­ness at udvikle evnen til at skifte mellem tids­mæs­sige tilstande, hvilket kræver, at eleverne kul­ti­ve­rer evnen til at sus­pen­dere en tids­mæs­sig ori­en­te­ring til fordel for en anden. På den måde vil jeg vise, hvordan for­skel­lige tidslige logikker eller regimer side­lø­bende bringes i spil, hvor normen om nu-væren, dvs. det at eleven er i stand til at være i nuet, udlægges som en reka­li­bre­ring af tre for­skel­lige dimen­sio­ner af elevens tidslige selv­for­hold: sus­pen­sion af fortid og fremtid, sus­pen­sion af et acce­le­re­ret skoleliv og sus­pen­sion af tidsfornemmelsen.

Det empiriske materiale blev genereret i for­bin­delse med et forsk­nings­pro­jekt, der udfor­skede brugen af kon­tem­p­la­tive prak­sis­ser i danske fol­ke­sko­ler. Mate­ri­a­let bestod af 20 inter­views med lærere, sko­le­pæ­da­go­ger og elever (5.kl. og 8 – 9. kl.). Udgangs­punk­tet for under­sø­gel­sen var at forstå læreres og sko­le­pæ­da­go­gers for­stå­el­ser af de pæda­go­gi­ske formål, der lå bag anven­del­sen af disse prak­sis­ser. Rek­rut­te­rin­gen af infor­man­ter var baseret på de for­skel­lige måder, hvorpå mind­ful­ness blev inte­gre­ret i under­vis­nin­gen. For eksempel tilbød nogle skoler mind­ful­ness som et valgfrit kursus 90 minutter om ugen, mens andre havde inte­gre­ret korte mind­­ful­­ness-øvelser som en del af den normale under­vis­ning i dansk eller matematik. Inter­view­data blev genereret gennem semi­struk­tu­re­rede inter­views med lærere og sko­le­pæ­da­go­ger i fol­ke­sko­ler på tværs af alle regioner i Danmark, både by og land. De gen­nem­førte inter­views foku­se­rede mere over­ord­net på de konkrete prak­sis­ser og erfa­rin­ger bag kon­tem­p­la­tive øvelser i klas­se­væ­rel­set, samt på sam­men­hæn­gen med skolens bredere formål.

Metodisk lægger tilgangen sig i for­læn­gelse af en kva­li­ta­tiv ori­en­te­ring i både den inter­na­tio­nale og danske forsk­nings­tra­di­tion inden for mind­ful­ness. Denne tilgang står i kontrast til det domi­ne­rende, kvan­ti­ta­tive per­spek­tiv, der er ori­en­te­ret mod effekt, eva­lu­e­ring og udvikling af evi­dens­ba­se­rede inter­ven­tions­for­mer. De to tilgange adskiller sig gennem deres spe­ci­fikke erken­del­ses­in­ter­es­ser. Her søger først­nævnte gennem for­stå­el­ses­o­ri­en­te­rede analyser at udlægge, hvordan mind­ful­ness virker og generelt kan forstås i pæda­go­gi­ske sam­men­hænge, hvor sidst­nævnte i højere grad ori­en­te­rer sig mod spørgs­må­let om, hvorvidt og i hvilken grad mind­ful­ness kan opfylde givne kriterier for effekt eller mål­op­fyl­delse, hvilket typisk ses i inter­ven­tions­ba­se­rede forskningsdesign.

Gennem min analyse af læreres og sko­le­pæ­da­go­gers per­spek­ti­ver på de pæda­go­gi­ske mål med mind­ful­ness blev det tydeligt, at krav og for­stå­el­ser af tids­lig­hed er dybt indlejret i denne praksis. Det stemmer overens med den betydning, som væren i nuet tillægges i både mind­ful­nes­slit­te­ra­tu­ren og medi­ta­tions­tra­di­tio­nerne (Van Dam et al. 2018). Men i stedet for at eksistere som et entydigt, statisk begreb, fremstår nuet i sko­le­ba­se­ret mind­ful­ness som et begreb, der er til for­hand­ling inden for et komplekst felt af kon­kur­re­rende tidslige logikker. Min analyse af det empiriske materiale var målrettet en spe­ci­fi­ce­ring af de normer og positive værdier om det ideale tidslige subjekt, som viste sig i infor­man­ter­nes beskri­vel­ser af deres praksis og af formålene med denne. Her var det også nød­ven­digt at fortolke, hvordan infor­man­terne beskrev elevernes nor­mal­til­stand i mod­sæt­ning til den tilstand, som man i under­vis­nin­gen via mind­ful­ness stræbte efter. Det var ligeledes væsent­ligt at fre­m­a­na­ly­sere, hvordan tids­lig­hed hang sammen med spørgs­må­let om dannelse, til­bli­velse og til­eg­nelse af kom­pe­ten­cer, samt i hvilke hen­se­en­der mind­ful­ness blev bestemt instru­men­telt eller som en mål i sig selv med værdi for skolen.

Indenfor den første type af tidslig reka­li­bre­ring blev det at være i nuet sat i mod­sæt­ning til fortiden eller fremtiden for­mu­le­ret som et ideal om at fastholde opmærk­som­hed og mental enga­ge­ment i timerne. Når eleverne blev distra­he­ret af fore­stil­lin­ger, tanker eller bekym­rin­ger om fortidige eller frem­ti­dige begi­ven­he­der eller situ­a­tio­ner, var målet her at fokus blev rettet tilbage mod nuet.

Tra­di­tio­nelle udlæg­nin­ger af mind­ful­ness definerer ofte nuværen som en sus­pen­sion af fortiden og fremtiden – en fore­stil­ling, der er forankret i troen på, at tiden kan seg­men­te­res pænt, og at individer kan flytte deres opmærk­som­hed væk fra tids­mæs­sig kon­ti­nu­i­tet (Jennings et al. 2019). Her fungerer mind­ful­ness som en teknologi til reka­li­bre­ring, hvor elever trænes i mid­ler­ti­digt at frigøre sig fra bekym­rin­ger om fortiden og fremtiden for at tilpasse sig et pæda­go­gisk tempo, der er struk­tu­re­ret omkring opmærk­som­hed og selv­re­gu­le­ring. En lærer demon­stre­rede denne tilgang ved gentagne gange at instruere eleverne med mantraet: “Nu, nu, nu.” Ved at opfordre eleverne til at holde opmærk­som­hed på nuet blev det at være nær­væ­rende rammesat som en proces, hvor eleverne skulle afbryde og sus­pen­dere deres tanker om tidligere akti­vi­te­ter og frem­ti­dige bekym­rin­ger. Reka­li­bre­rings­be­gre­bet afspejles også i lærernes beskri­velse af mind­ful­ness som et værktøj til at få eleverne til at falde til ro efter skift i under­vis­nings­ak­ti­vi­te­ter, hvor disse skift ofte blev frem­stil­let af pædagoger eller lærer som noget der fandt sted i et hektisk tempo:

Jeg plejer at vise dem sådan en sneboble, dem man kan ryste, hvor der falder sne ned. Så siger jeg, det er lidt ligesom det her; vi skal have sneen til at dale ned. Sådan så du ikke har det her tan­ke­myl­der heroppe, og det gør jeg ved at guide dig uanset om det er yogaen eller medi­ta­tio­nen eller hvad det er, så handler det ikke om at du er i fortiden, jeg siger de skal glemme alt, hvad der var før og lade være med at planlægge alt det, der skal ske efter de har været herinde. Jeg siger, at lige nu er det dig det handler om, så alt andet er ligegyldigt.”

Som illu­stre­ret her kræver den første tidslige dimension af den nuværen, som eleverne lærer at engagere sig i, at de sus­pen­de­rer tanker om fortiden og fremtiden, hvilket giver mulighed for et øget fokus på et bestemt objekt eller en bestemt oplevelse.

Den anden dimension af at være i nuet bevæger sig væk fra at definere nuet i mod­sæt­ning til fortiden og fremtiden. I stedet fokuserer den på spæn­din­gen mellem acce­le­ra­tion og dece­le­ra­tion. Her er mind­ful­ness rammesat som et middel til at skabe pauser, der tilbyder en mid­ler­ti­dig sus­pen­sion fra det stigende tempo i hverdagen. Som en lærer udtrykte det: “Det er et kapløb. De har brug for pauser, og det er det, mind­ful­ness handler om.” I dette per­spek­tiv er det at være til stede forbundet med at gå ind i en tilstand af bevidst lang­som­me­lig­hed. Denne opfat­telse stemmer overens med Jennings’ beskri­velse af det moderne liv, hvor for­an­drings­hastig­he­den har nået et punkt af ufor­ud­si­ge­lig­hed: “The rate of change has acce­le­ra­ted to the point that we don’t really know what to expect. (…) We need to learn ways to calm our anxious nervous systems and tackle change with mental clarity, emotional calm, and kindness to others” (Jennings et al., 2019: 3). Inden for disse rammer bliver under­vis­ning i mind­ful­ness en strategi til at fremme mod­stands­dyg­tig­hed over for det hurtige tempo i skolelivet.

En sko­le­pæ­da­gog beskrev, hvordan mind­ful­ness kul­ti­ve­rer langsom­hed gennem en form for standsning:

Når du ligger ned er det en klar stands­ning. Du standser kroppen i 35 min. Ånde­dræt­tet er i ro. Sindet bliver lidt roligere auto­ma­tisk. Når du opdager at du har glemt fødderne mod gulvet, så prøv at overvej hvad det er. Og så kan du smile til denne her tanke. Det er helt ok, men nu lader jeg den ligge. De mindes om at de kan slippe det der kværner.”

Lærere beskrev også ofte mind­ful­ness som et middel til at modvirke den høje hastighed, som præger sko­le­da­gen. Som en lærer forklarede:

Vi har en hektisk hverdag, de mangler tro på sig selv, mange test og prøver der nedbryder hvem man er. Det er et ræs, det handler, her skal de også have pauser.”

Her fungerer mind­ful­ness som en kon­trol­le­ret pause inden for det over­ord­nede regime af acce­le­ra­tion – en mulighed for mid­ler­ti­dig langsom­hed, før eleverne igen skal deltage i den hurtige skolerytme:

De kommer med 140 i timen ind ad døren, de har lige været til andre under­vis­nings­ti­mer, så vi skal altid lige lande. Og det er også noget af det mind­ful­ness handler om, det at være tilstede i nuet.”

Som Sharma under­stre­ger, er reka­li­bre­ring aldrig neutral (Sharma 2022); den påtvinges ofte gennem insti­tu­tio­nelle for­vent­nin­ger, der dikterer, hvem der skal sætte tempoet ned, og hvornår.​ Selvom mind­ful­ness til­sy­ne­la­dende giver eleverne et pusterum fra acce­le­ra­tion, gør det det på en måde, der passer ind i skolens lærings­mål snarere end at udfordre dem. Kri­sten­sen (2018) påpeger også i sin kritik, at mind­ful­ness på den måde kan bestemme en mid­ler­ti­dig “opladning”, en kon­trol­le­ret dece­le­ra­tion, der gør det muligt at fortsætte i et acce­le­re­rende system. Dermed forbliver løsningen mid­ler­ti­dig. I dette per­spek­tiv fungerer mind­ful­ness som et middel til at dyrke det, Rosa (2013) beskriver som lang­som­me­lig­heds­oa­ser, designet til at modvirke det acce­le­re­rende tempo i hverdagen. Inden for denne tids­mæs­sige ramme er mind­ful­ness ken­de­teg­net ved en mid­ler­ti­dig sus­pen­sion af skolens hurtige rytme til fordel for en tvungen tilstand af langsom­hed. Målet er ikke at afvise acce­le­ra­tion helt, men at give eleverne en struk­tu­re­ret pause, før de igen træder ind i sko­le­li­vets hurtige krav.

Den tredje dimension af at være i nuet viser sig i kon­tra­sten mellem elevernes opmærk­som­hed på tiden som ressource, dvs. som sekven­tiel og kvan­ti­fi­cér­bar på den ene side, og som flydende, kva­li­ta­tiv og formløs på den anden. Her kobles det at være i nuet med ideen om at miste tids­for­nem­mel­sen, at træde ud af tidens gang mid­ler­ti­digt for at være tilstede i en tilstand af tidsløshed:

Altså tids­for­nem­mel­sen har været helt væk. “Har vi været her en time, aj, vi er da lige kommet herned”. Fordi vi er så nær­væ­rende i nuet, så vi glemmer alt om hvad der foregår rundt om os og hvor lang tid vi egentligt laver tingene.”

Her ram­me­sæt­tes nuværen som en færdighed, der skal tilegnes – en færdighed, der kræver, at eleverne udvikler evnen til at sus­pen­dere deres oplevelse af sekven­tiel hver­dags­tid og gå ind i en mental tilstand, der er karak­te­ri­se­ret ved en fra­si­gelse af den dag­lig­dags omgang med tiden som ressource. Dette per­spek­tiv afspejler en dobbelt for­stå­else af tidslige forhold: som enten eksternt pålagte struk­tu­rer eller internt kul­ti­ve­rede tilstande. At træde ind i nuet i denne forstand er at træde uden for tidens struk­tu­re­rede, kvan­ti­fi­cer­bare rammer – det, der kan ses som den lineære tids­lig­heds ”beholder”. Denne udgang indebærer en ophævelse af den kro­no­lo­gi­ske orden, hvilket stemmer overens med det, som Fuchs (2005), beskriver som en tilstand af absor­p­tion, hvor “tiden går tabt i uhindret, flydende per­for­mance” (Fuchs, 2005: 195). Dette begreb stemmer overens med et pæda­go­gisk ideal, der posi­tio­ne­rer sus­pen­sion – ikke bare som en kortvarig pause – men som en grund­læg­gende betin­gelse for dybt enga­ge­ment og menings­fuld læring. Læreren kan som for­bil­lede her agere temporal entre­pre­nør ved at skabe ople­vel­ser af tidløshed. I mod­sæt­ning til mind­ful­ness som et værktøj til reka­li­bre­ring eller dece­le­ra­tion frem­stil­ler denne dimension nuet som en mulighed for at træde ud af den sekven­ti­elle tid helt og holdent. En lærer beskriver således:

Der er for­skel­lige teknikker som jeg prøver på det lære dem at være nær­væ­rende på. Og tror også jo mere de lærer at styre at være tilstede i øje­blik­ket og ikke hoppe ind i alle tankerne, så vil de også kunne fokusere bedre og lære bedre, netop fordi de er i øjeblikket.”

Denne opfat­telse af mind­ful­ness afspejler Torres’ (2021) analyse af temporale regimer som sammensat af flere over­lap­pende logikker. Ople­vel­sen af tidløshed er ikke en flugt fra struk­tu­re­ret tid, men snarere et produkt af spe­ci­fikke pæda­go­gi­ske teknikker – ånde­drætsø­vel­ser, kro­ps­be­vidst­hed og guidet medi­ta­tion. Disse prak­sis­ser opløser ikke det tidslige, men skaber en styret afbry­delse inden for skolens stramme skema. Denne stra­te­gi­ske kon­struk­tion af tidløshed kan også relateres til uddan­nel­ses­te­o­rier, der ser selve skolen som en afbry­delse af den normale tid. Mas­sche­lein & Simons (2013) hævder eksem­pel­vis, at skolen bør skabe øjeblikke af tidslig sus­pen­sion, hvor eleverne kan engagere sig dybt i læring uden umid­del­bare pro­duk­ti­vi­tets­krav. Set i dette lys kan mind­ful­ness opfattes som en kon­trol­le­ret mani­fe­sta­tion af en sådan pæda­go­gisk sus­pen­sion – en kortvarig oplevelse af fri tid inden for en stærkt reguleret skoledag.

Kon­klu­sion

Mind­ful­ness i skoler kan ikke forstås isoleret fra dybe­re­lig­gende tidslige struk­tu­rer og normer. Som denne analyse viser, fungerer sko­le­ba­se­ret mind­ful­ness inden for og bidrager til reka­li­bre­ring, regu­le­ring og sus­pen­sion af tid på måder, der er tæt forbundet med uddan­nel­ses­mæs­sige formål. Snarere end at være en neutral praksis fungerer mind­ful­ness som en tidslig inter­ven­tion, der hjælper elever med at navigere i skolens insti­tu­tio­nelle tid.

Ved at integrere Sharmas og Torres’ begreber kan vi bevæge os væk fra statiske defi­ni­tio­ner af det sko­le­mæs­sige nu og i stedet forstå mind­ful­ness som en dynamisk inter­ak­tion mellem for­skel­lige tidslige logikker. Det at være i nuet indenfor en sko­le­kon­tekst kan ikke forstås som en entydig oplevelse, men et komplekst og fler­ty­digt felt, hvor for­skel­lige temporale regimer mødes. Uanset om det handler om reka­li­bre­ring til insti­tu­tio­nelle for­vent­nin­ger, stra­te­gisk dece­le­ra­tion eller kon­struk­tio­nen af tidløshed, fungerer mind­ful­ness som en mekanisme, hvori­gen­nem elever styres til at forholde sig til tid på måder, der opret­hol­der, snarere end udfordrer, skolens over­ord­nede tids­struk­tur. Her spiller det kropslige aspekt også en poten­ti­elt vigtig rolle

På tværs af alle tre dimen­sio­ner af at være i nuet er den centrale mekanisme, der er på spil, sus­pen­sio­nen af en tids­mæs­sig tilstand til fordel for en anden. Sus­pen­sion er i sagens natur forbundet med en følelse af uaf­slut­tet­hed, da det antages, at den sus­pen­de­rede tilstand uund­gå­e­ligt vil blive gen­op­ta­get (McCarthy, 2014: 24). I for­bin­delse med mind­ful­ness intro­du­ce­rer denne sus­pen­sion en spænding i forhold til sko­le­da­gens struk­tu­re­rede flow, idet den momentant afbryder den almin­de­lige tids­mæs­sige pro­g­res­sion. Som en lærer beskrev det, er eleverne “i deres egen lille boble”, når de prak­ti­se­rer mind­ful­ness, en obser­va­tion, der stemmer overens med Simpkins og Simpkins (2016) påstand om, at sus­pen­sion er grund­læg­gende for mind­ful­ness, fordi den tilbyder en mid­ler­ti­dig mental tilstand af at være i nuet.

Fra et analytisk per­spek­tiv er hver af de tre dimen­sio­ner, der er skitseret tidligere, defineret af det, der sus­pen­de­res: line­a­ri­te­ten i fortid og fremtid, den acce­le­re­rede rytme i sko­le­li­vet eller ople­vel­sen af kvan­ti­fi­cer­bar, struk­tu­re­ret tid. I alle tilfælde skaber mind­ful­ness en form for “svæven ud af tiden” med et triv­sels­frem­mende mål for sigte (Crary, 2001: 1), en tids­mæs­sig afbry­delse, der tjener en række pæda­go­gi­ske og psy­ko­lo­gi­ske formål. I stedet for blot at give en pause fungerer mind­ful­ness som et reguleret rum af tids­mæs­sig afson­dret­hed, hvor eleverne mid­ler­ti­digt forlader domi­ne­rende tids­struk­tu­rer. Denne sus­pen­sions­hand­ling er dog ikke ene­stå­ende eller ensartet; den skal snarere forstås som en del af et bredere tidsligt regime, der styrer den stra­te­gi­ske indram­ning af flere tidslige dimen­sio­ner i sko­le­mil­jøet. I for­læn­gelse heraf lægger nær­væ­rende under­sø­gelse op til spørgs­må­let om, hvordan tidsligt funderede triv­selsprak­sis­ser kan forstås enten som instru­men­telle, altså rettet mod et eksternt formål (fx øget læring) eller som intrin­sisk vær­di­fulde, altså at de bærer deres eget formål i sig.

Slutnote

Udar­bej­del­sen af denne artikel blev finan­si­e­ret af midler fra Danmarks Frie Forsk­nings­fond (grant ID 10.46540/3096 – 00015B).

Refe­ren­cer

Alhadeff-Jones, M. (2017). Time and the rhythms of eman­ci­pa­tory education: Ret­hin­king the temporal com­ple­xity of self and society. Routledge.

Buddeberg, M., & Hornberg, S. (2017). Schooling in times of acce­le­ra­tion. British Journal of Sociology of Education, 38(1), 49 – 59. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​0​1​4​2​5​6​9​2​.​2​0​1​6​.​1​2​5​6​760

Cavioni, V., Grazzani, I., & Ornaghi, V. (2020). Mental Health Promotion in Schools: A Com­pre­hen­sive The­o­re­ti­cal Framework. Inter­na­tio­nal Journal of Emotional Education, 12(1), 65 – 82.

Crary, J. (2001). Sus­pen­sions of per­cep­tion: Attention, spectacle, and modern culture (1. MIT Press paperback edition). The MIT Press.

Foucault, Michel (2004) The Birth of Bio-Politics. London: Palgrave.

Fuchs, T. (2005). Implicit and Explicit Tem­pora­lity. Phi­los­ophy, Psy­chi­a­try, & Psy­cho­logy, 12(3), 195 – 198. https://​doi​.org/​1​0​.​1​3​5​3​/​p​p​p​.​2​0​0​6​.​0​004

George, L. K. (2014). Taking Time Seriously: A Call to Action in Mental Health Research. Journal of Health and Social Behavior, 55(3), 251 – 264. https://​doi​.org/​1​0​.​1​1​7​7​/​0​0​2​2​1​4​6​5​1​4​5​4​2​434

Gibbons, A. (2016). Do ‘we’ really live in rapidly changing times? Questions con­cer­ning time, childhood, tech­no­logy and education. Con­tem­porary Issues in Early Childhood, 17(4), 367 – 376. https://​doi​.org/​1​0​.​1​1​7​7​/​1​4​6​3​9​4​9​1​1​6​6​7​7​921

Görlich, A., Katz­nel­son, N., & Pless, M. (2024). Not well enough: acce­le­ra­tion, per­for­mance and psy­cho­lo­giza­tion in young people’s lives. Journal of Youth Studies. Advance online publi­ca­tion. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​1​3​6​7​6​2​6​1​.​2​0​2​4​.​2​3​8​8​322

Herskind, M., & Nielsen, A. M. (2011). Læring af nærvær — I et kul­tur­sen­si­tivt per­spek­tiv. Psyke & Logos, 32(1), 20.

Inchley, J., Currie, D., Young, T., Samdal, O., Torsheim, T., Augustson, L., Mathison, F., Aleman-Diaz, A. Y., Molcho, M., Weber, M. W., Barnekow, V., World Health Orga­niza­tion, & Regional Office for Europe. (2016). Growing up unequal: Gender and socio­eco­no­mic dif­fe­ren­ces in young people’s health and well-being: Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: inter­na­tio­nal report from the 2013/2014 survey.

Jennings, P. A., DeMauro, A. A., & Mischenko, P. P. (Eds.). (2019). The mindful school: Trans­for­m­ing school culture through mind­ful­ness and com­pas­sion. The Guilford Press.

Kolmos, M. (2019). På vejen mod trivsels- og opmærk­som­heds­frem­mende didak­tik­ker i skolen. Et studie af læreres inte­gre­rede arbejde med kon­tem­p­la­tive akti­vi­te­ter i under­vis­nin­gen. I På vejen mod trivsels- og opmærk­som­heds­frem­mende didak­tik­ker i skolen. Et studie af læreres inte­gre­rede arbejde med kon­tem­p­la­tive akti­vi­te­ter i under­vis­nin­gen Roskilde Uni­ver­si­tets­for­lag.

Kri­sten­sen, M. L. (2018). Mind­ful­ness and resonance in an era of acce­le­ra­tion: A critical inquiry. Journal of Mana­ge­ment, Spi­ri­tu­a­lity & Religion, 15(2), 178 – 195. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​1​4​7​6​6​0​8​6​.​2​0​1​7​.​ – 1418413

Lilja, M. (2021). Con­structive Resi­stance: Repe­ti­tions, Emotions, and Time. Lanham: Rowman & Littlefield.

Madsen, O. J. (2021). Decon­structing Scandinavia’s Achie­ve­ment Gene­ra­tion: A Youth Mental Health Crisis? (1st ed.). Springer Inter­na­tio­nal Publis­hing AG. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​0​7​/​978 – 3‑030 – 72555‑6

Mas­sche­lein, J., & Simons, M. (2013). In defence of the school: A public issue. E‑ducation, culture & Society Publis­hers. https://​cygnus​.cc​.kuleuven​.be/​w​e​b​a​p​p​s​/​c​m​s​m​a​i​n​/​w​e​b​u​i​/​_​x​y​ – ​1​1​6​1​7​8​7​2​_​3​ – t_8iZAq0nv

McCarthy, A. (2014). Sus­pen­sion. In Derrida: Key Concepts (pp. 23 – 30). Ed. Claire Colebrook Routledge.

McCaw, C. T. (2020). Mind­ful­ness ‘thick’ and ‘thin’ — A critical review of the uses of mindful-ness in education. Oxford Review of Education, 46(2), 257 – 278. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​0​3​0​5​4​9​8​5​.​2​0​1​9​.​ – 1667759

McLeod, J., & Wright, K. (2015). Inventing Youth Wellbeing. In K. Wright & J. McLeod (Eds.), Ret­hin­king Youth Wellbeing (pp. 1 – 10). Springer Singapore. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​0​7​/​978 – 981 – 287 – 188 – 6_1

Morrow, V., & Mayall, B. (2009). What is wrong with children’s well-being in the UK? Questions of meaning and mea­su­re­ment. Journal of Social Welfare and Family Law, 31(3), 217 – 229. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​0​9​6​4​9​0​6​0​9​0​3​3​5​4​522

Nielsen, A. M., & Kolmos, M. (2013). Kon­tem­p­la­tiv opmærk­som­heds­kul­tur i skolen. Psyke & logos, Årg. 34, nr. 1 (2013), 152 – 179 299.

Primdahl, N. L. (2022). Taking a Break from the ‘School Machine’: Under­stan­ding the Intended Purposes of School-Based Mind­ful­ness among Teachers. In Wellbeing and Schooling – Cross Cultural and Cross Disci­pli­nary Per­specti­ves (pp. 87 – 106). Springer. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​0​7​/​978 – 3‑030 – 95205 – 1_6

Rosa, H. (2013). Social Acce­le­ra­tion: A New Theory of Modernity (J. Trejo-Mathys, Trans.). Columbia Uni­ver­sity Press.

Rousseau, J.-J. (1979). Emile: Or, On education. Basic Books.

Sharma, S. (2014). In the meantime: Tem­pora­lity and cultural politics. Duke Uni­ver­sity Press.

Sharma, S. (2022). Undi­sci­pli­ned Time Studies. Time & Society, 31(1), 44 – 47. https://​doi​.org/​1​0​.11 – 77/0961463X211073551

Shuf­felton, A. (2017). Jean-Jacques Rousseau, the Mecha­ni­sed Clock and Children’s Time. Journal of Phi­los­ophy of Education, 51(4), 837 – 849. https://​doi​.org/​1​0​.​1​1​1​1​/​1​467 – 9752.12246

Simovska, V., & Primdahl, N. L. (2024). Trivsel og triv­sels­fremme i skolen. DPU, Aarhus Uni­ver­si­tet: Aarhus Universitetsforlag.

Simpkins, A. M., & Simpkins, C. A. (2016). Core Prin­cip­les of Medi­ta­tion for Therapy: Improving the Outcomes for Psy­cho­t­he­ra­pe­u­tic Tre­at­ments. John Wiley & Sons.

Svinth, L., & Due, H. (Eds.). (2010). Nærvær i pæda­go­gisk praksis: Mind­ful­ness i skole og dag­in­sti­tu­tion. Gyl­den­dals Bogklubber.

Torres, F. (2021). Temporal regimes: Mate­ri­a­lity, politics, tech­no­logy. Routledge.

Van Dam, N. T., van Vugt, M. K., Vago, D. R., Schmalzl, L., Saron, C. D., Olendzki, A., Meiss-ner, T., Lazar, S. W., Kerr, C. E., Gorchov, J., Fox, K. C. R., Field, B. A., Britton, W. B., Brefczynski-Lewis, J. A., & Meyer, D. E. (2018). Mind the Hype: A Critical Eva­lu­a­tion and Prescrip­tive Agenda for Research on Mind­ful­ness and Medi­ta­tion. Per­specti­ves on Psy­cho­lo­gi­cal Science, 13(1), 36 – 61. https://​doi​.org/​1​0​.​1​1​7​7​/​1​7​4​5​6​9​1​6​1​7​7​0​9​589

Viola, S. (2009). Foreword. In D. Scho­e­ber­lin & S. Sheth, Mindful Teaching and Teaching Mind­ful­ness. Wisdom Publications.

WHO (2022): Ado­les­cent Mental Health. Fact sheets. https://​www​.who​.int/​n​e​w​s​ – ​r​o​o​m​/​f​a​c​t​ – ​s​h​e​e​t​s​/​d​e​t​a​i​l​/​a​d​o​l​e​s​c​e​n​t​ – ​m​e​n​t​a​l​ – health

Wilson, J. (2014). Mindful America: The mutual trans­for­ma­tion of Buddhist medi­ta­tion and Amer-ican culture. Oxford Uni­ver­sity Press.